30 ja risat - ESIKOISTA ODOTTAESSA (vol.6)

Hei,
Etsin täältä kaksplussan puolelta itselleni sopivaa keskusteluryhmää ja luulen, että tämä teidän ketju olisi lähinnä sitä, jos minut mukaan huolitte. Olen 1976 vuosimallia ja alkuraskaus meneillään rv. 11+2 tänään täynnä. Mutta en ole enää ensikertalainen, meidän esikoinen syntyi tammikuussa tänä vuonna. Aikaa ekasta raskaudesta on kuitenkin niin vähän, että asiat ovat hyvin muistissa mille ensimmäisen odotus tuntui. Ikäeroa sisaruksille on siis tulessa vajaa vuosi ja kuukausi.

Voin vaikka kertoilla omasta nopeasta synntyksestäkin jotain myöhemmin, jos mukaan minut huolitte.

Fanni
 
Tervetuloa Fanni mukaan ja onnea :heart: Tämä on suhteellisen hiljainen ketju, mutta jos tunnet tämän omaksesi, niin mukaan vain :wave:
Minä olen tosin jo vauvautunut, mutta edelleen päivittelen tätä listaa ja käyn sillointällöin lukemassa. Jos haluat etusivulle näkyviin LA:n ja synnärin, niin lisäilen ne sinne.

Sompio ja Nuppu 8 viikkoa :heart:
 
Tervetuloa Fanni!

Just tulin neuvolasta ja sydänäänet saatiin kuin saatiinkin kuulumaan. Aika kauan piti etsiä kun istukka metelöi niin kovasti. Mutta siellä se "höyryveturi" puksutti..

Tehilla ja Erkki-Eerika 10+2 :D
 
MOI KAIKILLE ja tervetuloa uudet, Tehilla ja Fanni!

Vihdoin mulla on mahdollisuus kirjoitella paremmalla ajalla ja ilman että on uteliaita lähistöllä...Olen tosiaan lomaillut poissa kotoa (maalla ja merellä, mutta en ilmassa) koko heinäkuun =) ja siksi en ole täälläkään päässyt käymään juuri ollenkaan. Luulenpa, että keskustelu hyvinkin voi vilkastua, kun ihmisten lomat loppuvat. Vaikka kivasti täällä on jutustelua kuitenkin ollut, mielenkiintoisia vaunu- ja turvakaukaloasioitakin ym.

On kertakaikkiaan mahtavaa kuulla, että Vaahtokarkki ja Tirlittan te selvisitte hematoomista säikähdyksellä ja nyt kaikki on hyvin. Hyvä, että Mona
sinäkin selvisit säikähdyksellä, vaikka refluksi ei tietenkään sekään ole kovin mukava juttu. Tsemppiä myös kaikille pahoinvoinnin kanssa sinnittelijöille.

Täällä on toinen neuvola takana ja ekan kerran kuulin vauvan sydänäänet vatsan päältä dopplerilla. :heart: Oli se vaan mahtavaa!! Kuten tehilla sanoitkin, höyryveturilta se tuksutus lähinnä kuulosti. Kaiken lisäksi mulla on on ollut samanlaisia kuplintoja muutaman kerran kuin muistaakseni ainakin monalla, joten EHKÄ olen tuntenut jotain liikkeitäkin. En kyllä sataprosenttisen varmaksi voi sanoa, oliko kyse siitä, mutta jotenkin neuvolatädin kanssa juteltuani tuli sellainen olo, että saattoivat hyvinkin olla. Joka tapauksessa monta viikkoa ei ilmeisesti enää mene kun liikkeet jo ainakin tuntuvat. Jännää. Mulla ei ole paino noussut vielä ekasta neuvolasta (kesäkuun alussa) mutta maha on silti hiukan alkanut pyöristyä. Mies kylläkin palautti maan pinnalle ja sanoi, että ei tuo kyllä vielä ulkopuoliselle näytä vauvamahalta. Tai näyttää juuri siltä että joku voisi arvella, että onkohan tuo raskaana vai vaan syönyt ja juonut hiukan liian hyvin. :p Ja kieltämättä, näin kesäkeleillä aika monenlaista pömppistä katukuvassa näkee...joista on osasta vaikea sanoa, kummasta on kyse. Itse olen sitä mieltä, että multa on karissut ilahduttavasti hiukan lantiolle tulleita jenkkakahvoja samalla kun vatsa on pyöristynyt. =) Oli se totta tai ei, on fiilis hyvä ja onnellinen kun peiliin katsoo.

Olen muuten saunonut nyt lomalla PALJON - ja uinutkin nyt loppukuusta. Hurjan kovia löylyjä olen vältellyt ja juonut aina paljon vettä, kun sitä suositellaan muutenkin juotavaksi nyt vielä tavallista enemmän. Mitään supistuksia, huimauksia tai muita ei ole tullut, joten olen nautiskellut hyvällä omatunnolla, vaikka olen toki ehtinyt googlailla, että jotkut on aika hysteerisiä tuon saunomisenkin suhteen. Mun "hysteria" on suurin noiden listeria- ja toksoplasmoosi sekä sikainfluenssa-asioiden kanssa. Niissä on ihan tarpeeksi yhteen raskauteen. Nautin saunomisesta ja uskon sen tuoman mielihyvän välittyvän lapseenkin.

Tuossa hankinta-asiassa olen toistaiseksi aika samassa tilanteessa kuin vaahtokarkki, tosin se johtuu osittain siitä, että olen ollut kertakaikkiaan pois netistä ja kaupoista, "sivilisaation" ulkopuolella. ;) Se estää aika tehokkaasti shoppailun. Lisäksi mies on aika toppuuttelevalla linjalla. Hänelle on jopa pitänyt hiukan vihjata, että ei me voida odottaa sentään vauvan syntymään asti ennen kuin hankitaan mitään siksi että silloin ei tosiaankaan EHDI shoppailla. Kyllä hän sen taisi sitten hiffata. "Ai niin, tosiaan." :LOL: Varmaan meillä isot hankinnat menee tonne syksymmälle, mutta annan kyllä jo itselleni luvan ostaa jonkin kauniin vaatteen jos sellaiseen törmään. Pehmoleluja meille on kertynyt kylläkin kaappiin pikkuhiljaa jo kauan aikaa, matkoilta ja omista lapsuuden tavaroista säästettyjä, joten sellaisia pitää varmaan suunnilleen estää ihmisiä meille ostamasta, jos emme halua hukkua niihin. Mitään "järkeviä" hankintoja ei siis vielä ole. Mies varmaan kyllä innostuu, jahka tajuaa mitä hifistelyä on tarjolla esim. vaunujen tekniikassa ja ominaisuuksissa. :D

Mukavaa heinäkuun loppua kaikille! Olipa ihana tulla takaisin tänne!

Merilintu 16+

*muoks* iirikselle vielä kiitos perusteellisesta synnytyskertomuksesta
 
Eilen väsyttävä, tuskainen päivä kaupungilla. Mutta ostin kahdet mammahousut, ja ai että rakastan niitä! (varsinkin mahani rakastaa). Kamala pönötys mahassa kokoajan. Nyt loppuu kuminauhavirittelyt!
Kävin kaffella (limulla) ystäväni (mies) kanssa. Hän heti huomasi että "oletpas laihtunut". Ja seuraavaksi "mites sun rinnat on noin kasvanu?" Kyllähän hän sitten arvasi, kun itsellään on kaksi pientä lasta. :)
Keskiviikkona sit np-ultra.
:wave: Tehilla ja Erkki-Eerika 10+3
 
Kiva kuulla sinusta Merilintu! . sullakin jo 17.vko menossa! Aika rientää!

Mahan kasvusta: Mä odotin kärsimättömästi, että alkaisi maha näkymään. Vertailin muihin ja olin huolissani. Mulla alkoi vasta joskus 22.vkolla paremmin vatsa pömpöttämään. Nyt mittasin, että vyötärön ympärys oli kasvanut kahdessa päivässä 4cm! Joten vauhti kiihtyy. Olen käyttänyt vauvaöljyä raskausarpien ehkäisyyn. Toistaiseksi on auttanut, mutta saas nähdä miten jatkossa...

Saunomisesta: Normaalisti olen saunonut ja uinut. Loppuraskaudesta vasta sitä uimista pitää ruveta välttämään, jos kohdunsuu on auennut. Saunomisesta en ole kyllä ikinä kuullut, että siitä olisi haittaa. Tänään oli aivan mahtava päivä -- vesi oli jopa 26 asteista rannassa!!! Siskon pikkuiset olivat aivan riemuissaan ja itkuhan siinä tuli 3vuotiaalle, kun joutui järvestä pois lähtemään. Viimeisiä lomapäiviä viedään...

Ellastiina (28+0)
 
Tervehdys kaikki lomalaiset!

Ja tervetuloa mukaan Fanni. Teilläpä on toinen kierros käynnistynyt nopsaan, mukava tietysti että pikkuisilla on niin vähän ikäeroa ja varmaan jatkossa hyvää seuraa toisistaan.

Kiva oli kuulla Merilinnun kuulumisia pitkästä aikaa. Ehkä nuo miehet herää näihin hankintoihin vähän myöhemmin ja nimenomaan tekniikkasuuntaisesti :LOL: Toisaalta ainakin meillä nuo tulevat hankinnat kiinnostaa miestä siinä mielessä, että on joku asia, johon hän voi konkreettisesti osallistua.

Täällä on oleiltu myös merellä ja ihmekyllä purkkarissa pärjäsin hyvin eikä edes pahaolo lisääntynyt. Nyt kun ollaan taas kotona, olenkin halaillut pönttöä taas ihan urakalla.. Nyt sentään olemme jo vähän katselleet vaatteita ja rattaita "sillä silmällä", mutta vaatteidenkin osto on aika hankalaa, jos ei tiedä, onko tyttö tai poika tulossa. Itse en ajattele niin, että tytölle punaista ja pojalle automaattisesti sinistä, mutta aika moni kauppa näköjään ajattelee. Neutraaleja värejä on aika vähän saatavilla. Lisäksi tuntuu hieman hoopolta katsella kesän alennusvaatteita, kun siellä on niin pientä paitaa ja housua ja talvivauvalle taitaaa tarvita hieman järeämpiä tai ainakin pidempilahkeisia ja -hihaisia versioita. Mutta kohta kyllä isken vaatteiden kimppuun!

Tehilla, sulla on tosiaan uutinen paljastunut nopeasti. Mutta mitäs siitä, ilohan näitä uutisia on kertoa!

Ellastiinan sanat vatsan pömpötyksestä vasta 22 viikolla teki kyllä tänne hyvää. Kun nyt alkaa 18 viikko eikä varsinaisesta vatsasta ole vielä tietoakaan, on hermot ollut välillä koetuksella kun sitä miettii onko kaikki ok.. Tällä hetkellä ainakin itse näytän lähinnä muutaman ylimääräisen siiderin nauttineelta, en kovin raskaanaolevalta :LOL:

Hyviä vointeja kaikille ja aktivoidutaan urakalla, kun päästään kaikki taas lomilta arkeen kiinni!
 
Täällä vaklailemassa ennen kaikkea Merilinnun kuulumisia. Ihanaa, että kaikki on mennyt hyvin. Uskomatonta, miten nopsaan aika menee.

Meillä Rasmus-poika on jo 7 kk ja oppinut viime aikoina kunnolla istumaan, konttaamaan ja seisomaan horjuen tukea vasten. Kaikki tämä siis opittu 2 vkon aikana. :) Vauvakuume alkaa jo kolkuttelemaan pikkukakkosen suhteen... ;)
 
Voi että, tulin tänne lukemaan teidän kuulumisianne ja iski ikävä sitä vauvamasua. Meillä tuli poitsun kanssa 3 viikkoa eilen täyteen ja kaveri on osoittautunut kyllä maailman rauhallisimmaksi vauvaksi...isältänsä varmaan perinyt sen luonteenpiirteen kun minä en oo mikään kovin rauhallinen.

Meillä ei kyllä ole mitään rytmiä, ruokailut on 2-4 tunnin välein ja yöt on vaihtelevia. Maitoa on riittänyt ja kun on saanut imetystä rauhassa kotona harjoitella niin sekin on alkanut sujumaan.

Ellastiina, niistä raskausarvista...tuntuu että joko ne tulevat tai ei, riippuu ihan ihmisestä. Minulle ei tullut arven arpea vaikken rasvannut ja sama on äidilläni. Toisilla taas tulee paljon arpia vaikka kuinka rasvailee.

Jahas, nyt poitsulla taas nälkä...->

Mukavaa loppukesää kaikille!
 

Terkkuja täältä aurinkoisesta Hollannista (vaihteeksi)!

Fannille tervetulotoivotuksia! Onpa ihanaa kun lapsille tulee pieni ikäero, mullaon siskooni samanlainen ero ja läheisiä olemme kyllä todella. Onnea uuteen raskauteen!

Merilintu, tulin aivan vihreäksi kateudesta lukiessani lomailustasi! Aivan ihanalta kuulostaa! Täällä on jäänyt kesälomat niin vähille. Kyllä nuo tuntemasi kuplinnat varmastikin juuri niitä liikkeitä ovat, siitä ne vain hiljalleen vahvistuvat! Täälläkin mies on lämmennyt tarvikkeille hitaammin, mutta nyt hän on jo aivan mukana asiassa. Oli aluksi kovin varovainen, kuten tietty minäkin, mutta nyt hän ei enää hannaile. :) Meille kun noita lahjoitusvaatteita ja -tarvikkeita -ja ne vaunutkin- on jo kotiutuneet. Lastenhuonetta on alettu pohtimaan ihan jo siitä syystä, kun piti päästä isosta hajonneesta vaatekaapista eroon ja ostaa tilalle uusi lipasto. Joten tokihan ostettiin sellainen, jonka päällä voi vaihtaa vaippoja.. :)

Meillä on rakenneultra nyt takana! En paljon uskaltanut toivoa kokemukselta, joten yllätys oli todella positiviinen kun ultraava gyne oli mukava ja perusteellinen. Hän selitti joka asian tarkasti ja meille jäi oikein positiivinen kuva. Vauvalla on siis kaikki kunnossa, varpaista- silmiin saakka! :) Hän on täsmälleen oikean kokoinen, liikkui kovasti, availi nyrkkiään ja vilkutti meille -ja keskittyi ultrauksen ajaksi potkimaan virtsarakkoani. :) Ultraaja kertoi meille monista tekijöistä, jotka voivat kieliä kromosomi tai -muista poikkeavaisuuksista ja kaikki näytti niiden perusteella hyvältä. Esimerkiksi kuulemma se, että vauva suoristaa sormensa on positiivinen merkki, sillä kromosomipoikkeavainen vauva pitää useimmiten nyrkin kiinni. Istukka on takaseinässä ja ultraaja arvioi aivan oikein, että tunnen liikkeitä selvästi ja paljon.

Ultrauksen jälkeen illalla mieskin tunsi ekaa kertaa vauvan hennon potkun! Joten tuo ultrauspäivä oli meille erityisen mieleenpainuva. Mä tosiaan tunnen vauvan liikkeitä useita kertoja päivässä, niin potkuja kuin muitakin kiemurteluja. Olen ihmeissäni, mutta tietysti onnellinen. Luulin, että menisi hieman pidempään ennen kuin alkaisin tuntea liikkeitä näin selvästi ja säännöllisesti.

Mun masu se kasvaa ja kasvaa. Enää edes omat farkut hiuslenksullakaan eivät ole mukavat. Painokin on kuin vaivihkaa noussut neljä kiloa. Mahani on ultraajan mukaan jonkin verran keskiarvoa suurempi (ja vauvakin näytti siltä, että hän oli kuulemma saanut hyvin ruokaa). :D Olen ostanut jonkin verran lisää äitiysvaatteita ja muutamia muita pitkiä paitoja ja toppeja. Suurinta osaa vaatekaapistani katson nyt kaihoten, vaikka kyllä myöskin pidän hieman hauskaa pukeutumisen suhteen. Saatan laittaa tiukkoja toppeja ja paitoja päälleni, ihan vain että masu korostuisi.. Häävieraaksikin laitoin pitkän vartalomyöntäisen mekon, josta masukumpu oikein pullahti esiin. :)

Nyt pitää jatkaa töiden parissa. Musta tuntuu että mulla on ollut erityisen stressaava ja kiireinen työjakso juuri sillä aikaa kun kaikki muut lomailee. Mutta yksi viikko mulla on kohta lomaa edessä, Suomessa mökillä. Lasken jo kohta öitä siihen, että pääsen saunaan ja mökille..
 
Niin ja vielä piti lisätä, että jätimme sukupuolen arvoitukseksi emmekä siis kysyneet sitä ultrassa. Tähän päädyttiin kun totesimme, ettemme välitä tosiaan kumpikaan mitä 'merkkiä' vauva on. Joten miksipäs ei sitten jättää arvoitukseksi loppuun saakka. Ultraaja sen kyllä näki (me katseltiin sillä aikaa seinää :) ja sanoi vain että hyvältä näyttää ja että hänen arvionsa oli oikeassa. Hmm.. :)

Terkuin,

Mona 20+4
 
Moi, ja tosi kiva kuulla teidänkin kuulumisia! Kiitos myös kommenteista!

Ellastiinalle kiitos vatsankasvukommenteista (+saunakommenteista)! Olet jo sen verran pidemmällä, että on kiva verrata. Ilmeisesti tuossa 20 viikon paremmalla puolella alkaa olla hyvät mahikset siihen, että maha näyttää jo muultakin kuin terassilla turvonneelta :p, kun monankin vatsa on jo noinkin paljon alkanut kasvaa. Kiva, siihen ei ole enää pitkä matka. Koitetaan vaahtokarkki kestää vielä hetki... :D

kati231 tosi kiva kuulla sinustakin, ja Rasmuksesta! =) Joo kyllä tämä aika varsinkin lomaillessa on mennyt nopeaan, kun puoliväli jo häämöttää. Arvelin kyllä koko pitkän lapsettomuusajan, että tämä raskausaika ei voi enää tuntua pitkältä kaiken sen jälkeen. Toki loppua kohden voi olla toinen juttu, mutta näin keskiraskaudessa on helppo sanoa. :p

Ihanaa oli mona lukea rakenneultrakuulumisiasi. Mahtavaa, että kaikki on hyvin. Me saatiin aika rakenneultraan vasta 22+ viikoille, joten sitä saan odottaa vielä kuukauden. Itse en oikein vielä osaa sanoa, haluanko sukupuolen kuulla, JOS se on mahdollista nähdä. Pitää vielä funtsia asiaa...

Kiva, että iiris ehdit tänne kertoilemaan vauva-arjestakin. Mukava, että imetys sujuu ja poitsu ottaa lungisti. =)

Toivottavasti tehilla np-ultrassa kaikki oli hyvin.

Huomenna on sitten madonnan konsertti, johon olen kuin olenkin menossa...kaikesta huolimatta. Väentungos ei sinänsä huoleta, koska olen ottanut selvää, että takana pitäisi olla ihan väljääkin tilaa. Äänenvoimakkuuskaan ei huoleta, koska vauva on vielä sellaisilla viikoilla, ettei kuule ulkopuolisia ääniä (tämänkin selvitin). Eniten melkein huolettaa nuo väkijoukoissa liikkuvat flunssapöpöt, joten olen varautunut lotraamaan käsidesiä ja otan hengityssuojaimiakin mukaan. Olkoot hätävaran liioittelua, mutta jos joudun ryysikseen, aion sellaista käyttää. Ainakin tulee varmaan tilaa ympärille, kun muut luulevat minun olevan se tautinen. :kieh: Onkohan teistä täällä kukaan tulossa sinne? Uskoisin, että moni jättää keikan väliin, ja ymmärrän senkin hyvin. Itse armottomana musiikki-ihmisenä harrastan keikoilla käyntiä ja aion varmasti raskauden myöhemmässäkin vaiheessa käydä musiikkia kuuntelemassa, kuitenkin paikan ja volumit huomioonottaen. Moni klubikeikka nykyään soitetaan jo ihan säädyllisillä äänenvoimakkuuksillakin, mutta tällaiset megakonsertit ovat vähän eri luokkaa...Edessä jytisee - ja kovaa, mutta takana siis huomennakin pitäisi olla siedettävämmät oltavat. Saas nähdä. Pitää toivoa parasta.

Voikaa hyvin kaikki ja monalle vielä oikein leppoisaa mökkiviikkoa täällä Suomessa!
 
Masusta vielä: Jotenkin mä oletin, että se masu pullahtaisi heti esiin. Tosi paljon ärsyttää kommentit masusta, "ompas sulla pieni masu vielä". Ihmiset eivät tule ajatelleeksi, että se voi näin ensisynnyttäjälle olla huolen aihe. No, meillä on kuitenkin fundusmitta ollut aina hieman käyrän yläpuolella (kuulemma johtuu siitä, että istukka on edessä ), joten olen luottanut siihen, että jossain siellä siskusissani pikkuinen asuu leveämmin kuin ulospäin näkyy. Tänään alkoi 30. raskausviikko ja vatsanympärys on nyt 96cm. Tahti kiihtyy kyllä loppua kohti, joten ei syytä huoleen Vaahtokarkki ja Merilintu!

Mä olen saanut seurakseni kiusallisen nivustyrän. Ensin luulin, että karvoitusalue on vain kipeytynyt raskauden myötä. Viikon ainakin elin siinä luulossa kunnes asiaa tutkin paremmin ja totesin, että mulla on selkeä pullottava kohta häpykukkulan oikealla puolella. Sitä särkee armottomasti, jos joudun seisoskelemaan. Onneksi istuminen ja käveleminen eivät satu. Odottelen lähetettä ultratutkimukseen. Neuvolassa terkka ei ollut ikinä törmännyt vastaavaan. Saas nähdä onko sillä jotain vaikutusta synnytykseen. Luulisi, että ponnistusvaiheessa se pullistuisi ulos vielä enemmän. Leikkaamaan tuskin rupeavat ennen synnytystä. Mutta täytyy odottaa lisätutkimuksia.

Elokuu tuntuu olevan "vauvarikasta" aikaa lähipiirissäni, sillä nyt viikon sisällä on syntynyt kolme vauvaa ja kahdella ystävällä oli lisäksi laskettuaika viime viikolla (liekö siis myöhässä, kun ei ole kuulunut vielä mitään). Yhteensä tulee siis olemaan viisi vauvaa parin viikon sisällä! Työpaikallakin on yht' äkkiä selvinnyt, että meitä raskaana olevia onkin itseni lisäksi ainakin neljä! Huvittaa, kun ihmiset puhuvat vauvabuumista.... Tätä vauvaa tehtiin kuitenkin kaksi vuotta, joten en kyllä ihan lue itseäni buumissa mukana olevaksi...
 
Fanni, tervetuloa mukaan! =)

merilintu, tosi kiva kuulla sinustakin pitkästä aikaa :)
Taidat parhaillaan olla etsimässä väentungoksesta väljempää kohtaa.

Vaahtokarkki, toivotaan, että sinun pahoinvointisi helpottaa ihan pian. Rankalta kuulostaa, että sinun pitää ihan oksentaakin. Itsestäni tuntui väsyttävältä jo pelkästään se viikkoja jatkunut kuvottava olo, vaikka en oksentanut kertaakaan. Minulla se onneksi helpotti viikon 15 lopulla ja nyt sitä on enää hetkittäin nälkäisenä tai väsyneenä.

Mona, ihana kuulla, että teillä meni rakenneultra kaikinpuolin hienosti.
Ja voi miten mahtavaa, että vauvan liikkeet tuntuu jo ulkopuolellekin asti, niin mieskin pääsee niitä ihastelemaan.
Minun mieheni jo välillä mahaa kuuntelee, mutta kun en minäkään ole vielä varma, että tunnenko liikkeet, niin eihän ne voi vielä ulkopuolelta asti tuntua :)
Tervetuloa Suomeen lomailemaan! B)

Ellastiina, toivottavasti nivustyräsi saadaan hoidettua niin, ettei alatiesynnytys ainakaan sen takia estyisi.
Onpas lähipiirissäsi tosiaan paljon raskauksia ja vauvoja!

Mahakeskustelu on niin mielenkiintoinen! Omaa mahaa tulee peilailtua aika ahkerasti :)
Minä sain miehen siskolta kasan äitiysvaatteita, ja joitain olen jo ostanutkin, ja olen kyllä jo äitiyshousuja pitänyt, sillä ne ovat niin paljon kivempia päällä kuin omat kiristävät housut. Minun(kin) vatsa on jo vähän kasvanut, mutta senkin voisi tosiaan laittaa ihan kesäherkuttelujen piikkiin :) Painoa on tullut neuvolamittausten mukaan kilon verran. Olen hoikka, joten ajattelin, että vatsa alkaisi näkyä aika aikaisin selvästi, mutta varsinaista vauvamasua pitää näköjään minunkin odotella kärsivällisesti.

Olen poiminut tällä viikolla ahkerasti vadelmia. Ne ovat tänä kesänä todella suuria ja hyvälaatuisia. Anopilta sain vinkin, että jos ne pakastaa rasiaan kerroksittain ja laittaa kerrosten väliin leivinpaperin, niin pakastetuillakin marjoilla saa koristeltua hienosti kakun, kun ne laittaa kakun päälle kohmeisina ja sivelee päälle hyytelösokerista tehtyä kiillettä.
Niinpä minä pakastin tänään kauniita marjoja ristiäskakkua varten, joten valmistelut vauvaa varten on virallisesti aloitettu :D
 
Madonnaa kävin katsomassa minäkin :) . Aika "helpolla" siellä pääsi. Selkään sattui vaan ihan törkästi koko päivän seisoskelu! Kattelin "silläsilmällä" raskaana olevia naisia, että olisko olleet "tuttuja". Voi olla että sinutkin [/b]merilintu bongasin??

Takana huonosti nukuttuja öitä eikä mahakaan ole toiminut päiväkausiin.. Kova pönötys päällä :ashamed: ..

Np-ultra meni kivasti. Turvotus 1mm. =) . Pituuden perusteella viikkoja olisi yksi enemmän.. Mutta hedelmöittymiseen on ollut vain tasan yksi mahdollisuus, eikä la:ta sitten muutettu.
Laitettiin vaan äitiyskorttiin ylös jos joskus ihmetellään lisää.
Kaveri vaan nukkui kyljellään ja tohtorin piti sitä pariinotteeseen "höykkyyttää" ennenkuin suostui käätymään selälleen. Mies sanoikin että taitaa vauva olla samanlainen "laiska lotmake" kuin äitinsäkin. :LOL:

Tehilla ja Erkki-Eerika 11+4

PS. Mä en NÄKÖJÄÄN osaa käyttää tota tummennusta...
 

Kiitos, että sovin ketjuunne mukaan. Olimme koko viime viikon lomilla Pohjois-Suomessa, joten olen ollut nettipimennossa enkä päässyt lukemaan tai kirjoittelemaan kuulumisia. Sompiolle tässä tietoja lisättäväksi etusivulle Laskettu aika 13.2.2010 ja synnäri NKL.

Meillä vietettiin isyyslomaa, se meni kalastuksen merkeissä, tosin onneksi puoliso osallistui ihan kiitettävästi lapsen hoitoonkin. Ja pääasiahan oli perheen kanssa yhdessä olo ja luonnosta nauttiminen. Ja sentään yövyttiin ihan kunnon hotelleissa. Tosin olen saanut tarpeekseni kalastuksesta vähäksi aikaa. Mutta ei sille mitään voi, että kun on oikein väsynyt ja haluaisi nukkua yöllä kunnon unet, niin itse sitä kuitenkin herää vauvan itkuun ensin ennen puolisoa. Ja sitten tuntuu jotenkin turhalta herättää toista enää nostamaan vauva viereen imemään. Mutta ainakin meillä äidin jaksaminen helpottui aika paljon siinä neljän kuukauden jälkeen, kun vauva alkoi saada muutakin kuin vain rintamaitoa. Britax Römer Baby Safe turvakaukalosta, melläkin sellainen on. Sellaisen huonon puolen olen siinä havainnut, että lapsi on siinä todella pysty asennossa ja esim. nukkuessa lapsi on välillä vaikea tukea niin, ettei pää roiku alaspäin. En tiedä johtuuko se sitten siitä, että lapsen on laittanut siihen istumaan jotenkin väärään asentoon. Siihen kyllä auttaa se, että on laittanut vyöt tosi tiukalle, mutta olen tosiaan muidenkin kuullut valittavan tuosta kovin pystystä asennosta.

Tehillalle onnittelut hyvistä ultrakuulumisista. Tehilla, mulla on sama ongelma tuon vatsan toiminnan kanssa. Tosi ärsyttävä vaiva. Välillä se on pahempi välillä lievempi. Muutoin en ole tarvinnut pahemmin raskausoireista kärsiä. Onneksi, sillä edellisessä raskaudessa oksensin noin kerran päivässä koko alkuraskauden ajan. En tiedä olisikohan nyt toinen sukupuoli tulossa. Olen kyllä saanut hyvin ristiriitaisia arvioita siitä onko raskausoireet pahempia odottaessa tyttöä vai poikaa.

Täällä on tosiaan alkuraskaus mennyt ihan hyvin, kun alkuongelmista päästiin. Heti positiivisen raskaustestin jälkeen oli melkomoisia supistuksia imetysten yhteydessä. Kävin vielä varhaisraskauden ultrassa (rv. 5+2) noiden vatsakipujen kanssa ja siellä tuli tuulimuna epäily ja lähete Kättärille. Kättärillä kuitekin osoittautui gynen arviot vääriksi ja löytyi elävä sikiö rv. 7+3, vaikka olin jo ollut ihan vakuuttunut että raskaus on menetetty kun mitään raskausoireitakaan ei ollut edelliseen raskauteen verrattuna. Seulaultrassa kaikki oli hyvin viikolla 10+2, joten raskaus on jatkunut ja tässä sitä mennään. Nyt sydänäänet on kuulunut koti dopplerillakin. Ainakin edellisessä raskaudessa koin, että kyseisestä laitteesta oli kovasti iloa, kun oli huoli sikiön voinnista. Etenkin kun meillä oli masuvauva, joka ei juurikaan potkinut.

Fanni 13+2
 
tehilla, onnea hyvistä ultrakuulumisista!

Fanni, tuo mainintasi Britax Römer Baby Safe:n huonosta nukkuma-asennosta oli kyllä asia, jonka vuoksi pitää itse vielä tarkkaan harkita onko tuo sittenkään valintamme. Hyvä asento lapselle on kyllä istuimessa ihan yhtä tärkeä ominaisuus kuin turvallisuus. Kiitos kun vihjaisit asiasta.

Minulla on ollut eilen ja tänään lievää pahoinvointia. Minä kun jo luulin sen olevan kokonaan ohi, kun se helpotti viikon 15 lopussa. No onneksi tämä on vain lievää kuvotusta, mutta se lisättynä kovaan väsymykseen tekee päivistä vähän raskaita.
Muuten kaikki on hyvin. Nivusia vihloo välillä, niin kuin näillä viikoilla kuuluukin.

Kaikille hyvää vointia!

Tirlittan 17+1
 
Mitä ihmettä?! Soitin maanantaina neuvolatätille. Olisin kysyny mahd neuvolalääkärin tapaamisesta ja rokotuksista ulkomaan reissunsuhteen. Jätin viestin ja yhteystiedot eikä mitään ole kuulunut VIELÄKÄÄN! :kieh:
Mun pitäisi tietenkin soittaa uudelleen koska ihminen voi unohtaa tms. Mutta ketuttaa eikä huvita soitella enää (kun ei nyt tuon vakavammasta asiasta ole kyse). :(

Tehilla ja E 12+3
 
tehilla, soittele vaan uudelleen neuvolaan. Siksihän ne siellä ovat, että vastaavat odottajan kysymyksiin. Onhan tässä kulunut jo monta päivää, joten et ole liian kärsimätön, jos kyselet uudelleen asian perään. Ja onhan asiakin ihan tärkeä!
 
Tervehdys kaikille!

Ensimmäiseksi onnittelut kaikille eri ultrista hyviä uutisia saaneille eli Monalle ja Tehillalle ja vielä kertaallee Merilinnullekin dopplerin jumpsutuksesta! Meillä rakenneultra ensi perjantaina, hieman jo uteliaana jännitänä, mitä tuleman pitää.

Tuo sukupuolen selvitys onkin mielenkiintoinen juttu. Monalle nostan kyllä hattua kylmähermoisuudesta asian suhteen sikäli, että uteliaisuus on tässä asiassa aika iso tekijä, vaikkei tiedolla muuten niin merkitystä olekaan. Ja varsinkin kun aika usein kuulee tarinoita, joissa tyttö on osoittaunut lopulta pojaksi ja tietysti päinvastoin. Me taidamme tiedon ottaa vastaan, jos ultrassa jotain näkyy. Mutta jos asia ei selviä, sitä ei selvittämällä aleta erikseen selvittelemään.

Monan potkutkin kuulostavat ihanalta askeelta eteenpäin! Täällä jo niitä vähän malttamattomana odotellaan, mutta istukka kun on nyt etuseinässä, on tässä ilmeisesti odoteltava vielä muutama hetki.

Ellastiinan nivustyrä kuulostaa kyllä poikkeukselliselta ja kiusalliselta vaivalta. Toivottavasti pääset ultraan nopeasti ja saat selkoa asiaan. Eikös jonkinlaisia "tyrävöitä" ole olemassa? Ne pitävät tyrää ikään kuin aisoissa ja estävät pullahtamasta lisää?

Turvakaukaloista ja muista on kiva kuulla vinkkejä. Meille olisi kierrätyksen kautta päätymässä joku MAxiCosin malli, jonka saa kiinnitettyä moniin vaunuihinkin. Lisää monipuolisuutta. VAunuasiaa olen kovasti googlettanut ja olen päätymässä Hartanin tai Teutonian kolmipyöräiseen malliin. Kuvittelen olevani sporttimama sitten joskus :LOL:

Fanni, sulla onkin ollut aikaisin supistuksia. Ilmeisesti aikaisemman raskauden perusteella tiesit, mistä on kyse. Nimittäin minä en osaisi yhtään arvata, mikä näistä vatsan vihlaisuista on supistus ja mikä jotain muuta. Kuvittelen, ettei niitä ole itselläni siis vielä ollutkaan missään muodossa. Mutta pääasia, että siellä on kaikki niiden suhteen hyvin.

Tehilla, toivottavasti saat vastauksia rokotuspulmiin. Eikös niistä löydy aika kattavasti tietoa netistäkin. Minä olen katsellut www.rokote.fi aina tarvittaessa, mutta enpä tietysti tiedä, onko siellä erikseen raskauden vaikutuksesta rokotuksiin.

Toivottavasti Tirlittanin pahoinvointi hellittää pikku hiljaa.

Täällä on takana jälleen yksi neuvola ja kaikki hyvin. Vatsa on kasvanut nyt sen verran, että itsekin uskon jotain tapahtuvan. Töissä yritän vielä piilotella masua tunikoiden alle, en oikeastaan tiedä edes miksi. Samoin paino on lähtenyt nyt nousukäyrälle ja kohta alkaa olla pari kiloa kasassa. Ehkä tässä siis joku kasvaa! Vielä kun tuntisin ensimmäiset muksaisut niin uskoisin olevani ihan oikeasti tukevasti raskaana. Muuten olo on helpottanut. Etova olo iskee, jos verensokeri laskee, mutta huomattavati lievemmin kuin aikaisemmin. Onko teille muuten puhuttu mitään sokerirasituksesta? Täällä meillä se tulee automaattisesti näköjään yli 30 vuotiaille, joten sellainenkin odottaa.

Nyt raahaan itseni vielä iltalenkille, että saan vähän reippailua kasaan tälle viikolle. Uimista en ole vielä aloittanut, mutta pitäisi löytää sopiva laji, jolla pitää itsensä edes kohtuullisesti kunnossa loppuraskauden ajan. Kävellyt olen niin paljon, että jokainen polku tuntuu jo liian tutulta.

Hyviä vointeja!

 
Lupasin aikaisemmin kertoilla omasta ensimmäisestä synnytyksestä. Siitä on nyt jo 7 kk aikaa, joten tämä ei ole ihan tuore.

Perjantain aamuna tammikuussa rv. 40+5 ja jo täysin leipääntyneenä raskauteen ja siihen, ettei vauva tahdo tulla ulos koko masusta meillä oli vielä neuvola. Sielläkin tietenkin kaikki oli kunnossa (tuossa vaiheessa sitä olisi jo toivonut lähetettä synnärille tai jotain) ja sain palailla kotiin odottamaan synnytyksen alkamista. Synnytyksen alkamisesta ei ollut mitään tietoa ja kaikki paikat olivat olleet vielä täysin kiinni edellisessä sisätarkastuksessa.

Joskus puolenpäivän maissa tuli koko raskausajan ensimmäinen supistus ja siinä aamupäivällä neuvolasta kotiin kävelyn päätteeksi oli tullut limatulppaa ja hieman veristä limaakin. Kävin kävelemässä vielä pitkän ja reippaan lenkin ulkona ja supistuksia tuli ehkä noin tunnin puolentoista välein ja aloin jo itsekin uskoa, että kyllä synnytys tästä jossain vaiheessa käynnistyy.

Neljän aikaan iltapäivällä puolisoni soitti töistä ja kysyi tilannetta ja tiedusteli voisiko jäädä työpaikan juhliin syömään. Kerroin, että jess ensimmäiset supistukset ovat tulleet ja synnytys varmaan tapahtuu joskus viikonlopun aikana, mutta ei mitään kiirettä kotiin.

kello 16 lähetin vielä joitakin liitetiedostoja ja työjuttuja kollegalle. Siinä kello 17 maissa soitin ensimmäisen kerran naistenklinikalle mitä pitäisi tehdä, kun supistuksia tulee noin 10 min välein, mutta eivät ole säännöllisiä. Sieltä sanottiin, että naistenklinikalla on sulku seuraavat kaksi tuntia ja jos ei pysty olemaan kotona kannattaa soittaa Kättärille. Myös vauvan potkuista tiedusteltiin ja kerroin, että olin juuri kuunnellut sydänäänet dopplerilla ja hyvin kuuluivat. Heti tuon puhelinsoiton jälkeen supistus tuli yht'äkkiä aivan tavattomallla voimalla, niin että olin mennä seisaaltani polvilleni ja se tuntui todella rajulta. Yritin tavoittaa miestäni, enkä saanut häntä kiinni. Ja nyt supistuksia alkoi tulla jo tiheämmin kuin kymmenen minuutin välein ja ne olivat todella rajuja. Yritin koota itseni ja laitoin vettä kylpyammeeseen ja menin sinne. Ensin kylpy auttoi supistuskipuihin, mutta sitten tilanne oli jo se, että itkin kylpyammeessa ja kirjasin supistuksia ylös ja yritin epätoivoisesti tavoittaa miestäni. Alkoi jo tuntua, että supistuksia tulee jatkuvasti. Lopulta joskus kello 18 jälkeen sain mieheni kiinni ja arvatkaa olinko vihainen. Hän oli tietenkin unohtanut puhelimensa takin taskuun ja kokonaan toiseen huoneeseen. Mutta oli nyt jo matkalla kotiin.

Kello 18.30 mies oli lopulta kotona, sillä välin minä olin käynyt jo välillä pois kylpyammeesta ja olin taas kylpyammeessa. Puolisoni soitti naikkarille ja sieltä onneksi luvattiin meidän tulla sisään. mieheni yritti rauhoitella minua, etten itkisi porraskäytävässä, mutta itsensä hillitseminen oli tosi vaikeaa siinä tilanteessa. Meillä oli vain muutaman korttelin matka naikkarille, luojan kiitos, ja sairaalassa oltiin kello 19.10. Siellä piti vielä ihan hetki odottaa kätilöä, kun oli niin kamala ryysis ja sitten päästiin sisääntulo tarkastukseen. Kätilökin totesi, että minusta kyllä näkee että olen todella kipeä, kun nenänpää on ihan valkoinen. Sisätutkimuksessa osoittautui, että kohdunsuu oli 8 cm auki ja sitten vain kuulin kun huudettiin, että äkkiä synnytyssaliin ja sinne myös pääsin. Minun tuurillani anestesilääkäriä sai odottaa julmetun kauan, ja siinä välissä sain sitten hengittää ilokaausa, tosin kätilö totesi, ettei siitä juuri ole apua tuossa vaiheessa synnytystä enää. Mutta psykologinen merkitys sillä varmaan on, kun rystyset valkeana puristi sitä aparaattia ja keskittyi hengittämiseen. Kätilökin sanoi, että hän kyllä puudutteen laittaisi, jos vain osaisi mutta kun ei osaa. Anelin jo lääkäri miestänikin puudutteen pistämään, mutta eihän hän tietenkään sitä voinut tehdä. Eikä siis ole anestesiologi. Lopulta anestesilääkäri saapui ja sain spinaalipuudutuksen. Ensin tuntui, että puudutus ei auta ja selkään jäi järkyttävä kipu, mutta sitten puudutetta kai laitettiin lisää ja kaikki kivut hävisivät. En tiedä mihin aikaan tuo tapahtui, mutta itsellä oli tunne, että anestesilääkäriä sai odottaa iäisyyden. Sen jälkeen en tuntenutkaan enää koko synnytyksen aikana yhtään kipua. Voi mikä ihana tunne! Jossain vaiheessa puhkaistaan kalvot ja lapsivesi tuli ulos. Sitten sanottiin, että turhaan synnytystä enää pitkittää, että voisin alkaa ponnistaa. En siis tuntenut minkäänlaista ponnistus tarvetta, kun en muutenkaan tuntenut mitään. Mutta sain hyvät ohjeet miten ponnistaa ja sitten vain aloin ponnistamaan. Ponnistusvaihe kesti 10 min. Kätilö leikkasi välilihan ja vielä lisää, kun vauva ei alkanut tulla ja sitten kätiöt jo kiistelivät keskenään pitääkö lääkäri kutsua paikalle, kun vauvan sydänäänet laskivat, mutta sitten onneksi pienokainen syntyi. Kello oli 22.40. Tyttö 3336 g, 48 cm.

Synnytyksen jälkeen istukka tuli pois helposti. Repeämä ja leikkaushaava ommeltiin. Jonkin aikaa synnytyksen jälkeen olisi pitänyt käydä pissalla, mutta se ei onnistunut. Kätilö juotti lääkekonjakkkia, mutta sekään ei auttanut ja lopulta pissa katetroitiin. Myös osastolla annettiin vielä lääkekonjakkia, mutta siellä onneksi jo sitten tulikin lopulta pissaa. Jotenkin oli mielestäni hassua se lääkekonjakin juottaminen, eikö se ole lapselle vähän epäturvallista.

Kaiken kaikkiaan synnytys oli ihan positiivinen kokemus ja vauvasta jaksoin nauttia heti, kun sen sain masun päälle. Kamalinta oli kipu, mutta se päättyi kuin seinään kivunlievitykseen. Sen jälkeen pystyi itsekin ajattelemaan ja olemaan mukana synnytyksen kulussa Myös hoitohenkilökunta oli oikein mukavaa, minulla ei ole kuin hyvää sanottavaa. Päästiin perhehuoneeseen ja siellä oltiin siis koko perhe perjantaista maanantaihin, että päästiin sairaalasta pois. Minä en tosin nukkunut yhtään koko sairaalassa olo aikana. En vain pystynyt.

Ja nyt siis rv. 14+3 meneillään eli rohkeasti tässä ollaan uutta synnytystä kohden menossa. Minulle suuri yllätys oli se, että ensisynnyttäjälläkin synnytys voi olla todella nopea. Nopeatkaan synnytykset eivät välttämättä aina ole niin kivuliaita kuin omani, sillä synnärillä tapasin äidin joka oli ensisynnyttäjä ja oli synnyttänyt aivan yhtä nopeasti ilman puudutuksia, sillä hän ei ollut tuntenut että olisi niitä tarvinnut, koska kipu ei vain ollut niin kovaa. Jälkikäteen sain kuulla, että myös Kättärillä oli ollut sulku koko tuon perjantai illan. Täynnä olivat siis Helsingin synnytyssairaalat silloin, enkä tiedä onko tilanne tuosta mihinkään parantunut sen jälkeen. Jotenkin se oli vain shokki itselle, kun oli käynyt tutustumassa yhteen sairaalaan ja oli jotenkin koko ajan orientoitunut siihen, että sinne menee ja sitten siellä olikin sulku. Olin myös niin kipeä, että minusta ei olisi ollut menemään taksilla sitä muutamaakaan korttelia sairaalaan. Tosin, jotkuthan ovat synnyttäneetkin taksiin, joten kai ne ovat kaikenlaista nähneet.

Maito minulla nousi rintoihin vasta sen jälkeen kun tulin kotiin. Imetys oli sujunut tosi hyvin sairaalassa, mutta sitten kotona rinnat olivatkin niin pinkeät, ettei imetyksestä meinannut tulla mitään. Mieheni kävi hakemassa sellaisen sähköisen rintapumpun kotiin (vuokrattiin Folkhälsanilta, en saanut niillä mekaanisilla pumpuilla lypsettyä mitään). Rintapumppu auttoi sen verran, että vauva sai jonkinlaisen otteen rinnasta ja päästiin taas imetyksessä eteenpäin.

Tuli kamalan pitkä kertomus. Toivottavasti en säikäyttänyt ketään, kyllä äidit on tehty selviämään synnytyksistä ja yleensähän ne menevät oikein hienosti. Minä lohdutin itseäni ennen synnytystä, ajattelemalla että mummini oli synnyttänyt neljä lasta kotona vielä ilman kätilöäkin ja siltikin kaikki oli mennyt hyvin.

Täällä voidaan hyvin, hyviä vointeja toisillekin!

Fanni rv. 14+3
 
Moikka! Tulin nostelemaan pinoa ja taivastelemaan, että taas vierähti melkein pari vkoa viime käynnistäni. Töiden alku on ollut aika hässäkkää... Meidän pinolla olisi varaa hiukan vilkastuttaa juttua, kun vieläkin ollaan samalla sivulla, jonka Fanni aloitti 27.7....No, eiköhän se tästä kun syksy tulee ja ilmat ankeutuvat. Itse olen ainakin vielä ollut tosi paljon ulkona ja sohvannurkka ei ole vielä kovin paljon ehtinyt kutsua. Melkein odotan sitä, että saa fiilistellä villasukat jalassa kynttilänvalossa miehen ja oman maha-asukin seurassa, kun ulkona on kylmää ja märkää. No, märkäähän täälläpäin onkin vaihteeksi jo saatu, ja illatkin jo pimenevät... =)

Ihan kuten tehilla sanoitkin, madonnan konsertti oli positiivinen yllätys: järjestelyt toimivat tosi hyvin ja itse vältin ryysiksen melkein kokonaan. Muutaman raskaana olevan bongasin minäkin...

Ellastiina harmillista, että olet saanut tuollaisen tyrän vaivaksesi. Koita jaksaa sen kanssa.

Onnittelut vielä fannille ja tehillalle ultrakuulumisista!

Kiva kuulla tirlittan sinunkin kuulumisiasi! Nyt OLI hyvä vadelmakesä, huomasin minäkin, kun pääsin maalla niitä suoraan pensaasta syömään. Ihanaa, että teillä on jo ristiäiskakkuun vadelmat!

Minä olen miettinyt (salaa) tuon kotidopplerin hankintaa, kun tuntuu, että neuvolavälit on vielä tuskastuttavan pitkät ja olisi välillä kiva kuulla tyypistä...mies ei kuitenkaan ole ollut innoissaan asiasta. Fanni sinun kirjoituksesi sai taas minut pohtimaan laitteen hankintaa. Siitä on vain niin ristiriitaisia mielipiteitä. Onko sulla joskus käynyt niin, että sydänäänet ei juuri sillä kuuntelukerralla jostain syystä kuulukaan? Mies pelkää, että rupean sitten vaan stressaamaan enemmän. En myönnä mitään. :saint:

Vaahtokarkille onnea rakenneultraan! varmasti kaikki on mainiosti! Olen hiukan kade, kun sinä pääset jo sinne. Omaan ultraan tuntuu olevan vielä ikuisuus...

Vatsasta vielä: mun mielestä mun maha on viime kirjoitukseni jälkeen hiukan jo alkanut näyttää pieneltä vauvamahalta, ikään kuin piukeammalta. Selvempää möyrintää myös on alkanut tuntua vatsassa, ihanaa!

Hyvää vointia kaikille minunkin puolestani!

*muoks*

Fanni oli kirjoitellut samaan aikaan kuin minä... KIITOS perusteellisesta synnytyskertomuksesta, josta ei puuttunut jännitystä. Onneksi miehesi ehti mukaan!
 
Hei vaan pitkästä aikaa!

Tirlittanille ja hänen anopilleen kiitokset vadelmien pakastusneuvosta. Noudatin neuvoa ja pakastin myös vadelmia ristiäiskakku mielessä. Nyt olikin tosiaan isoja ja hyviä vadelmia anoppilan puskissa.

Dopplerista: Hankin sellaisen jossain vaiheessa, kun oli sitä oireetonta aikaa. Loppujen lopuksi käyttö jäi sitten melko vähäiseksi, kun alkoi liikkeitä tuntemaan. Vaikka on sillä välillä hauska kuunnella edelleenkin (mutta tosi harvoin tulee käytettyä nyt, kun on sellainen meno masussa monta kertaa päivässä, ettei ole epäilystäkään etteikö siellä joku asustaisi). Ja seuraavassa raskaudessa se olisi sitten jo valmiina. Kyllä ne äänet aina taitaa kuulla, varsinkin jos on jo viikkoja yli 12 (tämä siis vain omasta kokemuksesta). Olen huomannut, että aika usein miehet vastustavat dopplerin hankintaa...

Mieheni kommentoi hauskasti, kun ihmettelin sitä, että vauveli alkaa aina melskata makuulle käydessäni. Miehen mielestä vauva huolestuu silloin, että onko se äiti enää hengissä ja alkaa sen takia potkimaan tarkastaakseen asian (samalla tavalla kuin me äidit huolestumme, jos liikkeitä ei tunnu vähään aikaan ja alamme sitten tökkiä mahaa jotta vauva liikkuisi).

Tyrä on edelleen olemassa. Sitä särkee erityisesti seisoskelu, mutta kävely ja istuminen ei ollenkaan. Iltaisin iltatoimet ovat kivuliaita, kun pitää seistä suihkussa ja hampaita pestessä. Tällä viikolla olen menossa tutkimuksiin. Eipä sille taida mitään voida tehdä ennen synnytystä.


Hankinnoista
. Meillä on pieni kylpyhuone, kun asumme vielä kerrostalossa. Tänään sitten kävin ostamassa Flexi Bathin, joka on siis kokoon menevä vauvan vanna. Tuntuu kätevältä ja menee pieneen tilaan! Suosittelen, jos ei liikoja tiloja ole tavaroiden säilyttämiselle.
 
Vaahtokarkki, minulle ei ainakaan ole neuvolassa puhuttu mitään sokerirasituskokeesta. Ehkä se vain tulee ilmoittamatta tai sitten täällä sitä ei tehdä. Saa nähdä. Millä viikolla se sinulla on?

Fanni, kiitos synnytyskertomuksesta! Sitä oli jännittävää ja mielenkiintoista lukea!

Tuosta tuli mieleen, että oletteko te muut seuranneet näin keskiviikkoisin tv1:ltä tulevaa Kätilöt-sarjaa? Minusta sitä on tosi mielenkiintoista seurata ja pidän sitä ihan hyvänä synnytykseen valmistautumisena, sillä sitä katsoessa tajuaa, että jokainen synnytys on täysin erilainen ja ennalta arvaamaton.
Missähän vaiheessa neuvolassa muuten aletaan puhumaan jotain synnytyksestä? Vai onko sitä varten aina jotain erillistä synnytysvalmennusta? Minua ei synnytys ainakaan näin etukäteen jännitä ollenkaan, vaan odotan sitä suurella mielenkiinnolla.
Oletteko te muut jo ajatelleet synnystystä miten paljon?

merilintu
, miten pitkät neuvolavälit sinulla on?
Minä olen saanut käydä neuvolassa 2-3 viikon välein. Sanoivat, että kun on ensiodottaja ja lapsettomuutta takana, niin jos vain oman mielenrauhan vuoksi haluan, niin alkuun voitaisiin pitää tuollaista tahtia, ja se on sopinut minulle hyvin. Ja neuvolassa on ultrakin, joten joka kerta on syke katsottu ultralla ja olen sitten samalla päässyt näkemään pikkuisen.
Tänä aamuna olin viimeksi neuvolassa ja koska edelliskerrasta oli vain kaksi viikkoa, niin nyt ainoastaan katsottiin ultralla ihan pikaisesti, sen verran, että nähtiin syke ja sitten mitattiin minun verenpaine. Noin joka toisella kerralla katsotaan hemoglobiini ja minut punnitaan.
Vaikka täällä pikkupaikkakunnalla ei ehkä ole kaikkia hienouksia, joita on etelässä ja isoissa kaupungeissa, niin kyllä neuvolapalvelu ainakin tuntuu mielestäni hyvältä.
Niin ja vauvan syke oli hyvä tänäänkin, joten kaikki on kunnossa. :heart:
Kaikkia vastatuntemuksiani pitivät ihan normaaleina. Käskivät vain vähän hidastaa vauhtia.

Ellastiina
, mukava kuulla, että vadelmavinkki sai käyttöä :)

Voikaa hyvin!

Tirlittan 18+0
 
Tirlittan olen katsonut Kätilöt ja muut synnytysohjelmat. Mtv3 Faktalla tulee riskitapaukset joka kyllä itkettää alusta loppuun. :/ . Mulla on sellanen tuntuma että pakokauhu iskee sit sairaalassa ennen synnytystä...

Nyt tässä kolmatta päivää juilinut koko ajan nivusista ja nyt sitten tulee vaaleanruskeaa sköggeä (vuotoa). Mutta mä nyt PSYYKKAAN että ei tässä mittään hättää! ( eihän+)

Tehilla
 

Yhteistyössä