Ennenaikaiset supistukset/vaikutukset!?

Mulla alkoi kivuttomat supistelut joskus rv 22, ja kipeitä/ sukkapuikkokipumaisia tuntemuksia alkoi tulla joskus rv 27 tienoilla. Menin työterveyslääkärille, joka lähetti äitiyspolille ja siellä todettiin kohdunkaulan lyhentyneen 3cm:stä 2cm:n (ultralla mitattuna 3cm, koska siinä saa kohdunkaulan "sisäpuolenkin" mitattua mukaan). Nyt tilannetta seurataan 2 viikon välein, lepomääräys on. Viimeksi tilanne oli muuttunut 3mm 2 viikossa (30mm->27mm).

Eli, jos tilanne on vakava, niin kontrolliin laitetaan kyllä pian ja sitä seurataan tiheään.
Minkä verran sulla Rinzessa sitten oli tilanne muuttunut? Jos aika on vasta 2kk päähän, luulen että muutokset on olleet aika pieniä ja voit olla huoleti..

Mulle sanottiin, että suurin osa ennenaikaisista kypsymisistä on ns. vääriä hälytyksiä eli vauva kuitenkin syntyy täysiaikaisena, toivotaan, että näin on! Itsellä nyt rv 32+0 ja kovasti jännään, miten tilanne etenee ja milloin vauva syntyy...
Kannattaa ottaa kuitenkin lepomääräys vakavasti ja koittaa välttää stressaamista, koska tilanne voi vaan siitä pahentua.
 
Noh, se ultraaja ei kirjottanu niit muutoksii mun äippäkorttiin, mutta käsittääkseni (muistaakseni) aluksi kohdunkaula oli 4cm ja nyt vaan 2cm, eli puoleen lyhentynyt. Mut tarkkoja mittoja en saanu, ku en muista kaikkee mitä se sano, ku tuli nii paljon tietoo. Mut se käski kuitenkin tulla herkästi näytille tsekkaa tilanne... Ja uhkaili kuitenki ennenaikaisuudellakin :'(

Noh, lepäillen siis ja mökkeillen järven rannalla.

Rinzessa ja papuNeiti rv.19+5
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jamias:
Minulla on aiemmissa raskauksissa alkaneet kivuttomat (muttei silti miellyttävät :| ) supistukset n. rv20. Ei niille mitään tehty, kun eivät liian aikaisin alkaneet paikkoja availla. Vähän hidastivat elämää.

Eri asia sitten, jos supparit availevat liikaa paikkoja, niistä lienee jollain muulla kokemuksia?
Mulla sama homma, mutta jo rv17 lähtien. Mutta eivät siis edelleenkään oo mitään saaneet aikaseksi, mutta hidastavat kyllä elämää...:/ tsemppiä!

 
:attn: Muilla kokemuksia???? Mutta siis ainakin on ihmiset saaneet vauvat hengissä maailmaan vaikka onkin ollut esim. jo auki tms. kun tässä taas huolettaa niin kaikki kokemukset kiinnostaa.

Rinzessa ja papuNeiti rv.19+5
 
heips :wave: Rinzessa älä vielä vaivu epätoivoon mahdollisuuksia vielä!
itellä supistuksia alko tulemaan rv15, lapsivesi meni ennenaikasesti rv16, reikä meni umpeen ja pikkuinen pysyi, rv17 todettiin kohdun mittainen hematooma vauvan seuraksi, rv22 lähti osittainen limatulppa,nyt rv23+2 ja eteenpäin mennään!

supistuksia tulee edelleen ja vuotanut verta enenmän tai vähenmän monta viikkoa johtuen hematoomasta joka pyrkii pois. (osa vuotaa,osa imeytyy kudoksiin) hematooma on viikkojen varsilla kaventunut ja nyt viikon päästä olevassa kontrollissa näen missä mennään. onko kohdunkaulan tilanne mikä, tietenkin vauvan, hematooman osalta jne.
itse kuitenkin toiveikas ja lääkäri sanoi rakenneultrassa että jos hematoomaa ei olisi raskautta voisi sanoa melkein normaaliksi vaikka ennenaikaisuuden riski olemassa.

yritä ajatella positiivisesti, joka on varmasti vaikeeta. itestä ainakin, mut tiedän et mitä enenmän stressaa sitä enenmän supistuksia. kato hyviä elokuvia, lue kirjaa jne. itse yritän nauttia ja "psyykata" eteenpäin, sillä tiedän että pakko hyväksyä tilanne mikä on ja toivoa parempaa huomista! :) halit sinulle! :hug:
 
PS. vielä muutamia viikkoja eteenpäin pääset keskosrajan yli! pidä sitä hyvänä tavoitteena! :) itse pidän tavoitteena seuraavaa kontrollia eli rv24+1 olevaa ja sitten sitä seuraavaa joka kuukauden kuluttua jos kaikki etenee vakaasti. :)
 
Tällaisen haluaisin nostaa tuolta historian uumenista :)

Kertokaa jos joillain kokemuksia ennenaikaisista supistuksista. Itsellä niitä on päivittäin,nyt menossa rvko 18+6 ja sairaslomalla ollaan.

nöpötin ja pikkuinen
 
Täällä ollut n. 17 viikosta lähtien. Enste piti ottaa vaan rauhallisestu, viikolla 24 jouduin saikulle, kun kävivät niin kipeiksi ja tuli tiuhaan ja kun alkoivat pehmentään paikkoja viikolla 26 jouduin kunnon lepoon, mut ei kummiskaan vielä vuodelepoon. Mitään ihmeempiä ei saa tehä, pikkasen voi kotona kopsotella, ehottomasti kaikki kaupassa käynnit yms. kiellettiin, kun aiheuttavat kipeää supistelua. Huomenna taas tarkastus ja näkee missä mennään. tavoite päästä tonne 30 viikoille.

Permis ja Veikko 27+1
 
Juu,mulla ollut jo pari viikkoa,eivät varsinaisesti kovinkaan kivuliaita mutta ikävän tuntuisia.Levossakin tuntuu.
Minkälaisia kipuja permis sulla niissä oli,kun mullakin ajoittain tuntuu vähän enemmän ..Vähän kyllä säikäyttää.
Tarkoittavatkohan kivuliaat supparit aina että pehmentämään alkaa?
 
Enste oli silleen kipeitä, että kiristi niin kuin vanne ois ollut tiukalla ympärillä ja joteskin jo ihan pysäytti, jos esim. käveli. Nyt myöhemmin on kuitenkin tullut jo sellasia supistuksia, mitä kellotin ennen synnärille lähtöä ja luulen, että nuo on niitä, mitkä on pehmentänyt. Ja lisäksi mulla oli kans tuo tai on, että tulee levossakin, eli ei pelkästään rehkimisestä, joksin kivuliammat tulee kun on liikkeellä. Onko sulla ensimmäinen nöpötin tulossa? Sillon ei tietty oikein just tiiä, että milta ns. oikeet supistukset tuntuu, että erottais ne harkkareista. Joskin toisillahan nuo kivuttomatkin avaa paikkoja. Toisilla taas ei kivuliaatkaan...on tää yhtä viidakkoo. Mut ei meidän auta kuin kiltisti ottaa rauhallisesti, Seurataanko sua usein, mua on nyt seuratta 2 viikon välein.
 
Vielä nöpötin, että mulle lääkäri sanoi, että sit kun supparit tosiaan pysäyttää sut niin pitää ottaa tosissaan ja voivat saada jotain aikaseksikin. Ns. harkkasupistuksia voi toisilla olla paljonkin ja ovat normaaleja, mutta ne ei sais olla kipeitä.
 
Kyllä esikoinen tulossa,joten hankalaa verrata "kunnon" supistuksiin.Voisin itsekkin kuvailla näitä,että kun sitä pientä kipua tuntuu,niin ikäänkuin kiristää tuosta alavatsalta,menee kyllä yleensä alle 10 sekunnissa ohitse,kun olen sitä tarkkaillut.
Viikko sitten kävin lääkärillä ekan kerran asian vuoksi ja tällä viikolla menen uudelleen.
Pitää vielä siellä täsmentää sitä,että mitä oikeastaan uskallan tehdä esim kotona,uskallanko siivoilla yms..
 
Kannattaa tosiaan kysyä lääkäriltä suoraan, että mikä meininki. Toivotaan, että nuo olisi niitä harkkareita, mutta jos saikkua tulee lisää, niin sit vaan hyvin mielin lepäileen ja kerään voimia pian alkaviin yösyöttöihin :)
 
hei.

mulla ollut supistuksia kans aika aikasin. en nyt muista tarkkaan miltä viikoilta mut sanotaan et ainaki viikolta 20.

pari viikkoa takaperin soitin neuvolaan ja ne passitti mut sitte äitiyspolille, jossa ultrattiin ja todettiin että kohdunkaula oli lyhentynyt (2.85cm) käskettiin vuodelepoon ja annettiin nitrolaastarit. ne ei auttanu ja jouduin viimeviikolla uudestaan polille. siellä otettiin käyrät ja laitettiin toinenkin laastari mutta kun otettiin uudestaan käyrät niin tilanne oli pahempi. sitten sain olla täyttötipassa tunnin ja tilanne rauhottu ja sain olla yön yli. sitte aamulla taas käyrät, kaikki ok ja takasi kotiin.

nyt käytän 2x laastarit ja oon vuodelevossa niin paljon ku mahollista.maanantaina on tarkastus, saa nähä mitä sitte tapahtuu.

ihanaa että löyty tämmönen tukiryhmä :)

Nibbler ja Major Tom 28+1
 
Oi että nibbler sulla tuollainen tilanne,jaksamista sulle!

Kävin tänään lääkärillä ja tarkistettiin tilanne: kohdunkaula normaali,ei pehmentynyt :) Sairaslomaa kuitenkin jatkettiin taas usealla vkolla,koska supistuksia päivittäin. Kävelylenkkejä saan tehdä,suositeltavaakin.

nöpötin ja pikkuinen 19+0
 
Hieno nöpötin, että kaikki oli kunnossa, mullahan menin noin kun sulla viikoille 26, millon oli pehmentynyt, mutta ei silti vielä lääkitystä annettu, vain lepoa ja lepoa. Tänään kävin taas ja tilanne entisellään, joten voi vähän huikaista, lääkäri lupaili, että varmasti 30 viikoille päästäs, kun ei ollu huonontunut tilanne. :) Edelleen levossa, mutta ei vuode, mitään kummosta ei vaan saa tehä, ei pitäsi esim. kotoa poistua postilaatikkoa pidemmälle, pihalla voi kuulemma köpsötellä, mut supistusten tullessa lepoon.

 
Nöpötin enpä oikeen mitenkään. lähinnä istun tässä koneella vaan ja joskus siirryn tv:n luo. itse vuoteessa tulee vietettyä hyvin vähän aikaa :D

...ja sen verran fuskaan että pieniä kotitöitä teen :ashamed: tuntuu ku ei mikään rullais jos mä en tekis jotain. mut nostelut ja muut yhtään raskaammat asiat jätän miehelle.

permis kiva että ei muutosta teillä :)
 
permis hienoa et tilanteesi ei ollut pahentunut!

Mulla tuntuu et eilisestä lähtien supparit ehkä vähän hellittäneet..Toisaalta eilen oltiin paljon liikkeellä,enkä niitä välttämättä tunne,jos olen ylhäällä,maatessa ne tuntuu herkemmin.

Hyvää helatorstaita! =)

nöpötin ja pikkuinen 19+1 :heart:
 
Mulla on kanssa kekkeri tuota määrää päivittäin,ehkäpä 10-15kpl.Kun liikkuu,kävelee tms touhuaa,ne ei tunnu vaikkakin niitä saattaa silloinkin olla. Maatessa ne tuntuu selkeämmin ja näkyy,kun alavatsa nousee ihan koholle :eek: Nukkuessa en ole heräillyt niihin,vaikkakin muuten kääntymiset yms yleensä herättää.
 
Olen kans huomannut,että jos on ankara vessahätä,usein tulee supistus ja muutenkin mahassa vihloo kipeästi :/
Ja tänään tein puutarhahommia,niin vähän tuntui alavatsalla ilkeälle,mutta supistusta en tuntenut. Tuntuu että kyllä tämä sairasloma ja töistä pois oleminen on auttanut,sillä ehkä vähän nuo supparit vähentyneet.

nöpötin ja pikkuinen 19+5
 
Täällä viikkoja vasta 10+6 ja nyt jo supistelee :kieh:
Edellisessä odotuksessa alkovat jo vk18, vk20 olivat paikat jo sentin auki siitä ne sitten pikkuhiljaa auvautu lisää ja lisää, vikat kolme viikkoa olin auki 3cm, täysaikanen tuo pätkä silti oli, synty vk37+3.
Lepoalepoalepoa vaan oli se odotus, tästä taitaa tulla samanlainen, nyt keskiviikkona on tarkistus että onko jo alkanu tapahtumaan jotain tuola alakerrassa, jos on niin sitten sairaslomalle.
 

Yhteistyössä