*Helmikuun Hehkeät 2011, JOULUKUU*

Hei taas!

Pitää tulla vähän kuulumisia kertomaan, eli päivystyspolilla vietin koko aamun ja lopputulos oli se, että kaikki vaikuttaisi olevan ok mutta sain saikkua 2 viikkoa eteenpäin eli äippäloman alkuun asti. En sitä pyytänyt, lääkäri vain totesi että ehdottomasti pitää levätä ja kun vielä kuuli missä olen töissä, ihmetteli että oon näinkin pitkään jaksanut. :) Verikokeita otettiin, jalan laskimot ultrattiin ja sitten lopuksi vauvakin vielä ultrattiin. :) Tämä nivuskipu ja mustelmat johtuu lääkärin mukaan siitä, että kohtu painaa laskimoita eikä veri pääse kunnolla kiertämään... Pääasia, että kaikki kuitenkin hyvin. :)

Musta tuntuu tosi haikealta ja oudolta ajatella, etten mene enää töihin. Toisaalta ihanaa, mutta työkavereita ja työntekoa tulee jollain lailla ihan kauhea ikävä. Oon tykännyt olla töissä, kun on ollut joka päivä jotain järkevää tekemistä, saa vähän liikuntaa ja mieli on pysynyt virkeänä. :) Vaikka onhan se työnteko ollut tosi raskastakin. Nyt sitten vaan rentoudutaan ja levätään. Vaikka oon mä jo kyllä suunnitellut kaikkea, mitä teen, mm. vaatehuone ja keittiön kaapit pitää siivota ja järjestää ym. mukavaa :p

Blue76: Mulla tuli kans sellanen olo eilen että pitäisi jo ruveta valmistelemaan kaikkea vauvaa varten, kun eihän sitä tosiaan tiedä koska se päättää syntyä. :) Vaikka vielä tosi pieni onkin jos nyt syntyisi, ja sairaalassa joutuisi olemaan varmasti kauan aikaa. Eilen rupesin vauvan vaatteita pesemään ja sama rumba jatkuu tänään, kestovaippojakin pitäisi pestä + kaikki pyyhkeet, liinavaatteet yms.

May85: Ymmärrän sun ajatuksen tosi hyvin, ja olen kanssasi kyllä samaa mieltä. :) MJasussa vauvan on hyvä olla, ja kyllä se sieltä tulee sitten kun on valmis, tosiaan eri juttu jos on jotain ongelmia tai menee kauheasti yli lasketun ajan. En mä ainakaan toivoisi, että vauva vielä syntyy, eikä vielä viikolla 36:kaan... mielellään saisi pysyä masussa mahdollisimman pitkään. :) Vaikka voin kuvitella, että loppuajasta alkaa mammalla olla tuskaiset oltavat :D

Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille! :) Ja tosiaan, tämähän on tämän vuoden viimeinen viikko!

~ Merve ja masupoika 33+0
 
May,Samaa mieltä siitä että masussa vauvan paikka on jahka on viikot täynnä,mut sitä en sit tiiä allekirjotanko et tulevat kun ovat valmiita. Ei meidän poika ainakaan tehny elettäkään:D 2 viikkoa meni yli,eikä edelleen osottanut merkkejä...sillon kyllä nyppi. Mut joo...ymmärsin kyllä mitä ajoit takaa:)

Merve,Hyvä ettei mitään vakavempaa ilmennyt,hyvää sairaslomaa!!

Jotain muutakin piti kommentoida,mut tuuli vaan viuhuu korvien välissä:xmas:

Mulla oli neuvola...painoa oli tosiaan nyt tullu,ihmekös tuo:p mutta nlan täti oli ihan tyytyväinen nousuun...sf mitta 29,eli siihenkin oli senttejä tullut ja nätisti menee omalla käyrällä keskikäyrän alapuolella. Hemppaa ei katottu. Sykkeet hyvät,raivotarjonta,pissa puhdas. Mut verenpaine oli hiukan koholla... ei nyt pahasti,mut pitäs kotona sen verran mitata et onko sama homma kotosalla. En jaksanut tänään kaivaa mittaria esiin,mut huomenna otan asiaksi.
Sokerit edelleen olleet ok.

Säynävä pyllännyt taas peppuaan nahasta läpi niin että tuskanhiki valuu iteltä... öisin usein jomottelee koko alaosastoa,reisiä,mahaa,selkää....mut muuten ok. Kävely alkaa nyt taas oleen tuskaista. Saasnähä,miten mun liikkumisen kohta käy..

Repa ja säynävä 33+2
 
Voi että mitä uutisia! Onnea happihyppy jouluvauvasta, suloinen "Kalle" teille syntyi ;) Tsemppiä alkuvaikeuksiin, jospa pieni kohta jaksaisi jo syödä itse.

Blue: Meillä oli vähemmän ikäeroa (1 v 11 kk) ja olin siis esikoisen kanssa ollut koko ajan kotona ennen vauvan syntymää. Teillä kuitenkin jo erossaoloon on totuttu, kun isompi on ollut päivähoidossakin. Meillä esikoispoika ei sinällään ollut aina kiinni minussa, vaan kova touhuamaan itsekseenkin, mutta kuitenkin se ainokainen eli yhteistä aikaa oli paljon. Mutta mitään mustasukkaisuutta ei meillä ollut, vauva-aika meni tosi hienosti. Ja vauva oli helppo tapaus, nukkui pari eka kuukautta n. 22 tuntia vuorokaudessa :) Eihän niitä mustasukkaisuuksia ja sitä, kuinka "vaativa" vauva on tulossa, voi koskaan tietää etukäteen. Sen näkee vasta sitten, kun vauva on kotona. Joten koita olla miettimättä sitä vielä, sen näkee sitten...

May: Olen ihan samaa mieltä tuosta, että pitäisi muistaa ajatella vauvan parasta, eikä haaveilla ennen LA:ta syntymistä. Ja näin olen kahdessa ekassa raskaudessa jaksanut tehdäkin, mutta tällä kertaa oma olo on oikeasti niin tukala jo nyt, että sitä ajattelee helposti, että voi kun tulisi edes vähän aiemmin. Mutta ei se auta kuin jaksaa. Mulle kertoi äitipolin lääkäri, että KYSillä on lopetettu suunnitellut sektiot raskausviikolla 38 (jolloin niitä ennen tehtiin, mm. mun kuopus) siksi, että vielä silläkin viikolla on syntynyt sektiolla vauvoja, joilla paljon vaikeuksia keuhkojen kanssa ja pari oli kuollutkin. Jokainen vauveli tarvitsee siis oman aikansa, toinen on valmis 38, toinen vasta 42... Ei pysty vielä nykylääketiedekään sitä arvioimaan tarkasti, milloin kukin on valmis. Mutta silti viikolle 39 tuntuu olevan aivan liian pitkä aika, kun itse on jaksamisensa äärirajoilla...

Liikkeistä: Meillä kyllä lupaava nyrkkeilijän/jalkapalloilijan alku, tosi kovaa möyrintää ja monotusta edelleen, varsinkin ruoan jälkeen.

ON: Ja sitten siitä omasta jaksamisesta. Mä en ymmärrä, miksi olen näin kuolemanväsynyt. Mulla on kyllä angiina päällä, mutta antibioottikuuria olen syönyt jo jouluaattoaamusta lähtien, eikä mulla kauhean kipeä olo ole. Mutta tuntuu, että ei jaksa kerrassaan mitään, haluaisin vaan nukkua koko ajan. Viime yönä nukuin 12 tuntia (kahdella pissitauolla) ja silti oli pakko nukkua kahden tunnin päikkärit, kun torkahtelin istuiltani. Ja olo on tosi vetämätön. Käytiin aleostoksilla tytön ja äitini kanssa, mutta vajaan tunnin jälkeen alkoi huimata ja oksettaa niin paljon, että jouduin lähtemään kesken kaiken autoon. Olin varma, että oksennan sinne kauppaan. Ja illalla käväisin nopeasti ruokakaupassa ja sama olo ehkä vartin jälkeen. Väsyttää, huippaa ja oksettaa. Turvotusta on edelleen aika lailla, mutta verenpaineethan mulla on ollut koko ajan ihan normaalit, eli ei kai raskausmyrkytystäkään ole syytä epäillä...En tiedä, mutta kurja on olo. Ja vielä pitäisi jaksaa ainakin 5 viikkoa...Seuraava neuvola ensi maanantaina, joten en tiedä pitäisikö käväistä päivystyksessä (olen vieraalla paikkakunnalla tämän viikon) tarkistuttamassa noi paineet. Supistuksia tulee liikkuessa oikeastaan koko ajan, mutta ne on kivuttomia edelleen.

Commander ja Pepe rv ? (31+jotain? vai 32 ja jotain?)
 
hepskukkuu! täältä sängyn pohjalta kirjotellaan. Joulu oli aika rankkaaa aikaa ku supisteli ja selkää särki nonstoppina ja tänäänki ollu vähän heikko olo ja kun piiiiiitkästä aikaa miehen kanssa harrasteltiin vähä seksiäkin niin limatulppaa tais irrota. näin ainaki aattelisin kun sellainen vaalean kellertävä pikkurillinpään kokoinen kirkas limaklöntti irtos,ettei kyllä kokonaisena tullut... vielä 3 viikkoa pitäis vaan pysyä kasassa kun vauva on niin pieni... Alkanu pelottaa että päästäänköhän ees rajoille.

onnea hapihypylle! Hyvän kokoinen tyttö tuli!

uupunut BB & Kirppu 34+5
 
Täällä aletaan olemaan taas elävien kirjoissa pikkuhiljaa, ainakin toivon niin.. Lauantaina alkoi flunssa tulemaan päälle, sunnuntaina lisäksi tuli aivan järkyttävät lihassäryt joka paikkaan ja lisäksi oksennustauti, sunnuntain ja maanantain välinen yö oltiin hereillä kokonaan ku tuo särky laittoi vaan itkemään, eilen vähä paree, ainoastaan käsiä ja jalkoja särki ja tuo selkä ja hartia seutu nyt tuntuu olevan kokoaika kipeenä. Välillä eilenki vollottelin täälä tuntu et jalat lähtee pian irti tosta särystä. Viime yön nyt sitte sainki nukuttua taas oikein kunnolla, mitä nyt heräilin sillon tällön ku piti kääntyillä mutta se on mulle ainakin normaalia.. Oon nyt sitte kylmägeelin ja Paramax 500mg:n avuin täällä ollut...
Muuten kai kaikki ok, vauva liikuskelee välillä kovaan tahtiin masussa :heart:

Sasuma ja taapero 31+2 :kiss:
 
Onnittelut vauvan jo saaneille!

Itse en ole ehtinyt palstalla käymään aikoihin ja sitten täällä olikin tapahtunut kauheasti kaikkea :)

Omaa napaa: töitä olisi vielä reilut 3 viikkoa jäljellä ennen kuin äitiysloma VIHDOIN alkaa. Mulla ei onneksi juurikaan ole mitään vaivoja ollut, selkä välillä pistää hanttii mutta muuten kaikki ok. Painosta oli täällä olllut puhetta, taidan vetää painonnousussa pohjat, sillä mulla on paino noussut 12kg ensimmäisestä neuvolakäynnistä:LOL:. Enkä edes ole juurikaan turvonnut, eli olen vain paisunut. Terveydenhoitajan mielestä se on vain hyvä ja itse olen samoilla linjoilla, sillä raskauden alkaessa olin aika hoikassa kunnossa ja mulla imetykset aina vienyt kiloja ihan humisemalla. Tosin en kyllä tarkotuksella itseäni lihota, mutta alkuraskaudesta olin niin pahoinvoiva eikä muu auttanut kun jatkuva syöminen niin siinähän ne kilot kertyivät. Vointi on kuitenkin hyvä, liikuntaa jaksan harrastaa ja vaatteet menee päälle eli no worries.

nolona tunnustan, ettei meillä ole tehty vauvan tuloon vielä mitään valmisteluja. Aika ei vaan riitä, kun on työt, lapset (9v, 7v ja 4v) ja koti remontissa. Odotellaan, että mies saa remontin valmiiksi ja sitten aloitan valmistelut. Tosin meillä melkein kaikki onkin valmiina isompien lapsien jäljiltä, mutta ainahan sitä jotain uutta... Uusia vaunuja olen vähän haikaillut, bugaboot ois mulla mielessä. Lisäksi tarvitaan pieniä kestovaippoja, tutteja, lasisia tuttipulloja jne. Mulla on kahdella lapsella ollut käytössä kantoliina, hug -a-bub, ja olen ollut erittäin tyytyväinen. Hyvin jaksaa kantaa, vauvat on aina viihtyneet hyvin enkä ole kokenut sitomista vaikeaksi, vaikka mulla onkin peukalo keskellä kämmentä :)

Vauva liikkuu ihan hyvin, enemmän kuitenkin sellaista möyryämistä ja venyttelyä, mitään kunnon potkuja en tunne mutta terkkari sanoi että se johtuu siitä, että mulla on istukka edessä. Onko muita kenellä eteisistukka? Miten olette liikkeet tunteneet? Mulla aikaisemmin aina ollut istukka takana, ja silloin liikkeet tuntuneet ihan toisella tavalla.

Synnytystapa arvioon olen menossa jossain vaiheessa, tarkkaa aikaa en vielä tiedä, mutta eipä sillä väliä, sillä tämähän on varma sektio. Toivottavsti vaan vauva ei lähde syntymään aikaisemmin, mulla jo jonkin verran ollut ihan kivuliaitakin supistuksia.

Aika menee ihan hirveää vauhtia, en voi millän uskoa, että kohta beibe on jo maailmassa, tuntuu , että vähän aikaa sitten vasta haaveilin raskaudesta =). Meillä mieskin jo stressaa ajanjuoksua, kukn vielä ois vaikka kuinka paljon tehtävää ennen kuin vauva syntyy.

Tulipas tekstiä, enkä varmaan edes muistanut puoliakaan, mitä piti.
Hyviä vointeja kaikille, koitan ehtiä vähän useammin kirjoittamaan.

Esme ja vauva 31+2
 
Sasuma,Rankalta taudilta kuulosti,onneks oot toipumaan päin...

Blue,Meillä ikäeroksi tulee vajaa 3v ja poika tosi kiinni minussa. Luulen et jonkin verran vauva aiheuttaa mustasukkaisuutta mut en usko et pienempi ikäero olis asiaa muuttanut... tuttavaperheellä on täsmälleen samalla ikäerolla ipanat ja heillä kaikki suju kuin tanssi,hyvin leikkivätkin keskenään nykyään....kai se vaan on niin et noi ikäeroasiat on vähän kakspiippunen juttu. Toisaalta lähekkäin syntyneillä on se kaverietu,mut se voi olla pikkasen isommallakin ikäerolla sit pikkasen myöhemmin. Sit taasen isommalla ikäerolla syntyneillä on mahollisuus olla se vauva yks kerrallaan...molemmissa on varmasti puolensa,eikä mustasukkasuus välttämäti ole iästä kiinni:)

BB,Jaksuja sinne...toivotaan ettei vauva vielä ole tulossa. Mulla lähti esikoisesta limatulppa jo rv 36,mut kaksviikkoo yliaikaseksi kuitenkin meni...et se ei onneks vielä merkkaa itellään mitään. Toki sulla on ollu kaikkea muuta....

Esme,Mulla kans imetys vie kiloja joten en murehi siitä mitä nyt kerään,plakkarissa on vajaa 10 kiloa ekaan punnitukseen verrattuna.Ja minäkään en oo tehny vauvan eteen mitään valmisteluja,enkä koe et olis tarpeenkaan vielä. Vaatteita alan pesemään tässä jossain välissä kunhan saatas vaatekaappi niille hommattua... eikai siinä sit kummempia tarvikkaan,kun valmiina kaikki esikoisen jäljiltä. Senkun nostaa ne tuolta säilöstä käyttöön:)

Repa ja säynävä 33+3
 
Paljon onnea Happihypylle pienestä tytöstä! :flower:

Sasuma, mulle tais sama tauti iskeä jo jouluyönä, eilen kyllä jo pärjäsin ilman särkylääkkeitä. Ei ole minulla kyllä vatsatauti ikinä edes kestänyt noin kauaa kuin nyt. Melkein vuorokausi meni ennen kuin edes neste pysyi sisällä :eek:
Ja joulun alusviikolla menin vielä ihan matalalentoa, kun tuntui, että on vielä niin paljon asioita hoidettavana ja sitten kun vielä lupauduin äidille avuksi jouluvalmisteluihin. Ajatuksena oli, että jouluna sitten lepäilen....
Muuten on olo pysynyt aika lailla samana. Poika oli tosi vaisuna taudin aikana, kun ei tainnut energiaa riittää hänellekään, mutta sen jälkeen on kyllä puskenut siihen malliin, että öisinkin heräilen siihen, että pakko vaihtaa asentoa, kun masuun sattuu. Ja kaikin puolin välillä kyllä tunnen oloni niin tukalaksi, että toki vauvan kannalta toivon, että saa olla masussa niin pitkään kuin on tarvis, mutta jo siskolleni joulun aikaan toivoin, että syntyköön vaikka heti :D . Sattui soittamaan pahaan aikaa juuri kun olin taas oksentanut ties kuinka monennen kerran. Ja pakko myöntää, että taisin esikoistakin odottaessani mainita kavereille jo ennen laskettua aikaa, että saisi jo alkaa tulla ulos. En toki tarkoita tällä sitä, että jotenkin haluaisin lapsen syntyvän ennen aikojaan, vaan malttamattomana odottelen, että pääsen näkemään pikkuisen ja että oma olokin vähän helpottuisi. Minulla taitaa olla aika lyhyt selkä, kun nuo vaavin liikkeet tekevät tosiaan kipeää kylkiluilleni jo tässä vaiheessa ja muutenkin alkaa tuntua jo hyvin ahtaalta. En tiedä missä asennossa tuo vaavi välillä on, mutta minusta ainakin tuntuu, etten mahdu kunnolla edes hengittämään silloin, vaan yritän vähän pukkia, että liikahtaisi, jolloin omakin hengitys taas sujuu. Ja epäilen kyllä, ettei olo tästä ainakaan parane odotuksen edetessä ja vaavin kasvaessa vielä lisää, joten luulen että taas siinä viikon 37 tienoilla alan jo toivoa, että syntyisi jo. En varsinaisesti kyllä osaa haaveilla asiasta, enkä mitään aio asian eteen tehdä. Vaavi tulee kun on tullakseen, toivottavasti ihan oman aikataulunsa mukaisesti. En nyt sano tätä ärsyttääkseni Mayta ja muita, vaan ihan toin esille omat ajatukseni. Ottaen huomioon vielä sen, että verenvuotoa minulla oli tässä raskaudessa viikolle 13 asti ja supistukset alkoivat jo viikolta 7 ja olen koko alkuodotuksen jännännyt ja odotellut, että pysy nyt vain siellä masussa ainakin sille ja sille viikolle. Ja sitten aina asettanut uuden aikarajan johon pitäisi päästä. Nyt se on se viikko 37 ja laskennallinen täysaikaisuus. Vaikka oloni on jo viikko viikolta helpompi sen suhteen, että lapsella nyt syntyessään olisi asiat jo paremmin kuin viime viikolla ja tämän vuoksi nämä supistuksetkaan eivät enää stressaa samalla tavalla kuin aiemmin. No tulipas romaani :)
Eilen saatiin siskolta pinnasänky ja nyt alkaa vaavin tavarat olla paikallaan, vaikka minun piti laitella ne vasta ensi vuoden puolella. Mutta pinnasänky ei olisi oikein mahtunut minnekkään muuten :p

Seepia ja Sintti 32+0 poks!

Mukava kuulla että Talventaian ja Siniziin ja pikkuisten hyviä kuulumisia!
 
Viimeksi muokattu:
Onpas tänne tullut taas tekstiä...kerhon puolella on haudanhiljaista :D

Blue, meillä myös tuota esikoisen mustasukkaisuutta ollaan kovasti mietitty. Tyttö täyttää huhtikuun alussa 5 ja on ihan valtavan mustasukkainen minusta - jopa koiralle :confused: Toisaalta kun on tuossa iässä jossa hoivavietti nostaa kunnolla päätään ja suosikkileikit ovatkin noita vauvanukkejen hoitamista, niin ehkä se helpottaa kun ottaa tytön vauvanhoitoon mukaan sen verran mitä pystyy. Nähtäväksi jää...

Sasuman kirjoitus kuulostaa tutulta :D Esikoisesta toivoin myös että syntyisi ennen laskettua aikaa, mutta silloin harvinaisen itsekkäistä syistä. Halusin liikkumaan! No, elämä opettaa kuten aina - eipäs se niin ollutkaan että laitokselta lähdetään taekwon-do-treeneihin suoraan :D Toisaalta tässä raskaudessa, vaikka ajattelin etten "sorru" samaan ajatteluun, oon yllättänyt kuitenkin itseni ajattelemasta että saisi tulla ennen LA:aa, mutta tällä kertaa ihan siitä syystä että oma olo on niin KAMALA. Itsekästä sekin, kyllä. Mietityttää vaan miten tämäkin vaikuttaa vauvaan, kun olen niin heikolla hapella koko ajan...

Commanderille jaksamista :hug:

(.) Odotan kauhulla huomista neuvolalääkäriä - ja samaan aikaan en malta odottaa :D Taitaa edelleen tämän porukan painonnousuennätys olla mulla, oma vaaka näyttää taas ainakin kilon nousua ja se tarkoittaisi sitä että 17kg rikki :ashamed: Turvotusta taitaa olla edelleen kivasti osittain, mutta syytän kyllä elämäntapojani eniten. Ennen kuin sain masennukseen apua, makasin vaan sohvalla ja söin herkkuja...no, nyt on sentään sohvalta noustu mutta syömistahti sama edelleen :ashamed: :LOL:
Se mitä nyt odotan eniten on tieto siitä onko tää mun tilanne mennyt johonkin suuntaan. Olo on nimittäin todella huono nyt. Joulupäivästä on tosiaan menty alaspäin vaan lujempaa, päänsäryt jatkuvat, viime yön vietin oksennus kurkussa ja kuumeisen oloisena sydän täysillä hakaten, pistokset ylävatsassa taas...nyt heikottaa, tarkoitus oli lähteä kaupoille mutta ei taida onnistua. Lisäksi tietysti on hieman utelias olo niiden kivuliaiden suppareiden suhteen...eiköhän kaikki huomenna selviä. Toivottavasti.
Lisäksi mulla on ollut jo viikkotolkulla maha sekaisin ja pahasti :ashamed: Tuohon asiaan kaipaisi myös helpotusta...

Eipä tässä sitten muuta, päivä kerrallaan mennään ja toivotaan että vauvalla on kaikki hyvin...entiseen malliin sentään liikuskelee, onneksi :heart:

-Ankka & Bebe 31+2-
 
Huomenta!

Levoton yö takana...eilen oli nukkumispäivä ja yritin herätä töiden jälkeen aikasin että pääsen illalla nukkumaan hyvissä ajoin...noh nukahdin sitte jo 8 aikoihin illalla ja 1 yöllä ylös vessaan ja sen jälkeen ihan pätkissä nukkunu :/

Me laiteltiin eilen vähän vauvan huonetta taas ku käytiin patja ostamassa ja mies tekee töissä tänään semmosen jännän kehikon ettei pinnasänkyyn tarvitse lisää reikiä tehä ja saadaan pohjaa ylemmäs :)

Mun kaveri sai eilen vauvan pikkasen alle kolme kiloa ja 40 cm oon tosi iloinen kun heillä on kaikki hyvin vaikka vauva joutuu vielä olemaan tipassa ja keskoskaapissa nenämahaletkussa voivat he silti oikein vahvasti :) Pitää kaydä ostamassa jotain mukavaa heidän vauvalle ja tuoreille vanhemmille :)

Kohta olis oma neuvolalääkäri saas nähdä oliko se sit eilen viimenen yövuoro ainakin vuoteen :)

Onko kukaan ostanu ikeasta sitä 12e reunapehmustetta? Me ostettiin se ja eilen tosiaan tappelin sen kanssa ku on niin pirun pitkä!! ja meillä vielä normaalia pinnasänkyä pienempi sänky niin sai oikeesti miettiä miten se olis hyvä ettei lörpötä vauvan päällä se pehmuste...mut nyt se on loistava :) Saatiinlahjaksi jouluna soiva mobile pinnasänkyyn meidän isältä ja myyja oli sitä kehunu ihan parhaaksi kun on rauhoittavaa musiikkia ja sellaista piristävää, valo ja pyöriviä roikkuvia leluja :) Noh ulkonäöllisesti se on tosi kiva mut rauhoittava musiikki on on viidakon ääntä ja sammakon kurnutusta :D ja riehakkaat musiikit eiiii kovin kivan kuulosia :DD mut en raaski millään meidän isälle sitä kertoa kun oli niin innoissaan sitä antamassa <3 ja on se sammakon kurnutus ihan rauhoittavaa :)

Ohhoh kello rientää pitää koira lenkittää ja lähteä lekuriin :)

Mukavaa viikkoa kaikille :)
 
Limatulppa irtosi minulta ekan kerran (joo, se näköjään voi irrota moneen kertaan) 22. viikolla ja viimeisin kerta, kun klimppejä tuli taas, oli joulupäivänä. Liittyy aina siihen, että on tullut huhkittua enemmän. Siksipä suhtaudun hieman skeptisesti siihen, että limatulpan irtoaminen liittyisi synnytyksen alkamiseen (kohdunkaulan kypsymiseen kyllä), varsinkin kun esikoisesta en moista koskaan tavannut.

Ja koska tässä on nyt ollut kaikkea pikkukivaa, niin en oikein tällä kertaa osaa uskoa, että laskettuun aikaan mentäisiin. Täysiaikaisuus on tavoite. Esikoisesta olin varma, että yli menee ja rankasti, mutta tyttöpä tuli päivää ennen laskettua.
 
Moikka! :)

On tullu lueskeltua kaikkien tekstit tässä joka pv mut ei oo jaksanu millään kirjotella kun ollaan mun isällä ja ei tässä koneella jaksa kauaa istua, kun on vielä kova penkki. Tosin nyt otin nojatuolin tähän :D
Täällä on mennyt joulu ihan mukavasti.. Torstaina oltiin anopilla ja aatto mun äidillä ja lauantaina tultiin tänne mun isälle. Joulusapuskaa tuli vedettyä sellanen 4 päivää : /
Aattona mulla oli ihme vihlontaa selässä mikä kesti jonkun pari tuntia.. suunnilleen keskellä selkää molemmin puolin tuli sellasia vihlonta aaltoja n.20 sekunnin välein. Ei kyl ollut kivaa, mutta masussa ei taas tuntunut mitn.. Ja jonkun verran on ollu alavatsassa vihlontaa.. Toivottavasti pikkunen ei ala vielä tuleen kuitenkaan:) En kyllä uskalla mitn raskasta tehdä enkä harrastaa miehen kanssa edes seksiä kun oli toi kohdunkaula hävinny melkein ja pehmenny. Haluan ottaa rauhallisesti että selvittäisiin tammikuun loppuun asti mielellään:)
Mutta nyt meen kattoon tota ukkooni tonne autotalliin, kun se on sielä auton kimpussa.. Isä + kumppanit läks tänään tuuriin ja me ei haluttu lähtee vielä takas kotiin ni ollaan tää pv ihan kahestaan täällä ja torstaina sit ajellaan kotia:)

Jane & Viltsu 35+0:heart: ja taas poksuu :O enää 5 viikkoa laskettuun, ihanaa :) :heart:
 
Minä kanssa useemminkin kun kerran maininnut, että vois mytty tulla jo ennen laskettua aikaa. Kuitenkaan kovin tosissani en sitä ole sanonut ja missään nimessä en aio asian eteen mitään tehdä, vaan hän tulee kun on siihen valmis :) Eri asia tietty jos paljon menee yliaikaiseksi...Sen vaan halusin tällä tuoda esille, että tässä tilanteessa sanoista tekoihin on melko pitkä matka...

Semmosta tässä pohdin, että minkälainen se limatulppa on? Mulla on tullut viikon aikana muutamaan kertaan joko pöksyyn tai pyyhittäesä sellasta kellertävää ja aika venyvää limaa. Ei haise pahalle, eikä oo mitään verta yms seassa. Voiko tää olla limatulppaa vai vaan jotain muuta?

Muuten täällä menee ihan tavallisesti. Huomena vielä saikkupäivä ja torstaina alkais äippäloma :) Olossa ei muuten oo mitään erioista, mutta lenkkeillessä vauhti on ihan etanan vauhtia ja jonkin verran meinaa supistella, jos esim lumihangessa (lunta ei siis tarvi olla kun muutama sentti) kävelee. Toistaseksi suurin osa suppareista on kivuttomia, mutta muutaman kerran viikossa kyllä kivuliaitakin suppareita tulee 1-2 kerralaan. Tilanne onneksi helpottanut tässä sairasloman aikana kun aiemmin kipeitä suppareita tuli päivittäin.

nelli & mytty 33+2
 
Kiva että sain keskustelua ja eri näkökantoja tohon vauvan syntymiseen. Tai siis lähinnä siihen etuaikaan syntymisen toivomiseen. Ja kiva, ettei kukaan näyttänyt vetävän herneitä siitä. Sillä ei se ollut tarkoituksena. :)

Mulla irtosi esikoista odottaessani limatulppa muistaakseni 4 päivää ennen synnytystä. :) Eli mä ainakin uskon että se saattaa kyllä tarkoittaa sitä, että synnytys on lähellä. Mulla tosin irtosi se silloin yhden päivän aikana kokonaan ja laskettuun aikaan oli enää 2 päivää jäljellä. :D

Oon nyt parina yönä herännyt siihen, kun mies tökkii ja käskee kääntymään kyljelleen, kun kuorsaan selälläni niin paljon! Mä ihmettelen, että miten saan edes selällään nukuttua, kun päivisin tulee aika herkästi huono olo, jos olen kauan selällään!! :O
Ja siis unissani aina nähtävästi vaan selälleni jostain syystä hakeudun. Kyljelleen aina menen nukkumaan.

May, 31+3
 
Bom
happihypylle ja perheelle paljon onnea suloisesta tonttu-tytöstä! :flower::heart:

happynow: en muista, paljonko se reunapehmuste 1,5v sitten maksoi, mutta Ikeasta tuli ostettu ja sänkyyn laitettu. On siellä edelleen.

Täälläkin supistelee välillä. Sunnuntaina supisteli enemmän ja oli verenvuotoa (ruskeeta vuotoa on nyt 23.12. alkaen joka päivä ollut). Onneksi vauva oli sunnuntaina yhtä liikkuvainen kuin ennenkin - himoliikkuja. Eilen neuvolalääkärin mielestä kaikki pitäisi olla kunnossa. Vauva oli kääntynyt oikein päin ja kohdunkaulan pituutta jäljellä 1 cm. Painoa on nyt kertynyt yhteensä n. 8,5 kg. Verenpaineet paremmat kuin viimeksi - 116/67 (eka kertaa yli 100 :)) Sf-mitta oli 30,5. Lääkäri ultrasi, mutta ei osannut lapsen painosta sanoa mitään. Kommentoi vaan, että, jos esikoinen on mahtunut tulemaan alateitse, kyllä se seuraavakin vauva mahtuu. :p

Tänään alkoi mammaloma. Ei se tunnu miltään, kuin olen ollut saikulla jo 7 viikkoa ja esikoisen kanssa (+ koiran kanssa) täytyy joka tapauksessa rehkiä aamusta iltaan. Välillä kävelyt ei onnistu lainkaan. Ponnistelen eteenpäin ja teen vain välttämättömät kotitoimet. Mietin, että miten sitä jaksaisi vielä käydä kaupoissa, kun kaikki tarvittava ei ole vielä kasassa. Meidän perheessä olen vain minä se, joka autoilee. Rattaita pitäisi käydä tutkimassa. Esikoisen kanssa raivasin vielä päivä ennen synnytyksen alkamista Ikeassa sekä pesin vaatteita ja viikkasin hyllyyn. Parin tunnin päästä alkoikin säännölliset, kipeät supistukset. Ajoin myös synnyttämään itse omalla autolla ... En usko, että tällä kertaa tulee olemaan enemmän järkeä päässä. :headwall:

Seuraava neuvola on ensi maanantaina. Pääsemme sinne tyttäreni kanssa kahdestaan. Sain hänen 2v neuvolan samaan syssyyn. :)

Voikaa hyvin!

Bom ja masukki 34+5
 
Terveiset joululomalta!

Tsemppiä tautien kanssa taisteleville! Täälläkin yks nuhanenä :snotty:.

Happihypylle hurjasti onnea ihanasta tonttutytöstä :heart:.

Pesänrakennusvimma sai täällä vallan tuossa joulunpäivinä. Kasasin pinnasängyn ja hoitopöydän ja oon hulluna pessy vaatteita. Mukavaa kun on saanu kaikki tuhannet pahvilaatikot ja nyssäkät purettua omille paikoilleen. Tein tuossa listaa mitä pitäs vielä hankkia niin eipä nuita hirveesti ollu. Imetystyynyn aattelin tehdä itse, joten siihen pitää kankaat ja täyte hankkia, hoitopöydälle tarttis alustan ja sit pitäs itelle hankkia imetysliivit ja pari -paitaa. Vauvanvaatteista puuttuu enää ihan niitä pienimpiä, joita aattelin käydä kattelemassa h&m:llä kun siellä töissä oleva kaveri sanoi, että newborn-vaatteita oli paljon alessa.

Minä olen muuten pessyt vauvanvaatteet ihan samalla Rainbow:n color-pesuaineella kuin omat ja miehenkin vaatteet :ashamed:. Se ei tuoksu kovinkaan paljon vaan jättää sellasen raikkaan fiiliksen vaatteisiin. Sit tietty meidän pojasta sukeutuu joku allergisin maailmassa ja joudun pesemään kaiken uudestaan jollain hajusteettomalla :p.

Liitoskipuja mulla oli taas eilen. Meinas jalat lähteä alta ja pääsi kyllä pari rumaa sanaakin. Niitä ei oo taas hetkeen ollu. Supistuksia ei oo edelleenkään ollu. Välillä vaan sellasta painontunnetta haaroissa ja pientä vihlontaa. Varsinkin silloin kun käytiin Helsingissä ja istui autossa pitkään.

Hirveen kipeitä potkuja ei oo ollu missään vaiheessa. Keijokin tuntuu olevan enemmän sellanen myllerys- ja venyttelyvauva. Muutamana päivänä vatsanahka vaan venyny kun joku uloke yrittää tunkea läpi :D.

Mä sanoisin jonkun verran jännittäväni synnytystä. Jotenkin se aika sen jälkeen ei hirveesti sen kummemmin hirvitä. Yritin tänään selittää miehelle (ja samalla itsellenikin) että mikä siinä synnytyksessä eniten jännittää. Kipua pelkään ja myös sitä kun se tilanne on outo. Ei tiedä yhtään mitä tulee tapahtumaan, mutta siitä pitäisi jotenkin yrittää päästää irti ja ajatella että kyllä asiat menee omalla painollaan. Eipä niihin sen kummemmin voi vaikuttaa. Voisin kuvitella, että kunhan valmennukset alkaa niin sieltä saa varmuutta ja tietoa asiasta niin jospa sit ois parempi fiilis.

May85:
Mäkin herään useasti siihen, että oon selälläni vaikka tosiaan hereillä ollessa tosi nopeesti tulee huono olo selällään. Ja itsekin käyn nukkumaan aina kyljellään. Meillä tosin mies ei ainakaan vielä oo sanonu, että kuorsaisin, mutta se kuorsaa ite niin paljon ettei varmaan huomaiskaan mun kuorsaamista :D.

Joku puhui puutumisesta. Mullakin tosi helposti tuntuu puutuvan paikat. Nukkuessa kädet ja sohvalla makoillessa koko kroppa tuntuu menevän ihan tönköksi jos on huonossa asennossa.

Tylsistymistä olotilaan on täälläkin havaittavissa. Muutaman kerran oon kyllä jo minäkin toivonu, että tulispa se ajoissa, mutta oikeesti kyllä haluan, että vauva kehittyy vatsassa loppuun asti. Eikä mun olo kuitenkaan oo tukala niin kuin täällä monilla on. Mua vaan itsekkäästi kyllästyttää tää vatsa. Haluaisin pukea "omat" vaatteet päälle ja nukkua vatsallaan (joka ei varmaan onnistu tissien takia niinku joku jo mainitsikin, mut aina voi haaveilla :D) ja saada ns. itseni takaisin. Jokainen tuntematon alkaa avautua omista synnytyskokemuksistaan ja lapsistaan aina mun vatsan nähdessään. Alkaa jo hieman kyllästyttää :p. Tänään tuli postissa h&m:n kevätkuvasto ja kattelin sitä ihan filareissa kun vois tilata kesää varten ihan normivaatteita. Vaikka toisaalta vähän haikea fiilis oli katella niitä muutamaa mama-vaatesivua.

Neuvolassa
käytiin tänään jälleen. Paino oli laskenu viime kerrasta. Sf-mitta meni edelleen keski- ja yläkäyrän välissä (oli nyt 30cm), verenpaineet oli ok, samoin hemoglobiini. Pissassa oli leukot kahella plussalla joten huomenna pitää käydä viemässä toinen näyte. En tosin aamukoomassa muistanu alapesua joten saatto johtua siitä, että oli kahella plussalla. Testitikut ovat kuulemma yberherkkiä. En kuitenkaan usko, että mulla pissatulehdusta on kun ei oo mitään oireitakaan. Seuraava neuvola on sit runsaan kahden viikon päästä ja maanantaina ens viikolla alkaa valmennukset.

Tulipa hurja tekstimäärä :eek:. Mukavaa uuttavuotta kaikille!

Adalmis ja keijo 31+3
 
Onnea happihypylle tytöstä!:flower::heart:
Ja hyvä että muillakin syntyneillä vaaveilla oli kaikki hyvin:heart:
Joulu on ohi ja tuli syötyä, saapa nähdä paljonko on viikon päästä tullut painoa lisää. Viimeksi oli tullut vaan 400g jota ihmettelin kyllä, kun oli tullut synttäriherkkujakin syötyä.

Sf-mitasta, joillakin muilla oli ollut myös sf-mitta iso, mulla se oli viikko sitten myös 30cm. Vatsa kyllä kasvaa vaan eteenpäin, ei ole levinnyt sivuille ollenkaan. Ja pituutta mulla on vaan 155cm niin ehkä sekin vaikuttaa. Kaksi kuukautta sitten oli kyllä vasta 20cm ja kuukausi sitten 27. En usko että olis kovin iso kokoinen, mutta se lapsiveden määrä itseä mietityttää.

Hävettää, juuri edellisenä yönä ennen neuvolaa oli vauvakin kääntynyt takas pää alaspäin. Ehdin jo sanoa että on ollut jo melkein kuukauden pää ylhäällä ja kun ei ollut potkinut yöllä eikä aamulla, niin en tiennyt että olikin sitten kääntynytkin toisinpäin ja parikin neuvolantätiä oli siellä sitten tunnustelemassa että kyllä tuntuu kuin pää olisi alhaalla.

Puutumista on täälläkin, yöllä ja sohvalla istuessakin. Ja johonkin tuonne nivusiin on tullut kipua, yöllä on vaikea vaihtaa asentoa kun vihlasee ja sängystä nouseminenkin sattuu. Kävellessä ei kuitenkaan paljoa, tosin en kävelekkään nykyisin enempää kuin n½h päivässä.

Aamuällötystä on nykyään joka aamu enkä oksentelustakaan ole päässyt vieläkään kokonaan eroon, vielä n3-4päivänä viikossa sitäkin tapahtuu. Onneksi on kuitenkin laantunut aikaisemmasta joten olen tyytyväinen siihen.

Tuleeko muilla paljon vetistä vuotoa? Sitä on tullut vaan enemmän ja enemmän, välillä valuu vähän jalkojakin pitkin mutta ei nyt määrällisesti niin paljoa, useita kertoja päivässä kylläkin. Ihan hajutonta suunnilleen on, joten ei kai syytä huoleen. En kyllä usko sen olevan lapsivettä, vaikka tietysti sekin mietityttää. Jo ennen viimekertaista lääkäriä oli tullut ja kaikki kohdunsuulla oli kyllä kunnossa.

saraheinä 32+1
 
Kiva että sain keskustelua ja eri näkökantoja tohon vauvan syntymiseen. Tai siis lähinnä siihen etuaikaan syntymisen toivomiseen. Ja kiva, ettei kukaan näyttänyt vetävän herneitä siitä. Sillä ei se ollut tarkoituksena. :)
Kyllä mä toivon, että tämä tulis ulos jo ennen laskettua. Ja eihän se laskettu päivä tarkoita sitä, että jotain on vialla, jos lapsi ei tule juuri silloin, vaan raskaus on täysiaikainen viikoista 37 alkaen ja yliaikainen periaatteessa vasta viikkojen 42 jälkeen.

Mimmoset teillä muilla on ollut kohduunsuun ja -kaulan tilanteet olleet? Joko on auki?
 
Täällä on myös painon tunnetta alapäässä, etenkin nyt taas kun olen ollut töissä ja paljon jalkeillaan. Välillä ihan epämiellyttävää ja tuntuu että pitäisi kävellä jalat ihan harallaan :D Onneksi kuitenkin helpottaa aina kun pääsee sohvalle makaamaan illaksi.

Myös vetistä vuotoa on ollut jo useita viikkoja, etenkin jos on liikkeellä niin on pikkuhousut ihan märkinä, vaikka olisikin pikkuhousunsuoja.

Mulla on ollut jo monen monta viikkoa tunne, että meidän vauva ei mahassa pysy laskettuun aikaan asti, vaikka mitään varsinaista syytä tähän ei ole. Paitsi se, että olen itse syntynyt keskosena (viikolla 29) ja puolitoista kuukautta sitten neuvolalääkärissä paikat olivat jo alkaneet pehmentyä. Ja supistellutkin on (kivuttomasti, mutta neuvolatäti oli sitä mieltä, että ei nekään ole kovin hyvästä). Mutta mikään näistä ei varsinaisesti tarkoita mitään. Kovasti toivoisin että täällä pysyttäisiin edes viikolle 37 asti mahassa, vaikka samalla ajattelen myös todella itsekkäästi, että haluaisin jo pikkuhiljaa oman kropan takaisin. Vaikka mulla olo on ihan ok enkä ole ihan invalidina raskaden takia, mutta kyllä sitä haluaisi jo edes jossain määrin normaalin liikkumiskyvyn takaisin :)

Edellisestä johtuen mä oon myös laittanut vauvatavarat paikoilleen siltä osin kun niitä on saatu, kaikki vaatteet on jo pesty ja valmiina. Sairaalakassia en kuitenkaan ole vielä pakannut, vaikka olenkin jo vähän suunnitellut mitä sinne tulee :D Täytyisi tehdä lista vielä tarvittavista asioista ja käydä shoppailemassa nekin valmiiksi. Vaikka kaikkeahan sitä ehtii vaikka se vauva tuossa olisikin jo, mutta jotenkin kun on esikoisesta kyse, niin tuntuu että kaiken pitäisi olla valmiina. Ei sitten muka ehdi :D

Sairastaville paljon voimia ja pikaisia paranemisia :hug:

Nyt taidan mennä jo sänkyyn lueskelemaan lehtiä, ihan kamala väsy taas, vaikken ollut töissä tänäänkään kuin sen nelisen tuntia |O Huomenna pari tuntia ja sitten lepään loppuviikon!

pokemoni & myttynen 32+0 (poksista vaan!)
 
Terveisiä neuvolalääkäriltä, että nyt alko sairasloma äippälomaan asti :) sisätutkimuksen teki enkä ollut lähtenyt avautumaan onneksi, mutta jatkuvien supistusten ja selkäkipujen takia nyt jäin saikulle....JA tuntuu ihan oudolta ajatella etten mene koko ensi vuonna töihin :) Käskettiin ottaa rauhallisesti ja ottaa heti yhteyttä jos alkaa tulemaan enemmän menkkatntemuksia...

Adalmis on juu aika paljon hm:llä alennusvaatteita potkuhuosuja ja bodeja ainakin :) Eilen olin itse ostelemassa ja kun sinne oli uusiakin tullut niin menihän sitä rahaa niihinkin :ashamed: mutta eillä päin oli ennen joulua paljon enemmän vaatteita alessa, että hurjaa vauhtia ne menee :)

Saraheinä mulla ainakin tulee, mutta se on mulla ainakin vaan valkovuotoa :/

Puutumisesta tänään on jalat alkanu puutumaan kun olen noussut vaikka auton ratista niin kävellessä alkaa puutumaan tai oikeestaan ehkä se on enemmän sellainen olo kun olis kauheesti treenannu, sellanen voipunu :/

Ainiin meidän pinnasänky ongelma tosiaan ratkesi kun kätevä mieheni teki siihen erillisen pohjan, missä on sillain jännästi jalat, mutta reikiä ei tarvinnu tehä ja sen osan voi peittää niin ei jää näkyviin :)

Happynow ja pikkumies 31+5 :)
 
Viimeksi muokattu:
Mun ymmärryksen mukaan limatulpan irtoilu ja yleensä limailu viittaa muutoksiin kohdunsuulla...mullahan paikat oli tosi auki esikoisen aikaan rv36 kun se tulppakin lähti irtoileen,mut tosiaan ei se synnytystä ennakoinu. Jos mulla olis supistuksia yhtään tullut,varmaan olis tullu aiemmin.

Limasta vuotoa on aikaajoin edelleen tääläkin ynnä muuta vuotoa,mitä lie... alapäätä pakottaa välillä niin rutosti ettei mitään rajaa,kävely alkaa jälleen hankaloitua.
Paikkojen kypsyydestä ei tietoa,kun ei ole katottu sitten rv 27,sillon ei ollut mitään tapahtunut,18.päivä olis se kokoarvio,et sillon lienee saa tietää....

Synnytyksestä toivoisin vaan et alkais itellään,niin sais senkin kokea kun tää todennäkösesti on meidän viimonen ipana... ja se tarkottas et lähtis tuleen heti siinä lasketun hujakoilla,kun mulla on toi rd diagnosisoitu niin ymmärsin ettei päästäs kovin mielellään yliaikaseks vaikka koon puolesta ei hätiä oliskaan...
 
Ankka: Kiitos tsemppauksesta ja samat takaisin, ei herkulta kuulosta toi sunkaan olosi. Mulla onneksi hieman parempi päivä takana, väsy on vieläkin vaan aika kova.

Vuodoista: Mulla on vetistä valkovuotoa koko ajan, päällimmäisetkin housut kastuu tosi usein. En tykkää pitää pikkuhousunsuojia (tulee haavaumia allergian takia), mutta välillä on ollut pakko. Limatulppaa multa tuli tuossa vähän aikaa sitten, mutta nyt ei ole enää onneksi näkynyt. Joku kyseli limatulpasta, niin mulla se on ainakin sellaista todella paksua, venyvää ja kirkasta limaa. Esikoisen synnytys käynnistyi limatulpan irtoamisella, silloin sitä tuli suihkussa todella suuri klöntti kerralla ja siinä oli verinaarmuja. Se lima oli niin paksua, että ei meinannut mennä edes suihkukaivon rei'istä läpi. Eli oli helppo erottaa muista vuodoista.

Kellä olikaan niitä selkäongelmia ja mietti selkäleikkauksesta toipumista? Oliko se Sasuma? Mulla leikattiin vuosi sitten kesällä selkä kaksi kertaa (välilevyn pullistuma lannerangassa, joka uusi 5 viikkoa ekasta leikkauksesta) ja täytyy kyllä sanoa, että se leikkaus oli kyllä kaiken vaivan arvoista. Toki toipuminen otti aikansa, mutta minä olin noin puoli vuotta leikkauksen jälkeen jo ihan oma itseni, kävin pilateksessa ja pystyin vihdoin leikkimään lasten kanssa vähän rajumminkin. Ja nyt tässä raskaudessa ei ole selkävaivoja ollut ollenkaan. Olin tokan synnytyksen jälkeen siis pari vuotta aika rämä ja kipeä tuon selkäni kanssa, normaalia elämää en pystynyt silloin elämään liikkumisen rajoitteisuuden ja kipujen takia.

Raskaudesta palautumisesta: Moni on haaveillut mahallaan nukkumisesta, oman vartalon takaisin saamisesta ja tavallisista vaatteista, liikunnasta yms. Ihan näin kokemuksen syvällä rintaäänellä kuitenkin muistutan, että niitä äitiysvaatteita saa useimmat pitää vielä kuukauden tai parikin synnytyksen jälkeen ja kropan muoto (ja kokokin) saattaa pysyvästi muuttua niin, että vanha vaatekoko ei enää pädekään. Eli en lähtisi vielä niitä normaalikokoisia kesävaatteita tilailemaan ;) Itse olen joutunut aina sektioihin + rinnat on ollut kipeänä pitkään, eli myös siihen mahallaan nukkumiseen on mennyt aika lailla aikaa. Mä olen ollut aina lähtöpainossani jälkitarkastuksessa, mutta lihonyt imetysaikana noin viitisen kiloa eli omaan painooni olen päässyt lopullisesti vasta imetyksen loputtua (vauvojen oltua n. 8 kk). Eli enpä usko nytkään olevani rantakunnossa kesällä :) Näihin kannattaa ihan varautua, ettei tule sitten ahdistusta omaan ulkonäköön ja olotilaan vauvavuotena.

Kohdunsuun tilanteesta Kitrukselle: Mulla paikat hyvin kiinni ja kohdunkaulaakin jäljellä (katottu viimeksi 3 viikkoa sitten), eli runsaat harkkasupistukset ei ainakaan toistaiseksi ole tehneet tuhojaan.

Mieliteoista: Onko teillä nyt loppuraskaudesta ilmennyt jotain hassuja/omituisia ruokahimoja? Mulla on nyt pari viime viikkoa ollut top 3 lista Royal gala -omenat (3-6 päivässä), kiinankaali (1/2 päivässä) ja kurkku ((1/2 päivässä). Ja kalaa voisin syödä vaikka joka päivä eri muodoissaan. Onneksi on noin terveellisiä noi mun mieliteot, edellisissä ne on olleet jotain mehujäätä, limpparia, hamppareita yms :)

ON: Tänään on ollut vähän parempi päivä, sain käytyä shoppailemassakin ja tein hyviä löytöjä sekä itselleni että isommille lapsille. Vauva ei nyt saanut mitään, sille on jo niin paljon vaatteita, ettei enempää aluksi tarvita. Korit pitäisi vielä löytää vaipanvaihtopaikan viereen, mutta ei ole vielä mieleisiä näkynyt. Uusi oire tänään on ollut aaltoilevat "polttavat" tunteet alaselässä, minkä pelkään liittyvän supistuksiin. Jospa tää ei ihan vielä lähtisi etenemään... Vieraita tulossa talo täyteen koko viikonlopuksi, joten nyt ei oikein ois aikaa jäädä lepäilemään eikä varsinkaan lähteä synnyttämään ja lisäksi toivoisin, että vauva syntyisi vuoden 2011 puolella, niin ei joutuisi "liian pienenä" lähtemään koulutaipaleelle.

Commander ja Pepe 32+5 (piti tarkistaa laskurilla)
 
Kuten Commander jo limatulppaa kuvasi, se on iso, venyvä ja läpikuultava. Jos venyvyydestä jotain käsitystä haluatte, niin suurin klimppi oli toisesta päästä vielä sisälläni ja toinen pää kiinni pöksyissä, kun istuin pytytylle. Limainen valkovuoto on myös merkki kohdunkaulan muutoksista, mutta vetinen vuoto on ns. normaalia (vaikkakin suunnattoman raivostuttavaa ja hermostuttavaa).
 
Mulle vois tehdä tuonne etusivulle pienen päivityksen. Ikää tuli tänään mittariin taas vuosi lisää eli nyt sitä ollaan 21v.

Nyt olet commander erehtynyt henkilöstä.. En ole puhunut/miettinyt mitään selkäleikkaus juttuja.. :p

Sasuma ja taapero 31+3 :kiss:
 

Yhteistyössä