Annatteko poikien leikkiä pyssyleikkejä?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
Pakko kysyä, ettekö te ite muksuina leikkineet pyssyleikkejä koskaan?Mä ainakin muistan kun nallipyssyt oli ihan must juttu joskus natiaisena! :D Eikä musta siltikää tullu mitää aseita väärin käsittelevää, maailmasta syrjäytynyttä, massamurhaajaa.. :p :D ;)


Muoks. Katoin muuten just aamulla ohjelmaa jossa vertailtiin vesipyssyjä, alko isookin jo lapsettaa.. :D
Meillä ole leikkipyssyt, joilla ammuttiin kiviä. Isä rakensi sellaiset meille, toimivat ritsan tapaan mutta olivat kiväärin muotoisia. Eikä ikinä ammuttu niillä toisia päin. Onko nykyään lapsilla edes ritsoja?
 
minna
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Alkuperäinen kirjoittaja h:
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
En. Otan myös pois lapsilta kaikki leikkiaseet joita roudaavat mummolasta.

Ase ei ole leikkikalu. Ja tästä asiasta en jousta piiruakaan.
Mitä merkitystä jos kuitenkin muualla leikkivät?
No se merkitys että meillä kotona ei ainakaan leikitä.
Olen tehnyt kantani selväksi myös anoppilassa :kieh:

MINÄ en anna leikkiä ja anoppikin tietää etten pidä siitä että edes leikkiaseilla leikitään ampuvansa.

Syy: meillä on kotona oikeitakin aseita ja ainakin silloin kun asuin kotona ja olin itsekin vielä lapsi, oli usein lehdissä uutisia (ja 911 ohjelmassakin jota silloin tuli töllöttimestä ) että lapset olivatkin ottaneet leikkeihinsä oikean aseen.

Ja ei tarvi tulla osoittelemaan että voi kamala, teillä on aseita, ootte murhaajapaskoja ja kurjia vanhempia, huonoja ihmisiä jne.
Ne on lukollisessa asekaapissa, mutta silti.
En siis anna osoitella toisia kohti edes leikkiaseella.
Meinaatko, että kun kiellät pyssyleikit, ne ei vois mennä ottamaan niitä pyssyjä sitten. Mä näen, että tuo vaan pahentaa asiaa, kun eivät saa leikkiä.
 
halipupu harmaana
Meillä lapset saa tehdä itse pyssyjä just kepeistä yms. jutuista, mutta leikkipyssyjä ei osteta vesipysyjä lukuunottamatta. Usein vielä sanon pyssyleikkijöille, että vain leikissä mukana olevia saa ampua, muita ihmisiä, lapsia ja ohikulkijoita ei osoitella, koska en pidä siitä itsekään.
 
Ulla
Alkuperäinen kirjoittaja minna:
Meinaatko, että kun kiellät pyssyleikit, ne ei vois mennä ottamaan niitä pyssyjä sitten. Mä näen, että tuo vaan pahentaa asiaa, kun eivät saa leikkiä.
Pahentaa mitä asiaa? Miksi pyssyleikit ovat tarpeellisia lasten kehitykselle? Eikö ilman pyssyjä voi purkaa energiaa ja patoutumia? Mitä tapahtui puissa kiipeilemiselle, juoksuleikeille ja kyvylle oppia ilmaista itseään sanallisesti?

En antanut kummankaan poikani leikkiä pyssyleikkejä, toinen ei koskaan ollut edes kiinnostunut. Arvomaailmaani ei kuulu kannustaa lapsia leikkimään toisen ihmisen ampumista. Esimerkiksi rosvoa ja poliisia voi leikkiä ilman aseitakin. Ainakin se onnistui meidän leikkiporukalta pienenä, ja se koostui lisäkseni seitsemästä pojasta.

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja poppaliina:
Musta se on aika järjen köyhyyttä, tai paremminkin luovuuden köyhyyttä jos pojat ei osaa muuta kuin huitoa toisiaan kepeillä ja leikkiä pum-pum-taisteluleikkejä. Sellaisiakin näkee. Levottomia tapauksia joiden vaikuttimena on pelit ja ohjelmat. Mutta tää nyt oli vain ääriesimerkki. Ymmärrän kyllä että pojilla nuo jutut tulee helpommin kuvioihin, mutta rajansa silläkin.
Mistä johtuu, että pojat oppivat leikkimään pyssyleikkejä silloinkin, kun ei olleut pelejä ja ohjelmia. Miksi on todettu, että selvä enemmistö pojista ottaa vaistomaisesti auton käteen, vähemmistö nuken. Missä sitten tulee joku raja näissä asioissa ja mikä on luovuuden köyhyyttä. Kepin ottaminen pyssyksi on juuri luovuutta.
Raja mun mielestä menee siinä, että ei osaa tehdä muuta kuin leikkiä jotain taisteluleikkiä. Eli se menee liiallisuuksiin. Ja keppien sekä risujen ym. käyttö aseena onkin luovuutta. Siksi ei tarvitse ostaa niitä muovipyssyjä ollenkaan. Jos poika haluaa taisteluleikkejä leikkiä, niin onnistuu se ihan muutenkin.
Pojilla on tarve leikkiä rajummin ja se pitäisi sallia. Ihan yhtälailla kuin jos tytöllä on tarve. Ja yhtälailla pojan pitää sallia leikkiä nukeilla ym. pehmeämpiä leikkejä ilman että sitä kauhistellaan. Niinkuin varmaan suurin osa antaakin.
 
halipupu harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja Ulla:
Alkuperäinen kirjoittaja minna:
Meinaatko, että kun kiellät pyssyleikit, ne ei vois mennä ottamaan niitä pyssyjä sitten. Mä näen, että tuo vaan pahentaa asiaa, kun eivät saa leikkiä.
Pahentaa mitä asiaa? Miksi pyssyleikit ovat tarpeellisia lasten kehitykselle? Eikö ilman pyssyjä voi purkaa energiaa ja patoutumia? Mitä tapahtui puissa kiipeilemiselle, juoksuleikeille ja kyvylle oppia ilmaista itseään sanallisesti?

En antanut kummankaan poikani leikkiä pyssyleikkejä, toinen ei koskaan ollut edes kiinnostunut. Arvomaailmaani ei kuulu kannustaa lapsia leikkimään toisen ihmisen ampumista. Esimerkiksi rosvoa ja poliisia voi leikkiä ilman aseitakin. Ainakin se onnistui meidän leikkiporukalta pienenä, ja se koostui lisäkseni seitsemästä pojasta.
Pyssyleikit kuuluvat lähes jokaisen lapsen leikkirepertuaariin josaakin vaiheessa ja ammattilaisekin sanovat, että niiden kieltäminen voi olla vahingollista. Leikkipyssyjä ei tartte ostaa, mutta pysyjen tekeminen legoista, kepeistä, laudoista jne. pitäisi sallia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja minna:
Meinaatko, että kun kiellät pyssyleikit, ne ei vois mennä ottamaan niitä pyssyjä sitten. Mä näen, että tuo vaan pahentaa asiaa, kun eivät saa leikkiä.
Ei, vaan että eivät edes 'opi' niillä leikkimään.

Leikkiä tai ei, aseella ei osoiteta toista, ei edes leikkipyssyllä.
Se että leikkii haavoittavansa tai tappavansa on mun mielestä kamala leikki.

Mä koetan iskostaa niille päähän sen että ne on vaarallisia kapineita joita opetellaan käyttämään paljon isompana- intissä, metsällä tai ampumaharrastuksessa jossa paukutellaan maaliin.

Kuten sanoin, tässä asiassa on todella joustamaton. En mä pyri lainkaan siihen että eivät edes näkisi aseita.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Alkuperäinen kirjoittaja minna:
Meinaatko, että kun kiellät pyssyleikit, ne ei vois mennä ottamaan niitä pyssyjä sitten. Mä näen, että tuo vaan pahentaa asiaa, kun eivät saa leikkiä.
Ei, vaan että eivät edes 'opi' niillä leikkimään.

Leikkiä tai ei, aseella ei osoiteta toista, ei edes leikkipyssyllä.
Se että leikkii haavoittavansa tai tappavansa on mun mielestä kamala leikki.

Mä koetan iskostaa niille päähän sen että ne on vaarallisia kapineita joita opetellaan käyttämään paljon isompana- intissä, metsällä tai ampumaharrastuksessa jossa paukutellaan maaliin.

Kuten sanoin, tässä asiassa on todella joustamaton. En mä pyri lainkaan siihen että eivät edes näkisi aseita.
hohhoijaa! Naurettavaa touhua
 
Rollolainen
kuuluu pojan normaaliin kehitykseen sinnä missä tyttöjen nukkeleikit. ja täällä pihalla on joskus tytötkin mukana sodassa. minäkin olin eilen ja ammuin kaikki, mulla on kaks hyvää asetta ( kyynärsauvat) kukaan vaan ei kuollut ja mä kuolin monta kertaa :LOL:
 
Kyllä
Leikin itsekin pyssyleikkejä joskus poikien kanssa - oli jännää ja kivaa. Omat lapset on myös leikkineet (sekä tyttö että poika). Mitään väkivaltaisuutta ei ole ilmennyt nyt myöhemmin.

Oman isäni kanssa olen näistä jutellut, hän on aikoinaan paljonkin leikkinyt sotaa, aikuisena joutui valitettavasti oikeankin sodan kokemaan oikeilla aseilla (ei toki omasta tahdostaan), siltikin kiltimpää ja väkivaltavastaisempaa ihmistä saa hakea. Väkivaltaisuus on ihmisen sisällä, ei sitä leikkimällä ja leikkimättä jättämisellä saada aikaiseksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Alkuperäinen kirjoittaja minna:
Meinaatko, että kun kiellät pyssyleikit, ne ei vois mennä ottamaan niitä pyssyjä sitten. Mä näen, että tuo vaan pahentaa asiaa, kun eivät saa leikkiä.
Ei, vaan että eivät edes 'opi' niillä leikkimään.

Leikkiä tai ei, aseella ei osoiteta toista, ei edes leikkipyssyllä.
Se että leikkii haavoittavansa tai tappavansa on mun mielestä kamala leikki.

Mä koetan iskostaa niille päähän sen että ne on vaarallisia kapineita joita opetellaan käyttämään paljon isompana- intissä, metsällä tai ampumaharrastuksessa jossa paukutellaan maaliin.

Kuten sanoin, tässä asiassa on todella joustamaton. En mä pyri lainkaan siihen että eivät edes näkisi aseita.
hohhoijaa! Naurettavaa touhua
Olkoon. En mä silti sua arvostele asian suhteen, minä toimin näin, toimi sinä kuten tahdot.
 
Ulla
Milläs ne leikit estät?
Muistan lapsena veljeni, joille ei pyssyjä ostettu, tekivät juuston palasta syömällä pyssyt, ja näkkäristä... Ja legoista rakentamalla. Eipä siinä auttanut äidin mielipiteet aseista.
Eikä se ole näyttänyt niitä miksikään muuttavan, tasapainoisia aikuisia niistä tuli.
En siis estä omianikaan, ainoa ettei ihmisiä osotella, ainakaan mun nähden.
 
"vieras"
Iät ja ajat ovat pikkupojat pyssyleikkejä leikkineet. Se on aivan sama, vaikka pikkupojilta kieltäisi pyssyt, jostain ne kuitenkin saisi uudet tilalle (kaverilta yms.), tai sitten ne värkkäisivät sellaiset itse, pahvista, puunoksista yms. Ei pyssyleikeistä mitään haitallista lapselle ole, ei ainakaan sellaisille lapsille, joiden mielenterveys on kunnossa.

Minä olin lapsena sellainen vekara, että jos minua kiellettiin tekemästä jotain, niin keksin lähes aina keinon kiertää/ohittaa kiellon. Hyvin kiltti ihminen minusta silti kasvoi, koulussa oli käytösnumero aina 9 tai 10.
 

Yhteistyössä