Galluppi: nukkuuko taapero missä, ja haluaisitko asiaan muutoksen?

Eli tuosta yhdetsä toisesta ketjusta (iltapullo ja yösyöminen) tuli tällainen asia mieleen, että:
- miten teidän taaperot nukkuu (hyvin, huonosti, levottomasti, kuin pieni porsas jne)
- missä taapero nukkuu (oma sänky oma huone, oma sänky vanhempien huone, vanhempien sängyssä osittain tai kokonaan)
- oletko itse (tai puolisosi) tyytyväisiä nykyiseen järjestelyyn? -> jos ette, mitä olette tehneet asian hyväksi, tai miksi jättäneet tekemättä?

Jos itse kertoisin:
meidän tyttö 2v2kk nukahtaa hyvin omaan sänkyyn illalla. nukuttuaan pari tuntia tuleekin (tai haetaan) meidän viereen. Siinä nukkuu sitten loppuyön, ei juuri heräile, mutta vääntelee ja kääntelee ja haluaa haroa mun hiuksia.
mun miestä ei tilanne häiritse, koska hän joko nukkuu kuin pieni possu, ja toisaalta herää arkisin jo 02 lähteäkseen töihin.
Olisi tosi ihanaa jos tyttö nukkuis heräämättä koko yön omassa sängyssä, mutta unikoulun pitäjäksi ei minusta ole, koska en jaksais yhtään huonompia yöunia tällä hetkellä omalla kohdalla. Vauvahan meille syntyy kohtapuolin, mutta vauva menee pinnikseen, eli tyttö mahtuu kyllä meidän väliin, tai siis vauvan takia ei hänen tarvitse siirtyä muualle. Tavallaan toivon että tuleva vauva "häiritsisi" tyttöä niin, että itse ymmärtäisi oman parhaansa ja jäisi omaan sänkyyn :)
 
Meidän muksu (1v8kk) nukkuu hyvin omassa pinniksessään omassa huoneessaan. Unet paranivat roimasti kun 1v3kk iässä siirtyi sinne meidän makuuhuoneestaan. Poika kyllä herää 0-1 kertaa yössä, mutta peitonasettelun jälkeen nukahtaa välittömästi eli mitään huutokonserttia ei pidetä. Kun poika nukkui meidän huoneessa, hän heräsi useita kertoja yössä.

Nukahtaa itsekseen, mutta viime aikoina nukahtamiseen on mennyt hieman enemmän aikaa (1-1.5h). Nukkumaan pistetään siinä 19-19:30. Minä luulen, että unentarve on ehkä hieman pienentynyt, mutta me emme ole tehneet mitään muutosta rutiineihin. Jos nukahtaminen tästä venyy, pitää tarkistaa päiväunien pituus hoidossa. Ennenkuin herra nukahtaa, hän lukee kirjaa pilkkopimeässä, huristelee autolla ja järjestää pehmot uuteen uskoon ja vähän huikkailee vanhemmilleen. Äidille protestoidaan nukkumaanmenoa eniten, mutta ei jatkuvasti. Nukkumaanmenosta ei tule mitään, jos me olemme paikalla, sillä se on pojalle merkki seurustelusta. Poika ei ole mikään syli/halihakuinen, mutta hänelle on tärkeää, että vanhemmat ovat läsnä (siis poikkeavat tarvittaessa huoneessa). Eli meillä poiketaan huoneessa ehkä 3-5 kertaa ennen nukahtamista, ei vielä liikaa. Joskus tulee mieleen, että sängyssä on liikaa tavaraa, mutta tosiaan yöllä meillä ei herätä niillä leikkimään. Joskus kysytään klo 2 yöllä, että "missä nalle"...
 
Meillä nukkuu omassa huoneessa omassa sängyssä, edelleen pinniksessä ja ikää on 1v6kk. Alkoi nukkua omassa huoneessa 1 vuotiaana, synttäripäivän kunniaksi. Yleensä nukkuu heräämättä, jos on kaikki asiat kunnossa. Toisin sanoen, jos ei ole kipeänä tai joku epäsopiva ruokakokeilu menossa.

Annan illalla omassa huoneessaan maitoa sohvalla ja peitteen sänkyyn ja sammutan iltavalon. Sinne rauhoittuu itsekseen, joinain iltoina osaa kyllä myös reistata vastaan :) . Jos herää jostain syystä yöllä, kokeilen antaa tutia ja unilelua ja jos ei auta olen antanut pulloa edelleen. En ole jaksanut mitään unikouluja pitää, koska jaksan kyllä herätä satunnaisesti sitä maitoa sinne kantamaan.
 
Meillä 1v5kk nukkuu meidän huoneessa pinniksessä. Kun olen mennyt työhön, lapsi on alkanut nukahtaa ja nukkua paremmin.. Vieläkin herää kerran tai kaksi yössä, saattaa huutaa "tuttaa" ja nukkuu kun sen laittaa suuhun. Itse ei löydä..

Päiväunet nukkuu joko vaunussa tai meidän sängyssä. Pinnikseen ei jostain syystä suostu silloin nukahtamaan.
 
Meillä poika nukkuu omassa pinniksessä meidän huoneessa. Sänky ei ole kiinni meidän sängyssä vaan toisella seinustalla. Viimeistään aamuyöllä seisoskelee ja itkeskelee sängyssä, jolloin otan viereen. Pari kertaa ennen sitä saattaa heräillä änisemään ja käyn laittaa tutin suuhun ja peiton päälle. Siitä jatkaa uniaan. Meille tämä järjestely on hyvä. Poika nukkui ensimmäiset kaksi viikkoaan meidän sängyssä ja meillä ei nukkunut kukaan. Silloin siirrettiin omaan sänkyyn ja ruvettiin nukkumaan paremmin. Tämä järjestely on siis tällä hetkellä meille hyvä, lisähuoneita ei ole. Isommassa asunnossa pojan olisin varmasti kokeillut jo omaan huoneeseen nukkumaan. Iltaisin saa lämpimän maidon pullosta meidän sängyn reunalla jommankumman vanhemman sylissä. Huone on lähes hämärä, oven raosta tulee vain valoa. Nukahtaa syliin.
 
Meidän taapero nukkuu minun kanssa samassa huoneessa, omassa sängyssään ja isukki kuorsaa omassa huoneessaan.

Taaperomme herättää minut ääntelyllään 2-3 krt/yössä (huutelee esim. äitiä laittamaan peittoa päälleen), joten haluaisin hänet mieluiten toiseen huoneeseen. Olen herkkäuninen ja herään helposti hänen ääntelyynsä. Sen lisäksi en aina saa uudestaan heti unen päästä kiinni, vaan valvon tuntitolkulla. :eek: Toissa yönä viimeksi nukuin klo 23-03, jonka jälkeen en nukkunut enää silmäystäkään koko yönä sen jälkeen kun taapero oli minut pariin otteeseen herättänyt. :headwall: Eilisen päivän sinnittelin sitten "kofeiinihumalassa" Cokiksen voimalla ja illalla sitten nukahdin kuin tukki. Viimeöiset taaperon huutelut eivät siis enää minua paljon haitanneet vaan nukahdin hyvin jokaisen herätyksen jälkeen. =)
 
- Meidän poika (1v2kk) nukkuu suhteellisen hyvin yönsä, joskus saattaa hieman itkustella mutta pääpiirteissään yöt on täysiä, ~12h.

- Poika nukkuu omassa (pinna)sängyssään, omassa huoneessaan. Poika siirtyi omaan huoneeseen nukkumaan kun oman huoneen muuton yhteydessä sai, vuoden ikäisenä. Joskus nukkuu meidän keskessä jos on huono yö.

- Me ollaan tyytyväisiä tähän tilanteeseen. Poika nukkuikin lähes sen koko ensimmäisen elinvuotensa meidän sängyssä. On kiva kun on tilaa nyt :) Vaikka mukava se muksukin on siinä vieressä tuhisemassa :heart:
 
Tyttö pian 1v7kk nukkuu pinnasängyssä, meidän huoneessa. mulle sama missä nukkuu, kun mä en osaa nukkua juuri muutenkaan. Tietty jos kovin heräilee, ei jaksas pomppii ylös. Se on tosiaan sama nukkuuks meidän huoneessa, tai muuttasko jommankumman pojan huoneeseen...
ei vaikuta, paitsi että sais juosta sit sinne...
 
- miten teidän taaperot nukkuu (hyvin, huonosti, levottomasti, kuin pieni porsas jne)

oikein hyvin nukkuu noin 10-12 tuntia yössä yhteen pötköön. taitaa olla aika rauhallinen nukkuja.. (tietenkin sairastellessa voi itkeskellä tms.)

- missä taapero nukkuu (oma sänky oma huone, oma sänky vanhempien huone, vanhempien sängyssä osittain tai kokonaan)

täysin nukkuu omassa huoneessa pinnasängyssään, näin nukkunut vajaan 6kk iästä saakka. ei suostu äitin ja isin välissä nukkumaan edes kipeänä kun on joskus tarjottu sitäkin vaihtoehtoa hänelle.


- oletko itse (tai puolisosi) tyytyväisiä nykyiseen järjestelyyn? -> jos ette, mitä olette tehneet asian hyväksi, tai miksi jättäneet tekemättä?

Olemme erittäin tyytyväisiä tilanteeseen, jopa niin et vaikka toinen tulossa huhtikuussa saa poika jatkaa uniaan pinnasängyssään - ei riskeerata hyviä unia millään.

Anu ja Poika 1v9kk.

ps. tutista luovuttiin kokonaan 3kk sitten, ongelmitta. tais jopa rauhoittaa entisestään öitä ku ei ollu mitä paiskoa sängystä pois.. eikä ikinä ole nukahtanut pullolle (ei ole annettu) , vaikka "unimaito" annettiinkin vuoden ikään saakka (olohuoneessa, valot päällä ). eli aina on pistetty omaan petiin itse nukahtamaan.
 
Meillä tyttö 1 v. 2 kk nukkunut omassa sängyssä vauvasta asti, omassa huoneessa 6 kk:sta kun aamuyön (klo 6) syöttökin jäi pois. Yöunilla ei ole tuttia käytössä, päiväunilla on. Nukkuu heräämättä n. 20.00 - 07.00. Isä laittaa nukkumaan iltamaidon kera; noin vartissa on unten mailla. Iltarutiinit "orjallisesti" samanlaiset joka ilta. Tähän mennessä ei ole ilmennyt kiukuttelua ja kovin vaivattomasti on käynyt unipuuhat. Kaikki ovat tyytyväisiä tilanteeseen =) Pinnasängyssä nukkuu edelleen, ja saa nukkuakin niin kauan mahtuu ja ellei jostain syystä yht'äkkiä keksi kiivetä sieltä pois. Meilläkään ei tyttö viihdy samassa sängyssä äidin ja isän kainalossa; kokeiltu on joskus kun on sairastanut ja ihan vauvana pari kertaa.
 
Poika 1v8kk nukkuu omassa huoneessa pinnasängyssä. Siirrettiin omaan huoneeseen tosi pienenä, olisko ollut jotain 3-4 kk ja on nukkunut siellä aina tosi hyvin. Saattaa herätä joskus öisin 1-2 kertaa, jolloin laitan peitot päälle ja nukahtaa siihen tai sitten nukkuu koko yön aamuun asti heräilemättä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nanna78:
Poika 1v8kk nukkuu omassa huoneessa pinnasängyssä. Siirrettiin omaan huoneeseen tosi pienenä, olisko ollut jotain 3-4 kk ja on nukkunut siellä aina tosi hyvin. Saattaa herätä joskus öisin 1-2 kertaa, jolloin laitan peitot päälle ja nukahtaa siihen tai sitten nukkuu koko yön aamuun asti heräilemättä.
vinkki vinkki!
ootko ostanut jo isomman peiton pinnasänkyyn?
meillä ku vaihdettiin vauvapeitto siihen junnukokoiseen auttoi et peitto alkoi pysyyn päällä, kertaakaan ei ole herännyt enää niin et olis pois päältä.
 
Meidän 1v 5kk nukkuu edelleen meidän välissä. Käytännössä nukkunut aina siinä. Tyttö herää useamman kerran yössä tarkistamaan olemmeko siinä ja jos joku löytyy vierestä nukkumasta niin jatkaa samantien uniaan. Jos vieressä ei ole ketään tulee huuto. Tyttö pyörii aika paljon unissaan, mutta mua ei häiritse yhtään, miestä joskus. Ainoa mikä häiritsee on tytön tapa haroa nukuttajan/vieressä nukkujan hiuksia, koska välillä tuntuu nyppivän niitä yksi kerrallaan irti :headwall: ollaankin naurettu et pitäisi ostaa sille unileluksi peruukki :LOL:
Vauva nukkuu pinniksessä meidän sängyn vieressä ja on siinä oikein tyytyväinen. Eli kaikki ollaan tyytyväisiä ratkasuun. Mä oon niin laiska etten jaksaisi ravata monta kertaa yössä toisessa huoneessa rauhottelemassa tyttöä.
 
anuuu:lle
Kiitti vinkistä, vois tosiaan kokeilla auttaisko tuo. Tosin olen ajatellut että hän potkii "tietoisesti" peitot pois päältään juuri ennen nukahtamista tai sitten pyörii niin paljon ettei peitto tosiaan vain pysy pällä...
Kyläilessä nukutaan pojan kanssa samassa huoneessa, eikä hänellä ole koskaan öisin peitto päällä, mutta jos sattuu herämään syystä tai toisesta, niin peiton päälle laittaminen auttaa hänet samantien takaisin uneen...hauska tapaus :)
 

Yhteistyössä