<3 HEINÄVAAVAT kesäkuussa <3 *poksuminen alkanut!*

Piku81 Hyvä että synnytys sujui hyvin eikä käynnistellä tarvinnut! =)

Täällä vointi on mitä kehnoin. Eilen taisin saada auringonpistoksen tai jotain...aamullakin oksetti vielä vaikka yritin pitkin iltaa juoda. Ja tää flunssa vie voimat! |O
Kohta soitan ite lastensuojeluviranomaisille kun niin säälittää tuo poitsu rukka. Näin hieno keli eikä ulos pääse kun äiti ihan tööt...noh äsken partsilla pelattiin yatzia, juotiin jälkkärimehut ja söi jäätelön. Vähän helpotusta. Te kellä on lastenhoitoapua lähellä käyttäkää ihmeessä hyödyksi tuntematta huonoa omaatuntoa!

Enää kuusi päivää aikaa Kuopioon lähtöön..kohta pitänee soitella sinne ja kysellä perhehuoneista. Haluan miehen olevan lähellä ja mies tietty olla lähellä. Pienokainen käsitykseni mukaan viedään teho-osastolle syntymän jälkeen joten ompahan mies tukena kun todennäköisesti itkeä tihrustan oli tilanne mikä oli.

Eilen muuten supistuskäyrällä testasin akupainantaa ja sattumaako mutta supistus hetken painelun jälkeen alkoi piirtyä. Painelin sitä etusormen ja peukalon välissä olevaa pistettä.
Täytynee ainakin tiistai-iltana painella josko jotain auttaisi.

Tuuliina 37+6
 
Ihanan aktiivisia olette olleet =)

Muita kirjoituksia lukematta neuvolakuulumiset: kaikki ok, rautaa pitää nyt alkaa syömään, sf-mitta 35cm. Vauva ei ollut kiinnitynyt |O mutta terkka antoi toivoa sillä, että jotkut vauvat kiinnittyvät vasta synnytyssalissa :D

En muista kuka kyseli onko migreeni poissuljettu vaihtoehto noihin mun "kohtauksiin". Asiaa ei ole mitenkään tutkittu eikä migreenin mahdollisuudesta puhuttu :/
Isäni kertoi minulle juuri, että oli jutellut työkaverinsa kanssa ja hänen tyttärellään oli kuulemma ihan samanlaista raskausaikana ja se oli todettu jonkinlaiseksi raskaudenaikaiseksi migreeniksi joka voi oireilla myös ilman pääkipua.
Kumma kun äitipolilla väittivät ettei tämä mitenkään liity raskauteen :/ Mutta alan itsekin uskoa nyt siihen, että tämä on jotain migreenin tyyppistä...

Paljon onnea Pikulle! :flower: :heart:

Mä olen niin läkähtynyt tähän lämpöön etten jaksa enempää tarinoida vaikka asiaa kyllä olisi :snotty: Varjossa näyttää mittari +28, että silleen...

LEAL & Poju 36+5 (apua, ihan kohta se 37 on täynnä! )
 
Eletäänkö me oikeesti 2000-lukua? Kaikkialla toitotetaan miten odotus on yhteinen, isät tervetulleita neuvolaan jne mutta itse en aivan täysin näin koe.
Kun jouduttiin silloin aiemmin Kuopioon, emme voineet saada perhehuonetta koska lapsi ei ollut syntymässä vielä ja näin ollen isän läsnäolo ei välttämätön. :eek: Samoin kuin naistenklinikalla sanottiin. Tämän nyt ymmärsin pienen kakistelun jälkeen...resurssit ei riitä jos kaikkien isit olisi äidin mukana ongelmien kohdatessa. Siltikin ihmettelen hiukan kun eri paikkakunnalta asti tulimme eikä mies minulle seurana halunnut olla vaan hänellä oli oikeasti ja aidosti huoli oman lapsensa vuoksi jota minä kasvatan mahassani.
Nyt soitin sinne Kuopioon osastolle mihin minut määrätty, josta sanottiin ettei siellä ole perhehuoneita? Mies voisi majoittua potilashotelliin ja vapaasti vierailla vierailuaikoina, jotka päättyy klo 20 illalla. Mikäli tilaa niin toki sitten katsoovat meidän tilanteen mukaan mitä voivat tehdä. :headwall:
Käytännöt nämä, ymmärrän jälleen mainiosti ettei tilaksi voi muuttua mikäli sitä ole eikä sääntöjä muuttaa. Missään tapauksessa en haluaisikaan että mies esim. vieraan naisen kanssa majoitettaisiin, mutta ihmettelen miten tänä päivänä voi isän asema vielä olla noin huono?
Matkustamme sentään vieraalle paikkakunnalle ja ensimmäiset kaksi vuorokautta meidän tilanteessa kriittiset kun minun kautta saatu lääkitys poistuu pieneltä..ei voi tietää mitä tapahtuu. Ihan pelottaa valmiiksi jos vielä yksin joudun jäämään!!
Pientä purkausta... :kieh:
 
Tuuliina84 : :hug: Koittakaa nyt vielä kun sairaalaan menette, niin kysyä useammalta henkilöltä tuota asiaa. Joku toinen varmasti saattaa teidän ahdingon ymmärtää ( tehdä enemmän, kuin sen minimin josta hänelle maksetaan) ja koittaa tehdä asialle jotain, jos vain tilaa löytyy sairaalasta. Samassa työvuorossa olevilla henkilöiltäkin saattaa tulla eri vastauksia, joten kannattaa kysyä.
 
Onnea Piku ja perhe!! :flower: :heart:

Kuuma meinaa olla.. huh. Isäntä täyttää lapsille uima-allasta ja ruokaa pitäisi ruveta laittaan.. jaksais vaan ! Tuntuu että synnytys jossain valovuosien päässä, ei mitää oireita. :|

Jaksuja kaikille!

Hanttapuli ja Myysy 37+6
 
onnea Piku81 ! :flower:

tänään oli neuvola... vauva ei oo tulossa vielä piiiiitkään aikaan. ei oo laskeutunu eikä kiinnittyny. saletisti menee yli :kieh:
painoa oli viimeinki tullu 600g/vko kahden viikon aikana, jes! poikakulta kasvaa! =) sf-mitta oli 36cm, terkka sano et kannattaa varautuu sit siihe et lapsivettä sit kans tulee! eli sitä on tosi paljon. verenpaine alhanen edelleen: 98/62. vauva raivotarjonnassa (onneks) ja sykkeet oli normaalit.
viikon päästä äitipolille kasvukontrolli-ultraan. hohhoijjaa. jotenki salaa toivoin et vauva olis ees jotaki tehny tulonsa eteen, mut ei. se haluu et mami kituu viel 4 viikkoa näissä helteissä! no ei oo ainakaa sitä pelkoo et ylihuomenna tädin häissä jouduttas lähtee sairaalaan synnyttää. kiltisti vauva hengailee siellä vielä. mäki haluun oman vauvan jo syliin!

saanen vielä pienen valituksen valitusten päälle lisätä, et maha toimii surkeesti! oon kade teille joilla se toimii paremmi ku laki sallii :D inhottaa ku suoli ja maha tosi kipeet ku ei kulje :(
noh jaksamisia meille kaikille!

jedvenna ja poju rv 38 *POKS*
 
moi!

täällä kans kuuma, huh huh.. lääkärikin soitti, raskaushepatoosia ei ole =) arvot oli kuulemma todella hyvät. mutta hb oli tippunu 92 eli tosi alas. nyt tässä vaiheessa ei enää auta kuulemma oikeen mikään. 6.7 kun on seuraava käynti äippäpolilla niin tarkistetaan alakerran tilanne ja jos on mitään on siellä tapahtunu niin saatetaan käynnistää kalvojen puhkaisulla, kun mulla on niin kamala kokemus siit lääkinnällisestä käynnistyksestä. lekuri vaan sanoi et keikkea saan tehdä et lapsi syntyis pian että ei tulis mitään ongelmia tuon hb kanssa ainakaan pahempia kuin jo on. täytyy nyt vaan toivoa et kohdunsuulla alkais tapahtua et sais sen käynnistyksen sit 6.7.

jedvena: onks sulle sanottu et pitää soittaa ambulanssi jos vedet menee? mulla siis kanssa reilusti lapsivettä ja mulle lekuri antoi ohjeen et makuuasennossa pitää tulla sairaalaan ambulanssilla. mietin et onks se yleinen ohje vai onks mulla vaan niiin paljon sitä.

tuuliina84: toivottavasti kaikki järjestyy :hug:
 
Hei tuosta lapsiveden suuresta määrästä ja ambulanssilla matkaamisesta:

eli ei ole yleinen käytäntö, että jos vedet menee niin ambulanssilla tullaan vaakatasossa, ainoastaan jos tiedetään, että vauva on perätilassa tai jos lapsivesi ei ole kirkasta, niin on ohjeena.
Jos en väärin muista, niin syynä siihen, että heidän joilla on lapsivettä runsaasit pitää mennä makuuasennossa on se, että kun vedet menevät niin kohtu joka on ollut kovemmassa venytyksessä löystyy ja vauva saattaa vaihtaa asentoaan tai napanuora saattaa tulla pään eteen...
en ole todellakaan varma muistanko ollenkaan oikein, mutta tämä pälkähti ekana mieleeni kun huomasin tuon maininnan.
 
Pikulle suuret onnittelut tytöstä! :flower: Olipa kiva että Tintti ehti kasvaa noinkin "isoksi", eikös teidän esikoinen ollut vielä pienempi?

Oliko muuten nannuz joka joku päivä hehkutti täällä, kuinka hän tulee niin nauttimaan kun synnytyskivut alkaa? :D Mua niin huvitti toi, se oli ihanasti sanottu! Muistan ton fiiliksen esikoisen ajalta, kun olin jo niin malttamaton ja kypsä odottamaan. Mutta toi "bring it on!" -asenne on itse asiassa tosi hyvä, tuut tarvitsemaan sitä vielä... :D Mua lähinnä hirvittää, kun alkaa muistua mieleen miltä se synnytyskipu oikeesti tuntuukaan.

Että kivat ilmat pukkas sitten raskausviikolle 39+. :kieh: Todella mainiota. Mä voin niiiin hyvin maanantaihin asti, nyt lakkaa pikkuhiljaa naurattamasta. Ainakin mua nää helteet väsyttää ihan kiitettävästi. Mutta ihan piruuttanikin menen huomenna salille, minähän en sohvalle makaamaan jää!

Neuvolantäti eilen sanoi että vauvan pää on tosi alhaalla... Saa nyt nähdä montako päivää se vielä viihtyy yksiössään.

Cassy rv 39+1 :heart:
 
Onnea Piku ja muut jo synnyttäneet!! :flower: :heart:

Miten muilla, onko turvotusta jaloissa näillä helteillä? Ja millä saatte laskemaan? Mulla on ihan JÄRKYTTÄVÄN näköset jalat :x |O Ihan älyttömän pulleet, eikä onnistu enää edes nilkkojen koukistus saati varpaiden, niin turvoksissa ovat. Juotu on vettä litratolkulla päivässä, ice poweria, tukisukkia ja jumppaa kokeiltu, kylmässä vedessä liotettu jne. Mut ei auta mikään |O Nahka kiristää jo siihen malliin et kohta repee... Selällään eikä mahallaan kun ei voi maata ja jalkoja ylös nostaa niin ei ne laskeudu ees yön aikana. Onneks on olemassa crocsit, jotka menee jalkaan ku mitkään muut ei enää ees lähelle! B)

Muuten edelleen loistava olo, beibi kuulemma kiinnittyny mut maha ei ole vielä laskeutunu joten elokuulle taidetaan mennä... Mitkään ponnistelut ei kunnon suppareita saa aikaseks, ainoastaan illalla nukkumaan mennessä tuntuu selässä menkkamaista jomotusta mutta se tuskin saa mitään aikaseks?? :whistle:

Missäs niitä akupunktiopisteitä olikaan, joita vois kokeilla suppareiden aikaansaamiseksi?

Hyvää vointia kaikille! :wave:

Kesäheinä 35+2
 
Päärynärouva ollaampas saatu eri neuvot :eek: Mulla myös tänään neuvola ja hb laskenut - rautaa määrättiin. Miten voi olla vaikka meidän lasketuissa ajoissa ei ole kuin kolmen päivän ero... Mun hb oli 104, onko se sitten kumminkin sen verran korkeampi että voi saada vielä nousemaan vai mitä ihmettä...

LEAL & Poju 36+5

HI-KOI-LUT-TAA |O
 
päärynärouva: ei mulle oo sanottu mitään ambulansseista tai muustakaan lapsiveteen liittyen. mulle ei oo kyl kukaan muu sanonu ku terkka, et sitä on paljon. lääkärit eivätkä muutkaan oo sanonu et ois paljon, heidän mielestään normaalisti. tiiä sitten et kuka on oikeessa!
 

Tuulina 84. Kysissä on perhehuone vai kaksikin mutta ne ovat aina täynnä... Ymmärrän täysin harmisi. Tosiasia on vaan se, että niihin huoneisiin on tosiaan vaikea päästä..

Minä kävin tänään KYS.issä tarkastuksessa, diabeteksen suhteen hommat ok. Vaavi kasvaa yläkäyrällä tasaisesti (painoarvio nyt 3360g) ja kontrollit kahden viikon päähän. Onnitteli lääkäri, että meille tulee nelikiloinen vauva sitten x)

Nyt kyllä jo toivon, että vaavi tulis omia aikojaan piakoin maailmaan. Sen verta iso alkaa olemaan ja massu paina hermoja niin oikeasta kädestä on tunto suurimmaksi osaksi poissa.. Muuten kyllä mun raskaus ollut suht ihanaa aikaa :) Huomennakin ajattelin mennä massulle paistattaa aurinkoa.

Aurinkoa mieleen muillekin :heart:

Tanjuska ja Väinö 35+4
 
tuulinna84.. ja juu, tosiaan sillä syntymättömien osastolla ei ole perhehuonetta vaan sitten siellä 5kerroksessa johon yleensä äidit siirretään synnytyksen jälkeen. mutta 2303 vieressä on vauvateho joten jos vauva menee teholle voi olla että äiti pysyy synnytyksen jälkeen myös 2303 osastolla eikä siirry yläkertaan
 
leal: niin no mulle sano ihan synnytyslääkäri tästä hb asiasta ja hän oli vielä kyselly erikoislääkäriltä, et oisko jotain tehtävissä. voihan se olla et asiaan vaikuttaa se kuinka alhainen tuo hb on. tiedä sit.


jedvena: niin no mulla on mitattu ihan ultralla paljon sitä lapsivettä on. mut sano se lääkäri et sen kyllä tunteekin tuosta mahasta et on paljon vettä.

tanjuska: toivottavasti saisit nyytin pian, hyvin on vauveli kasvanu =)

pääryskä ja poju 37+1
 
SusSoo
Ihan vaan uteliaana kysyn, että miten pitkä matka teillä on synnytyssairaalaanne?

Meiltä tulee 50km, joista ekat 10km hidaskulkuisempaa hiekkatietä.
Viimeksi meni lapsivesi kotona ja sitten huristeltiin hirveiden supistusten kera omalla autolla sairaalaan mukavassa lauantai-illan ruuhkassa... Ihme kyllä, autoon ei lorahtanut vettä ollenkaan. Kotona sitä tuli melkoisesti ennen lähtöä ja reilusti lisää heti kun astuin sairaalan ovesta sisään. Tyhmänä pyytelin anteeksi sairaalassa, että niin menin kastelemaan niiden lattian :ashamed: aivan kun olisin ollut ensimmäinen, joka laskee lapsivetensä synnärin lattialle :D

Sussoo ja S 36+6 :heart:
 
Kyllä on kuuma.. Nooh, turha valittaa ko niin huono kesä on ollu tähän asti :) Oltiin melkeen koko päivä meen porukoitten möksällä, tuli sit palloteltuu ja ajettuu nurmikkoo ja kaikkee ylimäärästä rasitusta, eikä mittää hyötyy taas ollu, iskias vaan pamahti ja nyt vaan makaan sängyssä ko en pystyyn taas pääse..

Tosta ambulanssijutusta, viime vuonna meille annettiin synnäritutustumisella semmonen ohje, et jos vedet menee ennen viikkoo 36, ni sit ambulanssilla, koska vettä on vielä niin paljon et voi luiskahtaa napanuora ulos. Tollai siis tääl Satakunnan keskussairaalan alueella. Tietty eri asia sit, jos sitä vettä on paljon vielä myöhemmilläkin viikoilla..

Mulla on matkaa synnärille varmaan viis kilsaa, pikatietä pääsen nopeesti jos kiire tulee, kaupungin läpi mennään sit jos tarvii kuulostella tilannetta vielä :)

Mistäs muusta te olitte keskustellu.. Aijoo, Pikulle isot onnittelut! :flower: Vitsi mäkin kyl venaan et saisin omani, tai ehkä tähän hätään venaan eniten sitä, et pääsen sairaalaan huilaamaan ja saan kipulääkkeitä :LOL: Ihan sata vaan tulee kauhee ikävä tota meen pampulaa ja haluun heti vaan pois sairaalasta. Vaik nykyään kyl pääsee jo muutama tunti synnytyksestä jos kaikki on hyvin, ni mähän oon siäl rauhassa ihan niin kauan enneks ne pistää mut kotiin. Tietää sit mitä tääl taas odottaa..

Kai mä yritän alkaa nukkumaan, panadolikin tuntuu jo helpottaneen tota selkäkipuu pikkasen.. Onneks näitä helteitä ei oo luvattu ko ainakin viideks seuraavaks päiväks. Ei ole muuten turvotuksiakaan liiemmälti, mut viime vuodelta muistan itkeneeni melkeen päivittäin ko jalat oli niin sairrraan piukeet ja SATTU!!! Et sympatiat on ihan teen puolella, kenellä semmoset tosi kipeet turvotukset on!

Ämpee 35+6
 
Ja sitten minut saapi ajaa poijes kokonaan kun en tänne kuulu laisinkaan :ashamed:

Mutta kun nyt kysyttiin turvotuksen alentamiseen hoitoa ja itsellä esikon aikaan oli viime metreillä myös ihan norsun jalat, niin ajattelin jakaa omat itsellä toimineet konstit.

Eli söin joka päivä vähintään yhden purkin ananasta...parasta oli jos se oli ollut kylmässä.
Mansikoita kannattaa myös syödä, tekee hyvää aineen vaihdunnalle.
Tuore persilja auttaa (tätä en itse kokeillut, kun en silloin tiennyt tästä )
Myös tankoparsa poistaa nestettä.

Ja näiden lisäksi tietysti runsaasti nestettä ja voimien mukaan jumppausta ja jalkoja kannattaa pitää mahdollisimman usein ylhäällä.
Tukisukat jalkaan jo vuoteesta noustessa.

Kaikkea suolaista vältettävä parhaansa mukaan ja pitkään paikallaan olo ei tietenkään ole hyväksi.

Tässäpä nämä minun niksipirkat =)
 
Jedvenna mulle taasen sanoi äitiysneuvolan kätilö, että mulla on lapsivettä niukalti. Lääkäri seuraavalla viikolla sanoi, että ihan normaali määrä sitä on. Että kyllä nekin voi erehtyä, varsinkin jos vain mahan päältä kokeilevat eivätkä ultraa. Väkisinhän noista nyt jompikumpi on väärässä. :D

SusSoo meiltä on synnärille ehkä joku 4-5 kilsaa, että ei paha. Viime kerralla tosin asuttiin saman kadun varrella missä synnäri on, ja silti meinas kiirettä pukata. :D Että tällä kertaa aion ihan oikeasti olla ajoissa asialla.
 
Meiltä taitaa tulla synnärille matkaa noin 110km eli sellaisen puolisentoista tuntia siihen saa ainakin varata, että meitä ainakin on neuvottu tulemaan ambulanssilla jos tuntuu synnytys alkavan rajuilla suppareilla. Muutoin voi tulla omalla autolla.
 
ONNEA kaikille vauvan jo saaneille! :heart: :flower:

Tulisipa mullekkin jo lähtö. Olin ennen juhannusta synnytystapa arviossa ja
Vauva on hyvin asettunut lähtö kuoppaansa, kanavaa jäljellä 2cm, vähän pehmennyt ja ulkosuu sormelle auki.
Kaveri painaa niin kovin alas ja liikkuminen on aika kipeää.
Yöllä sattuu lonkkiin ja on sellaista menkkamaista kipuilua. valkovuoto on lisääntynyt.
Kivasti supisteleekin mutta ei aaltomaisesti ja kivuliaasti... kohtu vain menee kovaksi kuin kivi monta kertaa päivässä ja öisinkin.
Neuvolassa eilen täti sanoi että jos vaikka ensi viikolla tulisi jo kun on niin alhaalla masu.

Meillä ei ole synnärille matkaa kuin jotain 10 km ja olen jo meidän äidille sanonut että voisi tulla tänne meille lomaansa viettämään jos se lähtö vaikka kohta tulee.

jaksuja kaikille B)

riepuriia ja torsti 37 *poks*
 

Yhteistyössä