ELOKUISET LEIJONANPENNUT 2009 - Elokuussa

Nuunuulle onnittelut vauvasta! Oli tosiaan jämpti kaveri kun syntyi "oikeana päivänä" :) Minä olisin kans ihan valmis lähtemään synnytyshommiin. Niinkun varmaan kaikki muutkin täällä...

Huomenna taas neuvola.. Kääks, sormet taas puutuu. Ei pysty yhtään kirjoitella.

Niin piti mun kommentoida tuohon kotikäyntiasiaan. Täällä käydään kotikäynnillä n. viikon kuluessa siitä kun kotiuduttu. Mahdolliset tikit poistetaan. Paitsi nyt kun meidän kolmonen syntyi, niin ei käyty kotona. ´

amaria
 
Moi :wave:

Tulin pikaisesti piipahtamaan tänne. Kärvistelen kolmatta päivää supistusten kanssa ja unet jäänyt hyvin vähiin... Pahimmillaan supistelee monta tuntia 3-5 minuutin välein, mut silti supistusten tehot ei riitä. Kävin jo edellisyönä sairaalassa käyrillä varmuuden vuoksi, ja tutkittiin alapään tilanne. Silti vain yhelle sormelle auki ja kanavaa oli 2cm jäljellä, pehmeä kuitenkin. Ja helvetti jos tän päivän supparit ei oo mitään tehnyt. Aamu viidestä asti taas tullut tosi kipeetä, mut välit on niin pitkät, tällä hetkellä n. 10 min. Välillä ne hidastuu ja välillä voimistuu. Prkle, vois nyt pikkuhiljaa vauva alkaa syntymään jo |O
Kätilö vielä sanoi että tää on hyvin tavallista uudelleen synnyttäjillä, että kohtu "kiusaa" äitiä useita päiviä, ja jopa pari viikkoa ennen synnytystä! Ja mitään käynnistystä ne ei tälle anna vielä ainakaan, ku ei oo mitään syytä :kieh: Pelottaa jo et tää lopuks syntyy kotiin kun en mä tajua lähteä sinne sairaalaan :LOL: Niin joo, mulle laitettiin siellä sairaalas joku rentouttava kipupiikki, jonka piti joko vauhdittaa supistuksia tai lopettaa ne kokonaan. Ei ollut sit kumpaakaan vaikutusta sillä meikäläisen kohdalla, supistukset jatkuu edelleen samanlaisina:headwall: Limatulppaa onneks sentään alkoi tuleen ton sairaalakäynnin jälkeen, et jotain hyvää merkkiäkin.

Jos mä jaksan ja ehdin niin lueskelen myöhemmin muiden kirjoitukset myös!
Tsemppiä kaikille muillekin, jotka vielä odottavat ja onnittelut kaikille jotka on jo saaneet vauvan :flower:

RangaTanga 39+2 :heart:
 
Aurora joo uskon kyllä ettei varmaan ole kovin ihana tilanne sekään jos tuntuu ettei mitään merkkejä siitä ole että vauva joskus olisi ulos tulossa, mutta joillakinhan se menee niin ettei mitään ennakoivaa ole vaan sitten vaan lähtee supistuksia tulemaan tasaisin väliajoin.

Mä täällä pelkään sitä että mitä jos näillä mun supistuksilla ei olekaan mitään vaikutusta tonne alapäähän!!
Siis sitten kyllä ketuttaa kun joskus tulevaisuudessa päästäänsairaalaan lähtemään ja jos sanovat että "joo täällä on paikat vielä ihan kiinni ja kaulaakin on vielä jäljellä"
Alan varmaan itkemään, tai sitten saan vaan jonkun hysteeria kohtauksen.

Toinen pelko näihin supistuksiin liittyen on se, että mitä jos kuulunkin näihin ihmisiin joilla ei yksinkertaisesti omissa supistuksissa riitä teho.
Kaverilleni kävi niin että vedet menivät ja lähtivät sitten sairaalaan, mutta jouduttiin käynnistämään seuraavana päivänä kun kaverini ei saanut kuulemma riittävän "pahoja" supistuksia.
Siis että supisteli kyllä vesien monen jälkeen, mutta teho ei vaan riittänyt siihen että vauva syntyisi.
Olivat sitten käsittääkseni oksitosiini tipan hänelle laittaneet ja sitten poika olikin syntynyt.

 
Moikkis!

Oli meidän tyttö kuunnellut äitinsä toiveita :D Eli meille syntyi TYTTÖ 9.8 klo: 16.38, 3000g ja 49 cm.
Synnytys oli ns. syöksy ja luomuna meni siis. AUTS.... Nyt tän. kotiuduttiin ja kaikki hienosti. Voin tulla kertomaan myöhemmin enemmän.

Hellu ja "walma"
 
Hellulle iiisot onnittelut pikkusesta tytöstä.. :flower: Synnytyskermuksia luetaan mielellään, kun jaksat kirjotella..

Onpas täällä jo vauvoja, vaikka ei olla vielä edes kuun puolivälissä. Kikka Juu tsemppiä supisteluiden kanssa, toivotaan että osa "työstä" on jo tehty sun osalta ku pääset sairaalaan..Se hetki on todennäkösesti lähellä! :)
 
VAUVAONNITTELUT taas uusille tulokkaille.. :heart: :flower:

Aniit:täällä mä edelleen kotona kärvistän..supparit onneks loppui aamuyöllä ja päästiin sinne eskariin tutustumaan nuorimmaisen kanssa.
tänään mä oon ollu aivan puhki, nukkunu kuiteskin ainakin sen 6h yöllä mut nukuin PÄIKKÄRIT.

Huomenna sit neuvolaan..

Onnea poksujille!

Vuokko joku viisas on sanonut ettei luoja anna enempää kannettavaa kuin minkä ihminen jaksaa kantaa.. lämmin halaus ja jaksamista koko perheelle. vauva ja rakkaus tuokoon voimia isälle taisteluun

:hug:


omppuli ja öttiäinen 37+6
 
Vihdoinkin sain aikaseksi ottaa noita kuvia korteista :D










Meillä tulee siis saamaan vieraat kaikki erilaisen kutsun..

Sisään tulee jokaiseen korttiin vielä teksi:
Minä pikkumies Sukunimi, synnyin XX.XX.XXXX klo XX.XX.
Strategiset painijan mittani olivat XX cm ja XXXX g.
Pian minut on aika kastaa ja saan oikean nimen.
Tahdonkin että tekin saatte kuulla nimeni ensimmäisten joukossa,
joten kutsun teidät ristiäisiini kotiimme lauantaina pv.kk. klo xx.xx

Ja luultavasti joku kiva pieni lyhyt runo vielä..
 
Vuokko: Lämmin hali :hug:
omppuli74 mäkin arvelin, että oot jo lähteny. Toivottavasti eskaritutustuminen oli kiva. Ihania on koulun alut aina!!
kikka89 tsemppiä, sulla tuntuu olevan aika tuskaista koko ajan.. Toivottavasti nyt pääsisit tosi toimiin pian.

Kävin äsken neuvolassa ja pääsi itku sen jälkeen. Ei se kurja vauva oo edes kiinnittynyt mihinkään ja on kauheen korkeellakin. Plääh. Tulis pois jo! Ja painokin vaan nousee. Anoppi oli ostanu matkasängyn ja se pitäis jostain noutaa. Lisäks oma hyysä-isäkin on tulossa käymään.Valivalivali... :ashamed:
 
Alkuperäinen kirjoittaja unikuu108:
mä en ole viikkoon vastannu mun mutsille kun ei silloo mitään muuta asiaa ku...luuleeko se ääliö ettei me kerrota kun vauva syntyy. sama anoppi: eikö mitään tuntemuksia ole. soittakaa sitten ajoissa.. voi jeesus. :headwall:

:LOL: Kiitos. Helpotti. :LOL:
 
Kaikille moikat pitkästä aikaa!

Enpä ole tainnu synnytyksen käynnistymisen jälkeen kirjoitella mitään tänne. Hiljasta näyttää olevan... Tyypit ilmeisesti hakemassa pikkutyyppejään. Mutta hyvä niin!

Miulla muuten synnytys alkoi silloin ihan yhtäkkiä, melkeimpä ilman mitään ennakkotuntemuksia, joten jospa siinä jollekin toivoa? =) Mein koira tosin käyttäytyi ihan oudosti pari päivää ennen synnytystä, varmaan aisti jotain tapahtuvan. Neiti syntyi meidän perheeseen siis 28.7. rv 38+1 (eilen oli muuten LA), niinkuin kielletty taisi täällä käydä jo kertomassa. 12h on merkitty synnytyksen kestoksi, mutta eipä se niin pitkältä tuntunut. Pahin vaihe itellä varmaan oli, kun menin ennen puoltapäivää takaisin synnärille ja olin perhehuoneessa, avautuminen 4 cm:iin (tuo tapahtui siis tunnissa, sitä ennen oli kanavaa jäljellä 1 cm, eikä supistuksissa ollu oikein "rytmiä"). Sen jälkeen synnytyssaliin ilokaasulle + epiduraali vähän myöhemmin. Puudutus vei pahimmat kivut pois. Ponnistusvaihe 26 min., vauva imukupilla ulos, koska ei suostunut itse tulemaan ulos. Lapsivettä keuhkoihin, virvoittelun kautta keskolaan lepäämään. Sain pitää tyttöä vasta seuraavana päivänä sylissä. Synnytyksestä ei jäänyt traumoja, kätilöni oli niin napakka täti, että koin oloni hyvin turvalliseksi, vaikka kivut olivat suhteellisen kovia.

Imetystä sain kokeilla vasta paria päivää synnytyksen jälkeen, eikä siinä ole ollut ongelmia, paitsi ihan muutamilla ekoilla kerroilla, koska tyttö oli tottunut tuttipulloon. Nyt ollaan harjoiteltu ilman rintakumia, välillä onnistuu hienosti. Tunnin verran kerrallaan on tyttö rinnalla, yöllä joskus jopa kauemminkin. Olen myös pari kertaa antanut pullosta, kun on ollut vieraita kylässä.

Meillä kävi jo terkka kotikäynnillä. Miun mielestä keskittyi enemmän minuun kuin vauvaan, halusi painella kohdun ja nähdä epparihaavan. Vauvalta lähinnä tutki vain navan ym., ei siis ollut mitään punnituksia tai mitään. Ylihuomenna on meillä eka neuvola, niin siellä kuulemma punnitsevat.

Onnea kaikille vauvansa saaneille ja ennakko-onnet myös niille, jotka lähtevät kohta tositoimiin!

Haleja myös vastoinkäymisiä kohdanneille. :hug:

M & neiti 2 vk
 
Heipsan!

Onnittelut uusista vauvoista! :heart: :flower:

Voimia ja haleja niitä tarvitseville! :hug:

imetysliiveistä taas kerran.. Minä kun siis tilasin niitä carrivellin liivejä ja tänään sitten tulivat... Mutta siis te joilla on M-kokoset nämä http://www.taikapilvi.com/product_info.php?cPath=10_11&products_id=4 , niin mikä teidän kuppikoko on normisti? Mulla on a80 ja noi m-kokoset puristaa jo nyt ja noi pitäis kuitenkin mennä aika isoillekkin rinnoille... :eek: Siis kyllä ne periaatteessa mahtuu, mutta ovat niin kireät etten tiedä sit jos kauheesti rinnat turpoo maidon noustua niin pystynkö noita käyttämään.. Sit tilasin noi softit koko S ja ne on ihan sopivat, varsinkin kun niissä on se jatkopalakin.. PItää varmaan palauttaa noi ja tilata toisetkin softit..


Eipä muuta tällä erää :D

Sadepäivän ilo ja Minttu 39+0
 
unikuu108
Alkuperäinen kirjoittaja Sadepäivän ilo:
Heipsan!
imetysliiveistä taas kerran.. Minä kun siis tilasin niitä carrivellin liivejä ja tänään sitten tulivat... Mutta siis te joilla on M-kokoset nämä http://www.taikapilvi.com/product_info.php?cPath=10_11&products_id=4 , niin mikä teidän kuppikoko on normisti? Mulla on a80 ja noi m-kokoset puristaa jo nyt ja noi pitäis kuitenkin mennä aika isoillekkin rinnoille... :eek:

Sadepäivän ilo ja Minttu 39+0
mulla on normisti liivit 75a taikka 80a(nyt nääkin tuntuu kireeltä ympärysmitaltaan..)niin mullon noista L koon ja sit niistä softeista M koon. ja lace-mallista on koko III.
et ei ne kokotaulukot ihan..

 
Omppuli periaatteessa hyväkin sitte että saitte rauhassa viettää tän päivän. :)

Me siivottiin yhdessä tänään. Ei siitä olis kyl yksin tullukaan mitään. Nyt oon ihan loppu. Onneks toi ukko on ollu nyt jo reilun viikon ihmeellisen hyväntuulinen ja erilainen ku normisti. :)

Kikalla ja vaavittarella
ainakin olo on jo varmaan tuskanen, toivottavasti pian alkaa tapahtua.

Unikuu :hug:

Vauvoja on taas tullu. ONNEA! :heart:
Oma vauva tuntuu edelleen jotenki hirveen kaukaselta, ei siis tunnu siltä että mahassa edes on vauvaa. Ihan sillon ku ekat liikkeetki alko tuntua niin mulla oli sellanen olo että mahassa on alien. No, ei nyt enää ihan siltä tunnu, mut erikoiselta kuitenki. Eiköhän se kuukauden sisällä todeks muutu. :)

Ristiäiskutsuja meillä tuskin lähetetään kun tulossa on vain läheisimmät. Mut edelleen haen sitä viestiä millä vois ilmotella synnäriltä vauvan syntyneen. HYVIÄ VINKKEJÄ OTETAAN VASTAAN ;)
 
Aniit meillekkin tulee vain läheisimmät (molempien vanhemmat, mummut ja paapat, sisarukset ja 3 kaveria kummiksi.) Mutta teinpähän aikani kuluksi nuo kutsut, on sitten hienompi lähettää ne kuin laittaa viestiä :D

Otin kuvan pikkuisen sängystäkin:
Siinä on mun mummun tekemä päiväpeitto ja kaksi koriste tyynyä. :)



 
Onnittelut vauvaantuneille! :flower:
Ja Vuokolle :hug:

Eilen oli neuvola, yhtä tyhjän kanssa taas sekin käynti. Tai no, lääkäri soitti sitten tänään että lääkitystä lisätään edelleen ja 4-6 vkon kuluttua kontrolli tai sitten 2 vkoa synnytyksestä. Kumpi kriteeri sitten täyttyykin ennen. Muuten ei mitään uutta. Ärsyttää!! |O

Väsynyt ja v**tuuntunut Ritsanampuja 38+0 *POKS*
 
Kun vauva on syntynyt ilmoitus... mä löysin muutaman tälläisen...

- Peiton alla posken nukka, jalassa punainen sukka. Tänään (klo:n aika) meille onni tuotiin, ikioma tyttö suotiin. (pituus ja paino)

- Tuli lapsi tuulen kainalossa, tähtisateen takaa. Pian pieniä hymyjä herttaisia hän ympärilleen jakaa. Rakas poika syntyi (klo ja mitat).

- katso jälkiä sanoi Puh, kahden seuraan on liittynyt kolmas" pikkuinen tyttö syntyi klo,pituus ja paino

- Nyytti pehmeä syliini annettiin, se vauvalta tuoksuu, on lämmin niin. Se itsekkin varmaan tietää sen, et sulattaa jokaisen sydämen. Hiustupsusta pieniin varpaisiin se on ihana, ihana niin." terve tyttö syntyi klo,pituus ja paino

- Ei ole kooltansa suuri tuo pikkuinen (mitat) ja aikaan sai muutoksen suuren. Toi elämään mukanaan valoisan lisän. Teki toisesta äidin, toisesta isän.

- Tänään oli päivä arkinen, vaan pikku tyttö/poika muutti sen.
Tuli päivästä suuri ja ihmeellinen, me varmasti kauan muistamme sen.

- Auringonsäde maahan koski, syntyi soma nukkaposki.
tuli tähän maailmaan, sydän iloa tulvillaan.

- Pienoiset kädet,suu ihan suppu. Syntynyt uusi on ruusunnuppu.
Se ihmeeltä suurelta silmissä näyttää, sydämen kokonaan onnesta täyttää.

-Elämä hentoinen syntyi toiveista, äidin ja isän.
Antoi elämäämme suuren valoisan lisän.
haikaran kyydissä nyyttimme xx.xx syliimme siirtyi,
xxxxg ja xxcm mitoiksi tytölle/pojalle piirtyi.

- On jalassaan sillä pienoinen sukka, tuntuu poskea vasten hentoinen nukka.
silmät on isän ja äidiltä tukka, elämään vasta puhjennut kukka.
punaiseen/siniseen nuttuun xx cm puen, kortista xxxxg painaneen luen.
pian jatkamme elämää kotiutuen, ilmoitan kun on aika vierailujen.

- Hiukkasista elämän on suuret ihmeet luotu,
lahja kaikkein arvokkain on iloksemme suotu.
tyttö/poika sukunimi syntyi
xx.xx klo xx.xx.xxxxg ja xxcm.

 
Vuokolle voimia :hug:
Ja aivan ihania kutsuja tyttönen tehnyt :heart:

Ja vauvaantuneille isosti onnea!

Oma olo on ihan PLÄÄH, ei vaan jaksais yhtään enää muttei haluu synnyttääkään... Pitikin hankkiutua tähän tilaan :xmas:
 
Vuokolle voimia!

Vauvoittuneille onnea!

Mä kävin tänään vähän shoppailee itiksessä. Ostin isille "selviytymispakkaukseen" (kun tulee tosiaan synnytykseen ja sitten jää poitsun kanssa kahestaan kotia niiksi päiviksi kun olen laitoksella):
- 2xBattery
- Sellasen ison sikarin
- energia-poretabletteja
(en muista nimeä, mutta pitäis kuulemma olla pitkä vaikutusaika,apteekista ihan..)
- kolme suklaapatukkaa (tosin mä pummasin niistä jo yhen *nolo*)
- Maailman paras isä-kyltin
- sysi sisuja
- korvatulppia
- vauvatarinoita-kirjan
(isän kirjoittama kirja esikon odotuksesta, syntymästä ym. Vaikka esikkohan meillä jo on, sekin miehelle jo toinen..)
- sormivärit (ajankuluks kun jää poitsun kanssa kotiin *virn*)

Ei mikään iso paketti, mutta kertoakseni isille hänenkin olevan kovin tärkeä kaiken tän myllerryksen keskellä.. Vaikka tuo nyt meinaa aika ajoin käydäkin nyppimään :D

Mullahan on myös supistellu tässä nyt jonkun verran alle pari viikkoa ihan lahjakkaasti, mutta siis ne ei vaan VOIMISTU! Grauh. Säännöllisiä on ollut ja parinkin tunnin ajan, mutta sitten "puf" ne loppuvat ja jää vaan ilkeä kolotus selkään :( On tää rasittavaa.. Esikoisen kanssa kävi tosiaan niin että mitään ennakko-oireita ei oikeastaan ollut, yhtenä iltana vaan alkoivat supistukset, ja seuraavana iltana poju oli ulkona.

Ässiä meillä ei harrasteta minkäänlaisia, seksi oli se joka pojan synnytyksen käynnisti (se ei siis ole puppua se), mutta noihin kahteen muuhun "ässään" en lähtis nojaamaan p***apuhetta molemmat. Nyt ei kuitenkaan siitä toimivastakaan ässästä ole ollut mitään tietoa pitkiin aikoihin.

Kimalle rv. 38 ja poju kohta 1-vee
 
Nuunuu83 ja Hellu77 onnittelut leijonanpennuista!!! :heart: :flower:
Vuokko sulle ja sun miehelles voimia ja jaksamista :hug:
Neydanille paljon onnea naimisiinmenon johosta!Täälläkin n.2,5 vkoa aikaa siitä,ku viimeks on sitä yhtä S:ää harrastettu...Täälläkin taitaa jo muut asiat pyöriä mielessä...
Sinderella pystytköhän edes nukkumaan ensi yönä...??Mä tuun perässä torstaina ....
Tyttönen90Aivan ihania kortteja oot askarrellu!Ois upeeta saada tommonen kutsu!
Ja ne säkeet,joita olit laittanut,saivat mulla kyllä tipan linssiin..

M86Sullaki taisi olla vauvauutisia!!

Tänään käveltiin miehen kanssa kaupungille!!Mä todella yritän nyt saada tän vauvan syntymään ihan ilman mitään apuja!!Matkalla poikettiin yhellä kirppiksellä,josta mukaan tarttui arabian puurolautanen ja kajarit tähän läppäriin.Hyvä ku löyty ne kajarit nyt sit 5 e:lla.Olivat jo seuraavana listalla muutenkin.Kirjastossa käytiin lukemassa lehtiä.Sieltä torille ja pari litraa mansikoita ja tomaatteja tarttui mukaan.

Kotona sitten testattiin kajarit ja hienosti ne toimi 5 e:n hintaisiksi!Nyt mä sit innostuin yhtä uutta "vauvanuloshäätökonstia" eli soitin youtuben kautta näitä biisejä:Kaoma-lambada,mr president-coco jambo,Mr Vain,Diane King-Llies,Snap-rhytm is a dancer mm. ja tanssin näiden tahdissa!!!Ajattelin et nyt sais vauva tällä tavalla kyytiä...Maha oli ihan kovana koko ajan..
Saa nähä toimiiko tämä kikka..Kokeilkaa tanssimista!Ku niitä "ässiä"ei enää kaikkia jaksa eikä voi ottaa käyttöön..

kiitti teille parille,jotka olitte jaksanu mun mahakuvaa kommentoida!Se on vaan välillä niin kummallisen mallinen ku vauva siellä oikein "pönkäilee".Tänään on ollut ihmeen rauhallinen päivä liikkeiden puolesta.Hiukan tuli kommenttia jätskin ja mansikoiden jälkeen.

Ootteko jo lukeneet uudesta 2+ -lehdestä siitä synnytyksen käynnistämisestä sen jutun?Tuli mulle ihan oikeaan saumaan ku kaiketi torstaina pääsen sitä kokeilemaan!?Toivotaan ettei ny ihan kahta päivää sit menis siinä touhussa..
 
Vuokolle :hug:

Onnea vauvautuneille :heart: :heart:

Onnea Neydanille naimisiinmenon johdosta, ihanaa :flower:

Täällä ollut taas tänään sellainen päivä, että huh huh. Eilen siis soitin neuvolaan, en oo juurikaan omassa normineuvolassa käyny, kun on pitäny rampata siellä äippäpolilla. No, neukkutätille selitin siinä viimeisen käyntini siellä, siitä sydämestä ja mainitsin myös korkeasta verenpaineesta. Sain ajan sitten heti tälle päivälle, halusi seurata pissaa ja noita paineita. Paineet oli edelleen nousussa 173/102!! Mutta pissa oli miltei puhdas. Ouluun mulle ei oo edelleenkään tullut aikaa, vaikka tällä viikolla pitäis jo mennä sinne. Neukkutäti soitti sinne äippäpolille, sieltä oli kyllä menny lähete kiireellisenä oyksiin, mutta sieltä ei oo vaan kuulunu mitään. Huomiseksi sain sitten äippäpolille ajan, kontrollikäynti, seurataan myös pissaa ja paineita. Nyt oon sitten kotona mittaillu, päivällä sain 164/102 ja vähän illemmalla 146/83. Laskusuunnassa ollaan =) Pitää mitata vielä ennen nukkumaan menoa. Että tällasta. Neukkutäti ohjeisti mua huomista varten, mun pitää vaatia siellä ä-polilla jotain kokenutta lääkäriä (mainitsin nuoresta tytöstä, joka on ollu pari viime kertaa siellä) ja sitten vielä sanoi, että ennen en saa lähteä pois sieltä, ennen kuin on uusi aika oyksiin tai sinne.

Loppuviikosta siis luultavasti vielä se oulun reissukin tiedossa. Huomisaamuksi en saanu ammaa, molemmat mummot töissä, miehen pitää siis tulla kotiin. Painaa nyt töitä reissussa oikein urakalla, että ehtii aamuyöksi kotiin. Saa ehkä muutaman tunnin nukkuakin. Raukka.

Esikkokin on kaikenlisäksi kuumeessa, aamulla oli 1v-neuvola ja sai siellä 2 rokotetta, niin niistä tuli sitten lämpöä. Äh.

Kotikäynneistä oli puhetta. Täällä tulee ensiksi oma neukkutäti käymään, noin 2 viikkoa kotiutumisen jälkeen, sitten lastenneuvolasta tullaan, kun vauva on 1kk ikäinen. Eli aika mukavasti, vauvan kans tarvii mennä sitten vasta 2kk neuvolaan.

Jaksuja kaikille :)

Helmiir ja Kerttu 38+6 (kuukautisten mukaan tänään ois LA)

ps. Sf-mitta oli 34cm, esikolta oli tähän aikaan 43cm, joten kumma jos maha tuntuukin vähän pieneltä :)
 

Yhteistyössä