~~Elorakkaat Toukokuussa~~

Heips!
Mulla on myös mennyt 10kg rikki jo monta viikkoa sitten. Nyt en oo uskoltanut vaa´alle edes mennä. En jaksa turhia stressailla kun tuntuu, että stressaan muutenkin hippusen liikaa. Stressin aiheuttajina siis erittäin hankala eksä ja äidilläni todettu rintasyöpä. Varmasti vaikuttanut myös sairaslomalle jääntiin omalla tavallaan.

Tänään ollut taas parempi päivä. Nautin tosta auringosta aivan mielettömästi. Pitää varmaan joku hattu tai huivi hommata, tänään huomasi, että se käy vähän helpommin päähän kuin normaalisti. Rupeaa heikottamaan.

Ensi viikolla on neuvolan lääkäri. Ei mitään tietoa ultrataanko vai onko vain sisätutkimus.. Ultraus olis kyl tosi kiva ylläri. :)

Omat tiedot näköjään vähän vajavaisia, eli: synnäri PHKS ja ikää 27
Miisu78:n ja megalintusen kanssa lasketut ajat aika samoihin aikoihin, samassa paikassa. :)

25+1
 
Eea
Ihania kuvia mammy. Varmasti upea kokemus. :heart:

Meidän pienellä paikkakunnalla ei ole neuvolassa ultralaitteita, joten pikkuista pääsee kurkkimaan vain np- ja rakenneultrissa. Hyvä kuitenkin, että edes niissä. :) Lääkärineuvoloiden puute itseäni hieman ärsyttää ja mietityttää. Kun eikös nyt ole joku uusi asetus tullut voimaan, jonka mukaan ainakin yksi lääkärineuvola tulisi raskauden kuluessa olla? Meillä ei siis ole yhtään jos odottaa toista tai useampaa lasta.

Seuraava neuvola olisi vasta viikon päästä. Saas nähdä kuinka paljon paino on noussut. Oma vaaka näyttää, että useampi kilo on tullut edellisestä neuvola käynnistä. Onneksi siihen asti painonnousu oli tosi vähäistä. Syytän pääsiäistä, vappua ja äitienpäivää. :D

Eea & Urkki 24+6
 
Vauvan koosta. Kävin ultrassa nyt viikolla 27+2 ja tytön painoarvio oli 1160g tuolloin. Ei taida ihan pieni neiti tulla... painoa itselle kertynyt varmaan 5 kg nyt, mutta olihan tuolla pohjalla entistäkin.

Olen kovasti ihmetellyt miksi pääsin lääkäriin ensimmäisen kerran vasta nyt kun laskuttuun aikaan on enää 12 viikkoa. Odotan kuitenkin ensimmäistä lastani. Minulla muutenkin on olleet sokerit koholla ja nyt sain sitten lääkäristä lähetteen tarkempiin tutkimuksiin. Ihan pelottaa jos tässä vielä insuliinille joutuu.
 
Lääkärineuvolasta.. Mulla (oon siis ensisynnyttäjä) oli rv 9+0 eka lääkärineuvola, siellä tarkastettiin viikot ja kohdunkaulan pituus. Ja toinen ja luultavasti viimeinen on nyt rv 26+5... Näin pohjois-karjalassa..
 
Huomenta!

Ihania kuvia Mammy! Muistan kun itekin esikosta käytiin 4d-ultrassa ja saatiin samanlainen video ja kuvia, miten ihanaa niitä oli katsoa. Tästä vauvasta ei nyt menty, lähinnä kun ei sukupuoltakaan haluttu tietää ja nyt saatiin tuo rakenneultra yhteiskunnan puolesta, toisin kuin viimeksi.

Lääkärikäynneistä vielä sen verran, tosiaan uusi asetus on tullut ja sen mukaan raskauden aikana kaikille odottajille kuuluu ainoastaan keskiraskauden lääkärikäynti, n. viikolla 26-28. Aikaisemmin oli myös alkuraskauden ja loppuraskauden käynnit vaihdellen paikkakunnittain riippuen paljolti paikkakunnan resursseista ja painopisteistä. Esim esikoista odottaessa 2008 minulla oli nuo kaikki 3 lääkärikäyntiä, ja samaan aikaan työpaikkakunnallani viereisessä kunnassa äideille oli 2 käyntiä, alku-ja loppuraskaudesta, ei siis ollenkaan keskiraskaudessa. Tuo keskiraskauden käynti on valittu asetuksessa ohjelman ainoaksi lääkärikäynniksi pitkälti siksi, että noilla viikoilla pyritään arvioimaan mahdollisen ennenaikaisen synnytyksen uhkaa, ja seuloa esiin ne odottajat, joilla tuo riski on tai siihen viittaavia oireita/löydöksiä. Tietenkin odottajakohtaisesti edelleen lääkärikäynti järjestetään muulloinkin, esim alkuraskaudesta monikko-odottajille ja niille, joilla jokin krooninen sairaus joka pitää ottaa huomioon raskauden aikana tai lääkitystä muuttaa jne. Odottajahan kuitenkin näkee terveydenhoitajaa säännöllisesti raskauden alusta asti ja tarvittaessa terveydenhoitaja voi sitten arvionsa mukaan ohjata lääkärille ylimääräiselle käynnille, jos sille on jokin syy. Oma mielipiteeni on, että varsinkin se automaattinen alkuraskauden lääkärikäynti terveellä odottajalla, jolla ei poikkeavia ongelmia eikä lääkityksiä tai kroonisia sairauksia ole, on aikas turha käynti. Mitäpäs se lääkäri siellä tekee; toteaa että joo olet raskaana ja kuuntelee sydänäänet jotka th:kin voi hyvin kuunnella? Kohdunkaulahan siellä yleensä myös tarkistetaan, mutta oikeastaa silläkään ei tossa vaiheessa ole suurta merkitystä mikä se on, ellei taustalla ole paljon alkuraskauden keskenmenoja ja ne odottajathan ovat jo käsittääkseni muutenkin tarkemmassa syynissä alusta asti. Varsinkin kun joka paikassa taitaa olla lääkäripula ja niitä aikoja tarvitaan niille jotka siinä tilanteessa nimenomaan tarvitsevat lääkäriä. Eri asia tietenkin on ne, joilla jokin sairaus, lääkitysvaihdos, tai muu selvä syy jo siinä alkuraskaudessa. Että siinä mielesessä asetusmuutos on mielestäni hyvä, ja ainakin se yhdenmukaistaa käytännöt ympäri Suomen, ja kaikki odottajat saa samanlaista kohtelua.

Omaa napaa. Yö tuli taas valvottua, en oikeestaan supistuksiin herännyt vaan muuten vaan, mutta sitten en enää saanut unta kun Wayne päätti pitää yölliset jamit äidin mahassa, mikä tietysti on aina ihanaa, mutta kun olis ihanaa nukkuakin. Sitten vatsakin alkoi kovettua ja tunne oli lähinnä epämiellyttävä kun kipeä, mutta todella toivon ettei niitä supistuksia enää tulisi!! Toivon sormet ristissä että ens viikolla pääsisin töihin. Kun ei kuitenkaa ole määrättynä vuodelepoon, tuntuu tää kotonapysyminen välillä niin vaikeelle, en oikein "kehtaa" liikkua kauheesti kodin ulkopuolella vapaasti, kun kuitenkin SAIRAUSlomalla olen....Miten teillä muilla saikulla olevilla, tuntuuko jotenkin oudolta liikkua esim kaupungilla tms vai liikutteko ihan vapaasti niinkun olisitte vaan vapaalla? Lähinnä siis te, joita ei oo määrätty kotilepoon vaan sairasloma kirjoitettu siksi että töidenteko tällä hetkellä ei onnistu? Vaikka helpollahan mä(kin) olen päässyt moniin muihin verrattuna täällä, kun ei sairaalaseurantaan tms ole jouduttu. Sorry kun valitan tämmösestä.:ashamed: Kovasti tsempit kaikille sairaala-ja kotilepoon määrätyille!

Kirppiina ja Rooney 28+2
 
lääkärineuvolaa mulla ei ole ollenkaan,vaikka olen myös pohjois-karjalasta. Sit jos on jotaine rikoista niin sit lääkärille...mulla tosin ultraa lääkäri kk välein nyt äitipolilla...lopussa tiheemmin..
 
Eea
Itekin olen Pohjois-Karjalasta, eikä meillä tosiaan ole edes tuon asetuksen mukaista keskiraskauden lääkärikäyntiä. Juuri tuo kohdunsuun tilanne kiinnostaisi tietää, kun sitä ei nyt missään vaiheessa tutkita.
 
Schnappy79 & Hemuli - Mulla on ikävä spinning tunteja, mutta tällä hetkellä ei ole salikorttia että pääsis, mut syksyllä sit taas! :)

Mammy - ihania kuvia! :)

Lääkärineuvola - Mä oon ihan tyytyväinen meidän tilanteeseen, meillä on vielä käytössä tua kolme lääkäri käyntiä raskaus aikana + jos on jotain lisä tarvetta! Eli ensimmäinen oli rv 13 toinen ens viikolla eli rv 27 ja viimenen joskus rv 36 tienoilla.

(.) Ei mitään ihmeempiä, välillä tuntuu kun ei olisi raskaana ollenkaan, ja välillä taas supistelee ( ei kipeästi mutta epämiellyttävästi ) ja selkää särkee, varsinkin alaselkää.
Mä koko ajan ajattelen että oon jo jollain 30 viikolla! :D Sama oli silloin ku olin jollain 16 viikolla mietin et oon jo melki 20 viikolla.. :D

En tiedä mitä tää vauva mahassa mahtaa touhuta, mutta välillä tuntuu ihan kun se venyttelis tai työntäis ( mutta ei siis potki ) mua oikealla kylkeen! :D Se on oikeesti välillä vähä epämiellyttävän tuntusta..

Majj & 26+2
 
Viimeksi muokattu:
Heippa pitkästä aikaa! :wave: En ole viime aikoina oikein ehtinyt/jaksanut istua koneella. Viikonloppuna olisin voinut, mutta sivut tökki niin, kun teillä muillakin.

Hienoa, että Balnco pääsee kotihoitoon. Muutenkin vaikuttaa tän pinon tilanne jo suhteellisen hyvältä, kun supistuksista enemmän kärsivät alkavat olla jo aika hyvillä viikoilla.

Mulla oli tänään keskiraskauden lääkärineuvola. Mulla niitä on kait kolme. Alkuraskaudessa oli ja oletan, että on loppuraskaudessakin, mutta en nyt ole ihan varma, kun en ole asiaa tarkistanut. Meillä uudelleensynnyttäjille pitäis olla vaan kaksi lääkäriä, mutta mulla nyt oli vahingossa toi alkuraksudenkin lääkäri. Olen kyllä Kirppiinan kanssa ihan samaa mieltä, että ainakaan tota alkuraskuden lääkäriä ei tarvita, jos on perusterve äiti, jolla alkuraskaus sujunut ongelmitta.

Niitä lääkärineuvolakuulumisia voisin laittaa:

rv: 25+4
paino: +685 (viimeksi oli tullut vaan 100 g ja nyt noin paljon)
turvotus: -
RR: 115/70
pissa: -
hb: ei katsottu
sf: 22,5 (tasan keskikäyrällä mennään)
syke: 145
liikkeet: +
sisätutkimus: ulkosuu aavistuksen pehmennyt ja kanavaa oli 3 cm

Mä sain kotona itkukohtauksen tosta painonnoususta, kun muutama päivä aiemmin kotipuntarin mukaan sitä ei ollut tullut paljookaan. Nyt oli sit ihan muutamassa päivässä tullut 800 g lisää. Ja mun milelestä mä en oo syönyt mitenkään paljoa. Liikuntaa täytyy nyt vaan lisätä, jotta pysyis toi paino kurissa. Tiedän, että on tosi tyhmää stressata painosta, kun toisilla on ihan oikeitakin huolenaiheita raskaudessa. Mä siis liityn nyt kans siihen kymppikerhoon, koska 10 kg pärähti justiinsa tauluun.

Mä oon nyt tän ja huomisen päivän pois töistä poskiontelontulehduksen takia. On ihan karmee olo, kun pää täys räkää. Inhottaa olla koko ajan suu ammollaan, kun nenän kautta ei pysty hengittämään. Toivottavasti noi antibiootit rupeis pian tehoomaan.

Mies on saanut autokuumeen. Aikasemmin se oli sitä mieltä, että ajetaan toi Volvo loppuun ja sit katotaan uutta. Mä kävin jo Lastentarvikkeessa sovittamassa turvakaukaloita, että mahtuuko kaikki lapset takapenkille. Miehen työkaveri osti Hyundai Tucsonin ja semmonen pitäis nyt meillekin hankkia. Mulle se kyl sopii, koska vaikutti vähän isommalta autolta, kun toi V40. Mennään huomenna autoliikeeseen katsomaan käytettyä 2005 vuoden mallia.

Nimistä Olitte keskustelleet. Meillä on pari hyvää tytön nimeä nyt vaihtoehtoina. Yksi nimikokonaisuuskin löytyy, mutta mitään varmaa ei olla päätetty. Jos Nuppu onkin poika, olis meillä yksi etunimi (miehen ehdottama), josta molemmat tykättäis. Mä voisin tähän laittaa muutaman tytön ja pojan nimen, joita itse olen miettinyt, mutta mies ei niihin tule suostumaan.

pojalle: Teemu, Max, Luka, Eemil, Aarni, Ahto, Eeli, Lenni, Matias, Vertti
tytölle: Lila, Saana, Eini, Siiri, Lumina, Maisa, Mette, Minja, Oili

Millasia kommentteja muut isomahaiset saa? Multa etenkin miehet kyselee, että oonko varma, että odotan vaan yhtä? Ja sit, kun vastaan, että olen, jatketaan, että "no sen täytyy sit olla joku 8 kg syntyessään, kun sun maha on noin iso jo nyt". Mitäpä siihen sit vastata? Mullahan kohdun korkeus on ihan keskikäyrällä ja rakenneultrassa vauva oli juuri sen kokoinen, kun sinä päivänä kuuluikin olla. Eli ymmärtäisivät nyt, että se on LÄSKIÄ! Ja mun mahan muoto vaan on sellanen, että työntyy tohon eteen sellaseksi potkupalloksi. Aikasemmat lapset on olleet alle 3,5 kilosia syntyessään ja syntyneet viikon LA:n jälkeen tai päivän ennen, joten tästäkään en nyt ainakaan mitään viisi kiloista odota.

Nyt on niin paljon teksitä, että kukaan ei jaksa lukea, joten palailen vauvan hankintoihin sitten myöhemmin ja menen nyt lepäämään tätä flunssaa pois.

jättivatsainen Pujaja ja 8 kilon Nuppu 25+4
 
Heippa kaikille!

Juu, lista onkin ihan mainio idea, varsinkin näin kun esikoista odottelee! Minäpä siis aloitan omalla, eli hankittuna on:
-hoitopöytä
-pinnasänky
-vaatteita isot kasat, varsinkin niitä pienimpiä kokoja...
-kestovaippoja erilaisia (aiotaan täyskestoilla)
-pari tuttia
-pari tuttipulloa
-harsoja
-muutama lakana
-vaunut, turvakaukalo ja travelsystem odottavat vielä liikkeessä varattuina
-kantoliina
-äitiyspakkaus tilattu ja tulee varmaan lähipäivinä

Olisikohan tuossa kaikki... Minun laskujen mukaan ei puutu enää kun kylpyamme ja jotain rasvoja yms puteleita.

Ihania kuvia mammy :)!

Mä en ole tällä pitkällä saikulla viitsinyt liikkua työpaikan läheisyydessä ollenkaan. Paljon tekisi mieli sinne käymäänkin, mutta tuntuu ettei saikulla ilkeä mennä... Työpaikka mulla onkin toisessa kaupungissa, eli täällä olen sitten suht vapaasti liikkunut, kaupungille tai muuten normaalisti en kyllä kipujen vuoksi ole kauheasti kyennyt. Omien voimien mukaan olen remppaa yrittänyt tehdä, mutta siitäkään en viitsi hirveästi huudella edes fb:ssa ettei kukaan ota nokkiinsa että saikulla teen hommia :ashamed:. Vaikka oikeastikaan en ole työkuntoinen ja remppahommatkin pitäisi jättää, mutta ei vaan malta...

Täällä kanssa yö meni levottomasti ja aamulla heräsin supistuksiin. Onko muilla niin että herätessä supistelee, mutta kun nousee sängystä ne helpottaa? Lisäksi näin yöllä ihanaa unta, että olin jo menossa synnyttämään, mutta käskivät tulla aamulla uudestaan kun siellä oli juuri sillä hetkellä niin täyttä :D. Taisi siis yölläkin supistella ja ne tulivat sitten uniin...?

Hei, tuo facebook-ryhmä on mennyt multa täysin ohi, kuinka siis löydän sinne?

Ihanaa, taas paistaa aurinko :)
 
mäpäs aloitan

eli vauvaa varten on:
-pinnasänky + tykötarpeet
-hoitopöytä(josta saa pelkän lipaston myöhemmin)
-harsoja
-vaunut(yhdistelmät, tuon 3. v:n vanhat)
-vaatteita aikas paljon, just tuo pekka osti vaikka kuin monet bodyt ja potkarit, ja on sitte vanhoja tallessa, vaikkakin aika poikavärisiä...talvikamppeet ja villavaatteet on jo, useanpiakin kappaleita.
- harja, kynsisakset, topsyt ja pumpulit löytyy, samoin perunajauhoa on aina kaapissa, mä en käytä talkkeja ym. tähän asti pottujauho on ollu parasta kaikille..
- perusrasvoja on aina myös
-jumppalelu
-turvakaukalo
-rintareppu
-amme

mitähän vielä hakkii:
-sitterin tarviin, se on heitetty edellisen jäliltä kiertoon
- pikkulakkeja lisää, niitä joissa menee naru leuan alta ja muutama pien kypärälakki
- vaipat tietty
-muutama ns. yöpaita vielä ja parit ns. colleget tmv. siis sellanen paksumpi oloasu

en tähän hätään keksi muuta kuin että itelle muistan hankkia liivinsuojia ja siteitä ;D, pumppu löytyy kaapista


(otan siis äippäpakkauksen rahana)

myyden 25+2?
 
Viimeksi muokattu:
Kiittää vastauksistanne vauvan kokoa koskien. Kiva kuulla että muillakin ollut samoja juttuja. N. viikkoa isompihan meidän vauvelikin oli tällä hetkellä eli ei huolestuttavan iso. Mutta lekuri sanoi vain että keskiarvoa isompi ennustettaessa olisi tulossa, keskiarvo pojalle kuulemma 3,7 kg. Ensikertalaisena sitä huolestuu kaikesta... mut huomennahan tuo sf-mitta taas otetaan ja sitä pitää kuulemma nyt tarkkaan seurailla. Lääkärineuvola meillä on kerran ja mulla siis huomenna kun viikot 26+5.

paino täälläkin mennyt jo yli 10 kg ja huomenna näkee kuinka reilusti. Toisaalta ihan hyvä omatunto ku tiedän etten herkuttele aamusta iltaan.

hankinnoista kiva olisi nähdä listaa ku ei tosiaan aiempaa kokemusta itsellä, saa ehkä hyviä vinkkejä ja toisaalta sit voi jättää kaiken turhan ostamatta.

Omia hankintojani tähän mennessä:
- hoitopöytä ja pinnasänky
- vaatteita
- sideharsot
- hiusharjasetti
- pari soittolelua, nalle ja uniriepulelu
- lattiapeitto
- tutteja
- huppupyyhe
- pinnasängyn suojat, petivehkeet, kosteussuoja patjalle
- hoitoalusta
- kylpymittari

Toivoisin vielä listaa vaatteista joita kannattaa hommata (koot, mikä vaate), itse olen hommannut kokoa 50 vain pari hihallista bodya ja pipon ja potkuhaalarin (nekin vain siitä syystä että ihan raskauden alussa tuttu minulle sanoi että sitäkin kokoa kandee ostaa vähän, hän tosin sai alle 3 kg tytön). Sitten kokoa 56 eniten, bodyt kaikki ovat hihallisia sit housuja, potkuhaalareita hihallisia sekä niitä jotka napeilla tulee kiinni olkapäistä. Kokohaalareissa napit jalkovälissä tai sit vetskari alas asti. Pipoja, tumppuja, sukkia... yhden paksumman topatun kangashaalarin olen hommannut kokoa 56 mut luulempa että se tais olla turha ostos, menee tietenkin syyskesällä jos viileämpää... mutta kokoa 62 lähtien olen nyt alkanut hommailee myös...Onko joitain ns. turhia vaatteita ja kuinka paljon kappalemäärinä n. eri vaatteita hommailette? Tästä aiheesta joskus ollutkin jo puhetta mut päässyt jo unehtumaan...

Nyt lasagnen kimppuun!

Minttu ja PikkuJ 26+4
 
Viimeksi muokattu:
Ihana kuvia mammy! :heart:

Tervetuloa uusille! :wave:

Lääkärineuvoloita on mulla edelleen kolme niinkuin oli esikoistakin odottaessa.

Painoa ei ole vielä 10 kiloa tullut. Nyt en itseasiassa ole edes käynyt puntarilla. Varmaan nää helteet saa nesteet kertymään. Maha ei mulla ole kovin iso mutta tuntuu että vauva on. Potkut tuntuu monesti aika epämiellyttäviltä kun ovat niin kovia. Ei taida liikaa tilaa olla mun vatsassa. Sf-mitta mulla on reilu pari viikkoa sitten keski-ja alakäyrän välissä. Mulla ei muuten pieni sf-mitta ekassa raskaudessa ainakaan kertonut pienestä vauvasta. Esikoinen oli syntyessään 3690g eli aika normaalikokoinen ja sf-mitta oli koko ajan alakäyrän lähellä tai alakäyrällä. Painoarviota ei missään vaiheessa saatu mutta nyt mulla on maanantaina se istukkaultra joten jos siinä vaikka sen saisi tietää kun se on samalla mun yksi neuvolakäynti. Piti olla eka vasta perjantaina mutta siirtyikin jo maanantaille. Kiva päästä kurkkimaan pientä.:heart:

Nimiä me ei olla vielä mietitty, varmaan enemmän vasta sitten kun vauva syntyy.

Hankintoja en ole vielä edes oikein miettinyt mutta meillekään ei ostella talkkeja ja rasvoja kun perunajauho ajaa talkin asian ja perusvoiteita on. Ceridal-öljy on mun mielestä hyvä vauvalle ja nännejä kannattaa rasvata Lansinoh-voiteella, on todella hyvä rasva. Mulla ei auennut kertaakaan tissit edes imetyksen alussa kun laitoin sitä jo sairaalassa. Kestoliivinsuojia pitää ainakin hommata runsaasti ja mitähän muuta. Mua ei ole oikein napannut miettiä näitä asioita kun ollaan vielä tässä väliaikaisessa kodissa. Mutta pakkohan se on pikkuhiljaa kun muutto on niin lähellä laskettua-aikaa.

Mulla on vähän huono-olo joten täytyy jatkaa myöhemmin. Esikoinen oli kipeä koko viikonlopun ja vielä on kauheessa yskässä ja nuhassa.

Päksäkkä 28+5:heart:
 
Otatteko mukaan vielä uusia ?
Oon lueskellut teidän ketjua jo aika kauan, mutta en oo saanu vaa ajoiks ilmottautua ! =)
Eli esikoista odotan, nyt rv 26+4, ikää mulla 23v, laskettu aika 13.8 ja synnäri PKKS. Niin ja poikaa on lupailtu !

Sassa ja Santeri
 
Täällä ollaan edelleen sairaalapedissä ja tämänaamuisen lääkärikierroksen lopputuloksena päädyttiin siihen, että olen vielä loppuviikon täällä osastolla ja alkuviikosta sitten kotiin. Tuolla mun blogissa on vähän pidemmälti mun tämänpäiväistä avautumista tästä tilanteesta ja lääkäreiden kovin erilaisista mielipiteistä: Öttiäinen matkalla Itsellä alkaa kyllä vähän pää mennä sekaisin lääkäreiden puheista, mutta toivon todella että sitten kotosalla pärjään, eikä siitä kotiuttamisesta tule olemaan vauvan kannalta mitään vaaraa. Miehen isä eli appiukko on meillä lastenhoitoapuna, mutta pikkaisen vieroksuttaa pyytää häntä esim. tuomaan mulle ruokaa sänkyyn tai muuta vastaavaa... :p Ja yleisön pyynnöstä jatkan blogin kirjoittelua myös kotisängystä. =)

Aivan ihania ultrakuvia mammyn pikkuisesta! :heart: Minä sain tänään vieraaksi tässä huoneessa viime viikolla käynnistellyn rouvan synnytyksen lopputuloksen eli suloisen pikkuisen poikavauvan. Ja mullehan iski heti vauvakuume, joten hyvä että onkin jo pulla uunissa! :p

Pakko lopetella, kun tää näpyttely ihme asennossa alkaa aiheuttaa suppareita...

Blanco + Öttiäinen 27+2
 

Yhteistyössä