Heinäkuun Hellemasut -15 *kesäkuussa*

Astrea, mulla on pariin otteeseen ollut jäätäviä kipuja vasemmalla alavatsalla, jos olen seissyt niin ne on vetäneet kaksin kerroin ja suunnilleen vedet silmiin. muutamassa minuutissa helpottaneet. Kuulemma kasvu&venymiskipuja. Sellaista kirvelyä, venymistä, vaikea kuvailla.

Jos nyt menisi niin kuin keskimmäisen kanssa, meillä olisi vauva ensiyönä. Koko yön migreeni, 8:30 otin gramman panadolia. Alkoi jäätävät supistukset 5min välein kun pääsin sänkyyn, kun lääke alkoi auttaa se vei terän supistuksilta ja pääkivun pois, edelleen supistaa silti.
Tänään pakkaan kyllä sairaalakassin, unohdin miten paljon supistukset voikaan sattua :D
 
Aattelin ottaa varman päälle ja soitin neuvolaan kun oli sopivasti soittoaika. Ensin täti ehdotti aikaistaa lääkärikäyntiä huomiseen(oikeasti torstaina) mutta kun hänelle ei olisi päässyt huomenna niin todettiin että seurataan tilannetta kotona. (Otti ehkä enemmän asiaksi, sen huhtikuisen sairaalareissun ja silloisten pikkukeskos uhkailujen takia) Jos kipuihin alkaa tulla kestoa (n.1min) tai enemmän säännönmukaisuutta niin synnärille näytölle. Rehkimiset kehotti jättämään muille ja ottamaan enemmän levon kannalta. Laskeskelin kestoja niin heiluu 4-10s välillä, ei siis varmaankaan tee mitään. Kiputaso on ollut vain ilkeää, ei lamaannuttavaa. Kun nyt parikin viikkoa vielä tuolla pysyis niin olisin tyytyväinen. Vuoto on ollut vetistä valkovuotoa ja sekin enemmän vetistä ja vähemmän valkoista.
 
Täällä käyty kättärillä liikelaskennassa. Kotona Mölli oli koko aamun tosi hissukseen, mut kättärillä se alkoikin onneksi mölyämään normaalisti :love: Pyysin hoitajaa tsekkaamaan mahan päältä että onhan Mölli vielä pää alaspäin, mutta eipä hoitaja löytänyt päätä ollenkaan vaikka kouri mahaa kyllä niin pirun kovakouraisesti että, niin katottiin ultralla ja siellähän se pää alaspäin vielä majaili.

Nyt ton runsaan ronkkimisen seurauksena ajomatkalla kotiin alkoi tulla tosi epämukavia kouristuksia ja vihlontaa mahassa ja tuntuu että koko lantio sekä alaselkä on tulessa ja särkee niin maan perkeleesti. Ehkäpä tää tästä voisi kehittyä johonkin suuntaan :cautious:
 
Tänään oli neuvola ei mitään ihmeellistä kaikki kunnossa. Varattiin seuraava neuvola viikon päähän siitä kun on leikkaus.

Huomenna äitiyspolikäynti... Ilmeisesti sektio info siis... en tiedä tehdäänkö jotain muutakin.

Huh kun tämä lämpö tekee mut entistä nuutuneemmaksi... kivaahan se on kun on kesä ja helle mutta tämän mahan kanssa vähän turhan raskasta.

Ipna 38+1
 
Pikainen päivitys tähän väliin :) Vaipat pyörii koneessa, rintapumppu ja tuttipullot on pesty, ne täytyy vielä keittää. Nyt lähdetään esikoisen kanssa hakemaan vaatelaatikoita ja hoitoalustaa varastosta. Kevyt pesänrakennusvimma iski kun palattiin reissusta :)

Nipistelyistä ja oloista. Mulla oli tosiaan sitä supistelua perjantaiaamuna, juur sellaista aaltoilevaa ja sen jälkeen on vihlonut ja etenkin painanut alavatsalle. Myöskin vatsa on tipahtanu ja liikkeet selkeesti vähentyneet joten oletan, että Muikku on tuupannut päänsä nyt lähtöasemiin. Vielä reilu viikko seuraavaan polikäyntiin ja luulenpa että nyt saa iltaisin aloittaa jo liikelaskennat, koska niin hiljaista on välillä. Tosin tänäänkin on vielä tuntunut ihan kuin pylly olisi vaihtanut vielä puolta. Mutta tosiaan aika erilaiseksi veti olot ihan yhdessä yössä, kirjaimellisesti.

Tsemppiä Viliinalle!

Päivittelen illalla vielä syntyneet listaan, mutta kukas ottais ensi kuun listan hoitaakseen? Näillä oloilla en itse uskalla luvata listan päivitystä.

Anskutin ja M 36+4
 
no ei tuu meille tänäyönä vauvaa :D torstaina olisi lapsilla urheilukisat, ja pe on toimitus kehdolla ja tuplilla <3 päädyin hankkimaan kesän ajaksi baby joggerit city mini doublet, sitten syksyllä kun on kesän reissut on käyty niin en usko että enää tarvitaan.
tuo metrin pitkä 4v mahtuu hyvin, vauva matkustaa pehmeässä kopassa ja rattaat kasaantuu tosi littanaksi.
uskaltaiskohan viikonloppuna ikeaan, nappaisi vaikka pikkusiskon ja veljen mukaan seuraksi ja pääsisi ilman lapsia. kuulostaa houkuttelevalta..
 
Ja täällä ollaan myös edelleen yhdessä osassa.. Jokaisena päivänä viikon 35 jälkeen oon kuvitellut että "ihan kohta syntyy" ja nyt tosiaan paukkuu pian se hohdokas 40+0 niin enpä jaksa enää uskoa että ennen laskettua syntyy. Eikä se toisaalta haittaa, mutta kun vauva on jo luultavasti viikossa napannut jälleen sen perus kasvulukeman n.200g, niin nyt se olisi about 3700g ja mulle se riittää merkiksi terveestä vauvasta. Kiitos, voisiko syntyä :whistle:

Tänään siis 39+4 ja sen verran tuosta painosta, että mähän olin reilusti alipainoinen ku tulin raskaaksi ja nyt jos painan about 70kg niin melkolailla 20kg uskon että painoa tulee kokonaisuudessaan. Enkä muuten stressaa, kuin se synnytys ja vauvan terveys. Terkka kyseli viimeks olinko herkutellut, mutta kun mun herkuttelu on sitä että syön rivin suklaata ja illalla ehku kaks lisää. Ei paha? Tai teen lättyjä ja syön kolme vuorokauden aikana. Pizzaa söin raskauden puolivälissä kun iski himo :whistle: Ja satunnaisia hampurilaisaterioita oon syönyt viikon aikana kerran tai pari. Eikä siis eroa mun normaalista ruokavaliosta millään, nyt vaan näemmä turvottaa ja mun jalat on yhtä kokoa kasvaneet suuremmiksi mitä olivat aikoinaan ja lenkkeilyä ollaan harrastettu melko hyvin tässä, eli laitan kyllä kertyneen nesteen piikkiin, sanoi kuka ja mitä tahansa..:cool:

Ihana kuulla, että muut poksuu täällä ja synnytyskertomukset on ihania lukea! Oon niin paljon helpottuneemmassa tilassa, kun jollain menee edes vähän samaan tyyliin synnytys mitä oon itse itselleni uumoillut. Kuvittelen siis jo valmiiksi että kaikki menee aluksi hyvin, mutta lopulta kipu yllättää ja vauva syntyy usean tunnin ponnistelun jälkeen. Luottavaisin mielin siis, jep jep.

Tämän hetken tuntemuksia mulla on vain kamala paineen tunne, eilen kastui pökät kolmesti hiestä tai hien tapaisesta, mutten usko olleen lapsivettä.. Makea haju seurasi koko päivän ja kaverini (sairaanhoitaja) sanoi että voisin seuraavana päivänä tehdä siteellä testin. Eli tämän päivän projekti on selvillä. Illalla olin 100-varma että yöllä tai aamulla käynnistyy, mutta kello on nyt 06.07 ja edelleen istun sängyllä ylivirkeänä, ilman mitään tuntemuksia (paitsi vatsaan sattuu vähän ja mahassa kiertää) niin enpä usko että tänäänkään meille vauvaa tulee.

Winny ja 39+4
 
Onnittelut vauvansa synnyttäneille! Ja tsempit kärvistelijöille!

Täällä vaapun lantio/jalka kipuineni. Ollaan kokeiltu 3 ässät moneen kertaan ja ei muuta tulosta kuin lantio/jalat kipeytyy. Myös turvotus rantautunut tänne. Toisen käden sormet pistelee ja tunnottomat vähän väliä. Iltaisin silmäluomia myöten tuntuu, että turvottaa.

Alkanut ahdistaa ajatus sairaalaan menosta. Muutenki pelkään sairaaloita, niin ikävöin jo valmiiksi kotia. Mut pakkohan siellä ainaki se pari yötä aina olla riippuen omasta ja vauvan voinnista.

Eipä vauva ole ilmoitellut olevansa tulossa, niin varmaan elokuussaki saa mahan kanssa lyllertää.

Kärsivällisyyden menettänyt R ja mahan vallannut 39+2
 
Riikkunen mua ahdistaa sairaalat myös... ja nyt sektion takia joutuu olemaan pidempään siellä :(.

Esikoisen synnytyksen käynnistymiseen mulla autto se että olin jo luovuttanut. Olin menossa elokuviin kun seuraavalle päivälle oli varattuna yliaikaiskäynti ja annoin mihelle luvan mennä pelaamaan golfia. No ylläri pylläri kaiken sai perua kun vauva päätti syntyä. Kuopuksesta en sitten stressanut niin syntyi päivää ennen laskettua. Mulla ei mikään ole ennakoinut synnytystä ja molemmat on käynnistyneet vähän niin kuin yllättäen. Nyt sitten toivon ettei tämä käynnisty itsekseen koska sitten tulee hippasen kiire lähtö sairaalaan vauvan asennon vuoksi.

Tänään äitiyspolikäynti saa nähdä mitä siellä tehdään....

Tsemppiä kaikille jo vauvan saaneille ja mahan kanssa kärvisteleville!

ipna 38+2
 
Mä oon alkanut suunnitella tekemisiä niin ei pitkästytäniin kovasti. Vähän ennen la ois suomipopfestarit, jaksaiskohan sinne rymytä kuuntelemaan. Meiltä on sinne kävelymatka nimittäin :) sitten on sovittu sinne Ähtäriin reissua, lasten kyläilyjä jne.

Pääkipua kesti vuorokauden, odotan sitä hetkeä kun saa ottaa muutakin kuin panadolia, koska ei se auta hyvin. Nyt jännittää nousta sängystä että alkaako taas.. Lapset on kesärytmissä, nukkuvat yli yhdeksään ja on omatoimisia aamupalan suhteen ja katselevat aamupiirretyt-saan loikoilla rauhassa hereillä sängyssä :)
 
Tässäpä ois nyt hyvin aikaa runoilla synnytyskertomusta . Pojunen nukkuu rinnan päällä enkä ite uskalla liikahtaa mihinkää saati laittaa silmiäni kiinni . Toinen itkeskelee ilmeisesti masuaan ku meinaa nukkuminen olla vähä levotonta. Tosin viime yönä nukkui 6tuntia ! Nyt nukkuu mahallaan ni on taas rauhallinen.

Mutta palataan viikonloppuun . Lauantaina olin vielä erään orkesterin keikalla ja illalla tuliki seisottua ja käveltyä 4tuntia putkeen ilman istumistaukoja (okei,kerran kävin vessassa!). Yöllä heräsin pariin napakkaan supistukseen mut nukahin samantein uudestaan. Sunnuntaina supistuksia tulikin sit aamusta lähtien lievinä, iltaa kohden voimistuen. Levossa tuli 10min välein ja liikkellä ollessa 4min välein eli ei säännöllisesti. Muksut vietiin kuitenki mummolaan yöks ettei yön aikana ketää tartte juoksuttaa jos lähtö tulee . Puolen yön jälkeen lähettiin sit sairaalaa kohti ja autossa supistusten väli harveni entisestään . Mentiin kuitenki näytille, olin 3cm auki ja saatiin jäädä osastolle nukkuu kipupiikin avulla ku koin etten kotona panadolin avulla unta saa. Pari tuntia kerkesin torkkuu ku alko kipeet ja säännölliset supistukset muutaman minsan välein. Siirryttiin saliin ja käyrän oton jälkeen pääsin ammeeseen, jossa oli ihana lillua . Seittemän aikaan tulin pois ammeesta ja sit alkoki olla jo aika tuskasta. Jonku puudutteen sain jonka avulla vähä torkahinki. Jonku toisen puudutteen sain tunnin päästä tosta helpottamaan ponnistuskipua ku olin 8cm jo auki. Tästä ei ollu kyl mitää apua . Supistuskipu oli järkkyä ja ponnistuskipu myös!! Ois tehny mieli itkee, huutaa, kiljua ja repiä kaikki mistä kiinni sai. Tuntu etten osaa hengittää enkä ponnistaa. Ois tehny mieli ponnistaa ku kätilö käski hengittää ja toisin päi. Lopulta pää synty ja kivut hävis hetkeks. Varmaa pari minsaa siin huilailtiin ennen ku loppu vartalo synty seuraavan ponnistuksen aikana . Ponnistusvaihe kesti 10min.

Että semmonen seikkailu. Nyt ollaan saatu olla rauhassa osastolla ku ei ees huonekaveria oo. Hoitaja pistäytyy oikeestaan vaa vuoronvaihdon yhteydessä . Tsemppiä kaikille kellä koetus vielä edessä päin!
 
Kun näitä synnytys tarinoita lukee alkaa harmittamaan kun en pääse vielä kerran kokemaan alatiesynnytystä :(... on se kuitenkin jotenkin maaginen juttu vaikka sattuuhan se. No tällä kertaa näin.

Sektio info käyty eikä siellä mitään ihmeellistä ollut. Käytiin läpi valmistautuminen... edellisenä päivänä soitan osastolle ja tiedustelen sektio ajan jos ensimmäinen aika niin aamulla 7:30 labroihin ja sieltä osastolle valmistautumiseen. Leikkauspäivä menee lähinnä sängyssä maaten ja sitten seuraava päivänä liikkeelle. Jos kätilöitä on vapaana niin vauva tuodaan mulle heräämöön ja siellä kokeillaan ensi imetykset muutoin vauva on isän kanssa osastolla jossa odottelevat minun saapumista sinne (n. Puolitoista tuntia pitävät heräämössä). Toivon että kaikki menee hyvin ja pääsen n. 2-3 yön jälkeen kotiin. Jos vastaa mulle tehtyä lapraskopiaa (toinen munasarja poistettu ison dermoidikystan kera kun teki munasarjaan kuolion) niin siitä toivuin suht nopsaan. Tosin tuo on avoleikkaus että en tiedä miten toipuu....

Tietysti tässä voi olla riski että synnytys lähtee ennen tuota käyntiin, mutta toivotaan ettei niin käy...
 
Onnea kaikille vauvansa jo saaneille! :love:

Eilen kävin äitipolilla synnytystapa-arviossa.. oli kyllä melkoisen turha reissu täysin tunarin lääkärin takia! :mad: Sen verran selvisi että painoarvio ois nyt reilu 3400g. Ennen laskettua aikaa ei aleta ainakaan käynnistämään. Mut sovittiin sitten ensiviikon torstaille (tuolloin 39+6) uusi painoarvioultraus.
Se (mies)lääkäri oli varmaan paperinsa saanu jostain kirjekurssin kautta..! Ihme hissukka, josta ei meinannu mitään selvää ottaa ja vaikutti, ettei osaa ees sitä ultralaitetta käyttää. Jäi itselle fiilis, että näinköhän se painoarvio on ees sinne päinkään.. Ja sit kun teki sisätutkimuksen, niin siinäkin sekoili mittojen ja sun muiden kanssa! Neuvolakortista sitten luin, että kanavaa ois 3cm jälellä, pehmentyny ja 1,5cm auki koko matkalta.
Kätilön kanssa kun sovittiin uutta aikaa, niin sanoin ihan suoraan, että siihen sitten toinen lääkäri, kiitos! Oli kyllä se kätilökin aika pahoillaan olevan oloinen..
Toivottavasti ei tarvii enää ko. lekuriin törmäillä. Ja pitää laittaa synnytystoiveisiin että tuo ei osallistu millään lailla minun hoitoon. Jäi niin epäluottavainen olo..

Voinnissa ei muuten muutoksia. Harkkasupistuksia silloin tällöin, mut muuten olo mitä mainioin. :) Jotenkin voinnin vuoksi en osaa yhtään asennoitua, että lähtö voi tulla koska vaan, kun LA:kin on jo ens viikolla! :eek: Mies on vakaasti päättänyt, että tää syntyy 13.7, kun silloin ois hänen synttärinsä. Saas nähdä kuinka käy. Oishan siinä miehelle varmasti maailman paras synttärilahja. :love:

Mut nyt lapsille iltapalat sun muut. Jaksamisia kaikille!

Susunasu 38+4
 
Moikka! Olipa jännä tilanne kun en eilen illalla ja tänään aamupäivällä päässyt lainkaan tänne vaan kertoi että IP-osoite on estetty. Noh, nyt pääsen päivittämään :)

Onnea Viliinalle pojasta :) Se on kyllä käsittämätöntä miten pahoin se kipu voi vetää paniikkiin, mutta hyvä, että lopulta kaikki on hyvin.

Käytiin tänään tekemässä vielä viimeiset ostokset vauvan hoitopisteeseen ja muitakin tarpeita tarttui mukaan. Nyt voi sitten vaan keskittyä niiden paikalleen laittamiseen. 4 tuntia ostoksilla olikin aika koettelemus ja koko loppuillan on alkanut supistaa jos on vähääkään liikahtanut mihinkään. Mutta toisaalta kun rv37 alkaa ylihuomenna, niin antaa supistusten tulla jos ovat tullakseen. Ihan kohta mä oon valmiskin niihin :D Melkein itseasiassa sais syntyä tällä viikolla kuin ens viikolla. Tällä viikolla on vielä päivähoitoa ja siten esikoisen hommat helpompi hoitaa. Ens viikolla ei ole päivähoitoa ja mummot on vielä töissä...Plan B on vielä kehittelyn asteella :D

Mies tosin ilmoitti, että hän haluais lähteä kokeilemaan uudella autolla ajelua vähän kauemmas ja haluais mennä Tuuriin :LOL: Siis just se paikka johon mä aattelin vielä lähteä (y) No se voi hyvin olla, että ens viikolla mennäänkin semmoiselle perheretkelle, jos olot antaa myöden. Ja ainahan siellä voi vaan istua kaffilassa ja antaa loppuperheen kiertää :p

Kaikenkaikkiaan siis olo on tällä hetkellä sellainen, että yli 12 tunnin päähän suuntautuvia varmoja suunnitelmia en enää tee. Kaikenlaista on sovittu, mutta jokaisen kohdalla oon todennut "Mutta sen näkee sitten". Tänään tais tulla vähän limatulppaakin...

Olisiko joku innokas ottamaan uuden pinon hoitaakseen?

Anskutin ja Muikku 36+5
 
Onnea viliina ja kaikki muutkin vauvan jo maailmaan saattaneet!! <3

Täällä on vihdoin raskaus alkanut tuntua. Viikolla 37 kävelin vielä yli 80km ja viime to pyöräilinkin 21km, mutta pe alkoi olo muuttua ja siitä asti oon alkanut hengästyä todella pienestä ja syke nousee helposti. Äsken olin koiran kanssa 4kmn kävelyllä ja syke oli ajoittain tasaisella 4 kmn tuntivauhdissa 140, kun se ennen raskautta huiteli niissä lukemissa juostessa tai kunnon vauhtia pyöräilessä. Noh, leposykekin on raskauden myötä noussut 50 --> lähes 100. Lisäksi tohon sykkeen kohoamiseen liittyi selkeää huonovointisuutta ja välillä oli pakko pysähdellä. Eilen käytiin vauvan kanssa ylimääräisessä kontrolliultrassa erään kauan sitten sairastamani sairauden vuoksi. Vauvalla oli kaikki hyvin ja kokoa nyt arviolta 3.2kg eli kaipa tollanen yli kolmen kilon möhkäle voi hiukan johonkin sisäelimiin painaakin ja sitä kautta hengästymistä tuottaa. Tänään poksuu viikot ja nyt menossa 38+0.

Nohmu ja Untuvapallo
 
Onnea Viliina!!

Mulle ilmoitti tää sivusto kans aamulla että IP-osoite on estetty! Kauhulla mietin että onko mun tunnukset urkittu tai oonko eilen kirjoittanut muka jotain mitä ei saisi :ninja:

Mä luultavasti oon viimeisiä täällä mutta kun käytän pääasiassa puhelinta enkä tietsikan kautta tätä niin päivitykset olis hankalia (n)

Susunasu, tuota mäkin jännään että kuinka asiantuntevan lääkärin saan torstaina! Silloin ekas lääkärin vastaanotos mä olin hyvin tyytymätön asiantuntevuuteen ja vaikka oli naislääkäri niin olipahan kovakourainen! Toivon todella että nyt olis parempi paikalla, vaikka kesä onkin.

Nohmu, mulla kans sykkeet nousee todella pienestä! Välillä on päiviä että pystyn kävelemään normisti ja taas toisena päivänä pöydän kattaminenkin ottaa voimille ja hengästyttää hikeen asti! Se on ollut vaikea hyväksyä itessään että ei vain pysty!

Tää päivä on ollut parempi vihlomisten suhteen, vain pari vihlaisua mutta kävely aiheuttaa maitohappomaista puristusta ja pariin otteeseen on tullut oksettava olo. :sick:

Kyllä tämä tästä eikös juu :ROFLMAO:
 
Koko päivän lyhyitä harkkasuppareita, ei satu mutta puristaa mahaa ja puristaa palleaan tms että hankala hengittää silloin. Ennen sunnuntaita ei tarvis syntyä, ja seuraavana vloppuna tulee vieraita että ei silloinkaan kiitos :D
On kyllä raskasta olla päivät lasten kanssa kotona, nyt pitää jo myöntää, ei ole ihan kunto ja hermot entisellään
 
Onnea kaikille synnyttäneille!! <3 ja tsempit vielä odottaville!

Anteeksi, en saa nyt päivityspyyntöä punaisella mutta voin käydä muokkaamassa kun pääsen koneelle. MUTTA

meille syntyi eilen täyden kympin mustatukkainen peikkolapsi! :D <3 en halunnut millään tippakäynnistystä kun minulla on kova piikkipelko, joten siirrettiin vielä melkein viikolla eteenpäin, kun käynnistys oli alunperin viime keskiviikkona.

Eilen tippa laitettiin, eka supistus, vedet pläsähti ja 1,5h ja eka ponnistus ja se oli siinä! :)

Poika syntyi siis viikolla 39+1, 30.6. Klo 12.23, 3890g 50cm.

Tulen kertomaan vielä kuuluisia möläytyksiä synnytyssalissa :D kunhan kotiudutaan. Mut jes, ei yhtään tikkiä! Kaikki hyvin :)

Terv. Crea ja poika 1pv <3
 
  • Tykkää
Reactions: Terhitär ja Zeni
Huomenta. Nyt ollaan kotona. Päästiin kotiin 30.6. Huh. Yli viikon olin sairaalassa... ihanaa olla kotona ja terve vauva kainalossa. Synnytys kertomus on 4 sivuinen huh. Mulla oli vakava kohtutulehduksesta joka siis huomattiin kohonneilla tulehdusarvot llä ennen kun sektioon päädyttiin. Diagnoosi kiireellinen keisarinleikkaus vaikka ihan normaali se silleen oli mies mukana jne... mut kyl kun miettii jälkeenpäin niin aika hurjassa kunnossa olin. Niitä kohtukipuja en unohda koskaan. :( Tässä näkee että kaikki ei mee niinkuin elokuvissa... mutta palkinto tästä kaikesta on tämän kaiken arvoinen. Vauva kotiutunut hyvin ja nukkuu isännän kanssa tyytyväisenä. Kiva lukea teidän muidenkin kuulumisia... jänniä aikoja teillä muilla edessä. ❤❤
 

Yhteistyössä