40+ odottajat vol 4 (päiv. yksärillä)

Ihanaa Talvi!
Täällä yhdistelmäseulan tulos puhdas, down-riski jotain 1:15000.. mutta sokerirasituksesta narahdin ja nyt alkaa seuranta. Ei voi mitään, näin on sitten tehtävä.. ruokavaliotakin pystyn vielä viilaamaan jättämällä parit banaanit pois ja lusikallisen hunajaa :D
 
  • Tykkää
Reactions: Talvi-74
Hittolainen, tuntuu vähän kaikille käyvän sokerissa narahdus, JohannaT. Mulla yks työkaverikin just kävi ja narahti myös - hän on 37-vuotias.

Englannissa ei tuota rasitusta tehty (olin silloin 38-vuotias ja lähtöpaino oli 10 kg vähemmän kuin nyt). En tiedä miten siinä olis käynyt jos se olis tehty. Painoa kertyi aika hurjasti, mutta lapsi oli ihan normaalikokoinen.

Ja onnittelut seulan tuloksista JohannaT.

Mä sain viime perjantaina KELAn päätökset ja nyt sit vaan odotellaan äitiyspakkausta.

Sirppuliini 27+1
 
TR
Hei piiiiitkästä aikaa, ja onnea Talvi hyvistä ultranäkymistä :heart:

Oon välillä kirjoitellu tonne monikkojen puolelle, kun siellä on kuitenkin samassa tilanteessa olevia :) En toki ole teitä unohtanut, tuntuu vaan tää kirjottelu niin ylivoimaselta! Väsymys on jotain sanoinkuvaamatonta, sain onneks aikaistettua neuvolakäyntiä huomiselle, niin ottavat hempan, sitä ei ole ees otettu vielä tässä raskaudessa ja kaksosia oottaessa hemoglobiini laskee helposti alhaiseksi. Mun ei kyllä ole tarvinnut yhdessäkään raskaudessa syödä lisärautaa, saas nähä miten nyt. Kyllähän se väsymys kuuluu tähän muutenkin, mutta tää on jotain tajutonta...ja tänä aamuna oli ihan hilkulla, etten oksentanu kun nousin sängystä ylös...outoa :|

Sirppuliini:Me myös petyttiin aikalailla 4Dhen viime vuonna, nyt ois toisaalta ihanaa mennä kun on kaksi asukkia masussa, mutta ei kyllä taida raaskia...Mekin se DVD saatiin mukaan, ja oisko kerran sitä katottu sen jälkeen, aika turhaa oli!

Sokerirasituksissa tuntuu monet narahtaneen tosiaan, mulla pitäis olla se aikasemmin kun odotan kaksosia, sekin asia selvinnee huomenna.

23.9. maanantaina on seuraava ultra äitiyspolilla ja siitä aletaankin sitten seurata tarkkaan tyyppien kehitystä kahden viikon välein. Mies pääsee varmaan myös mukaan tuolloin ja ajateltiin kysyä josko jo näkyisi sukupuoli, pitäisi nimittäin olla jo nähtävissä ja eihän sitä tarvii nähdä kuin toiselta =) Ennen kaikkea tietty toivotaan, että kaverit voi edelleen hyvin ja ovat saman kokoisia jne...rakenteitakin katsellaan varmaan jo niin tarkkaan kuin mahdollista ja sitten on vielä kyllä varsinainen rakenneultrakin 20+ viikolla.

Mutta joo, kovasti on raskasta tää tuplaraskaus, niin helpolla tajuan nyt päässeeni noissa yksöisraskauksissa kyllä, ja jos tää on tätä jo nyt, niin mitens kolmen kuukauden päästä...

TR ja kääryleet rv. 14+3 (VASTA, näkisittepä mun mahan)
 
  • Tykkää
Reactions: Talvi-74
Onnittelut ihanista uutisista, Talvi =)
Sirppuliini, tosi harmi, ettei 4D vastannut odotuksia :( Toivottavasti annoit palautetta.

Mä kävin lääkärissä viime viikolla ja samalla ultrattiin. Pituuden mukaan vauva oli jo 2 viikkoa edellä, painoarvio taisi vastata viikkoja (1.1kg). Vauva ja vatsa sen mukaisesti näyttää kasvavan hyvin, kun taas painoa itselle ei ole edelleenkään tullut kuin n. 2kg, jos sitäkään. Lähtöpaino oli kyllä normaalia korkeampi joten siinä ehkä syy. Edellisessä raskaudessa painoa tuli n. 9kg, silloin raskauden alussa olin suht hoikka, nyt normaalipainoinen. Vähän ihmetyttää tuo alhainen painonnousu, mielestäni olen syönyt ihan hyvin, tosin määrät on usein pieniä, kun tuntuu ettei sinne vatsaan hirveästi kerralla mahdu. Ehkä annan itselleni luvan herkutella vähän enennän, vaikka pitääkin niitä saamarin sokereita syynätä... Tasan 2 viikon päästä mulla on onneksi aika omalla lääkärillä Suomessa.

Nicola (27+6)
 
  • Tykkää
Reactions: Talvi-74
Voi Talvi, ihanaa! :) :heart: Minähän tässä olen siirtäytynyt tuonne kuumeilijoiden puolelle, mutta siltikin käyn aina välillä täällä lueskelemassa teidän kuulumisia. Olen jännäillyt ultratulostasi, ja voin miten hienoa olikin nyt tuollaista lukea! Olen niin iloinen puolestasi, kun sinäkin jo niin pitkään olit ehtinyt huolehtia. Upeaa! :) :heart:

Ihanaista masusteluaikaa teille kaikille! :heart:
 
Talvi, mahtavia uutisia ultrasta! Onnea!

Mä jäin alkuviikolla sairaslomalle, supistelut. Sama vanha kaava, nyt ollaan vauvan syntymään asti kotona. Mutta ihan aiheesta. Kohdusuu kylläkin kiinni, mutta pehmeä ja lyhentynyt.

Odottaja - mulla nuo sf-mitat ovat aina olleet alakäyrillä. Nyt ei olla edes mitattu. En ole viimeraskauksissa enää vaivautunut ottamaan kantaa mahan pienuuteen. Aina ovat ajallaan syntyneet ja normikokoisina.

Nicola- hassua, joillakin painon nousu pysyy kohtuullisena ja ihan muutamassa kilossa. Uskomatonta, miltä tuntuisi liikkua "kevyellä vartalolla". Tokihan se massu tekee kävelystä hieman lyllertävän, kaikilla. Jos kerran syöt normaalisti ja vauvakin kasvaa, ei ongelmia pitäisi olla. Yhdellä tuttavalla vauvan paino ei noussut, joten joutui erikoissyyniin äiti syömisineen.

Ja TR, TUPLAONNEA! Multa on varmaan jäänyt jotain lukemattakin.

3 isointa koulussa ja 2 pientä hoidossa. Telkkari pauhaa taustalla kuluttaen sähköä, omenoita pitäis kuoria,pyykkiä pestä... Taidan ottaa suklaata ja pistää makuulle soffalle ja kattoa jotain nauhotettua.

Mäkin oottelen sitä äippäpakkausta, tahtoo hiplata niitä kuteita

HK
 
Meillä on kyllä alle kouluikäiset kotona. No kuulunkin siihen porukkaan, etten ikinä laittaisi lapsiani vieraiden hoitoon. :)

Vaikka vanhuus tulee ja 10.s tulossa, raskaudet menevät täysin niin kuin pitää. Rv 34+2 ja eilen oli lekuri, joka totesi paikkojenkin olevan kiinni ja kiinteitä vielä. Ehkä minut on tehty varta vasten äidiksi. :) Siksi vauvakuumekin iskee niin nopeasti uudelleen ja unohdan synnytyksien aiheuttamat tuskat sekä loppuraskauden olotilat. Kaikki muistuu vasta mieleen, kun on uudelleen tässä tilassa. :LOL: Vielä varmaan 50v mahapystyssä.
 
Sokerirasituksessa narahtamisesta on ollut puhetta, tämän päivän hesarissa oli asiaa liippava kirjoitus, "Riskistä tuli sairaus...", jossa mm. todetaan että ”Yhdysvalloissa määritellään parhaillaan uusiksi raskausdiabeteksen kriteerejä. Jos ne toteutuvat nykyisten kaavailujen mukaan, raskausdiabetesta sairastavien määrä kaksinkertaistuu yhdessä yössä.” Näinhän meillä varmaan on Suomessa käynyt. Itsellä kun on ollut yksi rajalla oleva arvo sokerirasituksessa, en koe, että sairastan r-diabetestä, ainakaan vielä, mutta kuuluun riskiryhmään kokeessa saadun tuloksen perusteella ja tässä vaihessa ennalta ehkäisevien toimien, ruokavalion (ja liikunnan) avulla pyritään minimoimaan riskit sairastua diabetekseen.

HillaKat: toivottavasti saat supistelut kuriin sairasloman aikana.

Hyvää viikonloppua kaikille!
 
RD ehkä lisääntyy siksi, että nykyaikana on varaa syödä enemmän sontaa raskausaikoina.
Jos oikeesti riski sairastua, se iskee jos iskee. Vaikka olisi hoikka, silloinkin sen voi saada. Kannattaa vain syödä terveellisesti, eikä sen enempää asiasta stressata.
 
hupiaelämään, hienoa, kun jaksat ja uskallat ! Mulla on ikää 42 ja viidessä vuodessa ollaan saatu 4 lasta, vanhin siis just 5 ja nuorin 4kk. Raskaudet on menneet ihan mallikkaasti, mutta kahden viimeisen synnytyksen jälkeen on tullut komplikaationa istukan huono irtoaminen ja isot verenvuodot, molemmilla kerroilla verensiirto, 5 litraa ja 3.5 litraa. Siksi en taida enää uskaltaa. Onko sulla ollut mitään isompaa ongelmaa? Ootko käynyt seuloissa? Turhia tai oikeeseen osuneita hälytyksiä? Mulla oli tässä vikassa 1:95 riski, mutta kaikki oli kuitenkin ok. Varmaan tämä ikä tekee niin paljon.
 
Taas erehdyin vahingossa koneelle. Yritän välttää tiskaamisen aloittamista...:D
Jos ajatellaan raskautta ja synnytyksiä lääketieteellisesti, ne on mennyt loistavasti ja ovat helppoja. En ikinä ole otatuttanut seulonta verikokeita ym. Varhaisultraa olen mennyt vain, että näen vauvan, mutta niskapoimu mittausta en ole koskaan otatuttanut. Nehän ei edes anna totuutta monestikaan. Ja meillä on ajatus, että jos tulee esim. downlapsi, on se tarkoitus tulla. Keskenmenot karsivat ne lapset, joilla ei ole tarkoitusta edes syntyä. Ymmärrän hyvin, jos joku keskeyttää raskauden, jos tiedossa vammainen lapsi. En vaan voisi ikinä keskeyttää itse. Kukaan aikuisistakaan ei ole täydellinen, miksi lapsien tulisi olla. En ole vielä tähän ikään mennessä nähnyt yhtäkään täydellistä ihmistä. HUOM! Jokainen tekee tässä asiassa omat päätöksensä. Vaikeasti vammainen lapsi ei ole helppo hoidettava ja siihen ei jokainen kykene. Meillä ei ole syntynyt vammaista, mutta olen ollut töissä kehitysvammaisten parissa. Toki se ei anna koko totuutta, koska töissä ei olla 24h/vrk:dessa ja ei ole vastuussa yksin. Rehellisesti jos sanon, kyllä tulee aina mietittyä, mitä jos nyt tulisikin vaikka esim dawnlapsi...Lähinnä ajattelen sitä, kun ne tarvitsevat huolenpitoa myös aikuisena ja sitten oma ikä ottaa vastaan tai kurkottelen haudan takaa. Mutta jos ajattelee ikää, ei ole varmaa, että 25v äiti eläisi lapsensa aikuisikään asti. Itse pidän tärkeänä elämää, enkä sitä kenen seurassa lapsi kasvaa aikuiseksi. SIIS kunhan lapsi saa sen turvan ja huolenpidon. En ole itsekään elänyt biologisen synnyttäjäni kanssa, enkä koe olevani huono millään tavalla. Enkä ole kyllä sitä edes kaivannutkaan ikinä.
Vanhemmat toivovat, että näkisivät sen päivän, kun lapset saavat niitä lapsenlapsia, mutta mikään ei ole varmaa edes nuorena vanhempana.

Meillä vanhin synt. -91, sitten -02, -04, -05, -06, -07, -08, -09, -11 ja nyt ollut 2vuotta taukoa. Eli nuorimmainen synt. -13
Raskaaksi tekee kaiken vain ja ainoastaan raskauden loppuvaihe. Tässä raskaudessa olen huomannut, että kun ei turhaa stressaa ja touhua, on huomattavasti paremmassa kunnossa. Eli kesti näin kauan oppia tämäkin asia.:) Kotityötkin voi hoitaa päivisin vaiheittain ja nyt osaan deligoida hommia myös isille.
Yksi iso rasite on, ettei tämä yhteiskunta anna äitien olla täyspäiväsiä äitejä. No itse kyllä opiskelen tässä samalla raskauden loppuun asti ja pari kertaa viikossa pakko käydä koululla synnytyksenkin jälkeen koko äitiysloman. Eli meillä noudatetaan hallituksen uutta kuviota jo äitiysloman ajankin.:) Onneksi mieheni on yrittäjä ja voi omia työaikoja muokata sen mukaisesti, että meillä puolittaminen voi tapahtua koko ajan.
 
Sunnuntai-iltaa kaikille!
Täällä on "kaikki hyvin" shokki tasoittunut ja sokerirasituksesta narahtamisen jälkeen nyt mittailtu kotona arvoja monta päivää putkeen. Yksikään päivän 5 mittauksesta ei ole mennyt lähellekään rajaa.
Mutta viime päivinä on särkenyt selkää ja vatsaa aika kummallisesti, kuten menkkakivut. Semmoinen ärsyttävä, levoton särky. Yritän rentouttaa lihaksia, venytellä mutta ei tunnu mikään auttavan. RAsitus pahentaa, joten pakko välillä vain olla makuuasennossa. Huolestuttaa mutta yritän vaan ajatella, että nämä on niitä jotain mystisiä kasvukipuja..?! Ei kuitenkaan mitään terävää kipua, enemmänkin pakotusta. Ei oikein jaksa olla pystyssä, selkä on niin väsynyt. Miltä kuulostaa, normaalilta?
Johanna ja 14-viikkoinen
 



Odottaja......monesko lapsi.........la


äitiys ja onni (40)...........3..............19.09.13 / TAYS
hupiaelämään (43)....... 10.............22.10.13
Odottaja 70 (42)............1yht..........29.10.13
tuulias (40)...................3..............05.11.13
Nicola73 (40)................2..............05.12.13
Sirppuliini (40)..............2..............9.12.13 / KÄTTÄRI
Maisa72 (41)...............4...............11.12.13
Joulu13 (40).................2..............13.12.13
HillaKat (39).................6..............14.12.13
Alexa (40)....................4..............21.12.13 / KOS
mamuska7 (40)............6..............27.12.13
Milla-Sofia (41)............7..............04.01.14
äiskä-73 (40)...............5..............18.02.14
TR (44).......................4..............08.03.14 / K-HKS
JohannaT (39).............1..............18.03.14
memmu05 (40)............1...............03.04.14




Synnyttäneet:

Pökön tyttö........3.6.13 (2 pvää yli LA)......poika (4050 g, 52 cm)


 
JohannaT mä en oikein osaa sanoa noihin sun kipuihin mitään. Selkä mulla aina välillä kipuilee ja vatsassakin on jos mitä tuntemuksia. Osa on liitoskipuja, osa lihasten venymiskipuja, osa supistuksia, osa jotain muita. Jos sua huolestuttaa niin voisit soittaa neuvolaan ja kysyä mitä ne on mieltä?

ON: Poitsu on ollut tänään aika hissukseen ja piti oikein tossa tökkiä ja hötkytellä mahaa, että lopulta sai jotain vastetta. Kun on normaalisti reilusti liikkuva lapsi ja sitten se on yhtäkkiä vähän rauhallisempi, niin heti alkaa ajatukset laukkaamaan. Jos kerta liikkuu paljon, niin sais sit liikkua aina yhtä paljon. Nih! :p

Mulla alkuraskaus meni ihan hujauksessa, mutta nyt ajan kuluminen on loppunut ihan tykkänään. Päivät matelevat ja tuntuu että raskausviikot eivät suurene ollenkaan ja LA:kin häämöttää ties missä asti vielä.

Maha alkaa olla jo aika kunnioitusta herättävän kokoinen ja kävelyillä käyminen on hieman tuskaa. Jos ei ala selkään sattumaan, niin alkaa sattumaan kohtuun. Kai sitä kohta maataan vaan soffalla ja odotellaan lasta syntyväksi. :( Ei oikein kiva vaihtoehto. Esikon rattaiden kanssa on vähän helpompaa kun niistä saa ikäänkuin "tukea".

Katsoin muuten Katsomosta Erilaisten äitien ekan jakson ja se jäi jotenkin "kesken". Katsoiko joku muu sitä ja mihin se jakso loppui telkassa? Katsomon jakso loppui kesken synnytyksen, ei kuvattu lapsen syntymää tai synnytyksen jälkeistä aikaa ollenkaan. Epäilen, että vika oli Katsomosta löytyneestä versiosta..? Kyseessä siis perhe Keinonen eli 18-vuotias yh-äiti.

Sirppuliini 28+0
 
Täällä ois sokerirasituksesta selvitty, eli arvot ok :)
tää raskaus onkin ollut siitä jännä että paino ei ole noussut niinkuin aijemmissa ja arvotkin olleet ihan hyviä mutta sitten taas tää olotila on kokoajan aika väsynyt eikä mikään oikeen meinaa huvittaa ja päätäkin särkee ajoittain kun taas aijemmissa raskauksissa olen ollut oikee energia pakkaus ja saanut aikaiseksi vaikka mitä...

Voi hitsi Sirppuliin kyllä sinullakin on raskaus edennyt jo pitkälle :heart: tuntuu että vastahan me tikutettiin plussia =) niin se vaan rientää....

äiskä ja villahousu 17+6
 
Huomenta=)

Tervetuloa sirppuliini joukkoon "Päivät matelevat ja tuntuu että raskausviikot eivät suurene ollenkaan..." :) vaikka pitkälle pääsit ennen kuin aika pysähty..

Katoin erillaisten äitien ekan jakson kuten eilisen tokan jaksonkin,
kyl synnytys siinä näytettiin pikasesti ja isä oli mukana, hyvin äidillä alko arki vauvan kans ja iskä lähti armeijaan. Positiivinen kuva jäi nuoresta äidistä kaikin puolin=)

ens viikolla alkais sit meitsin äippäloma..jee..:D

Odottaja 34+0
 
äiskä joo olen sunkin viikkojen nousua katsonut, että huhhuh kun aika rientää. Säkin olet jo kohta puolivälissä! Mä olen vikalla kolmanneksella. Lueskelin huvikseni juttujani tuolta kuumeilijoista ja voi sitä jännityksen ja tikutuksen määrää maaliskuussa. :heart: Ja nyt ollaan tässä heiluvan pallomahan kanssa (jota siis vauva heiluttaa :D). Ihanaakin ihanampaa.

Odottaja nonni, mähän arvasin että Katsomossa on joku skäbä sen jakson kanssa. Pöh. Musta se äiti oli ihana vaikka olikin niin nuori ja olisin todellakin halunnut nähdä miten arki lähtee rullaamaan. Meillä on siis himassa Canal Digital -boksi ja se ei löydä niitä jaksoja... Mä en ole löytänyt koko Ava-kanavaa, täytyy vissiin vähän perehtyä tuohon, jotta sais jaksot nauhoittumaan eikä tarvitse niitä Katsomosta katsella. Tuo CD-boksi on kyllä ihan hanurista kaiken kaikkiaan. Esim. jatkuvia nauhoituksia saa ihan randomilla tehtyä. Eli joskus onnistuu ja joskus ei. Kivat. Pitäs kait ostaa normidigi ja kytkeä se kiinni ja unohtaa tuo CD-boksin kanssa leikkiminen.

Ja sulla alkaa jo äippäloma!! Ihan mahtavuutta. Siitä ei olekaan sitten kuin pieni hujaus siihen että saat vauvan viekkuun. :heart:
 
Sirppuliini, mun 3. raskaus oli sellainen mateluraskaus. Tulin ihan täihin, kun mikään ei huvittanut, laskin päiviä seuraavaan neuvolaan aivan kuin elämässä ei muutakin olisi. Tuskastuttavinta oli tuossa puolen välin tienoilla ja vähän ylikin.
Nyt taas energiaa piisaa, vaikka muille jakaa. Supistelut vain pitävät menohaluni kurissa. Lenkkeilemään en pääse, mutta kaappeja oon siivonnu hullun lailla. Mistä sitä tavaraa kertyy?

Mä hain sen äitiyspakkauksen ja kaikki on pestynä jo. Pitäis vielä löytää varaston kätköistä pienet vaatteet ja pestä nekin. Näin ihanilla ilmoilla ja tällä tuulella pitää käyttää kaikki hyödyksi. Vihaan talvenajan pyykkäystä. Kuivausrumpua en käytä kuin lakana/pyyhepyykin kuivaukseen, pitäis tiesti opetella, kun sellainenkin luomus kotoa löytyy.

Painoa mulla on tullu jo 9kg. Kaikki tuossa reisissä. Vatsa on pieni pullero ja eestä eli takkaa ei näy, että olisin raskaana, vielä löytyy tiimalasi. Mutta noi reidet. Kumma, että leveevät noin. Tällä syömisellä ja liikkumattomuudella ei voi muuta odottakkaan. Mutta joo, keväällä sitten uudella innolla ulkoilemaan.

Pyykkikone piipittää... tullaan tullaan!
 
Heippa Masukkaat!

Täällä vihdoin alkaa mieli ymmärtää,että oikeesti sitä ollaan raskaana. ;) Hymyilyttää oma salaisuus, mitä ei olla vielä kerrottu kuin ihan läheisimmälle. Alankin jo näyttämään siltä,että jotain on syöty reippaasti :LOL: Ja hieman jo mieli miettii millaista säätä sitä on luvassa kun laitokselle olisi aika siirtyä kun matkaa jonkin verran on. Hah, aika tärkeitä ajatuksia :kieh: No kuitenkin. Sisaruksillekaan ei vielä olla puhuttu, mutta kai se on pian kerrottava kun huomaavat mahan kasvun. No olipa taas omanapailua..... :ashamed:

Jokohan sitä uskaltautuisi tuonne teidän listalle jos kelpaan :heart: En osaa punaista laittaa mutta josko joku huomaisi näin mustalla, kiitos. Eli Talvi-74 (39) 4. la 24.3.14

Ihania syyspäiviä Masun kasvattajat! Pianhan taitaa jo pikkuisia olla maailmaan tulossa ensimmäisillä :heart:

Terveisin: Talvi ja Aarre :kiss:
 

Yhteistyössä