Elovauvat 2015 *kesä-elokuu*



Laskettu aika (LA)
nimimerkki/ikä/monesko lapsi/synnytyssairaala/sukupuoli (tyttölupaus/poikalupaus)



Syntyneet

2.8. astrea - tyttö 48 cm 3500g, rv 40+1
13.8. elinahenna
- poika 48 cm 3410g, rv 40+4
18.8. Millimama - poika 52 cm 4020g, rv 41+1

4.8.
saraheinä/neljäs/OYS/poikalupaus
Anselmiina/39/toinen/PKKS/?

12.8.
InkeriIisakki/27/kolmas/VKS/poikalupaus
Minttumaari*/38/toinen/JS/tyttöveikkaus

23.8.
LasseMaija/toinen/VKS/tyttölupaus

29.8.

Nicci/33/kolmas/KYS/poikalupaus



Synnytyssairaaloista käytetyt lyhenteet:


JS = Jorvin sairaala
SAS = Salon aluesairaala
Kät, KOS = Kätilöopisto
NKL = Naistenklinikka
PS = Porvoon sairaala
LUS = Länsi-Uudenmaan Aluesairaala (Tammisaari)
EKKS = Etelä-Karjalan Keskussairaala
HYS = Hyvinkään aluesairaala
K-HKS = Kanta-Hämeen Keskussairaala
K-PKS = Keski-Pohjanmaan Keskussairaala
KAKS= Kainuun keskussairaala
K-SKS = Keski-Suomen Keskussairaala
KOKS = Kotkan/Kymenlaakson sairaala
KYS = Kuopion Yliopistollinen Sairaala
Kät/H = Kätilöopisto, Haikaranpesä
LAS = Lahden aluesairaala
LKS = Lapin Keskussairaala
LOAS= Loimaan aluesairaala
LPKS = Länsi-Pohjan Keskussairaala
LS = Lohjan aluesairaala
MKS = Mikkelin keskussairaala
OAS = Oulaskankaan aluesairaala
OYS = Oulun Yliopistollinen Sairaala
PHKS = Päijät-Hämeen Keskussairaala
PKKS = Pohjois-Karjalan Keskussairaala
Ras = Raahen aluesairaala
SKS= Savonlinnan keskussairaala
SeKS = Seinäjoen Keskussairaala
SatKS = Satakunnan Keskussairaala
TAYS = Tampereen Yliopistollinen Sairaala
TYKS = Turun Yliopistollinen Keskussairaala
VAS = Vammalan aluesairaala
VKS = Vaasan Keskussairaala
VSAS = Vakka-Suomen aluesairaala
ÅCS = Ålands centralsjukhus

Päivityspyynnöt punaisella, kiitos!
 
Viimeksi muokattu:
Elokuisten ryhmää ei ole tällä palstalla ollut enää aikoihin, koska alun perin perustettu ryhmä siirtyi Facebookiin sekä tänne Kaksplussaan suljettuun kerhoon.

Perustin nyt kuitenkin tänne tämän ketjun, jos joku vielä kaipaa vertaistukea, on kiinnostunut liittymään FB-ryhmään tai haluaa täällä julkisesti jakaa tuntemuksia muiden samassa tilanteessa olevien kanssa.

Millimama 31+1
 
Oi, täällähän on päivitelty koko keskustelupalsta.
Kiva näin iPadilla selatessa.

Mä eksyn tänne välillä lukemaan kesäkuisten pinoa ja alkavaa heinäkuisten heinäkuupinoa.
Pian mekin <3

12.8./InkeriIisakki/27/kolmas/VKS/poikalupaus
 
No onpas mukavaa kun tällaisen laitoit. En nimittäin itse kuulu fb:n ja harmittelin ryhmän puuttumista. Itsellä kaksospojat 06/2013 hoidoilla saatu. Nyt tällanen ylläri tulossa (y).Käyn paremmalla ajalla lisää kirjottelemassa.

La 29.8 (meidän hääpäivä myös :))/kolmas poika tulossa/kys
 
  • Tykkää
Reactions: Millimama
Alkaahan tännekin porukkaa tulla vähitellen. :)

Tervetuloa. :)

Nicci, meilläkin tulee kyl laskettuaika melkosta lähelle hääpäivää. LA 12.8. ja hääpäivä 9.8. Katotaan kuis käy. Meillä myös esikoinen aloittaa koulutaipaleen 11.8. joten tässä näitä päivänmääriä alkaa olla melkoisesti lähekkäin.

(.) Hiki. Kuuma. Eihän nää säät enää lämpene? :eek:
Turvotuksestakin alkaa olla nyt ensimmäisiä merkkejä, kaikki kengät ei enää istu. Nukuttuakaan ei oikein tahdo saada.. *valivali*:p

Mites teillä?

InkeriIisakki ja Esko 34+0
 
Heissuli! Mulla ei onneksi ole elokuussa nyt muuta muistettavaa kun mennä mahdollisesti synnyttää ja hääpäivä. Kai muistaakseni (n). On nimittäin niin, että mulla raskaus vie näköjään muistin. Sama kävi viime raskaudessa ja nyt kun on nuo 2 veet vielä tehostamassa:confused: Välillä oikeesti tuntuu että ei muista päivän tapahtumista mitään.

Musta ois kiva luulla miten teidän raskaudet on menny?
 
Heissuli! Mulla ei onneksi ole elokuussa nyt muuta muistettavaa kun mennä mahdollisesti synnyttää ja hääpäivä. Kai muistaakseni (n). On nimittäin niin, että mulla raskaus vie näköjään muistin. Sama kävi viime raskaudessa ja nyt kun on nuo 2 veet vielä tehostamassa:confused: Välillä oikeesti tuntuu että ei muista päivän tapahtumista mitään.

Musta ois kiva luulla miten teidän raskaudet on menny?
Heh, muistin pätkiminen on tuttua täälläkin.:LOL:
Onhan se nyt kauheen vaikee muistaa että kumpi on vasen ja kumpi oikea. Tai oma postinumero.. Tai viimeyönä heräsin miettimään väli-ilmansuuntien nimiä. Kaakko meinas unohtua.:unsure:

Mulla raskaus mennyt ensimmäiset 3/4 osaa silleen, että en ees tajunnut olevani raskaana puolet ajasta, ei kipuja, väsymys ja pahoinvointikin katos alkuolojen jälkeen. Rinnat ei oo kipuillut koko raskausaikana ollenkaan. Lisäksi vaikee tajuta että meillä on kohta kolme poikaa kahden sijasta.
Oon ollut viimeiset viisi vuotta äiti kahdelle pojalle ja aika pitkään oletin, että meillä ei enempää koskaan tuliskaan.:eek:

Kai se sitten synnärillä kolahtaa, että nytpä on uus pikkumies kainalossa. :p

Nyt tää viimeinen neljännes on tuonut mukanaan liitos- ja lantiokivut, vähän joutuu ottaa iisimmin. Onneksi pojat ei juuri äitiltä mitään kaipaile. "Hei hei, nyt me mennään pihalle." ja sittenpä istun sisällä itekseni kun pojat leikkii pihalla, äitillä ei kuulemma oo sinne mitään asiaa. :cry:
Ehtiipä lueskellä vauvajuttuja. :love:
Mä en muuten enää varmaan muista vauvan hoitamisesta yhtään mitään, toivottavasti ne ei synnärillä oleta, että osaisin enää tehdä aamupesut vauvalle itekseni tai mitään..??
 
:LOL: Näinhän ne väittää että kaikki muistuu mieleen kyllä sit kun vauva syntyy. Itsestä tuntunut samalta vaikka mulla ei ole kun 2 vuotta edellisestä ja kaiken tein kahtena. Äkkiä se vaan unohtuu :D. Meillä on taas niin että ulkoillaan paljon ja pojat menee tasan just eri suuntiin. Yksin ei oikein kerkee ja enää jaksa perässä. Helle hirvittää, enkä ois ikinä uskonu sanovani näin mut onnex ei oo kun pari päivää luvannu (sori).

Mulla tosiaan se eka raskaus oli kaksoset ja pojat synty rv 37, 3 kiloisina, ja tasan mun toiveesta. Olin aivan jäätävän kokoinen. Jotenka täs raskaudessa en ole oikein ees tajunnu olevani raskaana. Samoin täällä, nyt vasta alkaa kunnolla "vaivata". Ja ei oikei meinaa tajuta et kohtahan se on jo h-hetki. Synnytystä en kyl odota innolla. Oli sen verran kova homma pusertaa noi kaksi ulos ja aika EI ole kerennyt kuultamaan muistoja :unsure:. Noh ei kai se auta kun toivoo ettei menis hankalasti.

Joo muuten mun ikä nyt 33 v.
 
Hei kaikki!

Kiva että tänne tuli uus elokuisten pino! Ite en halunnut fb ryhmään, enkä tuntenut omaksi sitä salaistakaan ryhmää joten siirryin heinäkuisten porukkaan.

Mulle siis esikoista (miehelle 3.) odotellaan hoitojen kautta. Kaikki on mennyt ehkä liiankin hyvin, ei pahoinvointia tms. Mitä nyt huhtikuun alus kävin lepäämäs pari viikkoa sairaalas rajusti vuotavan hematooman takia. Silloin uhkailtiin että laps tulee ulos ennen 30. viikkoa tai makaan vähintään heinäkuulle asti sairaalas. No nyt on kasas kohta 36 viikkoa ja tänään oli viimeinen lääkärin vastaanotto, tyyppi painaa 2700g ja mun paikat oli niin kiinni kuin vain voi olla, ei edes pehmentymistä vielä.

1.8./astrea/33/ensimmäinen/SeKS/-
 
  • Tykkää
Reactions: Millimama
Hellou ja tervetuloa Astrea.

Mäkin jotenkin enemmän loruilen pitkiä tekstejä tänne kaksplussaan, vaikka naamakirjan pikkuisessa elokuun ryhmässäkin on omat hyvät puolensa. (Kuten se että sitä tulee vahtailtua monta kertaa päivässä.) :whistle:

Nicci, hyvä että en oo ainoo joka unohtanut että mitäs tää vauvan hoito taas olikaan. Tosi hyvän kokoiset poitsut sulla kyllä ollu syntyessään. Kun yleensä tuplat on sieltä pienemmästä päästä, ainakin näissä monikkoperheissä joita tunnen. Ehkä tää yhden lapsen synnytys tulee oleen kivempi kokemus, jos tuplissa ollut tuplatyö. Toivotaan.(y)

Astrea, kiva kun tolleen pelottelevat ja sitten kaikki menee kuitenkin noin hienosti. Toivotaan, että jatkuu samalla mallilla. Mäkin oon muuten synnyttänyt mun molemmat pojat SeKSissä(edelleen ihana toi lyhenne:D), nyt tää kolmas sitten VKSsa.

Mä en oo kunnolla nukkunut nyt varmaan viikkoon ja ylläri pylläri viimeyönä nukuin. Aamulla ihmettelin moista, ja sitten totesin vauvan oudon hiljaiseksi. Meillä siis jumpataan tosi paljon vaikka muka ei tilaa enää pitäis olla ja hikkakin on vähän väliä ympäri vuorokauden. Todella vilkas tenava. Noh, liikkeitä ei kuulunut koko aamupäivänä, ennenkuin vasta äsken. Voitte uskoa että oli vähän hätääntynyt olo. Voisko olla että Eskokin on vähän väsynyt kun on niin aktiivinen ollut? :love:

Inkku ja Hikka-Esko 34+2 (joku laskuri väittää et 40 päivää tänään laskettuun)
 
Moi,

Kiva kun tänne on ilmestynyt muutama elokuinen, päivitin meidän huikean pitkän listan :) Itse olen siinä pienessä FB-ryhmässä mukana, mutta tykkään myös kirjoitella täällä.

Näköjään kaikilla meistä poikalupaukset :) Meillä on ennestään 11/2012 syntynyt tyttö, ja alkuun oli vahva tunne siitä, että meille tulee toinen tyttö, mutta niin vaan se pippeli ensin rakenneultrassa näkyi ja sen jälkeen 4D:ssäkin erittäin selvästi :)

Kuten mun ekakin raskaus, niin myös tämä on ollut kaiken kaikkiaan tosi helppo. Pahoinvointia ei ole ollut ollenkaan, eikä käytännössä mitään muitakaan oireita. Huhti-toukokuussa oli kipeitä supistuksia ja olin sen takia pari viikkoa saikulla, mutta levolla meni nekin ohi ja olin "loppuun" asti töissä. Juhannuksesta jäin ensin kesälomalle, ja nyt jo mammaloman kolmas päivä takana. Olo on mitä mainioin, vähän turvotusta meinaa hetkittäin pukata, mutta ei sen kummempaa. Vaikea uskoa, että enää vähän reilu kuukausi laskettuun aikaan!

Tosin veikkaan, että tämä menee yli la:n kuten ekakin (syntyi 40+5), 41+1 on mun veikkaus pikkuveljen syntymäajankohdaksi - jää nähtäväksi osuuko sinne päinkään :D Pikkuhiljaa alkaa jo synnytys pyöriä mielessä, mun eka oli pitkä ja tuskainen, joten tästä tokasta toivoisin edes vähän nopeampaa ja helpompaa.

Neuvolalääkäri mulla on 13.7., ja seuraavat neuvolat 21.7. ja 5.8. Jännä miten täällä Helsingissä ainakin on tosi vähän käyntejä viime kertaan verrattuna, nyt ei edes vikan kk:n aikana ole kuin nuo kaksi käyntiä, viimeksi muistaakseni kävin lopussa neuvolassa kerran viikossa. Tosin mitäpä siellä turhaan ravaamaan, kun kaikki kerran on hyvin :)

Millimama & Pip 34+4
 
Moi,

Kiva kun tänne on ilmestynyt muutama elokuinen, päivitin meidän huikean pitkän listan :) Itse olen siinä pienessä FB-ryhmässä mukana, mutta tykkään myös kirjoitella täällä.

Näköjään kaikilla meistä poikalupaukset :) Meillä on ennestään 11/2012 syntynyt tyttö, ja alkuun oli vahva tunne siitä, että meille tulee toinen tyttö, mutta niin vaan se pippeli ensin rakenneultrassa näkyi ja sen jälkeen 4D:ssäkin erittäin selvästi :)

Kuten mun ekakin raskaus, niin myös tämä on ollut kaiken kaikkiaan tosi helppo. Pahoinvointia ei ole ollut ollenkaan, eikä käytännössä mitään muitakaan oireita. Huhti-toukokuussa oli kipeitä supistuksia ja olin sen takia pari viikkoa saikulla, mutta levolla meni nekin ohi ja olin "loppuun" asti töissä. Juhannuksesta jäin ensin kesälomalle, ja nyt jo mammaloman kolmas päivä takana. Olo on mitä mainioin, vähän turvotusta meinaa hetkittäin pukata, mutta ei sen kummempaa. Vaikea uskoa, että enää vähän reilu kuukausi laskettuun aikaan!

Tosin veikkaan, että tämä menee yli la:n kuten ekakin (syntyi 40+5), 41+1 on mun veikkaus pikkuveljen syntymäajankohdaksi - jää nähtäväksi osuuko sinne päinkään :D Pikkuhiljaa alkaa jo synnytys pyöriä mielessä, mun eka oli pitkä ja tuskainen, joten tästä tokasta toivoisin edes vähän nopeampaa ja helpompaa.

Neuvolalääkäri mulla on 13.7., ja seuraavat neuvolat 21.7. ja 5.8. Jännä miten täällä Helsingissä ainakin on tosi vähän käyntejä viime kertaan verrattuna, nyt ei edes vikan kk:n aikana ole kuin nuo kaksi käyntiä, viimeksi muistaakseni kävin lopussa neuvolassa kerran viikossa. Tosin mitäpä siellä turhaan ravaamaan, kun kaikki kerran on hyvin :)

Millimama & Pip 34+4
Hei, mä just lueskelin noista neuvolakäynneistä, muistaakseni täällä kaksplussassa oli artikkeli, että ovat harventaneet käyntejä.
Mäkin kävin paaaaljon tiheempään sillon viisi vuotta sitten. :D
Jotain säästöjä? Ensikertalaisilla ois tyyliin ehkä kerran tai kaks useammin kuin aiemmin synnyttäneillä.
Mulla neuvolalääkäri 8.7. Ja sit neuvola jossa imetyssuunnitelma 23.7.
 
Mulla on nyt 16.7 neuvola kun neukkutäti jää lomalle. Tämäkin ylimääräinen koska mua meinaa vähän hirvittää se synnytys :rolleyes:. 22.7 onk kys:ssä ultra ja nekin ylimääräisiä, koska muutama viikko enne poikien syntymää nousi verenpaine joka ei koskaan normalisoitunut. Nyt siis albetol lääkitys ja sikdi tehdään tiheempää kasvuseurantaa. Ei mulle ole koskaan sanottukaan mistään imetyssuunnitelmista tms. (n) Poikien imetys ei alkanut ollenkaan kun synnytyksessä meni 2 litraa verta ja hb laski 75:n ja ilmeisesti tästä syystä maito tyrehtyi kokonaan. Koko raskauden aikana tullu kerran maitoa oik. rinnasta vähän. Oletan että nytkään ei imetys onnistu mut en stressaa enää. Meillä tuntuu olevan sukuvika. Toiselta siskolta ei tullu maitoa ollenkaan - 2 lasta ja toiselta tosi vähän ja hyytyi muutamassa kuukaudessa, eli lisämaitoa meni sielläkin.

Mulla kun ei ole tietoa et miten vähän niitä neuvoloita yms. oikeesti on kun kaksosista oli kys ultra 1 kk:n välein ja neuvola 1 kk:n välein ja nämä oli ajoitettu silleen et käyntien väliin jäi noin 2 viikkoa.

Aaargghhh anteeksi kirjotushäröt. Puhelimella kirjotan.
 
Viimeksi muokattu:
Ei mullekaan oo koskaan mistään imetyssuunnitelmasta mainittu sanallakaan :unsure:

Mullakaan ei Nicci esikoisen kanssa tullut maitoa kuin vähän, ilmeisesti johtui pääasiassa siitä, että sain sairaalabakteerin ja olin ekat pari kuukautta aika heikossa kunnossa. Niinpä meillä kesti täysimetys vain pari viikkoa, ja osaimetyskin vain muutaman kuukauden. Nyt toivoisin, että saisin imetyksen vähän paremmin käyntiin, mutta stressiä en suostu mäkään ottamaan. Jos saan maitoa pumpattua, aletaan heti alusta antaa sitä myös pullosta. Jos en, niin sitten annetaan korviketta pullosta - siis vaikka imettäisinkin. Koettiin viimeksi se kaikille parhaaksi vaihtoehdoksi, että myös isä pystyi osallistumaan syöttämiseen alusta alkaen.

(.) Tänä aamuna bongattu limatulppaa. Viimeksikin sitä tuli muistaakseni näillä samoilla viikoilla, mutta kunnolla rysähti sitten aika tarkkaan tasan 12h ennen vesien menoa. Eli en nyt vielä oo synnärille lähdössä :D

Millimama & Pip 34+6
 
InkeriIisakki, joo noiden pelottelujen jäljiltä yms sukurasitteiden pohjalta sain lähetteen pikkulapsipsykiatriselle poliklinikalle missä käyn nyt viikottain juttelemas tähän lapseen liittyvistä huolista jne.

Totesin miehelle tossa yks päivä että nyt alkaa jännittämään synnytys kun lekuri oli mieltä että hyvin mahtuu tulemaan. Tässä raskaudes kun kaikki on tuntunut menevän päinvastoin kuin on ollut odotukset. Hoidoista tärppäs ekalla kerralla (sairastin piikitysten alussa enterorokon), odotin aivan järkyttävää pahoinvointia (ei kertaakaan), rakenneultran jälkeen lääkäri tuumas että nähdään synnytykses (olin parin viikon päästä lepohoidos), hb odotettiin pysyvän korkealla (normisti 152, nyt <114 ja rautaa syödään), uhattiin pikkukeskosuudella (menee varmaan yliajalle), nyt lantio on kuulemma ihanteellinen alatiesynnytykseen (luultavasti jotain menee pieleen ja joudutaan sektioon).

Turvotusta on alkanut olemaan enemmän ja vähemmän. Välillä kengät menee hyvin jalkaan ja välillä en haluaisi edes seisoa kun jalkapohjat on ihan pulleat. Mutta yritetään nauttia silti kesästä, talvivaatteet kun ei ainakaan sopisi enää päälle! :D

Astrea 36+1
 
Moikka

Mä tuun kans ilmoittautumaan tänne, vaikka enempi varmaan tonne fb ryhmään kirjoittelen jatkossakin. Kiva kuitenkin kun täälläkin aktiivinen ryhmä :)

12.8. Minttumaari*/38/toinen/JS/tyttöveikkaus

Meillä odotetaan toista lasta lasketun ajan mukaan 14,5 kk ikäerolla. Meillä pieni ikäero oli ihan toiveissa ja tuntuu edelleen kivalta asialta. Ollaan varauduttu siihen, että vauva ja myös taaperoaika saattaa olla rankkaa, mutta toivotaan että myöhemmin lasten pieni ikäero olisi kiva asia. Musta on kiva, kun kaikki asiat tuntuu olevan vielä aika tuoreesti muistissa, välineet on valmiina ja saadaan tällainen pikauusinta tähän ihanaan vauvavuoteen :love: Rehellisyyden nimissä sanon, et meillä oli esikoisen kanssa hankalaa kaksi ekaa kuukautta. Mutta sen jälkeenkin vatsavaivojen syyt alkoivat paljastua ja allergiaoireet saatiin rajattua ensin iholle ja sitten poistumaan niin kaikkiaan vuosi on ollut aivan ihana :love:

Tämä toinen raskaus on sujunut todella hyvin. Olen opiskellut vauvanhoidon ohessa toisen tutkinnon loppuun (olen nyt siis aikuisiällä uudelleenkouluttautunut työn ohessa) ja nyt loppumetreillä keskittynyt täysin siemauksin siihen, että laitan kaiken valmiiksi tulokasta varten. Nyt kun viimeinen kuukausi on alkamassa alkaa olla jo hiukan fyysistä haastetta, mutta kaikkiaan melkoisen pitkälle olen päässyt ilman minkäänlaisia vaivoja tai oireita. Nyt vauva painaa nivusiin ja esikoisen nostaminen on käynyt hankalaksi.

Mulle noi aikaisemmin puhutut imetysongelmat on tuttuja esikoisen imetysajalta ja oikeastaan niiden takia intouduin nyt tännekin ilmoittautumaan. Ei ollakaan mun mielestä juteltu imetyksestä vielä tuolla fb:n puolella? Meillä oli esikoisen kanssa monenlaista haastetta. Ilmeisesti istukan irtoamattomuus liittyy jotenkin hormonien tasolla siihen että maito ei nouse + aiheutti suuren verenvuodon jonka vasta nyt tästä keskustelusta tajusin myös hankaloittaneen alkua. Lisäksi pojalla on ollut refluksia joka on ilmeisesti hankaloittanut hänellä imemistä. Esikoisen aikaan vuokrasin sellaisen suuren sairaalapumpun tarkoituksena kasvattaa maidon määrää. Lapsesta toi pumppaus tosin teki "pullolapsen" sillä poika tottui nopeasti siihen, että maito tulee helpommin pullosta + maitoon sekoitettiin jo alkuvaiheessa sakeuttajaa refluksin takia. Pulloruokinnassa oli mun mielestä sellaisia hyviä puolia joita ei usein kukaan mainitse, kuten öiden rauhoittuminen nopeammin: lapsi sai yöllä vatsansa nopeammin täyteen ja toisaalta isäkin pääsi vahvasti osallistumaan vauvan hoitoon jo vauvan ollessa ihan pieni. Eli ihan näistä syistä aion kyllä tälläkin kertaa käyttää osittain pumppua & pulloa, mutta toivon todella, että imetys onnistuisi paremmin tällä kertaa.
 
  • Tykkää
Reactions: InkeriIisakki
Hei Minttumaari* ja kiva kun sinäkin tänne eksyit. :)

Jotenkin tänne kaksplussaan tulee helpommin runoiltua pitkät pätkät ja vaikka me osa tunnetaan toisemme myös FB:n kautta, niin tää muka nimettömyys saa kyl avautumaan paremmin näistä omista jutuista. ;) Mulla ainakin.

Imetyksestä, Mä oon esikoisen saadessani ollut vasta 20 vuotias. Muistan kuin stressasin ja pelkäsin ja olin tosi ahdistunut imetyksestä, joka siis ei sujunut. Ei ollenkaan. Synnytys käynnistettiin 38+2 ja syntymän jälkeen poika oli keltainen ja väsynyt. Muistan kun ekan kahden päivän jälkeen päästiin kotiin laitokselta ja itkien yritin syöttää vauvaa kipeillä rinnoilla. Ahdisti niin kauheesti. Jouduttiin takas sairaalaan kun esikko nukkui liikaa ja painokin laski. Lastenosastolta lykkäsivät tuttipullon ja NAN-purkin käteen. Ah sitä onnen tunnetta kun vauvan vointi alkoi parantua. 4kk onnistuin vähän lypsää omaa maitoa pikkuiselle, mutta rintaa hän ei huolinut koska sai pullosta ruokaa helpommin. Imetysyritykset olivat yleensä kauheeta itkuista takkuamista sekä itselle että lapselle. :cry:
Luulen, että isoin stressi oli se paine mitä tuli nuorena äitinä ja siinä kuinka kovasti yhdistin imetyksen onnistumisen hyvään äitiyteen. Oma äiti oli täysimettänyt 6 lasta ja näistäkin 4 on sektiovauvoja. Siinä hieman paineet kerääntyi. :(

Nuorempi poika sai vähän lisämaitoa kunnes oma maidon tuotanto käynnistyi ja sen jälkeen täysimetin häntä 9kk ikään saakka, sen jouduin lopettaa kun itse sairastuin keuhkokuumeeseen ja antibiootit oli sen verran vahvat, että näin paremmaksi siirtää kaverin pullolle.
Eroa poikien kehityksessä tai tautien vastustuskyvyssä en ole koskaan huomannut ruokintatavoista riippumatta. Esikko on 7v ja kärsinyt tasan yhden korvatulehduksen ja hänellä ei ole allergioita.

Tämän vuoksi en aio stressata imetystä millään lailla ja hankin kotiin valmiiksi pari pulloa ja äidinmaidonkorviketta. Mulla on lisäksi psoriasis joka hankaloittaa imetystä tosi paljon, mulla meinaan on sitä nänneissä. Rinnat on välillä rohtuneet ja rikki vaikka en ees imetä vielä.

Tulipa loruiltua aiheesta. :p Pulloruokinnassa on myös se yks hyvä puoli jota ei imetysessä ole, Minttumaari* siitä jo mainitsikin, eli isi pääsee mukaan syöttöihin. :love:

Mullakin alkoi muuten turvottaa.. Noh, nilkat on ihan yliarvostettuja muutenkin. :D
 
  • Tykkää
Reactions: elinahenna
Mieki jännitän ihan sikana imetystä, toivottavasti onnistuu hyvin. Äitini ei imettänyt kuin puoli vuotta minuu ja siskooni, mut ite ajattelin imettää vuoden päivät..

Mies lähti tänään armeijan taipaleelle ja tuntuu oudolta olla kotona yksin koiran kanssa. :D Vauva painaa jo ikävästi virtsarakkoa ja nivusia, mut muuten on kaikki täälläkin päin hyvin - ei oo vielä turvotuksia ilmaantunut. Huomenna neuvolaan ja ens viikolla lääkäriin tarkistuttamaan kohdunsuun tilannetta kun se on mulla jo hieman auennut ja kypsynyt.
 
  • Tykkää
Reactions: InkeriIisakki
Mieki jännitän ihan sikana imetystä, toivottavasti onnistuu hyvin. Äitini ei imettänyt kuin puoli vuotta minuu ja siskooni, mut ite ajattelin imettää vuoden päivät..

Mies lähti tänään armeijan taipaleelle ja tuntuu oudolta olla kotona yksin koiran kanssa. :D Vauva painaa jo ikävästi virtsarakkoa ja nivusia, mut muuten on kaikki täälläkin päin hyvin - ei oo vielä turvotuksia ilmaantunut. Huomenna neuvolaan ja ens viikolla lääkäriin tarkistuttamaan kohdunsuun tilannetta kun se on mulla jo hieman auennut ja kypsynyt.
Miten meni neuvolassa? Mulla huomenna neuvola ja lääkäri.. Vähän jännittää. :X3:
Tuskin tekevät mitään synnytystapa-arviota. Toisaalta ois tosi kiva jos vielä kertaalleen ultraisivat ennen vauvan syntymää. Mutta tuskin niin tekevät kun edellinen "pikkumies" oli 4,4 kg ja synnytyksessä ei ollut mitään ongelmia.
Varmaan ne aattelee et ulos mahtuis vaik viisikiloinen järkäle. :D

Eli odotettavissa varmaan vaan rutiinijutut. Ihan kiva kyllä kun saa tietää, että onko nää supistelut jo alkanut avaamaan paikkoja. :love:

Ai niin, jos joku muukin tykkää fiilistella ja lueskella näitä raskauskärvistelyjä (muutkin kuin vain siis minä) :LOL:, niin tässä ois viimevuoden elovauvojen fiilikset. http://kaksplus.fi/threads/elovauvat-2014-3-elokuussa-meidaen-kuu.2405400/
 
Viimeksi muokattu:
Miten meni neuvolassa? Mulla huomenna neuvola ja lääkäri.. Vähän jännittää. :X3:
Tuskin tekevät mitään synnytystapa-arviota. Toisaalta ois tosi kiva jos vielä kertaalleen ultraisivat ennen vauvan syntymää. Mutta tuskin niin tekevät kun edellinen "pikkumies" oli 4,4 kg ja synnytyksessä ei ollut mitään ongelmia.
Varmaan ne aattelee et ulos mahtuis vaik viisikiloinen järkäle. :D

Eli odotettavissa varmaan vaan rutiinijutut. Ihan kiva kyllä kun saa tietää, että onko nää supistelut jo alkanut avaamaan paikkoja. :love:

Ai niin, jos joku muukin tykkää fiilistella ja lueskella näitä raskauskärvistelyjä (muutkin kuin vain siis minä) :LOL:, niin tässä ois viimevuoden elovauvojen fiilikset. http://kaksplus.fi/threads/elovauvat-2014-3-elokuussa-meidaen-kuu.2405400/

Neuvolassa meni hyvin, juteltiin kuulumiset läpi ja sit th kertoi, et jos tulee päänsärkyy tai ihme kutinoita mahan-, kämmenen- tai jalkapohjien seudulle nii pitää sit soittaa heti sinne. :) Muuten kuunneltiin sydänäänet ja katottiin oma paino - oli viime viikosta noussu kaks kiloo, hups. :D Ens viikon lääkärii jännittäessä. :) Nyt vaan selkään ja nivusiin on koskenu tän päivää ihan kiitettävästi ja pari supistusta on tullu.

Eiköhä nuo ultraa jos niitä pyytää ultraamaan. ;) Onko sulla ollu jo painoarvioo tulevalle vauvalle?
 
Heissuli!

Täällä ollu aivan kaamea päivä :cry:. Toinen pojista on niiiiiin uhmassa et menny tappeluksi koko päivä itse niin väsy kun koskee ja kolottaa ja NÄRÄSTÄÄ! Tiedän ettei pitäisi provosoitua mut minkäs teet kun olo väsy ja ketuttaa. Mulle ei sovi tää raskaana olo yhtään. Ukkokin on ihan p******tä :mad:.

Nyt rupeen nukkuu ja tulen sitten kirjailee kun on vähän parempi fiilis. Sori negatiivinen purkaus, mut oli pakko.
 
Hellurei.
Neuvolasta ja lääkäristä kotiuduttu.
Kohdunsuuta jäljellä 1cm ja oli pehmentynyt, ei kylläkään auennut. Lääkäri runnoi sen verran että nyt oon supistuslaskurin kanssa laskenut suppareiden välejä. Arvot muuten kaikki kunnossa, mutta miedän pikkumiehen syke oli taas +150. nyt ei mee kyl enää liikkumisen piikkiin, tyyppi meinaan nukkui. Viimeksi oli +150 myös ja sitä ennen +140. Eli melko korkeita sykkeitä, kun ottaa huomioon veljensä joilla järjestään alle 140 ja sitten yksittäinen korkea lukema lähellä synnytystä.
En silti ryntää vielä hamekangasostoksille. ;)

elinahenna, en oo saanu painoarviota mutta tänään lekuri meinas että vauva on nyt 2300g. Eli kerrankin näyttäs olevan tulos normikokoinen vauva. :love:

Nicci, mulla kans eilen hermopäivä ja suutuin meidän 7-vuotiaalle. Jälkeenpäin illalla sitten kauheen paha mieli kun toiselle niin herppasin. Jaksamisia oloihin, nää vikat viikot on ne kauheimmat mun mielestä.

Inkku ja Esko 35+0
 
Hellurei.
Neuvolasta ja lääkäristä kotiuduttu.
Kohdunsuuta jäljellä 1cm ja oli pehmentynyt, ei kylläkään auennut. Lääkäri runnoi sen verran että nyt oon supistuslaskurin kanssa laskenut suppareiden välejä. Arvot muuten kaikki kunnossa, mutta miedän pikkumiehen syke oli taas +150. nyt ei mee kyl enää liikkumisen piikkiin, tyyppi meinaan nukkui. Viimeksi oli +150 myös ja sitä ennen +140. Eli melko korkeita sykkeitä, kun ottaa huomioon veljensä joilla järjestään alle 140 ja sitten yksittäinen korkea lukema lähellä synnytystä.
En silti ryntää vielä hamekangasostoksille. ;)

elinahenna, en oo saanu painoarviota mutta tänään lekuri meinas että vauva on nyt 2300g. Eli kerrankin näyttäs olevan tulos normikokoinen vauva. :love:

Nicci, mulla kans eilen hermopäivä ja suutuin meidän 7-vuotiaalle. Jälkeenpäin illalla sitten kauheen paha mieli kun toiselle niin herppasin. Jaksamisia oloihin, nää vikat viikot on ne kauheimmat mun mielestä.

Inkku ja Esko 35+0
Eikös noi sykkeet oo kuitenki ihan normaalit? :) Just kysyin tuota painoarvioo ku täällä päin kerrotaan painoarvio just jollain viikolla 33-34 nii mietin et mitenköhän muualla päin Suomee tehään.. :D

Ootteko muuten miten hyvin saanu nytte nukuttuu aina öisin?
 
Nicci, meillä kanssa uhmaikäinen (2v 7kk) koettelee hermoja ihan urakalla, joten voin samaistua fiiliksiin :) Mä oon nyt koko heinäkuun yksin kotona tytön kanssa kun päiväkoti on kiinni ja mies töissä. Nyt jo lasken päiviä siihen, kun päiväkoti aukeaa taas. Enää 26 päivää :D

elinahenna, mä oon nukkunut ihan ok, mutta kyllähän se koko ajan vaikeemmaksi käy...Silti suurin ongelma tällä hetkellä on se järjetön vessahätä, johon herään vakiona kolme kertaa yössä. Lisäksi en millään malttais odottaa, että voin taas nukkua mahallani, oon niin kurkkua myöten täynnä kyljellään nukkumista :mad:

Kokoarviota ei tästä vauvasta käsittääkseni olla tekemässä, enkä semmosta kyllä saanut esikoisestakaan. Esikoinen (tyttö, syntyi 40+5) oli 3,8 kg, joten veikkaan tästä semmoista nelikiloista, pääasiassa siksi että on poika ja oletettavasti vähän isompi. Tietysti se riippuu myös siitä millä viikoilla syntyy jne. Neuvolalääkäri on ensi maanantaina, olishan se kiva ylläri jos jonkun kokoarvion silloin saisinkin. Viime neuvolakäynnillä mun kokenut terveydenhoitaja arvioi käsikopelolla vauvaa "keskikokoiseksi", saapa nähdä miten piti paikkansa.

Millimama & Pip 35+2
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä