35+ äidit

Paranemisia teillekin.

Netta nukahti n. 22 ja päivällä ollut hyväntuulinen ja leikkinyt leluillaan, nukkunut n. 1-2 h tänään päikkyjä, tutin ottaa usein nukahtaessaan, vaikka ei siitä muuten niin piittaa. Eikä sitä yöllä kaipaile, jos putoaa suusta kun nukkuu. Autossa ottaa myös tutin usein ja nukkuukin melkein joka reissulla. Kaupunkiin on jo n. 21 km, joten hyvin lapset ehtii päiväunia ottaa autossakin. Isommatkin nukkuvat usein kun ajellaan milloin minnekin päin. Ovat lähes aina mukana ja olleet vauvasta asti ja tottuneet siihen. Olin sitten neuvolassa, hammaslääkärissä tai muualla, ovat usein mukana olleet ja hyvin mennyt. Yleensä leikkivät odotushuoneessa ja kampaajallakin ovat olleet ja jaksavat olla jopa 3 tuntia mukana hyvin. Eivät karkaile minnekään.Neea joskus nukkui kampaajan odotustuolissa n. puolen tunnin päikyt, siihen vain käpertyi. Taisi olla n. 1 v 3 kk. Muutenkin nukkuvat missä vaan. Vauvana ja leikki-ikäisenä ovat olleet kampaajalla mukana, eikä heistä ole ollut mitään vaivaa, yleensä leikkivät leikkinurkkauksessa, mikä sattuu löytymään. =) Hoitajaa ei kovin lähellä ole ja otankin lapset silloin mukaani, jos mies töissä.

Netta on samanlainen nukkuja. :heart: Yöllä herää vain syömään ja sitten jatkaa unia mun kainalossa tai omassa sängyssään. :heart:

Nyt täytyy mennä nukkumaan, öitä!! :wave:
 
Hiljaista täällä edelleen. Yksinpuhelua harrastan. Meillä kaikki lapset nuhassa. Imin limaa Netalta yöllä useaan kertaan, että sai reppana imettyä. Hyväntuulisena silti touhunnut tänkin päivän ja nukkui parin tunnin unet iltapäivällä. :heart: Viihtyy jo vatsallaankin paremmin, ettei aivan heti enää käänny takaisin selälleen, kuten aiemmin teki. Osallistuu isompien leikkeihin äänteillä ja naurulla, nauttii heidän hassuttelustaan. Tykkää olla keskipisteenä. :D

Pitää lujasti leluistaan kiinni ja imeskelee kaikkea, peukku on usein suussa, oon yrittäny vaihtaa tuttiin, mutta ei aina onnistu ja tykkää imeä harsoa ja kaikkea mahdollista. :) Ottaa leluja ja tarttuu mun sormiin kiinni kun pitää niitä hänen kasvojensa edessä. :heart:
 
Huomenia!

Meillä meni yö tavanomaisesti. Nyt, kun Eemeli nukkuu omassa huoneessaan, herätyksiä on noin 3 kertaa yössä. Vieressä nukkuminen osoittautui mahdottomaksi, kun heräili tämän tästä. Syötän vielä kerran yössä ja aika iso määrä menee. Mitenkäs yösyötöt lopetellaan, pitääkö vain jossain vaiheessa huudattaa lasta vähän? Eemeli juo maitoa päivisin niin vähän, että jo kalsiumin saannin takia haluan antaa yöllä maitoa.

Olen nyt rohjennut istuttaa poikaa syöttötuolissa ja istuminen on sen myötä parantunut huimasti. Varmaankin viikon sisällä selkä vahvistuu niin paljon, että istuskelee ilman tukeakin.


Kävin eilen tekemässä aamuvuoron työpaikalla, kun siellä oli akuutti sijaisen tarve. Mummu ja mies hoitivat poikaa, joka ei kuulemma itkenyt koko aikana kertaakaan, vaan vasta kun minä tulin taas kotiin..

Oli oikeastaan hieno käydä töissä, helpottaa aikanaan kokonaan sinne palaamista, kun on jotain tuntumaa hommaan. Työpaikalla on tapahtunut niin paljon muutoksia, tullut uusia asiakkaita ym. Huomasin, että töissä en kokenut ollenkaan samanlaista stressiä kuin kotona lapsen kanssa usein. Minä palaankin töihin heti äitiysloman päätyttyä ja lapsi menee hoitoon jo heti vuoden täytettyään.
 
Äkkiseltään tulin kurkkaamaan. Onpa tämä pino hiljainen. :( Meillä kävi Joonatan 7v ja Samuel 10 v. virpomassa, viime sunnuntaina. Ihmiset olivat tosi anteliaita, vaikka täälläkin on monella huono työtilanne. :ashamed:

Kiva kuva Netasta, näyttää kuin olisi hämmästynyt jostakin. :D

Eemelinäippä, meillä on yösyötöt jäänneet pojilla pois, vasta vuoden iässä. Heillä on ollut aina kova nälkä ja on pitänyt tankata vielä yöllä. Itse en ole rohjennut huudattaa yöllä, vaan antanut maitoa tai velliä yölläkin. Vuoden iän jälkeen eivät ole syönneet yöllä. Juliaana ei syö yöllä yleensä mitään. Pahimpaan hampaan puhkeamisen aikaan, olen antanut yöllä viileää vettä tai maitoa! :)

Juliaana seisoo jo hetken aikaa ilman tukea ja yrittää ottaa askelia, muttei ihan vielä rohkene.

Munarikasta pääsiäistä kaikille :D

Jade-julia ja Juliaana9kk
 
Tervetuloa mukaan piupikkuinen :D

jade-julia Juttelin ja hihkuin Netalle kun otin kuvaa :D Tänään kävimme silmäpolilla, ottivat kamerakuvia tytöstä ja lähettävät Helsinkiin lasten kirurgille. Perästä kuuluu mitä Netan silmäluomelle tehdään, kotia tulee tietoa leikkauksesta tms. Helsinkiin pitäis sitten lähteä, laittavat maksusitoumuksen. Tyttö naureskeli lääkärille ja hoitajalle, kun yrittivät saada seuraamaan lelua, katseli mieluummin heidän kasvojaan. Seuraa hyvin molemmilla silmillä liikettä. :)
 
Minäpä täällä vaan kukun, onneksi mies lupasi nousta aamulla. Juliaanalla on ollut todellinen menovaihde päällä pari päivää. Koko ajan pitäis treenata yötä päivää, toivottavasti ei jää päälle! Pikkuisen meinaa väsyttää, kun on pari yötä menty vähillä unilla. |O

Toivottavasti Netan silmä tulee kuntoon. Onko edessä iso leikkaus vai pieni toimenpide?

Tervetuloa piupikkuinen minunkin puolestani!

Nyt täytyy mennä nukkumaan, leijonanluola odottaa huomenna, meinaa anoppila tai anopin mökki. Siitäkin selvii, kun ottaa kaikki puheet pelkällä huumorilla. :D
 
En tiedä, luulen että pieni operaatio.

Kiinteitä aloiteltu pikkuhiljaa. tyttö vaan söisi isompia annoksia esim. porkkanasosetta. Kohta suurennamme annoksia. Perunaa, porkkanaa ja päärynää maisteltu. Päärynäsoseen jälkeen porkkanasose maistunu hyvin. :)
 
Mökiltä kotiuduttu ja hengissä selvitty. :D Juliaana nukkui kuin tukki, 22-10 eli kaksitoista tuntia putkeen, onneksi menovaihde ei jatkunut. Tytöt on kyllä tosi herkkiksiä, ainakin tämä meidän. Pojat ei ollu moksiskaan pienistä kolhausuista, mutta tyttö huutaa pienestäkin hipaisusta, kuin sikaa tapettaisiin. Anoppikin totesi että tytöt on herkempiä, heilläkin kun yksi tyttö ja neljä poikaa. Meillä kontataan todellisella turbovauhdilla pihalla, seisomistakin ulkona harjoitellaan. Ihana auringonpaiste ollut muutaman päivän.

Hyvä että Netalle maistuu soseet hyvin. Juliaanalle on aina pitänyt antaa ruoan seassa hedelmää, muuten ei ole mennyt alas. Nyt kun olen antanut samoja ruokia kuin meille, kylläkin maustamattomana on alkanut menemään hyvin alas.

Nyt Lasangen vääntöön, meillä kun ollaan italialaisen ruoan ystäviä ja valkosipulin eritoten. :p
Tulkaahan muutkin kertomaan kuulumisia! ;)
 
Kaikki muut nukkuu ja mä tulin käväisemäs täällä, vaikka ei täällä ketään muita taida olla tähän aikaan. Kunnon kansalaiset nukkuu kun mä valvon. Oon aina tykänny valvoa. Netta söi eilen ja tänään puoli purkillista peruna-porkkanasosetta. Persikkasosettakin maisteli tänään ja sekin meni hyvin alas. Hyvin maistuu! Iso siskokin maisteli mämmiä pääsiäislauantaina ja pyysi lisääkin. =) Meidän lapset ovat vauvasta astiolleet hyviä syömään, syövät vihanneksia ja hedelmiäkin hyvin. Kruunuvihannekset lasten suosikkeja, samoin punajuuri. Ketsuppia laittaisivat joka ruokaan ja hernekeittoon paljon sinappia. ;) Jos nälkä yllättää ovat aina osanneet pyytää ruokaa. :D

Neea on pitkä ja hoikka tyttö, ei ikinä uskoisi mitä määriä tyttö voi syödä. Syö yleensä aina kun joku muukin tai pyytää juomista. Lisäksi talossa on iso mies, poika ja iso koira. Sekä pienen pieni vauveli ja minä. Ruokaa menee paljon meillä. Muusta tingitään mutta siitä harvemmin. :D Lapset tykkäävät kotiruoasta, myös pizzaa ja hampurilaisia saavat mutta aika harvoin ostamme niitä. Pieninkin tuntuu olevan kova syömään, makuannoksista siirrytään aika nopeasti isompiin annoksiin. :)

No se siitä. Mukavaa alkavaa tiistaita teille kaikille! :heart:
 
Kertokaapa te kokeneemmat, että onko kyseessä jokin "vaihe" vai mikä, mutta vajaat viisikuinen poikamme, joka aiemmin tykkäsi hoitopöydällä olosta on yhtäkkiä alkanut vastustella pukemista hirveästi. Itku meinaa tulla ja vähintäänkin kitisee. Haraa sormilla vastaan hihojen pukemista. Aiemmin tykkäsi vain katsella ympärilleen ja ilmakylpyjäkin jaksoi ottaa. Nyt ilmakylpyihin ei todellakaan ole mahdollisuutta, kun pitää yrittää suoritua salamana toimenpiteestä.
Kuvat ja lelut hoitopöydän luona on vaihdettu. Pukemista ja vaipanvaihtoa olen koettanut myös sängyn päällä ja sohvalla, mutta poika kyllä hoksaa heti mitä tuleman pitää ja ottaa oikein uhmakkaan ilmeen. Ei auta laulelut, ei lepertelyt...
 
Meilläkin tulee nykyään paidan pukemisessa ja ulkopuvun pukemisessa kauhee huuto...ei auta mikään... mutta onneksi pahamieli unohtuu hetkessä =)
En muista milloin tämä alkoi mutta on siitä jo aikaa.

anja ja Sara 8kk3vk
 
Vauvathan ovat ensimmäiset kuukaudet symbioosissa äidin kanssa. (tai muun läheisen hoitajan kanssa). Vauva luulee olevansa sama persoona äidin kanssa. Noin puolen vuoden tietämillä vauva alkaa ymmärtää, olevansa oma persoonansa ja hän alkaa kapinoida omana itsenään. Poikasi on varmaan alkanut huomata tämän ja kapinointia omana itsenään on alkanut esiintyä ja sitä sitten riittää. Muistelisin että vaihetta kutsuttiin eriytymis-yksilöitymiskaudeksi, ainakin kouluaikoinani! =) Nyt tuli kiire, mutta jotenkin näiun se menee, eli ihan normaali vaihe on pojallasi menossa =)
 
Olen ollut kovasti menossa Eemelin kanssa, seurakunnan perhepiirissä ja avoimella päiväkodilla, mummolassa joka päivä ja ulkoillaankin melkein päivittäin.

Eemeli on kovin sosiaalinen ja vilkas vauva, viihtyy todella hyvin uusissa paikoissa eikä vierasta ketään.

Viimein olen oppinut nauttimaan kiireettömästä olosta ja ihanan lapseni seurasta. Eemeli on kehittynyt kovasti henkisesti ja eipä enää turhia itkeskele päivisin, tyytyväinen poika ja syökin todella hyvin.

En enää jännitä niin paljon, miten äitinä selviän ja miten osaan oikealla tavalla vastata lapseni tarpeisiin. Kevättä alkaa olla jo ilmassa ja vaikein vauva-aika on onneksi voitettu. Pipo ei kiristä enää. Toisaalta odotan kesäkuussa tapahtuvaa töihin paluuta, mutta toisaalta lapsen kanssa olisi mukava viettää aikaa pitempäänkin kotona.

Öisin Eemeli herää huutamaan kylläkin vielä 3 tai 4 kertaa, mutta pärjäämme jo näillä nukkumisilla, koska poika nukkuu nykyään sentään aamulla kuuteen asti toisin kuin vielä pari viikkoa sitten, kun heräsi kolmen-neljän maissa.

Ylihuomenna Eemelille tulee 8 kk täyteen. Hampaita pukkaa, alhaalla edessä on jo kunnon tirsat ja ylös puhkesi kulmahampaat. Niitä vähän huudettiinkin.
 
Meillä pikkuprinsessamme tuli 5 kk 18.4. ja on oikein kova touhuamaan, leikkii sitterissä ja lattialla leluillaan, viihtyy kauan aikaakin niiden kanssa ja tietty touhuaa isompien kanssa lähinnä katsellen menoa. :) ja osallistuu kovasti jokeltelemalla keskusteluun. Hymyilee usein ja kasvissoseet maistuu. Jopa purkillinen menee päivässä ja lisäksi syö hedelmäsosetta ja rinnalla syö hyvin, kauan vielä syö rinnastakin soseiden päälle.

Viime yönä nukkui n. 22-9.30 ei herännyt syömään yöllä ollenkaan. Eikä muuten öisin heräilekään kuin syömään 1-2 krt yössä. Tai aamulla oikeastaan toinen syöntikerta. :) Pirteä ja touhukas pikkuneiti. :heart:

Vatsavaivoja ei ole soseista tullut, tänään hieman vatsa oli kovalla ensimmäisen kerran, taisi olla syyllinen tuo banaani, jota söi yli puolikkaan soseutettuna. Muuten mennyt hienosti. Tykkää syödä sekä kasvissoseita että hedelmäsoseita. :)
 
Kiitos analyysista Jade-Juulia :) Vai että eriytyminen... hmm..olen kyllä kuullut siitä, mutta en tiennyt missä vaiheessa vauva alkaa hahmottaa itsensä erillisenä. Pitäisi varmaan lueskella alan kirjallisuutta, että ymmärtäisi paremmin lastaan :) Välillä tuo pukeminen on onneksi helpompaa, silloin kun poitsu ei ole lainkaan väsynyt. Ja kylppärin lämpötilan viilentäminenkin taisi auttaa.

Teimme taas pitkähkön autoreissun, joka meni mainiosti pojan nukkuessa hyvin. Olen kyllä onnellinen, että vauvan kanssa kyläily ja reissailu onnistuu. Nukkuukin vieraassa paikassa ihan kohtuullisesti. Ja on seurallinen, eikä vierasta olla muiden sylissä.

Myös meillä pian viisikuukautta täyttävä syö ilolla hedelmä- ja kasvissoseita. Edes uusimmalle, porkkana-perunalle, ei irvistänyt kuin yhdesti :) Mitään haittaa ei ainakaan meillä ollut siitä, että aloitimme hedelmäsoseilla ja kasviksiin siirryttiin vasta myöhemmin. Onnistui hyvin, vaikka neuvolassa oli ystävätärtä varoiteltu, että vauvat eivät huoli kasviksia jos saavat ensin makeita.
 
Meidänkin Juliaanalla on vielä kyseinen vaihe. Näin monen lapsen äitinä olen huomannut, että toisen lapsen kanssa pääsee kyseisen vaiheen yli helpommalla kuin toisen. Juliaana taitaa olla sellaista kultaista keskitasoa, eikä älyttömän jyrkkä reaktioissaan. :D Vanhin poika oli ihan mahdoton, en voinnut pari metriä kauemmaksi mennä, kun äiti äläkkä alkoi. ;)

Meidän Valentinin koulussa oli tänään ampumisuhkaus, kyllä sydän pomppasi kurkkuun, kun poika tekstasi, ilmoitti olevansa kunnossa ja poliisit olivat paikalla. :eek: Olivat päässeet kotiin ja tilannetta tutkitaan.

Tänään on tuullut taas niin että tyttöä olisi voinnut pitää leijana. Päättäväisenä kumminkin konttasi ympäriinsä ja puisteli päätänsä tuulen mukana. :)

Nyt on taas niin paljon niskaan hengittäjiä, että lopettelen tällä erää :D
 
5 kk neuvolasta mukavia kuulumisia:

Netan pituus nyt 59 cm ja paino 5181 g. Painoa oli tullu 370 g 2 viikossa. Kasvissoseita syöny pian 2 vkoa ja purkillistakin päivässä sekä hedelmäsoseita n. puoli prk. Hyvin kasvaa ja kehittyy.

Silmäpoliltakin tuli suunnitelma luomen leikkausoperaatiosta: Ensin puolivuotiaasta silmän peittohoitoa. Vahvistetaan toisen silmän näköä. Sitten myöhemmin operoidaan Ouksissa.

Nettaa pistettiin tänään saa nähdä tuleeko lämpöä tai kitinää.
 
neeanäiti hyvä että silmän hoito etenee. :D Netalle laitetaan sitten lappu silmälle, kuinkakohan pitkäksi aikaa? Painoakin on tullut ihan mukavasti, vaikka on teidän tyttö pieni verrattuna miehen siskon likkaan, joka oli syntyessään 5,5 kg. Siinä kävi vaan niin ikävästi, että kohtu repesi ja hengenlähtö oli lähellä. Onneksi oli tays:ssa, ja sai nopeasti tehohoitoa! Lapsentekokielto annettiin ja vähän suruissaan on ollut siitä. :'(

Meillä on syöminen alkanut takkuamaan ja eteen pitää tunkea, jos jonkinmoista sormiruokaa, että saan Juliaanan syömään. Tänään oli juustonpaloja, laitoin kuvan profiiliin!

Eemelinäippä sulla on sitten jännät paikat, kun palaat kesäkuussa töihin, on se kummiskin iso muutos pojalle, että sinulle. =) Itse aion olla kotona siihen saakka kun Juliaana täyttää 3-vuotta. Hoitelen isäni hommia kotoa käsin aina välillä, ja saan menoja vähän katettua.

Nyt hyvää päivän jatkoa :wave:
 
Lapset vihdoin nukkumassa ja kerkeen hetkeksi tänne. jade-julia pienuudesta en tiedä, kun lähtöpainoon tullut Netalla kuitenkin jo yli 3 kiloa ja pituutta 14 cm. Oli pieni nukke kun tuli mutta ei enää.

Olen pahoillani miehesi siskon puolesta. Voiko siis enää synnyttää, pitikö kohtu poistaa?

:D Esikoiseni painoi syntyessään 4,2 kg ja kakkonen 3,5 ja tämä viimeinen 2070 g, eli kaiken kokoisia löytyy. ;) Netan synnytys olikin suht helppo, synnytys kesti n. 4 h ja ponnistusvaihe kesti n. minuutin ja synnytyksestä toipuminen oli nopeaa.

Tytöt ovatkin syntyneet nopeasti. Kakkosen synnytys kesti n. 2 h 18 min ja 4 min ponnistus. Esikoisen vajaa 8 h, otettiin imukupilla sydänäänten laskun takia.

Netta jokeltelee tosi paljon ja siskon kanssa oli tänään aikamoiset tarinat. Nauratti itseänikin kun juttelivat kovasti keskenään. Katsoin Metsoloita telkusta ja Netta oli lattialla peitolla, alkoi kovaäänisesti mulle jutella, halus huomiota.
:)

Oikein hyvää yötä teille kaikille! :heart:
 

Yhteistyössä