Eilen illalla vasta tajusin :(

Siskoni kertoi mulle viime syksynä että on pahasti masentunut. Oli käyny lääkärillä ja saanu jos jonkinlaisia pillereitä. Yritin tukea ja kuunnella. Sitten tuli kausi ettei hän enää halunnut puhua asiasta, vaan aina tavatessamme keskityttiin muihin asioihin ja minun lapsiini. Ymmärsin hyvin, että haluaa ajatella vain positiivisia asioita ja ei halua puhua olostaan. Tahdoin antaa tilaa.

Kolme viikkoa sitten siskoni sanoi yrittäneensä itsemurhaa viime vuoden lopulla. Jos siskoni hyvä ystävä ei olisi saapunut paikalle, mulla tuskin ois enää mun rakasta siskoa.

Mutta se iski mulle eilen illalla vasta, että tosiaan saattaisin olla nyt siskoton. Itkusta ei tahdo vieläkään tulla loppua. Mulle mun sisarukset on todella tärkeitä ja rakkaita, enkä haluaa menettää yhtäkään niistä ennen aikojaan. Musta vaan tuntuu tosi pahalta, että mä en ole voinut tehdä mitään enkä silloin huomannu kuinka paha olla oikeasti siskollani oli.

Nyt sillä onneks menee jo paljon paremmin, on löytäny kumppanin itselleen jota rakastaa ja jolle se on voinu kertoa aivan kaiken. Mä vaan pelkään pahoin että jos heidän suhde kariutuu niin mitä sitten tapahtuu.

Oli pakko saada purkaa fiiliksiä, kun en voi kellekkään puhua. Olen luvannut siskolleni etten edes miehelleni puhu hänen masennuksestaan.

Kiitos.
 
juu
Masentuneet ihmiset ovat usein piristyneet vähän juuri ennen itsemurhayritystä/itsemurhaa..ovat sen verran pirteitä, että jaksavat itsensä tappaa.

Mulla on myös läihomainen yrittänyt itsemurhaa, ja itse asiassa asuu tällä hetkellä sairaalassa, koska ei pysty koskaan enää itsenäisesti asumaan.

Kannattaa ottaa vihko käyttöön..ite oon kirjotellut vihkoon paljon asioita. Sinne kehtaa kirjottaa kaikkea sellaista, mitä ei ehkä koskaan kehtaisi sanoa ääneen..
 
Vieras

Ikävä kuulla, että siskollasi on ollut vaikeata.

Entäpä jos kertoisit hänelle, kuinka tuo uutinen itsemurhayrityksestä vaikutti sinuun? Se voisi olla hänelle tärkeä viesti siitä, että hänestä kovasti välitetään ja että olet hänen tukenaan tarvittaessa jatkossakin.

Voimia teille molemmille!
 
juu
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
tänne päätit kuitenkin kirjottaa ton kaikkien nähtäville. onhan sulla siskolta lupa tohon?
Eiköhän nikkinä kirjoittelu ole erittäin anonymous-puuhaa käytännössä, jos ei kellekään sano.

Ehkäpä tässä haetaan pientä tukea kuitenkin. Sitä on vaikea ymmärtää, jos kokemusta asiasta ei ole. Kun ei oo kyse siitä, että nyt on joku nolo sukupuolitauti, vaan asioista, jotka vaikuttaa oikeesti itteenkin paljon.
 
...
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
tänne päätit kuitenkin kirjottaa ton kaikkien nähtäville. onhan sulla siskolta lupa tohon?
Voi haloo ja hyvää päivää... No tännepä tänne ettei tarvii kylän raitilla jollekkin tutulle joka sitten kertoo eteenpäin...ja joka varmasti tuntee ko. ihmisen.

 

Yhteistyössä