Annatteko poikien leikkiä pyssyleikkejä?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Niin:
Alkuperäinen kirjoittaja Hip:
Käsittääkseni pitäis antaa leikkiä. Liittyy jotenkin siihen, ettei tuollaiset tunteet patoudu, vaan ne saa leikkiä pois. Muistaakseni ainakin se Meidän Perhe -kolumnisti Jari jotain sanoi noin.
Jos tarkoitat sitä mikä Sinkkonen se on niin sehän aina jaksaa jauhaa eroja sukupuolten mukaan...Plääh. Miksi tytöt ei saisi leikkiä pyssyleikkejä, samalla lailla se agressio pitää saada purkaa. Pojat ja pojat. Voi v, ei tartte lapsia kouluttaa tietynlaisiksi tai jotain leikkejä leikkimään sen mukaan mitä jalkovälis on. Kait ostatte nukkejakin, että saa valita millä leikkii...
kukaan ei ole sanonut ettei tytöt saisi leikkiä...yleensä pojat vain tuppaavat leikkimään. Niin ja minun pojalla on myös 2 nukkea!
Samaten mun pojalla on nukkeja ja niitä hoitelee pyssyleikkien ohella.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Itse henk.koht. en noista leikeistä tykkää, lähinnä sen takia et meidän naapurinpoika katselee kotonaan jotain ritariohjelmia (siis ei mitään lasten ohjelmia vaan jotain aikuisten) ja useamman kerran on huitonut poikaa kepillä ja huutanut et mä heitän sut vankilaan ja sä kuolet sinne ym vastaavaa. Jos miekkailisivatkin niillä kepeillä mut tommonen et olevinaan tökkää toisen kuoliaaksi sillä "miekallaan" ja nauraa perään et siitäs sait niin siitä en pidä. Ja kun poika (siis meidän) leikkii muuten enemmän autoilla ja naapurin tytön kanssa tykkää leikkiä kauppaa ym niin menee aina naapurin pojan kanssa riehumiseksi ja useimmiten päättyy siihen et naapurin poika rupee tönimään tai painimaan.
Tämä ei ole pyssyjen tai miekkojen vika vaan naapurin kasvatuksellinen ongelma. Kyllä muuten minuakin jurppisi jos lapsella olisi kaverina tuollainen luolassa kasvatettu hunsvotti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä:
Alkuperäinen kirjoittaja Kismett:
Ei ole vielä keksinyt sellaisia leikkejä (2,5v), mutta en tykkäisi. :|
Mies osti pojalle sotilasukkeleita, otin niiltä pyssyt pois.
No voi jeesuksen perse! :eek:
Siis sellaisia pieniä muovista valettuja ukkeleita? Napsit pyssyt saksilla pois vai?
Niillä oli irtonaiset pyssyt. Ne otin pois ja heitin roskiin. Eipä tuo niitä kaivannut kun ei ehtinyt näkemäänkään.

Olen ehkä yliherkkä kaiken väkivallan suhteen. En halua kannustaa lapsia leikkimään ja pitämään väkivaltaa hauskana asiana. Tiedän miltä tuntuu tuijottaa oikeaan haulikon piippuun.
 
Annan - saa leikkiä pyssyleikkejä, miekkailuleikkejä, jne.

Saavat leikkiä niitä päiväkodissakin :). Pyssyleluja sinne ei saa viedä, mutta kepit tms saavat toimittaa aseen virkaa, ja poikalauma saa taistella mielikuvituspahiksia vastaan ihan rauhassa. Kiitos mies-lastentarhanopen ja mieshoitajan, jotka ovat valoittaneet pikkupoikien maailmaa keski-ikäisille naishoitajille :flower:
 
Piika-äiti
Pojat tekevät pyssyt vaikka kävyistä tietyssä vaiheessa, eli on heillä pyssyjä ollut ja tulee kai olemaan.

Ja on heillä ollut nukkejakin. Yhden maalasivat siniseksi kun näyttivät pikkuveljelle lavantaudin. Yhden sitoivat koivuun intiaanileikissä ja se löytyi sitten seuraavana keväänä. Ja nukenrattaista laativat ruohonleikkurin.

Mulla siis 18, 16 ja 14 ja 3 vuotiaat pojat. Ja 8-kuinen tyty.
 
Musta se on aika järjen köyhyyttä, tai paremminkin luovuuden köyhyyttä jos pojat ei osaa muuta kuin huitoa toisiaan kepeillä ja leikkiä pum-pum-taisteluleikkejä. Sellaisiakin näkee. Levottomia tapauksia joiden vaikuttimena on pelit ja ohjelmat. Mutta tää nyt oli vain ääriesimerkki. Ymmärrän kyllä että pojilla nuo jutut tulee helpommin kuvioihin, mutta rajansa silläkin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä:
Tämä ei ole pyssyjen tai miekkojen vika vaan naapurin kasvatuksellinen ongelma. Kyllä muuten minuakin jurppisi jos lapsella olisi kaverina tuollainen luolassa kasvatettu hunsvotti.
Tämä on kyllä totta ja pojan vanhemmat kyllä tietävät mielipiteemme asiasta kun pojan äiti viimeksi sanoi pojalleen että älä huido kepillä ja tuumasi perään että pitäisiköhän välillä hieman rajoittaa niitä ohjelmien katsomista.
Poikamme kun ei kenenkään muun kaverin kanssa edes leiki noita pyssyleikkejä. Tosin hänellä on kyllä olemassa vesipyssy mutta silläkin yrittää vain osua aina johonkin maaliin esim grillissä tiettyyn kiveen eikä osoittele sillä muita. Mieheni joskus onkin sanonut et kyllä pojat keksii vaikka risusta sen pyssyn jos pyssyleikkejä haluavat leikkiä enkä sen takia muuten rajoittaisikaan mutta tuo ko kaveri ei vaan tunnu olevan paras kaveri noihin leikkkeihin kun menee yli.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Piika-äiti:
Pojat tekevät pyssyt vaikka kävyistä tietyssä vaiheessa, eli on heillä pyssyjä ollut ja tulee kai olemaan.

Ja on heillä ollut nukkejakin. Yhden maalasivat siniseksi kun näyttivät pikkuveljelle lavantaudin. Yhden sitoivat koivuun intiaanileikissä ja se löytyi sitten seuraavana keväänä. Ja nukenrattaista laativat ruohonleikkurin.

Mulla siis 18, 16 ja 14 ja 3 vuotiaat pojat. Ja 8-kuinen tyty.
Mikähän mun poikaa vaivaa kun ei ole tehnyt pyssyjä edes kävyistä. Vai milloin se vaihe tulee kun on jo melkein viisi?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kismett:
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä:
Alkuperäinen kirjoittaja Kismett:
Ei ole vielä keksinyt sellaisia leikkejä (2,5v), mutta en tykkäisi. :|
Mies osti pojalle sotilasukkeleita, otin niiltä pyssyt pois.
No voi jeesuksen perse! :eek:
Siis sellaisia pieniä muovista valettuja ukkeleita? Napsit pyssyt saksilla pois vai?
Niillä oli irtonaiset pyssyt. Ne otin pois ja heitin roskiin. Eipä tuo niitä kaivannut kun ei ehtinyt näkemäänkään.

Olen ehkä yliherkkä kaiken väkivallan suhteen. En halua kannustaa lapsia leikkimään ja pitämään väkivaltaa hauskana asiana. Tiedän miltä tuntuu tuijottaa oikeaan haulikon piippuun.
Ei pieni lapsi miellä pyssyleikkejä vielä väkivallaksi. Jos lapsi ei koskaan saa minkäänlaista kontaktia edes leikkipyssyihin niin eikö ole mahdollista että vanhempana nuo aiemmin kielletyt hedelmät kiinnostavat poikkeuksellisen paljon?

Kyllä minun lapsuudessani pyssyleikit olivat ihan vaan leikkejä siinä kuin käpylehmätkin eikä minusta pitään psykopaattia ole tullut.
 
Annan
Meiän 2.5 vuotias ei tarvitse edes mitään "leikkipyssyjä" kun hällä on toimivat kädet. Siitä vaan sormet pystyyn ja PAM, PAM, PAM! Niin että piha raikuu!

Pitäiskö mun nyt sitten kieltää tuo? Miten?

Ja isoveljensä alkoi leikkimään noita leikkejä vasta 4-vuotiaana, kun meni päiväkotiin..
 
Rukoilijasirkka
Mua ärsyttää suunnattomasti tämä kysymys, annatteko poikien... Miten niin poikien? Eikö tytöt leikikään ollenkaan vai? Ostatteko te tytölle nuken ja pojalle pyssyn?

Meillä saa molemmat leikkiä pyssyleikkejä, mutta eivät leiki sotaa, kun eivät edes tiedä mikä on sota. Ampuvat leikisti eläimiä tai ovat rosvo ja poliisi tai leikkivät länkkäreitä. Molemmat myös miekkailee pehmomiekoilla.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Mua ärsyttää suunnattomasti tämä kysymys, annatteko poikien... Miten niin poikien? Eikö tytöt leikikään ollenkaan vai? Ostatteko te tytölle nuken ja pojalle pyssyn?

Meillä saa molemmat leikkiä pyssyleikkejä, mutta eivät leiki sotaa, kun eivät edes tiedä mikä on sota. Ampuvat leikisti eläimiä tai ovat rosvo ja poliisi tai leikkivät länkkäreitä. Molemmat myös miekkailee pehmomiekoilla.
no satuimpahan kysymään, kun minulla on poika, voi anteeksi olsi pitänyt sanoa lapsien. onko pakko tarttua pikku seikkoihin..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Mua ärsyttää suunnattomasti tämä kysymys, annatteko poikien... Miten niin poikien? Eikö tytöt leikikään ollenkaan vai? Ostatteko te tytölle nuken ja pojalle pyssyn?

Meillä saa molemmat leikkiä pyssyleikkejä, mutta eivät leiki sotaa, kun eivät edes tiedä mikä on sota. Ampuvat leikisti eläimiä tai ovat rosvo ja poliisi tai leikkivät länkkäreitä. Molemmat myös miekkailee pehmomiekoilla.
Meillä saa tyttökin leikkiä :). Ja leikkiikin; vesipyssyllä ampuu maaliin tai on vesisotaa, pienempänä omisti sellaisen palloja ampuvan pyssyn, jne.

Vastaavasti pojalla on keittiöleluja, nukke, yms.
 
Ys
Meillä pyssyleikkeihin oikein yllytetään. Poikaa kehotetaan tulemaan vierelle makoilemaan ja näytetään eri "tähtiä" katossa. Isin tähti, äidin tähti, siskon tähti... Poika sitten "ampuu" tähdet alas. Hämähäkkien tähden alas ampumisesta seuraa hämähäkkien kosto ankaran kutituksen muodossa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja poppaliina:
Musta se on aika järjen köyhyyttä, tai paremminkin luovuuden köyhyyttä jos pojat ei osaa muuta kuin huitoa toisiaan kepeillä ja leikkiä pum-pum-taisteluleikkejä. Sellaisiakin näkee. Levottomia tapauksia joiden vaikuttimena on pelit ja ohjelmat. Mutta tää nyt oli vain ääriesimerkki. Ymmärrän kyllä että pojilla nuo jutut tulee helpommin kuvioihin, mutta rajansa silläkin.
Tulevat joo...ja tosiaan on tulleet tollekin. Mutta kyl se touhuaa paljon muutakin eikä vaan ammuskele jollain risulla.
 
Tuskin tulen kieltämään, ellei aivan mahdottomaksi mene (poika kohta 3vee). En halua meille kuitenkaan pyssyleluja, käyttäköön mielikuvitustaan keppien tms kanssa...
Leikkimiekat on mulle ok, nythän tuojo miekkailee kepeillä pihalla, ja leikkimiekkoja meille saa tulla kotiinkin.
 

Yhteistyössä