35+ äidit

Ä-K: Aikaisemmasta kommentistani unohtui, että Arttu nukkuu yöt nykyään vaunun kopassa makuupussissa ihan kuin ulkonakin paitsi ettei tietenkään ole kuin yöpuku päällä. Se on rauhoittanut tosi paljon noita meidän öitä kun käsillä ei ole ihan niin paljon tilaa heilua kuin normipinniksessä. Täytyy taas joku yö kokeilla miten tuo normisängyssä nukkuminen sujuu. Jos rupeaa sujumaan niin saa Arttu-ukkeli siirtyä takas omaan normisänkyynsä.
 
Kiitos tervetulotoivotuksista :flower:

Täällä yritetään parhaan kykymme mukaan sopeutua kahden lapsen kanssa toimimiseen.. Osaa tuo esikoinen olla nii-iin surullisen oloinen jos äiti ei heti pääsekään leikkimään, että ihan huono omatunto tulee. Yritän järjestää sitten kahdenkeskistä aikaakin - ja onneksi vauva nukkuu varsin hyvin, että siten aikaa järjestyykin. Ensi viikolla mies palaa töihin, joten siinä sitten ollaan iltavuorojen ajan ihmeissään, miten oikein mahtaa käydä.

Vauva on kasvanut ihan hyvin (eli ekat neuvolatarkastukset on tehty), ja nyt sitten yritetään saada maidon määrä tasattua. Ensimmäinen tehoimutus on ollut siis käynnissä, ja kylläpä on rinnat hellinä.. Mutta ohihan se menee. Esikoisella oli näihin aikoihin lisämaito käytössä (jo sairaalassa), ja nyt yritän luottaa siihen, että omakin riittää. Sitä varsinaista tehoimukautta odotellessa.. Eikös se kuuden viikon paikkeilla tule?

Ihana lukea jo isompien vauvojen kehittymisestä - ei sitä enää muistakaan, miten nopsaan nämä pienet tästä kasvavat. Esikoisen vauva-aika meni täysin sumussa hänen nukkumarytminsä vuoksi (tunti hereillä, tunti unta), ja kun samaan aikaan tein lisäopintoja päätökseen, en ekoilta parilta kuukaudelta juuri mitään muista. Toivottavasti tämän vauvan kanssa jää hieman enemmän muistikuvia - etten iham zombiena hääräilisi jo tuon esikoisenkin takia. On muuten nyt ekat viikot menneet PALJON nopeammin kuin esikoisen kanssa: silloin varmasti olin niin huolissani kaikesta ja mietin, osaanko toimia oikein, että aika tuntui matelevan. Siihen vielä väsymys ja opinnot päälle.. Nyt kun päivissä on esikoisen ansiosta selkeä rytmi, ja koko ajan pitää jotakin puuhata (valmistella syömisiä tai siivota niitä tai vaihtaa vaippaa tai ulkoilla tai leikkiä tai tai tai) niin päivät hurahtavat ihan tosi joutuisasti.

Esikoinen nukkui unipussissa ehkä noin kuukauden ikäisestä, lähinnä siksi että lämpötila pysyi samana kun oli imetyksessä vieressäni ja nostin omaan sänkyynsä. Toki tuohon käsillä huitomiseen se ei auttaisikaan (mistä Olkkis kertoi), kun siinä käsiä ei paketoida. Mutta oli noin niinkuin tasaunisuuden puolesta hyvä keksintö siinä vaiheessa! Muistaakseni sen myötä (tai sattumalta samaan aikaan) unijaksot alkoivat myös pidentyä.

~Tiila ja tyty 19pv (nytkö jo?)
 
Tiila valitettavan nopeesti tuo vauva-aika menee.Tuo tehoimukausi on juu noihin aikoihin kyllä.Tiila kannattaa hyödyntää nuo imetystilanteet esim lukemalle kirjaa samalla.

Meillä viime yö meni hieman paremmin 21 nukahti 1,4 ja 6 olivat syötöt.Niin ja puol 7 oltiinkin sit aamutoimissa.En antanut eilen laisinkaan perunaporkkanaa.Enkä kyllä anna tänäänkään.
Maanantaina on neuvola,joten tarvii kattoo osaisko terkka mua valaista.
Väsymys on kova,mutta.

Anjamarita onnittelut Saralle uudesta taidosta


:flower:

Mukavaa viikonloppua kaikille.

ä-kengu ja tyttö-kengu 4,5kk
 
Oletteko ottaneet pienille rokotetta? Ma täällä vielä saisi enkä oikein osaa päättää :( Itsellä yskää ja sattuu keuhkoihin, lämmöt alhaiset alle 36, eli ei tiedä nyt sitten onko sikaa vai mitä tämä? Netalla ollut jo muutaman päivän kova yskä ja rohisee. Myöhässähän nuo rokotukset tuntuvat olevan, kun tauti jo kovasti jyllää täälläkin. Liekä turhaa??

Potalla tuo pikkuneiti istuskelee ja päivittäin tekee sinne 2-3 krt pissat ja eilen teki molemmat hädät. Kuukauden tätä nyt jatkunut kohta. Ensi viikolla tuleekin 1 v. Aika on menny kyllä aivan älyttömän nopeasti. Imetän edelleen ja maitoa tulee hyvin. :) Tissille pyytää, sanoo mammaa ja kiskoo mua paidasta. Seisoo tukea vasten, mutta askelia ei vielä ole ottanut ja ei oikein ymmärrä miten se tapahtuu. Tukea vasten nousee jatkuvasti, milloin mitäkin vasten.

Eipä tässä muuta kuin öitä teille jos joku vielä hereillä! Muistakaa levätä tarpeeksi itsekin. :heart: :wave:
 
Hei!

Meidän pikkuinen heräsi kuivalla vaipalla. Teki sitten isot pissat pottaan. =) Eilenkin teki ainakin 3-4 krt pissat ja kerran kakat. Täällä hehkutan, kun on niin aikaisessa ja niin säännöllistä.

Nukahtaminen ei enää olekaan niin helppoa, nousee ylös jatkuvasti istumaan tai seisoo sängyssään, kun nyt senkin taidon osaa. :D Koko ajan täytyy vahtia ettei saa käsiinsä paperia tai muuta, kaikki menee suuhun. Kiipeää rahille jatkuvasti ja yritän opettaa, miten laskeutua alas. Vauhtia ja vaarallisia tilanteita tämän neidin kanssa piisaa. Sama vauhti jatkuu kuin vatsassakin.. :eek: :D

Äiti-Kengu Hyvin teillä kasvetaan, mulla tuo esikoispoika oli pienenä isokokoinen, 3-kuisena painoi jo melkein 8 kg, vähän enemmän tämä 1 v painaa nyt, on siinä kanniskelussa ollut eroa. Mulla olikin aikamoisen timmit käsivarret esikoista kanniskellessa, mutta nyt löllöä :eek: :(

1 v tulee huomenna täyteen meidän pikkuprinsessallamme, synttärit sitten viikon päästä su, yhdessä ison veljen kanssa, kun pari vkoa synttäripäivän eroa. =) Laskettu aikahan oli siis molemmilla sama. Toinen syntyi viikon ennemmin, toinen viikon yli.

Itsellä ollut kurkkukipua, äänen menetystä ( ja perhehän vaan tykkää ;) ) Muuten olo ok, ei kuumetta, ei kipuja, en edes tunne itseäni sairaaksi. Kurkkukipu oli pahimmillaan la-su, nyt äänikin palautunut lähes kokonaan. Mulla yleensä aina käy näin, kun kurkku kipeä.

Päivänjatkoja teille! :heart: Neeanäiti ja Netta päivää vaille 1 vuotta :heart:
 
Neeanäiti itsellesi paranemisia ja äänen takaisin saantia.
Netalle :flower: huomisen johdosta sekä todella hienosti menevästä potailusta :flower:


Nyt antaan tuolle 4v aamupalaa.Pikkuisen kanssa ollaankin oltu jo 7 asti hereillä.
Yö meni hieman kehnosti,mutta.........

:wave:
 
ONNEA 1V NETALLE!

Mä alan olla loppu... Ukkeli on nyt alkanut heräilemään joka aamu klo 04, syö silloin maitopullollisen mutta sitten kun pitäisi ruveta takasin unille niin eipä se niin vain onnistukaan. Nuo levottomat raajat on vallanneet nyt tuon aamuyön nukahtamishetken ihan kokonaan ja joudun yleensä ottamaan pojan syliin ja hiippailemaan sohvalle mutta tänä aamuna ei sekään meinannut kelvata. Neuvolasta kun kysyin apua niin eivät osanneet neuvoa muuta kuin kapaloinnin mutta niin kuin jo aikaisemmin kirjoitin niin meillä se ei auta. Olenkin alkanut miettimään asiaa nyt siltä kantilta että ehkä tämä liittyy jotenkin Artun motoriseen kehitykseen ja siihen että on huomannut että hänellä on kaksi kättä ja kaksi jalkaa ja että niitä voi liikutella ja tuosta sitten johtuisi se että "kone" jää päälle myös yöaikaan. Toivottavasti nyt ei masennus ala tämän takia nostamaan päätään, sitä kun on ihan väsy itsekin vaikka sitä saa torkuttua jonkin verran.

Ai niin, käytiin tosiaan 2kk-neuvolassa viikko sitten: Arttu on tosi reipas ja ikäisekseen tomera poika. Mittoja oli kertynyt peräti 62,5cm ja 6665g. Arttuhan oli kyllä yli 4kg syntyessään mutta silti noi mitat yllätti. Saa nähdä miten iso ukko Artusta tulee vielä ennen kuin liikkeelle lähtee. :D

Olkkis ja Arttu 2kk
 
Kiitos Äiti-Kengu illalla sain kauheita yskänpuuskia ja sattui keuhkoputkiin ja nukkumisesta ei meinannu tulla ensin mitään. Nukuin sitten kuitenkin suht hyvin, mutta aamulla taas alkoi yskiminen. Sitten kun nousin ylös, olo parani huomattavasti. Makuulla tuntuu pahenevan kuten yleesnä flunssassa. Kuumetta ei yhtään ja olo nyt ihan hyvä taas, kummaa tautia?

olkkis74 Netta kiittää! Nukkuko poika alkuyön hyvin, jos tulee riittävästi unta herää siksi tai nukahtaa aikaisin. Jaksuja! On vielä niin pieni ja kaipaa lähellä oloa.
 
Pikkuneiti tuossa häärää ja menee takkapuille ja muuta kivaa. En oikein saanu selvästi kirjoitettua. Eli Arttu herää varmaan siksi aikaisin, kun unta ehkä jo tarpeeksi, riippuu koska nukahtaa. Pidä lähellä pientä, kokee vielä olevansa yhtä äidin kanssa. Voimia sulle!, vauva-aika menee niin pian, meillä ei enää aivan vauva. ..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Neeanäiti:
Pikkuneiti tuossa häärää ja menee takkapuille ja muuta kivaa. En oikein saanu selvästi kirjoitettua. Eli Arttu herää varmaan siksi aikaisin, kun unta ehkä jo tarpeeksi, riippuu koska nukahtaa. Pidä lähellä pientä, kokee vielä olevansa yhtä äidin kanssa. Voimia sulle!, vauva-aika menee niin pian, meillä ei enää aivan vauva. ..
En usko että Arttu olis riittävästi vielä tuohon aikaan nukkunut kun nukahtaa yöunille klo21-22, yleensä vasta lähempänä kymmentä. Ja nukkuu tosiaan tuon 6-7h ihan loistavasti ilman sen enempiä kitinöitä. Oon vahvasti edelleen sitä mieltä että kyse on noista levottomista käsistä ja niiden häiriöksi olemisesta. Sitä kun on päiväunille mennessäkin eikä rauhoitu silloinkaan muualle kuin syliin tai sitten tänään rauhoittui mun peiton keskelle, johon olin kaivanut pojalle pesän. Vaunut on toinen mutta vaunuihin ei ihan joka päikkäreille viitsi pukea kun siellä sitten nukutaan todella pitkään eli saattaa ne pitkät päikkärit syödä yöunista... Inhottavaa vaan kun ei mistään löydy neuvoja asian helpottamiseksi. Alkaa oikeesti kohta pää hajota, kun pitäis aamusin jaksaa esikoinenkin hoitaa kouluun...



 
Nukkuu kyllä silti hyvin kun sen 6-7 h pätkän, useinhan heräilevät tuon ikäiset tissillekin 2-3 h:n välein. Eihän ne erota vielä yö- tai päiväunia, vasta myöhemmin. Vauvat nukkuu silloin kun nukuttaa. Rytmiähän ei usein tuon ikäisellä vielä ole, siksi nukkuvat päivällä pitkään ja yöllä syövät. Koeta silti jaksaa. Mä annoin isompien nukkua pihalla 4-5 h päikyt, jos heitä nukutti. Söivät yöllä usein, mutta nukkuivat syötön välit, nukuin silloin. Pätkäuneen pitää vauvojen kanssa vaan tottua, kuten tiedätkin. Lapset on lisäksi erilaisia, toisilla rytmi löytyy heti, toisilla myöhemmin. Alle 3 kuinen nukkuu vielä niin paljon. Liian äkkiä ne kasvavat. :ashamed:
 
Kaikki on näköjään suhteellista eri ihmisillä.Toisaalta ei se pois sulje kenenkään omia tuntemuksia vähäisemmäksi kuin toisen.
No ite tosiaan tällä hetkellä toivoisin 6h yhtäjaksoista unta sen sijaan kun väli on 1-3h.Mua taas ei haittaa,vaikka meillä vaavi heräilee 6-7 aikaan.Näin tekee vaikka oltais 2h välein oltu rinnalla.Päivisin nukkuu aamulla n2h ja sit iltapäivästä vaihtelevasti 1-2h.Päivisin mulla ei ole mahdollisuutta nukkuun,kun nuo 2v 19kk ja 4v ei nuku päivällä.
Niin kuin Neeanäiti totesi tämä on niin lyhyt aikaista ja ohimenevää aikaa.

Olkkis kannattaa nukkua päivällä,kun esikoises on koulussa yhdessä pojan kanssa.Niin ja jos miehes viikonloppuisin pystyisi avittaan sua,että saisit nukutuksi.Jaksuja sulle.

Nyt hetkeksi tuonne sohvalle pötköttään ja lukis noille isommille kirjaa

:wave:
 
meillä on 5,5kk ikäinen poika. yöt ovat pätkäunta. illalla imetän klo21 ja poitsu nukahtaa pupunsa kanssa sänkyyn. seuraavat imetykset klo 22, 23 ja 00.30, jonka jälkeenmenen itse nukkumaan. yösyötöt klo 3 ja 5 ja aamu 7. herään puoli 7 laittamaan 2koululaista ja 1eskarilaisen matkaan. imetys 9 aikaan. sitten nukumme pojan kanssa 1,5t ja n11.00 aamupuurolle. käsienhuitomisesta olen huomannut että silloin poikaa ei nukuta eli en edes yritä. monesti levottomuus on johtunut kovasta vatsasta jos vatsa ei ole toiminut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Äiti-Kengu:
Olkkis kannattaa nukkua päivällä,kun esikoises on koulussa yhdessä pojan kanssa.Niin ja jos miehes viikonloppuisin pystyisi avittaan sua,että saisit nukutuksi.Jaksuja sulle.
Mä totuin esikoisen aikana liian hyvälle kun esikko nukkui syntymästään asti 8h/yö (klo 20.00.-04.00, joskus jopa pidempään). Nyt tuota pojan kanssa nukkumista tulee harrastettua jos ei ihan päivittäin niin melkein kuitenkin. Pakko kun ei muuten mistään tulisi mitään vaikka välillä harmittaa tosi paljon kun ei saa tehtyä pojan päiväunien aikana mitään mitä on suunnitellut. Tosin oma pirteys on tosi tärkeää. Ja kyllä mies auttaa, nytkin oikein komensi mut koneelle ja hän syötti pojalle iltavellin ja vie sänkyyn. Ensi yönä kokeillaan tuota peittojuttua, mikä aamulla toimi. Meillä onneksi mun esikoinen on joka toinen viikonloppu isänsä luona niin silloin ainakin saadaan pari yötä nukkua niin että toinen nukkuu pe-la, ja toinen sitten la-su yön tytön huoneessa.

Meillä ei ole huomattavissa että käsien heiluttaminen liittyisi mitenkään kovaan vatsaan tms. Vatsa kun toimii lähes kellon tarkasti lähes päivittäin. Tosin meidän ukkeli ei vielä hirmusti kiinteitä syö (paitsi maissisosetta kun meinaa maitoo mennä ihan hillittömiä määriä). Toivottavasti tämä nyt jossain vaiheessa menee sitten kokonaan ohitse, niin että pystyisi ihan täysillä nauttimaan pikkumiehestä. Onneksi poika muuten on kuin itse Herra Hyväntuulisuus, kunhan vain on saanut nukkua tarpeeksi.

Nyt vois mennä itsekin jo nukkumaan kun ukkeli meni jo sänkyyn...

Olkkis ja Arttu
 
Hienoa hienoa Arttu! Onnea ekalle leipäkirveelle :flower: :D !

Täällä ei ihmeitä, neuvolan kotikäynti eiliseltä siirtyi maanantaille (henkilöstö tarvittiin jakamaan viimein saapuneita H1N1-rokotteita lapsille) joten sitten lisää tytyn kuulumisia. Esikoinen kävi hakemassa sikainfluenssarokotteen, muuta vaikutusta ei ole vielä ainakaan havaittu kuin unettomuus.. Siis tämä kaveri ei enää haluaisi nukkua lainkaan. Hoh hoijakkaa, ehkä se tästä..

~Tiila, esikko 1v8kk ja tyty kohta 4vk
 
Meillä pottailu jatkuu edelleen hienosti ja eilenkin Netta teki kahdet kakat pottaa ja 3-4 krt pissat. :D Kun vain kysyy että mennänkö potalle, katselee kylppärin suuntaan ja tietää mistä puhun. :)

Ulkona alkoi nyt meidän neiti nukkua päiväunia hyvin, kun hommasin ratasmakuupussin ja saa lämpimästi nukkua ja vyötkin saa nyt laitettua kiinni makuupussin sisällä. On sitten huippukeksintö. :) Tänään testattiin pussia ja nukkui heti 3 h ulkona. Sisällä enintään 1-2 h kerrallaan. Makuupussin saa myös suljettua ja avattua neppareilla jalkojen kohdasta, suljin tietysti ja jalatkin lämpimät, joskus jalat viileät, vaikka kuinka sukkia ja tossuja.

Toinen on niin pikkuinen. :heart: Huomenna 1-v nlaan. Kerron sitten kuulumisia.
 
Artulle onnittelut ekasta hampaasta!

Neeanäiti todella hienosti teillä tuo pottailu on omaksuttu.Neuvola kuulumisia odotellessa.

Tiila toivottavasti ei tullut oireita rokotuksesta muita kuin tuo unettomuus.

Eilen kokeilin liinailua ulkona.Menin isompien kanssa puistoon ja otin tytön takin sisään liinassa.Nukahti siihen melkein heti.Ajattelin ettei välttämäti tarvis nukahtaa,mutta ilmeisesti siinä oli hyvä olla...
Viime yö meni hieman poskelleen mun osalta.Neiti oli kyllä tyytyväinen,kun sai tiheesti olla rinnalla.
Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille =)
 
Tänään neuvolatarkastuksessa tytön paino jo 4180g (syntymäpaino 3570g), neliviikkoispäivän kunniaksi :flower: .

Minä olen ollut yöllä laiska röyhtäyttämään, ja olenkin kiitellyt kun tyty on jatkanut yösyönnin jälkeen vaivatta unia. Päivällä tai etenkin iltatankkauksella kyllä kipruilee kovasti, ja pieree tosi täräkän kuuloisia paukkuja ennenkuin helpottaa. Puklaile ei juurikaan, toistaiseksi.. No viimeyönä siihen helppoon unenjatkamiseen sitten tuli poikkeus: tyttö söi kolme kertaa (lähes kahden viikon ajan on syönyt vain kerran yössä ) ja joka kerran jälkeen kitisi kunnes röyhtäytin.. ja sitten ei heti uni taas tullutkaan. No, katsotaan taas miltä ensi yö näyttää. Onhan tässä saanutkin nukkua itse tosi hyvin, yleensä klo 23-04 ja sitten taas 05 - kunnes esikoinen herää. Viime yönä ei montaa tuntia unta tullutkaan.

Ihana on kyllä tämä tyttö myös siinä mielessä, että on selkeä syöjä. Esikoinen söi hitaasti ja tavallaan "kevyellä imulla", eli viihtyi rinnalla pitkään ja nieleskeli tosi harvaan. Tämä neito hotkii niin ettei asia jää epäselväksi, ja kun on masu täynnä, työntää nännin pois suusta ja jättää vielä kielen tulpaksi että älä nyt enää sitä tänne tunge :D . Ei ole epäselvää, söisikö vielä vaiko eikö!

Neeanäidillä tosi hienosti pottaileva tyttö! Meillä esikoinen on nyt vähän protestoinut pottaa vastaan, mutta en ota paineita vaan sitten vaihdetaan vaippa vaan jos ei potalle halua mennä.

Mukavaa alkanutta viikkoa :wave:
~Tiila ja tyty 4vk
 
Neuvolaterveisiä!

Käytiin tänään 1 v nlassa ja Netan paino nyt 8450 g (2070 g) ja pituus 71.5 cm (45 cm)

Hyvin kasvaa ja kehittyy! =) Pienestä on lähdetty. Ryömii lattialla, nousee konttausasentoon ja siitä tukea vasten ylös. Menee lattialle istumaan, syö jo itse lusikalla, juo nokkamukista. Rintaa syö, yöt nukkuu rauhallisesti. Tavuja jokeltelee, sanoo sanoja, ymmärtää kieltoja. ( Totteleeko, se on toinen asia, välillä ;) )

Nyt tuossa vielä touhuaa vieressä, en kauaa voi kirjoitella kun tyttöä vahdittava. Pottailtu on tänäänkin, neuvolatäti ei siitä kirjoittanut mitään, vaikka päivittäin pottaillaan.
Rokotettiin 1 v rokote, eikä tyttö inahtanutkaan, tissillä samalla oli ja hyvin meni rokotus. Kun nousi istumaan, katsoi vaan neuvolatätiä kysyvän näköisenä. Teitkö jotain?
:) ;) Ei rokotuksesta tullut marinaa eikä muitakaan oireita. Tyttö nukkunut aamulla muutaman tunnin, imettyään ensin maidot. Sitten ehkä yhteensä n. 30 min päikkyjä ainneuvolareissujen ajan, ei muuta, vielä tuossa touhuaa. Liekö alkaa yökukkujaksi jos tullut äitiinsä. Lapsena nukuin kyllä öisin, nykyään tulee paljon valvottua.. Aamulla nousen 7 aikaan laittamaan poikaa eskariin. Päivisin harvoin tulee nukuttua, joskus pieniä aikoja.

Nyt nukkumaan, ainakin tyttö. Öitä! :heart:
 

Yhteistyössä