~~ Elokuun ihmeet 2013 ~~ Ensimmäinen vuosi

Aagh! Meinasin että nyt pistetään yöunet takasin kuosiin ja kun vauva heräs päiväunilta klo 16:30 niin pidin sitä väkisin hereillä klo 22 asti että nukahtais sit kunnolla yöunille. Mutta kas, poika nukkui vajaan tunnin ja heräs sitten taas pirteenä kukkumaan?! Neljäs yö peräkkäin tätä meininkiä.. |O Mihin katosi meidän mukamas jo löytynyt unirytmi? :(
 
Heips taas!

Meillä ei ainakaan viimeksi tykätty kylpemisestä, joten en ole vaivautunut enää täyttämään ammetta, vaan pesen yleensä lavuaarissa :)

Kuuluuko joka paikkakunnalla pneumokokki-rokotus ohjelmaan? Oletteko ottaneet vauvalle sen?
Rokotusta testattiin silloin kun esikoinen syntyi 2010 keväällä ja se otettiin heti mukaan rokotusohjelmaan, eikä sitä testattu loppuun asti.
Mehän siis kieltäydyttiin siitä, koska sitä ei tutkittu kunnolla, enkä uskaltanu ottaa sitä..piti allekirjoittaa sellainen lappu että kieltäydyttiin!

Venla on nukkunut nyt parina yönä noin kello 22, kello 02 asti putkeen.. eli hieman paremmin.
Catida, olen ehdottomasti sitä mieltä että ei kannata pitää hereillä väkisin, menee yliväsymyksen puolelle.
Sain sellaisen neuvon, että noin kello 18 aikaan kannattaa laittaa vauva nukkumaan korkeintaan 45 minsan ajaksi, jotta jaksaa syödä jnp. ennen yöunia. Lähdettiin eilen vielä vaunulenkille kello 18.45 ja Venla nukkui vartin yli seitsemään ja heräsi ihan itsestään vaunuissa ja jaksoi sitten syödä ja "hoidella" iltatoimet. Olen nyt nukuttanut Venlan hänen omaan sänkyyn ja pelkästään laittanut tuttia suuhun ja Venla on nukahtanut pikku taistelun jälkeen sinne ihan itse :)
Tsemppiä Catidalle ja voimia valvomiseen meille kaikille ;)
Täällä siis loppuu yö siihen ensimmäiseen yösyöttöön, koska siitä alkaa levoton unijakso. Iloitsen jo tuosta 3-4 tunnin unesta :)

Tänään saa muuten avata ensimmäisen luukun joulukalenterista :D
Ja parin päivän päästä siitä on tasan vuosi, kun tein positiivisen raskaustestin:heart:
(Pippurihäntä, tuntuu että oli just kun tiirailtiin, että näkyykö kaksi viivaa vai ei ;) )
 
Juuri niin Pimatsu :) Merkkipäivä. Tasan vuosi sitten menkkojen piti alkaa, testasin varuiksi kun illalla oli kavereiden häät. Hailakka plussa pärähti, soitin äidilleni kun halusin jakaa tiedon ja mies oli jossain harrastamassa ja sitten vaan ihmettelin itsekseni hetken. Sitten mies tuli kotiin ja näytin hänelle testiä, onnen hymy piirtyi hänen kasvoilleen. Testasin vielä seuraavana päivänä uudestaan ja selvä positiivinen piirtyi tikkuun. Aika nopeasti alkoikin huonovointisuus ja varhaisultra vahvisti tiedon - olin raskaana ja kohdusta löytyi elävä alkio. Aivan käsittämättömän ihmeellistä tämä elämän syntyminen on. Nyt se "haalea plussa" makaa tuolla parvekkeella :) Päälimmäisenä tunteena itsellä rakkaus ja kiitollisuus kaikesta tästä.

Herkistynyt Pippurihäntä
 
Viimeksi muokattu:
Catida, ollaan ite kiinnitetty huomiota tohon jäntevyysasiaan jo ihan alusta asti ja mahalla ollessa se on huomattu parhaiten. Neuvolassa viimeksi täti sanoi myös siitä. Meillä on pojalla pää muotoutunut synnytyskanavassa niin, että senkin takia on alusta asti ollut ns. parempi puoli pitää päätä. Yritetään siihen kiinnittää huomiota. Neuvolassa annettiin kanto-ohjeita, mutta ollaan sitäkin ennen niitä toteutettu, kun itse olen myös fyssari. Vielä ei olla saatu lähetettä fysioterapeutille, vaan katsellaan tilannetta. On se minusta jo vähän helpottanutkin.

Jyväskylässä ainakin pneumokokkirokotus kuuluu automaattisesti ohjelmaan ja siksi otettiin se. En siis osannu ajatellakkaan, että ei olisi kunnolla testattu tms :/ Kumma, jos vauvoille antaa sellasia, mistä ei oo täysin varmaa tietoa, mitä ne aiheuttaa.
 
Pimatsu95: Meillä siis ongelmana, että Hemmo nukahtais kyllä illalla noin yhdeksän aikoihin, mutta ei sit olekaan mielestään vielä yöunilla vaan herää vajaan tunnin päästä pirteänä kuin peipponen ja valvoo sitten taas 2-3 tuntia, joskus pidempäänkin.. Aiemmin noin tahtoi käydä vaan jos nukahti illalla ennen kymmentä, niin sen takia olen pitänyt sitä hereillä sinne kymmeneen saakka, että alkais sit oikeesti yöunille. Tai antanut nukkua vaan lyhyet torkut joskus 19-20 aikoihin, jos näyttää kovin väsyneeltä. Jos sen antaa nukkua pidemmät päiväunet vielä iltakuuden jälkeen niin sit se taas valvoo pikkutunneille.. Rokotusten jälkeen annoin parina iltana sen nukkua miten lystäsi ja ajattelin että yökukkumiset johtu siitä. Mutta nyt tuota kukkumista on taas ollu illan nukkumaanmenoajasta riippumatta.

Ikku: Teillähän on sitten hyvä kun sulla on itsellä tietoa asioista :) Meillä on nyt aika fyssarille ensi viikolle. Liiasta jäntevyydestä oli puhetta jo synnyssairaalassa, mutta sieltä ei sit kuitenkaan tullu mitään kummempia kotihoito-ohjeita. Pää tuolla on minusta vähän sellanen epäsymmetrisen muotoinen, mutta en oikein tiedä mikä on syy ja mikä seuraus: onko pää muotoutunu tollaseksi sen takia kun aina on se sama puoli alustaa vasten vai onko sinne puolelle helpompi kääntää kun pää on sen muotonen...
 
Heipä hei!

Meillä on nyt jonkun aikaa päästy ihan melko järkevään aikaan yöunille, Ihanaa! Tämä siis tarkottaa sitä että päästään viimestään puolen yön aikoihin nukkumaan. Nyt useamman kerran jo yhentoista mais ja pari kertaa jopa kymmeneltä. Tietysti tänään sit valvotaan ties mitenkä myöhään ku menin kehumaan... =)

Oon alkanu tekeen niin tuon pojan kans et kun saadaan esikko nukkumaan, niin mennään kans makkarin hämärään eikä enää riehuta, vaan tankataan ja ollaan sit sylikkäin/vierekkäin tai miten milloinki. Sänkyyn yritän laitella niin et on viä hereillä ja nukahtais sinne ite... joskus onistuu joskus ei...

Tää aikataulu on niin paljo ihanampi ku se aamu neljään valvominen...

Viikon päästä ois 3 kk:n neuvola. Rota-rokotteesta ei tullu mitää oireita, mut kuinkahan nyt käy kun saadaan ekat ihan oikeet rokotteet...

Jos joku (esim. ÄssÄ5) saa välitettyä Ambrosialle isot onnittelut, niin sen tehköön. Pidetään peukut pystyssä että kaikki menee hyvin!

Voimia kaikkien yökukkujien ja muittenkin ihanuuksien äideille! :)

tieti ja poika 3 kk 1 vko
 
Pikapäivitystä...

Tänään oli meidän 3 kk:n neuvola. Mitat 64 cm ja 6540 g. Rokotukset saatiin ja nyt toivotaan ettei ne sotke meidän löytynyttä yöunirytmiä.... Tavallista enemmän ainaki on nyt nukkunu päivästä...

tieti ja poika 3 kk 2 vkoa
 
Oujea, meillä käännytään selältä masulleen. Nyt ei voi sit enää jättää vauvaa sohvalle hetkekskään... :) Mitäs muille kuuluu? Kiirettä varmaan, kun täällä on hiljaisempaa... Mitenkäs ootte vauvan ekaan jouluun valmistautumassa? Meillä varmaan tehdään täsmäiskut mummoloihin. Tonttuhattu vielä hankkimatta ja kortit lähettämättä, mutta vielähän tässä ehtii :D

PH sekä tytteli viikon vajaa 4kk
 
Huuh.. uskallanko sanoa, mutta nyt, 3 vkon kuluttua rokotuksista, tuntuisi vauvan yöunet viimein taas parantuneen. Tässä välissä mulla alko jo hermo paukkua väsymyksen takia niin että katsoin parhaaksi häippästä yhdeksi yöksi kaverin luokse nukkumaan. Sen jälkeen jakso taas uusin voimin.

Fysioterapeutilla käytiin ja saatiin ohjeita kantoasentoihin ym. millä yritetään vahvistaa vauvan heikompaa puolta. Joulun jälkeen mennään uudelleen käymään siellä.

Tonttulakki on hankittu ja joulua vietetään isolla porukalla sukulaisten kanssa mun vanhempien luona.

Olettekos muut jo alkaneet miettiä kiinteiden aloittamista? Nykyinen suositushan on alottaa vasta 6kk iässä, mutta mitä olen muiden äitien puheita kuunnellut, niin monet kyllä edelleen alottelee soseita 4kk jälkeen. Meillekin neuvolan terkkari jossain vaiheessa puhui, että soseita vois alottaa aikasemmin jos sillä sais syöttövälejä ja siten unia pidennettyä. Nyt kuitenkin syöttövälit on itsekseen alkaneet pidentyä (unet tosin ei niinkään...) ja vauva kasvaa maidolla vähintäänkin riittävästi, joten en koe että vielä ois tarvetta kiinteitä alottaa. Totta puhuen ajatus soseiden kanssa läträämisestä tuntuu vaivalloiselta, enkä tiedä missä niitä edes syöttäisin ennen kun tuo tyyppi oppii istumaan syöttötuolissa :D

Täällä ois vauvaharrastuksia tarjolla runsaudenpulaan saakka, ja oon tässä arponu mihin haluaisin mennä. Lopulta ilmotin meidät vauvasirkuskurssille ;) Hemmo kun on vallan innostunu kaikenlaisesta hyppyyttämisestä ja kieputtelusta, niin luulen että se voi olla meille kiva juttu. Lisäksi ollaan haettu vauvauintiin, mutta siitä ei oo vieläkään tullu tietoa, päästäänkö. Ärsyttävää! Sen pitäis alkaa tammikuussa, joten vähitellen ois jo kiva tietää.
 
Onhan täälä jotain eloa sentään... =) kaikilla ilmeisesti pakkaa joulukiireitä päälle kun on niin hiljasta...

Oi, Pippurihäntä, se on ensimmäinen iso liikkumisaskel sit saavutettu... =) Meillä poika kääntyy kyljelleen, mut ei viä masulle asti...

Toivottavasti Catida teidänki yöunet nyt sit parantuis... Meille neuvolan täti ainaki sano et siinä 4 kk:n iäs sit vois alottaa maisteleen kiinteitä (maitoo menee aiva järjettömän paljo)... Joulun jälkeen sit aattelin pikku hiljaa alotella maistattaa vähän muutaki... =) Pitäski tarkistaa mitenkäs tää kiinteiden alotus nyt sit menikää taas... Kaiken sitä ehtiiki unohtaa, vaikka aikaa ei ookkaa paljoa kulunu...

Minä pääsen onneksi helpolla joulun. Mennään aattona mun isän luo ja ollaan yötä. Ja kun vieraita ei oo tulos meille tapaninikaa niin ei tarvi pahemmin siivoillakkaa tai muutenkaa laitella, onneks.
 
Heippa! Seurasin jo loppuraskauden aikana keskustelujanne, muuten koskaan tullut kirjoittaneeksi mitään, olin vauva.fi sivuilla kirjoittelemassa. Siellä on keskustelut kuihtuneet ihan kokonaan ja kun täällä sivuilla on kuitenkin enemmän elämää niin tein itselleni profiilin ja ryhdyn mukaan keskusteluun.

Vähän esittelyä itsestäni: "Omistan" aviomiehen, kaksi vanhempaa lasta(poika ja tyttö) ja pumpula-pojan joka syntyi elokuun loppu puolella. Asutaan etelä-savossa..siinä varmaan ne tärkeimmät!?

Catida kyseli kiinteiden aloittamista. Itse olen ajatellut aloittaa vasta 6kk, koska täysimetys sujuu ja poika on sillä tyytyväinen. Vaikkakin öisin saattaa herätä syömään vieläkin 2-5 kertaa. Tein "sopimuksen" itseni kanssa että yritä täysimettää niin pitkään kuin mahd. ja nyt kun se onnistuu niin en sitä aio "uhrata" kiinteiden aloituksella.. kahta aiempaa en täysimettänyt ja nyt luotto on itseen ollut aivan erilaista imetyksen suhteen niin annan vaan rintaa..

mutta jatkan toiste lisää..paljon on asiaa vielä kerrottavana :)
 
Tervetuloa Jakimi ja Pumpula :)

Mä kanssa oon tuon mahd pitkän täysimetyksellä kannalla, se vaan on niin helppoa. Sitten kun vauva osaa istua niin saa tulla meidän kanssa ruokapöytään ja siitä alkaa tutustua kiinteisiin. Nyt vaan selkeesti maito on vähissä, joten toivotaan että määrä tästä vähän tiheämpien imetysten kanssa lisääntyisi. Ja hyvä kasvu jatkuisi maidolla.

PH
 
moikka moi taas :))

Täällä sappi leikattu jeee :))) ja tietenkin siinä(kin) vähän vastusti sen piti olla puolen tunnin leikkaus ja iltapäivästä kotiin ni kappas kun meikäläisen sappi ei ollu meinannu irrota ja oli jtn sisästä verenvuotoo ollu :D ni leikkaus kesti rapiat 4 tuntii :D ja yön sairaalassa ! mutta nyt olo on jo hyvä mitä nyt pientä kylkikipua ja maha vielä turvoksissa mut eiköhöhän tää tästä lähe luistaa :)) meinas pikkusen pistää ahistaa kun kertoivat et 2vko en saa nostaa/kantaa kun maitopurkkia :D nohhh en pystyny oleen kantamatta ja sen takia luultavasti vielä oirehtii

Typy oli 3kk neuvolassa 62cm ja 6820g ja meille kans neuvolantäti sano et 4kk soseita maisteleen :) meillä toi imetys ei sen sapen takia ole "täys"imetystä et toisinaan oon joutunu pulloo antaa mut pääosin kyl mennään pelkällä tissillä, mut nyt oon huomannu et taitaa tissimaito alkaa hiipumaan kun tissit on pelkät rukkaset ja tyttökin heräileee syömään yöllä 1,5h välein :(

Kääntymään meijän pimu oppi viime viikolla ja kovasti jalat sutkuttaa ja yrittää ryömiä :D jotenkin tuntuu niin kummalliselta et meijän Aino 3kk kääntyy mut kaverin tyttö7kk ei :eek: meijän lapsi nero <3

Joulua vietellää mun vanhempien luona ihanuutta ensimmäinen joulu 10 vuoteen et ei tarvi töihi mennä, tosin sieltä jo kyl soiteltiin et olisinko halukas mennä tekemään joulun ja uv:n en ollu :D

Tammikuussa ajattelin olla yhden illan huonoäiti ja suunnistaa pikkusiskon polttareihin,jos vaikka kuskin roolissa pysyis mut kutenkin :)

Ja pyörähtihän se itelläkin 28 mittariin tossa alkukuussa, meinas ruveta ikäkriisiä pukkaa kun mummuni mulle sano et kyl te aika viime tinkaan jätitte ton tytön teon :DD

Mut nyt joulutorttujen paistoon, mikäli tuo tyttönen on yhteistyöhaluinen päiväunien suhteen :))

-salpe
 
Tervetuloa Jakimi, kiva saada uutta eloa keskusteluun :)

Meillä unet on nyt jatkuneet kohtuullisina, mutta pulauttelua on edelleen paljon. Pitkänkin ajan kuluttua syömisestä tulee sellasta paksua maitolimaa. Toi alko sillon noin viikon päästä 3kk rokotuksista ja ajattelin, että johtui rotarokotteesta, mutta nythän rokotuksesta on jo yli 3 viikkoa, joten ei kai tää enää siitä voi olla.. vai voiko?! Muutenkin Hemmo on ollu kyllä vähän kipeen olonen, väsynyt ja kärttynen, joten ehkä tää on jotain muuta tautia.

Hienoa kun joillain on jo kääntymisen merkkipaalu saavutettu! Meillä ei vielä selältä käännytä edes kyljelleen, mutta sen sijaan välillä matkustetaan pieni pätkä "selkäuintia" jaloilla vauhtia työntäen ja käsiä villisti heilutellen ;) Mahallaan myös kovaa yritystä päästä liikkeelle, mutta toistaiseksi päätynyt vaan kiertämään ympyrää kuin kellon viisari :D
 
Tervetuloa Jakimi mukaan!

Salpelle syntymäpäiväonnittelut! =) Ei mitää ikäkriisiä kannata potea, antaa muiden puhua mitä puhuu... täytin ite kans 28 esikon syntymän jälkeen ja nyt sit tuli 30 täyteen...

Meillä poika käänty masulta selälleen tänään kaks kertaa, et ilmeisesti ei ollu pelkkä vahinko... =) mut nyt ei kummempia, paitsi että...

IHANAA JOULUN AIKAA KAIKILLE IHANILLE ÄIDEILLE TÄÄLLÄ!

tieti ja poika (joulupäivänä 4 kk) =)
 
Hyvää joulua kaikille elokuun ihmeille perheineen :) Huomenna meidän perhe suuntaa joulunviettoon ja jätetään tietokoneet rauhaan pyhiksi. Saas nähdä mitä Hemmo tuumaa joulupukista, vähän luulen että saattaa parku päästä.
 
salpe: hyvä, että leikkaus on takana! Ja katinkontit noille ikäpuheille. Itsehän vetelen tässä jo 36 lasissa ja vielä kuvitellaan ainakin, että perheluku voisi yhdellä ihmislapsella kasvaa :D Henkisesti oon varmaan jämähtänyt johonkin kolmenkympin pintaan, eikä noita ryppyjäkään vielä tuhottomasti ole. Lapset pitää nuorena :)

tietin vauvakin liikehtii jo! Kohta ne tulee ovella ite vastaan, jos menee käymään toisessa huoneessa ;)

4kk neuvolassa otettiin pneumokokkirokote, yhden yön kitinä ja lämmönnousu siitä tuli, mutta sen jälkeen ei mittään. Pituutta tirpulaisella oli 63,2cm ja painoa 6330g. Täysin omalla nollakäyrällä kasvaa, joten kiinteillä ei kiire. Kierähtämisen seurauksena vavva on lisännyt kaikenlaisia liikkumisharjoituksia (uusimpana ei-etenevä mittarimato) ja nälkä tuntuu olevan useammin. Öisin on riittänyt juuri ja juuri se 3t syömisväli tässä viimeisen viikon aikana, mutta katsotaan josko tästä asettuisi vielä pitemmäksi omia aikojaan. Päivisin menee tuo sama 3t, välillä 2,5t.

Mekin matkataan mummolaan tänään. Sitä ennen on vielä joululahjojen paketointia ja viimeistelyä sekä yks kauppareissu (kääk). Koirakin pitäis viedä ulos, mutta se ei ole edes herännyt vielä :D

Nyt toivotan kaikille Elokuun Ihmeiden perheille lämpöä ja iloa Jouluun! :hug:

PH
 
Hyvaa Tapaninpaivaa kaikille! Alkaa hairiintyko mut puhelimella kirjoitan niin puuttuu pisteet a:sta ja o:sta,ei anna niita kirjoittaa :( Jouluruokaa hyvin maisteltu ja pumpula ja isommat lapsoset saaneet mukavia ja hyodyllisia lahjoja, kova testaus kaynnissa. Pumpulakin meille oman lahjansa antoi eilen illalla ja kaantyi ekaa kertaa selalta mahalleen,paivaa vajaa 4kk ikaisena :) Yritysta ollut jo viikon verran.Tanaan han tasan nelja kuukautta,en ymmarra mihin aika on oikein kulunut?! Vuoden viimeinen neuvola on 31 pv ja saadaan 4kk mitat ja toinen rotarokote. Miten teilla muilla sujuu yot? Meilla on alettu heraamaan todella aikaisin aamulla ja sekos se tata aitia vasyttaa..ei oikein jakasais nousta aamu viidelta..en tieda kumpi on pahempi et valvoo keskella yota pari tuntia vai aikainen heratys, kun on nyt molempia kokeiltu? Tuntuu ettei meinaa rytmit asettua ei sitten millaan :/ Mut nyt lopetan tan puhelimella napyttelyn,nayttaa typeralta kirjoitus ilman pisteita,pahoittelen!
 
jakimi: Meillä oli viikon verran tuota klo 5 aamukiekumista tuossa juuri, kun kerroin, että heräillään useammin syömään. En tiedä oliko sattumaa, mutta osui juuri tuon kierähtämistaidon oppimisen kanssa samaan kohtaan. Nyt näyttää taas tasoittuneen eli palattiin klo 7 aamuihin, ja vähän harvemmalla ruokailulla pärjätään. Tissit ovat selvästi täydemmät, eli taisi olla tiheän imun kausi ja maitotilausten sisäänlaitto.

Joulu oli ja meni, sukulointia, joululauluja, lautapelejä, suklaata ja muita herkkusia :) Maalla oli NIIN käsittämättömän pimeää, että ihan meinasi koiralenkillä pelottaa! Lumettomuus tuntuu minusta siellä enemmän kuin täällä pääkaupungissa. Pikku-Tirppana sai ihania lahjoja ja esikoisella myös säästökassa karttui. Ihme kyllä, äitin antamat pehmeätkin lahjat saivat kymmenvuotiaan pojan ilahtumaan.

Parin yön retki maalle oli Tirppanan eka reissu ja hyvin meni. Suht samoilla rytmeillä mentiin. Rattaissa nukahtaminen sujui ihan näppärästi myös iltaunille mennessä, siitä sitten siirrettiin vaan makuupussissa tyyppi vierassängylle jatkamaan unia. Perhepetiin ei millään mahduttu, vaan vavva sai nukkua viereisellä lastensängyllä pussissa, tyynyillä varmistettuna (ettei putoo lattialle tai sängyn ja seinän väliin, jos lähtee pussin mukanaan kierimään). Ekana vierastettiin vähän muita ihmisiä ja kauhean tarkkaan piti katseella tutkia kaikki paikat, mutta ekan illan aikana alkoi jo tuttu kälätys ja jokellus. Kotiin tullessa huomasi kyllä kuitenkin ihan selvästi, että tutut lelut ja paikat ilahduttivat pientä hurjasti. Uudeksi vuodeksi lähdetään sitten vähän pitemmälle, katsotaan miten kolmen tunnin ajomatkasta selvitään. Osa siitä menee varmasti nukkuessa, mutta sen jälkeen saakin sitten vähän kikkailla. Hereillä ollessa kun turvakaukalo tuntuu pientä ahdistavan jo jonkun ajan jälkeen...

PH ja kälättävä vavva 4kk
 
Huh, joulunvietto oli muuten kivaa, mutta ennen joulua oli useamman päivän (ja yön) putki tosi huonoa nukkumista: ei meinannut nukahtaa millään illalla eikä yöllä syöttöjen jälkeen. Su-ma välillä laskin että vauva nukkui vuorokauden aikana yhteensä huimat 8 tuntia, josta pisin yhtenäinen uni oli 2 tuntia autossa, kun ajettiin joulunviettopaikkaan. Mietin voiko se jo pykätä hampaita kun niin kauheasti kuolaa ja yrittää jyystää kaikkea, ja toisaalta jotain mahavaivaakin tais olla kun pariin kertaan tuli ihan litkukakkoja. Mutta mitä ikinä se olikin, niin toivottavasti on nyt helpottanut, sillä viime yönä unta riitti yhtäkkiä 11 tuntia pelkillä välisyötöillä, parhaimmillaan 4 tuntia putkeen! Myös päiväunia tuo on tänään vedelly ihan ennätyspitkään, eli ilmeisesti ottaa nyt sitten univajetta takaisin.
Että Jakimille vastauksena: yöt sujuvat todella vaihtelevasti.

Joulupukki ei Hemmoa hetkauttanut, vaan hän istui pukin pehmeässä sylissä oikein tyytyväisenä sukulaisten salamavalojen räiskeessä =)
 
Hyvää alkanutta uutta vuotta kaikille :)
Joulu meni kivasti ja myös uuden vuoden aatto!
Takapakkia tuli nukuttamisen suhteen, eli Venla ei enää suostu nukahtamaan omaan sänkyyn, huutaa vain! kun otan viereen, hän nukahtaa rauhallisesti! eli nyt nukutaan sitten meidän sängyssä vierekkäin! Luulen että tämä on jokin kehitysvaihe, että ei pysty rauhoittumaan itse!
Ajattelin että aloitamme kiinteiden maistelun 5 kuukautisena, mutta juuri niinkuin ph sanoi, että sitten kun osaa istua meidän kanssa ruokapöydässä, niin sitten kunnolla aloitetaan kiinteät!
Venla kääntyi 31.12 selältä masulle :) hän lähti siis ryömimään jo alle 4kuukautisena, joten tämä vaihe meinasi jäädä kokonaan, mutta anoppi painotti sitä että jokainen vaihe on tärkeä, joten alettiin harjoittelemaan tuota kääntymistä!
 
  • Tykkää
Reactions: Catida
Meijän ainolle ilmesty perjantaina jtn ihmeellisiä punasia läiskiä mahaan,reisii ja rintaan nyt pientä näppyä myös kaulassa ja leuas :( nyt syytä kovasti mietin onko aiheuttaja maito? Mikä ihmetyttäs ku pulloa kuitenki saannu aikasemmenkin vai peruna? Ke ja to maistettiin. Nyt reisien läikät melkein hävinny rasvauksella, huomenna taitaa olla soitto neuvolaan jos ne osais auttaa?
Mitä epäilette te?
 

Yhteistyössä