<3 HEINÄVAAVAT kesäkuussa <3 *poksuminen alkanut!*

No niin! Nyt on salireissu takana päin. Mä en kyllä kuulu sitten yhtään niihin naisiin, joilla synnytyksen voi jotenkin saada käynnistymään - vahingossa tai tahallaan. Nimittäin mä kuskasin ensin mimmin pyörällä anopille, poljin salille, tein kunnon jalkatreenin, poljin anopille ja kuskasin taas mimmin pyörällä kotiin. Tulos: supistuksia 0 kpl! |O

No ei se mitään, oikeastaan mä en sitä yrittänytkään. Odottelen ihan mielelläni vaikka loppuviikkoa, kun miehellä alkaa kesäloma. Se onkin sitten 7 viikkoa kotosalla, kun tulee isyysloma siihen päälle. Ihanaa!

Kissansilmä mulle toi pulloruokinta on vähän semmonen kuuma peruna... Esikoinen ei suurista yrityksistä huolimatta syönyt pullosta koskaan. Mulle se oli henkisesti tosi rankkaa, mun kun on PÄÄSTÄVÄ sinne punttisalille jonkun 2-3 kertaa viikossa. Kävin sitten aina imetysväleissä, mutta oli se hankalaa... Ja sitten mä aloitin hätäpäissäni kiinteät vähän liian aikaisin, josta seuras aika isot syömisongelmat. Ne vaivaa välilllä edelleen, vaikka ammattiapuakin on saatu jne... Joten mä todella, siis aivan todella toivon että tämä vauva suostuisi syömään yhden aterian päivässä pullosta. Vaan jos ei suostu niin sitten minä ainoastaan imetän, ja sillä hyvä.

Cassy rv 38+6 miten voi olla jo!? :eek:
 
Jospa tännekin puolelle jotakin kirjoittelisi. :)
Ekana onnea uusiomamille ja kaikkea hyvää jatkoon! :flower: :heart:
Skorppanko oli kauhun hetkiä kokenut kaatumalla, hui kamala mikä juttu mutta onneksi kaikki sielläkin nyt hyvin!!

Tuuliina, tuosta Downista, sinuna olisin asian suhteen ihan huoleti. :hug:

Täällä on edelleen vointi hyvä, tosin vauva on yhä alempana ja sen tuntee jo, viiltelyä ja pistelyä on, mutta muuten oon saanut olla "rauhassa".
Neuvolassa käyty tänään, kaikki hienosti ja enköhän mä sinne vielä ens ti mene, päivää ennen laskettua aikaa siis.
Torstaina ollaan lähdössä Lintsille, pitää nyt vielä kaikenlaista puuhata niin aika menee nopsasti ja eipä tuu niin ees mietittyä että koska tulee lähtö, tulee kun tulee. :D

Tutit/pullot, yksi tutti on hommattuna ja pulloja oon yhden ostanut, 4 saanut, tosin keitellyt en vielä oo, senkin tietty vois tässä valmiiksi jo tehdä. Toivon että tää tulokas huolii myös pullosta tissimaitoa, niin voi mieskin taas syöttää ja pääsen vapaammin menemään.
Tänään oli neuvolassa puhetta ä-maidon luovuttamisesta, mulla tosiaan tuli pojan aikaan ekat 2-3kk ihan valtavat määrät, pakkanen täytyyi nopsaan ja silti vaan suihkus... :whistle:
Mut, onhan siinäkin oma hommansa sitten, onko kukaan teistä muuten luovuttanut ä-maitoa?

Eipä kai muuta, voikaahan kaikki niin hyvin kuin mahdollista, koitetaan ottaa ilo irti aurinkoisista päivistä! B)

illuusia&beibi 38+6! :heart:
 
neuvolassa käyty..kaikki niin hyvin kun nyt tässä tilanteessa voipi olla..eli turvotusta yms..löytyy..

vaavi on kuulemma nyt kiinnittynyt jo lähtövalmiuteen,eli pää alaspäin oli :heart:

huomenna sitten taysiin taas ultraan jossa katsotaan sitä kasvua.

babjuska+bömbbis 36+1
 
Neuvolassa käyty, entisillä ohjeilla mennään -> paineiden mittausta ja lepoa: yllätys,yllätys!
Vauva on laskeutunut "lähtövalmiuteen" aivan alas - kysyin et tarkottaakos se mitään?? Ja sanoi terkka mun ilokseni, et kun on noinkin alhaalla ei kauaa mene synnytykseen vaan varmaks ei voi luvata =) Ja kun nää aiemmatkin on tulleet hyvissä ajoin, niin ei tääkään kauaa enää anna odotuttaa - saas nähdä...
 
te aiemmin synnyttäneet: kun ootte sairaalasta lähteneet ni jos ootte tutin laittanu suuhun jo siellä, onko silti syönyt tissiä? ärsyttää kun pelotellaan koko ajan sillä et jos tuttia syötät, ei ota tissiä. esikoista kun odotan ni imetys on aika jännittävä juttu mulle... tuttipulloja ja tutteja oon ostanu. mä en tiiä mikä mut on saanu ajattelee näin, et vauva on vauvan näköne jos sil on tutti suussa :D

jos vauva ei ime tissii lainkaan (niinku minä vauvana) ni miten saan sit maidot ulos tisseistä? onko se rintapumppu ihan välttämätön vai saako sen ulos muillakin tavoilla?

jedvenna ja poju rv 37+5
 
taas tunkean tänne :ashamed:

jedvennalle tuosta tutti hommelista ja rintojen tyhjäämisestä:

Eli en ole koskaan nähnyt tapausta tai edes kuullutkaan, että jos vauva saa tuttia ei suostuisi tissille...makean maidon tuoksu on vauvalle tosi houkuttava ja hamuaa sitä yleensä vaikkei olisi nälkä...tai näin meillä, mutta tutin poika heivasi kokonaan, oli ilmeisesti hänen mielestään huijausta kun ei sieltä mitään tullut, joten tähänkin kannattaa varautua, jottei välttämättä edes tuttia huoli suuhunsa =)

Rinta pumppu voi olla hyvä apu alkuun, mutta ei välttämätön. Rinnat saa tyhjättyä ihan sormin lypsämällä ja itse ainakin huomasi sen oppiessani, että niin saa jopa paremmin rinnan tyhjäksi.
Itse kun "kärsin" suihkutisseistä ja järkky suuresta maidontuotannosta, niin lypsettävä oli ja käsin se sujui ajoittain jopa puolet nopeammin kuin punpulla =)

paapelo 25+3
 
SusSoo
Jedvenna :wave: Mä en muista onko meidän lapsilla ollut vielä sairaalassa tuttia, mutta kotona kyllä heti. On mulla nytkin pakattuna sairaalakassiin tutti ihan varalta mukaan. Imetys on sujunut siihen asti ihan hyvin, kun maitoa on riittänyt... eli kuukausi-kaksi :) Tiedän, että nytkään ei imetys tule jatkumaan kovin pitkään koska mulla on toisessa rinnassa rakenteellinen vika. Ja on ihan pöhköä yrittää imettää vain toisesta rinnasta :whistle: Eli tutin syönnillä ei ole ollut vaikutusta imetykseen, vaan ihan muilla seikoilla.
Rintapumppu mulla on. Olen sitä kahden lapsen aikana käyttänyt yhteensä ehkä nelisen kertaa. Esikoisen aikana se oli hyvä, kun mulle tuli rintatulehdus ja se auttoi siinä. Tuota maitoa kun ei ihan suihkuamalla ole tullut, niin ei ole ollut tarvetta sitä lypsää varastoonkaan :D

(.) Muutama hassu supistus tilastoitu tälle päivää. Aamulla tuli vessakäynnillä pitkä vana limaa paperiin. Mutta ei se limatulppaa ollut, vaan varmaan jotain eilisen äitiyspolikäynnin aiheuttamaa vuotoa. Ärsyttää... helteitä tiedossa!

Sussoo ja S 36+4 :heart:
 
mun piti vielä siitä rintatulehduksestakin kysästä! unohtu aiemmin :p miten sen voi saada ja miten voi ennaltaehkästä parhaiten? vinkkejä? mun oma äiti pelottelee koko ajan et saan sen ku kuljen aina kotona mukamas niin "alasti". vihaan sukkien käyttöä, oli vuodenaika mikä tahansa ja muutenkin sellasta toppauspukeutumista, hyi! miksi se tulehdus sitten tulee ja miten ilmenee? kertokaa te siitä aiemmin kärsineet =) osaan sitten varautua!

jedvenna ja poju edelleen 37+5
 
no ei sitä onneksi ihan kylmästä saa sitä rintatulehdusta...siihen, kuten muihinkin tulehduksiin tarvitaan bakteeri.
Eli hyvä hygienia auttaa aika pitkälle ja jos on tississä haavaumaa, joita usein tulee kun imetys alkaa, niin puhdistaa ja suojaa vaikka puristamalla muutama pisara maitoa imetyksen päätteeksi ja hieromalla sen nännin alueelle ja antaa ilmakylpyä eli ei kannata antaa muhia kokopäivää mahdollisesti kosteassa liivissä kera liivinsuojan.
Maidonkerääjää jos käyttää, niin se pitäisi pitää vain sen aikaa kun maitoa tihkuu ja sitten ottaa pois ja puhdistaa hyvin, myös rintojen säännöllinen tyhjäys auttaa ja varsinkin jos tulehdus ehtii syystä tai toisesta tulla.

Nämä keinot antoi minulle neukkatäti ennen esikon syntymää aikanaan ja eipä kyllä tullut, liekkö tuuri vai lähes orjallisesti noudatetut ohjeet. =)
 
Onneksi Skorppan kaikki on ok!

Onnittelut uusiomamille!! Toivottavasti jatko on helpompaa pikkuiselle ja teille myös !

Jedvenna: Mulle on toi rintatulehdus tullut ilmeisesti molemmilla kerroilla sen takia että en ole saanut kunnolla rintaa tyhjenemään. En tiedä sitten vaikuttaako toi rintojen koko, mulla kun ei ole mitenkään pienimmästä päästä nuo

:ashamed: :snotty: molemmilla kerroilla (eri lapsesta ) tuli vasemman rinnan sivuun ensin punottava, kipeä alue, joka sitten "kuumeni", elikkä käteen tuntui kuumalta. Itselle nousi kova kuume ja olo oli kurja kaikinpuolin.. yritin imettää lasta monesta suunnasta, sivellä kipeetä kohtaa ja suihkuttaa lämmintä, käytin kaalinlehtiä yms. mutta jouduin kuitenkin syödä lääkekuurin molemmilla kerroilla. AAARGH-- mulle meinaa tuo imetys olla semmonen peikko vieläkin, toivoisin sen onnistuvan tällä kertaa, mutta... apua! :| jotenki se mua hirvittää.. :'(

Supistuksista ei ole täällä tietoakaan, kolme ässää ei tehoa täällä ollenkaan.. Mutta päivä kerrallaan.. hankaluutta aiheuttaa tällähetkellä ainoastaan tuo oikean käden jatkuva puutuminen, öisin on ihan törkeen kipeä. Neuvolassa tuumasivat että pahenee vain loppua kohti, varsinkin jos hellettä, jippii.
:whistle:

Tyttöset, tässä käy kaikilla päivät vähiin, nautiskelkaa te jotka pystytte ja te jotka ette; kohta se on ohi ja nyyti on sylissä! :heart:

Hanttapuli ja myysy 37+4
 
Cassy eipä vaan kukaan lääkäri tunnu pitävän edes vaihtoehtona tuota istukkajuttua :headwall:
Ja ei, mulla ei oo koskaan raskauden aikana tai ilmankaan ollut mitään mikä edes muistuttaisi näitä "kohtauksia", selälläni pystyn edelleen ihan hyvin makaamaan - ainoastaan pitkässä ajassa alkaa henkeä vähän ahdistaa, mutta yritän muutenkin vältellä tuota selinmakuuta..
Saas nähdä tuleeko tälle koskaan mitään selitystä :/ Tänään olo ollut täysin normaali...
 
Kyllä vaan , isot on päivät :whistle: Nyt alkaa kyllä olemaan niin jännät paikat että niinköhän sitä saa yötä nukutuksi.. huh sentään!!!

Hurja juttu että Cassy pystyt vielä salilla käymään ja muutenkin liikkumaan noin paljon! Noh, sitähän ei tiedä sit kuinka vikkelä lähtö vielä tulekaan =)

Eipä mulla kauheesti asiaakaan ollut, tulin lueskelemaan kuulumisia vielä ja toivottelemaan mukavaa ja varmaankin suht helteistä loppuviikkoa, jaksaa jaksaa vaikka tukalaa onkin! =)

Moikat ja poksumista ootellen ;)
katta2 ja mytty rv 38+6
 
Hulabalooooo!!

Niin tosiaan oli liian isot saappat jalassa ja jäi kärki kiinni portaaseen.. :( siis pihalla kun on sellasia korokkeita!

Törkeesti sen jälkeen ollut ilmavaivoja...hmm.. lieneekö mitään yhteyttä :D Mutta onko jollain muulla sellaista ongelmaa?? Jotenkin ihan kumma toi maha.. samaan aikaan alkoi turvotukset.. kaikkea kanssa :D

LEALToivottavasti nyt kunnolla tutkivat!! Ei oo leikin asioita noi tollaiset kohtaukset.. tosin raskaus on yksi suuri mysteeri, joten toivotaan sen tähän liittyvän :) Tsemppiä!
 
tääl kans poksuu =) eli nyt ois vauveli sit täysaikanen 37 viikkoa täynnä, ei sen suhteen ongelmia et syntyis keskosena. huonosti nukuttu yö takana myös itsellä, ei vaan osaa enää tän mahan kaa rentoutua.

kysyisin tietääkö kukaan kauan kestää raskaushepatoosin verikokeiden tulosten tuleminen?? tajusin et kun mulle lääkäri soittaa vain jos niissä on jotain bhälyyttävää niin milloinhan sitä puhelua voisi odotella, eilen kävin siis testeissä??

tuteista tais olla jotain puhetta, meil on käytössä edellisillä lapsilla ollu se anatominen tutti ja silikonisella tuttiosalla, samanlaisen ostin tällekkin, toivotaan et tykkää. kotona aloitan käytön tai kotimatkalla. tuttupulloja on pari valmiina ja äidinmaidonkorvikettakin on pari purkkia, ihan vaan oman mielenrauhan turvaamiseksi, ei tule yöllä hätä jos imetys ei onnistukkaan, meillä menee noin 40 minsaa hakea yöllä korviketta jostain jos tulee hätä niin en aio kuunnella vauvan itkua niin kauaan kun voi valmiiksi varautua.

pääryskä ja poju 37 :heart:
 
Täällä kans poksuu :D 37+0 :heart:
ja ainakin jo kolmas huono yö takana... supistelee, lonkkia/nivusia/alaselkää särkee. Hellettäkin luvassa, mutta ei auta valittaa ;) :p

Hyviä vointeja meille kaikille :hug: nautitaan nyt näistä viimeisistä päivistä ja viikoista masujen kanssa :D

Mulla tänään vika lääkärineuvola. Kuulumisia myöhemmin :wave:

-MiNiA ja masu 37+0 :heart:
 
SusSoo
Täälläkin erittäin huonosti nukuttu yö takana
Pari tuntia meni yöstä taistellen kauhean alaselkäkivun kanssa. Saattoivat olla jonkinasteisia supistuksia kun tulivat taas niin aaltoillen. Vessassa tuli käytyä ainakin neljä kertaa viiden tunnin aikana. Eli tulikohan yöllä unta yhteensä sitten semmoiset pari tuntia :/ Mies kauhisteli aamulla seitsemältä, että johan olen näky. Kauheet mustat silmänaluset ja silmäpussit, hiukset pystyssä...
On tämä surkeeta... :saint:

Sussoo ja Suloinen 36+5 :heart:
 
täälläkin takana erittäin huonosti nukuttu yö,ja nyt on sitten aivan kamala olo!
eilen alkoi hirveä päänsärky ja oksentelinkin,sainkohan auringon pistoksen? tai sitä oksentelua on nyt ollut kyllä jo jonkun aikaa taas :(
tänään käynti äippäpolilla,ja meinaan tuosta kyllä sanoa!

palaan illalla kertomaan kuulumisia!

babjuska+bömbbis 36+2
 
ONNITTELUT UUSIOMAMILLE :flower: :flower: :flower: Hyvä että nyt kaikki hyvin :heart:

Olettepas te muut jo isoilla viikoilla täällä vasta menee rv 35 mutta ihan kypsä tähän odottamiseen.
Mä niin toivon että tää vauva syntyis jo heinäkuussa mutta mullahan voi mennä jopa elokuulle ja mun pitää jo mennä elokuun puolessa välissä kouluun 3 viikoksi joten vähän jännittää että milloin syntyy. Ois niin kiva olla kotona se pari viikkoa ennen kuin joudun jättää vauvan miehen hoitoon koko päiväksi :'(

Siitä syystä tua imetyskin mua mietityttää toki yritän imettää, mutt pakko opettaa vauva heti pullollekkin että sitten voi jättää kotiin nyyyhh tua mua harmitta. Oisin niin kovasti halunnu kokeilla täysimetystä kun esikon aikana imetys ei onnistunut ollenkaan, kun tyttö syntyi jo rv 36 ja ei halunnu syödä ollenkaan rinta(syönti halut oli muutenkin ihan kadoksissa) pullosta oppi jo laitoksella ja eihän se imetys lähteny käyntiin ollenkaan. 1kuukauden sitten jasoin rintapumpulla pumpata maidot pulloon joten sai 1kk rintamaitoa, mistä toki olen kiitolllinen, että jaksoin niin kauvan stä lypsämis rumpaa. Maitoa kylla ois tullut ja sehän siinä harmittikin aarrrrggg joten saa nähdä kuinka nyt käy.....
TULE TULE Heinäkuu......

Puhelitte huonoista öistä ja niitä on myös täällä ei saa nukuttua joko illasta menee tonne 1 asti ennenkuin uni tulee tai sitten jos illalla menee ajoissa nukkumaan niin sitten herää 2 maissa ja ei nukuta valvottaa ainakin tonne 4 asti. siis niin rasittavaa. Päivällä sitten on ihan tosi väsynyt ja kiukkuinen olo koko ajan
:ashamed:

Täällä on tuttupulloja hankittu 3 kappaletta mutta tilanne nyt on eri kun teillä kun mun pitää alkaa pullosta kuitenkin osa maitoa antaa. Olen ostanut muutaman eri merkkisen ja sitten katsoa mikä niistä on parahin meille. Esikon ajalta muistan sen että tykkäsi jostain tietystä pullosta eniten tutuin malli vaikuttaa. Nyt ostin sellasia jotka "muistuttaa" rintaa eniten näin ainakin kauppias kehui tiedä sitten. Pitäisi vain vielä ne sterilisoida. Ostettiin esikon aikana ausseistasellanen sterilointi kone joka oli tosi hyvä ja sitä käytetään nytkin varmaan ahkerasti.

Vointeja kaikille ja jännityksellä seuraan kanssa kuka on seuraavaksi vuorossa

Annora rv 35+
 
Täällä myös yksi väsynyt- todella huonosti nukutun yön jälkeen. Mun särkee kauhiasti vasenta "nivusta"- yölläkään ei ilman tuskaa saanut asentoa vaihdettua, vessaan ku tartti mennä, veet silmissä noustiin sängystä.. Suppaileekin, vaan ei nää mihinkään johda- tukala olo vain!
Ehkäpä sitä päivän mittaan mieli virkistyy.

Kissansilmä & rv 36+1
 
Täällä kans yks jo monta yötä huonosti - tuskin lainkaan - nukkunut ilmoittautuu.. Nooh, enää on kuukausi laskettuun aikaan, ja 40 yötä yliaikaskontrolliin, jos sinne asti taas mennään, et ei täs ny ihan kauheesti enää jäljellä oo.

Noista tuteista, meen neitille annettiin jo sairaalassa tutti suukkuun, ko neiti olis pitäny mua huvituttina ihan koko ajan. Vaik iso tyttö olikin, ni ei sekään ny sentäs kovin montaa tuntia tissillä voi olla, et se haki sit vaan sitä lohtuimua, ja sen takii hoitajat sit toi tutin. Perhevalmennukses kyl terkkari sano, et sairaalasta ei enää tutteja anneta. Kyl meil vaa :)

Venailen siskoo kylään sen kolmeviikkosen pikkuvauvas kanssa, ärsyttävää ko se synnytti jo ja mä joudu tuskailee taas näil helteil..

Soittelin just seurakuntatiloista kastetilaisuutta varten, varaan yhden pappilan sit syyskuun kuudenneks, ko se on sit meen 1-vuotis hääpäivä :)

Jeespoks, mut tarvii valmistautuu kyläilijöihin. Teil on muute joillakin (tai okei, melkei kaikilla) kyl kadehdittava määrä viikkoja kasassa!!

Ämpee 35+5
 

Yhteistyössä