35v+ odottajat, vol 3

Huomenet.

Pajunen kiva,että ultrassa kaikki oli hyvin.Toivotaan,että kuvotus alkaa loppumaan.

Mitäs Vilhelmiinan reissu meni?

Anja voi kylläpä aika tosiaan menee nopeesti.Onnittelut Saralle ekasta sanasta.Teillä onkin mukava reissu tulossa.Hienosti olette järjestäneet Saran hoidon ja sulle työn.

Mukavaa lauantaita kaikille ja kaikille mukavaa äitienpäivää.
Todennäköisesti kyllä tänään oon vielä koneella.
Tarvis selvitä kauppareissusta.

äiti kengu ja pikku kengu 31+2
 
Wilhelmiina73: Miten meni np-ultra? Kaikki hyvin? Sori mutta mua naurattaa tuo sun nimimerkkis. Mun kissan nimi on Vilhelmiina ja kun luen sun viestejä niin tuot aina mieleen mun pienen (1v) prinsessakissan. :D

Tänään tein aamupäivällä jotain mitä vihaan yli kaiken: kiersin vaatekaupoissa etsimässä itselleni hautajaisvaatteita. Onneksi löysin ihan siistit mustat suorat housut ja kävelykengät. Ei tarvii lähteä piinaamaan itseään enää toista kertaa. Kengät oli pakko ostaa kun ei paljon käytettyjä monta vuotta vanhoja viitsi pitää uusien housujen kanssa. Kun vielä saisi lahkeet lyhennettyä niin olis kaikki hyvin. :D

Mä oon nyt hyvällä tuulella... Vaikken pääsisikään lähtemään tuonne hautajaisreissulle niin jotain kivaa on kuitenkin tiedossa. Jos jään kotiin niin saan 3v siskonpoikani yökylään luokseni. Hän on hirmuharvoin yökylässä missään ilman äitiä mutta otan sen kunnia-asiana että sisko luottaa minuun niin paljon että antaa kullannuppunsa hoitooni. Ehkä se on tämä kummitädin oikeus ja "velvollisuus"... :D

Jee... HUOMENNA TAAS POKSUU... jotenkin niin helpottunut kun viikot etenee ja synnytys lähenee. :D

Olkkis ja Ötzki Masupallero 22+6
 
Hyvää äitienpäivää kaikille äideille ja tuleville äideille :hug:

Täällä 36-vuotias ekaa kertaa äidiksi tuleva, syyskuussa laskettu aika . Viikko 20 menossa ja olo on tällä hetkellä hyvä ja energinen. Viime viikolla kävin terveydenhoitajalla ja verenpainekin ol alhainen, vaikka mä kuvittelin et olis korkea kun lakuja olen mussuttanu joka päivä =)
Monennellako raskauskuulla te muut olette meinanneet jäädä äitiyslomalle ?
Mä ite ajattelin jäädä jo 7 viikkoa ennen laskettua aikaa.
 
Aurinko73: Koska sulla la? Muista että jos tosiaan jäät noin aikaiseen äitiyslomalle niin se sitten lyhentää vanhempain vapaata toisesta päästä eli jos palaat töihin suoraan äitysloman jälkeen niin lapsesi on jonkun verran nuorempi kuin yleensä. Meille neuvolan täti tuota asiaa korosti tosi paljon kun viime torstaina näistä vanhempainetuus- ja vapaa-asioista keskusteltiin.

Mulla laskettu aika 06.09 ja ajattelin jäädä ihan normaalisti kotiin 30 päivää ennen la:ta. Tosin sitä ennen on vietetty 2kk kesäloma 8v esikoisen kanssa kotona eli jään käytännössä kotiin kun työt loppuu rv 25+5. Töitä olis kyllä tarjolla ihan elokuun alkuun asti mutta nytkin on jo jaksamisen kanssa ollut niin ja näin joten kun työsopimus loppuu kuun lopussa niin työt saa jäädä. Toivottavasti on sitten mahdollisuus jäädä hoitovapaalle kakkosen kanssa kun esikoisen kanssa se ei silloin oman terveyden reistailemisen takia onnistunut.

Olkkis ja Ötzki Masupalleroinen 23+0
 
Mulla on laskettu päivä 22.9. Kesäloma loppuu 2.8,joten sit aattelin heti jäädä äitiyslomalle. Olen tehnyt kahta työtä sivonnut ja hoitanut vanhuksia,joten työt olisivat luultavasti liian raskaita isolla mahalla ja selkäkipuja tulee muutenkin :/
Olen ajatellut mennä töihin takaisin 1.9.2010, eli lapsi on sitten hieman yli 11 kk.

 
Tuota kannattaa kyllä miettiä. Et oo sitä ajatellut että olisit saikulla siihen asti että mammaloma alkais 30arkipäivää ennen la:ta? Mä kun en tiedä ihan varmasti mikä on se lyhin pätkä mitä hoitovapaata voi ottaa... Kannattaa selvittää tuo hoitovapaa-asia Kelasta ennen kuin tekee mitään päätöksiä ettei tule sitten ylläreitä. Muutenhan sen sitten voi tehdä niin kuin parhaaksi näkee. :D

Olkkis ja ötzki
 
Mä asun Ruotsissa, en oo vielä tehny lopullista päätöstä. 420 päivää saan olla kotona ja aikasintaan 60 päivää ennen laskettua päivää.
Mut viel mä kerkeen miettiä kun en ole lähettänyt mitään papereita, että mitä teen...
Mut kiitti vinkistä !!!! pitää mietti tota jos ottaskin sit sairaslomaa ja alkas vasta kuukautta ennen mammaloman, siinä säästäs sit niitä päiviä myöhäsemäks B)
 
Ihanaa äitienpäivää :flower:

Minä sain miehen leipomaa kakkua ja pojan (minun auttamanani..) askarteleman kortin :heart: Vanhemmilleni kerrottiin tänään raskaudesta. Ihana päivä!

Tervetuloa keskustelemaan, Aurinko73! Minä myös ajattelisin tuota sairausloman mahdollisuutta raskaiden töiden vuoksi ennen äitiyslomaa - kun ottaa huomioon vielä senkin, että synnytyshän voi tapahtua vaikkapa 2 viikkoa lasketun ajan jälkeen (jolloin lapsesi olisikin hoitoon mennessään jopa alle 10kk). Mutta eihän näitä tosiaan voi etukäteen tietää, ja kukin tekee toki niinkuin omaan elämäntilanteeseen parhaiten sopii.

Wilhelmiina73:lle tsemppiä pahoinvoinnin kanssa :hug: . Todella kurja vaiva, toivon että menee pian ohi (itse kärsin pahoinvoinnista rv:t 6-14 ja oksensin vielä viimeksi 16+0..).

Pajusella ihania ultrakuulumisia, onnea!

Mukava lukea myös Anjamaritan ja Saran kuulumisia.

Mukavaa päivää,
~Tiila ja Kauno 16+5
 
Auringo73 tervetuloa joukkoomme ja mukavaa odotusta.
No mulla ei ollu vakityö ja siittäkin jouduin jäämään sairaslomalle ennen sen päättymistä.
Varhensin hieman äippäloman alkua,kun en kuitsekaan niinä 15 päivänä olisi työkykyinen.Eli mulla alkaa 16.5 äloma ja 3.6 olis sen 30 päivän mukaan.

Tiila pakko kysyä eikö sinusta sitten vielä ole näkynyt raskautesi?Vai oliko muut syyt nyt vasta kertomiseen?Anteeksi uteluni.Toivotaan,että pahoinvoinnit sun osaltas on pois.

Minäkin sain aamupalan vuoteeseen ja mieheni avusti pienempiä siinä :heart:
Anoppi pyydettiin meille syömään,jonka tein koululaisten avulla.
Supistelut on välillä selässä ja sit vetää kestopinkeeks.Kovin hikkaa kyllä.Illasta en voinut vasemmalla kyljellä olla,kun lonkkaluun kohtaalla hikotutti :D
Tänään on tuolla alhaalla tuntunut hikat.
Aurinkoinen päivä vaihtui nyt vesisateeseen :/

Olkkis kiva,että löysit itelles asun.Onko edelleen kielletty osallistumasta?

Toivottavasti kaikilla on ollut mukava äitienpäivä =)

äiti kengu ja pikku kengu 31+3

 
Alkuperäinen kirjoittaja Äiti-Kengu:
Olkkis kiva,että löysit itelles asun.Onko edelleen kielletty osallistumasta?
Moi Äiti-Kengu!

Ei oo kielletty muttei oikeastaan ole kutsuttukaan. Tosin just puhelimessa ystäväni sanoi että kirkkoon voi mennä ihan kuka vaan joten enköhän tässä hyppää isännän kyytiin ja lähde mukaan. Tosin satavarma en ole vieläkään mutta katsotaan. Tosin en näe mitään järkeä lähteä pelkän kirkon takia tuolle reissulle. Pitää todella miettiä... Jos vaikka uskaltautuis soittamaan ja kysymään itse ihan suoraan kun ei taas mies ota asiakseen tuota hoitaa.

Mun äitienpäivä on muuten mennyt ihan päin peppua... Siis jos nätisti sanotaan... Koko päivä mennyt miehen kanssa tapellessa ja mököttäessä. Tytärtänikään en ole vielä tänään nähnyt. Oli viikonlopun isällään ja meni sieltä suoraan isänsä äidin luokse tuohon naapuriin. Varmaan parin tunnin päästä tulee kun on saanut katsoa siellä Tanssii Tähtien Kanssa-finaalin. Itse taidan mennä nukkumaan ennen sitä joten huomenna aamusta vasta nähdään.

Olkkis ja Ötzki Masupalleroinen 23+0

 
Voi harmi Olkkis ikävistä äitienpäivätunnelmista. Toivottavasti illalla tilanne paranee kun tyttäresi kotiutuu! Tai sitten huomisaamuna olette hyvällä tuulella molemmat. Niin ja toivottavasti eripura miehesi kanssa laantuu siiheksi.

Äiti-Kengu kyllä minulta saa kysyä :). Olen viimeisen pari viikkoa käyttänyt löysähköjä paitoja, eikä niiden kanssa raskautta välttämättä näe. Ainakaan kukaan ei ole suoraan kysynyt/kommentoinut mahaani. Tavalliset housut farkkuja myöten menevät vielä jalkaani (vaikka illasta varsinkin ahdistavat jo kovin), joten ei tuo maha vielä järin ole paisunut. Lisäksi minulla on ollutkin jokunen ylikilo ennen raskauttakin, joten ehkä jollekin menee vielä lihomisen piikkiin tämä keskivartalopyöristyminen. Painoa ei ole vielä tullut yhtään, joten muualta on lähtenyt se minkä maha on kasvanut. Osittain kertomista lykättiin myös tuon suurehkon kromosomitautiriskin vuoksi, mutta nyt ajateltiin että on ihan hyvä hetki kertoa. Jospa ne jo tulevalla viikolla tulisivat lopulliset tulokset - ja etenkin tietysti toivon, että kaikki olisi niiden mukaan mahdollisimman hyvin.

Minulla esikoinen oli tosi kova hikkaamaan kohdussa, hauska tunne (vaikkakin välillä tosi rasittavakin...). Oli muuten poika ensimmäisen puoli vuotta syntymänsä jälkeen vähintään kerran päivässä hikassa, kuulema yleensä näin käykin masuhikkaajille :).

Nyt laittelemaan iltapuurot tarjolle,
jaksetaan aamulla anivarhain nousta muskariin.
~Tiila ja Kauno rv 16+5 (edelleen)
 
Tiila: Riidat on jo sovittu, tyttökin tulee kohta. Kaikki siis paremmin kuin hyvin. Piti vain hetki saada rauhoittua ja olla kainalossa.

Ei olis enää kuin 14 työpäivää ennen kuin saa jäädä vapaalle. Saa nähdä miten käy painonnnousun. Nyt tullut raskauden alusta vain 2.2kg ja viikkoja nyt siis 23+0. Ei tarttis tulla yhtään lisää. Ajattelinkin että tuossa muutaman kilometrin päässä on ystäväni nyt 3vrk vanhan poikansa kanssa. Kunhan hänen miehensä palaa takaisin töihin niin voisin käydä virkistämässä häntä ja pyöräillä matkat. :D

Olkkis ja Ötzki Masupalleroinen 23+0
 
Huomenet.

Olkkis kiva että on jo sovittu erimielisyydet.

Tiila aika mukavaa,jos tuossa vaiheessa vielä mahtuu omat vaatteet.No toi on kyllä täysin ymmärrettävä syy olla vie kertomati laajemmin.Toivoaan et tulokset on hyviä ja niissä ei ole mitään häikkää.

Onko kellään tietoo mistä sais niitä sängyn suojia ettei pisut mene patjaan asti.Muovitettuja froteealustoja vai mitä ne nyt on??
Tuli tuossa yöllä mieleen,eetä mulla niitä on ollut mutta nyt en löydä niitä mistään.
Kestoja kun käyttää ne on ehdottoman tärkeet.Niin ja sanokaa mulle mikä niitten virallinen nimi on.

Ai niin tuosta painon noususta tässä raskaudessa teen pohjat :ashamed: Nyt jo tullut 12kg lisää.Edellisissä tuli 14kg näissä pystyin kyllä vielä liikkumaan ym.Nuorimmaisen loppuvaiheessa liitoskivut hieman rajoitti liikkumista.

Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille =)

äiti-kengu ja pikku kengu 31+4
 
Huomenta,

ja myöhästyneet äitienpäiväonnittelut kaikille nykyisille ja tulevillekin mammoille! :)

Me käytiin tosiaan np-ultrassa perjantaina ja kaikki oli kunnossa! (Iso HUH!!) "Möykkymme" CRL-mitta oli 48mm, ja hienosti näkyi jalat varpaineen ja kädet sormineen. Kaveri venytteli, huitoi ja potkiskeli minkä ehti, ja hörpiskeli vettä. :) Oli tosi liikuttava näky, ja kivi vierähti sydämeltä kun sai nähdä hänet noin liikkuvana. Niskaturvotusta oli 1,1mm, joka kätilön mukaan on ok. Eikös se ole joku 3mm se hälyttävä raja? Jotain verikokeitahan ne sitten vielä otti ja tuloksia pitäis tulla postissa n. viikon kuluttua, mutta täytyy myöntää, että meni vähän ohi että mitä verestä tutkitaan...? Mä oon niin tietämätön, että välillä ihan hirvittää.

Pahoinvointi jatkuu edelleen. :( Viikonloppuna oli vähän helpompaa, kun oltiin muissa maisemissa, mutta tänään aamulla taas oksensin, joten jäin kotiin. Huomenna neuvolalääkärille.

Kiva kuulla Pajunen, että myös teillä on kaikki hyvin! Saitteko hienoja kuvia?

Tervetuloa Aurinko73! Rohkaisevaa kuulla, että olo todennäköisesti jossain vaiheessa muuttuu hyväks ja energiseks. Sitä odotellessa, huoh... (Äh, nyt kyllä lopetan tän valittamisen!)

Mukavaa alkavaa viikkoa muillekin! Tosi kiva lukea teidän juttuja täältä, kun ollaan niin eri vaiheissa raskautta, niin saa vähän vinkkiä tulevasta!

Vilhelmiina73 ja Möykky
12+1 (POKS POKS!) :heart:
 
Kivoja ultrakuulumisia!

Vilhelmiina73: mäkään en tiedä mitä ne verestä tutkii...? Mulla on sama yhdistelmäseula huomenna ja kieltämättä jänskättää. Kun sitä riskilukua joutuu sen viikon oottelemaan ja sekin voi hälyyttää vielä. Ja sitten jos mennään jatkotutkimuksiin niin kromosomitutkimustuloksia joutunee oottamaan vielä 1-3 viikkoa kai. Että on tässä jännitettävää. Toivottavasti tämä yhdistelmäseulan eka tulos olisi ok vaikka pelkäänpä että ikäni (35) nostaa riskiä :whistle:

Koodi:
[url=http://lilypie.com][img]http://md.lilypie.com/3wjlp3/.png[/img][/url]
 
Hei,

tässä alla linkki HUS:n seulontainfosivulle. Yhdistelmäseulassa katsotaan siis ns. ikäriski, niskaturvotus ja veren istukkahormonien tasot. Nämä tiedot yhdistetään ja sillä saadaan kartoitettua arvioitu kromosomitaudin riski. Jos riski on suurempi kuin 1:250 tarjotaan yleensä mahdollisuutta jatkotutkimuksiin. Pitää kuitenkin muistaa, että vaikka riski olisi esim. 1:50, se tarkoittaa prosentuaalisesti vain 2% tautiriskiä: 98% tämän riskin saavien äitien lapsista on kromosomistoltaan täysin terveitä.

Mihinkään jatkotutkimuksiin ei tarvitse osallistua: samoinhan jo seuloihin osallistuminen on vapaaehtoista. Kukin päätöksensä mukaan.

>>HUS:n seulontainfoa<<
 
Vilhelmiina kiva että ultrassa kaikki oli hyvin =) Toivotaan,että tuo pahoinvointikin alkais helpottaan.
Noihin tutkimuksiin en mennyt,joten niistä en tiedä.Vaikka ikää onkin 35v.

tiila kiitos tiedosta.Saakohan netistä tilattua sitä muovitettua froteeta?Mulla kun on matkaa lähimpään kangaskauppaan.

Omaa napaa.soitin puhelinajalla terkalle en pääse neuvolalääkärille tarkastuttaan tilannetta.Ei katso tarpeelliseksi.Yksityiselle tarvii mennä,jos haluan.
No näitten supistusten kanssa on sit vaan opittava elään.Kauhistuttaa vaan toisaalta ettei nää sit siellä loppuvaiheessakaan saa mitän aikaiseks :(
Henkinen puoli tässä koville joutuu.Toki mun tarvii olla tyytyväinen ettei kk sitten ollut muutoksia.Mistä mää sit tiedän mitkä tekee ja mitkä ei.
Eipä muuten tee enää yhtään mieli käydä neuvolassa.Sillä oli taas puhelimessa todella törkeetä tekstiä |O :headwall: :headwall:
Jospa menis kartoittaan vauvanvaate tilannetta :heart:
 
Vilhelmiina, hienoa, että kaikki oli ultrassa hyvin! Multakin otettiin verikokeet, 3 putkea: veriryhmä, kromosomitutkinta sekä joitain tarttuvia tauteja (muistaakseni HIV ja kuppa, vai mitähän siinä oli...). Tulosten pitäisi tulla postissa noin viikossa, jos kaikki on kunnossa. Jos kromosomitutkinnassa on jotain epäselvää, Kättäriltä soitetaan.

Onpa ikävää, ettei Äiti-Kengu saanut apua neuvolasa puhelimitse. Mä en tajua, miksi joidenkin ihmisten pitää olla niin ilkeitä. Kyllähän neuvolan tehtävä on kuitenkin auttaa, jos raskaana oleva kokee apua tarvitsevansa. Sehän nimenomaan on niiden työtä. Jaksamisia sulle, Äiti-Kengu!

Mulla on huomenna toinen neuvolakäynti. Oli jotenkin hassua, kun terkkari oli mua huomattavasti nuorempi, sellainen varmaan vastavalmistunut nuori tyttönen. Tunsin itseni kyllä aika vanhaksi :LOL:
 
Hei ! Eikös siinä äitiyspakkuksesa ole sellainen muovifrotee-systeemi, vai onks ne kertakäyttösiä ?
Mä kun eilen kehuin että energinen olo ollut niin tänäin sit ihan väsyny :(
Millasia himoja teillä muilla on ollu raskauden aikana ? mä söin alkuraskudesta ihan sairaasti appelsiinejä ja join aplarimehua, ol niin huono olo 24 tuntia et ei sillon oikein mikään muu maistunu miltään. Salmiakki, suklaa ja lakut alko vasta maistumaan tossa 4 kk paikkeilla :p Hirvee himo myös ranskalaisiin ja uunipereunoihin...
 
Muovitettua froteeta löytyy ainakin Jyskistä, googlasin sillä hakusanalla ja sitten kosteussuojalakanaa kokeilin kanssa. Luulisi löytyvän jostakin nettikaupastakin! Onko kukaan tilannut kankaita netistä, että osaisi Äiti-Kengulle vinkata hyvää paikkaa? Ja kyllä tosiaan äitiyspakkauksessa on pieni palanen muovitettua froteeta, mutta eihän se auta jos sitä/niitä ei kaapista löydä (eikä uutta pakkausta aio ottaa) :D
Tosi kurjan kuuloinen Äiti-Kengun neuvolapuhelu.

Mieliteoista - mulle kävi nyt niinkuin esikoisenkin odotusaikana, että makeanhimo lakkasi tyystin. Ennen raskautta saatoin syödä suklaata/irtokarkkia päivittäin, ja jo ennen kierron ylimenoa jäi makea kokonaan pois. Onneksi näin päin! Pahoinvointi joka molemmissa raskauksissa on alkuvaiheessa ollut voimakasta, on vienyt lähes kaikki muutkin ruokahalut.. Varsinaisia himotuksia ei vielä nyt ole tullut. Esikoisesta aloin loppukolmanneksella litkiä litratolkulla Pepsi Maxia (ja se jäi päälle myös synnytyksen jälkeen vähäksi aikaa), nyt en voi kuvitellakaan juovani mitään niin makeaa. Odotellaan ajan kulumista siis.. kaipa se loppuvaihe tuo taas jonkun 'pakko saada' -olotilan.

Osittain olen tuon raskausdiabeteksen (tod. esikoisraskaudessa loppukolmanneksen aikana) takia myös jo tarkoituksella muokannut ruokavaliota, mutta ainakin toistaiseksi voin kyllä popsia perunaa ja leipää huoletta. Esikoisen aikaan (loppukolmanneksella siis) niiden syönnistä tuli välitön huono olo, oikea monen tunnin krapulatila. Jospa sokerin/hiilihydraatinsieto säilyisi tälläkin kertaa ainakin yhtä pitkälle.

Täällä satoi pari tuntia sitten rakeita oikein roimasti! Ja nyt taas paistaa aurinko ihanasti, aivan kuin aamullakin. Kesä tulee, ihanaa!

~Tiila ja Kauno 16+6
 
Kopion tänne saman, mikä on marraskuisissa ja keskenmenon kokeneiden ketjussa:
Iltaa! Viimein ehdin koneen ääreelle... päivä mennyt paikasta toiseen juostessa =) kuten ilmeestä jo voi päätellä, niin tuon tullessani hyvät ultrakuulumiset, kaikki siis niinkuin pitäänkin, syke näkyi hyvin, ei mitään poikkeavaa, laskettu aikakin pysyi samana, mitä itse olin laskenyt viimeisten menkkojen mukaan (heitti muutamalla päivällä, mutta pidetään se silti samana).
Siellä se pikkuinen nukkui suurimman osan ajasta, kuvaaja sitä sanoikin, että on "hyvähermoinen", kun ei yhtään häiriinny, vaikka kuinka koetti masua ravistella, ja välillä kävelinkin, että olisi vaihtanut asentoa... kaikenkaikkiaan ultrasi neljästi, kahdesti masun päältä ja kahdesti alakautta, loppuyhteenvetona kuitenkin kaikki normaalisti, eli terve vauva tulossa :heart:

Kerroin viimein lapsillekin, ja kaikki otti uutisen oikein hyvin... nuorimmainen ei malttaisi odottaa puolta vuotta, kun odottaa niin kovasti pääsevänsä isosiskoksi :) , ja lupasi kertoa uutiset heti aamupiirillä tarhalaisille :D

Tässä nyt omaa napaa, on todella helpotusolo kaiken piinaavaan odotuksen jälkeen... ei muuten löytynyt syytä sille vuotelulle, eli ilmeisesti kyseessä harmiton tuhrutteluvuoto.

kuiskaten 12+2 (uä:n mukaan 11+6), mutta koska ei muutettu laskettua aikaa, lasken entisten viikkojen mukaan...
 

Yhteistyössä