Bordercollien pentu

  • Viestiketjun aloittaja "Minttu"
  • Ensimmäinen viesti
"Minttu"
Meillä on kotona bordercollien pentu. Se on aivan ihana. Ihmettelin vaan, kun kasvattaja ei suostunut antamaan kenenkään toisen saman pentueen pennun omistajien sähköpostiosoitteita. Olisi ollut mukava vaihdella pennun sisarusten omistajien kanssa pentujen kuulumisia silloin tällöin. Muutaman kerran olen pyytänyt, ja kasvattaja on luvannut lähettää sähköpostia, mutta sitä ei ole koskaan tullut. En usko, että kaikki muut olisivat kieltäneet sähköpostiosoitteensa antamisesta. Jossain määrin kasvattaja vaikutti piittaamattomalta. Pennunhakureissullakin sai olla paikassa noin puoli tuntia. En sitten enää kehdannut venyttää tapaamista, vaikka minulle jäi kysymyksiä. Soittanut olen jälkeenpäin kerran akuutissa tilanteessa.

Meillä on myös toinen nuori koira(eri rotua, eri kasvattaja) ja siellä piireissä yhteydenpito toimii ja siitä on paljon hyötyäkin ollut koiran koulutuksessa metsästyskäyttöön ym. Tämä kasvattaja muistaa hyvin kasvattinsa ja odottaakin yhteydenpitoa.

Missä koiraihmiset keskustelevat? Voisinkohan ehkä joskus tavoittaa jonkun pentuni sisaruksen omistajan.
 
Voi olla, että kasvattaja oli sopinut kaikkien pentujen luovutuksen samalle päivälle, jolloin ei pahemmin jää aikaa yhteen luovutukseen. Itse koitan saada jokaisen pennunhaun omalle päivälle, jotta saan rauhassa käydä asiat läpi ja vastailla uuden perheen kysymyksiin. Kannattaa ottaa rohkeasti yhteyttä ja kysyä kaikkea mikä jäi askarruttamaan. Jos kasvattaja ei halua vastata niin varmaan vastauksia saa rotuyhdistykseltä. Yhdistyksen foorumilla voi koittaa kysellä pentuesisarrusten tai muiden saman kasvattajan koirien omistajien yhteystietoja ja kokemuksia. Valitettavasti on kasvattajia, joita ei kasvattien elämä pahemmin kiinnosta sen jälkeen kun rahat on saatu omistajilta pois.
 
"rekku"
Kasvattajia on monenlaisia, niin myös bordercollie-rodussa. Ehkä kasvattajasi ei ole sieltä vastuuntuntoisimmasta/aktiivisimmasta päästä. Suosittelen soittamaan ja kysymään uudelleen osoitteita sisaruksille! Mikäli hän ei niitä anna, pitäisi hälytyskellojen alkaa soida päässä, että miksi hän ei niitä voi antaa?! Onko kyseessä pentutehtailua, eli tehdään vaan pentueita rahan kuva silmissä, välittämättä mistä yhdistelmistä, onko vanhemmat terveystuloksiltaan, jälkeläisnäytöiltään ja luonteeltaan edes jalostus käyttöön soveltuvaa materiaalia... Ja sitten ei haluta, että kasvatin omistajat puhuvat keskenään... Kaikki on mahdollista ja on tätä ollut ennenkin Suomessa eräiden kasvattajien keskuudessa, ikävä kyllä. Viattomat luontokappeleiden kustannuksella. Sillä itse olen bordercollien omistajana kyllä saanut 24/7 huoltotuen kasvattajalta kaikessa mahdollisessa asiassa ja olemme yhteydessä sisarusten omistajien kanssa sekä muidenkin saman kasvattajan kasvattien omistajien kanssa pidämme yhteyttä!! Mutta haluan myös painottaa, että vastuu on myös sillä koiranpennun ostajalla ottaa selvää kasvattajasta, hänen kasvatustyöstään, vanhempien taustoista sekä mahdollisista aiemmista jälkeläisistä. Kaikkea voidaan myydä, mutta sitä ei tarvitse ostaa.
 
"Virpi"
Ihan kaikki koirien ostajat eivät halua antaa tietojaan...
Itse olen ilmoittanut jo pari vuotta sitten kasvattajalle että jos joku kyselee niin meidän tiedot saa antaa kyllä. Ei ilmeisesti ole kysellyt koska ei ole mitään kuulunut... ja valitettavasti kasvattajallakaan ei kiinnosta pitää yhteyttä...
Meidät löytää netistä www.siri.suntuubi.com
 
"Johanna"
Hei,
Minulla on 14082010 syntynyt bordercollienarttu joka tuli minulle 1,5 vuoden ikäisenä ja omistuksessani oli myös sen sisko luovutusiästä alkaen joka tosin menehtyi sydänleikkaukseen jo 2011...ota yhteyttä jos bortsusi syntynyt samana päivänä, josko meillä olisi sisaruksia. Minäkin olen yrittänyt metsästää myös muita omistajia. Terkuin: johanna.pietilainen@gmail.com
 

Yhteistyössä