35+ Lapsettomat

Prog:
Viitearvot:

Naiset follikulaarivaihe 0.3-2.5 nmol/L, luteaalivaihe 7-80 nmol/l. RIA:lla 31.10.2008 asti: Naiset follikulaarivaihe 1 - 7 nmol/l, luteaalivaihe 14 - 62 nmol/l.
Progesteroni on pääasiassa keltarauhasen ja raskauden aikana istukan tuottama steroidihormoni, jota käytetään keltarauhasen toiminnan arvioimiseen. Pitoisuus on korkeimmillaan keski-luteaalivaiheessa. Jos hedelmöitystä ei tapahdu, progesteronipitoisuus palaa lähtötasolleen jo ennen kuukautisten alkua.
Luteaalivaiheessa mitattu kohonnut progesteronipitoisuus (yli 8 nmol/l 5-8 päivää ennen kuukautisten alkua) osoittaa ovulaation tapahtuneen. Keltarauhastoiminta katsotaan normaaliksi, jos yksi arvo 5-8 päivää ennen kuukautisten alkua ylittää 25 nmol/l tai kolmen arvon yhteissumma ylittää 45 nmol/l, kun näytteet on otettu 5-10 päivää ennen kuukautisten alkua.
Seerumin progesteroni kohoaa raskauden aikana ja se voi nousta tasolle 1000 nmol/l loppuraskaudessa. Postmenopausaalisilla naisilla progesteronipitoisuus on matala.

fsh: on follikkelia stimuloiva hormoni, viitearvo alle 10. Nousee esim. vaihdevuosissa ja kertoo munasarjojen kyvystä tuottaa follikkeleja

lh:Viitearvot:

Naiset:
Follikulaarivaihe: 2 - 10 IU/l
Ovulaatiohuippu: 15 - 70 IU/l
Luteaalivaihe: 1 - 13 IU/l
Menopaussi: 15 - 65 IU/l
Miehet: 1 - 9 IU/l
Prepubertaaliset tytöt: alle 0.2 IU/l
Prepubertaaliset pojat: alle 0.3 IU/l
Luteinisoiva hormoni (LH) on aivolisäkkeen etulohkon tuottama hormoni, jonka pitoisuus lapsilla on erittäin matala ja nousee puberteetin yhteydessä. Naisilla LH:n fysiologisena tehtävänä on stimuloida ovulaatiota ja sen jälkeen stimuloida keltarauhasen kehitystä ja ylläpitää sen hormonituotantoa. Kuukautiskierron alku- ja loppupuolella LH-pitoisuudet ovat matalat, mutta ovulaatiovaiheessa pitoisuudet nousevat 3 - 10 kertaisiksi. Miehillä LH stimuloi kivesten Leydigin solujen androgeenituotantoa. LH- arvot ovat matalia molemmilla sukupuolilla hypofyysin vajaatoiminnassa.
U -LH-tutkimuksen indikaatio on ovulaatiohuipun hakeminen. S -LH-määritystä käytetään LRH-kokeen yhteydessä aivolisäkkeen toiminnan tutkimiseksi. Lisäksi yksittäisiä (tai useita) määrityksiä tehdään amenorrean ja infertiliteetin sekä miehillä hypogonadismin selvittelyssä. Lapsilla S -LH- määritystä käytetään ennenaikaisen ja viivästyneen puberteetin selvittelyssä.
Seerumin ja virtsan LH heijastaa erittäin luotettavasti puberteettikehitystä. Ennen puberteettia LH-taso on tytöillä alle 0.2 IU/l. Tätä korkeampi taso on varma merkki puberteetin alkamisesta. Pojilla puberteettiraja on 0.3 IU/l. Tytöillä LH-taso alkaa kohota n. 9 vuoden iässä ja pojilla pari vuotta myöhemmin ja taso nousee seuraavan vuoden aikana n. kymmenkertaisesti. Aamuvirtsan LH alkaa nousta n. yksi vuosi aikaisemmin kuin seerumin LH, koska se heijastaa yöllistä LH-huippua, joka ennakoi puberteettikehitystä.

Prolaktiini (PRL) on aivolisäkkeen etulohkon tuottama peptidihormoni. Se vaikuttaa rintarauhasten kehittymiseen ja maidon eritykseen, mutta myös sukurauhasten toimintaan. Korkeat tasot aiheuttavat infertiliteettiä ja amenorreaa naisilla ja impotenssia miehillä. Hyperprolaktinemia johtuu yleensä hyvänlaatuisesta mikroprolaktinoomasta, mutta joskus makroadenoomasta, joka voi aiheuttaa päänsärkyä ja näkökentän kaventumista painaessaan näköhermoja. Tulosten tulkinnassa on huomioitava, että prolaktiinin eritys on sykäyksittäistä ja että arvot ovat korkeimmillaan aamuyöstä.
Raskauden aikana PRL nousee synnytykseen asti tasaisesti ja taso on kolmannen trimesterin aikana 700 - 5700 mU/l. Lisäksi PRL-taso nousee fyysisen ja psyykkisen stressin, hypoglykemian ja rintojen manipuloinnin yhteydessä. Estrogeenit ja erityisesti trisykliset antidepressantit nostavat ja dopamiini alentaa prolaktiinipitoisuutta.
Noin 25 % kohonneista S -PRL-arvoista johtuu nk. makroprolaktiinista, joka ei ole biologisesti aktiivinen, mutta tulee mitatuksi immunomäärityksissä. Biologisesti aktiivisen prolaktiinin osuus voidaan määrittää S -PRLmakr- tutkimuksella, joka sisältää osatutkimukset S -PRL (kokonaisprolaktiini, joka sisältää biologisesti aktiivin prolaktiinin ja makroprolaktiinin), S - PRLrec (saanto, tutk. no 8863) ja S -PRLbio (biologisesti aktiivinen prolaktiini, tutk.no 8864). Prolaktiini määritetään sekä PEG:llä saostetusta että käsittelemättömästä näytteestä ja tuloksista lasketaan saanto, joka suoraan kuvastaa biologisesti aktiivisen prolaktiinin määrää.
viitearvot: naiset
50-500 mU/l

en usko, että follikkelin koolla on niinkään merkitystä ovulaation kannalta, kyllähän ivf:ssäkin hedelmöitetään pienempiä folleja..

Jos joku päivittää listaa, minulle voi laittaa punktio vk 22..


 
Hienoa wabisabi, että follikkeleita kasvaa nyt enemmän! Toivottavasti jatkuu samaan tahtiin. Kyllä minäkin vielä käyn siellä lääkärillä juttelemassa lääkityksestä ennen hoidon alkua.

Anja73, sulla näköjään samoja oireita kuin mulla: ovulaatio kestää ja kestää. Nyt en ole enää tänään testaillut, mutta vielä eilenkin, 5.päivä, näytti aika vahvaa viivaa. En tosiaan itsekään tiedä, mitä siitä pitäisi päätellä. Mulla ei kyllä ollut niitä hirmuisia ovulaatiokipuja, joita tulee tavallisesti, niin että jäiköhän se ovulaatio tulematta. Tosin olen siis syönyt clomeja tässä kierrossa ja oletin, että kyllä nyt ainakin niillä tulee, kun normistikin tulee. No, toivottavasti meillä kummallakin joku superovulaatio (jos vaikka useampia olisi kasvanut ja irronnut, näin jos toiveikkaana uskoisi).
 
Fiialiia, oon huolissani siksi että ovulaatiotestithän ei kerro tapahtuuko ovulaatio, ainoastaan sen, että keho on sitä yrittänyt valmistella. Jossain netissä (tärkein tietolähteeni, heh) spekuloitiin että se vois tarkoittaa et keho yrittää saada ovulaatiota käyntiin mutta ei onnistu siinä. Tosin se mun Väestöliiton lääkäri ei kyllä ollut tällaisesta ollenkaan huolissaan.

Mut joka tapauksessa, se ainoa varma ovulaation merkki eli lämmön vaihtuminen ei kyllä ole täällä tapahtunut.
Olen Fertility Friendiin niitä yrittänyt kirjata, samoin kuin muitakin oireita ja näitä todella kirjavia testituloksia.
Se kohdun eritteiden tulkitseminen on mulle ihan hepreaa. En muutenkaan tajua miten sitä olis tarkoitus tehdä sellaisina päivinä kun harrastaa seksiä - eiks siinä mee ns. puurot ja vellit sekasin aika helposti? :LOL:

Tuosta Sharlinin listasta muuten tulkitsisin että mun S-Prog arvolla 22 voi hyvinkin olla liian alhainen. Vai enkö vain tajua miten tuota pitäisi tulkita? Lääkäri sanoi että kaikki mun arvot oli ok.
Miks tää on näin monimutkaistaaaaaaaa....
 
Anja73, tuota minäkin vähän olen pelännyt, että jospa se kroppa yrittää, mutta yritykseksi jää. Viime kierrossa tosin tod.näköisesti ovulaatio tapahtui, koska seuraavan kierron kp2 tehdyssä ultrassa näkyi jälkiä puhjennesta munarakkulasta (tai kahdesta, koska niitä oli tuloillaan kaksi ja olivat aika lähekkäin). Lämpöjä en ole nyt pitkään aikaan mitannut, koska mittarilla tuntuu olevan väliä (käytin jossain vaiheessa vain elohopeamittaria, koska digitaalisella vaihtelivat ihan peräkkäin mitatut aika lailla). Oletko mitannut aina aamuisin? Jostain muistan lukeneeni, että olisi aina hyvä mitata samaan aikaan ja aamusella (varmasti sinulla enemmän tietoa).

Hei muuten, mittasin just lämmön (vähän on huono aika näin iltapäivällä ) ja sain tulokseksi 37 eli ehkä jotain toiveita on. Yleensä mun lämmöt jää tuonne 36, 6. No, onhan nyt tosin aika lämmin päivä. Ei yhtään tunnu vilutuksia (niitäkin on ollut näissä lämpötiloissa aikaisemmin talvella).
 
Heippa kaverit, tulin pitkästä aikaa kurkistamaan uutisia.
Iines, olen tosi tosi pahoillani sun negasta. Kuulosti niin lupaavalta... Ne luge-mahakivut on todella petollisia!! Kilpparioireista: minä kävin yksityisellä erikoislääkärillä, oireita aika paljon kuten sullakin ja arvot normaalit (tosin tsh korkeampi kuin sulla), ja sain kokeeksi lääkityksen. Muutamassa viikossa pitäisi selvitä auttaako se oireisiin. Lääkäri sanoi että voi olla että mun luonnollinen tsh on selvästi tätä alempi, ja tämä lääkitys sitten säätää sen kohdalleen, tai sitten se on tämä mikä nytkin, jolloin lääkitys ei sitä muuta miksikään. Mutta että tärkeintä olisi seurata oireita, helpottuuko ne vai ei. Meillä on suvussakin tätä ongelmaa ihan diagnosoituna ja se varmaan helpotti lääkityksen saamista.

Chloe, voin samaistua sun kauppareissuun ja muihinkin vastaaviin fiiliksiin...

Pottu, sulle peukutan ihan ekstrakovasti sen pienen sissi-alkion puolesta! Ja ketkäs muut juuri piinailikaan...? tällä sivulla ei näykään...mutta siis kaikille teille kovasti onnea matkaan!

Uudet kirjoittajat, tervetuloa minunkin puolesta ja kiva kun olette noin aktiivisia. Hienoja keskusteluja täällä.

Ovistesteistä: minäkin suosittelen digitaalista, netistä niitä saa tosiaan hieman halvemmalla (tai UK:sta jos siellä käytte). Ja suosittelen että alkaa testaamaan jo hieman aiemmin kuin mitä paketissa lukee, mulla ovis on aikaisemmin kuin kierrosta voisi päätellä. Minäkin olen kuullut että jos ovisplussa näkyy päivästä toiseen, voi olla että ovis ei tapahdu ja siksi lh-hormoni ei laske, vaan kroppa yrittää vaan tuottaa sitä lisää ja lisää että ovis tulisi. Mutta ei tämä varmasti mikään virallinen tieto ole, en muista enää mistä olen lukenut. Sen olen ymmärtänyt että tosiaan ainoastaan lämpöjä mittaamalla voi kotikonstein todentaa oviksen tapahtuneen, ja siihenkin tarvitaan usein useamman kuukauden mittaukset. Ja on tärkeää että sen tekee aina samaan aikaan, juuri herättyä, ennen kuin tekee mitään muuta (eli mieluiten sängyssä ennen nousemista), vähintään 3h yhtenäisen unen jälkeen.
Itse opin muutamassa kuukaudessa tunnistamaan ovisliman ja erottamaan sen muista "eritteistä", fertility friendissä on siihen aika hyvät ohjeet. Nykyisin tiedän siis testaamattakin joka kierrossa oviksen kahden päivän tarkkuudella. Eli siinä mielessä ne digitestit ovat maksaneet itsensä takaisin aika hyvin (vaikkakaan raskautta ei ole saatu alkuun).

Muuten, kun keskustelitte noista taikauskoista ja siitä että jos ei ole nuorempana halunnut lapsia niin se kostautuu tahattomana lapsettomuutena myöhemmin. Voin lohduttaa että se ei todellakaan mene niin; minä olen aina toivonut lapsia, se on ollut ykkös-tavoitteeni elämässä, enkä ole ollut yhtään ura-orientoitunut, ja siltikään tämä ei onnistu!! Uraan olen olosuhteiden pakosta sitten panostanut kun ei perheen perustaminen ole onnistunut, ja moni pitää minuakin "ura-ihmisenä" (mm. oma äitini!!), mikä tuntuu välillä tosi pahalta. Miten he eivät minua sen paremmin tunne, vaikka mielestäni olen ollut tässä asiassa aika avoin... :/
 
Anja, minullekin on jäänyt muutamassa kierrossa ovistesti "päälle" useaksi päiväksi. Minun kohdallani on ovis lopulta kuitenkin tapahtunut, mutta odotettua myöhemmin, ja kierrosta on tullut vastaavasti tavallista pidempi. En uskallakaan omalla kohdallani enää luottaa pelkkään ensimmäiseen ovisplussaan, vaan lopetan testauksen vasta sitten, kun muistakin merkeistä voi päätellä, että otollinen aika on ohi!

Miisamari, aika hurjaa, jos sinuakin on pidetty pesunkestävänä uraihmisenä... Ihmisten on ilmeisesti mahdoton kuvitella lapsettomuutta, elleivät ole itse kokeneet sitä. Minunkin äitini kommentoi lapsetonta serkkuani niin, että "Kyllähän heillä olisi jo lapsi, jos he todella lasta haluaisivat. Nykyisin on nimittäin JO NIIN TEHOKKAITA hedelmöityshoitoja!". Meinasin tuon kuullessani melkein vetää kahvit väärään kurkkuun! Varsinkin kun tajusin, että minutkin on ilmeisesti luokiteltu lasta haluamattomien leiriin samoin heppoisin perustein! Hurjaa kuultavaa, mutta tuollaisen kuvanhan lehdistä helposti saa, kun sanotaan, että "80% lapsettomista pareista onnistuu lopulta saamaan lapsen hedelmöityshoitojen avulla"...
 
lyhennetyllä listalla nyt hoidossa olevat ja hoitoa odottavat

pidempi lista löytyy sivulta 121

Keskiviikko 19..5.2010

Liisa34 35/35............1. icsi...................siirto 7.5., testi 21.5.
Seinäkukkanen 45.....2.ivf..................... siirto 12.5., testi 26.5.
pottu70 39/41...........4.ivf.....................siirto 14.5., testi 28.5.
Carinna 38/34...........3.icsi....................punktio 19.5., siirto 21.5.
wabisabi 40.............1.ivf......................punktio 21.5.
Sharlin 35/42.............3.ivf....................punktio vk 22
Frangipani 35/39.......1.iui......................vk 22
Soulmama 36/39.......1.iui.......................kesäkuu
Chloe70 40/43..........2.iui.......................kesäkuu
Rosmariini -74 35/36..1.ivf/icsi.................elokuu
toivorikas-72 37/46...4.icsi.....................syksy
Vesiheinä 39/43........3.ivf......................syksy?
Ninnatar 36/32..........ensikäynti?
Anja73 35................tutkimukset
vilkas75 35...............tutkimukset
Marjaana71 37/34.....clomit
Sointu2010 40/40......femarit+clomit
Sinivatukka 40/37.....3.ivf:n 1.pas ?
Relish 35/38...............1.ivf ?
StellaR 38/45............5.ivf?
janetski74 35/35.......3.icsi?
Miisamari 36/36.........5.icsi?
Iines-74 36/41...........3.ivf?

Plussanneet :heart:

Tikru70, tyttö syntyi 22.8.09.......... (3.ivf)
Maaria, poika syntyi 17.12.09........ (5.icsi)
Vaahtokarkki, tyttö syntyi 13.1.10 ..(3.icsi)
sarina13, tyttö syntyi 17.2.10..........(1.ivf:n 1.pas)
talvikauris, poika syntyi 24.3............(1.ivf)
tiki-71, LA 24.5.10 (tuplat).............. (3.ivf)
vilhelmiina72 (tuplat)..(1.siirto luovutetuilla, taustalla 6 ivf:ää omilla)
Auringonkukka, LA 31.5.10............ (3.icsi)
tyhmäblondi73............................... (1.ivf:n 1.pas)
idaliina, LA 13.7. ............................ (2.icsi)
Möhkö-72...................................... (1.ivf/icsi)
mileena......................................... (luomu)
Wäinö............................................(luomu, inssiä odotellessa)
Mullu, LA 21.10.10.........................(3.icsi:n 2.pas)
meriharakka...................................(2.ivf)
jipsis...............................................(luomu)
Villiheinä, LA 20.11.10....................(3.ivf/icsi)
Siiri Sisilisko....................................(luomu)
wellamo 38/41...............................(1.ivf:n 3.pas)
karmilla........................................(1.ivf)

 
Miisamari Kiitos. Siis se menee niin, ettei siitä lääkityksestä voi ainakaan mitään haittaakaan olla? Mun pitää nyt katsoa et mitä teen ton asian kanssa, kai johonkin yksityiselle sit kyseleen siitä. Se vaan tuntuu niin kummalliselta et miten ne arvot on ok, jos siinä jotain ongelmaa olis? Mä en ole jaksanut tähän vielä niin paneutua ja tutkia sieltä info-sivustolta. Nyt oon vaan ollut pihaterapiassa. Mitkä teidän suunnitelmat on nyt?

Carinna Tsemppiä huomiseen punktioon!
 
Listamme päivitetty 21.5.2010

Plussanneet:

Tikru70 38/36. Endometrioosi taustaa. Yritys aloitettu elokuussa 2004. Yksi inssi ja kolme IVF-hoitokierrosta. Ensimmäinen plussa viimeisestä hoidosta. Tyttö syntyi 22.8.09.

maariaa 38(39)/37 v /yritystä 03/04 / kilpirauhasen vajaatoiminta ja miehellä vähänlaisesti normaali muotoisi siitiöitä, selittämättömiä, hoidot v. 2005, 5. hoito (ICSI) 4/09, josta plussa. Poika syntyi 17.12.09

Vaahtokarkki 36/34 v / yritystä 6/2007 /selittämätön, kilpirauhasen vajaatoiminta, 3xICSI, 1 PAS, josta +, kesken viikolla 8+2. 3. ICSI huhtikuussa 09 (punktio 20.4.) josta plussa. Tyttö syntyi 13.1.10

sarina13: 39/31. Tuubat tukossa.1.IVF:n tuoresiirto +, kesken rv5. Yksi alkio pakkaseen. Selvisi sulatuksesta ja PAS kesäkuussa, josta plussa. Tyttö syntyi 17.2.2010

talvikauris: 35, 1. IVF/ICSI kesäkuussa, siirto 4.7. josta plussa. Poika syntyi 24.3.2010

tiki-71: 38/40, lapsitoive 2005, IUI 2008, 1.IVF ja 2x PAS 2008, 2.IVF 05/09 ja 3. IVF syksy 09. Punktio 31.8 ja siirto 2.9., josta plussa (tuplat) LA 24.5.10

Vilhelmiina72: hoidoissa 12/06 asti, kuusi ivf-icsi hoitoa takana omilla soluilla. Häikkää miehen siittiöissä, hyytymistekijöissä ja vasta-aineissa. Taustalla 5 negaa ja yksi km 6 rv. Hoito luovutetuilla munasoluilla elokuussa 09, josta plussa. Ultra 23.9., tuplat

Auringonkukka: 42/41, yritystä 6/2005, endo + miehellä huonot simpat, 2xICSI, 1 PAS, 2. ICSIn tuoresiirrosta identtiset kaksoset, keskenmenon syy fetofetaalitransfuusio viikolla 16+4 11/08. 3. ICSI alkaa 11.8., punktio 7.9., siirto 9.9., josta plussa. LA 31.5.2010

tyhmäblondi73: 36/27, pas 13.10. (siirretty 2), testi 27.10. plussa

idaliina: 40/48, yritystä (tjot) yli 10 v, simpat huonolaatuista ja laiskaa, 1. ICSI josta plussa, kehitys pysähtyi ja kohtu tyhjennettiin kaavinalla rv 9. Pakkanen tyhjä. 2. ICSI lokakuussa, punktio 20.10., kahden alkion siirto 23.10., josta plussa. LA 13.7.2010

Möhkö -72 37/32. Uusioperhe, Möhköllä lapsi ennestään. Yritystä 2006 lähtien, ongelma on siittiöissä. IVF / ICSI punktio 23.10, siirto 26.10., josta plussa (siirretty kaksi)

mileena 35/36, yritystä n. 2 v, pco-tyyppiset munasarjat, munasolun kypsymis- ja irtoamishäiriöitä, hoitona clomit 5 kiertoa, 1 IUI, toinen inssi peruuntui kystan takia -> leikkaus jossa poistettiin kystan lisäksi munajohdin ja -sarjat oikealta. 1.IVF tulossa. Yllätysplussa 11/09.

Wäinö: 35 v, yritystä takana reilu vuosi. Siittiöissä vähän vikaa. Luomuplussa inssiä odotellessa.

Mullu: 41/41, yritystä (tjot) alkuvuodesta 2000, tutkimuksiin 2005. Miehellä vähänlaisesti ja hitaasti liikkuvia siittiöitä, minulla epäillään oikean munatorven tukkoisuutta ja lievää PCO:ta. Yrityksessä ja hoidoissa välillä taukoa sairastelujen takia. 3xIUI 2006, kaikista negaa. 1. IVF/ICSI 1/2007 keskeytyi sairastumisen takia, uusi yritys 11/2007, negaa. 2. IVF/ICSI 2/2008 plussa, mutta km ja kaavinta 9+1. 3. ICSI 6/2009 negaa. PAS 8.9.09., josta nega. 2.PAS plussa (LA 21.10.2010)

meriharakka 36/37, yritystä n. 4v, syy selittämätön, 2xIUI negat, 1. IVF 12/09 nega, 2. IVF plussa

Villiheinä 3.ivf/icsi plussa. LA 20.11.2010

wellamo 38/41, yritystä 2 v, 3xIUI, 1.IVF tuoresiirto ja 1.PAS negat, 2.PAS nega, 3.pas plussa

karmilla 35/40, takana kolme clomikiertoa. 1.IVF 04/2010, josta plussa

PetKat 38/31, 1. IVF plussa


Hoidossa olevat/hoitoa odottavat:

Anja73 35, tutkimukset

Aurinko-65 45/44, miehellä huonot simpat, 3xIUI v.2002-2005 kaikki tuloksettomia, 1IVF:n tuoresiirrosta synt. poika v.2007,PAS v.2008 siirrettiin 2 top-alkiota nega, 1.ICSI v.2009 nega, 2.ICSI 01/2010 raskaus päättyi km. vkolla 7, 3.ICSI 05/2010, siirtoon ei päästy. Hoidot lopetettu.

Carinna 38/34, lapsettomuuden syynä endometrioosi sekä vialliset munanjohtimet. Takana 1 IVF ja 1 ICSI. 2.ICSI 05/2010

Chloe70: 39/42, yritystä alkaen 2002, ICSI+PAS+ERO 2004-2005, uudelleen yritystä uuden miehen kanssa alkaen 2007, miehen siittiöissä jonkun verran häikkää, 3/2009 1. IUI = nega, huhtikuussa 2. IUI = plussa, km 28.6. vk 9+4, 3. IUI 8/09, josta nega. 4. IUI 9/09. = nega, 1.IVF 10/09 tuoresiirto nega. 1.IVF:n 1.PAS nega, 2.PAS tammi-helmikuu 2010. 2.IVF huhtikuu 2010 nega. Pakkanen tyhjä, iui 06/2010, clomit+oi 07/2010, 3.IVF elo-syyskuu 2010

Frangipani 35/39, yritystä vuodesta 2005. 1. IUI touko-kesäkuu 2010

Iines-74: 35/40, yritystä takana kohta 6 v, hoidossa 8/08 lähtien, lapsettomuuden syy selittämätön. Takana 2 inssiä, 1. IVF tuoresiirto nega, 1. IVF:n 1.PAS nega, loput 3 eivät kestäneet sulatusta. 2. IVF 04/2010 nega, pakkaseen ei mitään.

janetski74 35/35, 2.ICSI 05/2010, siirtoon ei päästy. 3.ICSI elokuussa.

Liisa34 35/35, miehellä vähän normaaleja siittiöitä, 1.IUI nega, 1.ICSI 05/2010 tuoresiirto nega, 1.PAS tulossa

Marjaana71: 37/34 (33), yritystä takana 2 vuotta, tutkimuksiin keväällä 2009, lievä PCO, mies ok. Hoitona Clomit pari kiertoa. Yllätysplussa varsinaisia hoitoja odotellessa, josta km. Clomit vielä viiteen kiertoon.

Miisamari 36/36, ongelmana huonot siittiöt, 1. IVF (4/09), 2. ICSI (8/09), 3. ICSI 11/09 nega, 4. ICSI 04/2010 nega, 5.ICSI ?

Niiskunen 36/28, yritystä 01/09 alkaen. Mies ok, aukiolotutkimus ja laparoskopia tulossa syksyllä. Nyt clomit, pregnylit ja luget.

Ninnatar 36/32, ensikäynti?

pottu70: 40/42 v, kaksi inssiä 2009 (negat). 1. IVF 09/09, ei siirtoa (yksi epäkypsä solu), 2. IVF 11/09, siirtoon ei päästy. 3. ICSI 02/10, siirrettiin kaksi (kaikki), nega, 4.ICSI 05/10

Relish 35/38, 1.IVF?

Rosmariini -74:35/36, yritystä alkuvuodesta -08, tutkimuksiin keväällä -09, miehellä oligoastenoteratozoospermia, hypospermia eli huonolaatuiset simpat, 3 X IUI Väestöliitossa luonnolliseen kiertoon, kaikki negaa, nyt hoidossa Naistenklinikalla, ovulaation induktio Puregonilla ja Pregnylillä ja inseminaatio 12.1.2010, IVF/ICSI elokuussa 2010

Seinäkukkanen 45, 1.IVF nega, 2.IVF 05/10

Sharlin 35/42, yritystä takana n. 3,5v. 2xIUI, 1.IVF, 1.ICSI. IVF:ssä ja ICSI:ssä ei päästy siirtoon, huonolaatuiset munasolut. Jonottaa luovutettuja munasoluja. Hoito omilla, ICSI touko-kesäkuu 2010

Sinivatukka 40/37v / yritystä 2004 / Miehellä huippulaatuiset simpat ja itselläkin kaiken pitäisi olla ok / km 2004, 2005 /hoidot 2006 7 IUI 3 tuulimunaa / eka IVF vko 41, nega, 1olki pakkaseen/pas 2.12.nega. 2. IVF vk.13, nega. 2 PAS 25.9.09 = nega pakkanen tyhjä ja ikää liikaa julkiselle. 3. IVF helmikuu 2010, 3.IVF:n 1.pas

Soulmama: 36/39, yritystä -03 alkaen, IVF -04 nega, ero, luomuyritystä kahden eri miehen kanssa, ei tärppiä. 1.IUI 06/10

StellaR 38/45, yritystä takana n. 2 v., 4xIUI (kaikista nega), 2xIVF-hoito hyvälaatuisilla alkioilla (siirrot epäonnistuivat), 1xIVF onnistuneella siirrolla (nega) ja 1xIVF, jossa ei päästy siirtoon huonojen munasolujen takia. Mahdollisesti 5.IVF kesällä/syksyllä.

toivorikas-72 37/46, yritystä 4/2008. Pco-tyyppiset munasarjat, miehellä huonot simpat. Tehty 3xICSI, pakkasessa 4 alkiota, pas:it nega, 4.ICSI syksy 2010

Vesiheinä 39/43, yritystä n. 10v, 1.IVF plussa, josta km vk 9, 2 PASsia joista negat, 2. IVF tuoresiirto nega, PAS tammi-helmikuu 2010, sijaisvanhemmuus 05/2010. 3 IVF aikaisintaan syksyllä

vilkas75 35, tutkimukset

wabisabi 40/40, takana 1 IUI, josta nega. 1. IVF 05/10

Plussanneet :heart:

Tikru70, tyttö syntyi 22.8.09............(3.ivf)
Maaria, poika syntyi 17.12.09...........(5.icsi)
Vaahtokarkki, tyttö syntyi 13.1.10....(3.icsi)
sarina13, tyttö syntyi 17.2.10..........(1 ivf:n 1.pas)
talvikauris, poika syntyi 24.3.10........(1.ivf)
tiki-71, LA 24.5.10 (tuplat)...............(3.ivf)
vilhelmiina72 (tuplat).......................(1. siirto luovutetuilla)
Auringonkukka, LA 31.5. ..................(3.icsi)
tyhmäblondi73................................(1.ivf:n 1.pas)
idaliina, LA 13.7. ............................(2.icsi)
Möhkö-72......................................(1.ivf/icsi)
mileena.........................................(luomu)
Wäinö...........................................(luomu, inssiä odotellessa)
Mullu, LA 21.10. .............................(3. icsi:n 2.pas)
meriharakka....................................(2. ivf)
Villiheinä, LA 20.11. .........................(3.ivf/icsi)
wellamo.........................................(1. ivf:n 3.pas)
karmilla..........................................(1. ivf)
PetKat...........................................(1. ivf)
 
Onpas täällä ollut taas säpinää, mutta missä viipyy plussajuna? Jokos karmilla on käynyt kertomassa testituloksen? *pitää peukkuja*
O.N. kävin tosi alhaalla taas vaihteeksi eilen, kun tätiä ei vaan kuulu, ja kierto venyy äärimmilleen. Olo oli kuin turvonneella pullalla ja ehdin jo miettiä kaikki vaihtoehdot, kuten kuvaan kuuluu. Miten ihmeessä se onkin niin, että aina kun menkkoja ei toivo alkavan, ne osaa tulla kuin puun takaa ja sitten taas silloin, kun ne vois tulla ajallaan - ei mitään. Ja alkoihan ne sitten viimein - äsken kotiin tullessa.
Huomenna sitten hoitoon ilmoittautuminen ja toiveet taas tappiin. :heart:
Tsemppiä koko sakille!
 
Pikaiset kiitokset kaikista kannustavista toivotuksista! Täällä menossa pp5. Ei mitään kummempia vaivoja turvotusta lukuunottamatta. Eilen illalla vähän nipisteli vatsasta. Toive onnistumisesta on mielessä joka päivä, mutta hyvin pian sen jälkeen mieleen hiipii taas pelko negasta. Sitten vielä sellainen lisämauste, että olen hakenut uutta työpaikkaa ja päätös tulee ilmeisesti testipäivänä tai päivää ennen. Että ei olisi liian vähän jännitettävää...
 
Iines Kiitos taas listasta! Tulee ihan huono omatunto, kun olen nytkin käynyt lukemassa kuulumisia, mutta en saa aikaiseksi kommentoitua. Tsemppaan teitä kaikkia kyllä mielessäni täällä :)

karmilla Onnea! :heart:

ON: Alavatsaa kipristelee menkkoja enteilevästi. Ettei nyt vaan menis se karmillan vetämä plussajuna pysähtymättä tämän aseman ohi. Muistais nyt sit pysähtyä siellä Seinäkukkasen ja potun asemilla.
 
Ihanaa Karmilla! Paljon onnea! :heart:

Ja hieano Frangipani että vihdoin pääset tosi toimiin. =)

Liisa34:lle, Seinäkukkaselle ja Pottu70:lle kovasti tsemppiä piinailuun. Toivottavasti pääsette kaikki mukaan Karmillan plussajunaan. :heart:

ON: tänään oli punktio ja niin paljon paremmin kuin osasin odottaa. Saalis oli jopa 19 solua eli enemmän kuin mitä ultrissa on nähty ja todella paljon parempi tulos kuin edellisillä kerroilla (8kpl ja 6kpl). Nyt vaan täytyy toivoa ettei määrä ole korvannut laatua eikä kato käy suureksi. Siirto olisi sitten perjantaina. =)
 
Voi, Karmilla, ihana kun plussasit! :heart: Täällä kaivataankin nyt kunnon plussajunaa - toivottavasti Pottu ja Seinäkukkanen hyppäävät kyytiin pian =)

Carinna, helpotus, kun punktio meni noin hyvin - ja minkä MAHTAVAN yllätyssaaliin sait! =) Varmaankin on ollut kevätaurinko auttamassa munimista ;) Nyt toivotaan, että mahdollisimman moni selviää jatkoon, ja että perjantainen siirto menee nappiin!

ON: minulla ei ole ihan yhtä isoa munasaalista muhimassa (ultrassa näkyi edelleen se 4 solua), mutta punktio on kuitenkin määrä tehdä nyt perjantaina. Jännittää vähän, kun kyseessä on ensimmäinen punktio ja kun mieskin on ikävästi juuri silloin matkoilla, joten saan mennä sinne yksin. Mutta luultavasti siitä operaatiosta selviää hengissä, kun muutkin ovat selvinneet!

Kiitos, kun jaksat päivittää listaa, Iines!
 
karmilla, onnea oikein kahmalokaupalla! :flower:
Ja Carinnallakin on tosi hieno saalis, onnittelut! Siinähän voi jo kokeilla erilaista ja eri pituista hedelmöitystä. Mikä teidän hoito on - ivf vai icsi (tuollapa listassa lukikin, että icsi)? Olen itse miettinyt, että kumpi mahtaa olla otollisempaa; se, että joku valitsee siittiön, jolla munasolu hedelmöitetään vaiko se, että antaa luonnon tehdä tehtävänsä. Meillä ei sellaista valintaa ole mahdollista tehdä, koska miehellä niin vähän siittiöitä ja vielä hitaasti liikkuvia. Kuinka pitkään teillä on tarkoitus viljellä (olikohan se oikea sana, kun on päässyt tässä vuoden sisään unohtumaan jo terminilogiakin)?

wabisabi, sulla jännittävät päivät edessä. Peukut on pystyssä kaikkien niiden neljän muniksen puolesta. Onhan sinulla muuten joku, joka kuljettaa sinua tuona päivänä? Ainakin minä olen saanut sellaiset kipulääkitykset (on tavallista särkylääkettä, valiumia ja jotain morfiinipohjaista kipulääkettä ), ettei missään nimessä voinut lähteä autolla ajamaan punktion jälkeen. Näin ainakin yksityisellä, julkisesta en tiedä, kun emme ole koskaan sinne päässeet minun ikäni vuoksi (miehen iästähän ei kukaan välitä ).
 
Tohtisiko tännekin tulla mukaan?

Olen 38 ikäinen, mies 31 ja ensimmäistämme yritämme. Naimisissa olemme olleet vuodesta 2002 ja jo seuraavana aloimme odottelemaan perheen lisäystä - mitä ei sitten kuulunutkaan.

Vihdoin, viime vuoden lopulla alkoi hoitoruljanssi. Nyt on takana pari inseminaatiota sekä kokeilu clomifeneillä. Ja juuri tänään on kaksi viikkoa IVF:stä (siirrosta, punktio oli 3.3. TAYSissä) ja plussa napsahti raskaustestiin. Ensimmäistä kertaa ikinä. Tämän riemun kunniaksi uskaltauduin kirjautumaan foorumillekin. :)

Pelon ja toivon sekamelskasta kirjoittelen ja ajattelin osallistua...
 
No vihdoinkin täällä on hyviä uutisia.

karmilla mahtavaa, onnittelut! :flower:

Nyt hyppäätte sit vaan kyytiin, Liisa, Seinäkukkanen, pottu. Ja sit muutkin kunhan ehditte.

Carinna hyvä saalis tosiaan. Toivottavasti on laadukasta tavaraa.
 
Onnea Karmilla !!! :flower: Toivottavasti saat vielä matkaseuraakin.

Carinna, melkoinen saalis sinulla! Jospa myös laatu olisi kohdallaan.

Wabisabi, itseänikin ensimmäinen punktio jännitti, koska se oli kuin hyppy tuntemattomaan, mutta ihan hyvinhän se meni. Jälkikäteen huomasin, että olin pelännyt kipua ja pyytänyt lisäämään kipulääkettä liian usein operaation aikana. Se teki pahan olon seuraavaksi päiväksi. Seuraavilla kerroilla on annettu vähemmän ja samaa ongelmaa ei ole ollut. Nykyään punktiossa jännittää vain tulos eli löytyykö soluja ja miten monta.
 
Carinna Onnea saaliista! Oletko jo saanut labrasta uutisia?

karmillalle voimia ultrapiinailuun.

wabisabi Mä yritän ajatella niin, että kun tavoitteena on päästä synnyttämään, niin punktion kivut ovat aika pientä ;) Harmi, että joudut menemään yksin. Ota hyvää viihdyttävää lukemista mukaan. Itse operaatio on nopeasti ohi eikä minua sattunut kuin toinen puudutuspiikki vähän.

PetKat Onnea plussasta! Mahtavaa!

ON: Testipäivä huomenna. En ole testannut etukäteen, koska en halua tietää totuutta... Huomisen työpäivän kalenteri ihan tyhjä, jotta voin itkeä yksin työhuoneessani koko päivän... itku pääsee varmasti, on tulos kumpi tahansa. Eilinen alavatsakipuilu on kadonnut eli taisi olla suoliston puolella ;) Toiveet katossa ja sieltä on alas pitkä pudotus...

 
Hyppääänpä minäkin puskista joukkoon ja avaan sanaisan arkkuni.
Ikää miulla on viittä vaille 36, mies 28. Tammikuusta 09 on lasta odotettu tulevaksi vaan eipä ole onnea ollut matkassa.
Mies osoittautui tutkimuksissa ihan moitteettomaksi, miulla lähete aukiolotutkimukseen ja laparoskopiaan vasta syksylle. Käytiin eka lapsettomuuspolikäynnillä vasta parisen viikkoa sitten, ja syksyyn menee jatkotoimenpiteet klinikan kesätauon vuoksi. Sain clomit, pregnylit ja lugesteronit.
Nyt miulla on ekaa kertaa luget käytössä ja tietysti toiveet siellä yläilmoissa, vaikka turhaa taitaa olla...nuo clomit ja pregnylit otetaan sitten tarvittaessa käyttöön.
Vähän (no, aika paljonkin) harmittaa meidän huono ajoitus tuon kesätauon suhteen. Eka käynnillä lääkäri ehdotti IUI:ta parin päivän päähän, mutta kun meillä oli jo etukäteen sovittu lomareissu juuri kyseisenä ajankohtana, niin se sitten siirtyi jonnekin tulevaisuuteen. Tietysti toiveissa olisi, että nuo clomit auttais ja mitään muita jatkotoimenpiteitä, kuin synnytys, ei edes tarvittais ;)
Hätäpäissäni ja innoissani menin sitten tänä aamuna jo tikulle pissimään, vaikka maanantaihin pitäs jännäillä. Eihän siihen tikkuun tietenkään tullu muuta ku kontrolliviiva, vaikka miten järjenvastaisesti muuta toivoin. Huoh.
Kamalaa miten mieli heittelee milloin mitenkin, välillä itkettää, välillä taas on vaan helpottunut olo, kun huomaa ettei ole raskaana. Miulla ei ikinä ole ollut mitään vaaleanpunaisia pumpulinpehmoisia vauvaunelmia, vauvakuumeesta puhumattakaan. Aika realistisena olen aina itseäni pitänyt, mutta kyllä sieltä jostain vain on alkanut puskea naiiveja odotuksia, ja kiukunpuuskia kun lähipiirissä joku ilmoittaa onnellisesta odotuksesta. Kaiketikin siis ihan normimeininkiä, ainakin siitä päätellen, mitä täältä olen lueskellut. Tulipas sekava sepustus, mutta sekaisinpa on kirjoittajakin.

Odotuksentäyteistä ja ihanan lämmintä kesää kaikille kanssataapertajille :flower:
 

Yhteistyössä