Essure-sterilisaation kokeneita/menijöitä?

About N
Hei,

Kertoisin omasta Essure-kokemuksestani.
Sain lähetteen terveyskeskuksen lääkärin kautta, lievällä "kinaamisella".
Olen 35-vuotias, kahdesti alateitse synnyttänyt perusterve. Lapset tehty ja saatu, päädyin pitkään mieheni kanssa asiasta puhuttuamme tähän ratkaisuun.
Hormonaalista ehkäisyä ei kohdalleni voitu ajatellakkaan, sitä kokeilleena melki "pimahdin" ja vuosin kuiviin...

Toimenpide tehtiin 30.1.2015 Naistentautien polilla. Jännitin aivan hirveästi (todellinen kipuherkkä kun olen), joten sain itse kotona ottamani esilääkityksen (2 x 400 mg burana + 1g panacod) lisäksi polilla tuntia ennen operaatiota lievän rauhoittavan. Myös minua varten oli varattu ihan oma hoitaja joka oli aivan ihana. (Koko henkilökunta oli myös loistava).

Toimenpide itsessään kesti vartin, mutta oli kivulias. Keittosuolalius tuntui erittäin epämiellyttävältä kohdussa. Myöskin kohdun sisälle pääsy oli kauhean tuntuista, puhkesin itkuun. (Ja olin höpissyt ihan hassuja :D)

Lääkärin kirjoitelma tapahtuneesta;
"Viedään hysteroskooppi emättimeen, kernivaalikanavan ulkosuu löytyy heti, mutta sisäsuu tiukka. Hetkellisesti nostetaan virtauspainettakin ja paineen avulla päästään lopulta kohtuontelon puolelle. Ontelo säännöllinen, tuba-aukot näkyvät hyvin. Laukaistaan spiraalit paikoilleen. Oikealla näkyviin jää 7 kierrettä, vasemmalla 3."

Homman vihdoin ollessa ohi (tuntui mielestäni tunnilta...), huohotin, en tiedä miksi, ja jalkani alkoivat tärisemään oikein kunnolla. Myös KIPU vatsan/selän alueella oli mielestäni paha. Oksentelun, tärinän ja n. Tunnin loikoilun jälkeen mieheni talutti minut autoon. Ja kotiin. Ja petiin. Nappasin uuden panacodin ja nukuin kuin lapsonen iltaan saakka.

Herätessäni huomasin vuotavani verta, mikä tähän siis kuuluukin, yllättävän paljon.
Tarkastussoitolla polille käskettiin soittamaan jos vuoto pahenee, haiskahtaa, tms.
Vuoto jatkui 11 päivää.
Nyt, muutama viikko operaatiosta, koen edelleen todella epämiellyttäviä tunteita alavatsasta selkään, kivut voimistuvat ja supistavat eniten lenkkien tai muuten aktiivisten toimien jälkeen.
AlaVatsaa turvottaa aivan silminnähden PALJON.

Lopputulema - jos kaikki onkin "hyvin", (3kk:n päästä on ultrakontrolli, jos ei sitä ennen tutkimuksen tarvetta) toivoisin tämän toimivan. Ja jopa suosittelen muillekkin.

Saa nähdä, juuri nappasin 2 buranaa "supisteluihin" ja viimeistään maanantaina soitan polille.

Wish me luck!
 

Yhteistyössä