35+ äidit

Meillä ollut norovirus nyt viikon, muut parantuneet paitsi mä ja poika. Poika on vielä kans ripuloinu ja itte. Mulla nousi taas illalla kuume 38,4 otin Pamol F ja oli kuume laskenu aamuksi ja heräsin niin hikisenä jotta. Tytön 3 kk nlaakin piti siirtää torstaista maanantaille. Netalla ei enää ole tautia, muutenkin meni n. vuorokaudessa ohi.
 
Maminetti, ymmärrän kyllä huolesi kun teillä on ollut noin vaikea alku. Hienoa että kaikki on siitä huolimatta sujunut hyvin. =) Mitä mieltä neuvolassa on oltu kehityksestä? Meillä ainakin tuli aika rivakasti lähete fysioterapiaan kun istuminen ja liikkeelle lähtö takkusivat mutta neuvoloissa on eroja siinä suhteessa. Oman mielenrauhan kannalta on epäilemättä hyvä jos asiaa selvitetään vaikka kaikki olisikin ihan kunnossa.

Neeanäiti, toivottavasti taltutatte noroviruksen pian - mahataudit on kaikkein viheliäisimpiä. :( Imetyksestä... Olen samaa mieltä sun kanssa siitä että maidon tuloa auttaa mitä tiheämmin imettää, varsinkin öisin. Ja jos pystyy nukkumaan perhepedissä, se helpottaa yösyöttöjä. Mutta imetyksen aloitus on välillä hyvin vaikeaa joten se voi viedä äidiltä uskon imetyksen onnistumiseen. Omalta kohdalta imetys lähti helposti käyntiin (sain kylläkin paljon opastusta sairaalassa) ja on koko ajan sujunut hyvin vaikka olen vauvan allergioiden takia joutunut noudattamaan tiukkaa imetysdieettiä viimeiset seitsemän kuukautta. Tiedän kuitenkin äitejä jotka ovat yrittäneet saada imetystä sujumaan pari kuukautta ilman menestystä ja se on ollut henkisesti tosi rankkaa aikaa. Korvikkeelle siirtyminen on ollut siinä tilanteessa helpotus ja auttanut äitiä jaksamaan.

Meillä alettiin maistella kiinteitä varovasti 5,5 kk iässä mutta allergioiden takia tuli kaikenlaista hässäkkää ja kunnolla päästiin vauhtiin vasta 6,5 kk iässä. Puurot alkoivat maistua tytölle heti mutta soseiden kanssa meni pitkään paljon huonommin. Vasta nyt kun olen alkanut pikkuhiljaa lopetella imetystä, on ruoka ruvennut maistumaan paremmin. Mutta sekin vaihtelee päivästä toiseen tosi paljon. Tällä hetkellä sormiruoka menee paremmin kuin lusikkaruoka.
 
Moro :wave:

Syömisistä: vaikka mun kolmeviikkoinen syö kaiken maidon, mikä tissistä tarjoillaan, eikä siis puklaa ikinä ainakaan vielä, paino noussut normaalisti tuon ekan neuvolakäynnin mukaan, niin kas kummaa, kun annan itseni hämääntyä ohjeista, että ylensyöttämistä pitää välttää ja itkuihin pitää tarjota myös ei-maidollehaisevaa isiä. Alkaa siis tulla aika tutuksi tämä erilaisten ohjeistusten viidakko, missä noviisiäiti helposti hukkaa sen oleellisen... Mutta yritän siis pitää pään kylmänä ja tarjota aina tissiä ekana ja huolehtia siitä, että poika saa kölliä tarpeeksi paljon myös isin kainalon turvallisessa hajussa :heart:

Pojan imuote on aika usein tuttimainen ja pitää vähän korjailla, mutta ihan aina en kyllä jaksa, jos maitoa tuntuu hänelle tälläkin tavalla riittävän. Nännit toistaiseksi kestää vielä!

Mites se takamaito? Onko hajua, missä vaiheessa sitä alkaa tulla ja jos sinne saakka poika ei jaksa tissillä keikkua, onko paha?

t. Lilli
 
Oppa, Meidan omalaakari ei ollut viimeksi ( noin kk sitten) huolestunut koska tytto on kasvanut hyvin ja osasi vetaa varpaansa suuhun siina lekurinpoydalla...sanoi etta ihan jantevalta likka vaikuttaa. Varmaan tosiaankin riippuu henkilosta miten akkia lisatutkimuksiin mennaan...katsotaan ensi kuussa uudestaan. Nyt olen kylla havainnut etta likka mahallaan ollessaan rapikoi jaloillaan lattiaa vasten, olisiko siina nyt sitten jotain yritysta jo? Me asumme Ranskassa joten meilla ei ole neuvolaa vaan kayn ihan omalla perhelaakarilla rokotuksissa ja seurannassa.

Lilli70 Paras hoito tassa vaiheessa on nyt se tissi ja tarjoa vaan usein ja tarpeen mukaan :) Nanneihin Lansinoh-voidetta jos alkaa aristamaan. Imuote korjaantuu yleensa itsestaan ajan kanssa ja jos paino nousee hyvin niin ei huolta takamaidosta sen enemman! Jatkuva etumaidon saaminen voi aiheuttaa vatsavaivoja koska on laktoosipitoisempaa, mutta tama ei ole saanto. Meidan tytto imi todella huonosti alussa ja hyvin lyhyita aikoja( 3min, 5min) ja silti taysimetyksella ollaan edetty aina 6kk:teen asti! Tsemppia vaan imetyksen alkutaipaleelle!

=) =)
 
Heissan taasen,

en olekaan tällä viikolla tänne juurikaan kerinnyt, kun typy sai oikein ihanan räkätaudin ja anoppi viihtyi viikon kylässä... Onneksi tänään alkaa viikonvaihde, anoppi suuntasi kohti kotia ja ilmeisesti räkätautikin alkaa typyllä jo vähän talttua.

Löysin muuten aivan ihanan joka äidin must-tuotteen... korvakuumemittarin! =) Voin lämpimästi suositella kaikille, on meinaan äärimmäisen helppoa verrattuna peppumittaukseen. Tai minä en ainakaan koskaan löytänyt sellaista asentoa, missä typyn olisi saanut pysymään paikoillaan.

Kehityksestä; meillä typy nyt 6,5 kk ja ryömii jo eteenpäin. Tutin perään lähti menemään, mutta ehdoton huippu on kannettava. Kun itsekin asustan nykyään lattialla, on kannettava myös siellä ja kun typy tykkää sormeilla näppistä, niin sen perässä ryömitään sitten vaikka koko kämpän ympäri... Jotta näin meillä.

Meillä on suhteellisen pienikokoinen typy, ainakin pituudessa, nyt 6 kk mitat olivat: 64 cm ja 7150 g. Ehkäpä sitä pituutta tulee seuraavan mittaukseen, kun nyt oli kuukaudessa kerännyt painoa 600 g. Kiinteiden aloitus näkyi painossa...

Onko muuten vinkkejä juomiseen? Meillä ei uppoa vesi lainkaan ja maitoakin menee hyvänä päivänä n. 6-800 ml, huonona sitten n. 400 ml. (Typy saa vain korviketta, kun maidon tulo loppui minulta vuoden vaihteessa) Olen juottanut aina ensin maitoa, sitten vasta ruokaa, mutta pistää totaalisen stopin pikaisesti maidolle ja tahtoo kiinteitä. Aamupuuron olen tehnyt maitoon. Nyt sitten räkätaudin aikana maitoa ei meinaa millään upota juuri lainkaan, joten vinkkejä kaivataan.

 
Mun poika aloitti kiinteät vauhdilla, koska makujen maailma kaiketi oli niin valloittava, että maito ei tahtonut millään kelvata. Jouduin pitämään kirjaa juomisista pitkän aikaa. Nyt kiinteiden ensihuuma on vähän talttunut ja maitoakin jo uppoaa.

Poika oli viime viikolla kuumeessa, sairauden aikana ruokahalu oli huono ja sain maitoa menemään enemmän. Siitä seurauksena pystyin huomattavasti vähentämään soseita. Poika oli aiemmin sellainen, että yksinkertaisesti kieltäytyi juomasta. Kaikki ruokaankin lisätyt maidot laskien meni vain n. 500 ml korviketta.

Meillä siis flunssasta oli hyötyä juomisen suhteen ja luulenpa, että kiinteiden viehätys vaan väheni ajan mittaan, on saanut 4-kuisesta soseita.

Kyllä soseistakin vauva saa runsaasti nestettä ja olen vielä lisännyt itse tekemiini soseisiin reilusti maitoa, poika syökin mieluummin löysähköä sosetta.

Jos vaan vaippa kastuu niin, että menee viisi-kuusi vaippaa päivässä, niin lapsen pitäisi saada kyllä nestettä riittävästi. Itse en puolivuotiaalleni juota vettä ollenkaan lukuuottamatta piikuhörppyjä ruuan jälkeen, kun maitoa on vieläkin hiukan vaikea saada menemään.
 
Heips!!

Täällä yksi ilmottautuu...täytän maaliskuussa 41v. lapsia miulla on kolme poika -91, poika -02 ja iltatähtönen tyttö syntyi 24.5-08...eli kohta täyttää 9kk =) !! Pääasiassa kirjoittelen tuolla Toukokuisissa...mutta nyt voin täälläkin piipahdella.

maminetti....siun tyttö on syntynyt jo 35 viikolla..eli siksi voi olla kehitys hiukan hitaampi. Meillä tyty...lähti vasta vähän aikaa sitten ryömimään eteenpäin...sitä ennen vain peruutteli...kyljellään usein köllöttelee...istuu hyvin...jos laittaa jonnekin istumaan niin siinä kököttää lähtemättä mihinkään :D ! Syöminen on ollut hankalaa...6kk asti annoin vaan tissiä ja vieläkin imetän kokopäiväisesti...yöllä syö kerran...meillä kinteiden syönti on vieläkin tuskaa :eek: ...ei uppoo oikein mikään...meillä pituuskasvu on pysähtynyt, joten pitäisi proteiiniä saada menemään :/ !!

Pojat lähti tosi aikaisin liikkeelle...joten välillä minäkin olen ollut huolissaan....mutta neuvolassa ovat sanoneet, ettei mitään hätää ole...

Kiva, kun täällä on tällaista ikäistä seuraa =) ....palailen, mukavaa päivää kaikille :wave: !!
 
Liikkellelähtö on meidänkin neidillä ollut hitaanpaa, kuin pojilla. Nyt 7 1/2kk on alkanut nousta konttausasentoon, kaippa se kohta lähtee liikkeelle. Peruuttelee kyllä joka paikkaan.

Tehdäänkö muilla hampaita työllä ja tuskalla, kitinää riittää!

Meiccu, meillä tytön on saannut jomaan maitoa räkätaudissa, kun on ollut jo puoliunessa tai sitten olen laittanut supon, joka laskee vähän turvotusta, myös suihkussa voi koittaa juottaa, kun on parempi hengittää :hug:

Ihanaa pojilla alkaa taviloma, saa vähän hengähtää. :heart:
 
Noroviruksesta vihdoin selvitty. =) Mulla kesti kuume 6 pv. Nyt ei enää eilen noussut.

Onnea Saralle hampaiden tulosta. :heart: Meillä edellisille tulleet ekat hampaat alas n. 4 kuisena, joten odotellaan tuleeko kolmannellekin samoin vai meneekö myöhempään.

Pojalla jo lähtikin sitten samat hampaat 5-vuotispäivän kynnyksellä ja nyt jo tulee uudet tilalle kun ikää 5 v 2 kk. Ylös myös tulossa takimmaiset pysyvät hampaat.

Mukavaa tätä päivää! :heart:

Netta nukahti puoli 10 ja nukkuu edelleen, samoin siskonsa nukkuu. :heart:
 
Heissan taasen,

kiitokset eemelinäippä ja jade-juulia vinkeistä juomisen suhteen, sain tänään menemään peräti 100 ml maitoa kerralla, kun oli puoli tajuttomana jo unessa. =)

Huolestuin kuitenkin sitten eilen illalla sen verran tuosta juomisen vähyydestä, jotta päätin käydä päivystyksessä. No kuivunut ei ollut, mutta korvatulehdus oli kummassakin korvassa, että ei ihme kun ei olla nukuttu öitä.. ja minä kun en tajunnut lainkaan... :ashamed: No viime yö meni kanssa huutaessa, mutta nyt tuntuu että dropit alkaa purra, kun tosiaan tuota maitoakin tuli juotua. Ai niin, ehkä pientä helpotusta tähän itseruoskintaan voin saada siitä, että meillä tupsahti alkuviikosta kaksi alahammasta esiin. Luulin flunssan ja kitkuamisen johtuvan niistä, enkä osannut yhtään noita korvia epäillä.

Aurinkoista viikonvaihdetta ja mukavaa laskiaissunnuntaita!
Me katsellaan paistetta sisätiloista toistaiseksi.
 
Moi taas!

Meidän pian 4 viikkoa täyttävä pikkukaveri nukkui viime yönä 22-02 putkeen eli ekaa kertaa 4 tuntia! Jiihaa! Oli kyllä valveilla aika pitkään illalla, mutta ei ole aiemmin valvomisen jälkeenkään nukkunut putkeen kovin montaa tuntia. En kyllä uskalla toivoa, että ois mikään rytmi löytymässä eli otetaan ihan vaan kylmäpäisesti jokainen yö uutena vastaan...

Aamullakin tuo heräsi kovin hyväntuulisena ja alkoi hiplata vielä unisen äidin naamaa pienillä käsillään =) Unohdin nääs siirtää pojan omaan petiin viideltä syötön jälkeen ja havahduin hereille kuudelta, että mitä! joku lutkuttaa mun tissiä ja poikahan se siinä oli herännyt murkinalle uudestaan, enkä raaskinut siirtää enää sen jälkeen pois. VÄHITELLEN tämä omassa pedissä nukkuminenkin siis etenee, mutta ekalle pätkälle nukuttamiseen menee aina jonnin verran aikaa. Nukahtaa tissille ja herää melkein aina, kun siirrän omaan sänkyyn. Sitten taas uusi tainnutusyritys maidolla!

Kylläpä tulee syötyä pullaa nykyään, kun käy vieraita suht tiheään tahtiin. Joka kerralta jää jotain ja jämiähän ei tarjoilla seuraaville ja niitä on sitten syötävä veke välipäivinä. Mies ei osallistu pullansyöntitalkoisiin, joten olen joutunut uhrautumaan :LOL: Mahdun vanhoihin farkkuihin jo, mutta istuminen niissä on vähän tuskaa, joten nää mammafarkut on vielä hyvässä käytössä. Tuubiresori joustaa kivasti =)

Lilli ja pikkumies kohta 4 vkoa

 
Meidän pikkumies on rutissut kovasti monta päivää illalla/alkuyöllä. Suppoakin olen laittanu ja on helpottanut pojan oloa. Eemeli täytti eilen puoli vuotta. Tänään selvisi syy rutinoihin, ensimmäinen hammas on puhjennut alhaalle ja tonenkin tekee tuloaan kova kyytiä. Nyt on viikonlopun ollut kiltti kuin ihmisen mieli, varmaan hammastuska helpotti hetkeksi. Kuinkas kauan hampaiden putkahteluun menee aikaa eli milloin olisi purukalusto valmis?

Lumitöitä riittää taas tälle päivälle =)
 
Hei Lilli70 Anna vauvan nukkua sun vieressä, yösyötöt helpompia ja vauvalla turvallista ja hyvä olla, pientä pelottaa nukkua susta kaukana. Mulla ainakin nukkuu usein Netta vieressä. Herää kans helposti, jos siirrän omaan petiinsä. Miksi pitäisi? Syöttäminen on niin helppoa ja vaipanvaihto myös. Pissoja en aina edes vaihda, iho kestää hyvin ja vauva ei suotta häiriinny. Kun vieressä itte voi heti jatkaa unia ja vauva myös.

Noin pieni kun sulla syö vielä usein ja sillä se kasvaa. Rytmit tulee aikanaan, meillä nyt 3-kuisena rytmit hieman vakiintuneet. Vauva voi muuttaa rytmiään koska vain. Sekin normaalia. Se vaihe on niin lyhyt, kun vauva tuhisee kainalossa.

Nautinnollista vauva-aikaa. :heart:
 
eemelinäippä Meillä molemmilla tulleet ekat hampaat n. 4-5 kuun iässä. Viimeiset hampaat ovat tulleet n. 1 v 10 kk:n ikään mennessä, useimmilla lapsilla 2,5 vuotiaana purukalusto valmis.

Meillä 5-vuotiaalla jo 2 lähteny ja uudet kasvamassa kovaa vauhtia tilalle. :heart:
 
Kiitos Neeanäiti kauniista sanoistasi! Buhuu tuli melkein tippa linssiin taas tuostakin =) Joo ei tässä varmaan mikään kiire ole. Kun tämä on meidän eka lapsi, niin en kyllä osaa ajatella, miten nopeesti tämä totaalinen vauvavaihe on ohi ja sitten sitä aikaa tietysti jo ikävöi. Ehkä mä otan nyt ihan iisisti, enkä paa tulospaineita vauvalleni!!!!!!!!!!!!!! Hyi kamalaa, mikä ajatuskin, mutta minkäs luonnolleen voi, ei oo vielä äitiys ihan mun persoonaa muuttanu, mutta annamme itsellemme ja vauvalle aikaa. Kiitos! :hug:
 
Meillä oli 8kk neuvola tänään
8200 g
68 cm
py: 43.5

Aika kirppu poikiin verrattuna, mutta kaikki tarvittavat 8-kuukautisen taidot löytyivät ja kasvaa tasaisesti omalla käyrällään.

Onko muilla ollut noita masentumiskyselyitä, vielä synnytyksen jälkeen? Jälkitarkastuksessa piti täyttää lappu, sen muistan, mutta uutena ainakin tänne Riihimäelle on tullut tämä lääkärin teettämä kysely. Silloin kun meidän Joonatan 7-vuotta sitten syntyi, ei tällaista kyselyä ollut kuin jälkitarkastuksessa. Hyvävän se on, että pystytään auttamaan äitejä, ennekuin tilanne menee liian pahaksi!

Ja eikun hiihtolenkille touhutenavien kanssa. Vanhin poika lähti puolimaratoonille, harjoittelee kesäiseen kilpailuun................ :wave:
 
Saran neuvola terveiset =) =)

Ikä: huomenna 7 kk
Paino: 7900 g
Pituus 67,5 cm
Pää: 44,9 cm

Hyväntuulinen tyttö, kasvu sopusuhtainen ja paino sopiva. Suositellaan paljon lattialla oloa jotta voi harjoittaa itsenäistä liikkumistaan.
 
Heissan
aivan ihanan näköinen aamu täällä etelässä! Täytyy lähteä kyllä taas lenkille päivällä.

Mihin aikaan, siis missä iässä olette ruvenneet antamaan lapsille tuhdimpia vellejä? meillä annetaan nyt iltaisin porkkana-peruna velliä, mutta tuntuu, että siitä ei ole mitään hyötyä, joten tekisi mieli jo antaa jotakin tuhdimpaa. Kuten riisivelliä, tai vastaavaa. Mutta poika vasta täyttää juuri 4 kk. Jokohan näitä uskaltaisi kokeilla? Ollaan jo syöty nelisen viikkoa kiinteitäkin.

Vaan yöt ovat edelleen mitä ovat. Pääsääntöisesti 2 syötöllä ja parilla tutin laitolla mennään. Mutta viime yö taas oli jotakin ihmeellistä, 3 syöttöä ja ainakin 5 tutin laittoa. Ei muuten tässä harmittaisi, mutta ollaan just siirretty poika omaan huoneeseen. Ja mamma juoksee... :/

Ensi viikolla on 4 kk neuvola, pitänee kysyä neuvolantädiltä tätä. Hän on kyllä ollut kannustava, eikä pidä ihan kamalasti kiinni niistä suosituksista, jos näkee, että ei ole tarve pitää niistä kiinni.

Mukavaa päivää kaikille!
 
3-kuun neuvolaterkut:

Paino: 4225 g

Pituus: 56 cm

Painoa tullut nyt vähän vähemmän, oltiin kyllä kipeinäkin, kai sekin vähän vaikuttanut. Muuten taidot kohdallaan, kannattelee niskojaan hyvin mahallaan ollessaan, seuraa lelua, jokeltelee keskittyy siihen joka juttelee jne. Kaikki ok! :)
 
sarppa70 Noin pientä ei kannata siirtää toiseen huoneeseen, tulee ikävä ja turvaton olo, kun on susta niin kaukana ja heräilee siksikin. Vauvan kuuluu olla lähellä ja helpompi sunkin hoitaa yösyötöt ja muut kun siinä lähellä. Itse en voisi kuvitellakaan siirtäväni alle vuoden ikäistä eri huoneeseen. Ihana kuunnella vauvan tuhinaa vieressä tai omassa pikku sängyssään. Kätkytkuoleman riskikin on pienillä olemassa ja haluan siksikin että pieni on siinä valvonnassa. Netalla on nuhaakin ja tarttee tipautella nenään tippoja, että saa imettyä.

Olemme siirtäneet yleensä 1-vuotispäivän jälkeen omaan huoneeseen, jos yösyötöt loppuneet siihen mennessä.

:heart: Neeanäiti ja Netta 3 kk ja 8 pv :heart:
 
Meillä Sara vielä nukkuu omassa sängyssään minun makkarissa, mutta olisi voinut mennä jo omaan huoneeseen 6kk iässä, kun alkoi nukkumaan yönsä ilman syömistä. Oikeastaan syötän kyllä kerran joskus 22-24 välillä, tyttö ei itse herää syömään, mutta olen tullut siihen tulokseen että kun menen itse nukkumaan annan velliä niin nukkuu sitten aamuun kasiin asti. Jos en anna velliä alkuyöstä saattaa herätä aamulla kuudelta ja ei enää nuku millään =) . Sara nukahtaa illalla 20-21 välillä. Joskus joudun antammaan tutin yöllä suuhun, mutta nykyään harvemmin.

Lapset on niin erilaisia =) :heart:

Tänään oli ilmestynyt toinenkin hammas näkyviin.

anjamarita ja Sara 7kk

 
Meidän keskimmäinen alkanu taas heräilemään klo 5 :( kun iskä lähtee aamutuuriin, herää tyttö leikkimään. Imetin vauvaa ja laitoin puoli 7 Neealle Titiä. Nousin sitten puoli 8 maissa itsekin. Netta jäi vielä nukkumaan. :heart: Poika nukkuu myös.
 
anjamarita Miten pystyt nukkua itse kun imetät harvemmin, jos saa velliä, ei kyllä rintaa enää jaksakaan. Mä oon aina imettänyt n. 2-3 krt/yössä, vellillä en halua korvata rintamaitoa. Meidän muksut ei oo edes huolinu niitä. Saa nähdä miten käy kuopuksen kanssa.
 

Yhteistyössä