35+ äidit

Heippa kaikille !

Jos nyt kerkeis raapustaa jotakin tänne...

Meidän tyttövauva on nyt reilu 7 vk vanha( syntyi siis 4.10. Paino 3825 g ja pituus 51 cm). Viimeks paino oli 2 vk sitten 4720g ja pituus 56.4 cm. Huomenna eka lääkärin tarkastus ja vauvahieronta. Saa nähä kuin paljon yli 5 kg huomenna painetaan =) Mahavaivat alko helpottamaan kun aloin antamaan d-tipat aamulla ja iltapäivällä sitten maitohappobakteeritipat. Kerran yössä herätään tissille, suurinpiirtein 5 aikaan aamulla. Tyttö on hymyillyt kovasti jo melkein syntymästä asti. Höhö-nauruakin tullut jo muutaman kerran. Kuulostaa niin hassulta että :LOL: Olisikin kiva kuulla teiltä muilta kuinka vanhana teidän lapset nauroivat ekan kerran ?
 
Terve pitkästä aikaa. Vaihdoin nimimerkkiä, kun eräs ihminen tunnisti minut ja alkoi piinaamaan olantakaa. Nyt ei ole tullut sopimattomia yksityisviestejä enään onneksi! Laitoin nimimerkiksi liljan äippä, koska on tytön toinen nimi.

Meillä kasvetaan hyvin ja ollaan hyvinkin omitoimisia, joskus vähän liiankin. :D Sikarokotteesta on täälläkin ollut puhetta. Meillä ei ole rokotettu ketään. Isommat pojat alkoivat sairastelun jo ennen kuin olisivat rokotteen saanneet. Toisesi vanhin poika sai aikamoisen yskän ja aika pahoja hengitystieoireita, mutta ekan yön jälkeen oli kuin normaalissa influenssassa. Kolmanneksi vanhin poika ei ollut kovin kipeä. Yskää oli ja kuumetta 39, mutta pystyi syömäänkin ihan hyvin. Perjantaina sairastui meidän 7-v Joonatan, joka oli kovassa yskässä ja kaksi päivää korkeassa kuumeessa. Tauti muistuttaa tavallista kausi-influenssaa ja terveelle lapselle, se ei kovin vaarallisesta tunnu. Juliaana on säästynyt taudilta, hänelle tuli vain lievää lämpöä ja vähän kurkun käheyttä. Vanhin poika, 10-vuotias poika, Juliaana ja minä ollaan siis vältytty taudilta. Itselläni on päällä penisiliinikuuri, liekö estää tautia. Sain punkin pureman syksyllä, ja muutama viikko sitten todettiin borrelioosi ja sain kahdeksi viikoksi vahvat lääkkeet. Tulipas stoori.
:D
Aurinko73, meillä ollaan naurettu aina siinä 3-4kuukauden ikäisinä ääneen. Sekin on niin yksilöllistä.

Kaikille jaksamisia pimeisiin päiviin T: Liljan äippä ja Juliaana 1,5v
 
Tiila hienosti teillä kasvetaan.Kivasti osaa ilmoittaa,kun on tarpeeksi saanut =)

Aurinko73 mistä tuollaisia hyvin nukkuvia vauvoja saa :eek: ?
Tyttö aloitti varhain juttelun ja nauru taisi tulla tuossa 3kk tietämillä.Lähinnä nauraa veljelle ja siskolleen.Hymy-tyttö täältäkin löytyy.

Liljan äippä paranemisia teille.Toivottavasti jatkossa saat vapaasti kirjoiteltua tänne.

Neeanäiti aikasta outoo,jos ei sitä pottailua kirjoittanut.Hienosti tyttö on kasvanut.
Tarkistin tuon 4v kortista siellä on jo 9kk kohdalla maininta säännöllisestä pottailusta.Aloitin 8 kk iässä säännöllisen pottailun kerran.

Kovasti tuo pulauttelee,noh painoo on ainakin tähän asti hyvin tullut....

:wave:
 
Äiti-Kengu Kiitos! joo, eipä tuo neuvolatäti kaikkea muutakaan aina laita, esikoinen alkoi istua tuetta 6 kk:n iässä, ei siitäkään maininnu muuta kuin istuu tuettuna. No, itse olen kyllä asiat laittanut tarkasti ylös. Raskautumisyritykset sun muut, vauvojen syötöt ja nukkumiset. ;) kaikenlaiset taidot sun muut kun opittu.

Kun täällä niin kovasti tuosta yönukkumisesta vauvojen kohdalla puhutaan, niin neuvolan vauva-oppaassa oli maininta että yleisimmin vauvan unet säännöllistyy n. 3-7 kk: iässä.

Meillä Netta alkoi heräilemään vain kerran yössä 4 kk:n iässä ja läpi yön alkoi nukkua puolivuotiaana ja tissille ei enää heräilly syömään ennen aamua. Nyt vielä imetän ja aamutissi edelleen. Tänään jatkettiin unia melkein 9 asti.

Nauramisen aloitti 2 kk:n ikäisenä, kun hassuteltiin peilin edessä, nauroi siinä ääneen, en meinannu uskoa korviani. Tyttö pieni kuin nukke ja nauraa hekotti.

Katsoin just keskimmäisen neuvolakortista hänen kasvuaan. Netta on nyt samankokoinen, hieman kevyempi, mutta pituus sama, kun siskollaan 8 kk: n ikäisenä, mutta tämän syntymäpaino oli 3520 g, eli siinäkin 1.5 kg:n ero. =) Hyvin meidän pikkuprinsessa kasvaa, mutta ei ihme kun syö kaikenlaista ruokaa hyvin ja nukkuu pitkät yöunet.

Päiväunia ei aina nuku kovin pitkiä n. 1-2 h usein, jos aamulla syömisen jälkeen nukkunut vielä muutamia tunteja. Tisseistäni tulee varmaan kermaa kun esikoinenkin painoi jo 3 kk iässä melkein 8 kg ja täysimetyksellä 4 kk: n ikäiseksi. Vuoden ikäisenä olikin esikko yli 11 kg ja keskimmäinenkin lähes 10 kg. Imettänyt oon kaikkia yli vuoden ikään ja nytkin jatkuu imetys. Maitoa tulee hyvin edelleen. :) Lisämaitoa ollut vain esikoisella ekan viikon ajan, olikin poika isoin lapsista.

Mukavaa illanjatkoa! :heart: :wave:
 
Niin no katotaan miten tyttö alkaa nukkuun yönsä.Edellinen kun alkoi vasta 11kk ikäisenä nukkuun yönsä.Tuo 4v on vauva aikana kaikista parhimmin nukkunut.Söi kyllä 8kk ikään asti kyllä 1-3 kertaa yössä rintaa.Sillä oli sit levoton kausi n.1v5kk ikäisenä mun ollessa viimeisilläni raskaana.Sai viedä monta kertaa yössä takas omaan sänkyyn.
Tänään tytön kanssa herättiin 5 aikaan ei nukahtanut kunnolla enää kun puol 5 imettelin.
Pikkasen oon väsy.
Porkkana aiheuttaa huutoa ja eilen en sit antanutkaan mitään soseita.Pulauttelikin taas reippaasti.
Noh ens viikolla on tuo 5kk nla katotaan miten painot ym on.

Jaahas neiti heräilee päikkäreiltään :wave: :wave:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Äiti-Kengu:
Porkkana aiheuttaa huutoa ja eilen en sit antanutkaan mitään soseita.Pulauttelikin taas reippaasti.

Mä huomasin ihan saman. Arttu on nyt parina päivänä maistanut peruna-porkkanaa ja kumpanakin päivänä on oksennellut normaalia enemmän ja kitissytkin enemmän ilman sen selvempiä syitä. Huomenna saa sitten taas pelkkää maissiperunaa tai jotain muuta, täytyy tutkia vähän mitä tuolla sosevarastossa on.

Meillä on nyt tuo nukkumisongelma ainakin nyt hetkeksi ratkennut. Kun tuo hampaan puhkeaminen huomattiin niin Arttu on yötä vasten saanut nestemäistä Panadolia ja hyvin on nukuttu. Ei edes levottomat kädetä ole päässeet häiritsemään. On ollutkin itsellä ihan luksus olo kun on aamulla saanut nukkua puoli kahdeksaan tai jopa tasan kahdeksaan asti.

Olkkis ja Arttu

 
Hei! Siirrettiin Netta eilen nukkumaan isompien kanssa samaan huoneeseen, Näytin illalla sängyn paikan ja näytin missä sisarukset nukkuu. Netta nukkui yön levollisesti ja heräsi aamulla tissille kuten yleensä. Jatkoi vielä tunnin uniaan ja heräs just kun eskarilainen lähti kouluun. Yleensä olemme kaikki siirtäneet 1-vuotiaina makkarista lasten huoneeseen.

Isommat eivät juuri koskaan heräile. 3-vuotiaan painajaisetkin vähentyneet, ei juuri heräile enää niihinkään. Isommat eivät ole tulleet viereen yli puoleen vuoteen, kaikki tykkäävät nukkua omissa sängyissään. Lapset tykkäävät nukkua isossa kerrossängyssä.

 
Anjamarita jos olisin tiennyt että olet "vanha tuttu" olisin ehkä yrittänyt kovemmin päästä tapaamaan sinua mummolareissullanne kesällä.. Nimimerkillä "hyväksyin juuri facebook-kaverikutsusi"..

Neeanäidillä hyvin onnistunut nukkumapaikanvaihto. Meilläkin esikoinen yleensä nukkuu yöt heräämättä, nyt on tullut vaan ilmeisesti painajaisjakso kun lähes joka yö itkee pikkuhetken. Jatkaa kyllä rauhassa unia yleensä itse, toisinaan silittelyllä.

Ja Olkkiksella myös uniongelma ohitse, hienoa. Toivottavasti Äiti-Kengukin saa jo nukkua paremmin.

Aurinko73 miellä tyttö vasta harjoittelee hymyjä, mutta kyllä sitä nauruilmettä jo kovasti odottelen!

Täällä tyttö on nukkunut koko päivän :eek: Siis valvoo max tunnin ja taas unta kuuppaan. No ei haittaa, jos vaan yölläkin uni maistuu.. Sitä odotellessa.

~Tiila ja tyty 1kk+
 
Moi !

Viikonloppuna tuli nukkumisenkat meillä. Tyttö nukahti 23 aikaan ja herätin sen kl.7.50 syömään :) Tissit ol jo maitoa pullollaan,joten ol pakko herättää :eek: Perjantaina jutteli ekan kerran jo syödessäänkin taitaa tulla melkoinen papupata meidän neidistä :LOL:
Mä olen nyt toista viikkoaa syönyt magnesium-tabletteja, ajattelin että jos sen syöminen rauhoittaa lastakin nukahtamaan. Kokeilkaapas te toisetkin joiden vauvat ei nuku öisin !

:wave:
 
Aurinko toivottavasti yöt ovat jatkuneet hyvinä.

Tiila toivottavasti teilläkin yöt ovat sujuneet hyvin.

Täällä ei öissä ole muutosta tapahtunut.
5kk mitat 7682g 65,2 cm mitat oli eilisellä neuvola käynnillä.
Oma aloitteisesti olen nyt ollut kolmatta päivää maidottomalla ruokavaliolla.Nyt ei ole kahteen päivään kaaressa pulautellut.

Neeanäiti ovatko yöt tytöillä jatkuneet hyvin?
Meilläkin tytöt nukkuu samassa siis tuo 4v ja nuorimmainen.Ei isosiskoa pienet ähinät ole haitanneet.
Pyykien selvittelyyn :wave:
 
Äiti-Kengu Hyvin nukkuu yöt isompien kanssa. Joskus voi vähän herätä ja tarvii laittaa tutti unia jatkamaan, muuten hyvin menny. Aamumaidolle herää tissittelemään n. 5-6 aikaan. Ehkä vähän aikaistanu mutta ei haittaa. Nautin nyt vielä kun voin tästä pienestä yksivuotiaasta tissittelemässä, ihanaa tuhinaa vieressä edes aamulla hetken. Herää usein nykyään jo 7 aikaan eskarilaisen kanssa ja 3 v:n yhtäaikaa aamupalalle. Täytyyhän velipoika saatella eskariinkin. :D

Jos Netta jatkaa unia tissittelyn jälkeen, siirrän omaan sänkyyn. Meidän sängylle ei voi jättää hetkeksikään varsinkaan yksin.
 
Eskarilaisen ja kuopuksen synttäreitä juhlittiin su. Paikalla oli 12 aikuista ja 13 alle kouluikäistä. Vilskettä piisasi. Netta nukahti klo 17 päikyille ja nukkui tunnin ja meni sitten nukkumaan. Sai nukuttua vaikka meteliä olohuoneessa. Nukkui omassa sängyssään ja ovi kiinni lastenhuoneessa. Mukavat juhlat. Netta kulki sylistä toiseen, kun ei ketään vierasta, helppo hoidettavakin. Hääräsin itse keittiössä aika paljon. Väsyneitä oltiin kun juhlat loppui ja lapset nukahtivat n. 20-21. :D
 
Huomenta!

Täällä sitten ollaan kipeinä. Esikoisella on kova kuume ja vatsatauti. Käytiin lääkärissä ja lääkäri meinasi että saattaa olla possuflunssa tai sitten ei. Ei lähettäynyt mihinkään kokeisiin kun kuitenkin kotihoito riittää...

Mä tässä oon mietiskellyt sellaista että onkos normaalia että Artun ikäiset (3kk) vauvat pyörittelee kieltä suussa jatkuvasti kun ovat hereillä? Arttu meinaan tekee sitä ja se herättää huolestusta. Esikoisen en muista moista tehneen eikä lähipiirissä muidenkaan vauvat ole sitä tehneet. Muutenkin tuo Artun terveys on taas alkanut hieman mietityttämään. Onneksi neuvolaan päästään tiistaina. Täytyy muistaa kysellä siellä sitten tarkemmin... Että tällaista...

Ai niin, Artulle on puhjennut toinenkin hammas tuo edellisen oman kirjoituksen jälkeen. Ei ihme että kitinää on riittänyt. Nytkin ilmeisesti jotain vastaavaa on tulossa kun samanlaista kitinää on pitänyt tiistaista asti...
 
Olkkis74 Ehkä ei vielä kannata antaa niitä kiinteitä, vauvan suolisto ei vielä oikein kestä sitä. Kerkee varmaan myöhemminkin. On ne niin tujua tavaraa, että kannattaa odotella ainakin tuohon 4 kk:n ja vaikka myöhempäänkin.

Kielen pyörittely ei varmaan oo sen kummempaa kuin tunnustelee niitä outoja piikkejä suussaan. Meillä piti esikoinen ja keskimmäinen paljon kieltä ulkonakin, eikä siinäkään ollut mitään kummallista, jäi aikanaan pois. Näyttivät usein kieltä ja sitä kummasteltiin. Sitä helposti äitinä murehtii vaan kaikenlaista, moni asia on aivan turhia murheita. Eikä kannata vertailla toisen lapsen juttuja edelliseen tai edellisiin. Kolmannen lapsen kanssa olen huomannut että en ota stressiä enää niin helposti ja mieti asioita kuten vaikka ekan kanssa.

Siirryn nyt tuonne 1-2 vuotiaiden puolelle kirjoittelemaan ehkä, en tiedä.
Kaikkea hyvää teille vauvojenne kanssa tälle puolelle.

Olen aika kovassa flunssassa, kuumetta ei ole ja vointi ihan hyvä. Muut eivät ole onneksi ainakaan vielä.

Meidän neiti ei ole hampaista kitissy oikeastaan ollenkaan. Hampaita on Netalla nyt 7 kpl.

:heart: Mukavaa joulunodotusta :heart: :wave:
 
Neeanäiti paranemisia sulle kovasti.

Olkkis toivottavasti teillä tauti on jo parantumaan päin.Aikaisin teillä hampaita tulee.Toivottavasti kitinät alkais helpottaan.

En tie alkaa huolettaan tuo pulauttelu.Johtuuko rokotuksista vai mistä,niin tänään taas tullut kunnolla.Yöt on edelleen herttaisia.
Jaahas tarviskos sitä tänään jaksaa tehdäkkin jotain?!?No pysyy ainakin paremmin hereillä,kun puuhaa koko ajan jotain.

Mukavaa lauantaita kaikille =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Neeanäiti:
Olkkis74 Ehkä ei vielä kannata antaa niitä kiinteitä, vauvan suolisto ei vielä oikein kestä sitä. Kerkee varmaan myöhemminkin. On ne niin tujua tavaraa, että kannattaa odotella ainakin tuohon 4 kk:n ja vaikka myöhempäänkin.
Nimenomaan neuvolasta sain ohjeeksi ruveta antamaan soseita kun Arttu on niin iso ja päivittäinen maitomäärä, mikä pojan kurkusta alas menee, oli 1.5l. Ja porkkana on ollut ainoa, mistä kitinää on tullut. Muuten ollaan maisteltu vaan bataattia, perunaa, maissia ja kukkakaalia. Eli ihan perusjuttuja, ei mitään ihmeellistä.

Neeanäiti kun kirjoitteli olevansa kipeänä niin tuo mun esikoisen tauti näyttää vaan pitkittyvän. Keskiviikkona tosiaan alkoi ja torstai meni neidillä oksennellessa. Eilen taas ihan hyvin jaksoi olla eikä kuumettakaan ollut kuin 38.8. Tänään taas oksennellut joten mietin vain että pitäisköhän kohta mennä uudestaan lääkärille kun ei oo mitään merkkiäkään parantumisesta. Oon niin huolissani Artun puolesta. Jos tuo sitä possuflunssaa on niin ei oo kiva jos tarttuu keneen tahansa. Onneksi mies on viikonloppuisin kotosalla niin ei tarvitse Arttua ottaa mukaan jos esikon kanssa lekuriin joutuu tässä tänään vielä lähtemään.

 
olkkis74 Meidän poika painoi jo 3 kuisena vajaa 8 kg ja hyvin pärjäsi maidolla, kuten kasvusta näkyy. En ymmärrä miksi ne neuvolatädit on aina tuputtamas niitä kiinteitä vaikka maito riittäisi, mitä sen määrien niin väliä, kunhan lapsi kasvaa hyvin. Oon imettänyt enkä tiedä edes paljonko poikakin rinnasta veti, aina annoin kun oli nälkäinen. Sitten 4-kuisena aloiteltiin kiinteät, silloin en ymmärtänyt että ei välttämättä tarttisi. Poika oli usein tissillä, mutta ei kitissy nälkäänsä juuri koskaan. Vauvamme ovat olleet vähä itkuisia muutenkin.

Siksi tuo suosituskin on 4-6 kk kun vauvan suolisto on niin kehittymätön ja monilla sitten allergioita yms. suolistovaivaa myöhemmin. Kerrankin jotain järkeviä suosituksia.
 
Kiitos Äiti-Kengu Nuha puhkesi tänään ja meinaa aivan tukehtua räkään. :ashamed: Kurkkukipu sentäs hellitti. Pikanieluviljelyssä ei mitään, ja crp normaali. Leukkarit kyllä hieman koholla ja ma saan tietää muita tuloksia. Eilen olin labrassa kokeissa. Kävin to teekoossa ja sieltä varmaan tauti tuli kun sitten ma aivan yhtäkkiä puhkesi. Olin 2 vkoa siitä samalla lailla kurkkukipuinen ja ääni meni ja silloinkin kävin teekoossa ja epäilin että sain pöpön. Tiedä sitten.

Olkkis Teillä vaikuttaa possutaudilta, lapsilla usein ilmenee oksenteluna ja kuume 38-39. Soittakaa ensin, ettette mene vaan suoraan, täällä ainakin pitää ensin soittaa jos possutautia epäilee. Paranemisia sinne! :hug:
 
Neeanäiti: Me ollaan jo esikoisen kanssa kertaalleen käyty lääkärissä tuon taudin kanssa ja lääkäri sanoi että voi olla possuflunssaa voi olla ihan kausi-influenssaa tms. On kummassakin niin samanlaiset oireet ettei osannut sanoa mitä se on muttei myöskään lähettänyt mihinkään testeihin vaikka mainitsin että meillä on vajaa 3kk vanha vauva. Totesi vain että jos pitkittyy niin uudestaan lääkäriin ja kyllähän tämä nyt kohtuullisen pitkään on kestänyt viidettä päivää mennää. Jos siis ei neidin olo ala parantua niin pitää soitella tuonne päivystykseen ja kysellä mitä tuon kanssa tekee. Huolestuttaa kun ei esikko yleensä ole noin kipee...
 

Yhteistyössä