G: Pitäiskö burkhan(?) käyttö mielestäsi kieltää Suomessa?

  • Viestiketjun aloittaja Lunatic
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Lilith Le Mort:
Tämä on vapaa maa. Miksi ulkomaalaisilta pitäisi kieltää heidän tapansa pukeutua?
Miksi muslimimaissa kielletään ulkomaalaisilta heidän tapansa pukeutua?
Suurimmassa osassa ei kielletä. Muutamassa maassa kielletään, mutta ei voi yleistää että muslimimaissa kielletään. Muuallakin kuin muslimimaissa on tiettyjä pukeutumissääntöjä joita tulee myös vierailijoiden noudattaa. Suomessa ei ole tällaisia pukeutumissääntöjä.

 
Ncm
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja Ncm:
Onpa sulla vainoharhainen käsitys ihmisistä. Hunnun alla todennäköisesti joku naapurin Liisa ja jos häntä kohtelee normaalisti, saa normaalia käytöstä takaisin. Eli: "Anteeksi, turvataksemme teidän tilinne täytyy meidän varmentua henkilöllisyydestänne. Voimme siirtyä hieman syrjempään ja tarkastan teidän henkilöllisyystodistuksenne. Samalla voisitte nostaa tuota huntua kasvoiltanne. Kiitoksia."
Mulla on "vainoharhanen" käsitys muslimeista.
Jos sen "raottelijan" mies saa tietää, niin sehän sekoaa täysin.
Ei. Ei musliminaisella ole mitään syytä hunnuttautua toisen naisen edessä. Tähän voi vetää useampaa uskonnollista tekstiä sille ukolle, jos se ei muuten tajua. Profeetan vaimotkaan eivät verhonneet itseään kirjan kansan (kristityt, juutalaiset) naisten edessä.
 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
musta tuntuu oudolta, että kieltämällä saataisiin aikaan vapaus?! Luulen, että moinen kielto ei välttämättä vapauttaisi burkhaa käyttäviä naisia vaan lukitsisi heidät tiukemmin kotiin. Mun mielestä kielto ei ole koskaan kauhean rakentava tapa luoda muutosta, mutta onhan noista iloa noin lainsäädännön kannalta monessakin mielessä. Vaikea juttu, varsinkin kun en yhtään burkhaa käyttävää naista tunne - pitäsiköhän kysyä heiltä?
Ne nyt on jo niin aivopestyjä että ei maksa vaivaa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Lilith Le Mort:
Tämä on vapaa maa. Miksi ulkomaalaisilta pitäisi kieltää heidän tapansa pukeutua?
Miksi muslimimaissa kielletään ulkomaalaisilta heidän tapansa pukeutua?
Suurimmassa osassa ei kielletä. Muutamassa maassa kielletään, mutta ei voi yleistää että muslimimaissa kielletään. Muuallakin kuin muslimimaissa on tiettyjä pukeutumissääntöjä joita tulee myös vierailijoiden noudattaa. Suomessa ei ole tällaisia pukeutumissääntöjä.
Suomessa vois olla sellainen pukeutumissääntö, eli laki, ettei burkhaan saa pukeutua julkisella paikalla.
 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja Ncm:
Ei. Ei musliminaisella ole mitään syytä hunnuttautua toisen naisen edessä. Tähän voi vetää useampaa uskonnollista tekstiä sille ukolle, jos se ei muuten tajua. Profeetan vaimotkaan eivät verhonneet itseään kirjan kansan (kristityt, juutalaiset) naisten edessä.
Tältä sekoilulta vältytään kun ei sallita niin älytöntä vaatekappaletta ollenkaan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
musta tuntuu oudolta, että kieltämällä saataisiin aikaan vapaus?! Luulen, että moinen kielto ei välttämättä vapauttaisi burkhaa käyttäviä naisia vaan lukitsisi heidät tiukemmin kotiin. Mun mielestä kielto ei ole koskaan kauhean rakentava tapa luoda muutosta, mutta onhan noista iloa noin lainsäädännön kannalta monessakin mielessä. Vaikea juttu, varsinkin kun en yhtään burkhaa käyttävää naista tunne - pitäsiköhän kysyä heiltä?
Mitäs vapautta on kieltää naisilta muiden vaatteiden kuin burkhan käyttö?
 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ne naiset jotka käyttävät burkhaa pakotettuna, olisivat kiellon jälkeen teljettyinä kotiin.
Ei ne miehet kotitöitä tee, naiset on päästettävä asioille jos miehet haluaa vielä syödä. Lapsetkin pitää viedä tarhoihin jne.
 
vieras
EI pitäisi, jokainen pukeutukoon niinkuin haluaa. En edes ole nähnyt Suomessa ikinä ketään burkhaan pukeutunutta. Ehkä ois tärkeämpiäkin asioita politikoilla mietittävänä...
 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
EI pitäisi, jokainen pukeutukoon niinkuin haluaa. En edes ole nähnyt Suomessa ikinä ketään burkhaan pukeutunutta. Ehkä ois tärkeämpiäkin asioita politikoilla mietittävänä...
Kyllä toi on aika tärkee asia.
Jos oisin rikollinen hankkisin heti burkhan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebsi:
Alkuperäinen kirjoittaja red:
Ei, koska naiset eivät saisi vapautta valita. He ovat saattaneet itse valita burkhansa, ja sitä kautta heiltä viedään vapaus pukeutua siihen. Toinen on, että heiltä saatetaan viedä vapaus kulkea ja suljetaan maailmalta neljän seinän sisään. Ei, burkha sallittakoon.
Sille uskonnolehan pitäisi tehdä jotain, jos naisen ainoa valinta on joko burka tai sitten täydellinen kotiaresti.
Uskontohan edelleenkään ei velvoita käyttämään burqaa. Mun mielestä niille pimeille ukoille vois tehdä jotain ja antaa niiden pukeutua noin jotka itse tahtoo.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Lilith Le Mort:
Tämä on vapaa maa. Miksi ulkomaalaisilta pitäisi kieltää heidän tapansa pukeutua?
Miksi muslimimaissa kielletään ulkomaalaisilta heidän tapansa pukeutua?
Suurimmassa osassa ei kielletä. Muutamassa maassa kielletään, mutta ei voi yleistää että muslimimaissa kielletään. Muuallakin kuin muslimimaissa on tiettyjä pukeutumissääntöjä joita tulee myös vierailijoiden noudattaa. Suomessa ei ole tällaisia pukeutumissääntöjä.
No ei täälläkään sais kukaan alasti hyppiä kaupungilla vaikka kuinka olis kotipuolessa tapana ja normaalia (en tosin tiedä onko tämmösiä kulttuureita enää kauheesti?) eiköhän se ole siveydestä kiinni. Eli siitä onko liian paljastavasti pukeutunut, mut nyt meille on ongelma se, ettei joku ole tarpeeksi paljastavasti pukeuduttu..
 
metsänpeitto
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Minusta toi "jokainen pukeutuu niinkuin haluaa" ei sovi tähän yhteyteen.
Oman halunsa mukaan pukeutuminen on melko kyseenalainen termi muutenkin, jo silloinkin kun puhutaan esimerkiksi teini-ikäisistä. Tai miksei aikuisistakin. Rajan vetäminen sille, mikä on aidosti omaa halua ja mikä tiedostettua ja mikä tiedostamatonta kulttuuriin liittyvää painostusta, on aika hankalaa.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Minusta toi "jokainen pukeutuu niinkuin haluaa" ei sovi tähän yhteyteen.
Ei minustakaan. Koska minä en todellakaan voi mennä kommandopipossa pankkiin ilman, että mua pidettäisiin pankkiryöstäjänä. Joko sen "jokainen pukeutuu niinkuin haluaa" pitää koskea kaikkia tai sitten ei ketään.

 
vieras
Joo no jos kielletään niin sit samalla läpinäkyvät vaatteet, liian lyhyet hameet (ei jaksa katella kaikkien perseitä vilkkumassa) ja yleensäkin kaikki vaatteet jotka paljastaa liikaa ja on mauttomia.
 
-Jonttu-
Alkuperäinen kirjoittaja red:
Ei, koska naiset eivät saisi vapautta valita. He ovat saattaneet itse valita burkhansa, ja sitä kautta heiltä viedään vapaus pukeutua siihen. Toinen on, että heiltä saatetaan viedä vapaus kulkea ja suljetaan maailmalta neljän seinän sisään. Ei, burkha sallittakoon.
WRrroooonnnggg!!! Burkhaa kantavat naiset on aivopesty pukeutumaan noin jo pienestä pitäen. Et kai sinäkään pukeutuisi burkhaan, jos et olisi sitä ennenkään pitänyt?
 
sondersson
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kasvot peittävän burghan käyttö voitaisiin kieltää, mutta ei huivin käyttöä.
Ehkä näin. Perusteena se, että ei alkuperäisväestökään saa lain mukaan liikkua yleisellä paikalla naamioituneena. Tai sitten sallitaan kommandopipossa pankissa asioiminen kaikille.
mä en tunne lakia, onko siis tosiaan niin että muslimit saavat peittää kasvonsa mutta muut eivät? Jos näin niin tietysti pitäisi joko sallia kaikille tai kieltää kaikilta.
 

Yhteistyössä