Dextran asiantuntijalle: toistuva keskeytynyt keskenmeno

  • Viestiketjun aloittaja "Viivi82"
  • Ensimmäinen viesti
"Viivi82"
Hei,

Olen saanut kaksi keskeytynyttä keskenmenoa. Molemmilla kerrolla raskaus keskeytyi sydänmen sykkeen löytymisen jälkeen. Toisessa 6+5 ja toisessa 8+0. Asia huomattiin vasta viikkoja myöhemmin. Molemmat raskaudet olivat vähäoireisia. Keskenmenojen välissä sain terveen lapsen, jonka raskausaikana oli paljon oireita. Raskaus sujui hyvin.
Kärsimme lapsettomuudesta aikanaan neljä vuotta, endometrioosin leikkaamisen jälkeen sain tuon ekan keskenmenoni. Eli raskaus ylipäänsä tuli mahdolliseksi.
Olen 33-vuotias ja tiedostan, että endometrioosin uusimisriskin vuoksi raskaaksi tulo ylipäänsä ei ole helppoa. Sitten on vielä nämä keskenmenot, jotka tapahtuivat sykkeen löytymisen jälkeen. En jaksaisi käydä läpi enää yhtään keskenmenoa. Pelkään kaavintojen pian jo aiheuttavan tuhojaan. Raskautuminenkin meillä on kestänyt aina useita kuukausia leikkauksen jälkeenkin.
Tarjoatteko te jonkinlaisia tutkimuksia siihen, voisiko toistuvat keskenmenot estää kohdallamme? Mitä tutkisitte ja mitä se maksaisi? Varsinaista hedelmöityshoitoa emme tällä hetkellä tarvitse, koska ilmeisesti spontaani raskaaksitulo on nyt mahdollista ainakin jonkin aikaa. Haluaisin vain tehdä kaikkeni, jotta välttyisimme keskenmenolta. Olisiko nyt sopiva hetki hakeutua tutkimuksiin, sain juuri tuon toisen keskenmenoni. Kiitos jo etukäteen!
 
"viivi82"
Lisään vielä, että julkisen lääkärit ovat sitä mieltä, että mitään tutkimuksia ei ole syytä tehdä kahden samanlaisen keskenmenon perusteella. Että kyseessä on vain huono tuuri. Itse en usko tuuriin, luulen että kaksi keskenmenoa tapahtuu jostakin syystä. Epäilen hormonaalista syytä, koska keskenmenon päätyneissä raskauksissa ei ollut raskausoireita.
Minulla on myös toinen munasarja ollut pco-tyyppinen. Mutta kuulemma ei enää. Kärsin aknesta. Voisiko esimerkiksi keltarauhashormonista olla apua? Kuukautiseni ovat säännölliset.
 
"viivi82"
Kerron vielä, että joskus lääkärit ovat kysyneet onko minulla verenhyytymisongelma, koska kuukautiseni ovat todella runsaat ja keskenmenon yhteydessä vuoto ei lakannut lainkaan. Toisaalta olen ymmärtänyt, että ainoastaan tukostaipumus voi aiheuttaa keskenmenon, ei toisenlainen hyytymisongelma.
 
Hei!

Tuohon sinun kysymykseesi ei ole yksiselitteistä ja helppoa vastausta. Yli puolessa keskenmenoista syytä ja selitystä ei edes tarkoissa tutkimuksissa löydy. Teidän tapauksessanne joitakin tutkimuksia kohdennetusti voi tehdä, mutta ensin täytyisi siinä tapauksessa keskustella siitä mitä tutkimuksia ja minka takia, ja sitten viime kädessä päätös siitä mitä tutkitaan on aina parilla. Suurin yksittäinen keskenmenoja selittävä tekijä on se, että sikiöllä on jokin kromosomihäiriö, ja siihen asiaan ei tietenkään esim. keltarauhashormonista ole apua. Yleensä on nimenomaan niin päin, että tukostaipumus voi lisätä keskenmenoriskiä, ei niinkään vuototaipumus.

Niklas Simberg
erikoislääkäri
Dextra Lapsettomuusklinikka
 
Hei!

Tuohon sinun kysymykseesi ei ole yksiselitteistä ja helppoa vastausta. Yli puolessa keskenmenoista syytä ja selitystä ei edes tarkoissa tutkimuksissa löydy. Teidän tapauksessanne joitakin tutkimuksia kohdennetusti voi tehdä, mutta ensin täytyisi siinä tapauksessa keskustella siitä mitä tutkimuksia ja minkä takia, ja sitten viime kädessä päätös siitä mitä tutkitaan on aina parilla. Suurin yksittäinen keskenmenoja selittävä tekijä on se, että sikiöllä on jokin kromosomihäiriö, ja siihen asiaan ei tietenkään esim. keltarauhashormonista ole apua. Yleensä on nimenomaan niin päin, että tukostaipumus voi lisätä keskenmenoriskiä, ei niinkään vuototaipumus.

Niklas Simberg
erikoislääkäri
Dextra Lapsettomuusklinikka
 

Yhteistyössä