Helmikuun helmet 2017 *elokuussa*

Siis miks ei metwurstia sais syödä? Ei mun käsittääkseni ole kiellettyjen listalla, vai mitä multa on mennyt ohi.o_O

Mulla np-ultra viikon päästä, enkä jaksais millään odottaa, toisaalta ei hirveesti pelota, jotenkin luotan että kaikki kuitenkin hyvin, mutta ehtii se pelko sieltä vielä tulemaan.

Täällä mun kotikaupungissa ei ole yhtään liikettä joka Mamma vaatteita myisi, eli melkeen menee h&m-tilaamiseksi.. Tosin en meinannut kun ihan farkut ja mahdollisesti collarit ym. tilata. Takkikin saattaa olla ajankohtainen sitten talvella, syksyn meinasin pärjätä vielä omilla.

Tsemppiä vieläkin kaikille yrjöäville, itsellä pahin kuvotus jo helpottanut vaikka jotkut hajut ja ajatukset saa edelleen yökkäämään(n)

Onnellista odotusta! <3
LilliLotta ja Uunotoukka 11+3
 
Siis miks ei metwurstia sais syödä? Ei mun käsittääkseni ole kiellettyjen listalla, vai mitä multa on mennyt ohi.o_O

Mulla np-ultra viikon päästä, enkä jaksais millään odottaa, toisaalta ei hirveesti pelota, jotenkin luotan että kaikki kuitenkin hyvin, mutta ehtii se pelko sieltä vielä tulemaan.

Täällä mun kotikaupungissa ei ole yhtään liikettä joka Mamma vaatteita myisi, eli melkeen menee h&m-tilaamiseksi.. Tosin en meinannut kun ihan farkut ja mahdollisesti collarit ym. tilata. Takkikin saattaa olla ajankohtainen sitten talvella, syksyn meinasin pärjätä vielä omilla.

Tsemppiä vieläkin kaikille yrjöäville, itsellä pahin kuvotus jo helpottanut vaikka jotkut hajut ja ajatukset saa edelleen yökkäämään(n)

Onnellista odotusta! <3
LilliLotta ja Uunotoukka 11+3
Mä olen käsittänyt meetwurstin välttämisen siksi että se kypsennys ei ole riittävä mikä nostaa riskiä. Voi olla vanhentunutta tietoakin. Uutta oli listassa punajuuri mullekin.
 
Mä olen käsittänyt, että ne on vältettäviä aineita siinä missä niitä on hyvä välttää ilman raskauttakin, mutta ei nyt kiellettyä sentään. Metwurstikin on mainittu neuvolasta saadussa lehdykässä suolan kohdalla ja apteekista saadusta 'vauvan odotus'-kirjasessa sitä ei ole mainittu ollenkaan. Voin toki olla väärässä, mutta en usko metwurstin olevan mitenkään kovin vaarallista silloin tällöin syötynä. Ja kyllähän tuo metukka pitäisi olla listalla ihan selkeästi jos se tosiaan olisi kiellettyä. (n)
 
Mä olen käsittänyt, että ne on vältettäviä aineita siinä missä niitä on hyvä välttää ilman raskauttakin, mutta ei nyt kiellettyä sentään. Metwurstikin on mainittu neuvolasta saadussa lehdykässä suolan kohdalla ja apteekista saadusta 'vauvan odotus'-kirjasessa sitä ei ole mainittu ollenkaan. Voin toki olla väärässä, mutta en usko metwurstin olevan mitenkään kovin vaarallista silloin tällöin syötynä. Ja kyllähän tuo metukka pitäisi olla listalla ihan selkeästi jos se tosiaan olisi kiellettyä. (n)
Jokainen kaiketi päättää itse totaalikieltäytyykö, välttelee vai antaako mennä ihan niinkun ennen raskauttakin. Mutta meetwursti painii samassa genressä esim. mediumiksi jätetyn lihan kanssa eli ei ole täysin kypsennettyä.
 
Täällä vietetään viimeistä kesälomapäivää ja hitto että tuntuu ankeelta paluu arkeen! Noh, olen koittanut lohduttautua ja laskea, et on enää 4 koko kuukautta töitä :D

Tiistaina nt-ultra ja vitsi että jännittää :O En tiedä mitä nyt niin kovasti pohdiskelen, ei tytöistä tällästä ollu.. Kai sitä vaan on vanhaks tulossa :D

Joillekkin kavereille ollaan jo vauvasta kerrottu, nt-ultran jälkeen sitten laajemmin :) Meillähän ei ole isovanhempia vauvasta iloitsemassa, paitsi miehen isä..

Mukavaa sunnuntaita :)
Äippä ja pirpana 12+6
 
Just näin lillilotta, samoilla linjoilla! Tosin minä kuulun niihin odottajiin, joille mikään ruoka ei ole täysin kiellettyä.. Mutta näistä taisi olla jo keskustelua tuossa edellisessä ketjussa :)

Meillä näkyy muuten Lillilotan kanssa olevan sama synnäri :)
 
  • Tykkää
Reactions: LilliLotta
Tsemppiä kaikille pahoinvoinnista kärsiville, toivottavasti alkaa pian helpottaa, varsinkin Bettinahlla!

Ajattelin tulla kyselemään että onko täällä ketään joka kärsii näköhäiriöistä? Minulla niitä tulee ja menee, nyt parin päivän aikana kerran päivässä. Kestää pari minuuttia ja siinä se. Mietin vain että olisikohan kyse migreenistä? Päänsärkyä ei kuitenkaan ole. Rv 15 pyörähtää huomenna käyntiin, enkä oikein usko että myrkytyksestäkään olisi kyse.. Viime raskaudessa myrkytys tuli, onneksi kuitenkin loppumetreillä vasta paheni ja poika syntyi laskettuna päivänä. Verenpainetta ajattelin seurailla Ja soitella neuvolaankin varmuuden vuoksi. Entä voisikohan verensokerilla olla mitään tekemistä tämän kanssa?
 
Nimenomaan jokaisen oma valinta miten noudattaa ja kuinka varovainen on.
Itse olen siksi että turhia riskejä en halua omalla osaltani ottaa yhden haudatun lapsen ja 3 muun menetyksen jälkeen. Vaikka ne tuskin johtui mun syömisistä mutta tunnen oloni varmemmaksi kun en syö harmaan alueen ruokia.
 
  • Tykkää
Reactions: Maikkki
Siis tottakai ja ymmärrän täysin ja tämän keskustelun jälkeen vähän aloin panikoimaankin, että mitä tässä nyt saa syödä ja mitä ei. Mutta siis sitä nyt niinkuin ihmettelin kun ei noissa neuvolan lapuissa puhuta mitään meetwurstista saati punajuuresta, että mihin tässä enää luottaa:unsure:

Lillilotta ja uuno 11+3
 
Mä kans kuulun niihin odottajiin joka syö mitä haluaa ja mitä ylipäätään saa alas. En vaan yksinkertasesti jaksa ajatella kaiken maailman riskejä koska missä tahansa on riskejä. Tyyliin yhtä iso riski on tukehtua omenaan ku saada tuorejuustosta listeria! Kohtuus kaikessa siihen mä luotan.

Täällä on esikoisen synttärit juhlittu ja kyllä veti mehut mammasta. .. Kertakaikkiaan jyrän alle jääny olo! :confused: Onneksi mies sanoi että tänään on äitillä lastenhoidosta vapailta :love: saan laiskotella sohvalla ja kattoo telkkaria, illalla voisi olla kuulemma hieronta tarjolla kun pikkutyttö on saatu nukkuun :D

Tänään maaginen 12 vk täynnä :love:
 
  • Tykkää
Reactions: Farnilla ja Qwerty_
Jep, kohtuus kaikessa :) ja onhan tuo ravinto ihan ilman raskautakin oma taiteenlajinsa jos sitä kaikkine suosituksineen ja rajoituksineen alkaa noudattamaan. Löytyyköhän täältä joku, joka ei olisi koskaan käyttänyt ruoanvalmistukseen esim. vihertävää tai jo hieman itänyttä perunaa..? :D
 
Tsemppiä kaikille pahoinvoinnista kärsiville, toivottavasti alkaa pian helpottaa, varsinkin Bettinahlla!

Ajattelin tulla kyselemään että onko täällä ketään joka kärsii näköhäiriöistä? Minulla niitä tulee ja menee, nyt parin päivän aikana kerran päivässä. Kestää pari minuuttia ja siinä se. Mietin vain että olisikohan kyse migreenistä? Päänsärkyä ei kuitenkaan ole. Rv 15 pyörähtää huomenna käyntiin, enkä oikein usko että myrkytyksestäkään olisi kyse.. Viime raskaudessa myrkytys tuli, onneksi kuitenkin loppumetreillä vasta paheni ja poika syntyi laskettuna päivänä. Verenpainetta ajattelin seurailla Ja soitella neuvolaankin varmuuden vuoksi. Entä voisikohan verensokerilla olla mitään tekemistä tämän kanssa?
Mulla neuvolatäti sanoi että näkö voi huonontua raskauden aikana ja olen sen kyllä jo nyt huomannut :cautious: ja piilarit meinaa kuivaa silmiin kiinni, mutta ajattelin niitä silti silloin tällöin laittaa. En oo vaan viikkoon jaksanut aamulla tapella silmiin :confused: (vasta sain niin vaatii viel harjoittelua :p)

Minä taas just miehelle sanoin siitä, että kun se Jupisee minun tekemättömyydestä ja väsymyksestä, että olisi melkein helpompi kuin oksentaisi, että se ymmärtää miten väsynyt minä oon :unsure: siinä vaiheessa se ehkä ymmärsi, että viikonloppun telttailu on vaatinut veron ja minä oikeasti olen väsynyt ja on vähän huono olo :unsure: no jospa tämä tästä. (y)
 
  • Tykkää
Reactions: varrtTi
Ainiin, ja oon käyttänyt ihan maalaisjärkeä noissa ruokajutuissa. Tuorejuustoa katon, että on pastöroidusta maidosta ja jos on vakuumipakattu kala, niin jätän syömättä. Söin kyllä perjantaina itse tehtyä graavilohta ja sit lämminsavulohisalaattia :) ja haukea vältän kokonaan ja se on helppoa kun en edes tykkää siitä :sneaky:
 
https://www.evira.fi/globalassets/elintarvikkeet/tietoa-elintarvikkeista/elintarvikevaarat/elintarvikkeiden-kayton-rajoitukset/evira_taulukko1.pdf

Tuolla puhutaan salamista ja meetvurstista. Siinä on jonkinlainen toksoplasmoosiriski. Mutta tervettä maalaisjärkeähän näissä kannattaa käyttää.
Kiitos linkistä.
En minäkään osannut pelätä ennen menetyksiä. Sitä vaan kun saa menetyksen peräjälkeen ei huvita alkaa sitten miettimään jos jotain tapahtuu että teinkö sen ja sen väärin vai oliko tämä taas huonoa tuuria. Mutta jokainen tavallaan. Minä näin.
 
Juu tuolta sen löysinkin, mutta ei jokainen odottaja ymmärrä googlettaa vaan luottaa siihen mitä neuvolatäti sanoo ja listoissa lukee, joten siksi myös luulen, ettei se nyt äärettömän vaarallista ole. Mutta siis varmasti itsekkin vältän salamipötköjä, nyt kun asiasta tiedän, mutten ota paineita edelleenkään.
 
Plussannut joo, taas kerran, mutta jostain kumman syystä uskon tämän raskauden johtavan johonkin vasta kun näen ja kuulen että siellä tosiaan jokin elää ja kehittyy ;)

Mietin josko huomenna aamulla (8+1) kokeilisin ekan kerran doppleria :) Viikonloppuna sitten uusi yritys, jos ei kuulu.
 
  • Tykkää
Reactions: Bettinah
Väsymykseltäni pelkkää omanapailua. Olen pahoillani.

Tänään palasin 6 viikon kotona olon jälkeen töihin. Aamu meni muuten ok, mutta koiran kanssa tultiin aamulenkiltä juosten kotiin ja mie jatkoin juoksuani vessaan asti. Oksensin kaiken aamupalalla syömäni. Työpäivä meni ihan hyvin, vaikka puolen päivän aikaan piti auto pysäyttää rauhalliseen paikkaan (onneksi asiakaskäyntien välissä oli sopiva hengähdyshetki) ja levätä hetki.

Työpäivän jälkeen lähdettiin miehen kanssa neuvolaan. Siellä oli hyvät keskustelut. Mieheni ei ole mitenkään innoissaan tulevasta vauvasta ja miusta hän sanoi hyvin - koska ei ole ennen saanut lasta, ei voi tietää miltä tuntuu kun se vauva on sylissä. Hän on kuitenkin avoin kaikelle ja kuuntelee miun raskaushöpinöitä ja on nimenomaan miun tukena. Vaikkei sillä ole mitään tunnesidettä vauvaan, se taitaa todellakin rakastaa miuta.

Neuvolassa selvisi myös pari syytä miun vetämättömyyteen. Paino on pudonnut 8 viikossa 1,5 kg ja hemoglobiini on vain 115. Normaalisti miun hemoglobiini on kuitenkin 135 paikkeilla. Täällä siis odotellaan pahoinvoinnin lakkaamista ja aloitetaan rautavalmisteen käyttö. Odotettavissa kuulemma kuitenkin on, että hb laskee vielä nykyisestä. Nyt siis yritetään pitää tuo hb entisellään.

Kuun vaihteessa onkin jo ensimmäinen neuvolalääkärikäynti.

Kuten Theran, miekin otan mieluiten asiat varman päälle. Ikää kuitenkin on jo jonkin verran, endometrioosi on aggressiivinen ja takana on yksi varhainen keskenmeno. Mielellään sitä tekee järkevissä rajoissa kaikkensa, että lapsi syntyisi elävänä ja terveenä. Ei niitä mahdollisuuksia kuitenkaan ehkä niin montaa kuitenkaan ole. Tästä lapsesta on kuitenkin hyvä kutina, että tämä saadaan elävänä ja terveenä syliin ja aikanaan myös sylistä omille jaloilleen.
 
  • Tykkää
Reactions: Theran ja Cicada

Yhteistyössä