Apuja?! Antiviherpeukalo ja pitäisi pihaa suunitella.

Ruopattiin mökin ranta ja piha olisi tarkoitus laittaa uusiksi, eikä mulla mitään kokemusta pihan suunnittelusta tai ylipäätään omasta pihasta. Koko elämäni kaupungissa ja kerrostalossa asunut.

Miten siis alkuun? Onko maisemasuunnittelijoiden palvelut kalliita?
 
"lillii"
No me maksettiin 1500€ omakotipihan suunnittelusta pääkaupunkiseudulla. Varmaan mökin alueen ja jonkun paikallisen, ei pääkaupunkiseutulaisen, suunnittelijan tekemänä voi saada jopa puolela tuosta? Ja jotkut taimimyymälätkin tarjoaa suunnittelupalvelua parilla satasella, jos sitten ostaa taimet heiltä. Tosin näitäkään ei taida löytyä pääkaupunkiseudulta, jossa kaikki maksaa vähän enemmän :(
 
[QUOTE="lillii";26131376]No me maksettiin 1500€ omakotipihan suunnittelusta pääkaupunkiseudulla. Varmaan mökin alueen ja jonkun paikallisen, ei pääkaupunkiseutulaisen, suunnittelijan tekemänä voi saada jopa puolela tuosta? Ja jotkut taimimyymälätkin tarjoaa suunnittelupalvelua parilla satasella, jos sitten ostaa taimet heiltä. Tosin näitäkään ei taida löytyä pääkaupunkiseudulta, jossa kaikki maksaa vähän enemmän :([/QUOTE]

Kiitos tästä. Kyseessä tosiaan on 200m2 mökkitontti pohjanmaalla, joten hinta saattaa olla halvempi. On tosiaan vaikea tietää mistä aloittaa. Ideoita oikeastaan ois paljon, mutta kun ei tiedä mistään kasveista tai pensaista mitään. Olis aika haaskausta laittaa mitä mieleen juolahtaa, eikä ne sitten menestyisikään. :D
 
"Piika-äiti"
Minä varmaan antaisin ensimmäisen kesän olla aika paikallaan ja samalla katsoisin ja arvioisin mitä toimintoja meidän pihalla harrastetaan ja halutaan harrastaa ja tekisin niistä listaa. Katsoisin myös miten perhe hakee luontaisia polkuja toiminnoista toiseen ja voisin niitä vähän merkitä johonkin isoon, summittaiseen pihakarttaan.

Syksyn tullessa ja pihasuunittelijoiden kiireiden loppuessa (ja hintojen laskiessa talvihinnoiksi) kutsuisin elokuussa sen suunnittelijan paikalle ja tekisimme silloin suunnitelmat. Valtaosan kasveista ja perennoista voi istuttaa myös syksyllä vaikka isoilla ystävätalkolla syyskuun puolessa välissä.

Minä olen siis tositositumpelo pihamaalla, ja tumpelouden lisäksi myös superallerginen itikoille ja muutenkaan puutarha ja piha eivät ole minun juttu. Suosin perennoita ja tulevana kesänä aion laittaa paljon koristeellisia ja suureksi kasvavia lehtikaaleja...
 
"lillii"
[QUOTE="Piika-äiti";26131463]Minä varmaan antaisin ensimmäisen kesän olla aika paikallaan ja samalla katsoisin ja arvioisin mitä toimintoja meidän pihalla harrastetaan ja halutaan harrastaa ja tekisin niistä listaa. Katsoisin myös miten perhe hakee luontaisia polkuja toiminnoista toiseen ja voisin niitä vähän merkitä johonkin isoon, summittaiseen pihakarttaan.

Syksyn tullessa ja pihasuunittelijoiden kiireiden loppuessa (ja hintojen laskiessa talvihinnoiksi) kutsuisin elokuussa sen suunnittelijan paikalle ja tekisimme silloin suunnitelmat. Valtaosan kasveista ja perennoista voi istuttaa myös syksyllä vaikka isoilla ystävätalkolla syyskuun puolessa välissä.

Minä olen siis tositositumpelo pihamaalla, ja tumpelouden lisäksi myös superallerginen itikoille ja muutenkaan puutarha ja piha eivät ole minun juttu. Suosin perennoita ja tulevana kesänä aion laittaa paljon koristeellisia ja suureksi kasvavia lehtikaaleja...[/QUOTE]

Joo, tälle kesälle tuskin enää saa suunnitelmaa, vaikka haluaisikin. Se vie kuitenkin käytännössä muutaman viikon aikaa, kun ensin suunnittelija käy tutustumassa, suunnittelee ja sitten sitä suunnitelmaa vähän viilaillaan jne. Korkeintaan syksyn istutuskauteen voisi ehtiä. Kevään istutuskausihan on parhaimmillaan käytännössä vain tästä tulevat tyyliin 6 viikkoa.
 
[QUOTE="Piika-äiti";26131463]Minä varmaan antaisin ensimmäisen kesän olla aika paikallaan ja samalla katsoisin ja arvioisin mitä toimintoja meidän pihalla harrastetaan ja halutaan harrastaa ja tekisin niistä listaa. Katsoisin myös miten perhe hakee luontaisia polkuja toiminnoista toiseen ja voisin niitä vähän merkitä johonkin isoon, summittaiseen pihakarttaan.

Syksyn tullessa ja pihasuunittelijoiden kiireiden loppuessa (ja hintojen laskiessa talvihinnoiksi) kutsuisin elokuussa sen suunnittelijan paikalle ja tekisimme silloin suunnitelmat. Valtaosan kasveista ja perennoista voi istuttaa myös syksyllä vaikka isoilla ystävätalkolla syyskuun puolessa välissä.

Minä olen siis tositositumpelo pihamaalla, ja tumpelouden lisäksi myös superallerginen itikoille ja muutenkaan puutarha ja piha eivät ole minun juttu. Suosin perennoita ja tulevana kesänä aion laittaa paljon koristeellisia ja suureksi kasvavia lehtikaaleja...[/QUOTE]

Tuo viimeinen osio oli kuin mun suusta! :D
Unohdin tuohon aloitukseen lisätä sen, että ruoppaus tehtiin jo toissakesänä. Annettiin viime kesän maan kuivua mutalammikosta. Eli luultavastikaan en malta sinne syksyyn asti odottaa, kun jo yhden kesän on ollut niin kamalan näköistä. :)
 
[QUOTE="lillii";26131492]Joo, tälle kesälle tuskin enää saa suunnitelmaa, vaikka haluaisikin. Se vie kuitenkin käytännössä muutaman viikon aikaa, kun ensin suunnittelija käy tutustumassa, suunnittelee ja sitten sitä suunnitelmaa vähän viilaillaan jne. Korkeintaan syksyn istutuskauteen voisi ehtiä. Kevään istutuskausihan on parhaimmillaan käytännössä vain tästä tulevat tyyliin 6 viikkoa.[/QUOTE]

No niin tietysti! Miksi ei moista tajunnut ajatella. :/
 
"lillii"
No niin tietysti! Miksi ei moista tajunnut ajatella. :/
Googletapas yksivuotiset viherlannoituskasvit. Nämä on mun tämän kevään löytö. Kun kaikkea suunniteltua ei millään ehditä tälle kesää istuttaa ja laittaa valmiiksi, niin niihin tyhjiksi jääviin paikkoihin heitetään tällaisten viherlannoituskasvien siemeniä. Ne kasvaa siinä, tukahduttaa rikkaruohoja, muokkaa juurillaan maata paremmaksi ja kun ne sitten niitetään, niin ne lannoittaa maata. Kaikin puolin maa on sitten syksyllä tai ensi keväänä paremmassa kunnossa kuin nyt "hienompien" paikalle istutettavien kasvien kasvaa ja kaiken lisäksi nuo on ihan nättejä ja kukkivia nuo lannoituskasvitkin.

Ja lisäksi kannattaa huomioida, että se maan muokkaus ja parantaminen on se isoin työ pihan laitossa. Istuttaminen on sitten pientä siihen verrattuna. Mutta pitää jyrsiä ja sekoittaa vanhaan maahan uutta multaa/turvetta/kalkkia jne. Eli laitapa nämä hommat vauhtiin nyt kesällä, niin syksyllä sinulla hyvässä lykyssä on istutusvalmis maa ja se suunnitelmakin valmiina!
 
Miä
Meidän koulun viherrakentajille olis taatusti kelvannut tuollaset harjoitustyöt, oikeeta pihaa on kuitenkin ihan erilaista suunnitella kun pelkästään paperilla olevaa =) Ja se opiskelija saa ohjausta siihen että ei varmasti ihan metsään mene :D
 

Yhteistyössä