häpeätkä tai häpeäisittekö miehennen/vaimonne murretta?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
KYSYN
KYSYN
Alkuperäinen kirjoittaja KYSYN:
Alkuperäinen kirjoittaja KYSYN:
Alkuperäinen kirjoittaja KYSYN:
Alkuperäinen kirjoittaja KYSYN:
Alkuperäinen kirjoittaja KYSYN:
Alkuperäinen kirjoittaja KYSYN:
Alkuperäinen kirjoittaja KYSYN:
Missä puhutaan suunnilleen näin: Mää kävin tännää mehtäsä kävelemäsä, huomena en taija viihtiä mennä.
?
?
?
?
Eikö tosiaan kukaan tiiä?
???
?????
 
häh
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Pakko todeta, että jos se murteen puhuja olisi oma mies, niin en varmaan häpeisi, rakastunuthan olen siihen ihmiseen. Mutta yleisesti: en pidä murretta puhuvista ihmisistä yleensä ottaen, eli tuskin sellaiseen mieheen rakastuisin.
Tuota noin, puhut itsekin varmasti jotain murretta. Etkö pidä itsestäsi?
 
LAPHII
Alkuperäinen kirjoittaja no:
Alkuperäinen kirjoittaja Mellu:
en häppee...
ja lapin murretta mies vääntääkin ;)
mitähän on lapin murre?? eripuolilla lappia puhutaan erilailla. sama ko puhuis etelä-suomen murteesta..
minun sukujuuret on lapista, ite veivailen oulun murteella mut sukulaiset läheltäki puhhuu lapin murretta. mun mielestä, ei kai lapin murteesa ole mitenkään erikoisesti semmosia alueita, missä puhutaan erillä tavalla. ite puhun joittenki kaverien kanssa laphin murretta mut yleensä kyl oulun. :))) et sitä vaan et mun mielestä ei oo mitään alueita, missä puhuttais erillä tavalla lapin murretta ?!?

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
onko tääl ketään kelle murre on ongelma?
eli jos miehesi vaikka puhuu lapin murretta ja sinä helsingin..häpeäisitkö miehesi tapaa puhua..jos vaikka muuttaisitte pääkaupunkiseudulle..
Tuskin olisin sellaisen ihmisen kanssa jota saisin hävetä,olkoot kyse mistä tahansa.

 
WTF
Kysyjälle, missä puhutaan näin... no esim. putasella, eli pudasjärvellä. Ja MITÄ HELV... on Laphin murre???????? Missä se Laphi on?????? Ja esim. itä- ja länsilapissa puhutaan aivan erilaila!!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja KYSYN:
Alkuperäinen kirjoittaja KYSYN:
Alkuperäinen kirjoittaja KYSYN:
Alkuperäinen kirjoittaja KYSYN:
Alkuperäinen kirjoittaja KYSYN:
Alkuperäinen kirjoittaja KYSYN:
Alkuperäinen kirjoittaja KYSYN:
Alkuperäinen kirjoittaja KYSYN:
Missä puhutaan suunnilleen näin: Mää kävin tännää mehtäsä kävelemäsä, huomena en taija viihtiä mennä.
?
?
?
?
Eikö tosiaan kukaan tiiä?
Lohtajalla? ("mehtäsä") Muita vaihtoehtoja Kalajoki, Ylivieska...

???
?????
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja KYSYN:
Alkuperäinen kirjoittaja KYSYN:
Alkuperäinen kirjoittaja KYSYN:
Alkuperäinen kirjoittaja KYSYN:
Alkuperäinen kirjoittaja KYSYN:
Alkuperäinen kirjoittaja KYSYN:
Alkuperäinen kirjoittaja KYSYN:
Alkuperäinen kirjoittaja KYSYN:
Missä puhutaan suunnilleen näin: Mää kävin tännää mehtäsä kävelemäsä, huomena en taija viihtiä mennä.
?
?
?
?
Eikö tosiaan kukaan tiiä?
Lohtajalla? ("mehtäsä") Muita vaihtoehtoja Kalajoki, Ylivieska...

???
?????
Turku? Mä kuulema puhu vähä tai aika paljonki Turu murret, mut en mää vaa oo mittää huamannu..
Niijjoo ja ei hävettäis, tykkään murteista ^^
 
postaaja
Alkuperäinen kirjoittaja Ellida:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Ellida:
Murteethan ovat ihania! Mieheni valittiin muuten tänä kesänä kainuun ja koillismaan murremestariksi! =) :heart:

Niin ja vastaus kysymykseen, en häpeäisi.
Onnea murremestarille. :) Siellä päinhän on se kolmen j:n kaijjjaani. :D
Kiitos, välitän onnittelut! Mies siis puhuu koillismaan murretta, joka on hiukan erilainen kuin kainuun murre, mutta kuuluvat kumpikin savonsukuisiin murteisiin.
http://www.kainuunsanomat.fi/cs/Satellite?c=AMArticle_C&childpagename=KSA_newssite%2FAMLayout&cid=1194599047358&p=1192553151517&pagename=KSAWrapper
 
noh
Kerran olen yhden poikaystävän murretta vähän hävennyt.. ei sille voinut mitään :D Olen siis itse savosta ja poikaystävä oli pääkaupunkiseudulta ja tuli käymään vanhempieni luona. Se hänen puhetyylinsä vaan kävi niin pahasti korvaan siinä ympäristössä, poikaraukka kuulosti koppavalta ja ylpeältä vaikkei sitä oikeasti ollutkaan.
 

Yhteistyössä