Hei, mitäs mieltä olette (lapsen harrastuksesta)

Meillä on ex-mieheni kanssa 12-vuotias poika, joka pelaa jääkiekkoa. Tällä hetkellä kuukausimaksu on vajaa 200€, riippuen kuusta. Iän myötä maksut koko ajan nousee. Olen puhunut monta kertaa lasten isän kanssa, etten ole valmis laittamaan 5-vuotiasta pelaamaan suurten maksujen takia. Minä siis olen lähihuoltaja.

Nyt lasten isä soitti, että oli käynyt ilmoittamassa tämän 5-vuotiaan luistelukouluun. Asiasta ei oltu puhuttu aiemmin mitään. Hän vielä lisäsi, että jos poika myöhemmin haluaa, niin jatkaa sitten pelaamista ihan niin kuin isoveljensäkin. Sanoin, etten minä ainakaan ole valmis rahoittamaan toisenkin pojan pelaamista ja taas käyttämään siihen jokapäiväiseen kuskaamiseen kaiken aikani. Eksä oli vaan sitä mieltä, että turha siitä nyt on puhua, poika itse päättää sitten myöhemmin mitä tekee :O

Nyt olen aivan pihalla. Voiko oikeasti eksä viedä pojan harrastamaan ja laittaa minut maksajaksi sillä perusteella, että olen lähihuoltaja ja minun kuuluu maksaa kaikki lasten kulut?

4.9.12 tehty lisäys
Soitin elatusturvaneuvojalle ja asia on nyt ratkaistu. Se vanhemmista, kumpi lapsen ilmoittaa harrastukseen eron jälkeen maksaa kaikki harrastukseen liittyvät kulut. Voi olla, että sen kuultuaan mies muuttaa mielensä. Tiedän ettei hänellä todellakaan ole halua tai edes rahaa maksaa satoja euroja kuukaudessa, jos poika päättäisi jatkaa vielä luistelukoulun jälkeen jääkiekkoharrastusta. Nyt on vielä selvityksen alla se, että mitä kaikkia tietoja ilmoittautumislomakkeessa on.
 
Viimeksi muokattu:
[QUOTE="eee";27040679]Ei tietenkään sinua voi pakottaa tuollaista maksamaan. Jos eksä on pojan ilmoittanut, niin kai hän myös maksaa?[/QUOTE]

No tässä luistelukoulussa maksu on 85€/kausi. Sanoin, että sen voin kyllä maksaa (vai tarvisiko edes sitä maksaa), mutta pidemmälle vietynä jääkiekko on todella kallis harrastus, mutta eksä pitää sitä niin tärkeänä, koska on itsekin pelannut jääkiekkoa ihan liigatasolla.

Mihinköhän tästä asiasta kannattaisi ottaa yhteyttä ja miten hoitaa asia, etten vahingossakaan joudu maksumieheksi, jos poika sitten myöhemmin päättää harrastusta jatkaa?
 
rietas
Niin no, onhan se vähän ikävää toiselta kieltää kallis harrastus sen takia, että sisaruksen kallis harrastus vie jo rahat... Haluaako se nuorempi itse, ihan tosissaan, kokeilla tuota luistelua ja jääkiekkoa?
 
"vieras"
Vanhempi poikahan putkahtaa kohta sieltä loppupäästä ulos. Joko lopettaa tai pääsee sille tasolle, ettei vanhemmat maksa vaan seura maksaa pelaajalle. 15-16-vuotiaana jyvät erotellaan lopullisesti akanoista.
 
Niin no, onhan se vähän ikävää toiselta kieltää kallis harrastus sen takia, että sisaruksen kallis harrastus vie jo rahat... Haluaako se nuorempi itse, ihan tosissaan, kokeilla tuota luistelua ja jääkiekkoa?
Näin ajattelen myös itse. Silloin kun vanhin poika aloitti pelaamisen, niin oltiin vielä eksän kanssa naimisissa ja hän vakuutti, että maksaa itse kokonaan pojan harrastuksen ja on valmis ottamaan siihen tarkoitukseen vaikka velkaa, että poika saa harrastaa. Minut hän silloin lupasi vapauttaa kaikista jääkiekkoon liittyvistä maksuista. Toisin kävi eron jälkeen. Tässä on kuitenkin kyse eniten siitä, että mies haluaa viedä pojat pelaamaan, koska jääkiekko on hänelle tärkeää ja on hienoa sanoa muille, että meidän poika pelaa. Sen hän on itse sanonut.
 
[QUOTE="vieras";27040761]Vanhempi poikahan putkahtaa kohta sieltä loppupäästä ulos. Joko lopettaa tai pääsee sille tasolle, ettei vanhemmat maksa vaan seura maksaa pelaajalle. 15-16-vuotiaana jyvät erotellaan lopullisesti akanoista.[/QUOTE]

Joo, mutta lisäksi on se aika mikä siihen harrastukseen kuluu. Kaiken maailman talkoita, arvanmyyntiä, rakettimyyntiä, kauppojen inventaareja, toimitsijavuoroja... Puhumattakaan lähes jokapäiväisistä kuljetuksista.

Ja siis alkuperäinen kysymyshän liittyi siihen maksamiseen, että kuka maksaa?

Jääkiekko on koko perheen harrastus, joka vie rahat ja vapaa-ajan! Siihen en ole yksinkertaisesti enää valmis lähtemään. Toki esikoisen harrastus hoidetaan kunnialla loppuun.
 
"-enni-"
Lapsen tulee itse saada päättää ja miettiä, haluaako harrastaa ja mitä harrastaa.. Vanhempien tulee tukea, kuskata, huoltaa yms. ja rahoittaa lapsen harrastus, tietysti realiteettien rajoissa. Jos rahasi ei riitä lapsen harrastusmaksuihin, tee se tiettäväksi exällesi ja se että exä rahoittakoon harrastuksen.
Meillä 12- vuotiaan tytön joukkuevoimistelumaksut ovat puolelta vuodelta n.1000 euroa. Se on iso raha, mutta minä olen valmis sen maksamaan, jos lapsi on löytänyt itselleen mieleisen harrastuksen. Lähes joka arki-ilta menee lasta kuskatessa, mutta aika aikaansa, istutaan kiikkustuolissa sitten vanhana :)
 
[QUOTE="-enni-";27040841]Lapsen tulee itse saada päättää ja miettiä, haluaako harrastaa ja mitä harrastaa.. Vanhempien tulee tukea, kuskata, huoltaa yms. ja rahoittaa lapsen harrastus, tietysti realiteettien rajoissa. Jos rahasi ei riitä lapsen harrastusmaksuihin, tee se tiettäväksi exällesi ja se että exä rahoittakoon harrastuksen.
Meillä 12- vuotiaan tytön joukkuevoimistelumaksut ovat puolelta vuodelta n.1000 euroa. Se on iso raha, mutta minä olen valmis sen maksamaan, jos lapsi on löytänyt itselleen mieleisen harrastuksen. Lähes joka arki-ilta menee lasta kuskatessa, mutta aika aikaansa, istutaan kiikkustuolissa sitten vanhana :)[/QUOTE]

Pikkuisen eri mieltä olen. Ei yli varojen pidä elää. Ja toisaalta vanhemmat ovat ne, jotka päättävät, mihin perheen rahat käytetään.
 
  • Tykkää
Reactions: S. Donald
jaadajaada
Kannattaa käydä lastenvalvojalla lasketuttamassa elatustuki uudelleen ... Siellä katsotaan kummankin tulot ja menot ja lasten menot ja harrastuksen menot.. Jos lasten harrastusten summat nousevat niin voit saada elatustukea lisää tai sitten et mutta siellä lasketaan kummankin vanhemman elatusvelvollisuus tuloihin nähden....
Ja ehkä siellä eksäsi saa kuvan sinun rahallisesta tilanteestasi kun käytte läpi pakolliset menot ja summat mitä lapsien elatukseen oikeasti menee..
 
[QUOTE="vieras";27040787]Olen kuullut, että varusteita ei juuri säästellä, menevät kiertoon ja esim luistimet kuluvat loppuun mailoista nyt puhumattakaan, kun enemmän kuin leikillään pelataan.[/QUOTE]

Ei todellakaan varusteita jää. Monet suojukset löystyy tai hajoaa ainakin esikoisen käytössä. Luistimet ovat kauden jälkeen roskiskunnossa. Maila hankitaan pari kertaa vuodessa, hinta 150-200€ /kpl. Turnaukset maksaa erikseen. Esim. tältä viikonlopulta tuli erillinen lasku 150€ ja elokuun alussa oli kiekkoleiri 195€. Nämä kaikki siis kuukausimaksujen lisäksi.
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa käydä lastenvalvojalla lasketuttamassa elatustuki uudelleen ... Siellä katsotaan kummankin tulot ja menot ja lasten menot ja harrastuksen menot.. Jos lasten harrastusten summat nousevat niin voit saada elatustukea lisää tai sitten et mutta siellä lasketaan kummankin vanhemman elatusvelvollisuus tuloihin nähden....
Ja ehkä siellä eksäsi saa kuvan sinun rahallisesta tilanteestasi kun käytte läpi pakolliset menot ja summat mitä lapsien elatukseen oikeasti menee..
Käytiin jo 1.8.12 lasketuttamassa uudelleen eksän toiveesta. Lopputulos oli se, että hän ei maksa minulle mitään, vaan saan Kelan elatustuen.
 
"-enni-"
Pikkuisen eri mieltä olen. Ei yli varojen pidä elää. Ja toisaalta vanhemmat ovat ne, jotka päättävät, mihin perheen rahat käytetään.
Ei yli varojen tietenkään. Laitoinhan tuohon, että kustantaa lapsen harrastuksen rahavarojen sallimissa rajoissa. Mutta jos lapsi päättää, että haluaa harrastaa elämässään vain ja ainoastaan jääkiekkoa, niin onko sinulla sydäntä sanoa EI. Ei, koska äiti ei jaksa kuskata, ei myydä arpoja yms., onko sinusta sanomaan ei. Tietysti, jos tällä pönkitetään vaan exän egoa, niin asiahan on ihan toinen ja silloin exän kuuluukin huolehtia koko rumbasta kuljetuksineen, talkootöineen ja maksuineen.
 
jaadajaada
no se on kuitenkin sen vajaa 300€ ja tulee varmasti tilille... Mutta sitten teidän pitää lasten kanssa keskustella harrastuksista mihin on varaa ja mihin ei. Jos mies ilmoittaa lapsen johonkin niin hän myös maksaa sen... Tästä voit vielä käydä keskustelemassa lastenvalvojalla jotta hän ottaa mieheesi yhteyttä ja ilmaisee selvästi ettei voi lapsia ilmoitella ilman että maksaa myös...
Itse ohjaisin lapset johonkin halvemman harrastuksen pariin kuten salibandy yms jos rahat olis tiukalla
 
"vieras"
Siis jos lapsen isä haluaa lapselleen tietyn harrastuksen ja lapsi haluaa myös niin tottakai isä maksaa. Ei sinun tarvitse osallistua moiseen. Tietysti, jos lapsi kovin innoissaa niin toivottavaa on, että äitikin tulee sen kuljetuksen muodossa, mutta maksut isälle tietysti. Isä on ilmoittanut niin ei sinun tarvitse välittää siitä maksusta mitään ja isä tietysti hankkiin varusteet, jos aikoo lapsen sinne harjoituksiin viedä.
 
[QUOTE="-enni-";27040934]Ei yli varojen tietenkään. Laitoinhan tuohon, että kustantaa lapsen harrastuksen rahavarojen sallimissa rajoissa. Mutta jos lapsi päättää, että haluaa harrastaa elämässään vain ja ainoastaan jääkiekkoa, niin onko sinulla sydäntä sanoa EI. Ei, koska äiti ei jaksa kuskata, ei myydä arpoja yms., onko sinusta sanomaan ei. Tietysti, jos tällä pönkitetään vaan exän egoa, niin asiahan on ihan toinen ja silloin exän kuuluukin huolehtia koko rumbasta kuljetuksineen, talkootöineen ja maksuineen.[/QUOTE]

Poika ei ole koskaan itse maininnut harrastuksesta. Esim. sählystä tykkää (kavereiden ja veljen kanssa) kuin hullu puurosta. Sitä olin pojalle ajatellut jossain vaiheessa, kun siitä kerran tykkää. Eksä sitten päätti toisin, koska HÄN ei henk. koht. arvosta kyseistä lajia. Sählyharrastuksesta kävimme joku aika sitten eksän kanssa keskustelua.
 
ere
No aika epäreilua se on pienemmälle, jos ei pääse pelaamaan, vaikka isompi pääsee.
Joko otat molemmat pois sieltä pelaamasta tai sitten mielestäni kummankin pitäisi päästä pelaamaan.
 
No aika epäreilua se on pienemmälle, jos ei pääse pelaamaan, vaikka isompi pääsee.
Joko otat molemmat pois sieltä pelaamasta tai sitten mielestäni kummankin pitäisi päästä pelaamaan.

Kiitos näkökulmastasi :) Isompi on kuitenkin harrastanut jo 7 vuotta ja pienempi olisi vasta aloittamassa. Eikä edes lapsen itsensä toiveesta, vaan isänsä. Toki varmaan tykkää siitä, en sitä epäile, mutta kuten aiemmin mainitsin, niin esim. sähly olisi saattanut olla ihan yhtä mieluinen, jopa mieluisampi.
 
"Ccc"
Ei todellakaan varusteita jää. Monet suojukset löystyy tai hajoaa ainakin esikoisen käytössä. Luistimet ovat kauden jälkeen roskiskunnossa. Maila hankitaan pari kertaa vuodessa, hinta 150-200€ /kpl. Turnaukset maksaa erikseen. Esim. tältä viikonlopulta tuli erillinen lasku 150€ ja elokuun alussa oli kiekkoleiri 195€. Nämä kaikki siis kuukausimaksujen lisäksi.
Miksi ostatte noin kalliita mailoja alle 100 saa hyvän. Ei noin nuori tarvitse huippuvehkeitä. Riippuu missä pelaa onko lätkä kallis. Meillä koko kausi on 150€. Kolme jääaikaa viikossa.
 
"Sirkkeli"
Se kuka keskustelematta ja sopimatta toisen kanssa lupaa, se myös maksaa.
Meillä isä lupasi ratsastuksen tyttärelle, jonka olin edellisenä päivänä evännyt vaikean sijainnin ja rahan takia. Lupas seuraavana päivänä tytölle, että saa aloittaa siellä niin kuin kaverinsakin. Mutta oli ajatellut, että tuskalla ja hiellä säästämäni opiskelutrahat tytön tililtä käytetään siihen. Ei käytetty. Tytön isä on maksanut jo pari vuotta yksin ratsastusta. Ja vinkuu, kun en voi osallistua ajokortittomana kyydityksiin.
 

Yhteistyössä