40+ ODOTTAJAT, vol 2

hei sela, mun käsittääksen niskapoimu on otettava 10-12 viikoilla, itse kävin jo 10. viikolla.
En ole varma.
Kannattaa vaan soittaa ja kysyä sieltä missä se tehdään. Jos pääsisit ennemmin?
MIITA, mulla oli ultrankin mukaan viikolla 28 vauva ihan nurinpäin, ja potkutkin tuntuu missä milloinkin, tällä hetkellä alaspäin potkii.
Jotkut jo tässä vaiheessa asettuvat pää alaspäin, mutta osa on itsepäisiä :))
Aamulla kävin neuvolassa, olen siis 28+3, ja hemoglobiini oli edelleen 130 enkä ole ottanut yhtään rautaa, kuitenkin suositteli että aloitan pikkuannoksella, ja hain Retafer 50 mg apteeksista kotimatkalla, koska on se pudonnut kuitenkin, kun lähtötaso oli yli 150.
Pissa oli puhdas, ja painoa on tullut ensimmäisen neuvoläkäynnin jälkeen noin 6kg.
Verenpainekin oli hyvä, parempi kuin ikinä silloin kun viimeksi alle 30-vuotiaana olin raskaana.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vauvatoive10:
hei sela, mun käsittääksen niskapoimu on otettava 10-12 viikoilla, itse kävin jo 10. viikolla.
En ole varma.
Kannattaa vaan soittaa ja kysyä sieltä missä se tehdään. Jos pääsisit ennemmin?
Tampereella taas ei oteta (neuvolantädin mukaan) ennenkuin 12 vkoa on varmasti täynnä... Olikohan tuo nyt sitten 12 - 13+6 viikoilla. Eli kannattaa soittaa.

 
Heipat kaikille! :flower:

Tulin just lääkäristä ja arvaattekos mitä! se lääkäri löysi sydänäänet!!! :heart: minä en niitä ehtinyt/tajunnut nähdä en kuulla kun tilanne meni (taas) niin nopeaan, mutta näin hän kertoi että kaikki hyvin, sydän pomppaili :)

Nyt sitten vaihtui lääkitys eli lopetan sen hepariinin käytön ja tilalle tuli joku antitrombotik piikki..."clexane" nimeltään. pitää alkaa googlettaa tota, kun en yhtään tiedä mikä lääke toi nyt sitten taas on...

Mutta jeee! pikkuriikkinen on kuin onkin siellä elossa ja kasvaa :D Niiin onnellinen oon!!!!! :flower:
 
Verikokeessa käyty ja mukava oli käydä ku ei ollu yhtään jonoa. Mies kävi samalla verenluovutuksessa :)

Sain vaihdettua ultra-ajan ja nyt se sit on 16.7
Ultrahoitaja/kätilö sanoi, että ihanteellisin olisi just tulla tuolloin 20.7,mutta sopii myös näin.
Ihmettelin sitä kun sen tekee lääkäri. Koskaan aikaisemmin ei le lääkäri np-ultraa tehnyt vaan on ollut kätilö. Mites teillä?

Little Bear Onnea sykkeestä :) Kyllä se on niin helpottava tunne hetkeksi aikaa aina kun syke on haviattu/kuultu.
 
Ihanaa että kaikilla hyviä ultrakuulumisia teekuppi, oivikki ja little bear :heart: .

Sela, soita suoraan paikkaan jossa niskapoimu-ultran tekevät. Vaihtelee ilmeisesti vähän paikkakunnittain tuo ajankohta jolloin ottavat. Minä jouduin kyselemään kun olimme lähdössä ulkomaanmatkalle, että käynkö ennen vai jälkeen matkan. 10+4 oli aikaisin milloin voi käydä (kävin sitten 10+5 ja näkyi hyvin se mitä piti tarkastella) ja 12+ 5 (tai 12 + jotain sinnepäin, en muista enää tarkkaan) olis ollu jo liian myöhäistä.

ON: Nyt en ole liikkeitä tuntenut, ehkä ne mitä liikkeiksi luulin olivatkin suolikuplia tai jotain. No, ei kai parane huolestua. Oireita ei paljoa ole kuin jonkin verran pullottava vatsa, sekä se että uuvuttaa helpommin ja hengästyy nopeasti, esim. portaissa. Tänään on kuitenkin vasta 15+6, joten olis aikaistakin kai niitä liikkeitä tuntea.
 
Oottepa olleet ahkeria palstailijoita! Pikaseen katsastin monta sivua ja uudenkin ootte jo perustaneet. Hyvä me nelikymppiset! :) Uusille tervetuloa! =)

Oletteko te kaikki jo kesä-/äippälomalla, kun on ollut täällä niin vilkasta? Mun pitää kärvistellä ensi viikko ja sit alkaa kesäloma, jonkä perään heti äitiysloma. Ihanaa!!!
Jospa sitten ehtisin ja jaksaisin alkaa tehdä hankintoja. Kun en ole vielä juuri mitään hankkinut. Muistaakseni Vauvatoive lähes samoilla viikoilla olet hankkinut jo kaiken. APUA! Mulla vasta muutama vaate ja äitiyspkt. Pinnasänky odottaa maalausta. On sentään perintökehto valmiina, mut ei patjaa. Ei myöskään hoitopöytää, vaippoja, imetysliivejä ja mitä kaikkea sitä sit tarviikaan. Taidan ottaa vähän liian lunkisti tän tavaran hankinnan. :whistle:

Miten vaunujen kanssa pitäis toimia? Onko teillä muilla käytetyt vai uudet? Netistä vai kaupasta? Oletteko hankkineet esim. Saksasta netin kautta tai muualta?

Sitteri sentäs tulee miehen eksältä. Joo, semmosia eksiäkin on olemassa, jotka lupaa sitterin lainata. Mä en kyllä pystyis. :kieh: Sit toisaalta olis niin ihanaa hankkia kaikkea uutta, mutta taloudellisesti ajateltuna ei kannata, kun tämä iltatähti tuskin sisaruksia saa. Alkaa tuo ikä painaa (41) ja tätäkin väännettiin kaksi vuotta.

Huvittavaa näissä hankinnoissa on se, että meillä on lapsen isän kanssa yhteensä 8 lasta eikä kummallakaan mitään vauvatavaraa jäljellä. Ehkä muutama lelu. :LOL:

Antakaa vinkkejä, miten olette toimineet/mistä mitäkin hankkineet, kun tuntuu, että olen ihan ensikertalainen, kun omista hankinnoista on aikaa jo 17 vuotta. Tuolloin tavarat meni neljä lasta läpi, mummot hankki rattaat, eno vaunut, hoitopöytä löytyi käytetyn tavaran kaupasta. Nyt ei mummot enää jaksa/osaa hankintoja tehdä,enolla omat lapsenlapsensa ja kiertely kirppiksillä yms. ei innosta edes ajatuksena, kun joka askel puuskututtaa ja nämä helteet vie voimat.

Sain muuten vinkin turvotukseen: pari kidettä merisuolaa päivässä nesteeseen liotettuna auttaa kuulemma nestettä poistumaan kehosta. En ole vielä kokeillut, mutta pitänee kokeilla, kun jalat päivittäin turvoksissa.

Tete 28+5
 
LB tännekin onnittelut :heart:

vauvatoive sinulla on tuo hemppa pysynyt hyvänä. Minulla on myös luonnostaan hyvä normaalisti ei alle 145. Nyt oli 136, mutta varastorautaa oli liikaa :eek: .

Sela kätilö teki nt-ultran minulla.

Tete-a-tete
tällä helteellä ei vältämättä varmaan kaupoille tule lähdettyä. Kyllä sinulla varmaan on aikaa, kun loma alkaa. Minullakin on pinnasänky valmiina tuolla kellarissa se on minulle hankittu ja sitten kiertänyt jo aika monella pienllä.

Nyt kokeneemmat kysymys. Tänään minulle on tässä iltapäivällä tullut kipua tuohon kohdunkohdalle. Kestää vain hetken kerrallaan, ei onneksi kova, mutta tuntuva ja se voi toistua monta kertaa peräkkäin. Voisiko tämä olla kohdun kasvukipua? Ja millainen kipu on, josta kannataa olla huolisaan ja yhtydessä jonnekin, siis kuinka kova, esim. ei pysty enään kävelemään???

Aamulla sain imuroitua, mutta sitten loppui puhti ja olen levännyt ja nukkunutkin pari tuntia. Jospa tässä illalla jaksaisi pestä ne lattiat. Onneksi olen lomalla vielä heinäkuun loppuun, en mitenkään selviäisi töissä näin heikkossa kunnossa.

Oivikki ja Suoma 11+6
 
oivikki Vaikuttaa kohdun kasvulta, joka aiheuttaa tuollaista ohimenevää kipua. Voisi ollaa myös kohdun kiinnikkeet. Kipu voi tulla juurikin, kun rehkii/kävelee tms. Voi tulla, vaikka vain istuisi. Menee ohi ja tulee kun tulee ja menee taas ohi. Jos muuttuu todella kipeäski eikä mene ohi, niin yhteys neuvolaan/ä-polille.
 
Oivikki minullakin oli aikaisemmassa vaiheessa jomotusta alavatsalla ja nivusissa. Oli varmaan juuri tuota kohdun kasvusta johtuvaa.

Kun tein nuo tuplat oli minulla juniori 18 vuotta. Mitään vauvajuttuja ei ollut jäljellä. Oli toisaalta ihana ostaa uutta, kun esikoiselta ja sen vuosi ja kuukausi nuoremmalta velipojalta piti opiskelijana kituuttaa kaikessa. Nyt taas poikienkin jutut on jaettu maailmalle lähes kaikki, niin että taas "saa" ostaa uusia tyttöjen tavaroita. Olen tilannut Saksasta sängyn, rattaat ja vaunuosan.

Onneksi terkka laittoi lähetteen Taysiin ihan mukisematta. Totesin, että onhan tämä riskiraskaus jo ikänikin puolesta. Lisäksi minulla oli raskausmyrkytys edellisessä ja joku ihmeen helpp-syndroma, jossa leukosyytit romahtivat.

LB minä piikitän tuollaista pienimolekyylistä hepariinijohdannaista. Niitä on Suomessa kahta eri valmistetta: Klexane ja Fragmin. Ovat ns. napapiikkejä.

Huomenna reissuun ja mitään ei tavalliseen tapaan ole pakattu. Mies yleensä hoitaa sellaiset hommat...

Discovery 26+5
 
kiitos tete ja discovery tätä on tässä välillä edelleen vaikka vain istun, semmoista vihlontaa oikeastaan, mutta kyllä kai sen kasvun täytyy vähän tuntuakin. Jos sitten muuttuu pahaksi niin otan yhteytää päivystykseen.

Discovery hyvä, kun sait sen lähetteen. Sujuivatko kaupat saksata hyvin?
 


Ninni, mä kans välillä tunnen kuplia vatsassa, jotka olen laskenut suolen liikkeiksi :) Lisäksi välillä (istuessa) tuntuu, siltä kuin joku kutittelisi tuosta vatsanahan alta... Voihan ne olla tai sitten olla olematta :D

- Siiri S, 16+4, mies lähti polttareihinsa, mä vedin 3 tunnin tirsat sohvalla, tää kuumuus ei todellakaan ole mun juttu
 
tete-a-tete, on vähän pakko hankkia valmiiksi, koska mulla ei ole sukulaisia lähimaillakaan, eikä miestä kuka sitten juoksee kaupassa, ja noi teinipojat voi olla vähän ihmeissään jos laitan niitä ostamaan jotakin tissiliivinsuojuksia :LOL: ehkä pysyn järjissäni kun yritän toimia ja puuhata, kun välillä tekee vaan mieli parkua, niinkun tänäänkin kun katselin illalla ruotsinkieliseltä kanavalta sitä sarjaa KÄTILÖT ja siinä eniten taas itketti se kun joillakin on niin ihanat miehet!!!
 
Little Bear, ihanaa että vauvalla kaikki tuntuu olevan hyvin ja kasvaa ja sykekin jo siellä näkyi,
mulla ei noilla viikoilla vielä havaittu, ja pelkäsin myös pahinta. Nauti nyt, olet sen ansainnut, ja miehesi myös on varmaan onnellinen.
 
vauvatoive minäkin katselin kätilöt ohjelmaa, siinnä en itkenyt. Mossin tyttärissä kyllä, kun siinä se isä pieksi sitä yksin raskaana olevaa tytärtään.

Minulla on mennyt tämä pävärytmi lomalla ihan etelä-eurooppalaiseksi, päivällä vietän siestaa ja sitten illalla valvon. Sain ne lattiat pestyä nyt illalla :) tuli hyvä mieli vaikka pesinkin pienissä erissä ja aina välillä jouduin lepäämään.
 
Kiitos kaikille! Oon niin iloinen siitä sykkeestä, kun aloin jo hermoilla että ei siellä varmaan mitään näy. Nyt saa sit viikon verran huokailla ja sit viikon päästä lauantaina on seuraava ultra. Lähden nimittäin huomenna pikku lomalle loikoilemaan B)

Vauvatoive oon lukenut sun katalasta miehestä ja tilanteesta ja paljon voimia ja jaksuja toivottelen. Uskon että olet vahva ja kykenet kaiken hoitamaan yksin, mutta ei se varmasti helppoa ole :hug:

 
Onnittelut LittleBearille kivoista ultrakuulumisista.

Oivikki: mulla kans oli vihlontaa alamasussa eli kohtu siellä kasvaa.

Me kans ostettiin kaikki isot ostokset jo keväällä, mies hoiti tuon vaunuasian, eli selvitti hinnat yms. ja mistä sitten edullisesti ostetaan malli mikä haluttiin. Ostettiin vielä lisäksi rattaat joihin saa turvakaukalon kiinni, niillä sitten helmpompi käydä kaupoilla menevät pienempään tilaan. Molemmat ostettiin suomesta.

Mulla kans tuohon esikkoon ikäeroa 25 vuotta, joten eipä ole mitään jäänyt ja sama tilanne kun Discoveryllä että kiva ostaa uutta kun silloin nuorempana oli rahat tiukassa, tosin silloin siskojen kanssa oli samanikäisiä lapsia että kierrätys oli järkevää. Enkä nytkään törsäilymeiningillä ole ostanut.
 
Huomenta!
Onpa tosiaan kirjoiteltu! Kivaa!
Me oltiin eilen Puuhamaassa tyttären ( 12v) ja sen kaverin kanssa. Kivaa oli, mutta illalla sitten ihan poikki.
Vauvatavaroista; Eipä ole minullakaan jäljellä sitten yhtikäs mitään ja nyt on vielä aikasta hankkiakin, pari bodya olen ostanut. Ja sitten Ruskovillan silkkimyssyn, sellanen on ollu mulla aina kaikilla heti synnäräriltä asti pikkuisen päässä.
Ihmeen vaivattomasti mulla kyllä mennyt tää alku, ei oikeestaan väsytä, eikä okseta, kaikkee voi syödä, maha on vähän turvoksissa ei muuta. Onko muuten kukaan teistä ollut äitiysjoogassa, kokemuksia?

Little Bear, suuret onnittelut sykkeestä, aivan ihanaa!
Vauvatoive, luitko sen kirjan, yritä keskittyä niihinasioihin jotka on hyvin, vaikka tiedän, että rankkaa on katsella muita isiä. Mistä päin Suomea olet?
Oivikki, kyllä mäkin luulen et vihlonta kuuluu asiaan vaikkei itsellä olekaan ollut.
 
Huomenta kaikille! Hyvä kuulla, että teillä muillakin on tuota vihlontaa ollut, se jatkuu edelleen.

LB tännekin pinoon hyvää lomaa sinulle!

Minni minkälaiset vaunut ja rattaat te ostitte?

Teekuppi en ole harrastanut joogaa tavallisesti, pari kertaa kokeillut. Yleensä käyn jumpassa / salilla noin 3 x vko, mutta viime keväänä ja nyt kesällä se jäi, sillä astma on ollut huonossa kunnossa. Nyt etsin netistä jotain jumpaa raskaana oleville, millä uskaltaisi aloitta ja törmäsin tuohon äitiysjoogaa kuulosti mielenkiintoiselta.
 
No voihan pentele. Nyt ne sokerit sitten lähti nousuun. Aamupaasto 6,6 ja siitä tunti 9,5 ja söin vain vähän tunnbrödiä. No jospa ois tilapäinen ilmiö.

Kyllä nauratti tuo painohomma, vaikken itse sitä edes huomannutkaan.

Jouduin esikoisesta makaamaan sairaalassa viikon 28. Alkaa uhkaavasti lähestyä. Minulla toisaalta kyllä viikot menevät hitaasti. Vielä 3 kuukautta. Oi ei !

Ihanaa lähteä autoon istumaan 700 km. Repikää siitä huumoria. Mukana kaksospojat, koira ja kissa.

Discovery 26+6
 
Kiitos kommentoijille vauvatavaran suhteen. Munkin tekis niin mieli ostaa uutta, kun oli mullakin aikoinaan tilanne, että rahat vähissä. Koska olin työttömänä, kun eka lapsi syntyi ja myöhemmin pienimmällä äitiyspäivärahalla ja silloinen mies työttömänä peruspäivärahalla, ei tullut ostettua mitään uutena.

Discovery Voisitko laittaa osoitteen, mistä teit tilauksen? Olisi kiva käydä katsomassa tässä pähkäillessä tarjontaa ja hintoja. Kaunko tavaran saapuminen kesti? Millaiset postikulut? Pitääkö maksaa tullia?
 

Yhteistyössä