Elovauvat 2014 <3 *joulukuussa*

Oho Mmaria, teillekin kaksoset! Onnea! :)

Mathilda83 ja muut aurajuustosta ja muista pohtivat: mullakin tekee ihan kamalasti mieli aurajuustoa. En ole tähän mennessä sitä kuumentamatta syönyt. Mutta tänään neuvolasta sain ihan uudenlaisen lapun, Valion sponsoroiman. Siinä luki mitä kaikkia Valion tuotteita SAA syödä. Siihen kuului muun muassa Valio Aurajuusto pehmeä, semmonen muovipurkissa oleva aurajuusto. Se on kuumennettu valmistuksessa ja pakattu kuumana, joten listeriariskiä ei ole. Samoin Valion Viola tuorejuustot ja sulatejuustot. Jei! :)
 
Onnea kummallekin kaksosten odottajalle!! Ja jaksamisia epäonnea kohdanneille!
Meille on kaksosia povattu moneen otteeseen, sillä kummankin lähisuvussa on kaksosia.
saa nähdä ultrassa todennäköisesti tammikuussa monta on.
Onko teillä kaksosten odottajilla mitää oloja tai tuntemuksia mistä ois voinut niin päätellä?

pikkuhippu 7?0
 
meillekin vois lisätä neuvolan 8.1 tänään vasta sinne soittelin, vähän tarkotuksellakin näin "myöhään" että menee yli joulun ni jospa ne kuuntelis jo sydänääniä :) huomaa kyllä että toinen raskaus kun ei oo kaikki niin uutta ja ihmeellistä. hyvä että muistaa koko juttua :D sillä se neuvolan varaaminenki vähän jäänyt.. :ashamed: mulla ollut kokoajan ihan pieni etova olo mutta mennyt aina syömällä ohi. tänään aamulla saikin pari kertaa käydä yökkäilemässä mut oon kovasti päättäny etten tällä kertaa joudu halaileen pönttöö joka päivä :D

maibe ja pieni 7+3
 
Ollaan vielä liikeenteessä miehen kanssa. Mutta oloista, ei muuta kun ne kuukautiskivut sitä on sitten ilmeisesti lupaillu kun venyy nopeammin kohtu kahden kanssa. Ja hormoneita enemmän niin se selittää sen pahan olon..
 
Hiphei, minäkin sain vihdoin varattua sen neuvola-ajan! Vaikeaa se oli eikä oikein meinannut löytyä sopivaa ajankohtaa. 9.1. löytyi aika joka saatiin järjestymään. Kuulemma ei ole tarpeeksi aikaa tehdä siinä ensikäyntiä mutta pakko mennä että saadaan ultralähetteet eteenpäin. Hoitaja kuullosti tosi nuorelta ja vähän turhan virkaintoiselta. Ei oikein jäänyt kauhean kiva olo, mutta eiköhän se tästä.

Eli minulle voi päivittää neuvolan 9.1.

-tiiti-
 
Mulla on järkyttävän paha olo :x en ole vielä oksentanut kuitenkaan. Tänään on laskureiden mukaan vasta 4+2, joten vähän pääsi yllättämään nyt kyllä, aiemmissa raskauksissa ei tällaista ole ollut...
 
Nonniin heippa naiset!

Ensinnäkin olen pahoillani teidän puolesta jotka menetyksen kohtasitte <3

Eli meillä kaksi sikiöpussia ja kummassakin 8mm mittaiset sikiöt. Koko vastasi 7 raskausviikkoa. Kuukautisten mukaan laskettuaika olisi 31.7.14 mutta sikiöiden koon mukaan 7.8.14. Mulle voisi siis laittaa 31.7.14 lasketuksi ajaksi, koska kaksoset tuskin pääsee laskettuun aikaan asti.

Tämä oli aikamoinen shokki meille, kun huoli oli kuitenkin ettei kaikki olisi hyvin. Mutta sitten sielä oli kaksi joillakin kummallakin asiat hyvin. Meillä ei kummallakaan suvussa ole kaksosia joten ollaan kyllä todella hämillämme tästä uutisesta. Mutta onnellisia.

Mmaria ja pienet 8+0
 
  • Tykkää
Reactions: Mussukka82
Kokoarvioista: Meillä arvioitiin marraskuussa, kun kävin RD:n takia kokoarvioultrassa, että esikoinen painaa syntyessään 3800 g +/- 200g. Sairaalassa, kun kerroin tuon kokoarvion kätilölle, hän oli kyllä heti sitä mieltä, että ei vatsassa niin isoa ole ja tyttö olikin sitten noin 3500g:n.

Onneksi olkoon hyvistä ultra-uutista. Nyt tekisi itselläkin päästä siihen alkuraskauden ultraan, mutta pakko vain odotella helmikuulle.

Tänään on ollut vähän helpompi päivä pahoinvoinnin suhteen, mutta nyt sitten huolestuttaa, että onko kaikki kunnossa. Katsoin eilen vanhaa kalenteria, johon olin viime raskaudessa merkinnyt oireita ja pahoinvointia näytti olleen joka päivä. No, oli minulla sentään aamulla huono olo, joten pitää vain uskoa, että tuo oire keskittyy tällä kertaa aamuun. Heräsinkin tänään jo viideltä ja koitin kitkutella melkein kuuteen ennen kuin menin syömään klementiinin ja juomaan vettä. Päänsärkyä on ollut joka päivä ja sen takia olen yrittänyt muistaa juoda vettä.

Peppi1981 5+3
 
Onnea ihanista ultra-uutisista! :) Ja tervetuloa uusille!
Samalla paljon tsemiä teille epäonnisille! Surku :(

Täällä oli tänään neuvola. Höpöteltiin vaan ja käytiin läpi kaikkia raskauteen liittyviä asioita. Sydänääniä ei kuunneltu kun niin alussa ollaan. Nyt vain odotellaan kutsua ekaan ultraan :)

Muuten eka kuvotuskohtaus vieraili täällä tänä aamuna. Ei onneksi oksenteluun asti mennyt. Väsymys on myös tänne rantautunut. Aamuvuorot vaatii muutaman tunnin päikkäreitä korjaukseksi :D Ei mitään jakoa että pärjäisi niillä normaaleilla puolen tunnin päikkäreillä!
 
Mariet: Kirjoitin niin nopeasti ton viestin, et siitä jäi pieni yksityiskohta mainitsematta :D eli siis meidän 2,5v. tyttö oli mukana ja olin sata varma et tehdään alakautta joten en halunnut et tyttö näkee sitä. Jos miehen kaa oltais kahestaan menty niin sit olisi tietty ollut mukana, vaikka olisikin alakautta tehty.

Onko kellään muulla kokemusta siitä et varhaisultra ois tehty vatsan päältä? :eek: Ultraa ei tehnyt lääkäri vaan radiologi, et ehkä siks ei alakautta..??
Niin ja oonko ainoa joka on mennyt tutkimuksiin tyhjällä rakolla :ashamed: onneks sentää muutaman kuvan sai.
 
-j-
Ambrosia ja Mequ, niin pahoillani teidän puolesta. Toivon jaksamista ja hyvää joulunoloa!

Hirveästi tänne on tullut uutisia päivän aikana, sekä hyviä että huonoja. Onnittelut kaikille mukavien uutisten kuulijoille!

Elythian kanssa samaa tiedustelen: miksi ei saisi glögiä ja pipareita?

Ja vielä Elythian aloittamasta liikuntakeskustelusta: mä en tällä hetkellä käytännössä ehdi liikkumaan koska duuni vie lähes kaiken hereilläoloajan ja muut pakolliset asiat (lue: syöminen) ne loputkin hetket. Tarkoitus on ehdottomasti lähteä uimaan, sitä oikein himoitsen.

Innostuin myös yhden blogistin suosituksesta ostamaan kirjan Raskaus synnytys äitiys (Malla Rautaparta), joka käsittelee raskausajan joogapuuhia. Lähipiirissä on hyviä kokemuksia mammajoogasta ja kiinnostaisi todellakin kokeilla (kunhan vaan ehtisi ja saisi aikaiseksi). Kirjaa voin suositella kaikille asiasta kiinnostuneille. Kirjoittaja on tolkun naisia, ei tyrkytä ihmekeinoja vaan helppotajuisia harjoitteita mm. rentoutumiseen, lantiopohjan lihasten vahvistamiseen, venytyksiä selkäkipuihin ym. Mulla vaivana on aina ollut huonounisuus ja olen nyt kirjan ostettuani tehnyt lyhyitä rauhoittavia hengitysharjoituksia ennen nukkumaanmenoa. Niiden avulla saan unenpäästä kiinni triplasti normaalia nopeammin. Jos joku kiinnostuu ostamaan, ostakaa Suomalaisesta, jossa kirja oli alle 30 € kun Akateemissa n. 40 €.

Kaikille mukavia pehmoisia oloja!
 
Höh, onnistuin huolestuttamaan itseni. Yllättävää. Oli ilmeisesti pakko googlettaa keskenmenosta VU:n jälkeen. Taas tuntuu, että kaikillahan niin on käynyt. Ei ole harvinaista.
Himpula vastasi viikkoja 7+4 tänään ultrassa. Mun laskujeni mukaan tänään on 7+6. Se on kaksi päivää pienempi. Olen lukenut, että alkion pieni koko varhaisultrassa on useilla johtanut keskenmenoon. Onko sillä kahdella päivällä jo väliä näin varhaisilla viikoilla? Tiedän, että jossain vaiheessa sillä ei ainakaan ole enää merkitystä, kun nää kehittyy tietysti omaan tahtiinsa.

Onnistuin myös pelästyttämään itseni sillä, että nyt 9. viikolta alkaa taas alkiolla "vaikea vaihe", kun elimet alkavat kehittyä. Eli toinen tämmönen aika, jolloin keskenmenon riski on pikkusen suurempi. Tästä jos pääsee yli, sinne 12 viikolle, niin riski on jo älyttömän pieni. Uskon kyllä, että himpulalla on nyt kaikki hyvin, mut entä parin viikon päästä? Kun niin monella muullakin on mennyt kesken vaikka kaikki on ollutkin hyvin. Miten ihmeessä tällaisen asian voi vaan sivuuttaa ja ajatella, että kaikki menee hyvin?

Okei, pistän tän viestin vähän väsymyksen piikkiin. Mutta en ymmärrä miksi mulla on näin vahva tunne siitä että tää raskaus ei voi mennä hyvin. Pelkään, että se enteilee pahaa. Skeptikkona EI ole kiva olla.

Että hyviä öitä vaan :D
 
Sama täällä :(, mutta uskon tämän pahan olon tulevan itselle siitä, että todella ikävän paljon ryhmäläiset saaneet nyt huonoja uutisia. Kyllä on itsellä mieli matalalla ja paljon en uskalla odottaa huomiselta varhaisultralta enää.
 
Se on ihan huono juttu stressata, erittyy stressihormooneita ja elimistö alkaa toimia puolustustilassa kuten sota-aikana. Tällöin keskenmenon riski on suurempi. Kukaan ei alkuraskauden tapahtumille mitään voi ja luonto kantaa mukana jos niin on tarkoitus, estää ei pienillä viikoilla juuri voi.
Itsellä aikanaan km vk 16, ilman mitään oireita, ultrassa selvisi. Minkäs teit. Mutta silti en murehdi kun en kuitenkaan voita sillä mitään. Tulee aika rankat viikot vaan sillä tavoin. Positiivinen raskauskoe- positiivinen mieli :) hyvää joulun odotusta ja tämä oli vain tseppaukseksi tarkoitettu, ei moitteeksi. Eiköhän meidän kaikkien puserossa pieni pelko-peikko kuiten asu.
 
^^Juurikin olin samaa kirjoittamassa, mutta esteri76 ehti ensin :) Siinäpä lukikin jo kaikki olennaiset asiat!

Onnea kaikille hyvistä uutisista ja pahoittelut ikäviä uutisia saaneille!

Joku tuossa aikaisemmin viikolla kirjoittelikin, että ovat tämän viikon tarhassa oloa harjoittelemassa. En vaan muista kuka ja en jaksa nyt alkaa selailemaan taaksepäin. No joka tapauksessa meillä on sama operaatio tällä viikolla ollut menossa ja huomenna olisi vimoinen päivä tutustumista ja sitten 7. pvä tammikuuta alkaisi tosi toimet! Jännää :D

Täällä tosiaan vielä on säästytty suuremmilta pahoinvoinnelta VIELÄ (sitä odotellessa) :x Väsy meinaa jonkun verrran kyllä painaa.

Marisah 5+1
 
Kiitos noista sanoista esteri76 :) Vaikka itsekin sen tietää, ettei stressaaminen hyödytä mitään (jopa päin vastoin), niin stressaajaluonteelle rentoutuminen on kyllä hirmu vaikeaa. Tää taitaa vaatia nyt totista asenteenmuutosta tää raskaus. Ja jotenkin nyt, kun on nähnyt jo pienen ja sen sykkeen ultrassa, niin olo on niin paljon konkreettisempi vauvasta. Ja tietysti se menetyksen pelko lisääntyy. Seuraavaan ultraan on yli kuukausi, joten tässä on ihan turha nyt käyttää sitä aikaa stressaamiseen. Aloittaa sitten vaikka sen päivän aamuna, jos on pakko stressata ;)

Pinsuli ja himpula 8+1 <3

Ainiin ja päivittelin eilen illalla sitä mukaa kun uutta tietoa tuli, tuli roikuttua tässä koneella niin paljon.
 
Vieläkö tänne mahtuu? Eilen soittelin neuvolaan ja sieltä täti antoi menkkojen perusteella lasketuksi ajaksi 30.8 ja eka neuvolakäynti olis 20.1. :) Mennään viikolla 4+2 ja jänniä aikoja eletään. Mä en yleensä stressaa turhista, mutta nyt on tullu mullakin mieleen noita keskenmenoajatuksia ja välillä on pelottanut hurjastikin. Onneksi kuiten suurimman osan ajasta (tämä on kolmas päivä plussatestistä, heh) oon hymy huulilla ja mä kävelenkin hieman maanpinnan yläpuolella :) Vaan kuinka sitä jaksaa odotella että vatsa alkaa kasvaa ja saa vauvan syliin!?
 
  • Tykkää
Reactions: Pinsuli
Voihan väsymys!
Nyt oon kaks yötä menny tunnin/ parin unipätkillä, kiitos vahvisterokotteen jonka poika sai toissa päivänä ja päivisin kuitenkin yrittäny joulua leipoa... Mutta tänään lyön hanskat tiskiin ja NUKUN päiväunet! Onneksi tuo 5kuinen nukkuu kuitenkin vielä suurimman osan päivästä.

Me ei olla ajateltu kertoa kenellekään ainakaan ennen np-ultraa. En edes lapsille,koska vaikkakin nuo isommat ovat jo isoja (8 ja 12v) on odotus piiiitkä. Kerrotaan sitten lähempänä kevättä. Meillä kyllä ei oikeestaan tarvi kun tytölle kertoa niin se hoitaa kyllä uutisen kertomisen kaikille sukulaisille ;)

Mulla on eka neuvola 10.1 ja neuvola lääkäri 22.1, joka laittaa lähetteen ultraan.
Eipä tähän aamuun muuta, nyt hepoille vettä kantamaan ;)

Mirka J. &Elma 6+6
 
Marisah ja Esteri: Juurikin noin :) Pitää vaan yrittää olla stressaamatta ja ajatella että kyllä luonto hoitaa. Jos on jotain ongelmia niin luonto hoitaa sen kesken. Itseä aina lohduttaa kun miettii miten vaikeissa olosuhteissa esim. kehitysmaissa ja katastrofialueilla odotetaan ja synnytetään terveitä lapsia. Ehkä vähän outo vertaus, mutta tulee heti jotenkin luottavaisempi olo omaa kroppaa ja elämän jatkuvuutta kohtaan. Toki hiukan mietityttää itseäkin, kun joku kirjoitteli miten pieni koko voi viitata ongelmiin, että onko kaikki kuitenkaan hyvin, kun viikoista tosiaan tippui melkein kaksi pois. Mutta yritän olla luottavaisin mielin kuitenkin, koska selittäviä tekijöitä tuollekin hedelmöittymisajankohdalle löytyy (pitkä kierto, tuolloin olisi ollut 42 päivää, yhdyntä 5 päivää ennen laskennallista hedelmöittymistä).

(.) Kalenteri näyttää täyttyvän niin hurjaa vauhtia, että varasin jo eilen ajat labroihin ja np-ultraan. Np-ultra 24.1. Labroihin menen 14.1. Eilen neuvolassa mitattiin verenpaine ja hb, molemmat olivat kohdillaan. Ilmeisesti tämä hiukan hutera olo päässä johtuu ihan vaan hartiajumista. Varsinaisesti ei pyörrytä, mutta jotenkin on päässä kuitenkin outo olo. Pahoinvointia ei oksuun asti ole, niin kuin ei ole ennenkään ollut, mutta säännöllisestä syömisestä täytyy pitää huoli, muuten alkaa etoa. Tänään on ensimmäistä kertaa sellainen olo, että onneksi voin tehdä työt tänään kotoa käsin, ei jaksais millään lähteä toimistolle. Aamulla meinasi tosissaan etoa, kun lasten aamutoimet vei aikaa ja oma aamiainen hiukan lykkääntyi siinä tohinassa. Toivottavasti pahimmat etomisviikot menis tässä joululoman aikana ohi...

Isompien päivähoidosta: Meillä esikoinen menee sitten ensi syksynä toiselle luokalle, ja on tosi kiva että voin olla sitten kotona. Täällä kun ei enää tokaluokkalaisille tarjota iltapäiväkerhoa. Nuorempi on elokuussa 4,5-vuotta ja juuri eilen puhuttiin miehen kanssa että pidetäänkö hoitopaikka vai ei. Itse olen hoitopaikan kannalla (2-3 päivänä viikossa puoli päivää). Se maksaisi noin 105 e/kk. Mies taas oli ihan ihmeissään että eikä perhekerhot ja jokin muu kerho olisi ihan hyvä. No ensinnäkin täällä on aika vaikea saada kerhopaikkaa, toisekseen se on 2 päivänä viikossa 3 tuntia kerrallaan, kolmanneksi lähin kerho sijaitsee jossain 2,5-3 km päässä, neljänneksi kerhokin maksaa 40 e/kk ellei maksuja vielä koroteta. Jotenkin tuttu päiväkoti kavereineen ja joustavine hoitoaikoineen ja -päivineen tuntuisi helpommalta ja lapsellekin tutummalta ratkaisulta. Esim. jos menee vauvan kanssa neuvolaan, niin voisi sillä päivälle varata hoitopäivän. Sitäkin mietin, että molemmat edelliset ovat olleet tosi hitaita syömään ja imettäminen on vienyt todella paljon aikaa, jopa tunnin kerrallaan. Siinä sitä sitten on sängyssä tai sohvalla jumissa. Sekin on koettu, että yrittää päästä ulkoilemaan isomman kanssa ja vauva vaunuissa. Kuulostaa tosi idylliseltä :) Käytännössä: ensin annat aamiaista isommalle ja yirtät syödä itsekin jotain, sitten annat tälle vaatteet että alkaa pukea sisävaatteita ja alat syöttää vauvaa. Sillä aikaa isompi touhuilee, menee vessaan, huutaa pyyhkimään, jätät vauvan ruokailun kesken ja pyyhit pyllyn, vauva huutaa, isompi haluis jo ulos, annat ulkovaatteet, jatkat vauvan syöttämistä ja yrität samalla auttaa rukkasta toiselle. Sitten isompi menee ulos, vahtaat ikkunasta, sitten röyhtäytät vauvaa, siivoat puklujäljet eli vaidat parhaassa tapauksessa molempien vaatteet, alat pukea ulkovaatetta. Juuri kun saat vauvalle haalarit ja kaikki muut, tulee kakka. Sillä aikaa isompi hermostuu pihalla ja yrittää jo tulla sisälle. Lopulta pääsette kaikki ulos, kunnes huomaat että kello lähestyy lounasaikaa ja sitäkin pitäis alkaa laittaa :) Jotenkin tuntuis hiukkasen helpommalta, jos isompi olis vaikka 2-3 päivänä sen aamupäivän päiväkodissa, mies voisi viedä aamulla mennessään töihin... :D Sitten vaan pitää itse selvitä vauvan kanssa hakemaan lapsonen ajoissa. Eli meillä ei ole vielä päätetty hoitoasiaa.

Mussukka82 ja pikkumussukka 6+5
 
Pinsuli kannan nyt minäkin korteni kekoon. En tiedä luitko mun kirjotusta liittyen mittoihin, mutta siinä kerroin kuinka VU:ssa tulee usein muutaman päivän heittoja. Tämän saman asian on sanonut mulle 3 eri naistentautien ja synnytysten erikoislääkäriä, joten alan jo uskoa :D Mullakin oli parin päivän heitto ja lääkäri sanoi ettei missään nimessä syytä huolestua. Että useimmiten mittaus heittää asiakkaan omasta arviosta, usein pienempään. Ja tosiaan se varmin mitta saadaan kun mittaus tehdään aikaisintaan 8+ ja viimeistään np-ultrassa.
 
Lämmin halaus surun kohdanneille! :hug:

Kiitokset onnitteluista. :) eilisessä ultrassa toinen oli 5,9 mm ja toinen 5,8 mm, jotka vastaavat 6+3. Vaikka eilen uutiset oli hyviä niin silti jäytää vaan mielessä keskenmenot. Ehkä vahvemmin sen takia, että ensimmäiset kyseessä ja sitä vaan miettii, että jos jotain nyt sattuis niin uusi hoitokierros vaatii taas henkisesti enemmän ja onhan siinä aina se taloudellinen puolikin.

Tuota pelkoa ei suinkaan helpottanut se, että heräsin yöllä ripuliin (joskus näitä öisiä ripuli herätyksiä on ollut kyllä muutenkin). Nyt vessassa käydessä tuli pieni epämääräinen "riekale" (vanhaa verta) ja pyyhkiessä ihan vähän uutta verta. Heti säikäytti, että ei kai sieltä toinen ole tulossa pois. Koitan nyt ajatella, että jos se on eilisestä ultrauksesta johtuen vähäistä vuotoa.

Joku kyseli oireista: mulla tissit tuli heti alusta kipeäksi (todella painavan tuntuiset), kova väsymys, oksu olo ollut viime viikosta lähtien, huimausta... hmm mitähän muuta..ei muistu nyt mieleen. Tulis vaan ihan mitä oloja, kunhan kaverit pysyy kyydissä. :)

Meillä neuvola varattu 9.1.2014.

Esikoista vailla ja tyypit 6+4
 
Hei muuten, älkää tota mun laskettua aikaa muuttako vielä, ajattelin että katsotaan mitä ne seuraavassa ultrassa 24.1.14 sanoo siitä ja mennään sitten vasta sen mukaan :)

Ja pahoinvointirannekkeita edelleen suosittelen!

Mmaria ja nuput 8+1 <3
 
Pinsuli mulle kans ultraa sanoi et parin päivän heitot on normaaleja. Eka sai siis viikoiksi 6+4 ja kun mittas eri kuvasta niin 6+6. Omien laskujen mukaan ultrassa ois pitänyt olla 7+0, mut tarkemmin ajateltuna toi 6+6 on varmaan todennäköisempi -> yhdyntä tapahtunut illalla niin hedelmöityminen varmaakin sit vasta seuraavana päivänä.

Mussukka82 Millaisia hoitopäiviä oot ajatellut? siis monesta moneen. Mä haluisin kans, et neiti ois sen pari päivää hoidossa, mut kun nukkuu päikkärit niin mietin et mihin aikaan olisi järkevää olla hoidossa?? ...meillä lapsi on tosin vuoropäiväkodissa, joten voipo olla et joudutaan vauvan myötä luopumaan paikasta ja sit vaan ettiä jotain kerhoja.. Sääli vaan kun neiti viihtyy tarhassa niin hyvin :/

nuhanenä reirei ja lihirimpsi 7+0

ps. LA voi muuttaa 8.8.14
 
Mulla tuli eilen vähän veristä vuotoa ja tietenkin heti epäilin keskenmenoa, kun niin tuoreessa muistissa edellinen keskenmeno. Joten aamulla soitin terveyskeskukseen ja sitä kautta pääsin naistentautien poliklinikalle ultraan. Olin asennoitunut siihen, että lääkäriltä tulee se huonoin uutinen.
Mutta ei, siellä se pienen sydän sykki ja koko arvio oli 6+2. Lisäksi esille tuli,että minulla on kaksiosainen kohtu ja oikea puoleinen kohtu on surkastunut ja vasemmalla puolella majailee pikkuinen. Ja vuoto oli ehkä tullut oikealta puolelta. En tiedä kuinka tuo kohtu vaikuttaa raskauden kulkuun ja pää taas aika sekaisin. Mutta iloisin asia,että maha-asukkaalla tällähetkellä kaikki hyvin.
Osaako joku sanoa mikä laskettu aika on noilla viikoilla?
Nyt vaan etsimään tietoa kaksiosaisesta kohdusta. Onko jollain muulla jotain tietoa?

Mathilda 6+2
 

Yhteistyössä