~~ Elokuun ihmeet 2013 ~~ Ensimmäinen vuosi

Kiirusta pitää, mitää ei ehi tekeen... =) ehkä vuoden päästä sit...

Tänään oli 2 kk neuvola, pojalla mittaa 60,2 cm ja painoo 5510 g.

Esikko täytti tuos kans 2 v, just ennen sitä tuli taas flunssaan ja sit pari päivää myöhemmin tuo poikaki ja minä. Mies on ollu tuos kans vähä kipiänä koko ajan... Muutenki väsyttäis...

Pitää yrittää kirjotella paremmin kuulumisia joskus kun ehtii...

tieti ja poika (sunnuntaina 10 vkoa)
 
Hei onko muilla alkanut jo menkat?
koin suorastaan kauhunhetkiä viikonloppuna kun nyt 11vko synnytyksestä alkoi taas verinen vuoto! Ja tosiaan ihan pelkkää verta. Täysimetän mutta sekään ei ilmeisesti ole tae sille ettei kuukautisia tulisi vielä. En muuten olisi ollut kauhuissani mutta kun mulle tehtiin se suunniteltu sektio niin ajattelin että onko joku paikka revennyt.. Mitään menkkamaisia tuntemuksia ei juuri ole ollut, pientä ihmeellistä "nipistelyä" sillon tällön mutta nyt kun soitin neuvolaan niin epäilivät kyllä kuukautisiksi kun jälkitarkissakin oli kaikki ollut hyvin.
 
No hei, pitkästä aikaa!

Sain taas pitkästä aikaa kammettua itseni koneelle - katsotaan kuinka pitkään tyty malttaa nukkua päiväuniaan...

Täällä saavutetaan parin viikon päästä 3 kuukauden ikä. 2 kk:n neuvolassa painoa oli 4,4 kiloa ja pituutta 56 cm. Samalla sai myös rota-rokotteen. Siitä muuten tuli noin viikon päästä 3 päivän ummetus, saa nähdä mitä toinen annos saa aikaan.

Pientä masuvaivaa/refluksiakin on ollut. Käytiin sen vuoksi myös lääkärillä. Ohje oli pidentää syöttövälejä päiväaikaan, kun tyttö söi parin tunnin välein (olisi syönyt mielellään tiheämminkin). Nyt syötöt päivisin 3-4 tunnin välein, joten ruoansulatuselimistä ehtii aina palautua ennen seuraavaa syöttöä. Tuo auttoi myös vaivoihin. Nykyisellään viihdytään selällään lattialla ja mahallaankin pieniä pätkiä. Yöt sujuu jo melko vähillä heräämisillä. Nukkumaan mennään yhdeksän aikoihin ja eka syöttö 2-3 välillä ja seuraava aamulla klo 6-7.

Päätä ja hartioita tyttö kannattelee jo hyvin. Leluja huidotaan ja niihin koitetaan tarttua kiinni. Lisäksi leluille jutellaan ja harjoitellaan nauramista :D Jännä aina huomata, miten joku asia joka ei onnistu saattaakin jo seuraavana päivänä sitten luonnistua.
Näkökykykin on tainnut parantua ja tyttö viihtyy sylissä "etuperin" kun kierrellään ympäri taloa ja katsellaan mitä kaikkea kivaa löytyy.

Itse toivuin synnytyksestä hyvin eikä jälkitarkastuksessa ollut mitään erikoista. Kuukautisista: 6 viikon jälkeen mulla oli yhtenä päivänä pientä kuukautisvuodon tapaista vuotoa ja terkka & lääkäri olivat sitä mieltä, että todennäköisesti se sitä olikin. Nyt vaan sitten saattaa mennä kuukausia ennen seuraavaa vuotoa. Kaipa kohdun limakalvoilla kestää aikansa palautua.

Yritän taas seuraavan neuvolan jälkeen käydä päivittämässä kuulumisia. Jostakin syystä ei tule istuskeltua juurikaan koneella :)
 
Kauankohan sitä saa ootella että tuo poika alkais vähän aikasemmin nukkumaan... Joka yö se on vähintään puoli 3 ennenkö nukahtaa, pari kertaa vain nukahtanu ennen yhtä... Rupee käymään voimille tämmönen valvominen, vaikka mies hoitaaki hetken yöllä...

Kuukautisetki alko pari päivää jälkitarkastuksen jälkeen, osasin toki vähä oottaakki ettei varmaan mee ihan hirveen kauaa ennenkö alkaa, kun en imettäny kun pari viikkoo ja lypsäminenki loppu jo ajat sitte... Ehkäsypilleritki sainsit jo alotettua, vaikka eipä niillä mitää käyttöö viä oo ollu... =) Väsyttää liikaa, vaikka haluja ehkä vähä oiski...

iips: oliko vaikeeta siirtyä noihin 3-4 tunnin syöttöväleihin? Meille kans suositeltiin sitä, mut suurin osa päivästä mennään kyllä edelleen noin 2 tunnin syöttövälillä ja iltaa kohden poika haluaa yleensä vielä tiheentää syömistänsä...

Meidän pitää torstaina käydä neuvolas ottamas pojalle se rota-rokote, kun ne oli päässy loppumaan eikä viime käynnillä saatu sitä sit sen takia... no onneks ei oo pitkä matka...

Ihanaa viikkoa kaikille ja jaksamisia valvomisten kans.
 
tieti: Huhhuh, eipä ihme jos väsyttää. Jaksamista sullekin! Nukkuuko vauva sitten päivällä paljon? Meillä tuntuu nukkumiset nyt vähitellen parantuvan, samaa tahtia kuin ilmavaivat vähenee. On ollu jo useita iltoja, että vauva nukahtaa suosiolla kymmenen aikoihin ja herää yöllä vaan syömään (sitä tosin tekee sit 1-2 tunnin välein). Mut kyllä edelleen on niitä toisenlaisiakin öitä, jolloin istutaan vauvan kanssa molemmat itku silmässä unta odottelemassa aamuyön puolelle..

Ilmavaivat tuntuu meillä tosiaan nyt olevan helpottamaan päin. Ihanaa kun vauva on nyt paljon hyväntuulisempi, hymyilee, juttelee ja nauraa paljon. =) Mut parin viikon päästä on 3kk rokotukset, joukossa myös rotarokotteen uusinta, joten saapa nähdä mikä itkuviikko siitä taas seuraa.

Hemmo on nyt 2,5kk ja painoa oli maanantain neuvolassa 7,6kg, pituutta 64cm. Lattialla viihtyy aika pitkiäkin aikoja jos seuraa riittää. Mahallaan ähertäen matkustaa välillä vahingossa muutaman sentin eteenpäin naama lattiaa kyntäen ;) Kaikkia värikkäitä kuvia katselee kiinnostuneena ja parhaita kommentoi innokkaasti hihkuen.

Menkkoja ei mulla oo vielä näkyny.
 
Meillä myös pahimmat mahavaivat on kai historiaa. Poika kyllä piereskelee ku rekkamies ja hajut on kyllä jotaa ihan hirveetä. Osasyynä varmaan on se, että lopettelin vähitellen imetyksen kokonaan rintaraivareiden ja maidon vähenemisen takia. Alko olla jo niin ahistavaa meille molemmille. Korvike siis todennäkösesti vähän pierettää, mutta hyvä kun tulevat ulos asti, ettei jää mahaan möyrimään. Vielä on testissä se, mihin merkkiin loppujen lopuksi päädytään. Baby Semp ja Tuuti on ollut kokeilussa ja neuvolasta suositeltiin Nanin H.A. -korviketta. Onko kellään siitä kokemusta? Helpotti paljon, kun neuvolan tädin mielestä tein oikean ratkasun, kun lopetin imettämisen.

Mulla alko kuukautisetkin tossa noin viikko sitten, vaikka oon pilleritkin alottanu. Outoa, kun niiden aikana ei pitäs tulla kun tiputtelua.

Meillä myös 2,5kk vanhoja ollaan ja 6045g ja 61,1cm. Catidalla on kyllä aikamoinen jötikkä ;) Meillä ei masulla ole yhtään kivaa, vaan meinataan heti ottaa vauhtia kääntymiseen, mikä ei kyllä vielä onnistu. Lelukaaren leluja tykätään huitoa mutta turhaudutaan siihenkin, kun ei vielä kontrolli riitä, että sais otteen :D

Ootteko jotain isänpäivä suunnitelmia tehneet?

Ikku
 
Tieti: Syöttövälejä on saatu pidennettyä armottomalla tutin tarjoamisella ja hyssyttelyllä :) Tytöllä ei varsinaisesti tiheämpään syödessäänkään ollut aina nälkä vaan oli oppinut käyttämään tissiä lohtuna, unen tuojana ym. Nyt olen ollut huomaavinani ettei ihan niin usein enää hamua tissin perään. Oikean nälän kyllä sitten tunnistaa raivokkaasta nyrkin imemisestä ja ä-ä-telystä :)
 
Meillä ei tuo Nan H.A sopinut, mutta Tuuti passasi hyvin. Ja olihan muuten värkkäystä kun jauheesta tuon nannin tein. Lopulta kysyin Oysista ohjeen/luvan koko vuorokausi annoksen tekoon kerralla. Mut saahan tota valmiinakin..
 
Joo niitä saa kuulemma myös niissä pikkutetroissa. Pitää kokeilla muutama purkki, että miten meille passaa. Ei noi muutkaan nyt mitään hirveitä oireita tee. Pierut vaan haisee ja niitä tulee paljon :D
 
Terve tänne!
Miten musta on alkanut tuntua, että jonkinlaiset masuvaivat ovat vauvoilla enemmän sääntö kuin poikkeus. Tosi paljon tuntuu olevan kaikenlaista masulla oireilua tänä päivänä. Ja tuo kyllä ylimääräistä stressiä muutenkin haastavaan vauva-arkeen, jos joudutaan kovasti omia syömistäkin puljaamaan saatika korvikelaatuja testailemaan ja vaihtelemaan. Tsemppiä kaikille herkkämasujen äideille ja isille! Pakko sanoa, että olen tästä helposta "kaikki-käy" vauvasta kiitollinen. Täysimetys on toimiessaan kuitenkin maailman helpoimpia tapoja ruokkia vauvaa.

No, imetysaika on tuonut tullessaan yhden oudon vaivan eli kummallinen, väritön, ei kutiava ihottuma hartioissa ja reisissä. Lueskelin vähän ja saattaapi olla A-vitamiinin puutoksesta johtuvaa kuivumista, joka näkyy semmoisena ryyhelmänä just noilla alueilla. Ja toi puutos selittäisi mun surkean hämäränäön sekä silmien valoherkkyyden nykyään myös. Limakalvojen kuivuuden myös (hormoneilla kyllä osansa siinäkin). Imettäessä nimittäin A-vitamiinin tarve nousee reippaasti. Ja mun multivitamiinitkin on vielä raskausmallisia eli ilman sitä A:ta. Ne meni nyt vaihtoon. Katsotaan auttaako se. Tosi inhottavaa kun entinen persikkaiho on kuin kananlihaa nykyään...

PH
 
Viimeksi muokattu:
Tosiaan tuntuu että kovin harvassa on ne vauvat, joilla ei jotain mahavaivaa olis. Ite en oo lähteny omaa ruokavaliota rajottamaan tai kauheasti kokeilemaan eri troppeja, vaan oon aatellu että kyllä ne vaivat siitä helpottaa kun vauva vähän kasvaa ja suolisto alkaa paremmin toimia. Ja nyt tosiaan vaikuttaa että parempaan päin ollaan menossa. Eri asia tietty jos on oikein vakavista oireista kyse, mutta jos on vaan "tavallisia" mahanpuruja, niin luulen että enemmän ahdistaa se jos koko ajan miettii mistä ne johtuu ja mitä kikkoja vielä vois kokeilla, kuin että asennoituu niin et ne vähän niinkuin kuuluu asiaan ja menee ohi aikanaan.

Meillä oli eilen nimijuhlat, ja ne sujui todella hyvin. Hemmo oli erinomainen juhlittava, vuorotellen nukkui ja hengaili sylissä rauhallisena, ja välissä vähän tankkas rinnalla. Ilmeisesti juhliminen silti vähän rasitti, koskapa illalla sammui ongelmitta kymmenen jälkeen ja teki henkilökohtaisen uniennätyksen: 4 tuntia yhtäjaksoista unta!

Muutenkin nukkuminen on tällä viikolla ollut aiempaa parempaa. Ollaan viimein otettu pinnasänky käyttöön (tähän saakka nukkunut äitiyspakkauslaatikossa) ja ihmeekseni Hemmo on pääsääntöisesti nukahtanut sinne itsekseen ja kerrasta. Laitan vaan vauvan sänkyyn kun se alkaa näyttää väsyneeltä, silitän kerran poskesta ja sanon "kauniita unia", menen pois, ja hetken päästä kun meen katsomaan niin se nukkuu. Ällistyttävää! :D Tähän saakka kun tuo on nukahtanut vain syliin tai rinnalle (tai vaunuihin), ja usein vielä heränny uudestaan kun sitä yrittää siirtää sänkyyn. Vähän olen kyllä skeptinen että kauanko tällasta helppoutta voi kestää.
 
heipähei pitkästä aikaa :) Jotenkin aika vaan juoksee eikä ollenkaan kerkii kirjottaan :)
Meillä elämä hymyilee täällä nyt kun kaikki vaivat on saatu hoidettua :) Elikkäs en varmaan täällä kertonutkaan et kun päästiin kotiin lauantaina 7.9 ni tää mamma lähti bumerangina takasin taysiin hirveiden mahakipuje takia, siellä sanottiin et varmaankin kohtutulehdus ja annettiin lääkkeet siihen.. noh tyttö oli 5vkon ikänen kun se mahakipu palasi, no siitä sitten neuvolaan josta laitettiin lääkärille, epäilivät sappikiviä neljä päivää ravasin lääkärissä piikillä kun kivut oli niin kovat vihdoin sitten pääsin ultraan jossa todettiin sappikivet JIIHAA ! noh sitten odoteltiin että pääsis magneettikuvii et jos ne on sappitiehyeissä no siellä oli kans pieni kivi ja "hiekkaa" no sitten tää mamma pääs kiirreellisenä tähystykseen :) nyt sitten 4vko ollu kivuttamana :) sen kohtaus vkon aikana kun en pystyny edes vettä juomaan ilman että makasin lattialla hiestä märkänä ! onneks mun maailman ihanimmat vanhemmat otti mut ja tytön niille vapaittensa ajaksi, mies kun oli töissä ja yksin tytön kanssa en olis pärjänny ! Litalgin piikkien takia en saannu imettää reiluunn viikkoon ja se että ei imettäny eikä pystynyt mitään syömään sai maidoin melkein loppumaan ! oli todella loistava äiti olo kun tyttö sai hirveet raivarit aina mun sylissä kun tissiä halus ja mummun syliin kun meni itku loppu kun seinään :D
Nyt ollaan jo saatu tissimaito taas kulkemaan onneksi ja ollaan taas ihan täysimetyksellä, vielä odotellaan et pääsis sinne sappirakon poistoon jossain lähitulevaisuudessa :) noh se kohtutulehdus ilmeisesti oli sitä sappivikaa mutta samat antibiootit piti sen hetken kurissa :D sellasta tänne :D

Menkkoja ei ole näkynyt, ja jälkitarkastuksessa oli kaikki niikun pitääkin, lääkäri myös totesi et mulla on tavallista korkeempi kipukynnys :D pillerit otettii mut nyt oon ruvennu kauheesti miettii uskaltaako niitä syödä mitään positiivista kun ei niistä ole lukenu/kuullu :(

Tyttö nukkuu vaihtelevasti nyt pari huonoa yötä takana toivottavasti monta hyvää edessä :) kovasti juttelee ja yrittää kääntyy ikää siis torstaina 10vko :)
2kk neuvolassa mittaa neidillä oli 58,5cm ja 5740g iso tyttö jo <3

salpe
 
Huh huh salpe, onpa sulla ollu koettelemusta! Onneksi sit selvis mistä oli kyse ja sait avun.

Meillä Hemmo on löytänyt kätensä. Tunkee nyrkkiä suuhun oikeen antaumuksella, ja leluja huitoo ja pari kertaa on jo vähän yrittäny tarttuakin.

Mulla on taas vaihteeksi toisessa rinnassa tukos jo kolmatta päivää. Ahdistaa nämä tukosongelmat, kun niitä tulee jatkuvasti vaikka kuinka on pehmeet liivit ja muutenkin yritän kaikkia neuvoja noudattaa.. : / Maitoa on nyt muutaman päivän tullu aivan hulluna, ihan yli tarpeen. Jos ei ylimääräsiä välillä pumppaa pois niin tulee tukoksia, mutta toisaalta pumppaaminen kai voi entisestään kiihdyttää maidontuotantoa.. että mitähän tässä nyt sitten tekis?!
 
Terppa,
taitaa vauvat pitää äitejä kiireisinä, kun täällä on hiljaisempaa :)

Catilda - Voi hitsi, nuo tukokset ja tulehdukset ovat kyllä syvältä. Joillakin vaan tuntuu olevan niihin enemmän taipumusta kuin toisilla. Yhdellä ystävälläni niitä oli jatkuvasti, vaikka mitä teki, kunnes imetys väheni ja tuotanto siinä samalla. Ja niinhän se on, että kun rinnat pakkautuu niin se lähettää aivoille viestin vähentää maidon tuotantoa. Aina kun taas niitä tyhjentää, niin se kertoo, että lisää tarvitaan. Mutta sitten taas pakkautumisen hintana voi olla nuo tukokset. Melkoinen kierre... Sen maitomäärän ylläpidon uhallakin varmaan itse tuossa tilanteessa pumppaisin sitä maitoa pois, jos tukos on tullut. Käsittääkseni pienet määrät, esim. 20-40ml eivät vielä vaikuta maidontuottoon.

Meillä on torstaina neuvola, 3kk rokotukset vuorossa mittojen ohella. Ajattelin pyytää, että rokotukset annetaan kahdessa erässä. Olen kuullut monelta, että näin on vältytty pahimmilta rokotuskiukuilta. Pitääkin laittaa viestiä neuvolaan jo etukäteen, että toivoisimme tätä.

3kk täyttymässä ja tähän mennessä opittua:
- selältä kyljelle kääntyminen (ei vatsalle asti)
- mahalta selälleen, enemmän kyllä vahingossa kuin tahdonalaisesti
- omat kädet löytyneet
- lelujen huitomista ja niihin tarttumista
- omalle peilikuvalle hymyily
- vieraiden ujostelu (en aluksi meinannut uskoa, kun mies kertoi asiasta, mutta niin ne jotkut vaan alottaa tuonkin jo 3-4kk iässä)

Lisäks hirveä määrä jokellusta ja erilaisia äänteitä. Oikea papupata tuo tytteli!

Rytmit kokivat hiljattain melkoisen muutoksen, syöttövälit pitenivät 3-4 tuntiin (tissiparat!!!) ja päiväunet alkoivat maistua paremmin, kun saatiin parvekerattaat käyttöön. Entisestä napostelijasta on tullut siis vähän pitkäjänteisempi, mutta sisällä ei kyllä edelleen nuku kuin alle tunnin päivyreitä, vaikka päällään seisoisi. Myös illan nukkumaanmenoaika aikaistui tässä hötäkässä klo 19. Nyt tuntuu ruhtinaalliselta, kun vauva menee noin aikaisin yöunille ja siinä on vielä koko ilta aikaa rauhassa katsella elokuvia, illallistaa ja seurustella muun perheen kanssa. Yöt mennään pätkissä, mutta semmosta se nyt vaan on. Nekin pätkät ovat kuitenkin pidentymään päin.

Esikoisella taas on koulu alkanut aiheuttaa vähän hankaluuksia ja ne viikot kun hän on meillä, menee iltapäivät läksyjen ja kokeiden kanssa tappelussa. Huh.

Vauvauintiin ajateltiin ilmoitautua, mies jotenkin yllättäen innostui aiheesta ja kyllä mäkin mielelläni siihen lähden. Katsotaan mihin täällä Helsingissä mahtuu, jonot voivat olla melkoiset kuulemma.

Mukavaa viikkoa kaikille,
PH
 
Täällä on nyt 3 kk:n neuvola ja rokotukset takana. Illalla alkoi (tavallista kovempi) kiukkuilu, joten annettiin suosiolla nestemäistä panadolia. Tyttö nukahti vaivattomasti yöunille ja nukkui 9 tuntia putkeen!! (mitä ei siis ole aiemmin tehnyt) Taisi ottaa piikit ja koettelemus voimille.
Täällä kehitys kulkee samaa luokkaa kuin mitä pippurihäntä tuossa luetteli. Leluja käpistellään nyt jo ihan tarkoituksella ja niille jutellaan melkoisia tarinoita. Mahalta selälleen mennään myös (se tosin ehkä välillä vähän vahingossakin). Hymyt irtoaa melko helposti ja jotkut asiat saa välillä aikaan naurunpyrskähdyksiä (mm. oma ja äiskän peilikuva).
Painoa 5250 ja pituutta 59, eli tasaisesti kasvaa :)
Muille täysimettäjille lohduksi, että eiköhän teilläkin se tuotannon tasaantuminen pikkuhiljaa tule. Meillä syöttövälien pidentyminen (vaikka alkuun olikin tukalaa) on tasannut maidontuotannon ja enää ei tarvi pumppailla ja kärsiä pinkeistä tisseistä. Ja suihkutissitkin ovat jo historiaa :)
 
APUAAA ! nyt se sitten tuli kutsu sinne sappileikkaukseen ! ja täällä iskee paniikki :( oon ihan kamala muutenkin ressaamaan kaikesta ni nyt sit seuraavat 2 vko eletään tulisilla hiilillä :D

Meijän pimu on nyt keksiny ettei suostu nukkuu päiväunii? eilenkin nukku ehkä max; tunnin kolmessa osassa :D yöllä sitten vetää unta senkin edestä :D

eilen meillä kävi viikon vanhempi poika neitiä moikkaamassa, ne sit makoili viereikkäin matolla ja typy kalkatti kamalasti,kunnes tää poju sitten uskals avata suunsa, typy kääns päänsä kahtoo sitä poikaa ja ihan hirvee huuto :DD loppu aika sitten mulkoiltiin äitin sylistä lattialle kun yritti laittaa huuto alko uudestaan :D pojat ei siiis ole kivoja vielä :p
 
iips: Mikähän siinä muuten on että leluille sitä juttua riittää? Oon täällä pohtinu pitäiskö huolestua kun isän tai äidin sijaan meidän pojan ylivoimaisesti mieluisin juttukumppani on apinan muotoinen pehmokirja! :rolleyes: Yksi toinen äiti taas sanoi, että heidän vauva ei muuten ääntele, mutta neuvolasta saadulle nallejulisteelle höpisee ihan intona...

Meillä 3kk neuvola ja rokotukset edessä ensi viikolla. Täytyykin käydä ostamassa sitä Panadolia.
 
Hyvä kun mainitsitte tuon panadolin! Meillä ei ole edes suppoja just nyt. Huomenna saadaan piikkiä nimittäin. Mittoja voisin päivittää sitten lisää.

Salpelle tsemppiä leikkaukseen! Mun äidillä puhkes sappivaivat tosissaan 3. lapsen kohdalla ja sit meni tulehtuneeks asti ja piti kans leikata. Veli oli sillon 8kk ikänen, muistan sen vielä kun äiti oli sairaalassa (ite olin 9v). Hyvin on äippä ilman sappeakin porskuttanut :)

MUOKS: Olihan tyttö ottanut spurtin! Kuukaudessa 5cm ja 800g lisää eli nyt oltiin 61cm ja 5800g. Mä vähän oon ollut huolissani, että riittääkö kasvu kun syö maitoa niin nopeasti mutta ilmeisesti on tehoimuttaja vaan :) Nollakäyrillä tasan tarkkaan mennään, rota ja polio saatiin ja vähän kiukkuisempi on ehkä ollut. Katsotaan miten yö menee. Se toinen piikkirokotus otetaan sitten 4kk käynnillä. Jos tällä vältyttäisiin pahimmilta sivuvaikutuksilta, kun jaettiin kahdelle kerralle nämä.
 
Viimeksi muokattu:
Hups, mäki oon unohtanu hommata nuo lääkitsemisjutut kokonaan... Parin viikon päästä ois 3 kk:n neuvola et viimestään siihen mennes kyllä pitäs muistaa...

Meillä poika höpöttelee paljo, hymyilee ja välillä nauraa ihan ääneenki. Leluja kyllä kattellaan ja hetken pidetään kiinnikki jos sopivasti sattuu käteen, mut tuo isosiskon seuraaminen on paljo kivempaa... Käsiä tungetaan suuhun joka välis... välillä niin että toisella kädellä pidetään toiseta nyrkistä kiinni ja tungetaan molempia yhtä aikaa suuhun niin paljo ku vaan mahtuu...

Tällä viikolla ollaan menty nukkumaan 01-02 eli pari tuntia aikasemmin ku ennen ja nukutaan 5-6 h, eli ehkä se tästä pikku hiljaa menis järkevämpään suuntaan... Päivisin pysytään hereillä n 1,5 h kerralla ja sit ½-1 h unta...

Käytiin kans kattomas kaverin vauvaa... meidän poika vaan yritti syödä toisen käsiä koko ajan... =)

tieti ja poika
 
Pitäsköhän ryhdistäytyä? En taas muista koska olen päässyt tänne kaksplussalle asti kirjoitteleen. Tosiaan opiskelen tässä samalla niin ei kauhean useasti tuu kerettyä tänne kirjoitteleen kun on joko koulutehtäviä/koulua tai sitten jos ei niitä niin hengaillaan vaan pojan kanssa :)

Pojulla on ikää päälle 4½ kuukautta, yöt ovat menneet hieman pipariksi kun poika ruvennut liikkumaan... tarttuu esineisiin ja hekottelee...

Tais olla 4kk neuvolassa mitat jotain 6,7kg & 62,6cm
 
3kk neuvola on nyt takana. "Hemmo" oli neuvolassa hyvällä tuulella ja suostui mallikkaasti tarraamaan helistimeen, seuraamaan sitä katseella, nostamaan päätä ja vähän ylävartaloakin makuulla yms. Komeat mitat olivat 68cm ja 8400g. Rokotuksia otettiin koko cocktail kerralla. Illalla alkoi huuto. Panadol-annoksen jälkeen Hemmo nukahti noin tunniksi, herättyään huusi puolitoista tuntia suoraa huutoa (kertoi mies, itse olin onnekkaasti omissa menoissani..) ja nukahti sitten uudelleen. Puolen tunnin torkkujen jälkeen Hemmo heräsi hyväntuulisena ja on sen jälkeen ollut ihan oma itsensä. Vaikuttaisi siis, että varsin vähällä selvittiin näistä rokotuksista :)
 
Heippa myös täältä pitkästä aikaa!

Aivan ensimmäisenä salpelle tsemppejä ja voimia, inhottavaa tollanen kun ei saa rauhassa nauttia vauvasta, kun pitää itse sairastaa:hug:

Näköjään moni meistä sai masuvaivaisen yökukkujan ;) yhdyn joukkoon!!
Venla, meidän tyttö, nukkuu aivan surkeasti vieläkin ja pahenee vain.
Onneksi refluksin oireet hävisivät siinä 10 viikon iässä, samoin kuin esikoisella, mutta jokin kyllä vielä vaivaa kun nukkuu niin huonosti ja levottomasti.
Pakko myöntää että en välillä oikein osaa lukea Venlan viestejä, koska hänellä on sama vaativa korkea itku joka vaivaan.. hän on siis todella tempperamenttinen pikkuneiti!!
Välillä mietin että syötänkö häntä liikaa, kun raivoaa rinnalla.. syötän kerran kun hän herää päikkäreiltä ja tämä menee hienosti, röyhtäytän ja koitan noin puolen tunnin päästä antaa lisää maitoa ja silloin alkaa raivo.. eli onko hän kylläinen vai liian väsynyt syömään, tässä asiassa olen hieman hukassa.. ja jos tulee puklua, onko hän silloin täynnä?? Osaako joku sanoa? :)

Tällä hetkellä öisin herätään tunnin välein ja koko tämän ajan Venla on nukkunut todella huonosti.
Päivisin kun on pirteä päikkäreiden jälkeen, hän on todella aurinkoinen, ihanan hymyileväinen tyttö.. mutta öisin hän ei nuku!

3 kk neuvola, pituutta hieman päälle 58 cm ja painoa 5040g. Pikkuneiti hyvin pyöreillä poskilla :heart:
Saatiin rota rokotus, josta ei tullut oikeastaan mitään oireita, eikä myöskään siitä toisesta rokotuksesta(kurkkumätä sun muut) ja pneumokokki rokotuksesta kieltäydyttiin kokonaan.

Olen kirjoitellut blogiani ja kuulumisia enemmän sinne, jos joku haluaa lukea :)

T. Pimatsu ja Venla
 
Meidän poika on todella isoruokainen ja ollaan alotettu maidolla lantrattu maissivelli iltaisin. Lisäksi pikkuhiljaa soseita maistellaan, ihan neuvolan ohjeella. Kolmena yönä peräkkäin nukuttiin putkeen 8, 7 ja 9½ tuntia mutta nyt taas ollaan heräilty 2-3 kertaa yössä. Uskon, että uusia taitoja on poika ehkä oppimassa.. Mutta meillä on kyllä koko ajan nukuttu tooosi hyvin mutta ilkeää, kun kerkee tottumaan noihin pitkiin yöuniin ja sitten taas palataan samaan :D Voimia Pimatsulle! Kyllä se jossain vaiheessa helpottaa, niin on hyvä ajatella :hug:

3kk neuvolassa mitat olivat 6545g ja 63,3cm. Korvikkeella mennään nyt pelkästään ja näin se on meille parempi. Rokotteista ei noussut kuumetta, vain tavallista kovempaa kiukkuamista ilmeni illalla.

Meidän poika on keskivartalosta ja toisesta jalasta lievästi ylijäntevä ja nyt kanniskellaan sitten kippura-asennossa toista. Liikkeet on molemmissa alaraajoissa symmetriset mutta oikea jalka on vaan hieman jäykempi. Katsotaan jos noilla kantoasennoilla sais jännityksen laukeamaan :)

Hyvää joulunodotusta kaikille!
 
  • Tykkää
Reactions: Pimatsu95
Ikku & Pimatsu: Meillä kanssa oli tässä välissä jonkun aikaa parempia yöunia (meillä se tarkoitti, että oli "vain" 2-3 syöttöä yössä ja syötön jälkeen nukahti heti uudelleen), mutta nyt muutama viime yö taas heräilty 1-2 tunnin välein ja kukuttu pirteänä keskellä yötä. Ihan totta, että parempien öiden jälkeen valvominen tuntuu taas tuplasti raskaammalta! Noh, kai sitä taas sopeutuu jos tätä kauemmin jatkuu..

Käyttekö Ikku fysioterapeutilla ton ylijäntevyyden vuoksi vai mistä saitte ohjeita? Me saatiin nyt lähete fyssarille kun vauvalla tuntuu olevan jotain ongelmaa hartioissa/niskassa. Vääntää päätään jatkuvasti samalle puolelle, ja toiselle puolelle pää ei tunnu kääntyvän yhtä pitkälle. Tahtois aina vaan tuijotella sinne "helpommalle" puolelle vaikkei siellä ois mitään nähtävää.

Hemmo viihtyy nykyään niin hyvin lattialla itsekseen lelujensa kanssa, että ruuanlaitto, pyykkien ripustus ym. kotihommat sujuu aika mukavasti kun aina välissä käyn vähän juttelemassa, kääntämässä vauvaa mahalleen/selälleen ja vaihtamassa leluja. Iso helpotus kun ei tarvi koko ajan kanniskella vauvaa. Jotain positiivista tässä pienessä kämpässäkin: vauva on koko ajan lähellä ilman että sitä tarvii jatkuvasti siirtää paikasta toiseen :)

Piakkoin pitäisi selvitä päästäänkö tammikuussa aloittamaan vauvauinti. En kyllä tiedä mitä siitä tulis, sillä Hemmo inhoaa kylpemistä. Tykkääkö teillä vauva kylpeä?
 
  • Tykkää
Reactions: Pimatsu95

Yhteistyössä