35+ äidit

Meillä olis kesällä lähtö etelään. kohdetta en vielä tiedä, on kuulemma yllätys. Isäni soitti ja lupasi kustantajaksi, kun meillä tulee miehen kanssa yhteiseloa 20 v. täyteen. Nyt hieman miettityttää, kuinka selviän 1- vuotiaan kanssa lentokoneessa ja kuumuus.....mutta ilolla otan matkan vastaan. =)

Bella, meillä on ollut isoja vauvoja, pojat ovat olleet tuota painoluokkaa, kuin sulla. Katsoin neuvolakortista ja Valentin 14 v, on painanut 8 kuukautisena 12750 g ja 0llut 78 cm. Nopeasti paino laski , kun lähti liikkeelle. Nyt on liian laiha ja joutuu käymään painokontrollissa.

Ihanan tomera poika Sarpalla kuvassa :) :)

Netalla tosiaan on pusuhuulet! Onko Netan silmä ollut syntymästä saakka noin kiinni!

Juliaana sai papalta uuden mekon ja kesähatun, näyttää ihan pikku mormonilta :LOL: Laitoin proofiiliin kuvan.
 
jade-julia Netan silmä on ollu syntymästä asti vain puoliksi auki. Silmälääkäri ei todennut silmässä mitään vikaa, luomi vain matala tai jotain. Syytä en tiedä. Tulee vielä kutsu silmäpolille uudestaan ja katsovat mitä voivat tehdä. Luultavasti jonkinlaista leikkausta tarvii.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Neeanäiti:
Neuvolakuulumisia: Tänään oltiin 4-kk neuvolassa ja hyvin kasvaa ja kehittyy =)

Paino: 4710 g (2070 g)
Pituus: 57.5 cm (45 cm)
Pipo: 40 (33.5)

Voi kuinka pikkuinen on "uutena" toinen ollu :heart:
Meillä kun on vauvat olleet syntyissään jo tuon 4kg, niin tuntuu hirveen pieneltä, mut hyvin on tosiaan mittoja tullu.

*muoks* Kurkin sun profiilia ja huomasin, että ootte E-P:ltä kans, mekin, vaikkakin reunamilta (tää on jo melkein Keski-Pohjanmaata). Mistä päin ootte? Ja olisitko joskus halukas tapamaan vaikka ihan livenäkin? Kauhajoelle mulla nyt ainakin satunnaisesti kulkua, kun likan kummit asuu siellä... =)
 
HELLO!

Jade-julia:Me ollaan myös lähdössä viikoksi etelään ensi kesänä kun poika täyttää vuoden. B) Oon jo vähän miettinyt näin etukäteen tavaroita mitä pitää ottaa mukaan.Esim.matkarattaisiin pitää hankkia aurinkosuoja(hyvä ostaa muutenkin kuin vain reissua varten).Aurinkovoiteet&lääkkeet otan myös suomesta mukaan.Aion myös hankkia aurinkolasit pikkuiselle.
Itse olen reissannut koko elämäni,mutta nyt on ensimmäinen kerta etelässä kun mukana on ikioma pikku poitsu. =) Tukholmassa käytiin pojan ollessa 3kk ja reissu meni tosi hyvin!

Meillä on ollut flunssaa jo pari viikkoa.Nenä vuotaa ja keuhkot rahisee vieläkin,kuumetta oli vaan pari päivää.Eilen sitten pikku herra alkoi oksentamaan! :( Onneksi ykätautia ei kestänyt kuin illan ja yömaidot&aamupuurot pysyivät jo sisällä!

T:bella&rinssi 8kk&1vko(to:na) :heart:
 
Hellou,

Jade-juulia ja Bella; me ajateltiin lähteä pojan kanssa nyt parin kuukauden sisään etelään. Katsotaan mitä siitä tulee ja saadaanko aikaiseksi tuota reissua lainkaan... Oltiin viime viikolla pohjoisessa lentokoneella ja hyvin poika selvisi reissusta.

Meillä on pieni probleema, kun poika vaatii tuttia tiheään yössä. Jos hyvä yö on, on meillä 3 tunnin välit, mutta usein heräilee 1-2 tunnin välein tuota tuttia haluamaan.
odottelen tässä sitä "maagista" 6 kk ikää, jolloin ajattelin unikouluttaa ja vierottaa tuosta unitutista vähän eroon, sekä viimeistään yösyöminen yhteen kertaan. Lähden mökille, jossa saa rauhassa huutaa yöllä, jos niikseen tulee...

Tosin, herää tuo vielä syömäänkin normaalisti 2 kertaa, muutaman kerran on tapahtunut ihme, ja syöty vain kerran. Vaikka syödään jo iltapuurokin, niin silti yöllä iskee nälkä ;)

Onko teillä "vanhemmilla vanhemmilla" kokemusta tuosta tutin vierotuksesta noin pienenä? Pitää kysellä tästä neuvolassa myös tarkemmin, kun ensi viikolla on 5 kk neuvola.

Tänään meidän poju kekkeasi miten pääsisi ryömimään. Laskee pään alas masullaan ollessaan ja nousee varpaiden varaan ja sitten eteenpäin nenä maata viistäen. Ja kiljuu, kun liikkuu vain muutamia senttejä. Taitaa lähteä kohta oikeasti ryömimään :/

Nyt ei muuta kun hyvää yötä

Sarppa ja ensi viikolla 5 kk poju
 
Kiva kuulla, että bella ja sarppa uskltavat reissata pienten kanssa, vähän kauemmaksikin. Kaippa se meilläkin onnistuu. =) Onko teillä tietoa ns. mahaystävällisimmistä maista, meinaa kamalaa ripulia en matkaseuralaiseksi halua. Me oltiin vuonna-90 Marmariksella Turkissa ja saatiin kamala vatsapöpö. Miehen veli ja vaimo joutuivat toiseksi viikoksi sairaalaan, kun mikään ei pysynyt sisällä. Turkkiin emme ainakaan lähde, on senverran hyvässä muistissa tuo reissu. :ashamed: Sanoin jo isälle, että turkin matkaa on turha varata! Taitaa meillä olla muuttokuormallinen tavaroita kun lähdetään, näin ison poppoon kanssa, mahtuukohan lentokoneeseen. :LOL:

Sarppa meillä on ollut kaksi tutin syöjää. Sekä Samuel 10v. että Valentin 14v, ovat luopuneet tutista itse, kummakin n. vuoden iässä. Sitä ennen tuttia sai olla laittamassa useaan kertaan yössä suuhun. Meillä vauvojen sänky on ollut aina vauva ajan vieressä, ja tutin laitto on käynnyt, automaattisesti, eikä se ole omaa unta häirinnyt, kun nukahdan samantien uudestaan. Itse en lähtisi vielä tuossa iässä vieroittamaan, koska imemisen tarve on vielä kova, helpommin se onnistuu vuoden ikäiseltä, kun muita kiinnostuksen kohteita on enemmän. :)

Juliaana on känkännyt koko päivän, hampaita tulee kuin sieniä sateella ja siitähän se johtuu. Kahdeksan aikaan laitoin supon ja känkkäys loppui kuin seinään, olisi toikin pitänyt arvata mistä se johtuu, mutta tänään on ollut jotenkin laho pää, enkä kuulemma tajuu mitään sano meijän murkkukin, no huomenna ehkä helpompi päivä, täytyy mennä nukkuu. :kieh:
 
Saran neuvola terveisiä:



Ikä: 8kk
Pituus: 69cm (6kk,65.2cm; 4kk,62.2cm; 2kk,55.2cm; synt 50cm)
Paino: 8300g (6kk,7440g; 4kk,6390g; 2kk,5255g; synt 4275g)
Pää: 45.2cm (6kk,44.1cm; 4kk,42.7cm; 2kk,40.7cm; synt 36cm)

Suloinen tyttö! Sydän, keuhkot, korvat kunnossa. Ei vielä istu tai konttaa, pyörii selältä mahalleen jne. Syö ja nukkuu hyvin. Seuraavan kerran neuvolaan 10 kk iässä.

Me olemme menossa Turkkiin anoppilaan kesäkuun alussa kun sara on vähän yli 10 kk. Olen miettinyt mitä ottaisi mukaan??? Onko muilla ideoita tarpeellisista asioista/ tavaroista???

anjamarita ja Sara 8kk
 
Ammu - The Valionauta Joo tyttö oli pieni, mutta hyvin kasvaa =) Mulla oli kans edelliset isoja. Esikoinen poika 4,2 kg ja 53,5 cm ja tyttö 3,5 kg ja 51 cm. Nyt on sitten kaiken kokoisia. :D Synnytyskin oli helppo pikkuruisella tytöllä. Synnytyksen kesto 3 h 50 min ja ponnistus minuutin. Kävelin synnytyssalin suihkuun ja puin päälleni ja kävelin sitten jonkun ajan päästä osastolle. Olen palautunut tosi nopeasti synnytyksestä. ;)

Voidaan tavata joskus.

Mulle kävi eilen hieman kurja juttu. Olin tankkaamassa ja edessä oli auto, tilaa oli kuitenkin niin että mahtuisin justiin menemään ohi. Olin menossa auton takaa. Lähdin ajamaan, mutta auto peruuttikin mun autoon ja osui puskuriin ja lokasuojaan. Pikkutytöt olivat kyydissäni. Onneksi auto ei tullut apukuskin oveen, kun vauva oli etuistuimella kaukalossa. :eek: Enkeleitä oli matkassamme. Ajoimme automme parkkiin ja katsoimme "tuhoja" Toisessa autossa oli vain lommo ja mulla meni puskuri ja parkki oikealta ja lokasuojassa paha lommo.

Soitimme poliisit paikalle ja he totesivat syylliseksi peruuttavan auton. Eli mulle ei tullut maksettavaa. Kurjaa tällainen.

Netta alkoi itkeä nälkäänsä ja siinä menin sitten autooni ja aloin imettää tyttöä kesken neuvottelun. Poliisi oli vähän hämillään kun auton ikkunasta juttelimme. Tilanne oli hieman koominen ja mua meinas ruveta naurattamaan. Takin allahan tyttö oli ja imetyspaidalla imetys kävi sutjakkaasti, mutta tilanne oli erikoinen. :D =) Isompi tyttö istui takana istuimessaan eikä ollut edes kunnolla huomannut kolaria. Ei ainakaan mitään sanonut siitä. Ihmetteli vain poliisisetiä, joita siinä useimpiakin oli. =)

Pääsin autollani kuitenkin ajamaan. Täytyy kuitenkin auto korjuuttaa. Ei kai kolariautolla oikein saisi ajella. Lamput ja vilkku säilyivät ehjinä, mutta parkkivalo hajosi kokonaan. :(

Katsastin autoni perjantaina, mulla on sellainen vanhempi auto, mutta läpi meni
katsastuksesta. :)

anjamaritalta kysyisin että miksei Sara vielä istu? Meillä on istuttu tuettuna syöttötuolissa 5-kuisesta ja ilman tukea puolivuotiaana. Keskimmäinen istui vähän vaille 7-kuisena, mutta esikoinen puolivuotiaana. No yksilöitähän lapset ovat tässäkin asiassa ja kehittyvät omaan tahtiinsa. Eiköhän nekin taidot sieltä tule aikanaan. Kontattu meillä on vasta 9-kuisena. Esikoinen ei kontannut paljon, istualtaan veti itseään käsillään oli ns. pyllykiitäjä. Siskoni on mennyt samalla tavalla, eikä kontannut ollenkaan.

Netta nukkuu pitkiä öitä, heräilee n. kerran yössä syömään, mutta nukahtaa vasta n. klo 22-23. Päivällä nukkuu melko lyhyitä unia, yöllä pidempiä. Jaksaa silti hyvin, ei juuri itke. Hyväntuulinen pikkuprinsessa. Neuvolan punnitukset ja mittauksetkaan eivät häiritse, mulle vain hymyili, vaikka pidin päästä kiinni mittauksessa. =)

Aamulla heräsi syömään muutaman imun puoli 7 ja sitten nukkui tuonne 10 saakka ja hyväntuulisena heräili. Seurusteltiin ja vaihdoin vaipan, sitterissä katseli kun imuroin keittiötä ja tein ruokaa. Sitten ennen 12 alkoi pyytämään tissille. Päivällä nukkui n. 15 minuuttia ja myöhemmin tunnin ja sillä meni koko päivän iltaan asti. Tankkas pitkään illalla ja nukahti vasta n. 22.30. Kauan jaksoi olla hereillä.

Netalla on hyvin tarkka rytmi nukahtamisen, yösyömisen ja heräämisen kanssa. :heart:

Taidanpa tästä mennä nukkumaan. Oikein hyvää yötä teille kaikille jotka vielä hereillä.

:heart: Neeanäiti ja Netta 4 kk ja pian 7 vrk :heart: :wave:
 
Kyllä Sara istuu syöttötuolissa ja tuettuna esim. seinää vasten mutta itsenäisesti istumaan kun asettaa hetken päästä alkaa mennä vinoon ja kaatuu kyljelleen. Mutta en ole huolissani, lapset kehittyvät omaan tahtiinsa. Kysyin äidiltäni kuinka minulla oli aikoinaan, mutta äiti ei muistanut kuin sen että aloin kävelemään 1v 1kk iässä.

 
Kävimme keskiviikkona 7 kk neuvolassa. Se oli tavallaan ylimääräinen neuvola, keskusteltiin lähinnä öiden sujumisesta ja pojan nukkumisesta. Poika ei ollut kuukaudessa paljon kasvanut, vaan pituus oli 71,3 ja paino 8210.

Mietin, miten kulutamme nyt päivämme, kun mummolaan emme voi vähään aikaan mennä muuta kuin pistäytymään. Pojan vaari kotiutui eilen sairaalasta ison leikkauksen jälkeen ja mummulla on täysi työ hänestä huolehtiessa. Muuten mummu on osallistunut todella paljon Eemelin hoitoon.

Kylmä yö takana, täällä oli aamulla reilut 20 astetta pakkasta.

Mekään emme vielä istuteta lasta syöttötuolissa, koska neuvolassa sanottiin, että pitää ensin istua tuetta, kun laitetaan pitemmiksi ajoiksi syöttikseen. Ruokailut hoituu sitterissä vielä.

Eemelistä on tullut aika vaativakin, pitäisi olla touhua ja tekemistä ja viihdykettä kaiken aikaa, mutta hän kai osaltaan kommunikoi itkulla. Kun ei muuta osaa, niin jutustelu on itkuun pillahtamista myös. Osaan jo erottaa hiukan, milloin on todellinen hätä kyseessä ja milloin vain kaipaa seurustelua, syliä ym. Olemme opettaneet ehkä valitettavasti lapsen siihen, että pieneenkin äännähdykseen on reagoitu heti. Jos olisi useampi lapsi, niin palvelu ei voisi olla niin hyvää!
 
Ikinä ei oo sanottu ettei saisi istuttaa lasta, jos istuu hyvin. Ei siinä mitään ikärajaa varsinaisesti ole. Jostain luin, että sitten kun lapsi alkaa viihtyä istuallaan, voi istuttaa pieniä aikoja kerrallaan. Kun lapsi ei halua olla makuulla, minkäs teet kun kampeaa istumaan. Sitteristäkin aikaisin ovat yrittäneet nousta. Meidän lapset ovat kaikki halunneet aikaisin pystyasentoon. Ovatkin sitten istuneet tuetta varhain. Mitään haittaa ei ole ollut.

No, se siitä. Kukin lapsi kehittyy tahtiinsa. =)

Meillä Netta söi vasta 5 aikaan taas tänäänkin, eli nukkui n. 22 asti tuonne aamuun, imi vain toisesta rinnasta, lypsin äsken toista. Netta jäi nukkumaan kuten yleensä, kun nousin puoli 7 aikaan. Päiväunia ei nuku kun muutaman tunnin, mutta ei silti itke väsymystä, kun ei edes vaikuta väsyneeltä. Kaksi edellistä nukkunut 4-5 tuntiakin vaunuissa ulkona, mutta tämä pienin jaksaa vähemmälläkin. Yöt nukkuu rauhallisesti sitten. :heart:
 
Meillä on istutettu siinä 5-6 kuukauden välissä jo syöttärissä. Meillä kaikki lapset ovat istuneet tukevasti siinä iässä syöttärissä, sekä vauvankeinussa. Olen käyttänyt myös tuota samaa taktiikkaa, kuin neeanäiti, eli tyynyjä tai joitain pehmojuttuja selän taakse ja sivuille, niin ei haitta vaikka vähän kopsahtaa. =) Tosiaan lapset kehittyvät hyvin yksilöllisesti siinäkin, minun ystävän lapsi istui vasta 9- kuukautisena, on semmoista vähän jäykempää tekoa, mutta nousi sitten 9-kuukautisena itse istumaan, mutta ei pysynyt aiemmin millään istumaasennossa.

Meillä alkaa olla tapaturmaaltista aikaa, kun Juliaana yrittää nousta joka paikkaan, ja taidot eivät ole vielä sitä mitä hän kuvittelee. :kieh: Koko ajan pitää olla silmä tarkkana, ettei tyttö kopsauta päätänsä johonkin. :snotty: Kyllä on pippurinen tapaus, eikä periks anna missään isoveljille. :D

Neeanäiti, onneksi ei sattunut pahempaa haaveria, eikä lapset saanneet traumoja kolarista. On se vaan kumma, että vaikka itse olisi kuinka varovainen, niin aina voi joku muu sähläyksillään aiheuttaa harmia. :hug:
 
Neuvolaterkkuja. Poika 4-kuisena hieman yli 9 kg ja pituus 70 senttiä. Rintamaidossa ilmeisen hyvä koostumus ja puolivuotiaaksi pärjää kuulemma hyvin vain sillä. Annan soseita kuitenkin maistiaisiksi, että saa hitaasti totutella.
 
Hei meiltä taas pitkästä aikaa...
On teillä Metsätonttu iso poika. Meidän 5 kk poika painaa vähän reilu 7 kg ja on noin 65 cm. Neuvola vasta parin viikon päästä, kun pääsiäinen "sotkee" meillä ajat.

Mitäs muuten? Meillä poika kääntyilee kovasti kaiken aikaa. On jo kääntynyt kuukauden ajan, nyt molempiin suuntiin. Lisäksi harjoittelee tuota ryömimistä. Nenä maassa pylly ylhäällä ja silleen mennään eteenpäin. Nyt on huomannut, että käsivoimin pääsee taaksepäin ;) Lisäksi pyörii napansa ympäri kätevästi.
Seisominen on myös parasta mitä tuo poika on tiennyt jo kuukausien ajan. Nyt on viikon verran tullut askeleetkin mukaan. Eli tallustaa kovasti, kun on jaloillaan. Eli kävelyä odotellessa (toivottavasti ei sentään, huh)
Jokeltelu on tullut "Puheeseen" pari päivää sitten. Hauskan kuuloista tuo ba-ba-ba ja vau-vau-vau äänteet. :LOL:

Soseita syödään noin 3-4 kertaa päivässä. Valitettavasti se ei ole auttanut juurikaan yösyöttöihin. Viime yönäkin herättiin 3 kertaa syömään. Yritän ensi yönä vähän pitkittää taas ensimmäistä syöttöä, jos pääsisi tuohon 2 kertaan ja sitten taas 1 kertaan, kuten jo oli hyvässä vaiheessa... En tiedä auttaisiko lihan saanti nukkumiseen, saisi proteiinia, joka pitää nälkää loitolla ;)

No, näin meillä. Tässä vielä pojusta kuva



Sarppa ja poju, huomenna 5 kk
 
Kannatti marmattaa että on hiljaista, johan alkoi tekstiä pukkaamaan :LOL: :LOL: =) =)

Sarppav teidän poju on suunilleen samankokoinen kuin meidän Sara 5 kk ikäisenä.

Sara jokeltaa paa-paa-paa ja ättä-ättä-ättä. Meidän Sara nukkui eka kertaa kokoyön syömättä ja heräämättä noin 6 kk iässä, sen jälkeen vaihtelevasti kunnes noin 7,5 kk iästä lähtien on muutamaa poikkeusta lukuunottamatta nukkunyt täydet yöt heräämättä n. 21 - 8.

Meillä syödään nykyään 8-9 aamupuuro, 10-10.30 velli, sitten päikkärit, 13.30-14 ruoka, 15 - 15.30 velli, puolen tunnin päikkärit, 17-17.30 välipala, 19-19.30 ruoka, 20.30-21 velli nukkumaan mennessä.

Anja ja Sara 8kk1vk
 
Hiljaisen oloista täällä. Meillä neiti nukkui taas mukavasti 6 tuntia yöllä ja söi sitten aamulla vasta. Nyt nukkuu päiväunia, nukahti jo 10.30, yleensä ei nuku kun n. tunnin tai korkeintaan kaksi päivässä, mutta tuntuu sillä pärjäävän, ei ainakaan itke väsymystään, pirteä on ja iloinen pitkin päivää. =) Täysimetyksellä mennään edelleen. Maitoa tulee hyvin.

Maanantaina onkin lääkärineuvola ja saimme ajan myös silmäpolille 9.4. Katsotaan mitä silmästä nyt sanotaan, pitäisi tehdä jotain luomelle pian, että näkö kehittyy normaalisti.
 
Minä oon ainakin täällä. =) =) Kiirettä on viime viikolla pitäny, tuntuu että juoksin koko viikon. Miehellä oli pitemmät työpäivät ja kyllä koville otti. Hattua nostan yksinhuoltajille tai niille joiden miehet on jatkuvasti töissä. :)

Metsätontulla on iso poika. Juliaana painaa nyt ton verran ja ikää on 9kk. :heart:

Pääsiäisenä pitäisi mennä anopin mökille. Tuutteko te hyvin toimeen anoppien kanssa. Meillä on aina ollu sukset ristissä. Anoppi on pitänyt omia lapsiaan aina eriarvoisessa asemassa, myös miestäni. Se näkyy sitten lastenlasten osalta siinä ettei niitäkään ole huomioitu oikein missään. Vuosien saatossa olen oppinut, ettei siltä kannata pyytää pienintäkään palvelusta, enkä olekaan pyytänyt. Tytön syntymän jälkeen hän on alkanut pitää enemmän yhteyttä ja annoi periksi ja lupauduttiin mennä käymään. Ollaan nähty viimeksi ristiäisissä. Anoppi on ollut aina semmoinen ohari tyyppi, on luvannut toista ja jättänyt sitten tekemättä ja ilmoittamatta ettei esim. pääse. No enempää en rupea kaivelemaan, tulee vaan huono olo muistellessa! :ashamed: i

Mukavaa päivän jatkoa! :flower:
 

Yhteistyössä