Ajatko lapset pois kotoa, kun täyttävät 18v???? Mun kolleegan lapset ,20,25, 27v. asuvat kotona

  • Viestiketjun aloittaja "minää"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Mieheni sanoi, että on aika lähteä kun 18v tulee täyteen kun puhuimme kerran tästä. Itse taas olen sitä mieltä, että saa asua niin kauan kuin on tarvis ja kun lähtee niin saa palatakin kotiin, jos tilanne näyttää siltä. Miehelle tämä oli lopulta ok ja kokisin itseni lapseni hylkääjäksi, jos en tarjoaisi turvaa ja kotia jos maailma murjoo, vaan sanoisin tylysti ettei kotiin ole enää asiaa.

Tunnen erään maalla asuvan perheen, jossa lapsista osa on asunut kotona juurikin näin, että lähtenyt ja palannut ja asuu heillä heidän pian 50v täyttävä lapsensakin, vaikka epävirallisesti juoksee tiesmissä ja asuu mm. mökillään suuren osan ajastaan. Heillä koti on koti, jonne voi palata aina, eikä ovia suljeta heidän lähtiessään vaan aina voi tulla takaisin ja lähteä kun haluaa. Mielestäni todella ihana käytäntö.
 
En aja pois, mutta tilan määrästä ja lapsen suunnitelmista ja tilanteesta riippuen alkaisin jo patistamaan muuttamaan. Jos lapsi käy töissä, aika muuttaa on käsillä. En oikein innostu ajatuksesta, että yli 20-vuotias asuisi nurkissa enää, varsinkin jos on muitakin lapsia.. Itse muutin 18-vuotiaana pois.
 
Eri perheissä eri kuviot. Missään tapauksessa en lapsia alkaisi pois ajamaan, mutta toivoisin toki, että he itsenäistyisivät "normaalissa" aikataulussa. Tiedän perheen, jossa aikuisia lapsia kotona. Vanhin heistä selvästi yli kolmenkymmenen. Hiukan oudolta tuntuu, mutta se on heidän valintansa.
 
Useissa maissa syy tähän on se, ettei nuorilla aikuisilla ole varaa hankkia omaa asuntoa. Esim Italiassa itsenäistyminen siirtyy usein kolmenkympin lähistölle, myös se perheen perustaminen. Palkat eivät ole suuret, yhteiskunnan tukia ei ole samaan malliin kuin meillä ja sukupolvien yhteisasuminen on ehkä vähemmän toive kuin pakko. Ennen ehkä agraariyhteiskunnassa tilanne oli toinen, mutta kun aikuinen kaupunkilaisihminen ei pärjää palkallaan tai voi opiskella muuten kuin kotoaan käsin, ei se välttämättä ole se mitä halutaan, vaan mihin on tyytyminen. Mutta voi se silti toimia ihan hienosti, en sitä sano.
Totta tämäkin. Mutta toiset taas voivat ihan yksinkertaisesti haluta asua lapsuudenperhe yhdessä, vaikka se varmasti varsinkin Suomessa harvinaista onkin en silti ymmärrä mikä siinä nyt niin ihmeellistä on.
 
Isä
Ei helvetti, yli kakskymppiset asuu vanhempien luona :D
Mite helvetissä ne harrastaa seksiä sitte tyttö/poikakaverian kanssa?
Sanomalla vanhemmillee: Älkää tulko, mä saan ny pimppiä :LOL:
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Isä;25270278:
Ei helvetti, yli kakskymppiset asuu vanhempien luona :D
Mite helvetissä ne harrastaa seksiä sitte tyttö/poikakaverian kanssa?
Sanomalla vanhemmillee: Älkää tulko, mä saan ny pimppiä :LOL:
Aika moni alaikäinenkin harrastaa seksiä vaikka asuu vielä vanhempien kotona. Eiköhän sitä aina joku paikka löydy.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25270231]Mieheni sanoi, että on aika lähteä kun 18v tulee täyteen kun puhuimme kerran tästä. [/QUOTE]

Millä tuon ikäiset elättävät itsensä jos on koulutkin kesken? Opintotukeakaan ei aina saa jos vanhempien tulot on liian suuret. Kouluakin voi olla yli 30 tuntia viikossa (ja kotitehtävät lisäksi), joten työntekoonkaan ei kauheasti aikaa ole.
 
[QUOTE="vieras";25270326]Millä tuon ikäiset elättävät itsensä jos on koulutkin kesken? Opintotukeakaan ei aina saa jos vanhempien tulot on liian suuret. Kouluakin voi olla yli 30 tuntia viikossa (ja kotitehtävät lisäksi), joten työntekoonkaan ei kauheasti aikaa ole.[/QUOTE]

Eikö jossain lukenut, että vanhemmilla on elatusvelvollisuus kuitenkin vielä tuolloin? Ei jos ei kotona asu ja tulot vanhemmilla liikaa, niin siinä sitten lompakkoa avaamaan vaan..
 
"vieras"
[QUOTE="just";25268852]25 ja 27v....tuo on jo säälittävää.[/QUOTE]

Höpöhöpö. Aivan normaalia tuo on.

Tietäisitpä eräät sukulaiseni, tätini ja setäni siis. Heitä on kaikkiaan 6, kaikki ovat iältään jo yli 50-vuotiaita ja kaikki asuvat edelleen kotonaan äitinsä kanssa.
 
"vieras"
[QUOTE="öö";25269578]Missä kaupungissa, ei täällä ainakaan?[/QUOTE]

Jaa. Tilastojen mukaan kylläkin alle 10% 20-vuotiaista on lapsi. Naisilla osuus on suunnilleen tuo 10%, miehillä 5%.

Että jos 90% 20-vuotiaista naisista ja 95% 20-vuotiaista miehistä on vielä lapsettomia, niin ei 20-vuotiaat vanhemmat kyllä minun mielestäni kovin yleisiltä vaikuta.
 
yhden äiti
En misssään nimessä aja 20-vuotiasta, mutta 25- ja 27 -vuotiaiden paikka ei enää ole vanhempien kotona. Minusta maksimi ikä tavalliselle lapselle on 23 v., joten siinä iässä on oma leipäpuu tai opiskelupaikka löydettykin jo.
 
sama vieras
Alkuperäinen kirjoittaja yhden äiti;25270387:
En misssään nimessä aja 20-vuotiasta, mutta 25- ja 27 -vuotiaiden paikka ei enää ole vanhempien kotona. Minusta maksimi ikä tavalliselle lapselle on 23 v., joten siinä iässä on oma leipäpuu tai opiskelupaikka löydettykin jo.
Jos kerran 25-27-vuotiaiden paikka ei enää ole vanhempien kotona, niin mitäs mieltä olet sitten tuosta minun hieman ylempänä ketjussa olevasta viestistä, jossa kerroin, että tätini ja setäni ovat jo yli 50-vuotiaita ja asuvat kaikki yhä äitinsä luona kotonaan.
 
Olis kyllä kamalaa, jos mut olis häädetty kotoa 18-vuotiaana. Mikäs keinotekoinen raja sekin on? Mä muutin 21-vuotiaana ja koin sen olleen juuri sopiva hetki. Jos kolmeakymppiä lähestyvä ihminen asuu vielä kotona niin taustalla on yleensä varmaan jotain. Kyllä mä sen ikäistä jo vähän voisin tuuppia itsenäistymään. :D
 
hmmmmmmm
Mielestäni "normaalein" aika muuttaa pois kotoa on lukion/ammattikoulun jälkeen. Siihen max. yksi välivuosi, mutta korkeakouluopiskelijan/normaalisti työssäkäyvän tulisi jo itseänäistyä. Ei niin PIDÄ tehdä, mutta se taitaa olla meillä täällä Suomessa se yleisin ikä muuttaa pois kotoa, eli 19-20v. Itse olin 17v.
 
Veljeni 25v asuu kotona, mutta samoin mieheni siskot 37v ja 27v. Eivat halua naimisiin eivatka toihin, ihme etta vanhemmat suostuu moiseen mutta ihmeellisempaa sekin etteivat itse muuta kaipaa. Paivat kuluu rattoisasti tv:n aaressa ja minua kiusaten.

Mun kummien tyttö 40v on aina asunut vanhemmillaan. Mutta hän on aikuisikänsä käynyt palkkatöissä ja tekee kotitöitä kuin kolmas aikuinen konsanaan.

Sitä aloin miettimään, että miksi ajaa lastaan kotoa. Mutta iso ero on siinä, jääkö lapsi kotiin loisimaan vai elääkö normaalia työssäkäyvän elämää. Jos loisimaan meinaa lapseni jäädä, niin ehkä joskus 20v täytettyään alan heitä ajamaan omaa pesää valmistamaan.
 
Olis kyllä kamalaa, jos mut olis häädetty kotoa 18-vuotiaana. Mikäs keinotekoinen raja sekin on? Mä muutin 21-vuotiaana ja koin sen olleen juuri sopiva hetki. Jos kolmeakymppiä lähestyvä ihminen asuu vielä kotona niin taustalla on yleensä varmaan jotain. Kyllä mä sen ikäistä jo vähän voisin tuuppia itsenäistymään. :D

Mä luulen että omalla kohdallani se voisi raja olla siina 20v. Jos lapsi kiukuttelee siinä vaiheessa vielä kuin teini, niin parempi on mennä omaan kotiin kiukuttelemaan, mutta jos yhteiselo jatkuu sopuisasti molempia osapuolia kunnioittaen kodin säännöillä, niin miksi lasta kotoa ajamaan vain iän perusteella.
 
"mie"
No EN TODELLAKAAN aja pois heti kun täyttää 18. Opiskeluajan saa mielellään asua kotona jos vain haluaa. Uskon kyllä, että itsenäistyvät ajallaan.
Itse muutin pois kotoa 20-vuotiaana.
 
Jos kerran 25-27-vuotiaiden paikka ei enää ole vanhempien kotona, niin mitäs mieltä olet sitten tuosta minun hieman ylempänä ketjussa olevasta viestistä, jossa kerroin, että tätini ja setäni ovat jo yli 50-vuotiaita ja asuvat kaikki yhä äitinsä luona kotonaan.

Siinä mielessä ei kannata 50 vuotiaita ja 20 vuotiaita verrata keskenään, että ajat on muuttuneet. Esim. joskus oli tapana nuoren parin muuttaa maatilalle vanhan parin rinnalle ja siinä ovat sopuisasti tai vähemmin sopuisasti eläneet. Muutenkaan aina ei ole sosiaalihuolto paaponut yksinäisiä syrjäytyneitä nuoria kuten nykyään. Perinteet pikkuhiljaa on muuttumassa.
 
[QUOTE="vieras";25270378]Elatusvelvollisuus päättyy lapsen tullessa täysi-ikäiseksi, eli 18-vuotiaaksi.[/QUOTE]


Voi kun päättyisikin, mutta kyllä vanhempien velvollisuus on elattaa vielä pidempään opiskelevia nuoriaan. Harva 18-20 vuotias edes saa opintotukea vaan vanhempien se on heille maksettava, asuivat sitten kotonaan tai omillaan.
 
Miä
Mikä nyt sitten on normaalia? Naapurissa asuu koko perhe saman katon alla.. Äiti, isä ja kaksi lasta. Lapset on jotain kolmenkympin tienoilla varmaan, en tiedä tarkkaa ikää. Ihan normaaleja, fiksuja työssäkäyviä ihmisiä. Ja oikein täysjärkisiä ja mukavaa porukkaa :D Vähän tuntuu oudolta mutta heillä se varmaan toimii =)
 
pyh
[QUOTE="vieras";25270376]Jaa. Tilastojen mukaan kylläkin alle 10% 20-vuotiaista on lapsi. Naisilla osuus on suunnilleen tuo 10%, miehillä 5%.

Että jos 90% 20-vuotiaista naisista ja 95% 20-vuotiaista miehistä on vielä lapsettomia, niin ei 20-vuotiaat vanhemmat kyllä minun mielestäni kovin yleisiltä vaikuta.[/QUOTE]

No täällä on ainakin ihan normaalia että 20-25v(nainen) aletaan perustaa perhettä, yleisintä on varmaan se myöhään 30vuotiaana, mutta ei ole yhtään outoa 20-25v äiti. Onneksi edes jossain näin.
 

Yhteistyössä