Ajatko lapset pois kotoa, kun täyttävät 18v???? Mun kolleegan lapset ,20,25, 27v. asuvat kotona

  • Viestiketjun aloittaja "minää"
  • Ensimmäinen viesti
No 18 vuotiaana en missän nimessä ajaisi. Useimmat pääsevät lukiosta tai amiksesta vasta 19 vuotiaana ja siihen asti on mielestäni hyvä asuakin kotona ja keskittyä vain opiskelemiseen ja olemaan nuori eikä samaan aikaan raataa töissä ja huolehtia raha-asioista. Sen jälkeen voi sitten alkaa itsenäistyä. Mutta jos asuisimme silloin vielä Helsingissä, hyväksyisin että lapset asuisivat opiskeluiden aikaan kotona jos halpaa vuokra-asuntoa ei löydy.
 
Minulla ei ole lapsia, mutta jos olisi niin uskon, ettei minulle olisi mikään ongelma asua aikuisten lasten kanssa.

Jos sulla olisi teini-ikäisiä, saattaisit ajatella toisin. Toisaalta itsellänikin on lapset vasta teinejä, joten oma mielipiteeni voi kyllä muuttu, kun he kasvavat aikuisiksi. Mutta siis pointtini on se, että teinin kanssa jaksaa vielä väitellä ja vääntää kättä, mutta jos se jatkuu 20 vuotiaaksi asti, välejä helpottaa ihan varmasti lapsen muutto omilleen.
 
"Äitikissa"
Vaikea sanoa tässä vaiheessa, kun lapset ovat leikki-ikäisiä:) Mutta toivoisin ainakin, ettei lapsillani olisi mitään kiirettä kotoa pois muuttaa. Alle 20v on mielestäni kuitenkin vielä niin nuori ja herkässä iässä, että olisi hyvä jos olisi vielä ´vanhempi lähellä tukemassa. Toivoisin, etteivät ainakaan kauas lähtisi. Mitään pelleilyä ja huonoa käytöstä en kyllä kotonani katselisi, ihmisiksi pitäisi osata elää. Kotitöihin osallistua, ja huone pitää siistinä.

Minulla muuten oli yksi ystäväperhe, josta vanhemmat joutuivat muuttaan kotoota pois, kun lapset eivät suostuneet:)
 
Mä lähdin 16 vuotiaana ja vuotta nuorempi pikkuveljeni 15 vuotiaana. Omaa lastani en pistä ulos ennen kun on lukio/ammattikoulu käyty. Tosin, asutaan semmosessa paikassa, että jos tahtoo ammattikouluun, niin on melkein pakko muuttaa sinne, missä koulu on.
 
"Jeba"
No huh huh!

Minä ja siskoni olemme muuttaneet pois kotoa kun olimme 17v ja veljeni joka nyt 19v alkaa pian etsimään asuntoa kun saa intin käytyä.

Kunnon peräkammarin hiippareita.

En kyllä voi käsittää, että joku antaa 25 ja 27-vuotiaiden asua vielä luonaan, varsinkin kun itse olen kohta tuon 25v ja omistan jo oman talon (tai siis puoliksihan me ukon kanssa omistetaan).
 
Keittiönoita
En ajanut. Itse asiassa sanoin kummallekin lapselleni, että olisi suotavaa asua kotona ainakin niin kauan kuin vanhempien tulot vaikuttavat opintotuen määrään ts 21-vuotiaaksi asti. Esikoinen oli paria kuukautta vaille 21 v muuttaessaan omilleen.
 
jkhkl
Jotenkin kuulostaa uskomattomalta, että yli kaksikymppisten ihmisten olis ok vaan asua vanhempiensa kanssa. Mä olen 20, enkä osaa ajatellakaan moista vaihtoehtoa. Minulla on lapsikin jo... Tietysti ihmiset ovat erilaisia. Silti tuntuu järjettömältä. Kaksikymppinen on jo aikuinen ihminen, herranjestas. Tai ainakin pitäisi olla.

Kysymys kuuluikin että ajaisitko pois kotoa? Siis onko jollain äidillä sydäntä ajaa oma lapsensa vaikka taivasalle sen takia että tämä on yli 20 vuotta.
 
mnmn
Mun 23-vuotias poika asuu vielä kotona, opiskelee täällä kotikaupungissa. Tyttö muutti vuosi sitten 19-vuotiaana opiskelemaan toiselle paikkakunnalle. Korkeakouluopiskelijana hän saa täydet opintotuet riippumatta vanhempien tuloista. 18-vuotias lukiolainen asuu tietenkin kotona. Hän ei edes saa yhtään opintorahaa meidän tulojen takia. Muualla asuessaan saisi vain asumislisää.
 
"vieras"
Muutin pois 16-vuotiaana, se on ihan hyvä ikä aloittaa oma elämä. En usko että yhteisessä osoitteessa asutaan silloin kun lapsi on täysi-ikäinen..tai mistäs sitä tietää, nyt uskon näin.
Mun mielestä 16v taas on liian aikaisin ja omiani en kovinkaan helpolla kyllä sen ikäisenä kotoa vielä päästä. Olin itse 16 kun JOUDUIN muuttamaan kotoa.
En aja lapsiani koskaan pois, tuskin ne kuitenkaan tänne ikuisesti haluavat jäädä asumaan.
 
"vieras"
Tiedän perheen, jossa neljä aikuista ihmistä (20-35v) asuu vanhempiensa kanssa. Kaksi käy töissä, kaksi opiskelee..lapset auttavat vanhempiaan, pesevät pyykit, tekevät ruokaostokset. Kyseessä somalialainen perhe. Suomalaiset voisi ottaa mallia :)
 

Yhteistyössä