5kk sosemaistelut, ei oikein tunnu sujuvan..

  • Viestiketjun aloittaja "äippä-85"
  • Ensimmäinen viesti
"äippä-85"
Esikoinen söi hyvällä halulla jo 4kk soseita mutta tän tokan kanssa tuntuu jotenkin takkuselta. Reilun viikon ollaan nyt syöty porkkanaa ja perunaa, mutta ei sinne mitään taida mennä.. Vai olenko mä unohtanut jo millasta se on se syömisen aloittelu?

Miten muilla on alkanut syöminen ja kuin nopeasti vauvat on oppineet? Millä tahdilla niitä uusia makuja ja kuinka paljon kerralla? HELP!!
 
Meillä kans 5kk nyt, ja ollaan aloteltu maistelemaan. Alotin luumusoseella ja noin 1tl-2tl/pvä ja noin viikko yhtä makua, loppuviikosta vähän enempi kerralla, jos ei mitään oo ilmaantunu. Ja sit seuraava maku mukaan. :) En tiiä meneekö ihan kaikkien oppien mukaan, mut näin on meillä ainakin ollu hyvä. Ja luumulla tykkäsiin alottaa, ku kiinteet monesti vetää vatsan kovalle, ni onpahan sitten pehmike jo hyväksi koettu :)
 
Pitääkö soseiden kera juotattaa vettä? Tissiä saa soseiden lisäksi. Onko parempi antaa soseita ennen vai jälkeen imetyksen? Vauva nyt 6kk. Niin ja missä vaiheessa liha mukaan? Ollaan maisteltu kiinteitä nyt vajaa 2viikkoa. Kuinka pian soseita pitäisi syödä ns. kunnon satsi? Haluan kuitenkin imettää ainakin vuoden verran.
 
"vieras"
Kannattaa käyttää mausteita, se auttoi meillä. Itsekin olen aina syönyt mausteista ruokaa ja vauvakin tuntui tykkäävän kun pisti hiukan makuja joukkoon. Nyt en tarkoita pippureita ja chilejä vaan persiljaa,rosmariinia, korianteria, salviaa jne mietoja makuja :)
 
Pitääkö soseiden kera juotattaa vettä? Tissiä saa soseiden lisäksi. Onko parempi antaa soseita ennen vai jälkeen imetyksen? Vauva nyt 6kk. Niin ja missä vaiheessa liha mukaan? Ollaan maisteltu kiinteitä nyt vajaa 2viikkoa. Kuinka pian soseita pitäisi syödä ns. kunnon satsi? Haluan kuitenkin imettää ainakin vuoden verran.
Lihaa voi antaa 5kk eteenpäin samoin kuin viljoja.
 
Nää vauvojen syömiset tuntuvat olevan aika yksilöllistä.
Minä annoin banaania alle 4kk ikäselle ja siitä lähettiin liikkeelle. Aloitin syömiset makeilla soseilla ja kun tajusi miten ruoka liikkuu suusta nieluun niin siiryttiin kasviksiin. Mä annoin alusta asti uusia makuja tiuhaan tahtiin. Mistää, kun ei mitään reaktiota tullut niin en välittäny alkaa tätä "uusi maku viikossa" juttua. Viljat ja lihat otettiin 4,5kk iässä. Kaikkee syö todella hyvällä ruokahalulla. täysiä annoksia syötiin noin alle kuukausi aloittamisen jälkeen. Meillä on vesi ruokajuoma ja maitoa saa aina ruokailijen välissä.
 
Meillä
alkuun ei olis 4½kk-ikäinen syönyt ollenkaan soseita,pitkään määrät olivat tosi pieniä,1-4 tl. 6-kuukautisena sai luvan istua syöttötuolissa ruokailujen ajan ja sitten alkoikin maistua paremmin,7-8 kk. söi jo hyvällä halulla 1-1½dl kerrallaan 5 kertaa päivässä.
Aloitettiin tällä 1 maku viikossa tyylillä,ekana oli paruna.
 
"Vieras"
Ap:llle: kokeile lisää makuja, maissia, bataattia jne, ja toki myös hedelmäsoseita ja aloittele kohtapuoleen puuroa toiselle aterialle. Kyllä se siitä pikkuhiljaa.
Meilläkin kyllä sipulin ja mustapippuriripauksen lisääminen ruokaan on parantanu soseiden menekkiä.


Sille jolla on 6kk lapsi: lapsi lisää soseiden kertamääriä sitä
Mukaa kun itse tahtoo. Suositus kuitenkin on että jos soseet aloitetaan vasta 6kk niin melko nopeasti lisätään lihaa ja viljaa ruokavalioon, samoin aterialertoja saa lisätä melko nopeasti, 7-8kk iässä viimestään pitäisi se viisi ateriaa päivässä olla, joten melko nopeasti iltapuuro mukaan kuvioon jne.
Ite oon imettäny soseiden jälkeen mutta jos tuntuu että lapsi on liian nälkäinen syödäkseen niin maitotilkka ennen ruokailua voipi rauhoittaa tilannetta. Imetyksiä pitäisi kiinteiden ohella ola se 5-6/vuorokausi jotta riittävä maidonsaanti varmistuu.
 
"Vieras"
Nii ja vettä voi tarkota ruokailun päälle, lähinnä että tottuisi mukiin ja vedenjuontiin ja tulisi suusta huuhdetua sosejämät. Ei siis. Nesteensaannin kannalta mitenkään oleellista se vesi ei ole.
 

Yhteistyössä