~~ Elokuun ihmeet 2013 ~~ Ensimmäinen vuosi

Onpas Pippurihännällä jo hyvin löytyny vuorokausirytmi :)
Meillä on edelleen aika vaihtelevaa, Hemmo saattaa valvoa puolille öin tai kukkua yöllä syötön jälkeen 2-3 tuntia hereillä yms.
Oletteko Pippurihäntä jotenkin opettaneet vauvaa tuohon rytmiin vai onko asettunut itsestään?
Me laitetaan aina illalla suht samaan aikaan valoja pois, yöllä en juttele vauvalle tai muuten seurustele, syötän vaan ja pidän sylissä odotellen että nukahtais, mutta ei sillä tunnu olevan paljon vaikutusta. Oon myös aatellut jos sitä sais pidettyä päivällä vähän enemmän hereillä, jos nukkuis sit paremmin yöllä, mutta ei siitäkään oo oikeen tullu mitään. Kun se on nukahtaakseen niin se vaan sammuu vaikka mitä temppuja tekis.
 
moikka pitkästä aikaan :) Täällä hienosti pelkällä tissillä kasvannu tyttönen 1kk neuvolassa torstaina 4860g ja 56cm :)
Nukkuu hienosti ainoastaan päivällä :D yöt valvoo ! ei itkeskele tai mitään kuhan höpöttää ja on hereillä :( viime yönäkin 02-06,30 :D itse voisin toki keksiä muutakin tekemistä ! jotenkin toi rytmi käännettyä pitäis saada !
Iteltä tippunu jo kaikki raskauskilot ja lisäksi 6kg :)) jjeee !! maitoo riittää vaikka naapuriinkin jakaa :)

Mites teijän vauvat joko ne kannattalee päätä hyvin :eek: meillä tytö 2vkosta asti pitäny ite päätään ja muuten tuntus sutkuttavan ihan kauheesti :)
Nyt on sit hyvä liikkuu ja riehuu kun ei mahassa viittiny :))

salpe+ typy 1kk
 
  • Tykkää
Reactions: tieti
Catilda: Mä vähän pelkään, että toi rytmi on vaan jostain syystä sisäänrakennettu tuohon vauvaan ja me ollaan omilla toimillamme sitä sitten pyritty vahvistamaan. Eli just toi valaistus, seurustelu, iltarutiinit (meillä lähinnä iltalaulu).

En tiedä, onko asialla mitään tekemistä tämän kanssa, mutta olemme alusta lähtien noudattaneet E.A.S.Y -menetelmää pääpiirteissään, ei siis kelloa seuraamalla vaan siinä, että asiat toistuvat samassa järjestyksessä päivän aikana. Syöminen, seurustelu/hoivaaminen, nukkuminen (jonka aikana hoitajalla on sitä kuuluisaa omaa aikaa). Ja kun vauva herää, niin sykli alkaa alusta. Syklien pituuttakaan en sillä tavalla seuraa, pääasia on, että asiat toistuvat samassa järjestyksessä, mikä luo turvallisuutta vauvalle. Öisin luonnollisesti vedetään vaan pelkkää E:tä ja S:ää, mutta päivisin sykli rullaa aina samassa järjestyksessä. Hereilläoloajat ja nukkuma-ajat päivisin sen sijaan vaihtelevat päivisin aika paljonkin, enkä ole huomannut, että päivällä paljon nukkuminen huonontaisi öitä. Ehkä jopa päinvastoin. Mitä selkeämpi rytmi päivällä, sitä parempi yö (ts. vähemmän turhia heräämisiä). Tuo EASY on auttanut minusta ennen kaikkea siihen, että syöminen ja nukkuminen/nukahtaminen eivät assosioidu toisiinsa. Yhden tissinukutusta ehdottomasti vaatineen lapsen kasvattaneena (ja sitä seuranneet uni- ja nukahtamisvaikeudet, kun imetys loppui) en enää toista kertaa halunnut samaan rulijanssiin lähteä.

Mitään yksittäistemppuja en usko, että rytmin löytymiseen on. Aika, aika ja aika. Johdonmukaisuus, ehkä. Että vanhemmat eivät koko ajan uusia temppuja hätäpäissään kokeillessaan vaan pahenna tilannetta (luulisin, että esikoisen kanssa tulin tietämättäni toimineeksi noin). Kokonaisuudessaan uskoisin kuitenkin rutiinien voimaan, isossa kaavassa. Ja sitä tuo EASY edustaa. Sanottava on nyt rehellisyyden nimissä, että helppohan tuommoista systeemiä kuin EASYä on näin helposti tyyntyvän lapsen kanssa toteuttaa. Jos olisi kyse masuvaivaisesta tai muuten vaan herkästi reagoivasta ja ärsyyntyvästä tapauksesta joka ei koskaan nuku kuin 10min kerrallaan ja huutaa väliajat, niin voisi olla syklien seuraamisessa tekemistä...

Päätä kannatellaan juu, mahalteen ollessaan jaksaa hyvin koko ajan pitempiä aikoja. Mutta oli tosiaan yliaikaisena synnyttyään hyvinkin jäntevä heti alusta lähtien.

PH
 
  • Tykkää
Reactions: tieti
salpe: meillä poika kans valvoo öisin... heräilee tuos 22-23 ja on siitä sit hereillä suunnilleen neljään tai viiteen. Välis saattaa torkahtaa, mut ei nuku... Esikolla oli suunnilleen sama rytmi, paitsi et nukku lyhempiä pätkiä sit ku nukku. Päivisin poika siis nukkuu hienosti. Ja nukahtaa melki joka syötöllä, vaikka syö pullosta ja vaikka mitä temppuja kokeilis... Esikolla löyty yöunet puolivuotiaana... mut on se pitkä aika jos sinne asti pitää odottaa...

Päätä kannatellaan suht hyvin, masulla en oo hirveesti pitäny kun puklailee niin reilusti muutenki... välillä kyllä vähä harjotellaan sitäki kun pikku herra päiväsaikaan joskus pysyy hereillä... =)
 
Lohdullista ettei me olla ainoita yökukkujia :)

Päätä Hemmo on nostanut alusta asti, mutta ei paljon viihdy lattialla. Ainoo on vaipanvaihdon jälkeen pylly paljaana, silloin on jonkun aikaa tyytyväisenä makuullaan ja jalat vispaa vimmatusti. Sit kun laittaa vaatteet päälle niin johan vääntyy naama itkuun, ja sit ei kelpaa muu kun istuma-asento sylissä.

Vissiin näin 6 viikon iässä alkaa jo näkökin jonkun verran pelata? Hemmo välillä selvästi kattelee värikkäitä kuvia tms. ja tänään mielestäni pällisteli peilikuvaansa ihan keskittyneesti.
 
Loistavaa ettei meijän tyttö oo ainut yöeläjä :D tosin siinä 3-4 aikaa aamuyöstä se ei hirveesti lohduta :D
Tänään ja eilenkin on nukuttu jo huonosti päivälläkin :D ja tuntuu et oma pää on ihan pumpulia :D normaalia enemmän siis :DD Mut eiköhän tämä tästä :)
Nyt tyty on ensimmäistä kertaa viihtynyt sitterissa 10 minuuttia ilman itkua :) iso tyttö
 
Huhhuh, käytiin tänään neuvolassa ja herra painaa jo 6590g! Tässä sitä riittää punttitreeniä kun tuota jätkää nostelee ja kanniskelee. Meillä ei ole sitteriä, mutta viime aikoina olen kyllä miettinyt pitäiskö hankkia, kun kanniskelu alkaa käydä käsien ja selän päälle, ja lattialla tuo ei paljon viihdy. Nyt olen välillä lykännyt sen hetkeksi turvakaukaloon istumaan, mutta sitteri ois kai parempi vauvan selälle.

Ilmavaivat tuntuu meillä olevan pahenemaan päin. Ähinää, vääntämistä ja itkuisuutta saattaa kestää useampi tunti ennen kuin vauva lopuksi päräyttää kunnon pierusarjan ja/tai kakkalastin ja rauhottuu.. Täytyy varmaan meidänkin koittaa sitä Cuplatonta tai Disflatylia tai jotain, jos se auttaisi.

Hemmolle annettiin tänään myös rotavirusrokote. Ilmeisesti se maistui herkulliselta, koska hyvin tyytyväisenä sen lipitti suuhunsa. Nyt sitten jännäillään mitä rokotteesta seuraa. Onko teidän vauvoille tullut rotarokotteesta ripulia tai muita oireita?
Entäs aiotteko ottaa itselle influenssarokotetta? Mä en ole aiempina vuosina sitä ottanut, vaikka töissä on tarjottu, kun muutenkin sairastan harvoin ja oon ehkä vähän epäluuloinen "turhia" rokotteita kohtaan, mutta nyt lääkäri puhui siihen malliin että vauvan takia kannattais ottaa. Täytyy nyt vielä miettiä.
 
pään purkua...

tuli sit viime yönä tai oikeestaan aamulla itkettyä ihan kunnolla ihan omaa väsymystä ja muuta olotilaa... tuntu et loppuu vaan voimat... poikaa kävi sääliks ku taas kerran ähisti ja ähisti monta tuntia et sai kakattua, tää mun fibroki oirii oikein kunnolla taas pitkästä aikaa, joka hiiskatin nivel on kipee, mitää purkkeja ei meinaa saada auki ja sormett on niin kankiat et tää kirjottaminen käy todella sormijumpasta. Viime yönä sain nukkua jopa 3,5 tuntia eikä se todellakaa auta tän fibron kans... nyt poika nukkuu hienosti, mut esikko heräs vaihteeks seiskalta... huoh... henkisesti tuntuu varsinki yöt tosi raskailta, kun tuntuu et mä oon ihan yksin tuon pojan kans... mies kyllä ottaa sen hetkeks suunnilleen 00-02/03 ajaks, mut ei ilman pyytämättä, vaikka siis valvoo normaalistikki tuonne kahteen... joku päivä tuos sano ettei välttämättä ees ois halunnu toista muksua... no empä mä sitä yksin saanu aikaan... jotenki tuntuu ettei mies ees halua osallistua, vaikka väittääki muuta...

toivottavasti pojan massu helpottaa pian et sais nuota öitä paremmiks... onkos täälä kellää mitää vinkkiä millä helpottais tuon pojan kakkaamista?

no nyt sit poikaki herää...
 
Voi tieti, rankalta kuulostaa, tsemppiä! Pystyiskö miehen kanssa sopimaan et vaikka viikonloppuna jonain yönä hoitais vauvaa vähän pidempään? Tai tehä tosta yöhoitopätkästä sovitun käytännön, ettei tarvi joka kerta erikseen pyytää? Onko teidän kunnassa mahdollista saada perhetyöntekijältä tilapäistä apua? Tutulta kyllä kuulostaa nuo yölliset epätoivon hetket, kun yksin valvoo itkevän vauvan kanssa ja tuntuu ettei se ikinä nukahda..
Kakkaamista vois kai auttaa mallasuute, ootteko sitä kokeilleet?

Me ollaan nyt pari päivää annettu Hemmolle Disflatylia ilmavaivoihin, ja minusta siitä on ollut apua. Sellasta vaikeena kiemurtelua ja itkeskelyä on mielestäni ollut aiempaa vähemmän.
 
Meillä kans iltaisin samat rutiinit toistamalla on saatu kiva rytmi aikaan suht alusta asti. Poika käy nukkumaan 22-23 aikaan ja nyt 7 viikkoisena nukkuu jo 6h putkeen minkä huomaa kyllä omassa jaksamisessa päivisin. Kuitenkin n. kerran viikossa on sellainen kamala tankkauspäivä jolloin ollaan koko päivä kiukkuisena ja tissillä käydään niin usein et tuntuu ettei siellä ole mitään enää! Eilenkin "syönnin" jälkeen alkoi heti itku niin annoin korviketta 60ml niin johan tuli uni, mutta vain reiluksi tunniksi ja sit syötiin 1dl ihan keposesti ja sit oltiinkin tyytyväisiä pidempään.
Disflatylia käytetään päivittäin ja se on kyllä auttanut noihin ilmavaivoihin jotka meitä kiusaa

3ssi + E 7vko
 
heippa :) Muistaakohan mua enää kukaan? hihi..

Tyyppi on nyt 2,5kk tissillä hyvin kasvanut, todella kiltti poika jolla alkaa olla jo päivärytmin elkeitä :D

synnytys ei menny niinkun strömsössa, mut aika hyvin olen parantunut vaikka alkuun tuntu hitaalta. Nyt olen alkanut käymään salilla, jotta sais ton röllykän tosta edes vähän pienemmäksi. stressiä en oo painonpudotuksesta ottanu vaikka sitä tuli lisää ihan liikaa.

Ristiäisetkin on juhlittu ja Tyyppi vaan naureskeli ja oli tosi hyvällä päällä koko päivän vaikka yö meni ihan huutaessa, varmaan vanhempien hermostuneisuutta. Ja ihanat juhlat oli kotona muutenkin.

Synnytyspettymystä on helpottanut se että tyyppi viihtyy tissillä ja maitoa riittää-> pojalla ihanan pyöreät posket :heart: kun esikoinen oli rintaraivo ja luovutin liian helposti enkä oo päässyt siitä yli.

Illalla poitsukka menee 22-00.00 välillä nukkumaan ja herää ekan kerran 2-3 joskus vasta 5 aikaan ja jatkaa unta vaihtelevasti 2-5 tuntia :) Päivisin jaksaa olla hereillä ja seurustella. On melkonen hymy poika :D jaksaa kannatella päätä ja melkein kääntyy ympäri lattialla, liikkuu jo kellonviisarimaisesti harvoin.

Isoveli on ottanut hyvin vauvan vastaan, tai ei oikeastaan jaksa välittää vauvasta muuten paitsi nukkumaan mennessä haluaa antaa veikalla suukon oli veikka sitte nukkumassa tai ei :heart:

Kahdenkeskistä aikaa ei olla oikein päästy viettämään, mutta huomenna mennään syömään. Siinä jotain meidän kuulumisia. Syksystä nautitaan perheenä ulkoillen :)

Ihanaa syksyä kaikille !! <3

Kista ja E 2,5kk
 
Kista: Tokihan sinut muistetaan :) Kiva kuulla teidänkin kuulumisia.

Tänne kuuluu lähinnä väsymystä.. Viimisen viikon on yöt olleet taas varsin vähäunisia. Hemmo nukkuu n. 5 tuntia yössä, 4-5 eri pätkässä, ja siitäkin osa on levotonta puoliunessa ähisemistä. Toivon hartaasti että kyse on rotarokotteen aiheuttamista mahavaivoista ja tilanne helpottuisi pian...

Kävin jälkitarkastuksessa. Kaikki oli kai sinänsä kunnossa, mutta paikat on silti vieläkin niin arkana, että aika kipeää teki tutkimus. Vähän huolestuttaa, että kauankohan tässä vielä menee ennen kun uskaltaa petipuuhia kokeilla..
 
Morjens Kista - tottakai muistetaan :)

Hyvältä kuulostaa tuo teidän meininki, ajatella että poikasi on jo noin "vanha"! Apua, kohtahan nämä tosissaan lähtevät jo liikkeelle, tavalla tai toisella.

Catilda: Tsemppiä levottomiin öihin. Kyllä se syö naista, kun koko ajan joutuu menemään rikkonaisilla unilla. Toivoa sopii vaan, että kyse on ohimenevistä vaiheista. Tuosta alakerran arkuudesta... Tosiasiahan on se, että synnytyksen jälkeen naisen elimistö on käytännössä vaihdevuosia vastaavassa tilassa hormonaalisesti, joten melkoinen "sahara" voi olla kiusana. Ja se kuivuus tietysti tekee olon aristavammaksi vielä. Liukuvoide on ihan kova sana :)

Meillä alkaa tyttö vähitellen pidentää ruokailuvälejä, niin päivin kuin öin. Koko alkuaika on ollut yhtä tiheän imun kautta minun mielestä, kun hereillä ollessa tissiä piti saada kerran tunnissa ja öisinkin melkein 2t välein. Nyt ollaan päästy vähän selkeämpään meininkiin n. 2,5t syömisväleihin päivisin ja öisin eka pätkä menee jotakuinkin 5 tunnin jaksona. Ikää on tänään tasan 8 vkoa. Käytännössä tuo siis syö 20-05 välillä kaksi kertaa (n. klo 01 ja sitten klo 03-04). Jostain syystä joka yö tuo herää känisemään klo 5.30 ja lopulta kokonaan klo 6.30-7.

Minusta tuo puoli kuuden herätys saisi kyllä jäädä väliin, varsinkin jos on juuri neljältä syönyt. Mutta ei. Muut herätykset eivät mua vaivaa, mutta tuo osuu mulla johonkin sikeän unen vaiheeseen ja sen jälkeen ei enää ehdi ottaa kuin torkut kun aamu jo alkaa kunnolla. Mutta en kyllä oikeasti valita! Aivan luksusta esikoisen aikaiseen meininkiin verrattuna. Ja varsinkin jos saisi itse mentyä nukkumaan klo 21 niin tuossa ehtisi ihan ruhtinaalliset unet vetää. Mutta toistaseks mä olen nauttinut omasta ilta-ajasta ja yleensä mennyt vasta 22-23 aikoihin eli itteensä saa syyttää, jos aamulla väsyttää herätä klo 6 :headwall:

Elämä on varsin tasaista ja leppoisaa edelleen, nautin kovasti kun ei ole mitään suuria huolenaiheita kerrankin ja kaikki rullaa omillaan. Ihan eri tavalla tästä osaa kyllä nauttia kun on jo yhden vauva-ajan kokenut ja kun esikoinen on niin iso (4. luokkalainen) ettei vie paljoa energiaa. Kovasti tekisi mieli alkaa suunnitella jotain matkoja jo, kun kerran tyttö on noin helppo tapaus. Laivalle esim. olis kiva päästä.

Ens viikolla onkin sitten 2kk neuvola, katsotaan mihin on oma maito riittänyt! Mitenkään superpulleat posket ei tuolla kyllä ole, mutta bodyistä huomaa, että raajat ja torso ovat kyllä kasvaneet. Ja pää, kun ekat pipot alkaa käydä pieniksi :LOL: Huomenna aloitetaan myös äiti-vauva-jooga. Kerran viikossa jouluun asti sitä herkkua tiedossa. Syytäkin saada vähän notkistettua tätä kroppaa, vaikka muutamasta ylikilosta ja superhinkeistä huolimatta tunnenkin olevani entiselläni.

Sitä piti vielä kysyä, että onko täällä ketään kestoilijaa? Mä olen harjoitellut erilaisilla harso/muotoonommeltu sisävaippa+kuori/villahousu yhdistelmillä ja nyt huomasin, että äitiyspakkauksen liila Muksu All-in-one (AIO)vaippa onkin just nappikokoinen. Ilmeisesti viis kiloa on täyttynyt, kun nuo muutkin yhdistelmät tuntuvat pitävän paremmin vähitellen. Aluksi kakka lorahti aina puntista ulos, paitsi tarpeeksi tiukoilla harsoilla, mutta niin tuntui tekevän kyllä kertiksilläkin. Tyttö kakkaa tosi usein, lähes joka syötön jälkeen ja melkoisia määriä. Toimii siis kuin junan vessa, toisin kuin äitinsä umpi-impi ;) Mies ei kestoista perusta, mutta jos olisi noita AIO-tyyppisiä vaippoja enemmän, niin saisi ehkä miehenkin laittamaan sellaisen joskus tytölle.

Muuten mies kyllä hanskaa vaippa- ja syöttöhommat ihan suvereenisti. Pullo kelpaa vavvalle tarvittaessa ja ollaan pidetty "taitoa yllä" antamalla pari kertaa viikossa yksi annos maidosta pullolla. Toivottavasti saadaan tämä jatkumaankin, kun meinasin omat jumppahommatkin tässä käynnistellä.

Elämä on nyt aika kohillaan, just nyt on ihanaa olla pienen äiti :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Catida meillä on myös nyt pari yötä oireiltu luultavasti sen rotarokotteen takia. Sanoivat neuvolassa, että noin viikon päästä sen annosta on vaikutus tehokkaimmillaan. Muutenkin on sitä mahavaivaa ollut mutta tää on selkeesti erilaista. Öisin poika ei oo normaalisti itkenyt koskaan, eikä nytkään oo itkenyt mutta sellasta kitinää ja ähinää alkaa kuulumaan noin klo 4-6 eikä tunnu enää saavan pieni sen takia unen päästä kiinni. Toivottavasti ei nyt montaa yötä jatkuis, ku ite oon tottunu jo siihen kahteen syöttöön yöllä, jonka jälkeen pienellä ähinällä ja murinalla poika nukahtaa uudestaan.

Ollaan myös melkein joka yö tehty niin, että mies syöttää toisen syötön. Oon kyllä siitä niin kiitollinen :D Hän on semmonen kukkuja, että vaikka olis aikanen herätys niin "mielellään" sanoo heräävänsä syöttämään pullosta.

Meidän poitsu on jo aikamoinen köntti ja viime viikolla neuvolassa saatiin jo vähän vajaa 60cm pituudeksi! Eli pitkä poika on ikäsekseen. Painoakin oli melkein 5,5kg. Kovasti juttelee nykyään ja hymyilee kun suukottelee ja hassuttelee hänen kanssaan. Perjantaina tuleekin 8 viikkoa ikää täyteen!

Ikku
 
Helouu!

Laiskuus on iskenyt ja en ole jaksanut kirjoitella.

Meillä on
-saatu rokotteita
-puhjennut kaksi hammasta läpi alaikenestä keskellä (neuvolantäti oli sitä mieltä, että näin aikasin ei voi kun kerroin pojan tekevän hampaita ja hän kokeili ja sanoi, että on se ja molemmat läpi ikenestä: minkäs sille voi kun on kiire joka asiassa ;) )
-ryömitään lyhyitä matkoja eteenpäin ja tuettuna tepastellaan jonkun matkaa eteenpäin
-tukka lähtenyt keskeltä päätä karstan mukana jättäen sivu ja takatukan
-aloitettu soseiden maistelua hillitäkseen pulauttelua (epäiltiin refluksia, mutta testeihin ei pääse, koska "kasvaa hyvin")
-saatu nimi

3kk tuli mittariin siis 10pv ja on niin isopoika jo ! 3kk neuvola
5870g (5310)
58cm (56,5)
40,4cm (39,1)
 
Tänään oli vihdoin se neuvola... poika oli vähä päälle 5 kg ja reilu 58 cm pitkä. Huh, paljo oli kasvanu...
Se mallasuute oli kokeilus viikon verran... Nyt on maanantaista asti ollu kokeilus Nutrilon omneo korvike, joka on kehitetty masuvaivoista kärsiville... katotaan nyt onko siitä apua, vielä ei osaa aiva sanoo... ja sitähän ois pitäny hakee kaupasta lisää, mut en muistanu eli kärrylenkki tulossa päivällä... Lääkäri vielä sano et kannattaa yrittää venyttää se syöntiväli kolmeen tuntiin niin seki vois helpottaa kun joka syötöllä kuitenki sitä ilmaa menee sinne masuun...
Mut joo, öisin valvotaan edelleen joko masua tai sit muuten vain. Eilen ensimmäistä kertaa nukku pari tuntia klo 20-24 välillä, et ehkä toiveis olis löytää sitä unta yöaikaanki joskus...
Itellä on krooninen väsy koko aika, mut sen kans on nyt elettävä...
 
Täällä ilmottautuu myös vielä elokuisen vauvan tuore äiti! :) Esikoinen on jo 2kk ja huomenna on taas neuvola. Jännittää miten tyttö on kasvanu, mutta ilmeisesti ihan hyvin kun ei jaksa kohta enää kanniskella :D Tyttö on kehittyny jo ihan hurjasti, hymyilee, naureskelee, kiljahtelee ja ääntelee kovasti. Tarkkailee myös ympäristöä ja on alkanu nyt myös kiinnostua lelukaaresta.

Itkut on vähentyny kovasti, jos vertaa vielä pari viikkoa taaksepäin, mutta alko nyt taas kun aloitin d-vitamiinit uudestaan. Jos ei kohta helpota niin pitää varmaan taas vaihtaa merkkiä? :(

Onko täällä muuten kukaan yh? Mä olen lapsen isän kanssa jonkunlaisissa väleissä mutta ei seurustella. Kovasti on mietityttäny miten ne tapaamisjutut sit menee nyt vauva-aikana ja sitten kun lapsi on vanhempi. Ahdistaa jo valmiiks nuo jutut ku en tosiaan tunne isää kuitenkaan kovin hyvin, en varsinkaan luota siihen enkä muutenkaan kummemmin pidä siitä.. ennen vauvan tuloa tää valehteli kaikesta, käyttäyty todella törkeesti ja epäkunnioittavasti mua kohtaan yms. En kuitenkaan haluais vaikuttaa hänen ja tytön väliseen suhteeseen vaikka ei oikein toimeen tullakaan, mut en vain tajua miten tää tulee toimimaan. Oisko kellään antaa mitään neuvoja oman kokemuksen pohjalta, jos on ollu vaikka samankaltasta tilannetta?

Errosa & M 2kk
 
ikku: Ehkä meilläkin sitten johtuu tuosta rokotteesta nää entistä pahemmat mahavaivat. Vauva herää unestaan huutaen kimeää kipuitkua, vääntelehtii ja ähisee. Ei ole nälkäinen vaan selvästi kipuisen oloinen : / Nyt on rokotuksesta viikko aikaa, joten toivottavasti alkais vähitellen helpottaa..

Pippurihäntä: Meillä on kestovaipat käytössä osittain. Päivisin kotona käytetään kestoja, yöllä ja jos lähdetään johonkin pidemmälle kotoa niin laitetaan kertakäyttövaipat. Eniten on taskuvaippoja joihin täytetään sopiva määrä irrallisia imuja. Muutamia all-in-one-vaippoja myös. Mies suostuu käyttämään kestoja kun mä täytän niihin imut valmiiksi ;)
 
errosa: Tervetuloa mukaan keskusteluun :)
Onko lapsen isä tunnustanut isyyden? Huoltajuus on kuitenkin yksin sinulla?
Omaa kokemusta ei ole, mutta mitä kaikkia juttuja on kuullu, niin jos yhtään on epäilystä että hankaluuksia voi tulla niin kannattaa kaikki asiat sopia virallisesti paperilla. Esim. täältä näyttäisi löytyvän jotain ohjeita:
Perheoikeudelliset asiat, Lastenvalvojat
"Vanhemmilla on lähtökohtaisesti sopimusvapaus ja he voivat tehdä sopimukset lapsen huollosta, asumisesta ja tapaamisoikeudesta sekä elatuksesta. Jotta sopimukset olisivat täytäntöönpanokelpoisia, tulee ne laatia kirjallisesti lapsen asuinkunnan lastenvalvojalla, joka vahvistaa sopimukset, jos ne eivät ole lapsen edun vastaisia. Vahvistetut sopimukset vastaavat lainvoimaltaan tuomioistuimen antamaa ratkaisua."
 
Ei ole tunnustanut vielä mutta se on edessä seuraavalla lastenvalvoja ajalla, jossa sovitaan ilmeisesti myös ne elatus ja tapaamisjutut. Ja huoltajuus on ainoastaan mulla ja niin haluan sen myös olevan jatkossakin. Ja niin me varmasti sovitaankin kaikki kirjallisesti, helpointa varmasti niin.

Kiitos linkistä, siitä oli apua moniinkin omiin kysymyksiin! :)

Tytyllä oli 2kk neuvola eilen ja mitat oli 5, 1kg ja 58, 5cm ? Seurattiin mielenkiinnolla helistintä ja kovasti juteltiin. Päänkääntäminen vasemmalle vain ei kunnolla onnistunut, joten nyt vain kovasti ärsykkeitä tuolle vasemmalle puolelle. Ja tänään niskat alkokin jo antaa myöten, mutta toivottavasti liikerata siitä vielä laajenee. Tänään myös kädet on lennähdellyt tiuhaan lelua kohti ja useampaan kertaan siihen tarrautuneetkin, vaan tuskin vielä ihan syvempiä tarkoitustaperiä ollut siinä :D
 
2kk neuvolassa tänään (suluissa 1kk mitat)
Pituus 56,5cm (54,5cm)
Paino 5045g (4630g)
Pää 39cm (37,2cm)

Keskikäyrillä mennään, hymyilee ja juttelee, kannattelee päätään mahallaan. Perusvauva siis! Rotarokote saatiin. Katsotaan mimmosta vaivaa siitä siunautuu.

Mukavaa viikkoa,
PH ja Pikkuneiti A
 
Meillä pahoja vatsanväänteitä kesti viikon verran rotarokotteesta. Sitten ne loppui yhtäkkiä ja muutaman päivän Hemmo oli oikein erikoisen aurinkoisella tuulella. Tänään sitten taas ollut vähän iltakärttyä, eli ilmeisesti paluu arkeen on koittanut..
 
Huomenia!

Poika nukahti viime yönä ekaa kertaa jo ennen puolta yötä, jee! Tai sit oli vahinko... mut ehkä se vuorokausirytmi joskus löytyy meilläki. Yhtää enempää en saanu kuitenkaa nukkua, mut tuo jo helpottaa jos unet olis vähä järkevämpään aikaan.

Perjantaina tuleeki sit 2 kk täyteen, aika menee hirmu nopeesti. Maanantaina neuvola, jännityksellä ootellaan mitä oireita tuo rotarokote tekee...

Toivottavasti muksut nukkuu yhtä aikaa päiväunet niin vois itekki ottaa torkut... =)

Ihanaa viikkoa kaikille!
 
Pikkumuru tänään 10vk <3 yhdyn tieti sinuun, aika menee ihan älyttömän nopeaa! Toisaalta tietenkin kiva mutta sit toisaalta ei..

Pikkunen sai jostain ihan hirveän nuhan ja on ollu tosi itkunen nyt viime päivät. Nenä ihan tukossa ja oon yrittäny välillä suihkutella suolaliuosta sieraimiin mut en tiiä onko siitä kuinka paljon ollut loppuviimein hyötyä. Räkä kun sitten valuu sieraimien suulle ja kuivahtaa siihen enkä mä sitä miniletkua osaa käyttää et saisin sen nenän tyhjäks.. Rohisee vaan koko tyttö :(

Mutta on toinen silti niin reipas vaikka onkin kipeenä, eilenki pitkät pätkät jutteli ja naureskeli mamin kanssa <3 Miten voikaan niin pientä rakastaa näin paljon?

..Mukavaa viikonloppua jokaiselle!! :)
 
Huomenet,

Meillä rota meni oireitta. En ainakaan huomannut mitään semmoista, jonka linkittäisin siihen rokotteeseen. Tyttö kun on kakinut joka päivä monta kertaa muutenkin, niin ihan sama linja jatkui koko ajan. Viikon verran jätin kestovaipat käyttämättä, mutta nyt palasin niihin. Pikkasen on vielä hankalaa, kun tyttö on sironpuoleinen. Haluisin jo päästä taskuvaippoihin, mutta niitä mitä meillä on ei voi käyttää vielä just 5kg vauvalla. Eli harsot+villavaipat/kuorivaippa meillä eniten käytössä eikä noi harsot kyllä ihan niin käteviä ole laitella.

Ikää alkaa tytöllä olla 10 viikkoa, ja mun pojalla kans tällä viikolla 10 vuotta (syntynyt Halloweenina) !!! Pidetään kunnon pirskeet paikallisessa asukastilassa ens viikon alkupuolella. Roudataan sinne pojan pelivehkeet ja näytöt ja sitten jotain tarjoilumeininkeja. Onneksi pojan isä on huippuleipuri :)

Pikkasen toi talviaikaan siirtyminen sotki meidän rytmejä... Aamu meinaa alkaa siis edelleen vanhaa aikaa seitsemältä - eli kuudelta nyt. Mutta eiköhän se asetu.

Kauhean tomerasti vauva on alkanut nostaa ja kääntää lantiota selällään ollessaan. Samoin työntää itseään pää edellä eteenpäin selällään pieniä matkoja ja kääntyy mahalta kyljelleen ja joskus vahingossa selälleen asti, mutta se menee enemmänkin sattuman piikkiin. Yhtään ei voi jättää vartioimatta enää sohvalle, kun ei tiedä, mistä vauva löytyy. Mahallaankin saattaa kääntyä napansa ympäri myötäpäivään jonkun verran, jos oikein vauhdikkaallee päälle sattuu. Kannattelee päätään ja pystyy kääntämään sitä jonkun verran sivuille kyllä ihan tarkoituksella eli tekemisen meininki on. Omat kädet on kivat, vasurilla varsinkin huitoo lähellä olevia asioita ja tarttuu niihin, mutta aika holtitonta menoa vielä :) Voi miten äkkiä nää kehittyy... Ihan sydämestä ottaa :heart:

Esikoisen neuvolakorttia lunttasin, niin kyllähän tämä meidän neiti on jonkun verran sirompaa sorttia kuin veljensä. Saman mittainen, mutta kilon kevyempi. Voi pientä hippusta... Mutta kai se saa ihan tarpeeksi ruokaa kun kasvaa (nollakäyrällä) ja on tyytyväinen.

Minä oon aloittanut omat liikunnat ja olo alkaa olla suht normaali, mitä nyt tuo vatsaröllykkä tuossa vähän hölskyy ja painaa. Ja rinnat. Zumbassa oli ensin vähän hakemista, kun tissit menivät omaan tahtiinsa:LOL:, mutta ens kerralla osaan laittaa enemmän tukea etumustoon. Ja on kyllä kiva päästä itsekseen johonkin.

Öisin heräillään 2-4 kertaa ja väsy vaivaa ajoittain pahasti pätkäunien takia, vaikka rytmi onkin löytynyt, mutta nyt on saatu miehen kanssa sovittua, että kerran kahdessa viikossa otan korvatulppaunet aamuyöstä alkaen pojan huoneessa kun poika on isällään ja mies syöttää pullosta vauvan. Samoin mies nukkuu pojan huoneessa joitakin öitä viikolla, jotta jaksaa päivätöissänsä. Sovitteluahan tämä on, varsinkin kun en yhtään tykkää nukkua eri huoneissa, mutta unesta ei voi jatkuvasti nipistää. Ja jos kummatkin ollaan zombeja, niin se ei kyllä ole kenenkään etu.

Mukavaa Halloween-viikkoa kaikille!

PH, Pikku-Tilhin ja Kurpitsapojan äiti
 
  • Tykkää
Reactions: tieti ja Pimatsu95

Yhteistyössä