Apuja imetyksen suhteen!

Tunnen oelvani umpikujassa tämän asian suhteen, kun en itse osaa tehdä lopullista päätöstä...

Olen imettänyt lastani nyt kuuden viikon ajan hyvin vaihtelevasti ja vaihtelevalla menestyksellä, korvikkeen antaminen piti aloittaa jo synnytyssairaalassa kun minulla ei sektion vuoksi maito noussut heti rintoihin. Sairaalassa imetys oli myös hyvin tuskallista kun molemmat nännit menivät aivan verille.

Kotona olen vauvaa imetellyt aina kun on itkenyt nälkäänsä, mutta saa rinnan perään aina 80-100ml korviketta.

Minua imetys on ruvennut lähinnä raivostuttamaan, ja tulen aina vihaiseksi vauvalle jos tiedän hänen huutavan vain rintaa. Minua niin turhauttaa, että vauva saattaa olla vaikka tunnin rinnalla, mutta syö silti sen perään 80 ml korviketta...Eli mitä on rinnalla tehnyt jos ei ole mahaansa täyteen saanut? :( Minulla menee hurjasti aikaa päivittäin pelkästään tähän syömistouhuun, kuin jos antaisi vain korvikkeen niin selviäisi touhusta vartissa.

Yöllä vauva huutaa rintaa niin kauan, että on pakko sitä hänelle antaa...tuloksena se, että lupsuttelee tunnista kolmeen tuntiin, enkä minä saa nukuttua. En vain osaa nukkua kun lapsi on rinnalla. Kahden kolmen tunnin päästä vauva kuitenkin rupeaa huutamaan-nälkäänsä, jonka tyydyttää vain korvike. Ja äitiä suututtaa aivan armottomasti.

En halua myöskään imettää julkisesti, en halua edes oman mieheni näkevän kun imetän, koen vartaloni niin rumaksi tällä hetkellä synnytyksen jälkeen, että häpeän sitä. Koen myös jotenkin joutuvani alistumaan kun joudun yöllä luovuttamaan vauvalle ja antamaan hänelle rintaa vaikken itse haluaisi...

Lisäksi ensi viikosta alkaen minulla lisääntyvät kodin ulkopuoliset menot, mikä tarkoittaa sitä, että imetys vähenisi pakosta kun en kodin ulkopuolella halua imettää. Haluan myös ruveta laihuttamaan ja käymään salilla, mutta laihdutustahan ei suositella jos imettää.

Niin mietin täällä nyt vain koko ajan, että mitä teen...lopetanko imetyksen kokonaan vai annanko vauvalle rintaa aina kun hän sitä haluaa/aina kun itkee nälkäänsä, myös yöllä, vaikken pysty itse nukkumaan VAI siirrynkö suosiolla korvikkeeseen jota vauva syö jo muutenkin litran verran vuorokaudessa. Käyn valtavaa kamppailua itseni kanssa asian suhteen, koska tunnen olevani huono äiti jos luovutan...Ja tietysti tuntuu pahalta kieltää vauvalta rinta jos hän sitä huutaa...mutta en koe oikeana sitäkään, että minua pidetään huvituttina joka ikinen yö ja seuraavana päivänä olen kärttyinen kun en ole saanut nukkua.
 
Mulla oli myös alussa imetyksen kanssa ongelmia. Sai sairaalassa ja kotonakin korviketta, mutta nyt taistelun kautta olen päässyt täysimetykseen.
Aivan pienet vauvat syövät yöllä juuri muutaman tunnin välein eli se on normaalia. Meilläkin vauva söi alussa pitkiä aikoja ja oma maito ei riittänyt. Jos vauvasi syö korviketta litran päivässä, niin ei kyllä taida tissistä saada mitään. Voisiko olla, että tosiaan pitää sinua tuttina? Pullosta imeminen tapahtuu eri tekniikalla kuin rinnasta imeminen. Jospa vauvasi ei tätä hallitse? Kun vauva on rinnalla, niin nieleekö hän? Koita varmistua saako vauva rinnasta maitoa. Itse käytin Mam-tuttipullojam joita mainostetaan hyväksi vaihdeltaessa rinnalta pullolle. Myös sähkökäyttöinen lypsykone oli ahkerassa käytössä ja sillä sain maitomäärää pikkuhiljaa lisättyä.
Vauvallehan pitäisi antaa rintaa aina kun haluaa. Siten imetys käynnistyy ja pysyy yllä. Eli jos sulla ulkopuoliset menot lisääntyy etkä halua imettää muualla kuin kotona, niin voit toki imettää osittain, mutta se on myös haasteellista. Kuullostaa aika haastavalle, jos vauvan nälkäitku kiukuttaa sinua ja koet joutuvasi alistumaan. Ehkä korvike voisi sitten olla ratkaisu. Jos haluat imettää, niin siihen sitten kannattaa panostaa täysillä ja muut menot on syytä heittää nolliin kunnes homma alkaa toimia. Jos imetystä haluat jatkaa, niin jonkinlainen tukihenkilö voisi kenties olla hyvä apu sulle.
 
Minusta tuon ikäinen haluaa rintaa myös läheisyyden kaipuuseen ja jos imetys on mahdollista, olisi se senkin takia suotavaa. Mitä enemmän imetät, sen paremmin maitoa pitäisi tulla. Tiedätkö tuleeko maitoa kuitenkin (oletko kokeillut lypsää vaikka käsin)? Jos tulee, vauvalla lienee ongelma imutekniikassa, pulloruokintahan usein sotkee sitä, kun pullosta saa maitoa vähemmällä imulla.

Tajuan kyllä yövalvomisten väsyttävyyden, olen itse samanlainen, en saa nukuttua kun vauva on rinnalla. Mutta meillä syötiin parin tunnin välein ties kuinka monta kuukautta, nyt vauva 6kk ja syö kaksi kertaa yössä. Itse ajattelin silloin umpiväsyneenä, että tämä on vaihe, joka menee ohi ja jaksoin jotenkuten sen voimin. Päivällä syötiin myös parin tunnin välein ties montako kuukautta ja se on käsittääkseni ihan normaalia pienelle vauvalle.

Vihainen vauvalle ei kuitenkaan mielestäni kannattaisi olla, ei hän sinua millään tavalla kiusata halua. Kokee ehkä maailman vielä aika turvattomaksi paikaksi, jos on täällä ollut vasta 6 viikkoa. Äidin syli on ehkä vaan se turvallisin paikka tällä haavaa.

Voimia!
 
Viimeksi muokattu:
Pikana yritän.
Ymmärrän korvikkeen annon ja sitä pitää antaa jos elämä helpottuu (tämän läpikävin esikoisen kans) enkä sitä tullu moralisoimaa enkä imetyshysterisoimaan mitenkään!
Mut sekin kannattaa muistaa että vauva itkee muuttenkin eniten 6vk iässä ja alku on ylipäätään pelkkää tiheän imun kautta, etenki siinä 6vk kohdalla on yksi sellanen. Vauva saattaa asua tunteja rinnalla ja lussuttaa "tyhjää" koska tilaa lisää maitoa. Jopa raivota sille ihanku maito olis loppu. Jos sillon antaa korviketta vauva kyllä varmasti sen hotkii vaikkei olis nälkä koska pullo mm stimuloi imurefleksin ja helposti tulviva maito hotkitaan. Lisöks jos annat korviketta niin sun oma maitoa ei lisi koska tissillä olo kerrat lyhenee ja vähenee ja lopulta sitä maitoa ei oikeesti tuu tarpeeks.
Lisäks pumpulle heruminen ei kerro sitä saako vauva maitoa. Pumppu ei ole koskaan vauvan tehoinen ja moni kaksosia täysimettäny ei oo herunu ku millejä pumpulle!
Eniten kertoo se, nouseeko paino, kastuuko vaipat ja tuleeko kakkaa. Jos nää on ok, sulla maito riittää! Ja 2-3h väli yöllä on todella normaalia rintaruokitulle! Moni herää isompanaki jopa 1h välein. Korvike sulaa hitaammin ja siks sellaset vauvat nukkuu tunteja putkeen.
Toisaalta vauva hakee rinnalra muutaki ku ruokaa, läheisyyttä ja tyydyttää imutarvetta. Elävävä tuttina oleninen on normaalia eikä mikään kummallisuus, vaikkakaan "sopii" harvoin ja harvalle äidille koska muukin elämä pitäs hoitaa. Siks voi kokeilla sitä tuttia sellasiin hetkiin.

Meilläkin imetetty toinen vauva nyt 4vk. Silläkin syötöt kestää joskus tunteja joskus 20min. Joskus lussuttaa muka tyhjää tissiä ja saattaa sille raivotakin vaikka maitoa sieltä kyllä tulee. Mut tää on normaalia. Öisin heräilee 1-2h välein syömään ja joskus nukkuis tissi suussa..

Mut todella kantsii ottaa oma jaksaninen huomioon. Joskus jos inetys muodostuu peikoksi ja itkettää vaan kaikkia niin kannattaa olla itselle armollinen! Jos pulloruokinta tuntuu sinulle henkisesti helpommalle niin pumppaa vaikka omaa maitoa ja siirry pulloon. Tottakai syötöt lyhenee ja muuttuu "ytimekkäämmiksi" pullon kanssa ja rytmi muodostuu monesti nopeemmin.
Tsemppiä!!

Muoks. Luin tekstisi tarkemnin. Jos korviketta menee jo litra päivässä ton ikäselle, niin täysimetykselle pääseminen enää on jo tosi tosi hankalaa. Sun oman maidon lisääminen olis ison työn takana, vaatii pumppaamista ja taas pumppaamista useasti päivään imetyksen lisäksi. Aina kannattaa toki yrittää jos motivaatiota löytyy mutta voi olla että pulloon siirtyminen olis teille paras ratkaisu kaikin puolin.
 
Viimeksi muokattu:
Voimia. Olet nyt muutenkin siinä vaiheessa kun vauvan tuoma ensihuuma alkaa olla ohitse ja todellisuus koittaa. Elämää pitäisi pystyä jatkamaan myös vauvan kanssa. Katso etteivät muut toimet väsytä liikaa, vaan voit keskittyä vauvanhoitoon. Kiirehdin itse juuri samassa vaiheessa salille ja himojumppasin kotona vauvan nukkuessa. Nyt jälkeenpäin ajatellen, ei se ollut kovin mielekästä. Täysimetyksen aika on todella lyhyt ja sitten jos imetys alkaa sujua, on se mukavaa. Meidän lapsi ei koskaan huolinut pulloa, eli ensimmäiset 4 kk olin ihan kiinni siinä, sitten aloitettiin nokkamukitreenit ja soseet.
En halua painostaa, mutta haluaisin kannustaa jatkamaan imetystä. Yritä asteittain vähentää korvikkeen määrää, niin oman maitosi määrä lisääntyy sitä mukaan.
Olen huolissani siitä että häpeät omaa kehoasi. Kaikilla vastikään synnyttäneillä naisilla masu roikkuu, tissit on joskus roikkuvat rusinat ja toisinaan isot melonit. Se on vaan merkki siitä että keho on tehnyt naiseuden työtä eikä siinä ole mitään hävettävää. Elät myös hormonimuutosten aikaa. Kuvaamasi vaihe on riskikohta sairastua synnytyksen jälkeiseen masennukseen. Sen ensimmäisiä merkkejä voivat olla lapseen kohdistuvat negatiiviset ajatukset tai itseinho. Otathan yhteyttä neuvolaasi, jos tunnistat näitä itsestäsi.
En usko että kyse on vaan pelkästä imetyksestä, vaan vähän isomminkin lapsen hoidosta. Jotenkin se aina vaan kulminoituu tähän imetykseen. Imetys ei kuitenkaan ole koskaan niin tärkeää että sen vuoksi pitäisi oma mielenterveys vaarantaa. Eli jos et jaksa, niin lopetat. Voit myös jonkin aikaa pitää pumpulla yllä maidontuotantoasi, jos tulet katumapäälle ja haluat palata imetykseen.

Sen voin sano, että päätät miten vaan niin tuo vaihe on todennäköisesti ohimenevä :) Joillekin imetys jää peikoksi, mutta etenkin heille, jotka jaksavat vaikeiden aikojen yli, tulee siitä se asia jota vauvavuodesta suurimmalla kaiholla muistellaan.
 

Yhteistyössä