Helmikuun helmet 2014 *helmikuussa* - meidän kuukausi!

miss_piggy
Parus montanus, eikö siellä siis tarkisteta kohdunsuun ja kohdunkaulan tilannetta missään vaiheessa? Mulla on ultrattu sekä käsikopelolla katsottu paljonko on kaula lyhentynyt ja paikat auki..

On teillä kyllä pieniä nuo sf-mitat, mulla on 37cm. Paino noussut koko raskausaikana nyt noin 13kg. Tänään tullut valkkaria jotenkin tosi paljon, ja aika vetistä. Toivon, että synnytys lähestyy. Siltikään ei oo ollu suppareita tms., mutta vessassa saa öisin käydä parin tunnin välein.

39+4
 
Täälläpäin ainaki on jokaisella kolmella neuvolalääkäri käynnillä tsekattu paikat.. Tosin rv 26 käynnillä lääkäri kyseli että onko supistellu ja ku ei ollu nii sano ettei tartteis kattoo, mutta jos haluan, nii hän tarkistaa tilanteen. Joten katottii siis sillonki.

Miss_Piggy, meillä kutakuinkin samat viikot, mulla 39+0 oli sf 35, että näkyy kyllä tosi yksilöllisesti vaihtelevan :D meille lääkäri ennen ultrausta ennusti sfmitan perusteella isoa lasta, mutta peru sit puheensa kun ultras :D
 
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy
Neuvolassa käyty täälläkin tänään :) Viikko olikin väliä kun piti nyt mennä ottamaan se streptokokkinäyte. Helppo toimenpide onneksi :) Kaikki ok. Painokin oli taas laskenut viikossa -600g :) Sf-mitta mulla 37cm ja nyt viikot 37+1 :D Mulla ylipainoa, joten neuvolassa ja lääkärissä on sanottu, että tulee pakostakin ylimääräisiä senttejä läskin takia :D
 
Mun siskolla kulki sf-mitta koko raskauden ajan alakäyrällä ja kokoarvionakin oli pieni vauva, mutta kappas, tulikin "vain" 52 cm ja reilut 4,3 kg tytöntyllerö. :D

Mulla sf-mitta oli siellä puolivälissä raskautta inasen keskikäyrän yläpuolella, sitten valahti alakäyrälle kunnes nousi taas hissukseen lähemmäs keskikäyrää. Nyt lopussa ollut siinä keskikäyrän alapuolella ja tämän päivän mittauksella tipahti taas keski- ja alakäyrän välille.
Mulla on melko lyhyt selkä ja maha on kasvanut eteenpäin. Monilla sitä isompaa sf-mittaa selittää varmasti se, että mahalla on tilaa kasvaa ylös kohti palleaa (pidempi selkä kaiketi). Ainakin kun katsoo sellaisia joilla sf-mitta on isompi, maha ei ole erityisen iso ulospäin, mutta korkeutta tuntuu olevan huomattavasti enemmän kuin tällaisella minun kaltaisellani tyngällä. :D
 
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy
Joo kyllähän tuo mittakin on niin yksilöllistä :) Turha ns. vertailla edes muiden kanssa :D Mutta on ihan mielenkiintoista sitten nähdä kun vaavi on syntyny että mikä jättiläinen sitä tulikaan pungerrettua ulos :D Kieltämättä se jännittä. Sitäpä ei tiiä vaikka kokonsa puolesta joudun käynnistykseen ennen LA :| No neuvolatäti kielsi ressaamasta asiaa. Perjantaina sitä ollaan taas vähän viisaampia. Hope So :)
Niin ja minäki oon 160cm "pitkä" ja maha on aika hyvin kasvanut tuohon eteen. Neuvolassakin täti sanoi, että se vauva on tuossa niin hyvin pinnassa, että vois melkeen nostaa siitä pois :D
 
Viimeksi muokattu:
Vessassa käytyäni paperi oli pyyhkimisen jälkeen ruskea, samanlainen mitä menkkojen jälkeen yleensä on. Soitin synnärille ja sanoivat ettei hätää ja ei tarvitse mennä näytille.
Sitten vasta jos tulee enemmän niitä ihan verisiä hyytymiä/vedet menee/supistelee ni sit käynnille. Mutta jotain tuolla kyllä on alkanut tapahtumaan. :)

Ainoo paska homma tässä nyt on se, että vihdoin kun jotain tapahtuu, ni mies 38,4 asteen kuumeessa ja kurkussa peitteitä eli ois niinku angiinaan viittaavaa ja kuumeessahan ei synnärille saa tulla :(:headwall: eihän tää nyt näin voi mennä... Perse.
 
Elm
Hortensia, yhtään tahtomatta pelotella, eikös tuo kasvojen selkeä turvotus viittaa yleensä jonkunlaiseen raskausmyrkytykseen? Toki jos sulla oli neuvolassa kaikki arvot ok, niin luulis että ne siellä tietää. Mutta näin oon ainakin lukenut.
Ja kaverilla käynnistettiin lokakuussa 2vko ennen laskettua, kun alkoi pistelemään/kutisemaan kädet, epäilivät raskausmyrkytystä ja koska ensikertalainen niin eivät ottaneet riskejä..

Täällä tasaisen turvonnut olo, nippailee alavatsaa ja varsinkin iltaisin tuntuu supistuksia, nyt välillä myös vähän jopa kivuliaitakin. Jatkuvasti elättelen toiveita, ettei tarvitsisi laskettuun aikaan asti odottaa kun en ensikertalainen ole, mutta mun tuurilla menee vielä yli. Ensimmäinen syntyi 3 päivää lasketun jälkeen.

Kohdunsuu kuitenkin jo pehmeä, itselläni pisti silmään viime viikon neuvolakäynnin jälkeen tähän asti korkeimmat (silti normaalit) verenpaineet..
Tyyppi jatkaa myllertämistä, tää ei varmaan rauhotu ikinä. :D

36+5
 
"Parus montanus, eikö siellä siis tarkisteta kohdunsuun ja kohdunkaulan tilannetta missään vaiheessa?"
- Missään vaiheessa hankala sanoa, saattaahan se n-täti sitä vielä katsoa, mutta tuskimpa vaan! Selitti tänään ettei ole mitään syytä katsoa, että kuuluu synnytyssairaalan kätilölle tietää mikä on kohdunkaulan tilanne :) Ja aiemmin raskausdessa vain rv 15 ensimmäisellä neuvolalääkärillä katsottu paikat ja kun hain rv 27 saikkua ja joulukuussa spekulalla kun hain taas saikkua, mutta tämä lääkäri ei tunnustellut, ettei edistä avautumista, kiinni oli paikat silloin. (hermosärkyä lannerangassa, mennyt ohi jo)

Mutta omassa raskaudessa olisi ollut vain tuo yksi tutkimus rv 15, ja nuo muut, kun hain saikkua. Loppuraskauden tilannetta ei ole tiedossa. Jännää tämä vaihtelu vai mitä! Toisaalla tutkitaan, toisaalla ei. Tiedä mikä sitten on hyvä!

Mulla tuo sf mitta pieni ehkä koska, äidillä oli myös, lapsi keskimääräistä pienempi (kokonaista 5 ultraa koko raskaudessa, joista 3:ssa seurattu kokoa) ja lapsi on ollut pitkään rt asennossa ja hyvin laskeutuu. Lapsivettäkään ei ole kommentoitu että olisi paljon.

Ylipainosta ja sf-mitasta saanen esittäytyä ylipainoisena :D Mikä kunnia! Raskautta edeltävänä 6kk laihdutin, jätin huhtikuussa ehkäisyn pois ja tulin 1. normaalista kierrosta raskaaksi. Jei! Alimmillaan olin tuon 68kg, kun pidemmän aikaa olin painanut 73kg. 162cm pitkä olen. Eli lievää ylipainoa on. bmi 26 raskauden alussa. Ja nyt raskaana ollessa painan saman mitä joskus vuosia sitten pahimmillaan. Sinänsä huippua että tietää olleensa isompi, ja laihtuneen sitten suhteellisen helposti, syömällä paremmin ja liikkumalla enemmän.

Itsekin olen ollut yllättynyt että maha kasvaa pienenä, mutta antaa kasvaa. N-täti tänään ihan ihmetteli, miten hän on saanu mitattua niin, että kasvaa juuri piirretyllä viivalla tasaisesti. Eli ei se sf-mitta aina kerro painosta, vaan yksilöllisestä taipumuksesta. Raskaudet on yksilöllisiä.

Inkku90 Toivotaan ettei mitään tapahdu kolmeen päivään ja miehes parantuu! Ois ikävää lähteä synnärille ilman miestä. Oletko sä sitten tehnyt mitään sellaista joka selittäisi veren paperissa? Ummetusta esim? Voi rikkoa limakalvoja myös emättimestä.
 
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy
Tuskinpa raskausmyrkytystä tarvitsee nyt just pelätä. Ei mun naama siis mitenkään törkeän pöhöttynyt ole ollut, mutta jonkinlaista turvotusta silti olen havainnut. Voihan se olla, että turhan suolaista on vaan tullut mätettyä napaan. :D

Paineet kuitenkin kohdallaan, pissa puhdas jne. Ei päänsärkyä tms..
Jostain myös luin, että turvotus loppuraskaudessa olisi yleensä hyvä merkki koska se viittaa hyvintoimivaan istukkaan. Tiedä sitten... :)

Toki jos verenpaine (alapaine) alkaa nousta useammalla mittauksella yli 90, tulee päänsärkyä, kovaa turvotusta ympäri vuorokauden jne. täytyy olla neuvolaan yhteydessä.
Mähän tuota verenpainetta seurailen kotona, koska neuvolassa mittaustulokset on aina varsin korkeat.
 
Elm
Kaverillakaan kun ei tosiaan sen ihmeellisempiä oireita ollut, ainoat taisi olla tuo sormien/käsien pistely/kutina ja sahalaidat. Eli ei aina tarvii kaikkia oireita olla!
Luotetaan kuitenkin siihen et kaikki on hyvin eikä oo mitään sen suurempaa :)

Tekisi mieli lähteä kävelylle koiran kanssa, kauppaan tai jotain, mutta kun jalat puutuu pienenkin kävelyn jälkeen, niin arvon että uskallanko lähteä. Mies kuitenkin vielä pari tuntia töissä, niin en haluais soitella kesken kaiken että tuutko hakemaan mut täältä hangesta kun en voi kävellä :D
 
Hortensia ja Elm
Multa käynnistettiin esikon aikaan 38+3 viikoilla kun oli toksemia-hepatoosi. Oireina ihan jäätävä kutina siis sellanen että ihan veri lensi käsistä ja jaloista ku oli vaan pakko raapia kaikella mikä käteen osu - korkea verenpaine, oli mulla jotain 200/100 luokkaa jo - pissaan alko tulla sokeria, proteiinia ja verta. Mitään näkö- tai turvotusoireita ei ollu. 5pvä osastolla ennen käynnistystä hevoskuuri maksa ja muita lääkkeitä ja vuorokausipissa-seurantaa. Poika synty käynnistyksellä kolmessa ja puolessa tunnissa ja kärsi bilirubiinista ja aika kivasta turvotuksesta :D

Viime yö oli aika pyllystä, heräsin 20 yli 3. Olo oli kummallinen, yhtäkkiä oli niin kuuma että hiki tippu tukastakin sitten olikin kylmä. Alapäätä vihlo, supisti. Kohta tuntui että tulee oksennus mutta sekin tunne kesti ehkä 5 sekunttia :D Johonkin 6 asti valvoin näitä tunnetiloja seuraillen. Ja huomasin että sitä pinkkiä/rusehtavaa limaa tulee taas, tällä kertaa ihan siteeseenki asti :O Kasilta meinasin heittää puhelimen seinään ku se herätti, mutta pakko noussa ja laittaa esikko koulukuntoon. Onneks ukko vei sen taas :heart: Aamulla särki koko lantiota ja pikku unien jälkeen kävin sitten salakähmäsesti lenkillä Prismassa ja ostin tämän kuun synttärilahjat niin ei tarvi vaavin kans miettiä siellä... Lenkin päälle supisti kivasti ja tuo ipana luuli että voi tulla kyljestä läpi, sattu jo niin hemmetisti että kaksinkerroin piti käpertyä kun toinen vaan pylly eellä työntää täysillä :x selkähierontaa ukolta kyllä ootan tänä iltana...

Huomenna aamusta neuvola!
 
Elm
Mä tein koiran kanssa parin kilsan lenkin.. tuntuu että selkä menee ihan just poikki ja jalat lähtee alta :$.

Onko muuten muilla koiria, jos on, niin ootteko huomannu koiran käytöksessä jotain outoa?
Meillä tyttö on alkanut seuraamaan mun jokaikistä liikettä ja seuraa kotona joka paikkaan. Suihkussa kun käy niin oottaa oven takana, ympäri jos käännyn niin koirankin on pakko kävellä mun ympäri varmistaakseen että kaikki on kunnossa? Meinaa käydä jo hermoille tuo..

Mulla seuraava nla vasta ens torstaina, en jotenkin malttais yhtään oottaa sinne(kään) asti. Kärsimättömyyttä havaittavissa.
 
EMY06 sulla kun on asiasta kokemusta, niin eikö noissa raskausmyrkytyksissä ja hepatooseissa tuppaa olo huononemaan. Esim. joku yksittäinen vieno päänsärky ei vielä anna aihetta huoleen ja kutinakin kun helpottaa itsekseen, niin ei tarvi ihan juosten mennä maksakokeisiin?

Toki soittelen neuvolaan jos olo yhtäkkiä huononee, mutta nyt ainakaan ei pitäisi olla syytä huoleen kun kaikki arvot on ok. Ja turvotuksetkin on hyvin maltillisia olleet. (Kengät menee jalkaan ihan entiseen tapaan jne.)
 
Hortensia: mulla oli raskausmyrkytys ekassa raskaudessa ja se turvotti niin, että painoa tuli kilo päivässä lopulta. Olo myös huononi hetki hetkeltä.

Olin tänään kasvukontrollissa ja meidän vauva on kasvanut jättiläiseksi. Ennustivat 4300g laskettuna-aikana. Huolestuin vähän ja toivoisin että tulisi vähän etuajassa. Mutta ei tuntemuksia siihen suuntaan ollenkaan. Laskeutunut ja kiinnittynyt kyllä on.

Söin tänään suklaamoussea. Ihanaa!

38+3
 
Hui. Mulla pelottaa jo nyt kasvukontrolli perjantaina... Millainenhan jätti täältä tulee. No turhaapa sitä on etukäteen murehtia :) Sittehän sen näkee... Ja tosiaan nuissakin on heittoja suuntaan ja toiseen :)
 
Mulla on nyt ollut koko raskauden kutinaa mutta sille on löytyny ihan muut syyt. Päänsärkyjäkin oli mutta ne selitty huonolla hemoglobiinilla. Turvotus on aika minimalistista. Että joo Hortensia en juoksis tukka putkella minnekkään jos päänsärky katoaa levähdyksellä ja kutina rasvalla. Mun neuvolantäti varmaan pitää mua liian huolettomana ku mä oon ton radinki kans ollu vähän silleen evvk meiningillä :D mutta jos mulla on ollu joku ongelma oon soittanu tätille joka on sairastanu diabetestä jo 15v enkä neuvolaan... osaa kertoa paremmin ku joku neuvolanmuija jonka äänestä kuuli jo infossa että sulle käy just niinku minä sanon jos et nouvata kaikkia näitä pilkuntarkasti... se mikä mua nyt parissa viime neuvolassa on kaihertanu on tuo painon nousu ku se oli todella maltillista ottaen huomioon että oli liikaa jo lähtiessä ja nyt se kolisee jo yli kilon viikossa vauhtia vaikka en oo muuttanu mitenkään syömisiä, mitä nyt sokerin käyttö on minimalistista ja herkkuja menee tosi vähän :/
 
EMY06 onko sulla pysyny sokerit hyvänä ja tasaisena? Mullakin jääny sokeriset herkut pois, mutta kyllä tulee hyvällä ruoalla herkuteltua ja joskus sipsiäkin syön :) En todellakaan ole ollut itse niiiin tarkkana, mutta sokerit on pysyny reilassa ihan hyvin ja oon mittaillu kotosalla n.1vkossa ja sitten joitakin arvoja ruokailujen jälkeen ja aamuisin.
 
miss_piggy
Mullakin on pituutta peräti vaivaiset 165cm, ja tää mun maha alkaa siis tosi ylhäältä, ihan tuosta tissien alapuolelta, joten on ollu vähän hankala noita imetysliivejäkään ostella ku tuntuu että ahistaa tuosta tissien alta :D
Nyt kun vauva on laskeutunut, niin on vähän tullu tilaa tohon yläosastoon kyllä.. Mullakin oli sellanen painonpudotus-projekti ennen tätä raskautta, eli painoin silloin 73kg, ja sain laihdutettua tehokkaalla dieetillä niin, että paino oli 66kg ennen raskautta. Nyt eilen näyttikin puntarissa 80kg... En oo koskaan painanu näin paljon, mutta eiköhän tuo tipu.
Ja mullahan tää raskaaksi tuleminen on ollu aikamoinen haaste, 02/12 jätin pillerit pois ja ekat menkat tuli vasta toukokuussa, heinäkuussa/12 sain terolutit joita söin joulukuuhun 2012. Menkat kyllä tuli säännöllisesti, mutta raskaus ei alkanut (ei ovulaatiota). Sitten kun lopetin terolutit, niin tulinkin raskaaksi, ja sehän sitten meni kesken silloin 02/13. Ja ekoja menkkoja sai odotella 67 päivää, ja silloinkin käynnistin ne teroluteilla... Ja tästä kierrosta myös clomit käyttöön, ja heti raskaaksi.
Uskon että tuo pieni painonpudotuskin auttoi kyllä raskautumaan. Mutta jännästi sillä lailla kolmen helmikuun syklissä menny tää elämä, 02/12 ehkäisy pois, 02/13 keskenmeno ja 02/14 tämä vauva syntyy :heart:
 
Hortensia mulla kans tota naamaturvotusta, enkä ole siitä huolissaan. Kädet/ sormet kans turvoksissa. Ei mikään pallonaama mut ite huomaa.

Mun maha on kipeä, tuntuu että on niin pinkeä et räjähtää!.. Ei kiva.

Huomenna nla.
 
|O Uneton yö takana, jälleen. Iltaisin ihan ärsyttää mennä sänkyyn, kun tietää edessä olevan yhtä pyörimistä, vessassa ravaamista jne.. Taidan lopettaa nukkumisen kokonaan. :D

Poitsukin oli mahassa jotenkin häiritsevän rauhallinen koko yön, että aamuyöllä piti vähän töniä, että tuntisi liikkeitä eikä tarvitsisi huolestua. Tönäisin ja heti tuli takaisin kiukkuinen pökkäys pyllyllä, että menetkös siitä unia häiritsemästä. :D
Toisaalta, joka yöhän tuo sälli tuolla masussa nukkuu tyytyväisenä eikä juuri asentoaan vaihtele, mutta nyt tuntui jotenkin törkeän rauhalliselta.

Nyt sitten alkoikin normaalit aamuvenyttelyt ja maha vaan kieppuu tuossa puolelta toiselle.

38+5
 
Elm
Täälläkin kovin unetonta.. Kahdesti heräsin aivan tajuttomaan närästykseen - tuntuu oikeasti kuin olisi ruokatorvi tulessa ja oksennus meinaa tulla suuhun kyljellään maatessa. Neljän jälkeen kävin vessassa, ottamassa rennien(taas) ja juomassa maitoa.. Sen jälkeen ollut enemmän tai vähemmän hereillä. Ukon vein töihin ja nyt yritän josko saisi vähän levättyä. Vähän meinaa supistaa myös. Alan jo miettimään että kuinka paha närästys on enää "normaalia", tää on nimittäin jotain aivan järkyttävää. Ja kummastuttaa kun ehti pari viikkoa mennä ettei närästänyt ollenkaan.. Voihan väsymys!
 
Mullahan tuo närästys alkoi joskus pari kuukautta sitten ihan yhtäkkiä ja siitä lähtien pysynyt seuralaisena joka yö (ja nykyisin myös aamuisin). Kylkeä kun kääntää, alkaa nielua polttaa ihan tosissaan ja Rennietä kuluu. Piimä toimii pika-apuna pahimpaan korvennukseen (pääsi eilen loppumaan ja viime yön olinkin hätää kärsimässä). Pahimmat närästykset on saaneet harkitsemaan oksentamista, kun olo on ollut ihan kertakaikkisen kurja.

En sitten tiedä mistä olisi oikeasti apua tuohon ärsyttävään vaivaan, neuvolassa lähinnä kohautellaan harteita ja neuvotaan välttämään kahvia, hiilihapollisia juomia, rasvaisia ja mausteisia ruokia. Josko vaiva jäisi synnytyssaliin, I hope!
 
Närästykseen minä oon syöny omeprazolia, mulla on resepti mutta käsittääkseni on iha reseptivapaa lääke myös. On turvallinen ja lääkäri sanokin, että ei kellään tarvii tuosta vaivasta kärsiä kun on näitä lääkkeitä mitä voi turvallisesti raskausaikana käyttää.

Neuvolasta tulin just, sf mitta oli laskenu sentin, eli nyt 34 cm. Hb kans laskussa, nyt 116 eli pitäne sitä rautaa rueta taas syömään. Sain siitä siis aiemmin niin pahat vatsakrampit jo parin päivän jälkeen, että lopetin. Rr ja pissa ok. Liikelaskentaa käski tekemään nyt päivittäin samaan kellon aikaan, koska on yliaikainen. (Ellei nyt tänään päätä putkahtaa tuolta.. :D). Seuraava aika maanantaina, eli sillon viikkoja 40+5. Nivuskivusta sanoin, niin on kuulema oikein hyvä merkki. Kunhan ei tartteis käynnistää :(
 

Yhteistyössä