Ennenaikaiset supistukset/vaikutukset!?

Mulla alko supistelemaan joskus rv 20+ jollonka ei tuntunut oikeestaan miltään. Rv 22+ kävin äpkl kun supistuksia tuli 10min välein, ei kipeitä mutta hiukan ilkeän tuntosia, sillon todettiin, että kohdunkaula oli lyhentynyt 2,5cm ja osittain pehmennyt. Sairasloma alko siitä ja silloin kehotti vain lepäämään. Rv 26+ oli uus käynti äpkl ja silloin jäin osastolle pakkolepoon kolmeks päivää, jollonka kohdunkaula oli lyhentyny edelleen 1,4cm.. kotio pääsin niin kiellettiin aikalailla kaikki, lepoa vaan eikä mitään sais tehdä! Huominen kontrollikäynti kyllä huolestuttaa :(
Mutta tosiaan eipä voi supistusten perusteella sanoa aiheuttaako muutoksia, itselläni ei ole ollut mitenkään kipeitä vaan ilkeän tuntoisia tai sit ei ole tuntunut juuri miltään. Kurja tilanne teillä muillakin :/ mutta on mukavaa että löytyi tälläinen missä saa vertaistukea ja jakaa ajatuksiaan :) tsemppiä kaikille ja toivotaan parasta, että pienoiset pysyy mukana vähintäänkin tarpeeksi pitkään!

Ellu 28+3
 
hei! mitens te voitte?


kontrolli meni ihan hyvin. pääsin käyrille ja näytti ihan normaalia sillon, sitte ultrassa saatiin kattoo 4d:nä vauvaa ja saatiin siitä pienet kuvatki (kysyin semmosta kunnollista kuvaa, mutta ultraaja suunnilleen meni kahtia ja alko selittelee miten hän ei oo velvollinen antamaan mulle mitään kuvia ollenkaan ku se on niin kallista! "tämähän on kunnallinen, yksityisellä saisitte" ) kohdunkaula oli lyhentyny vaan vähän se oli 2.85 viimeks ja nyt se oli 2.78 (korttiin merkittiin 2.8) ) lisää lepoa ja käskettiin laittaa lisää vaan laastareita jos alkaa supistaa.

mut vauva voi hyvin ja paino oli about 1400g. ei vauva oikeen muistutanu kumpaakaan meistä, mut mun mielestä se näytti tosi paljon mun serkun pojalta :D laitan kuvia pusuhuulesta jos saan onnistumaan et otan kuvasta kuvan.

ElluN hei! tsemppiä kontrolliin! toivottavasti kaikki on ok, tuu kertoo sitte d:)b
 
nibbler kiva että oli hyviä uutisia!
Toivottavasti ElluN, sulla myös,tulehan kertomaan sitten.

Mulla vointi aika ennallaan, supistuksia tuntuu mutta ehkä vähän vähentyneet. Välillä kun kokeilee massua se on aivan kova vaikka mitään tuntemusta ei ole tullut etukäteen. Välillä taas tuntuu selkeästi että nyt kiristyy massu.

Eilen mulla oli tosi kovia kipuja haarojen välissä, siis repiviä ja viiltäviä,sattuivat kyllä todella! :/ Supistuksia en tuntenut samaan aikaan, mutta vähän säikäytti että mitäköhän tämä on...Mahtoiko olla jotain mahan kasvuun liittyvää,tosi ilkeälle tuntuivat. Nyt ei tunnu enää, ja vauvakin potkii :heart:

nöpötin ja pikkuinen 20+1
 
nöpötin mullaki on tuntunu noita. tuntuu siltä niinku paikat repeis tai erkanis, ja välillä tuntuu vaan että jotain kuplia menis sisällä mut väärästä kohtaa :D mä kuvittelisin että ne kuuluu mahan kasvamiseen ja paikkojen löystymiseen.

eilen oli yks vähän kipee supistus. mutta kipu tuntu vaan yhessä kohtaa niin en sitä sitte kauheesti aatellu. eikä niitä tullu enää lisää...
 
Heipähei!

Mitäs mammoille kuuluu? Millainen on vointi?

nibbler Aika kurja ultraaja teillä ollu, kun noin alkaa tiuskimaan :x Hyvä ettei muutosta ole tapahtunut sen enempää :)

Kontrollissa tosiaan kävin ja reppu oli mukana pakattuna, kun olin aivan varma että joudun jäämään sinne. Mutta onneks ei tarvinnut :) outoa(?) mun mielestä oli se, että sai mitattua kohdunkaulan pituudeks 20-25mm, edellisen kerran oli tosiaan sen 14mm.. jäin vaan miettimään sitä, kun edellisen kerran se ultrannut lääkäri sano sillon kun pääsin osastolta pois, että "ei oo tapahtunu muutosta pahempaan ja eipä se siit mihinkään paranekkaan". Käsitin sillon, että kun kaula on lyhentynyt niin ei se voi enää siitä pidentyä takas :whistle: Mutta juu hyvähän se vaan, että tuollainen tuomio tuli. Kaikki näytti siis hyvältä. Vauva voi hyvin ja piti bileitä koko ultraamisen ajan :D painoarvio oli 1020g mikä tosin kuulostaa mun mielestä aika vähältä viikkoihin nähden (mitä on lueskellu muiden kirjotuksia), mutta ei lääkäri siitä mitään sanonut.

Kertokaahan kuulumisia! =)

ElluN 29+4
 
Hei pitkästä aikaa!
Mulla oli tänään kontrollilääkäri, töihin palaan nyt takaisin kokeilemaan miten menee.Supistuksia tuntuu,välillä pienen pienen kivun tunteen kanssa mutta kohdunsuu kiinteä ja kiinni kuten kuuluukin olla :)

Mites muilla menee nyt?

nöpötin ja pikkuinen 22+1 :heart:
 
täällä ollaan vielä yhtenä kappaleena. vaikka yks yö näyttiki siltä että ei oltas enää kauaa :D kipeitä supistuksia pitkin päivää ja illalla ylty, mut päivällä ne tuli vaan joka toinen-kolmas tunti ja illalla useemmin, mut en tarkkaa tiiä ku en kellottanu (nukkumassa jo, ja nukahin supistusten välillä ) mies kiikutti mulle uuden laastarin ja aamulla kaikki oli taas normaalisti.

eilen vauva ei oikeen liikkunu eikä supistuksiakaan tullu, mut nyt on masuasukki taas vauhissa ja kivuttomia supistuksia tulee sillon tällön.

Ellun aika outo joo, mut hyvähän se on jos on kasvanu takasi :D aika pikkunen teidän vauva, meillä oli viikolla 30 arviolta 1400g. mut ehkä sä ja miehes ootte ollu pieniä vauvana kanssa, ja siks se on vähän pikkusempi :)

Kiva et nöpöttimelläki on kaikki hyvin :)

ehkä me kaikki päästään inhimillisemmille viikoille tässä, jos jaksetaan huilia :)
 
Heips!!

Tulihan sitä tännekin elämää pitkästä aikaa :)
Hyvin on menny ja pikkukaveri on todella vilkas kaveri. Pyörii ja hyörii minkä nukkumiseltaan kerkiää :D Rauhallisia kävelylenkkejä on tullu tehtyä voinnin mukaan, toimii maha paremmin eikä ole muutenkaan joka paikka tönkkönä. Supistuksia tulee harvakseltaan sillontällön, ilmeisesti sekin on tilannetta rauhottanu kun masuasukki on kääntyny perätilasta raivotarjontaan niin ei paina ja ärsytä niin pahasti kohdunsuuta. Hyvä näin :)

nöpötin se on hianoo, että pääset vielä kokeileen töiden tekoa ja toivottavasti vielä luonnistuu mahd. pitkään!! :) ei tää makaaminen ja kotona kökkiminen herkkua ole *kateellisen tilitystä :D*, sullakin vielä niin vähä vkoja kasassa.. Mitäs työtä sä teet, jos sopii udella? :)

nibbler hyvä, että vielä yhtenä kappaleena ootte ja supistuksetki hellittäny! :) Etkai vaan liikaa touhuillu edellisenä/samana päivänä kun noin kovin supisteli? :) Juu, teille on mitä ilmeisimmin tulossa hiukka isompi kaveri :) Neuvolassa käynti oli viime vkolla ja mikäli vauva kasvaa samalla käyrällä niin ois painoarvio n. 2800-3000g, keskivertoa alempana käyrällä siis mennään mutta tärkeämpäähän on se, että kasvaa tasasesti. Neuvolatätiki vaan siihen totes, että ainahan se on helpompi ulos punnertaa jos on pienemmän kokonen :D


ElluN ja pieni 30+4 :heart: Jeee, 30:n vkon välietappi saavutettu :D
 
mulla alkoi ensimmäisessä raskaudessa supistelemaan 20-> ja paikat oli jo 27+ pehmentynyt, kanava lyhentynyt ja sormelle auki..jouduin vuodelepoon, ensin viikoksi osastolle ja sitten kotiin. Lepäilin viikolle 34 täysin, ja 36 osittain. Viikolla 36 olin auki jo hieman enemmän. Raskaus eteni täysille viikoille, ja muun syyn vuoksi käynnistettiin 38+4, jolloin olin 3cm auki. Mutta sitähän en koskaan tiedä olisiko raskaus edennyt täysille viikoille, jos en olisi malttanut pysyä vuodelevossa.

Toinen raskaus: supistelut alkoivat 15-> ja paikat olivat jo aikaisemmin kypsenneet, mutta 26 viikolla kun tilanne katottiin oli kanava lyhentynyt puoleen ja auki sormelle. Silloin ei määrätty vielä vuodelepoon, vaan hoitelin helpoimmat kotityöt ja lapsen kotona, joten viikon päästä oli tarkistus ja kanava oli edelleen lyhentynyt ja tällä kertaa aukesi myös sisäsuu. Silloin taas osastolle vuodelepoon 8vrk, jonka jalkeen kotiin vuodelepoon, mitään ei saanut tehdä, ei edes lastaan hoitaa ja nostelle (1v 4kk) lepäillä piti 32 asti ja sit reilun viikon hommailtua kevyitä kotitöitä ja poikaa hoidellen..33 tarkastus jolloin paikat olivat jo auki 3cm ja taas hieman enemmän lepäilyä, nyt olen kyllä jo hommaillut aikas normaalisti, mutta en ole mitään isompia siivoiluja tehnyt ja 35+6 tarkastuksessa kohdunsuu oli auki 3-4cm..eli ei kauheasti oo tarvinnut tehdä että paikat etenee...

Eli täällä on jo monta viikkoa kävelty pää jalkojen välissä, ja nyt sitten eilen 36+4 antoivat käynnistysajan juhannuksen jälkeen, koska kohdunsuu oli auki 4cm ja kanavaa jäljellä 0.5cm, eli olo on jo kaikinpuolin kohtalaisen kypsä molemmissa päissä...
 
Piku81 Sullahan on onneksi jo aika "hyvillä viikoilla" kuitenkin. Vaikka mä nyt töihin palaan,mulle annettiin ohjeeksi että välttää kaikkea raskasta, esim nostelua,ikkunoiden pesua yms. Kävelylenkkienkin pitää olla rauhallisia.
Ellu, teen terveydenhoitajan töitä,eli lähes istumatyötä 8h/pvä. Vähän varauksella töihin menen,ei tee kovin hyvää selälle istuminen pitempiä aikoja,sen olen huomannut jo saikulla ollessani.

nöpötin ja pikkuinen 22+3
 
Juu nöpötin, mulla on jo hyvä tilanne =) korjasin muutaman jutun tuonne edelliseen tekstiin, kun oli tullut muutama ajatus/näppis virhe...

Ajattelin vain että jaan kokemukseni teidän kanssa...Toivottavasti teidän vauvelit pysyisi vielä pitkään masussa, mun vauva sen sijaan vois jo alkaa syntymään, eilenkin supisteli 3h säännöllisesti, ensin 5min välein ja sit kun otin lääkettä ja join vettä enemmän niin 10min välein..ei vain enää jaksais näitä suppareitakaan, ei oo mitenkään kivoja..

Piku ja Tintti 36+5
 
Heippa!

Täällä myös yksi supistuksista kärsivä. Viikkoja vasta 14+5, nyt jo olen ollut viikon verran supistusten vuoksi sairaslomalla. Pelottaa kovin että paikat aukeaisivat. :ashamed: Pari päivää on etenkin liikkeellä ollessa tuntunut todella ikävää paineen tunnetta alavatsassa ja emättimessäkin. Ihan kuin olisi emättimessä iso kupla :/ Yritän kovasti lepäillä. Kertokaa jos on ideoita mistä tuo paineen tunne voisi johtua.
 
Yksi supistelija täälläkin. Edellisessä raskaudessa olin kipeiden supistusten ja kohdunkaulan lyhenemisen vuoksi saikulla rv 23 lähtien, mutta poika syntyi rv 40+3. Nyt olen ollut levossa rv 13 lähtien, koska sain istukasta ison verenvuodon ja valtavan hematooman. Hematooma on nyt kuivunut, mutta supistelut alkoivat jo rv 18. Nyt on menossa rv 27+2. En ole niin rankasti levossa kuin viimeksi eli silloin olin lähes vuodelevossa koko ajan. Nyt olen paljon jalkeilla, koska mua supistelee silloin vähiten, mutta en tee mitään raskasta, en käy kävelylenkeillä, en siivoa tai nosta. Nyt on mennyt 10 viikkoa nostamatta esikoista ja se onkin vaatinut vähän järjestelyjä... Toivottavasti tämäkin raskaus sujuisi yhtä hyvin kuin edellinen loppujen lopuksi. KOhdunkaulaa on jäljellä nyt 2,5 cm ja se on kiinni ja kiinteä. Mökkihöperöksi tässä vaan tulee.
 
Tsemppiä myös pööpötille ja Tikille!!

Tuo mökkihöperyys alkoi melkein muakin jo vaivata,olin kuukauden sairaslomalla, oli aivan mukava palata taas töihin takaisin. Vaikka nyt on jo kesäloma mielessä kovastikin :D Mutta se on ihan eri asia,koska miehellä on tuolloin loma myös niin voi yhdessä suunnitella ja tehdä kaikkea eikä tarvitse yksin kotona keksiä miten kuluttaisi aikaansa.

Hyvää viikonloppua mammoille!!

nöpötin ja pikkuinen 22+4
 
Pööpötti, mulla johtuu tuo paineen tunne ilmeisesti siitä kun istukka on kohdunsuun päällä.

Täällä kanssa yksi supisteleva, viikkoja huimat 13+3?. Edellisestä alkoi paikat aukeamaan vk20, mutta pysyi matkassa vk37+4 asti.
Sairaslomalla loppuraskauden, työnantajan toiveesta, sekä titenkin vauvankin takia.
 
hei kaikki uudetkin! :wave:

ihana lukee välillä että vaikka onki supistanu niin on päässy hyville viikoille. tämän hetkinen etappi ois nyt viikko 35, jolloin ei tarttis lähtee synnyttämään mihinkään kauas jos vauva oiski tulossa, ja imemisrefleksikin on sillon jo hyvä.

tsemppiä mökkihöperyydestä kärsiville! ei oo mitään mukavaa puuhaa :hug:
 
Täällä myös supistelee. Edellisessä raskaudessa jäin sairaslomalle vko 19 ja sitä ennen supisteluja oli tullut jo jonkun viikon. Esikoinen syntyi kuitenkin ihan täysiaikaisena vko 38+1. Nyt on supisteluja tuntunut jo todella aikaisin, noin viikosta 10. Viikolla 17 paikat jo pehmenneet, auki sormelle. Kohdunkaulaa kuitenkin ultralla mitattuna 4cm. Estolääkitys päälle ja rauhallisesti pitää ottaa. Ei nostelua, fyysistä rasitusta, seksiä, uintia ym.

Viikolla 15 kova verenvuoto, joka sitten selvisi parin viikon päästä olevan peräisin istukasta. Nyt istukka on jo jonkin verran siirtynyt, mutta vielä vko 28 on tarkastuskäynti sijainnin suhteen. Samalla pyydän kyllä tarkistuttamaan kohdunkaulan pituuden. Täällä siis seuraillaan muuten aika harvakseltaan!

Olen hoitovapaalla ja lepään kotona sen minkä pystyn. Kuten joku muukin mainitsi, olen myös kiinnittänyt huomiota siihen, että pystyssä oleminen ja pieni liikkuminen tuntuisivat vähentävän supistelua. Ainakin toisinaan :) Muuten niitä lääkityksestä huolimatta tulee tasaiseen tahtiin läpi vuorokauden. Toisinaan mennään särkylääkkeen avulla eteenpäin. Mutta mukava tietää etten paini tämänlaisten ongelmien kanssa yksin. Tsemppiä kaikille!

Kesäsiili20+6
 
Kesäsiili mitä lääkettä sinulla on estolääkityksenä? Täällä kun lääkityksen saa kait vasta rv 22 ta 24 jälkeen. :eek:

Tiedättekö milloin tukiompeleita laitetaan jos paikat ovat auki? Täällä kait niitäkin aika nihkeästi.

huolestunut pööpötti ja pikku masukki 15+1 :heart:
 
Adalat nimistä verenpainelääkettä käytän. Aluksi annos oli yksi 30mg tbl/vrk, mutta se ei riittänyt, joten nyt nappaan niitä kaksi vuorokaudessa. Eivät ole kokonaan vieneet suppareita pois, mutta ehkäpä kipeimmät ovat hieman vähentyneet. Minullekin sanottiin, että ei niitä aloiteta ennenkuin vasta joskus 25vkon tienoilla...mutta siis viikolla 17 aloitin ne. Tuota tukiommeltakin väläyteltiin, mutta sisäsuu on vielä onneksi kiinni, joten se olisi aivan turha.

Onko muita, joille supparit ärsyttävät virtsarakkoa tai toisipäin? Itse joudun juoksemaan jatkuvasti vessassa, kun jo pienikin virtsamäärä rakossa lisää supistelua...aika rasittavaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kesäsiili:
Onko muita, joille supparit ärsyttävät virtsarakkoa tai toisipäin? Itse joudun juoksemaan jatkuvasti vessassa, kun jo pienikin virtsamäärä rakossa lisää supistelua...aika rasittavaa.
Mulla on juurikin näin, että aina kun pissattaa niin supistaakin. Yöllä mukaan tulee ns. menkkajomotukset. Ja muutenkin tosi kiva kun yöllä parhaillaan alle tunnin pystyn olemaan pissaamatta..

No nyt alko lähtölaskenta ma 22.6 käynnistyspäivä =) viikkoja nyt 37+2
 
(.) neuvolapäivä tänään. kerroin siellä menkkakivuista joita nyt on jatkunu melko kauan, ja tää täti sitte soitti polille että käykö jos mä tuun jo tänään enkä ylihuomenna. no juu sain mennä sinne ja ensin päästiin käyrille. supparit alkoki just ku oltiin matkalla sinne ja heitteli seittemässä kympissä asti. sillon ku makas sivuttain niitä ei tuntenu mut jaloissa asti tuntu ku siirty selälleen. no sitten pääsin onnellisesti huonon gynen huoneeseen jossa mua murjottiin ja revittiin ja poikaa tökittiin niinku siitä sais palkkaa.

kohdun kaula oli lyhentynyt taas... "ihanaa"...

sain sitte 10 mg laastarin niitä nitroja, ja alan käyttämään sitä joka päivä ja tarpeen vaatiessa laitan vielä vitosen laastarin mukaan. ja mitään en sais tehä ennen viikkoa 35. ja käyrillä pitää käydä viikottain.

suututtaa ihan kauheesti |O miks mä en voi mitään tehä normaalisti ja oikein vaan kaikki pitää enempi tai vähempi tahallaan tehä vaikeemman kautta? :headwall:

anteeks omanapaisuus... :(ottaa vaan niin päähän! mä luulin että ois lisää hyviä uutisia ku viime kontrollissakaan ei ollu lyhentyny mikään ainakaan paljoo.

ja mulla kans niin niinku Pikulla jos vessattaa niin sillon supistaa enempi, tai ainaki tuntuvammin. mut sit on kans niin että jos on supistanu paljon yhtenä päivänä niin alavatsa on vähän herkillä. ettei kärsis koskea...
 
Heipsan!

Täällä on aikas tuskainen olo. Supparit on tuntunu välillä kivuliailta ja paineen tunne emättimessä jatkuu. Alavatsa on tosi kipeä, yöllä oli hankala nukkuakin. Yritän saada neuvolasta lähetteen ultraan että kohdunkaulan tilanne tarkistettais. :ashamed:

pööpötti ja masukki 15+2 :heart:
 
Heippa!

En saanut. Olisi pitänyt saada lääkäriaika neuvolasta että saisi lähetteen. No, ajan olisin saanut 2 vkon päähän ja siitä sit ultran saaminen olisi vienyt 1-2vkoa. Ei kiva. Sain ajan yksityiselle tänään klo 16. Eipä olisi varaa mennä mutta tässä tilanteessa vähän pakko. Nyt on ollut niin tukala olo että ei pysty enää vain odottamaan.

Jaksuja kaikille!
 

Yhteistyössä