häpeätkä tai häpeäisittekö miehennen/vaimonne murretta?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
hessuhopo
En minäkään, me tosin ollaan samalta murrealueelta joten murrekkin on yhteinen. Minä tosin varmaan puhun enemmän murteella kuin mies. Oli jotenkin ihana palata takaisin tänne kotiseudulle kun kukaan ei ihmetellyt miten mie puhun, tuolla etelämmässä kun olin niin aina riitti ihmettelijöitä "kun sinä puhut niin hassusti/oudosti"
 
Vepasto
En häpeäis. Mutta kun kuulin ekan kerran tamperelaisen puhuvan (siis mun vieressä, ei telkkarissa ) niin mua rupes naurattamaan. En mä tienny, et ne oikeesti puhuu, niin ku Kummelissa. :ashamed:
 
En tavallisesti, mutta kerran hävetti kun oltiin maahanmuuttajien luona kylässä ja heille olisi pitänyt puhua lyhyitä, yleiskielisiä lauseita niin mies puhui murresanoillaan, ja minä jouduin "tulkkaamaan" miehen sanomiset uudestaan.
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Mä vaan:
Alkuperäinen kirjoittaja ai mää vai?:
Alkuperäinen kirjoittaja Mä vaan:
Mies puhuu oulun murretta. Vaikka se on sellasta teeskennellyn ja jäykän kuulosta, niin ei mua silti hävetä.
ompa mielenkiintone näkemys oulunmurteesta.
voisikko nää vähä tarkentaa mitä tarkotat?jos vaikka jollaki esimerkillä?
Esim. Pittää kohta syyä ja juua jäläkiruuaksi kahavit. Löytyyköhän tuolta kaapista mittää makiaa, ku tekkee niin mieli..
On tosiaan teeskennellyn ja jäykän kuulosta!
 
Gluteus maximus
en häpeä, vaikka pohjalaisittain puhuukin ja etelässä asutaan. Naapurit aikaisemmin naureskeli kun heidän mielestä niin hauskan kuuloista =) nyt jo tottuneet.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Mä vaan:
Alkuperäinen kirjoittaja ai mää vai?:
Alkuperäinen kirjoittaja Mä vaan:
Mies puhuu oulun murretta. Vaikka se on sellasta teeskennellyn ja jäykän kuulosta, niin ei mua silti hävetä.
ompa mielenkiintone näkemys oulunmurteesta.
voisikko nää vähä tarkentaa mitä tarkotat?jos vaikka jollaki esimerkillä?
Esim. Pittää kohta syyä ja juua jäläkiruuaksi kahavit. Löytyyköhän tuolta kaapista mittää makiaa, ku tekkee niin mieli..
On tosiaan teeskennellyn ja jäykän kuulosta!
Oulun murre on suomen sympaattisin murre !!! :heart:
 
minä
En häpeä. Vaikka ei oo kivaa puhua pirkanmaalaisittain täällä Varsinais-Suomessa. Välillä naureskelevat mun murteelleni, vaikka se onkin sekoitus pohjanmaata, pirkanmaata ja ehkä nykyisin vähän Varsinais-Suomeakin. Ja siis joo, on se mun oikee murre tuolla jossain mutta työssä pitää puhua yleiskieltä, joten on ollut pakko "karsia" pahimmat murresanat ja painotukset pois.
 
zzz
Alkuperäinen kirjoittaja PauhaavaSydän:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Mä vaan:
Alkuperäinen kirjoittaja ai mää vai?:
Alkuperäinen kirjoittaja Mä vaan:
Mies puhuu oulun murretta. Vaikka se on sellasta teeskennellyn ja jäykän kuulosta, niin ei mua silti hävetä.
ompa mielenkiintone näkemys oulunmurteesta.
voisikko nää vähä tarkentaa mitä tarkotat?jos vaikka jollaki esimerkillä?
Esim. Pittää kohta syyä ja juua jäläkiruuaksi kahavit. Löytyyköhän tuolta kaapista mittää makiaa, ku tekkee niin mieli..
On tosiaan teeskennellyn ja jäykän kuulosta!
Oulun murre on suomen sympaattisin murre !!! :heart:
Se on teeskennellyn ja jäykän lisäksi leuhkan kuulosta.
 

Yhteistyössä