<3 <3 <3 Heinäkuun Onnenhiput 2011 Helmikuu <3 <3 <3

ElinaMaria, olen todella pahoillani. Pahin painajainen kävi kohdallasi toteen :'( Voimia tuhannesti ja jaksamista elää tämän kauheimman ajan yli. Päivä kerrallaan...


Itselläni oli kauan odotettu rakenneultra tänään ja luojan kiitos kaikki oli kunnossa. Sukupuolesta ei ole tietoakaan muttei se haittaa ollenkaan. Kovin vilkas pikku kaveri siellä viuhto niin ettei saatu kasvoista juur minkäänlaista 4D kuvaa :)

Kesää nyt vaan odotellaan kuumeisesti ja toivotaan että meidän kaikkien mammojen raskaus sujuu hyvin... Ikäviä uutisia on ollut liikaa.

Terkuin MyDream ja pikkunen rv 20+6
 
Kiitos... Tämä ei myöskään ole ensimmäinen kerta. :(

Ensimmäinen raskauteni keskeytettiin samasta syystä. Silloin meille sanottiin, että kyseessä oli vain surullinen epäonni. Nyt kuitenkin rakenneultra paljasti tämän. (näitä munuaissairauksia on mahdotonta huomataan ensimmäisessä ultrassa.)

Nyt sitten mennään jatkotutkimuksiin jos kyseessä onkin joku perinnöllinen sairaus.

Mutta siis tuli täytenä yllätyksenä, oletin että kaikki on hyvin. :'( Onneksi tiedän mitä tuleman pitää maanantaina... Mutta helvetti se on. Ja kuinka tästä toivun ikinä, en tiedä.

Onneksi olen nyt se poikkeus ja teillä lopuilla menee varmasti kaikki hienosti loppuun saakka. :heart:
 
ElinaMarialle ja perheelle todella paljon voimia. Todella surullinen asia. :hug:


Nennalla aivan ihana kuva (tippa linssissä ihailen)! Meillä ultra naistenpäivänä 8.3. (onko enne???), ei meinais jaksaa oottaa. Meillä ei valitettavasti taida olla 4D käytössä. Mennään sitten yksityiselle, jos luvanlaatu on yhtä heikko kun 1. ultrassa.

Teidän uhmaikäkirjoitukset on hiukan pelottavia, toivon että saadaan (me kaikki) rauhallisia lapsia! Esikoista kun odottaa, niin tuo uhmaikä tuntuu pelottavalta, vaikka onhan siihen törmännyt tuttavapiirissä... (mutta harva näin avoimesti puhuu kuin te täällä). Tsemppiä äiteille kiukkukohtauksiin!

Sairaalassaolosta: Toivon tosi paljon, että saataisiin perhehuone! Varsinkin kun esikoinen tulossa, ei ole kiirettä kotiin ja mieskin olisi mielellään sairaalassa kanssani. Tämä on yksi syy, miksi harkitsemme kovasti Salossa synnyttämistä Tyksin sijaan. Jospa pienessä yksikössä olisi parempi mahdollisuus perhehuoneeseen. Tyksiin mennään varmaan vaan, jos on akuutti tilanne (10min vs. 35min matka) tai saadaan ennakkoon tietää vauvalla olevan joku hätä. Saloa puoltaa myös imetysmyönteisyys, kivunlievityksen vaihtoehdot, se että pääsee tutustumaan osastolle ennakkoon jne.

Turvavyön alennin on harkinnassa vauvan turvallisuuden, ei oman mukavuuden takia. En ole kuitenkaan vielä saanut hankituksi...

Vatsakivut on vähentynyt tosi paljon, nyt kun olen ymmärtänyt alkaa käyttämään aina jalkeilla ollessa tukea! Mulla käytössä: Carriwell Seamless Maternity Support Band (Adjustable Support Belt)

Olen sairaslomalla tämän ja huomisen äkiliisten huimausoireiden takia (onneks ei liity raskauteen!). Melko tylsää olla kotona, kun ei tunne olevansa sairas ja kun mies on samanaikaisesti pitkällä työmatkalla. No onneksi on netti + kirjoja + digiboksin kovalevy täynnä ohjelmia + kaksi uutta vauva-aiheista lehteä (+järjestelyä vaativa koti). Mutta tulee tosi tylsä loppuviikko, kun en tule todennäköisesti tapaamaan ketään ennen kuin maanantaina töissä... Töissäkin ois paljon tehtävää... :(

Tylsää kun on, niin listaan oireita, joita minulla on ollut viime viikkoina:
- välillä iltaisin vatsakivut (kohdunkannattimien venyminen)
- välillä iltaisin supistelua (vatsa välillä kova)
- pissattaa & janottaa
- hormoninäpyt kaulalla/niskassa/rintamuksessa
- välillä vihlontaa emättimessä
- syödä pitää säännöllisesti, muuten huono olo
- aamuisin yskinnän yhteydessä limaoksennusta
- takareisiin/polvitaipeisiin tulossa suonikohuja, iltaisin pakottaa
- herääminen vähintään kerran yössä, usein samalla tulee valvottua 30min - 2h
--> ei siis mitään kiusallisia tai hankalia oireita onneksi!

Anna+Urmas 17+6
 
Viimeksi muokattu:
ElinaMaria pakko ei ole vastata, mutta aloin todella miettimään tulevaa rakenneultraa, koska koskaanhan ei voi olla varma että kaikki olisi hyvin... Oliko lapsesi vielä kuitenkin elossa vaikka lapsivettä ei ollut?? Siis aivan kauhea tilanne sinulla, olen itkenyt täällä melkein silmät päästäni kun vain luen uudelleen ja uudelleen tuota sinun kirjoitustasi, vaikka en sinua mitenkään tunne, mutta kun tuon voi jotenkin osata ajatella omalle kohdalle, kuinka kaikki sanotaan vasten kasvoja ja vaihtoehtoja ei ole!!!!! Todella paljon voimia!!!! :hug::hug::':)':)heart:
 
ElinaMaria iso halaus ja paljon voimia. Tiedätkin ikävä kyllä sit mitä on edessä.. Paljon voimia synnytykseen ja muutenkin... Toivottavasti saat kivuttoman hyvän synnytyksen. Ihan kylmät väreet menee kun ajattelenkin asiaa, niin läheltä liippaa. Koin saman kohtalon viime syksynä (tosin pienemmät rv:t), kaksostytöt olis ollut tulossa mutta toisin kävi. :hug: Onhan enkelinkosketus.net tuttu paikka?

Ja tästä tulikin hyvä aasinsilta aiheeseen miksi lapsen paikka ei ole (nt- tai) rakenneultrassa - no siksi, että siellä voi tulla jotain ihan kamalaa esille eikä ole todellakaan hyvä että lapsi näkee vanhempansa maailman huonoimpia uutisia vasta saaneena.

T. omaa rakenneultraa vielä kauhulla odottava Anu ja rv:t 18+2
 
ElinaMaria voimia koko perheelle! :hug::heart:

Mitä kaikke sitä voikaan oikeasti tapahtua vaikka puolessa välissä ollaan. :'(
Ihan alkoi ittee pelottamaan tiistain rakenneultra.. toivottavasti kaikki olis hyvin :heart:

SaaBas + "tarmo" 19+6
 
ElinaMarialle tosi paljon voimia :hug:

Mua jännittää hirveesti se huominen rakenneultra...

Kävin tänään ostamassa hoitolaukun, ei ollu hintaan ku 10e :) Tuollanen: http://www.lastentarvike.fi/lastentarvike_b2c/catalog/setCurrentItem/(layout=11_60_57_5_1&uiarea=1&ctype=areaDetails&next=seeItem&carea=$ROOT&citem=00000000020000002749)/.do Sopii oikein mahtavasti meidän musta-sinisiin vaunuihin :LOL:

Ja cragon kaukaloihin oli tullu tän vuoden värit ja huomenna mennää kattoon ja varmaanki ostetaan kun oli vielä tarjouksessa.

Kohta häätyy mennä nukkumaan ku herätys on puoli kuudelta, menin syksyllä lupautumaan tekemään vanhojen tanssi-meikin :/ ei siinä kiva tehdä, mutta tuo herätys :S Toivottavasti saan sen jälkeen nukuttua vähän ennen ultraa
 
ElinaMarialle ja koko perheelle pahoitteluni. Paljon lämpimiä ajatuksia ja voimia maanantaille :hug:

Minä se täällä taustalla vietän hiljaiseloa ja odottelen meidän omaa rakenneultraa, joka on torstaina 3.3. Pari viikkoa pitäisi vielä jaksaa venailla... Huokaus. Potkut tuntuu kuitenkin voimistuneen, tänään on ollut jo ihan tuntuvaa kuplintaa ja möyrintää tuolla alavatsalla.

Sukkasillaan ja pikku sukka rv 19+3
 
Elinamaria, :hug: Paljon voimia teille! Ei tämmöiseen osaa mitään järkevää sanoa, toivottavasti edes selviää tutkimuksissa sitten jotain :'(

uhmaiästä, meillä alkaa se myös nostaa päätään (tyttö siis 1v 7kk) . Heittäytyy välillä itkemään selkä kaarella jos ei saa jotain haluamaansa. Olen yrittänyt ottaa syliin rauhoittumaan, mutta saa siitä vaan pahemman kohtauksen, joten nykyään tarjoan ensin syliä, jos ei tule niin sanon, että no itke siinä sitten aikasi ja tule syliin kun siltä tuntuu. Jään kyllä vierelle/näkyville. Aikansa huutaa (ei kyllä yleensä mitenkään hirmu kauaa) ja tulee syliin, jolloin selitän tilanteen ja sitten se on ok. Pari kertaa kun meinaa jatkaa vaan raivoamista niin olen sitten lopulta sanonut, ettei tuommoista huutoa jaksa kukaan kuunnella, että huudat omassa huoneessa ja tule sitten kun osaat nätisti jutella. Sillon loppuu huuto kyllä melkein samoin tein. Ollaankin juteltu sen kanssa (ja ihmeen hyvin tuntuu ymmärtävänkin) että tunteet saa ja pitääkin näyttää, kyllä äiti ne ottaa vastaan, mutta semmosta turhanäivästä kiukuttelua äiti ei jää katsomaan vaan silloin saa raivota ihan itsekseen. Toivottavasti näillä päästään pitkälle. Meilläkin kyllä muuten sylitellään paljon.

Peräpukamista: Mullakin on selvästi yks, välillä oireilee, mutta en oo siihen vielä mitään rasvoja hommannut. Ajattelin kans yrittää pitää tän vatsan toiminnassa jos menis ihan sillä ohi.

).( Mun tissit on niiin kipeet!!! Miten ne nyt yhtäkkiä onkin ihan turvonneet ja kipeet ja valtavat ja ja , auts! Muuten ei mulle oikeastaan mitään uutta ihmeellistä. pesänrakennusviettikö lie taas myllää kun kämppä ainakin on kaappeja myöten alettu laittaan kuntoon... tosin oon vasta siinä vaiheessa, että olen tyhjännyt suurimman osa, eli nyt täällä on aika mylläys päällä!

kukkis ja pieni 18+5
 
Elinamaria Olen aivan hurjan pahoillani :'( Kuvittelin huonojen uutisten jo loppuneen tästä ketjusta ja kaikkien saavan keskittyä onnelliseen odotukseen. Tuntuu todella, todella väärältä, että joudutte kokemaan saman jo toistamiseen. Sanat on tällaisessa tilanteessa vähissä, ei voi kuin toivottaa voimia - toivottavasti syy selviää mahdollisimman pian :hug:

Hjannah Teillä oli myös ollut voimien koettelemus taustalla, toivottavasti ja varmasti kaikki on nyt kunnossa!

Sarah85 Tervetuloa RD-mamojen joukkoon! Ei kannata masentua, vaikka alkuun diagnoosi harmittaa ja voi tulla noita kuvailemiasi syyllisyydentunteitakin. Itse olen ainakin toistaiseksi päässyt tosi helpolla, arvojen ylityksiä ei ole tullut juuri mistään, vaikka olen herkutellutkin välillä. Mittailu voi olla välillä rasittavaa, mutta se hyöty siitä on, että saa tietää, nouseeko se sokeri itsellä ns. "normaalitilanteissa". Sokerirasitushan on aika äärimmäinen koe, vastaa kuulemma cokispullon juomista tyhjään mahaan. Ja hyvähän se tietty on, että vauvan kokoa seurataan, eikä ylimääräinen vauvantiirailu-ultrakaan loppuraskaudessa kovin huono juttu ole :)
Kyselit myös supistuksista. Mulla ei supistukset oo koskaan tuntunut poltteena (paitsi itse synnytyksessä, missä ne on sitten ihan omaa luokkaansa), mutta en tiedä miten muilla? Mulla ne tuntuu lähinnä mahan kiristymisenä, painon tunteena mahassa ja välillä siltä, kuin ei saisi ihan kunnolla hengitettyä.

Nennalla todella ihana kuva vaavelista :heart:

Onnea taas kaikille ihania ultrakuulumisia saaneille! Mä en meinaa millään jaksaa odottaa, vielä yli kaksi viikkoa...

Painoa mulle on tullut nyt 17 ekan rv:n aikana n. 3 kg.

Uhmaikä Paljon voimia Niiskulle, hyvä että saatte apua tilanteeseen! Meilläkin asuu ajoittain uhmakas kaksvee, mutta tällä hetkellä tuntuu olevan jotenkin seesteisempi vaihe. Voin hyvin kuvitella, kuinka omat hermot kiristyvät jos taistelua on monta kertaa päivässä, eikä mikään tunnu auttavan.

Omaa napaa Meille saapui eilen huuto.netistä hankkimani hoitopöytä ja pitihän ne laatikot heti täyttää esikoisen pienillä vaatteilla :ashamed: Huomasin, että pieniä bodyja ja Lindexin tähtivelourhousuja (mun ehdottomat suosikit) onkin kertynyt sekä esikoiselta, että kirppiksiltä jo melkoinen määrä..hups. Mun on tosi vaikea pitää näppejäni kurissa ihanilta pikkuvaatteilta, etenkin kirpparilla, jossa ne ovat melkein ilmaisia. Supisteluja on tullut nyt päivittäin useaan otteeseen, esim. tehdessä kotihommia vähän reippaammin. Neuvolassa th sanoi, että kerran viikossa supistelu tässä vaiheessa on ok, mutta jos alkaa usein supistella, pitää varata aika neuvolalääkärille, että katsotaan kohdunsuun tilanne :| Uudelleensynnyttäjät, huomio Miten paljon teillä on aiemmissa raskauksissa supistellut ja onko vaikuttaneet jotenkin kohdunsuuhun? Mulla suppaili säännöllisesti viime raskaudessa vasta vkolta 24(?), eikä kohdunsuulla tapahtunut onneksi mitään muutoksia.

Ruoista ja ruokahalusta kyseli joku...Mulla ei ihme ja kumma, oo tässä raskaudessa toistaiseksi mitään intohimoja. Viime raskaudessa ruoka maistui yleisesti ottaen tosi hyvältä, tuntui, että makuaisti oli jotenkin terävöitynyt. Irtokarkit ällötti ja hiilihapolliset juomat ym. Nyt taas tuntuu aika normaalilta. Säännöllisesti pitää syödä, ettei huono olo iske, mutta oikeastaan mitään muuta normitilasta poikkeavaa en oo kokenut. Kahvia menee kohtuulllinen määrä päivässä, eikä oikein mikään närästäkään :confused:

Pihlamaria & Hippula 18 + 0
 
Voi ElinaMaria suunnattomasti voimia teille. En osaa edes kuvitella sitä tuskan määrää joka teilla tällä hetkellä varmasti on. Toivotaan, että tutkimuksista selviää jotain mikä auttaa jaksamaan asian kanssa!

Ihanaa kuulla että täällä on toisetkin jo kasailleet hoitopöytiä ja ostelleet vauvalle tarvikkeita. Minä nimittäin en ollut eiliseen päivään mennessä uskaltanut vielä mitään hankkia, mutta sitten eilen meni meno ihan överiksi. Kävin naapurissa jossa on 1v9kk lapsi ja sieltä sitten tarttui mukaan pinnasänky, playmobile ja katos pinnasänkyyn, imetystyyny, ensilakanoita, jalallinen amme, jossa puolet erikseen vastasyntyneille ja vähän isommille lapsille, rintareppu ja kaikkea muuta sälää esim. pussillinen helistimiä! Ja sitten kun emme tienneet minne kaikki tavarat laittaisimme niin kokosimme pinnasängyn makuuhuoneeseen ja laitoimme tavarat sinne säilöön. Tuli ihan hurja fiilis kun sänky oli paikoillaan, ihan hirveän todellinen olo. Kohta sielä tuhisee oikea vauva! Yölläkin heräilin tuijottamaan sänkyä!
Toisaalta vähän pelotti ja huvittikin kasata se jo, mutta mutta.... pakkohan se oli! :D Hassua sillä mieskin virnisteli ihan hoomoilasena sänkyä!

Niin ja nennan 4d kuva oli aivan ihana! Mieskin sitä kovin tarkasteli ja oli ihan ihmeissään, kyseli että joko meidänkin vauva näyttää noin ihmiseltä? Haluaa hänkin nyt 4d:hen mutta meille se maksaisi tuollaiset 170euroa, joten en tiedä raaskitaanko.

Oireista Ei juuri mitään. Paitsi välillä tulee sellainen olo kuin olisi vatsatauti alkamassa, mutta menee nopeasti ohi. Päänsärkyä on myös esiintynyt enemmän, mutta luulen sen johtuvan töiden rasituksesta. Ja närästystä on alkanut ilmaantumaan esim. nyt ja kohta onkin jo Rennien paikka. Liikkeitä tuntuu minusta vähemmän kuin aiemmin. Aiemmin tunsin useammin hipluja mutta nyt harvemmin ja kunnon potkuja ei ole vielä ollut lainkaan, mutta kai ne sieltä vielä tulee!

Onnellista odotusta kaikille!

Tiinu ja nappula 17+3
 
Huomenta mammat!
Täällä taas paukkuu pakkanen, mittari näyttää -25,hyi olkoon.

Tänään tulee varmaan poitsukin haettua viikoksi lomalle,ihanaa :heart:
Isäkin lupasi nyt tuoda sen humppilaan asti,joten tällä kertaa ei tarvi ihan kuuttasataa kilometriä ajaa edestakas..ja sit vielä vienti takas.

Innostuin eilen sit siivoomaan taas kaikki kolme kerrosta,huh,se ei ole enää niin helppoa tän mahan kanssa.
Ja illalla sitten siitä seuras muutama supistus,ei mikään kivulias mutta tiesi taas jotakin tehneensä.
Ja selkä huutaa hoosiannaa,tottakai :D

Mä tilasin tytölle uuden turvaistuimen vauvattersta ja ne lupas toimituksen kolmessa päivässä..tänään on jo neljäs päivä eikä ole mitää kuulunu.Toivottavasti nyt tulis jo..

Mä sain eilen kannettuu pinnasängyn ylös.Vielä siihen pitää ostaa patja ja sitten sen vois kasata ja pestä.
Hoitopöytää tarvis alkaa etsiskeleen ja myös sitteri pitää ostaa.
Mitäs viä...Rattaat,mutta niillä nyt ei vielä ole kiire,sit ku oikeet tulee eteen niin ne sitten kotiin asti =)

Nyt puita lisää takkaan!
Jaksuja mammat!!

Nenna ja
 
Elinamaria olen todella pahoillani. Ei tässä osaa mitään järkevää sanoa.
Voimia maanantaille!

Meillä on rakenneultra ens viikon torstaina, eilen neuvolassa kaikki hyvin. Samalla käynnilla ja oli oma neuvola ja esikoisen 3-vuotistarkastus.

Uhmäikää täälläkin välillä havaittavissa, mutta meistä vanhemmista varsinkin minä olen kai aika tiukka perheen säännöistä.
Ja tyttö on kyllä melko helppo oikeasti. Puhe ja asioiden selvittely ja perustelu menee lähes aina perille. Mitään itku-potku-raivareita ei ole tullut onneksi. Tyttö yrittää lähinnä määräillä ja pompottaa meitä vanhempia tyyliin "äiti saa pukea minut, isä ei" "isä avaa oven, äiti ei saa".
Ja herkkujen syömisestä tulee usein vääntöä.

Täällä on ollut puhetta kosmetiikasta.
Toisia kosmetiikkahysteria jopa naurattaa.
Ensiksi täytyy ihmetellä: mikä ihmeen hysteria?? Muun muassa Tanskassa on viime aikoina tutkittu kosmetiikan käyttöä ja raskautta ja on saatu viitteitä siitä, että synteettisen kosmetiikan käyttö raskauden aikana lisää terveysongelmia tulevalle lapselle.
Joten asiasta päätettiin yksinkertaisesti varoittaa ihmisiä. Ei siinä ole kyse mistään hysteriasta!
Ja veikkaanpa, että ne joita tämä ns. "hysteria" niin kovasti vain naurattaa tietävät vähiten siitä millaisia aineita itseensä läträävät. Enkä puhu pelkästään raskauden aikan, vaan ihan muutenkin.

Ja mielestäni huono perustelu sille, että synteettinen kosmetiikka on turvallista on se, että on edellissäkin raskauksissa käyttänyt ties mitä ja synnyttänyt kolme tervettä lasta.
Erilaisten kemikaalien haittavaikutuksen kun yleensä ilmenee vasta pidemmällä aikavälillä.

Monikaan ei tunnut ajattelevan sitä tosiasiaa, että samaan aikaan, kun ruoan viljellyyn ruvettiin käyttämään yhä enemmän torjunta-aineita ja ruokaan lisätään koko ajan enemmän erilaisia lisäaineita ja synteettinen kosmetiikkateollisuus kukoistaa, niin erilaiset syövät ja mm. lapsettomussongelma länsimaissa kasvaa. Plus kaikki muut allergiat ja iho-ongelmat, joita ihmisillä on.

Asuessani vuoden eräässä ns. kehitysmaassa tein sellaisen havainnon, ettei paikallisilla asukkailla ollut mitään allergioita ja iho-ongelmia, samassa mittakaavassa kuin länsimaissa.
Siellä ruoka on puhtaampaa (lue: viljelty ilman kemiallisia torjunta-aineita ja lannoitteita), eikä kukaan käytä synteettisiä aineita itseensä tai mihinkään puhdistamiseen, ei ole varaa.
Toki siellä oli muita ongelmia mm. meillä helposti parannettavia ripulia yms., mainitaan se nyt. Mutta mä vedän suoria yhtäläisyysmerkkejä päässäni ns. länsimaalaisten "hyvinvointituotteiden" (=synteettinen kosmetiikka ja yli-puhdistavat, myös oman bakteerikannan tappavat pesuaineet) käytön kanssa ja noiden em. vakavien sairauksien välille.

Moniko tietää, että kaupan tavisdödö (myös alkoholiton) toimii usein sillä periaatteella, että sen sisältämä alumiini tukkii hikirauhaset ja näin estää hikoulua? Rintasyöpäkasvaimista löytyy usein alumiinia. Ei kuulosta kovinkaan terveelliseltä minusta. Mutta valitettavasti moni luottaa siihen, että "kyllä meistä pidetään huolta, ei kaupassa saa myydä mitään myrkyllistä, kaikki on tutkittu, vaarat on vähäisiä jne..." Samoin monet kosmetiikkatuotteet (jopa suurin osa) sisältää erilaisia parabeenejä (säilöntäaineita). Joissain tieellisissä tutkimuksissa on todettu niiden aiheuttavan syöpää.

Eikä tää edelleenkään ole mitään hysteriaa tai sen lietsontaa, vaan yksinkertaisesti sitä, että noita aineita on tutkittu ja niin pitääkin tutkia.

Ihmettelen aina kaupassa käydessäni mihin ihmiset tarvii niin montaa purkkia ja tököttiä. Ja justiinsa, se "vaarat on niin vähäisiä"-perustelu ärsyttää eniten. Kukaan ei oikeasti tiedä niistä pitkän aikavälin vaikutuksista juuri mitään ja vähiten tavallinen tallaaja.

Joku haluaa nyt varmaan kommentoida, että "maailma on vaaroja täynnä jne.." Mun mielestä on hyvä, että niiden minimoimiseksi tehdään jotain. Ja on outoa logiikkaa, että koska esim. liikenteestä saa vaarallisia kaasuja keuhkoihinsa ja ruoasta pahempia myrkkyjä, niin ihan yhtä hyvin voi sitten käyttää myös muita "myrkkyjä", koska vaarat on vähäiset.
Toisaalta, olen ehkä vähän jäävi sanomaan tällaista, koska en esim. jostain juurikasvuongelmasta tiedä mitään..

Joku mainitsi Antti Heikkilän, hänen juttujaan luen itsekin, erityisesti hänen luomuruokaa koskevat kirjoitukset kiinnostaa. Oman ammatin ja sen pohjalta saadun tiedon perusteella.
Jos jotakuta kiinnostaa (joku on saattanut lukeakin jo..) aijon itse lukea seuraavaksi
Mats-Eric Nilssonin kirjan Aitoa ruokaa. Väärentämättömän ruuan opas.

Toivottavasti kukaan ei pahastunut kirjoituksestani, se oli ehkä provosoidusti kirjoitettu.
Suhtaudun asiaan ehkä intohimolla, mutta en hysteerisesti omassa toiminnassani.
Ihmisille pitäisi vaan mielestäni kertoa rehellisesti mitä mm. heidän käyttämänsä kosmetiikka oikeasti sisältää, eikä harhaanjohtavasti mainostaa jotain "luonnollisena mineraalimeikkinä", jos tuote oikeasti sisältää noin 2% luonnollisia mineraaleja ja loput pelkkää synteettistä moskaa.
Kaiken kosmetiikan ja pesuaineet kodin puhdistuksesta lähtien voi nykyään helposti korvata laadukkailla ei-synteettisillä ja luonnonmukaisemmilla vaihtoehdoilla.
 
Viimeksi muokattu:
Hienoa Rumpnisse :). Ehkä tekstisi tosiaan saa joidenkin niskavillat pystyyn, mutta kyllä siinä asiaa on, jos pystyy provosoitumatta lukemaan. Itseä juuri tuo "maailma on vaaroja täynnä" kommentti on usein ihmetyttänyt. Pitäähän se paikkansa, mutta tarvitseeko sillä perusteella ottaa riskejä entistä enemmän ja maksimoida mahdolliset haitat? Itse en siis koe olevani näiden asioiden suhteen mitenkään hysteerinen, mutta hiusten värjäyksen olen jättänyt jokaisen raskauden aikana, enkä muutenkaan joka kuukausi värjää. Meikkejä käytän juhlissa tai muuten hienommissa menoissa silkkaa turhamaisuuttani. Mutta arkeen ne eivät itsellä kuulu, raskaana tai ei. Jokainen tekee itse omat valintansa, eivätkä ne minuun vaikuta, itseä on vaan alkanut mietityttämään asiat ja olen päättänyt edes vähän katsoa mitä ja kuinka usein tälläisia tuotteita käytän. Säästäähän siinä rahaakin =).

Sitten ihan muuta... Puhuin yhdelle kaverilleni tästä pelostani raskauden suhteen. Jotenkin siis hirvittänyt, että jotain olisi pielessä ja kauheita painajaisia ajoittain nähnyt... Hän on myös raskaana (vko27) ja ajattelin hänen ehkä ymmärtävän tällaista. En siis mitenkään asiaa jankuttanut, tai ole edes aiemmin maininnut, joten ei voinut olla kyse siitä, ettei enää olisi vaan jaksanut marinaa kuunnella. Ihan vaan asian totesin ja hän sitten sanoi ajattelevansa, että varmaan vaistoan jonkin menevän pieleen, että sellaista äidinvaistoa varmaan on. Ja totesi sitten vielä, että kyllähän se tunne jostain johtuu. Voi kauhea, että tuli paha mieli. Ei varmaan pahaa tarkoittanut, mutta ainakin hyvin ajattelematonta oli. Nyt sitten alkoi huolettaa entistä enemmän, mutta pakko vaan päivä kerrallaan elellä ja odotella...

Knox ja Papu 17+1
 
Heipsan!

vastoinkäymisiä vain satelee.. lapset tulivat oksennustautiin ja kuopus (1v10kk) viidentenä päivänä oksensi jopa vedet pois, joten lääkäri passitti meidät sairaalaan. Noh, poika joutui samantien tiputukseen kuivumisen vuoksi. Vietettiin sitten 2 päivää sairaalassa.. Diagnoosina rota-virus. Eilen päästiin pois.

Huoh.. 10 päivän sairaalassaoloaika tulee kalliiksi.. eka lasku tuli, huikea 260e, loppusumma varmaan menee 300e yli.. juuh, ja yksi leikkaushaava oli tikattu huonosti, jonka seurauksena haava päältäpäin 3-4mm auki. Sen takia oon hypänny lääkärissä harva se päivä.. kivut on järkyttävät. Tämä olisi ollut mun viimeinen sairaslomaviikko (yht.4vkoa), mutta aamuinen lääkärissäkäynti jatkoi vielä 2 viikolla sitä. Oli haava vielä 1mm auki ja tosi arka ja kipeä + tuo rota-viruksen oireet ovat samanlaiset kuin leikkauksen komplikaatiot, niin käski mun lähteä heti lääkäriin mikäli mulla oireita tulee. Huoh. Ei paista aurinko tähän pesään.

Olo on kuin olisin juossut maratonit joka toinen päivä. Neuvolassakäynti viime viikolla oli onnistunut. Terveydenhoitaja oli vain huolissaan, kun painoa oli laskenut 5kg. Tiesi kyllä, että kipujen takia en pystynyt syömään 2 viikkoon, mutta silti oli huolissaan..(turhaan, kyllä se takas tulee kummiskin) Oli ihana kuulla vauvan sydänäänet.. oli pikkuinen niin vikkelällä tuulella. Vatsa senkus kasvaa ja sekin tuottaa kipuja noissa arveissa.

Paljon on tullut tekstiä tänne. En ole vielä ehtinyt perehtymään kuulumisiinne, palailen niihin piakkoin.

Toivotan myös teille muillekin onnea odotukseen! Toivottavasti pääsette helpommalla kuin tämä naikkonen!

Manzu 17+
 

Yhteistyössä