Aiheuttaako e-pillerit lapsettomuutta?

En tiedä, mutta mä syön nyt elämäni ensimäistä kertaa pillereitä, ja vuotta kauempaa en niitä syö. Lähipiirissä niin monta tarinaa siitä, että pillereitä syöty 16 vuotta, ja sitten ei enää kuukautiset tuu normaalisti, niihin syödään toisia pillereitä, siis että saadaan kuukautiset taas alkamaan.
 
Kata-76
Alkuperäinen kirjoittaja möksö:
Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Eikös niiden e-pillereiden tehtävä olekin aiheuttaa lapsettomuutta??? ;) (ainakin käytön ajan)
Joo, mutta tarkoitin, että niiden käytön jälkeen..
Kyllä minä tämän ymmärsin... Ei minulle ainakaan kukaan ole sanonut, että e-pillerit aiheuttaisi lapsettomuutta.
 
Hopping
No ei, mutta onhan se aika yleistä, että jos syödään kauan e-pillereitä, ei kroppa enää muistakaan kuinka sitä omaa kiertoa ylläpidetään kun aletaan vauvaa yrittämään. Sitten otetaan toisia pillereitä (terolut, clomit ym.), että saadaan kierto normalisoitumaan. Tavallaan tuo pillereiden syöminen kierron normaloimiseen on lapsettomuudenhoitoa - sitä ensimmäistä ja helpointa astetta.
 
no
Pari kaveriani, molemmat kohta kolmikymppisiä, napsivat parhaillaan keltarauhashormonia kun vuosien pillereitten syönti on hävittänyt ovulaation ja siirtänyt vauvahaaveita ainakin vuodella. Ei kai ne suoranaista lapsettomuutta aiheuta, mutta hedelmällisyys ei ehkä palaudu samantien kun sitä toivotaan.
 
Kata-76
Tai kyse voi olla siitäkin, että fysiologisesti ottaen paras lapsentekoikä oli siinä kahdekympin jälkeen, kun taas e-pillereillä sitä siirretään lähemmän kolmeakymppiä ja sen ylikin. Eli kyse voi olla ihan puhtaasti iän mukanaan tuomista ongelmista ei siis e-pillereistä.
 
katt
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
En tiedä, mutta mä syön nyt elämäni ensimäistä kertaa pillereitä, ja vuotta kauempaa en niitä syö. Lähipiirissä niin monta tarinaa siitä, että pillereitä syöty 16 vuotta, ja sitten ei enää kuukautiset tuu normaalisti, niihin syödään toisia pillereitä, siis että saadaan kuukautiset taas alkamaan.
Joo minulla kanssa sukulainen söi pillereitä 10 vuotta ja sen jälkeen oli kuukautiset ihan sekaisin. Monta vuotta saivat yrittää ennen kuin tuli viimein raskaaksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hopping:
No ei, mutta onhan se aika yleistä, että jos syödään kauan e-pillereitä, ei kroppa enää muistakaan kuinka sitä omaa kiertoa ylläpidetään kun aletaan vauvaa yrittämään. Sitten otetaan toisia pillereitä (terolut, clomit ym.), että saadaan kierto normalisoitumaan. Tavallaan tuo pillereiden syöminen kierron normaloimiseen on lapsettomuudenhoitoa - sitä ensimmäistä ja helpointa astetta.
Jotenkin tuntuu ikävältä, että lääkärit tietävät tämän, mutta silti antavat jopa vasta 15 kesäisille pillerit. Eikä minulle ainakaan ole kukaan lääkäri koskaan sanonut näistä "pienistä" sivuvaikutuksista..
 
Mä aattelen sen niin että valitsenko sen mahdollisuuden että saatan joutua napsimaa keltarauhashormoonia et menkat saadaa pillereiden jälkeen vai jätänkö pillerit ottamatta ja vuodan 20 päivää kuukaudessa säännöllisen epäsäännöllisesti ja oon hiton kipee niin otan mielummin sen ensimmäisen vaihtoehdon.. :p
 
Alkuperäinen kirjoittaja no:
Pari kaveriani, molemmat kohta kolmikymppisiä, napsivat parhaillaan keltarauhashormonia kun vuosien pillereitten syönti on hävittänyt ovulaation ja siirtänyt vauvahaaveita ainakin vuodella. Ei kai ne suoranaista lapsettomuutta aiheuta, mutta hedelmällisyys ei ehkä palaudu samantien kun sitä toivotaan.

Mutta eihän se hedelmällisyyskään ole nuoren tytön tasolla enää tuolla iällä! Onhan se ihan normaalia, että jos on syönyt vuosikausia pillereitä, ei voi enää kovin nuorikaan olla...

Itse söin pillereitä varmaan 15 vuotta. Kuukautiset eivät olleet normaalit ennen pillereiden aloittamista (puolen vuoden tauko ei ollut mikään ihme) eivätkä kyllä sen jälkeenkään (kierron pituus useita kuukausia edelleen). Raskaaksi kuitenkin tulin vajaan parin vuoden yrittämisen jälkeen (33-vuotiaana).
 
Hopping
Alkuperäinen kirjoittaja möksö:
Alkuperäinen kirjoittaja Hopping:
No ei, mutta onhan se aika yleistä, että jos syödään kauan e-pillereitä, ei kroppa enää muistakaan kuinka sitä omaa kiertoa ylläpidetään kun aletaan vauvaa yrittämään. Sitten otetaan toisia pillereitä (terolut, clomit ym.), että saadaan kierto normalisoitumaan. Tavallaan tuo pillereiden syöminen kierron normaloimiseen on lapsettomuudenhoitoa - sitä ensimmäistä ja helpointa astetta.
Jotenkin tuntuu ikävältä, että lääkärit tietävät tämän, mutta silti antavat jopa vasta 15 kesäisille pillerit. Eikä minulle ainakaan ole kukaan lääkäri koskaan sanonut näistä "pienistä" sivuvaikutuksista..
Näin on... Kai sitä ei voida todistaa, että johtuu nimenomaan e-pillereiden käytöstä, joten ei tartte kertoa haitaksikaan... Ja kaikillahan näin ei käy, mutta on kyllä yleistä. Surullista on kaiken lisäksi, että monilla se kierto ei koskaan palaudu vaan aina kun haluaa uuden lapsen, täytyy ottaa nuo pillerit avuksi... :(
 
Niinhän aina sanotaan, ettei vaikuta, eikä kaikilla todellakaan. Mulla on pari kaveria, jotka on tullut heti raskaaksi pillereiden lopetuksen jälkeen. Itse aloitin 15-vuotiaana pillerit, enemmänkin tosi pahoihin menkkakipuihin, ja samoihin aikoihin tuli kyllä se eka poikaystäväkin kuvioihin. Söin n. kolme vuotta, ja lopetin josku aikaa, sit söin taas vuoden, lopetin jne. Aina palas menkat heti takaisin ja säännölliseksi. Noh, kun tapasin nykyisen mieheni, aloitin pillerit 02/07. Söin kaksi vuotta, ja päätettiin lopettaa, kun vauvaa toivoisi. Vaikka söin vaan kaksi vuotta putkeen, niin mun menkat muuttu tosi niukoiksi, oli ennen jopa runsaat, ja iho meni VUOSI pillereiden lopettamisen jälkeen huonoon kuntoon. Nyt on lopettamisesta siis yli 1,5 vuotta, ja iho on palautunut normaaliksi (aina ollut puhdas iho), menkat edelleen aika niukat, ehkä hieman normalisoituneet. Joten, mulle nää kaks vikaa vuotta jotenkin muutti hormonitoimintaa, liekö sitten "vanhempi" ikä. Nyt ollaan yritetty vauvaa yli 9 kk eikä mitään. Päätin kyl etten ikinä enää syö pillereitä, kierukka sitten. Uskon, että pillereillä on kyllä ollut jotain vaikutusta.
 
dfdf
Päinvastoin. E-pillerit säilövät munasarjat siihen tilaan, jossa ne olivat aloitettaessa. Eli jos aloittaa 20-vuotiaana pillerit ja lopettaa 35. vuotiaana, niin munasarjat toimivat yhtä hyvin kuin 20-vuotiaalla. Tosin ne saavat oman ikänsä aika nopeasti kiinni, mutta heti pillereiden lopettamisen jälkeen on otollinen aika tulla raskaaksi.

Tästä syystä lääkärit suosittelevat pillereitä endometrioosista kärsiville, koska se pysäyttää taudin etenemisen. Ja kun he haluavat lapsia, niin paras mahdollisuus tulla raskaaksi on heti ensimmäisten kuukausien aikana lopettamisen jälkeen. Sitten tauti alkaa taas edetä.
 
Mä söin e-pillereitä useamman vuoden. Lopetin niiden syömisen ja muutoma kk tästä alettiin yrittämään esikoista (se eka pari kk oli ulkomailla eikä seksielämää ollut ollenkaan). Esikoinen sai alkunsa komannesta kierrosta (sen ekan seksittömän parin kk jälkeen).
 
vieras
Ei kai sitä kukaan voi tietää ihan varmaksi. Mä en ole syönyt e pillereitä kuin kerran 3kk pituisen ajan, joka sitten sekotti vuodeksi menkat tulemaan 3 viikon välein. Normaalisti oli aina kuukauden tauko niissä.
 

Yhteistyössä