Auttakaa, miten tähän pitää suhtautua?

  • Viestiketjun aloittaja Onneton äiti
  • Ensimmäinen viesti
"hmh"
Jos rakastaa toista niin rakastaa toista.

Ilmeisesti rakastuit juoppoon jätkään joka juo perjantaisin kännit. Jos teit sen kanssa lapsen niin se on voi voi. Ei se toinen ihminen siitä miksikään muutu.

Herää kysymys että mitä vitskua oikein kuvittelit? Olet yksinuoltaja ajasta ikuisuuteen viikonloppuisin. Mites toi muu hoito ja huolto on sovittu?
 
ap..
[QUOTE="hmmm";30140235]Tosiaan mies suuttuu aiheesta noin paljon, koska juomattomuus tulee olemaan todella tiukkaa hänelle. Alkoholiongelma tuntuu olevan. Mutta hieno juttu JOS pystyy nyt loppu viikot olemaan kuitenkin juomatta.

Ja kyllä tuo riita olisi kannattanut jättää tuohon kun mies alkoi puhumaan muusta.. Hetken jo suutahti, mutta olisi päässyt asian yli ja taisi itsekin huomata että turhasta suuttui. Mutta sitten sinä jatkoit ja meni pahasti överiksi miehen puolelta nuo eropuheet :O

Minä kyllä voin nähdä jonkinlaisen mahdollisuuden tuossa, JOS mies ymmärtää itse nyt rajoittaa juomistaan. Pääasia että ap kuitenkin tiedät ettet sinä voi asialle mitään, vaan miehen on itse se tajuttava.[/QUOTE]

Nii ois kannattanut jättää asia siihen kun mies rupes puhuu muusta. Mä vaan aina menen tohon samaan halpaan. Tajuun sen sit vasta, kun kova riita on jo päällä. Joskus nuo miehen suuttumiset vaan tulee mulle jotenkin niin puun takaa. En voi tajuu, et miten se pysty tästäki suuttuu, kun enhän minä ollut tarkoittanut tällä muuta kuin et se 37+ alkaa tosta ja tosta hetkestä. Kun oon mä koko raskauden kestänyt miehen kännäystä kestäsin mä jotenki sen raskauden loppuajanki, vaikka raskaus kestäs 2kk lisää. Et en mä ilkeyden takii ja juomista kontrolloiden tota sanonut miehelle. Kun en minä voi sille mitää et se laskettu aika nyt sattuu olemaan jo ihan kohta eikä vasta esim 2kk päästä. Toivottavasti tää ei kuulosta sekavalta. Vaikee selittää tätä.

Toivon kyllä ja rukoilen suorastaa itsekseni et tämä asia selviäis ja helpottus..
 
minun elämä
Minun elämä
Mun mies ei pystyny lopettamaan juomista. Tai on se välillä ollu juomatta jopa kuukausia. Hän juo olutta, joisi varmaan joka päivä jos rahat riittäisi, onneksi sillä loppuu rahat kesken niin on pakko olla selvinkin päin. Jos mulla on omia menoja iltasin niin mies ottaa antabusta jotta voin olla turvalisin mielin muualla.

Ja miksi olen hänen kanssaan. Lapsi on hulluna isäänsä ja hän on hulluna lapseemme. He ovat mainoita yhdessä ja mies on hyvä isä. Hän on myös hyvä aviomies ja kohtelee minua kuin prinsessaa.
Hän juo kun lapsi on nukkumassa ja hänen persoona ei muutu vaikka olisikin humalassa. En tietenkään pidä siitä, että hän juo niin paljon, mutta olen sen hyväksynyt. Ja jos asia ei minua haittaa niin en usko sen aihauttavan lapselle traumoja, kerta meillä ei huudeta tai riidellä asiasta. Eikä mies ole koskaan humalassa lapselle mitään sössöttänyt, eikä lapsi ole isäänsä edes kännissä nähnyt.
 
ap..
[QUOTE="hmh";30140271]Jos rakastaa toista niin rakastaa toista.

Ilmeisesti rakastuit juoppoon jätkään joka juo perjantaisin kännit. Jos teit sen kanssa lapsen niin se on voi voi. Ei se toinen ihminen siitä miksikään muutu.

Herää kysymys että mitä vitskua oikein kuvittelit? Olet yksinuoltaja ajasta ikuisuuteen viikonloppuisin. Mites toi muu hoito ja huolto on sovittu?[/QUOTE]

Kyllä sen lapsenhoidon pitäis olla kummankin vastuulla. En kyllä suostuis missää nimessä olemaan joku känni-iltojen takii yh:kaan. Vaikee vaan tuon kans puhuu, kun se suuttuu jos aiheen ottaa esiim. Tostakin kyl haluisin puhuu miehen kans. Mies tekee jotenki sille vaikeista aiheista tabuja, jotka pitää muka siirtää pois tai toisaalle tms. miehen sanojen mukaa. Sit jos koitat ottaa asian puheeks oot miehen mielestä riidanhaastaja. Elikä me ei olla puhuttu tosta lasten hoidosta..pitäs puhuu..jos tuo suostuu suuttumatta. ääh :(
 
"Jaana"
Saanko kysyä, että kuinka kauan mies on tuota juomista harrastanut.

Onko ollut ennen ns. raitis, normaalilla juomisella ja nyt jokin aika sitten aloittanut
tai onko ryypännyt jo vuosia.

Alkoholista on vaikea päästä eroon.
Jos hän on juonut jo kauan, niin ei hän pysty lopettamaan sormia napsauttamalla heti kun raskautesi on tietyssä vaiheessa.
alkoholismi on sairaus.

Oma isäni joi aika tavalla nuorena kun olin ihan pieni ja pikku hiljaa hän pääsi siitä eroon, niin, että juominen ei ole joka viikkoista ja pysyy kontrollissa.

Mutta miehesi on sairas, alkoholisti ei pysty lopettamaan noin vain.
tarvitaan paljon tukea ja kannustusta, että aletaan menemään oikeille raiteille.
raskautta et voi käyttää painostuskeinona, koska alkoholismi ei tuosta vain parane.
tiesit miehesi ongelmasta kun teitte lapsen, nyt teidän täytyy käydä raskas polku kohtuullista käyttöä kohti ja vauva hoidettavana.

voimia sinulle.
itse olisin ensin auttanut miehen ongelmassa miestä ja tehnyt sitten vasta lapsen.
mutta rakkaudella ja sinnikkyydellä selviätte kyllä tästä vaikeudesta
 
ap..
Alkuperäinen kirjoittaja minun elämä;30140299:
Minun elämä
Mun mies ei pystyny lopettamaan juomista. Tai on se välillä ollu juomatta jopa kuukausia. Hän juo olutta, joisi varmaan joka päivä jos rahat riittäisi, onneksi sillä loppuu rahat kesken niin on pakko olla selvinkin päin. Jos mulla on omia menoja iltasin niin mies ottaa antabusta jotta voin olla turvalisin mielin muualla.

Ja miksi olen hänen kanssaan. Lapsi on hulluna isäänsä ja hän on hulluna lapseemme. He ovat mainoita yhdessä ja mies on hyvä isä. Hän on myös hyvä aviomies ja kohtelee minua kuin prinsessaa.
Hän juo kun lapsi on nukkumassa ja hänen persoona ei muutu vaikka olisikin humalassa. En tietenkään pidä siitä, että hän juo niin paljon, mutta olen sen hyväksynyt. Ja jos asia ei minua haittaa niin en usko sen aihauttavan lapselle traumoja, kerta meillä ei huudeta tai riidellä asiasta. Eikä mies ole koskaan humalassa lapselle mitään sössöttänyt, eikä lapsi ole isäänsä edes kännissä nähnyt.
Munkin pitäs koittaa olla lapsen takii noin vahvana. Siis olla hermostumatta, vaikka mies joisi. Haluan tosin silti vielä uskoo siihen et mies lopettas juomisen. Pelottaa silti lopettaako sittenkään vaikka lupaa.
 
ohhoh ja omena
Kyllä sen lapsenhoidon pitäis olla kummankin vastuulla. En kyllä suostuis missää nimessä olemaan joku känni-iltojen takii yh:kaan. Vaikee vaan tuon kans puhuu, kun se suuttuu jos aiheen ottaa esiim. Tostakin kyl haluisin puhuu miehen kans. Mies tekee jotenki sille vaikeista aiheista tabuja, jotka pitää muka siirtää pois tai toisaalle tms. miehen sanojen mukaa. Sit jos koitat ottaa asian puheeks oot miehen mielestä riidanhaastaja. Elikä me ei olla puhuttu tosta lasten hoidosta..pitäs puhuu..jos tuo suostuu suuttumatta. ääh :(
No pitäis pitäis. Mutta mikä maailmassa sai sut ajattelemaan että tää jätkä muuttuisi entisestä johkin toiseksi lapsen synnyttyä? Kun se sanoi vai? Daa????

Ei ne ihmiset kato vältiks laisin muutu vaikka syntyisi mitä. Varsinkaan pukit. Siksi kannattais valita se raitis ja rauhallinen, vastuuntuntoinen mies jo niinko lisääntymiskumppaniksi. En ymmärrä näitä wt-mimmejä jotka nussii kakaraksi asti kenen kanssa sattuu ja sitte itketään kun se jätkä ei kannakaan vastuutaan. No ei kai, kun ei se ole ikinä ennekään mitään vastuitaan kantanu, missään asiassa.
 
ap..
[QUOTE="Jaana";30140326]Saanko kysyä, että kuinka kauan mies on tuota juomista harrastanut.

Onko ollut ennen ns. raitis, normaalilla juomisella ja nyt jokin aika sitten aloittanut
tai onko ryypännyt jo vuosia.

Alkoholista on vaikea päästä eroon.
Jos hän on juonut jo kauan, niin ei hän pysty lopettamaan sormia napsauttamalla heti kun raskautesi on tietyssä vaiheessa.
alkoholismi on sairaus.

Oma isäni joi aika tavalla nuorena kun olin ihan pieni ja pikku hiljaa hän pääsi siitä eroon, niin, että juominen ei ole joka viikkoista ja pysyy kontrollissa.

Mutta miehesi on sairas, alkoholisti ei pysty lopettamaan noin vain.
tarvitaan paljon tukea ja kannustusta, että aletaan menemään oikeille raiteille.
raskautta et voi käyttää painostuskeinona, koska alkoholismi ei tuosta vain parane.
tiesit miehesi ongelmasta kun teitte lapsen, nyt teidän täytyy käydä raskas polku kohtuullista käyttöä kohti ja vauva hoidettavana.

voimia sinulle.
itse olisin ensin auttanut miehen ongelmassa miestä ja tehnyt sitten vasta lapsen.
mutta rakkaudella ja sinnikkyydellä selviätte kyllä tästä vaikeudesta[/QUOTE]

Ollaan tunnettu 5 vuotta ja on juonut sen kokoajan. Tietojeni mukaan on juonut joitain vuosia ennen tuntemistammekin. En tiedä joiko ennen tätäkin näin paljon. Kuulemma sen exät on ainaki valittaneet joskus kans juomisesta. Miehen mukaa kyl naiset valittaa aina siitä tms. Muakin pelottaa just tämän juomahistorian takii et pystyyköhän varmasti lopettaa nyt kuin seinään. Tosta ollaan puhuttuki ja miehen mukaa elämä muuttuu niin et se vaikuttaa lopetukseen. Suoraa sanottuna en kyllä usko ennen, kuin näen omin silmin lopetuksen. Nii jos oisin jäänyt oottaa en ois ehkä ees raskaana koskaan, ikää sen verran et lapsen teko oli jo nyt tai ei koskaan meiningillä. Muuten kyllä olisin vaatinut miehen lopettaa juomisen ennen raskauden yritystäkin... Voi, että...kumpa asiat selkiintys...Oon ihan hukassa miten tässä tekisi...
 
kirjallisena
Pyydä kirjallisena sitoumus juomattomuudesta. Jos mies repsahtaa, sulla on mustaa valkoisella mihin vedota. Täydellistä juomattomuutta ei tarvitse vaatiakaan mutta viikonloppuisin pitäisi myös sinulla olla oikeus nukkua pitkään täysin siinä missä miehelläsikin.
 
ap..
Voisinko auttaa miestä jotenkin saamaan apua alkoholin käytön lopetukseen ilman lisäriidan aihautusta? Onko se mahdolista? Miten itse jaksan tämmöistä kun ei ole ketään läheistä jolle puhua? Mulla on kokemusta siitäkin, kun puhuminen on aiheuttanut vain lisää ongelmia. Siis se jos omalla naamalla puhut jolleki... se on saatettu kääntää sua vastaan myöhemmin :(
 
ap..
Pyydä kirjallisena sitoumus juomattomuudesta. Jos mies repsahtaa, sulla on mustaa valkoisella mihin vedota. Täydellistä juomattomuutta ei tarvitse vaatiakaan mutta viikonloppuisin pitäisi myös sinulla olla oikeus nukkua pitkään täysin siinä missä miehelläsikin.
Muuten hyvä, mut ollaan miehen kans tehty näitä lippulappuja ennenkin eri asioista, kun ollut tapana meillä ja ei ne ole tuottaneet tulosta ennenkään. Mut joo saattaa toimii joillekin.
 
Voisinko auttaa miestä jotenkin saamaan apua alkoholin käytön lopetukseen ilman lisäriidan aihautusta? Onko se mahdolista? Miten itse jaksan tämmöistä kun ei ole ketään läheistä jolle puhua? Mulla on kokemusta siitäkin, kun puhuminen on aiheuttanut vain lisää ongelmia. Siis se jos omalla naamalla puhut jolleki... se on saatettu kääntää sua vastaan myöhemmin :(
Suosittelen sua menemään tälläseen.

Miten pääset ryhmään - Al-Anon - Vertaistukea alkoholistien läheisille
 
  • Tykkää
Reactions: LisaMarie
päihdeterapeutti
Miehesi on kertomasi perusteella hyvin todennäköisesti alkoholisti. Tyypillistä on käytös kun tulee tilanteeseen,jossa normalisoitunut juomarutiini ei toteudukaan, seuraa kilahdus, jonka lopputulos on että syy jos toinen löytyy sille että lähtee ajallaan juomaan. Ylipäätään, jos juomisesta luopuinen tuntuu vaikealta, on syytä hakea apua. Alkoholisti ei tätä kuitenkaan halua tehdä, hän ottaakin mieluusti kaikki muut diagnoositkin kuin sen, että juominen olisi ongelma. Eli masennus, ahdistus, huono lapsuus jne. selityksiä löytyy. Uskoisin, että juominen ei tule loppumaan, eikä edes vähenemään. Lapsen synnyttyä voi mennä muutama vikkokin juomatta, mutta rytmi palautuu ja ongelma pahenee. Kun on juonut itselleen ongelman, niin aioa rarkaisu on kokonaan lopettaminen. Tässä vaiheessa alkoholisti haluaa kokeilla kaikki mahdolliset lääkitykset, ja vahvasta halusta uskoa kohtuukäytön mahdollisuuteen. hän saattaa "lääkityksen avulla" vähentää hetkeksi juomistaan. Tämäkään ei ole pysyvää, alkoholisti palaa aina tapoihinsa jos ei halua alkaa työstämään oikeasti ongelmaansa. Ongelma pahenee, määrät kasvaa ja tihenee. Sanoisin että älä alistu uhkailuun, ja hanki itsellesi apua että jaksat. Suosittelen myös että käyt esim. al-anonissa jos tuntuu että miehesi alkoholinkäyttö on pakonomaista. http://www.al-anon.fi/
 
kfspfs
Juominen ei lopu.
Sä et voi kontrolloida tai hallita sitä etkä saada sitä loppumaan. Miehen pitää hakea apua itse, ei sun pidä sitä hyysätä.
Voi kun sä näkisit että olet niin tyypillinen alkoholistin puoliso, hyysäät ja huolehdit ja kiristät ja yrität tehdä sopimuksia jne. SE ON TURHAA. Sun ei pitäisi elää miehen kautta noin paljon ettet pysty edes syömään!
Sulle linkattiin jo Al-anon-jutuista, voisit edes lukea niiden kirjallisuutta niin sun silmät avautuis.
 
  • Tykkää
Reactions: Moraalinvartija
päihdeterapeutti
Täällä on tosi hyviä kirjoituksia ja neuvoja. Sanon vielä tuosta juomisen sietämisestä... Ensinnäkin kun se juominen pahenee, alkoholismi on etenevä, parantumaton, kuolemaan johtava sairaus. Toisekseen, alkoholismiin kuuluu muutakin kuin päihteen käyttö. Et voi elää omaa elämääsi, toteuttaa itseäsi jne. Jossain vaiheessa nimittäin miehesi alkaa mollata sinua (mitä jo ilmeisesti tekee), koska pitää tiedostetusti tai tiedostamattaan sinua parempana, ja häntä turhauttaa jos sinulla on harrastuksia ja etenet elämässäsi. Alkoholistit hakeutuvat aina seuraan, jossa voivat tuntea olevansa edes vähän muiden yläpuolella. (Siksi alkoholistin tie kulkee perusbaareista kohti räkälöitä, ja siitä kotiin tai ryyppyporukoihin juomaan kun oma ongelma pahenee).Yritän sanoa, että alkoholismiin kuuluu paljon muutakin mitä sinun tulee joutua sietämään jos aiot sille tielle. Myös sinä tarvitset apua, ymmärrystä ja tukea. Edelleen muiden tavoin kannustan menemään lähimpään al-anon kokoontumiseen ja puhumaan siellä, tai edes kuuntelemaan. Se on iso kynnys, mutta tulet helpottumaan sen otettuasi. Samoin jos miehesi suostuu hakeutumaan aa-ryhmään, tulee hänellä olemaan ensimmäinen käynti iso askel. Älä ala hyysäämään ja puolustelemaan tai valehtelemaan miehesi puolesta, silloin mahdollistat juomisen. Vaikka miehesi suuttuukin, niin tulee sinun tehdä selväksi ettet ala hänen puolesta valehtelemaan, ja esim. neuvolassa edottomasti asia puheeksi.
 
"nike"
Oletpa ikävässä tilanteessa! Alkoholismiltahan tuo vaikuttaa. Mieti, haluatko lapsesi kasvavan kodissa, jossa vanhempien välejä tuo aine tulehduttaa. En hyväksyisi lainkaan kännäämista kotona, jos lapset ovat paikalla. Jos sinulla on vanhemmat/sisaruksia/ystäviä, joiden luokse voit mennä, niin mene! Voit synnyttää muuallakin kuin kotikaupungissa, tuki on nyt tärkeämpi kuin kulissit hyvästä parisuhteesta. Kotiin jäämisen ehtona olisi tuo avun hakeminen (miehellä)- Ihmettelen, että neuvolan kyselyissä yms ei ole tullut alkoholi-ongelma ilmi. eihän tuo ole kohtuukäyttöä..
 
samassa liemessä ollut
Hei ap. Tilanteesi kuulostaa (valitettavasti..) hyvin tutulta, olen käynyt saman läpi aikoinaan odottaessani lastani. Harmittelit ettei sinulla oikein ole ketään jolle puhua. Jos haluat, laita vaikka joku s-postiosoite tai rekisteröi itsellesi nimimerkki, niin voitaisiin olla yhteyksissä yksityisemmin. Jos siis haluat jonkun jolle purkaa tilannetta :) Muistan itse, miten vaikealta tuo aika tuntui, joten mielelläni voisin toimia vertaistukena sinulle.
 
ap..
Alkuperäinen kirjoittaja samassa liemessä ollut;30140613:
Hei ap. Tilanteesi kuulostaa (valitettavasti..) hyvin tutulta, olen käynyt saman läpi aikoinaan odottaessani lastani. Harmittelit ettei sinulla oikein ole ketään jolle puhua. Jos haluat, laita vaikka joku s-postiosoite tai rekisteröi itsellesi nimimerkki, niin voitaisiin olla yhteyksissä yksityisemmin. Jos siis haluat jonkun jolle purkaa tilannetta :) Muistan itse, miten vaikealta tuo aika tuntui, joten mielelläni voisin toimia vertaistukena sinulle.
Kiitos mietin tätä. En tiedä vielä miten tekisin,mut ilmottelen täällä jos s-postin avaan tähän tai nimimerkin..
 
ap..
[QUOTE="nike";30140607]Oletpa ikävässä tilanteessa! Alkoholismiltahan tuo vaikuttaa. Mieti, haluatko lapsesi kasvavan kodissa, jossa vanhempien välejä tuo aine tulehduttaa. En hyväksyisi lainkaan kännäämista kotona, jos lapset ovat paikalla. Jos sinulla on vanhemmat/sisaruksia/ystäviä, joiden luokse voit mennä, niin mene! Voit synnyttää muuallakin kuin kotikaupungissa, tuki on nyt tärkeämpi kuin kulissit hyvästä parisuhteesta. Kotiin jäämisen ehtona olisi tuo avun hakeminen (miehellä)- Ihmettelen, että neuvolan kyselyissä yms ei ole tullut alkoholi-ongelma ilmi. eihän tuo ole kohtuukäyttöä..[/QUOTE]

Siis onhan tämä tullut esiin, mutta neuvolaa ei kiinnosta isien juomiset näköjään. Samaa olen kummastellut. Pelkästään äitien juomiset merkkaa. Mietin tuossa, että vaikka vanhempani asuvat muualla, he varmasti vaikka lentäisivät tänne, jos tarvitsen tukea kipeästi. Pitää seuraa tilannetta hetki, miten kehittyy...
 
vieras-
Nii ois kannattanut jättää asia siihen kun mies rupes puhuu muusta. Mä vaan aina menen tohon samaan halpaan. Tajuun sen sit vasta, kun kova riita on jo päällä. Joskus nuo miehen suuttumiset vaan tulee mulle jotenkin niin puun takaa. En voi tajuu, et miten se pysty tästäki suuttuu, kun enhän minä ollut tarkoittanut tällä muuta kuin et se 37+ alkaa tosta ja tosta hetkestä. Kun oon mä koko raskauden kestänyt miehen kännäystä kestäsin mä jotenki sen raskauden loppuajanki, vaikka raskaus kestäs 2kk lisää. Et en mä ilkeyden takii ja juomista kontrolloiden tota sanonut miehelle. Kun en minä voi sille mitää et se laskettu aika nyt sattuu olemaan jo ihan kohta eikä vasta esim 2kk päästä. Toivottavasti tää ei kuulosta sekavalta. Vaikee selittää tätä.

Toivon kyllä ja rukoilen suorastaa itsekseni et tämä asia selviäis ja helpottus..
Mitä sen miehen olisi pitänyt tehdä sen jälkeen, kun jo myöntyi siihen, että teette niinkuin sinä sanot ja yritti siirtyä eteenpäin -> ehdotti leffan katsomista. Miksi se ei riittänyt, vaan sinun piti jatkaa nalkuttamista ja haastamista. Miksi ihmeessä? Teet sitä omien sanojesi mukaan jatkuvasti, joten onpa ihme, että toisella menee hermo. Nalkuti nalkuti. Nalkuti. Ok, oot oikeassa. Niin, mutta jäkäti jäkäti nalkuti. Ok, katsotaanko leffa. No ei, kun jäkäti nalkuti nalkuti jäkäti. Tsemppiä miehelle.
 

Yhteistyössä