Essure-sterilisaation kokeneita/menijöitä?

dbdbdb
Vielä piti lisätä, että kierukkahan on mahdollista jättää vielä tuoksi kolmeksi kuukaudeksi paikalleen ja poistaa vasta jälkitarkastuksessa, jos Essuren laittaminen kierukan ohi vain onnistuu.
 
miettikää tarkkaan
Sain Essuren laiton yhteydessä lompakkoon laitettavan kortin, jossa lukee seuraavaa:

Lääkärin tiedoksi
Tällä potilaalla on munanjohtimiin implantoitu nikkeli-titaaniseoksesta ja ruostumattomasta teräksestä valmistettu essure-mikroistute. Ennen kohdunsisäistä toimenpidettä tai kirurgista toimenpidettä kohdussa tai munanjohtimissa tai niiden lähettyvillä on otettava yhteys alla olevaan lääkäriin tai Conceptus Incorporatediin Yhdysvalloissa.
Endometriseen biopsiaan, kohdunkaulan laajennukseen, kohdunkaavintaan ja hysteroskopiaan sekä kohdunsarven ja munankohtimien diatermiatoimenpiteisiin voi liittyä riskejä. Näitä riskitekijöitä ei tunneta tällä hetkellä.
Essure-mikroistutteet ovat MRI-turvallisia ja röntgenpositiivisia. Essure-mikroistutteet ovat myös MRI-yhteensopivia lukuunottamatta lantionalueen kuvantamista, missä ne voivat aiheuttaa artefakteja.
Essure-mikroistutteiden vaikutusta keinohedelmöitykseen ei tunneta. Jos potilas tulee raskaaksi yhden tai useamman Essure-mikroistutteen käytön aikana, potilaan ja sikiön terveuteen ja raskauden jatkamiseen liittyviä riskitekijöitä ei tunneta.

MIKSI TÄLLAISTA TEKSTIÄ EI ANNETA LUETTAVAKSI ENNEN TOIMENPIDETTÄ??
No, tässä se nyt on teille, olkaa hyvät!
 
hmm
Alkuperäinen kirjoittaja miettikää tarkkaan:
Sain Essuren laiton yhteydessä lompakkoon laitettavan kortin, jossa lukee seuraavaa:

Lääkärin tiedoksi
Tällä potilaalla on munanjohtimiin implantoitu nikkeli-titaaniseoksesta ja ruostumattomasta teräksestä valmistettu essure-mikroistute. Ennen kohdunsisäistä toimenpidettä tai kirurgista toimenpidettä kohdussa tai munanjohtimissa tai niiden lähettyvillä on otettava yhteys alla olevaan lääkäriin tai Conceptus Incorporatediin Yhdysvalloissa.
Endometriseen biopsiaan, kohdunkaulan laajennukseen, kohdunkaavintaan ja hysteroskopiaan sekä kohdunsarven ja munankohtimien diatermiatoimenpiteisiin voi liittyä riskejä. Näitä riskitekijöitä ei tunneta tällä hetkellä.
Essure-mikroistutteet ovat MRI-turvallisia ja röntgenpositiivisia. Essure-mikroistutteet ovat myös MRI-yhteensopivia lukuunottamatta lantionalueen kuvantamista, missä ne voivat aiheuttaa artefakteja.
Essure-mikroistutteiden vaikutusta keinohedelmöitykseen ei tunneta. Jos potilas tulee raskaaksi yhden tai useamman Essure-mikroistutteen käytön aikana, potilaan ja sikiön terveuteen ja raskauden jatkamiseen liittyviä riskitekijöitä ei tunneta.

MIKSI TÄLLAISTA TEKSTIÄ EI ANNETA LUETTAVAKSI ENNEN TOIMENPIDETTÄ??
No, tässä se nyt on teille, olkaa hyvät!
No tämäpä oli yllättävä lappunen..mulla olis aika syyskuussa...
 
Mie
Te ketkä olette olleet Essure-toimenpiteessä, mitä se maksoi? Yksityisellä vai julkisella puolella? Itselläni on aika huomenna Mehiläiseen Helsingissä gynelle ja toivon hänen vihdoin ymmärtävän haluavani sterilisaation.
 
"Sonja"
Jorvissa essuresta peritään ainoastaan poliklinikkamaksu. Toimenpide kesti vain muutaman minuutin. Minusta se ei ollut lainkaan kivulias (esilääkityksenä 2xburana+2xpanadol), vaan korkeintaan hieman epämukava. Kotiin pääsi 10 min odottelun jälkeen, eikä jälkikäteenkään ollut mitään kipuja. Kaiken kaikkiaan niin helppo homma, ettei olisi kannattanut yhtään jännittää etukäteen.
 
mitä?
Alkuperäinen kirjoittaja miettikää tarkkaan;20942407:
Sain Essuren laiton yhteydessä lompakkoon laitettavan kortin, jossa lukee seuraavaa:

Lääkärin tiedoks

MIKSI TÄLLAISTA TEKSTIÄ EI ANNETA LUETTAVAKSI ENNEN TOIMENPIDETTÄ??
No, tässä se nyt on teille, olkaa hyvät!
Niin siis mitä ihmeellistä tuossa on???? Kaikki ruuvit ja naulat jne. mitä ikinää suhun onkaan mahdollisesti voitu laittaa huomioidaan leikkurissa diatermiaa käytettäessä (samoin varmasti kuvannettaessa).
 
LP
Tulenpa kertomaan oman kokemukseni. Toimenpide tehtiin marraskuussa ja heti ensimmäisistä kuukautisista alkoivat ongelmat. Kuukautiskivut ovat olleet aivan järkyttävät ja vuoto erittäin runsasta. Minulla ei ole aiemminkaan ollut hormonaalista ehkäisyä joten nämä ongelmat eivät voi johtua hormonaalisen ehkäisyn päättymisestä.
Kipuja on muulloinkin kun kuukautisten aikaan, en mm. pysty kävelemään pitkiä lenkkejä kun implantit alkavat kouristella.
Eilen kävin jälkitarkastuksessa ja ultraten kaikki näytti suht ok:lta ja lääkäri oli ihmeissään että tällaista ei kuulemma yleensä tule kenellekään (noh kun olen nyt lukenut ulkomaalaisilta sivuilta kokemuksia niin minun kaltaisia kramppaavia tuntuu olevan aika paljonkin ja keneltäkään ei ole löytynyt mitään varsinaista syytä tälle...).
Joudun nyt vatsaontelon ja kohdun tähystykseen. Aika ahdistavaa on, luulen että pyydän joka tapauksessa kirurgia katkomaan munanjohtimeni ja ottamaan nuo pirulliset implantit pois vaikka mitään hälyyttävää ei löytyisikään. Ehkäpä tämä sitten kuitenkin on vähän turhan uusi ja vähän turhan vähäisillä kokemuksilla oleva ehkäisymenetelmä. Minulta ovat myös joka välissä kyselleet kokemuksia toimenpiteestä, kivuista yms. Eli selkeästi vielä ainakin täällä Suomessa samalla tutkivat toimenpiteen vaikutuksia...
 
Lennu37
Sain peruutusajan, joka on n. viikon päästä. Puhelimessa käsitin että aika on suoraan sterilisaatioon. Kun sain puhelun jälkeen postissa lomakkeet, niin siellä ei ole mitään toimenpiteestä, vain esitietolomake ja maininta "lääkärin vastaanotto". Onko kyseessä siis joku alkuhaastattelu vai joko laitetaan piuhat poikki? Lääkäri joka lähetteen laittoi, sanoi ett joku haastatteluaika tulee ensin.
 
lintu sininen
Hei! Nostän tämän vanhan keskustelun kysyäkseni onko kenelläkään tuoreempia kokemuksia? Mielelläni kuulisin myös heitä, joille operaatio on tehty tuolloin vuosia sitten, että onko kaikki ollut ok?

Itselläni tämä vielä todennäköisesti tulee olemaan edessä, mutta paljon mietityttää...
 
Hei! Nostän tämän vanhan keskustelun kysyäkseni onko kenelläkään tuoreempia kokemuksia? Mielelläni kuulisin myös heitä, joille operaatio on tehty tuolloin vuosia sitten, että onko kaikki ollut ok?

Itselläni tämä vielä todennäköisesti tulee olemaan edessä, mutta paljon mietityttää...
Minua ainakin kaikki ok. Sterilisaatio tosiaan tehtiin 5v sitten ja en voisi tyytyväisempi olla. Minä, supersikiävä, en ole ollut raskaana 6 vuoteen! JIPPII!
 
"jepulis"
mulle tehtiin toissapäivänä ko operaatio ja se tehtiin ihan gynen polilla. Ei vaan mennyt ihan niin kuin piti, ensimmäinen implantti oli paikoillaan parissa minuutissa, mutta toista ei vaan saatu laitettua, kaksi eri lääkäriä yritti, mutta implantti ei lähtenyt vaan "uimaan" sinne johtimeen vaan tökkäsi heti siihen alkuun. Kaksi eri kertaa yritettiin. Kipu ei mielestäni ollut kova, ainoastaan epämiellyttävä. No nyt joka tapauksessa joudun sitten siihen ns. perinteiseen sterilisaatioon, eli mä oon tällainen välimallin koekappale jolla toisella puolen essure implantti ja toisella puolen sitten se klipsi hommeli :) Lääkäreille ja hoitsuille täydet pisteet olivat ihania. Ja onnistuessaan toimenpide on tosi helppo juttu, mutta ainahan ei kaikki mene niin kuin käsikirjoituksissa.
 
Ei kahta ilman kolmatta.
Koettu on, peräti kolmeen kertaan. Ekalla kerralla ei löytynyt kumpaakaan munajohdinta, toisella kerralla löytyi vasen jonne implantti laitettiin ja kolmannella yrityksellä oikeaa puolta ei edelleenkään löydetty ja vasemmankin todettiin olevan väärin asennettu, ei ole luotettava. Että se siitä, kuulun siihen sakkiin jolle Essurea ei anatomisista syistä pystytä tekemään joten ainoaksi vaihtoehdoksi jää niin halutessani perinteinen laparoskopia klipseineen.

Toisella yrityksellä lääkäri myös vahvisti kohdussani olevan herttamaisen rakenteen ja totesi että en ehkä olisi pystynyt pitämään raskautta sisällä täysiaikaiseksi, samoin oman tk:n lääkäreiden kovasti ja moneen kertaan suosittelema hormonikierukka tuskin olisi tullut pysymään sisälläni.

Jos jotain positiivista, mikään kolmesta sterilisaatioyrityksestä ei ollut missään vaiheessa niin kivulias ettenkö olisi suostunut uuteen yritykseen (olen siis synnyttämätön, tehtiin 2xpuudutuksella ja kolmas suonensisäisellä).
 
"Vieras"
Eli olisi essure edessäpäin. Mutta uskaltaako toimenpidettä tehdä..?
Mitä jos kuukautiskivut tulevat takaisin, (synnytykset paransivat kivut) vaihdevuosioireet tulee alle nelikymppisenä jne?
Vaikka en ole mikään yliherkkä mutta silti pelottaa.
Aika on varattu mutta jänistäisinkön toimenpiteen..
 
Minä olin runsas vuosi sitten, enkä voisi tyytyväisempi olla!

Lääkäri halusi tehdä toimenpiteen nukutuksessa joten ei edes sattunut. Jälkikipuja ei ollut edes niin että olisin buranaa kaivannut ja ehkäisy on toiminut moitteettomasti.

Suosittelen!

(niinjoo, hieman yli satasen olivat lystin kokonaiskustannukset kunnallisella)
 
"kymysys"
Nyt alkoi kiinnostamaan tällainen Essure josta en ole aiemmin kuullutkaan :)
Kerrotteko miten pääsitte toimenpiteeseen kunnalliselle. Haitteko lähetteen yksityiseltä puolelta vai marssitte tk-lääkärille vai miten?
Onko sterilisaation "vaatimukset" muuttuneet? Pääsisinkö 33-vuotiaana kahden lapsen äitinä siihen ilman kinaamsta?
 
Vcxg
Essuresta kuukausi itsellä. Helppo ja melkein kivuton toimenpide. Lähinnä tuntui pientä nipistelyä ja eihän se mukavaa ole, kun alapäätä sorkitaan. Buranaa ja panadolia suosituksen mukaan ennen toimenpidettä.
Ihan tk-lääkäriltä hain lähetteen, ja kesti noin 3 kuukautta kun toimenpide oli, siis Jorvissa. Eli ei juuri jonoa.
 
"vieras"
[QUOTE="kymysys";29158693]Nyt alkoi kiinnostamaan tällainen Essure josta en ole aiemmin kuullutkaan :)
Kerrotteko miten pääsitte toimenpiteeseen kunnalliselle. Haitteko lähetteen yksityiseltä puolelta vai marssitte tk-lääkärille vai miten?
Onko sterilisaation "vaatimukset" muuttuneet? Pääsisinkö 33-vuotiaana kahden lapsen äitinä siihen ilman kinaamsta?[/QUOTE]

Tk-lääkäriltä sain lähetteen. Vaatimukset on 30v tai 3 lasta. Tosin olen kuullut joistain lääkäreistä jotka silti änkyttävät vastaan, mutta lain mukaan sun kuuluu lähete saada.
 
"tiedoton"
Kuinka pian ekat menkat tuli essuren laiton jälkeen? Mulle laitettu essure noin kuukausi sitten eikä vielä menkkoja näy. Edeöliset menkat oli 10.2. Vastauksia ootellen :)
 

Yhteistyössä