<3 <3 <3 <3 <3 TOUKOKUUN TOIVOTUT TOUKOKUUSSA <3 <3 <3< 3 <3

Onnea kaikille vauvautuneille taas!!

MYMMELIKSELLE tsemppiä matkaan, taitaapi olla sinun vuorosi nyt!!! :hug:

Mie täällä vaan kärvistelen. Jäänköhän mä viimeiseksi tänne pinoon yksin ruikuttamaan odottamisen tuskaa!!?? Tänään tuntuu että on itkupäivä. Ketuttaa kun ei lähtöä kuulu. Taijankin koittaa asennoitua siihen, että en mä täältä mihinkään lähde ennen sunnuntaita kun non se yliaikaiskontrolli. :| Tää ei ole enää kivaa ollenkaan tää odottaminen ja kyttääminen. Mihinkään etäämmällekkään kun ei tohi enää yksinään lähtä, ni päivät tuppaa sit menemään täällä kotosalla ja aika tuntuu välillä toooooosi pitkältä.

Hassua miten ne noi ajatuksetkin seilaa eeten taaten. Toisaaltaan sitä synnytystä oottaa alkavaksi kun kuuta nousevaa taivaalta, mut toisaalta mua sit pelottaakin se. Pelottaa ettei vauvalla kaikki olekkaan hyvin kun se syntyy tai että se kuolee. Kamalia tollaset ajatukset, tuntuu ettei niitä kehtaa etes ääneen sanoa. :ashamed: Oon yrittänyt siirtää ajatuksia muualle tosta synnytyksestä, kattelemalla uuteen taloon verhoja ja miettimällä maaleja yms, mut tuntuu että sitä aina havahtuu ajtuksistaan siihen että toivoo sen lähdön olevan käsillä. Tavaroitakaan kun ei vielä hyövää rueta pakkaileen sen kummemmin kun ei viittisi laatikoitten keskellä oleskella puoltatoista kuukautta. :whistle: Jos sitä vaikka vaihteeksi rupeais siivoamaan. :LOL:

Mites te muut jotka ette oo viel synnyttäny, mitä ajatuksia teillä on tulevasta koitoksesta??

Nyt käpistelemään jotain...

liinu83 ja möykky 41+2
 
Jee, vihdoin se Mymmeliskin lähtee!

Carmen, mä kokeilin ensin Disflatylia (sitä annetaan 2-3 krt/vrk), mutta meille siitä ei ollut hyötyä eli kipristelyt jatku vaan. Sitten otin tuon Cuplatonin käyttöön (annetaan ennen joka syöttöä) ja se on vieny pahimmat kipristelyt pois kokonaan. Hankalampihan se on ku sitä joka kerta joutuu antaa, mutta olen ite lypsäny vähän maitoo jääkaappiin josta sitten hiukan laitan lusikkaan ja siihen sit lisään tipat. Neiti on loistava "syömään" lusikasta. Olen vähän ymmärtänyt et se on vissiin vaan kokeiltava kummat sopii paremmin.

Imetystukihenkilö? Mistäs sä sellaiseen olet löytänyt? ja ne tekee kotikäyntejä?

Edlis ja likka huomen 3 vkoa
 
Jos nyt ette kumminkaan kaikki vielä lähtis!
Minun vuoro olis ollu jo viime torstaina! Niih! ;)


Täällä ei minkäänlaista tunnetta, että pikku kaveri haluis lähtee ulostautumaan! Seksilläkin ollaan kokeiltu ( viimeks viime yönä ) mutta ei niin mitään tehoa. Välillä supistaa, mutta eipä juuri kovasti, vaikka muutama päivä sitten tuli jo ihan napakkaan. Höh! No jos se sitten ens tiistaina käynnistys kerta rytinällä, kun on se käynnistyspäivä. Ei vaan jaksais odotella enää sinne asti!!!

Jaaha, pitänee suunnata päiväunille. Viime yönä tuli nukuttua kokonaista 2 tuntia ja vartti.

:heart: Isot Onnittelut kaikille jotka tässä ovat Vauvelin muutaman päivän sisällä saaneet :heart:

PP ja Onni 40+5 :heart:
 
NuoriÄiti
Millä perustein ne katsoo sen käynnistyspäivän? :ashamed:
Huomenna yliaikaiskontrolli ja jännittää. Rv 41+3 huomenna. Aikaisemminki olen ollut osastolla supistelujen vuoksi. Paikat oli tuolloin 2cm auki.
 
Liinu Tänne kanssa tullu pelko synnytyksestä ja vauvan hyvinvoinnista! Eilen justiinsa itseskelin myös sitä. Tosi itkuinen olen muutenkin, kai se johtuu näistä hormooneista ja tästä odotuksesta. ( No, mulla kyllä muutenkin elämässä vähän " huonot ajat " Oon ehkä "sössiny" yhen tähänastisen elämäni tärkeimmän jutun :'( )

Mymmelikselle Tsemppiä matkaan! Tuohan kuulostaa jo enemmän kuin hyvältä :)
 
Onnea vauvan saaneille!

Täällä kanssa pojalla kovasti vatsanpuruja. Eilen kitisi, itki, känisi ja kiemurteli koko illan ja selvästi oli tuskainen. Sitten nukkumaan mennessä purjosi koko sängyn täyteen...sitä maitoa tuli ja paljon...oli sänky sitten märkä ja koko poika. Kyse ei siis ollut mistään pikku puklusta. Itse oli ensin ihan kauhuissaan, mutta kun kitinät loppui siihen ja myöhemmin ei enää moista tyhjennystä tullut niin alettiin sitten nukkumaan.

Tänään on masu taas näyttänyt kipristävän mutta kaipa se on normia masun puruja jos ei nyt mitään mega yrjöömisiä ilmaannu. :/

Carmen Meillä on käytössä disflatyl tipat. Noi meillä toimi esikon kanssa paremmin kun cuplaton tipat ja disflatyliä suosittelivat myös synnärillä.

Neuvolassa täti sanoi eilen että 6 viikkoon asti masuvaivat vaan pahenee ja sen jälkeen pitäis sit alkaa helpottamaan...meillä poika perjantaina 5 viikkoa, että parin viikon päästä pitäis tuon mukaan sitten pikku hiljaa helpottamaan.

Raskauskiloja on mulla edelleen puolet mukana matkassa...imetys multa ei tuota painoa pudota. Saapa nähdä kauanko sitä saa noiden kilojen kanssa nyt sitten tahia. :kieh:

mutta nyt tarvii mennä pika pikaa syömään kun poika torkahti. :LOL:

Liro ja pojunen 1kk :heart:
 
Edla-mamma: meillä ainakin neuvolasta antoivat listan imetystuki ry:n paikallisista imetystukihenkilöistä!! käypä kattomassa tuolta imetyksen tuki ry:N sivuilta... muistaakseni ton niminen oli yhdistys... osote: www.imetys.fi

Täällä sujuu vauva-arki mukavasti.. Meilläkin vähän masuvaivoja.. johtuvatkohan noista jekovit-tipoista?? no oon antanut lisäksi rela-tippoja. katotaan miten auttaa.. öisin nukutaan hyvin. Viime yönä 5 tuntia putkeen... Kuinka usein vauvan pitäisi kakata?? meillä tullut kakkaa viimeksi sunnuntaina.. Pissaa tulee kyllä.. ja paljon.. ai niin.. ja eilen vauva sai ekan kerran masun täyteen mun omasta maidosta!!! Olin niiiin ilonen että onnistu!! tänään taas tarvittu lisä-maitoa..

nyt täytyy mennä syömään, jotta päästään mammatapaamiseen ja taloja kattomaan..

birdie + ahmatti 17 pv
 
Sellaista pähkäilin että onko kellään hyviä vinkkejä synnytyksen käynnistämiseksi? Ton kuuluisan kolmen S:n keinojen lisäksi?

Oon kuullut vinkkejä portaiden ylös-alas ravaamisesta, rintojen hieromisesta, vyöhyketerapiasta (jota voi kuulemma itse kotonakin tehdä hieromalla jalkoja), ananaksen ja tulisen ruoan syömisestä, jne. Oisko muita hyviä vanhan kansan keinoja?

Risiiniöljystäkin luin jotain, mutta onko kellään siitä kokemusta? Onko turvallinen tai tepsivä keino, vai voiko kuivattaa kehoa tai aiheuttaa vauvalle jotain vaaraa?

Mymmelis: pidetään peukkuja et pääset synnyttämään!

Tupuna ja masuasukki 40+1
 
Liinu Kyllä se taidan minä olla joka tänne yksin jää :D koska sulla on jo noin paljon yliki..
Tupuna Älä ota risiiniöljyä! Se voi olla jopa vauvalle vaarallista, tätini on sairaalassa töissä, ja oli kysynyt joskus tuosta risiiniöljyn käytöstä ja sanoi että kaikki kätilöt/lääkärit ym. olivat kauhuissaan siitä.

Mutta vinkkejä synnytyksen käynnistämisestä otetaan myös vastaan! :)

Mulla on kyllä niin pahoja mielialan vaihteluja että! Aamulla vielä hyvin mielin että vauva saa olla masussa ja nyt voisin haluta sen mahantälle puolen! :p

Tuosta verisestä vuodosta/limasta , siitä ei ainakaan ole ollut mitään merkitystä täällä.
 
Tupuna mulla auttoi vadelmanlehtitee: avautumisvaihe alle 3 tuntia ja ponnistusvaihe 3 minuuttia!!!

Masuvaivojen kanssa tuskailevat fennel tea saattaa auttaa, jos imetatte. Juon itse fennel teeta 2-3 kuppia paivassa, on onneksi hyvan (lakritsan) makuista. Myos jos ruokavaliossanne on kovasti sipulia ja valkosipulia, tama saattaa aiheuttaa lapselle ilmavaivoja, kuten kaalit ja broccolitkin.

RR & BB 2 viikkoa 3 paivaa


Ja mustennukset meni poskelleen, en tieda miksi!!? :p
 
onnea vauvoista Mintsille, Dinahille, Matamimimille ja Pippalle! :flower: :flower:

Liinu: Mulla on ihan samansuuntaisia ajatuksia kuin sinulla. Hirveästi odotan synnytystä, mutta heti kun vähän supistelee, meinaa iskeä paniikki miten kaikesta oikein selviän. Onneksi mies ymmärtää ja tsemppaa kovasti.

Yritän olla liiaksi ajattelematta synnytystä ja kehittelen aina jotakin pientä tekemistä päiviksi itselleni. Jos en muuta, niin lenkitän ja koulutan koiraa. Käynnistysyrityksistä olen luopunut. Väsähdin viikonloppuna kun tuli riehuttua ympäriinsä ja tehtyä vaikka mitä. Nyt kai onkin tärkeintä levätä (varsinkin kun yöt tulee nukuttua huonosti) ja kerätä voimia synnytykseen.

Meiju rv 40+4
 
Liinu: Täällä myös välillä jännittää synnytys tosi kovasti, miten koen kivun, onko vauva kunnossa, millainen hormoni-ryöpytys itselle tulee ja miten käyttäydyn.. olenko itkuinen, jaksanko varmasti ja miten jne.

Viime yönä oli pitkästä aikaa kipeitä supistuksia. Havahduin joka tunti klo 24-04 välillä kun sattui massuun ja se oli aivan pinkeänä. Mutta loppuyö meni rauhaisammin. Mutta se on jännä, vaikka synnytystä (vauvaa !) kuinka odottaa, niin aivan kuten Meiju sanoi, supistuksen tullessa tulee pieni paniikki, kuinka kaikki menee, kuinka pärjään.. Muulloin kun on niin jaksava ja huseeraavaa mamma täällä :D

Nyt pitäisi taas lepäillä viime yön valvomiset takaisin, että jaksaisi sitten oikeasti pakertaa synnyttäessä, se kun voi koittaa milloi tahansa.. huisaa :).

p.s. sain tänään postista Kimperin kantoliinan ja voi kun se tuntui mukavalta. Vielä kun tulisi se pikkukaveri, jolle sitä koittaa, että pääsee Nalle takaisin Mytyn huoneen hyllylle.. :D

T. Puliina & Mytty rv 39+6
 
liinu: mullakin saman kaltaisia ajatuksia synnytyksestä. hirveästi odotan, mutta toisaalta pelottaa et onhan kaikki hyvin.. nyt alkanut tuo vauvan koko mietityttämään uudelleen, mullahan ei sitä synnytystapa-arviota ole tehty.. hirvittää et mahtuuko vauva edes syntymään..

nuoriäiti: käsittääkseni käynnistysaika annetaan äidin ja vauvan voinnin perusteella. kontrollissa ultrataan, katsotaan kaikenmaailman asiat, sekin että mahtuuko syntyyn. sen perusteella sit annetaan tuo käynnistysaika.. :)

synnytyksen käynnistykseen kotikonstein ei taida olla oikeasti mitään keinoa.. se syntyy sit ku syntyy.. tietty jos synnytys on muutenki käynnistyäkseen niin sit nuo ässät ja ärrät ja vanhan kansan konstit voi nopeuttaa sitä käynnistymistä ja ite synnytystä.. :p

(.) ei mitään muutoksia.. :headwall: samaa oireettomuutta edelleen, käynnistykseen tämä menee! enpä ois uskonut et näin pitkälle menee...

mymmelikselle tsempit! taidat päästä hommiin! :flower:

anuliina41+0
 
Onnea matkaan kaikille tositoimiin lähteville sekä vaavin kotiin jo saaneille!!!

Nukkumisesta Kaksi edellistä yötä on heräilty syömään puolentoista tunnin välein...Päivällä nukkuukin sitten neljääkin tuntia yhtämittaa. Mitenhän saisi käännettyä toisin päin tuon tahdin? Itse en saa päivisin nukuttua, kun voisi...
Oletteko huomanneet olevanne tosi herkkiä vauvan ääntelyille?? Itse en saa unen päästä kiinni juurikaan, kun havahdun jokaiseen pieneenkin äännähdykseen.... Alkaa väsy painaa...
Onko teidän nyyteillänne iho kuivunut? Meidän tytön kädet ranteesta sormiin ihan kuin kuoriutuu... Sama lievempänä jalkaterissä. Johtuukohan sisäilmaan totuttelusta kohdun jälkeen, vai mistä??

Ani79 ja Tyttö nyt viikko ja 4pvää.
 
Ani79,
meillä kanssa oli typyn iho tosi kuiva. Tai siis kädet eniten ja jalkaterät. Kuoriutu kanssa ihoa pois. Ihan normaalia kuulemma.
Sitä on herkkä vauvan ääntelylle ja oon 5 vuotiaan kohdallakin samanlainen. Se on joku äidinvaisto varmaan. Mies ei herää millään ja mä kuulen pienimmänkin vaikka nukkusin eri huoneessa.
Tänään oli 1 kk neuvola. Painoa jo yli 5 kiloa ja pituutta 57 cm. =)
 
liinu mulla on pää tyhjä en oikeesti ajattele koko synnytystä. Pitäs saada pyykkivuori selvitettyä ja koti siivottua. Ehkä se päivä tosiaan on perjantaina -mutta kun voivat laittaa viel kotiin niin en tiedä jännittää. Jännittää eniten mitä esikoinen tuumaa pikkusesta ja miltä pieni näyttää. Mua ahdistaa kun vaatteet ei oikein sovi enää päälle. :|

jollain oikeesti auttanut toi tee, hmm pitää käydä ostaas

tupuna mä kans kysyin siit risiiniöljyst -lääkäri sanoi et yks kollega antaa sitä, mut hän ei -koska se ei oo ihan vaaratonta.


Mut nyt jatkan siivousta. :wave:
 
Heippa,

käynnistysvinkki: rintojen (nännien) hierominen. Ainakin netistä löytyi tietoa että todella auttaisi suppareiden saamiseen, jossain amerikkalaisella sivustolla tosin luki ettei saisi tehdä kuin lääkärin valvonnassa. Meidän pikkuinen ainakin sattui lähtemään syntymään aamulla, kun olin illalla saunonut ja hieronut, mutta liekö sattumaa! ;)
 
Täällä ei kyllä mitkään konstit auta :D siivoominen ei varsinkaa, eikä rappuset saa vain jalat kipeäksi, sauna helpottaa oloa ja seksi saa pari hassu supparia aikaan, nännien hierominen saa vaan tissit pursuamaan maitoa :LOL: että tulee kun tulee :p

Leivoin äsken mokka ruutuja siivousten keskellä, tosi alastomalta tuntuu kotona kun kaukki taulut ja koriste esineet on pakattu pois, samaten otin verhot jo pois että voin nekin pestä pitkästä aikaa.. :)
 
Ani79 Neuvolan terkkari neuvoi, että yks keino mitä voi kokeilla rytmin muuttamiseen on vauvan herättäminen esim.2-3h unien jälkeen päivällä syömään. Itse olen saanut tyttöni nukkumaan öisin n. 5h putkeen, kun alkuun herättelin klo18 jälkeen useammin syömään. Tyttö nukahtaa nyt n.klo23 yöunille ja nukkuu n.klo4-5:een. Alussa meidän neitin kanssa täytyi syödä pitkin yötä. Meillä tuo neuvo ainakin toimi, mutta aina se ei tepsi. Vauvan herättäminen ei kyllä ole mukavaa, mutta meidän tytön tapauksessa sitä ei ainakaan tarvinnut montaa kertaa tehdä.
 
Ani79 sun nyyttis on viel niin pieni -kyllä se ryhmi siitä muotoutuu. Vauvan äännähdyksille muistan itsekkin olleeni tosi herkkä -nukkuu itse vähän niinkuin puoliks vaan. Toi on ikävää kun sitä univelkaa kertyy -mut yritä aina levätä päivisinkin -josko se uni tulis kun on tarpeeks väsynyt. :hug:
 
carmen täällä painiskellaan samojen ongelmien kanssa eli ilmaa paljon vauvan vatsassa josta tulee sitten mahakipuja. Oltiin tänään toisen kerran vyöhyketerapiassa ja nyt vauva nukkuu levollisesti jo kolmatta tuntia. Mennään vielä kerran ensi viikolla. Itse olen käyttänyt tuota Disfatyliä vauvalle, Cuplatonista en huomannut mitään hyötyä. Vöhyketerapeutti sanoi myös että monet vanhemmat ovat sanoneet samaa tuosta Cuplatonista, mutta tietty jos se jollakin auttaa niin hyvä niin. Tuo Disfatyl on siis vastaava tuote. Lisäksi annan Lactophilus maitohappobakteereja. Rela-tipoista on myös monilla - kuten meillä - huonoja kokemuksia, johtuen varmasti tippojen öljypohjaisuudesta. Nuo Lactophilukset ovat siis jauheena. Sitten vielä yksi vinkki jonka kuulin tänään tuolla "terapiassa" eli jos maitoa tulee paljon (kuten meillä, mistä varmasti johtuu osa ongelmista) niin imettämistä kannattaa kokeilla pystyasennossa eli vauva miltei kohtisuoraan pystyssä rintaa vasten ja oma asento takakeno istualtaan. Myös masullaan pitoa joka päivä suositeltiin. Aluksi kuulemma vauva voi pistää hanttiin ja kitistä, mutta pikku hiljaa oppii asennon. Siitä on monenlaista hyötyä: suolisto pääsee oikenemaan eri tavalla kuin selällään ollessa ja vauvan selkä/ niska vahvistuvat. Samalla vauvaa voi hieroa selästä, joka auttaa myös masuongelmiin. Terapeutti näytti myös jalkapohjahierontaliikkeet, jotka auttavat suolisto-ongelmiin.
Toivottavasti saat jotain tolkkua näistä ja toivottavasti auttaa ohjeet meitä kaikkia samoista ongelmista kärsiviä :hug:
 

Yhteistyössä