Helmikuun helmet 2017 *heinäkuussa*

Kiitos uudesta pinosta!
Kinder_Kittylle syvät pahoitteli menetyksestä.

Ruokasuosituksia noudatan ja suoraan sanoen pidän aika outona ohjeena syödä "maalaisjärjen" mukaan kun ihmisten Arvioinnit erilaisista riskeistä vaihtelee aivan älyttömästi. Mä en myöskään näe syytä itse päättää mitä ohjeita pidän oikeina ja perusteltuna koska oma tietämys ei ole riittävän laaja. Muissa maissa ohjeistukset saa olla ja ovatkin erilaisia, mutta kannattaa muistaa, että Suomessa ollaan aika hyvässä jamassa mitä tulee vaikka vastasyntyneiden kuolleisuuteen. Suositukset pyrkii kuitenkin siihen että jokainen äiti ja jokainen vauva voisi hyvin, ei ne ole ihmisten kiusaksi tehty. Jokainen saa toki ottaa haluamansa riskit, itse henkkoht olen sitä mieltä että pystyn kyllä rajoittamaan syömisiäni 9kk kun kyseessä on lapsen terveys ja henki. Sitä ruokailua voi hyvin suurella todennäköisyydellä joutua rajoittamaan myös imetysaikana, toki silloin ne on monesti eri ruoka-aineita jotka vauvalle tekee masuvaivaa. THL.n sivuilla on perusteltu lista ruokarajoitteista, sen voi ottaa joko mälsänä elämän rajoittamisena tai väliaikaisena elämänvaiheena.

Vanhempainvapaata joku pohti, meillä tullaan toimimaan kuten esikoisenkin kanssa eli minä pidän myös vanhempainvapaata ja jään hoitovapaalle. Mies ei ole järin innostunut jäämään, mä en ole innostunut palaamaan töihin ja mies tienaa paremmin + sen uralla eteneminen edellyttää työssä oloa, mun vakkaripaikka kaupungilla kyllä odottaa. Toivon palaavani töihin vasta, kun helmikuinen olis 2,5v eli 2019 syksyllä.
 
Voimia Kinderkitty :'( !! <3

ruuista: mä oon tosi tarkka siinä, etten listeriaa tai toksoplasmaa sais. eli en syö muruakaan graavilohta enkä mtn mikä ei oo täysin läpikypsää lihaa, pakastevihannekset kiehutan hyvin, ulkomaiset tuoreet marjat pesen tosi hyvin jne. Nuissa kun ei vaikuta se että syökö kerran vain pienen määrän vai enemmän: jos sattuu oleen pöpöä siinä niin sit on riskinsä :/ toki ton graavilohen kans ehkä uskaltas tollai just jos ois mahd tuoretta, ite vaan en tykkää siitä muutenkaa. että en siis tuomitse ketään :) sen sijaan salmiakkia syön vähän ja en pelkää pellavan siemeniä ym joissa se määrä kuitenki ratkasee!

Huomenna eka neuvola!
Mä olen tosiaan tällä hetkellä lomalla Ranskassa ja täällä toi toksoplasman riski on lukemani mukaan aika korkea, koska täällä syödän paljon raakaa lihaa yms. Mietin koko ajan mitä oikein uskallan syödä ja vie kyllä vähän lomanautintoa
 
Oireista, oon lukenut että on normaalia että oireet vaihtelee ja välillä katoaa ja tulee ehkä takaisin, mutta mulla on ollut rinnat superarat nyt koko ajan plussasta ja tänään ne on selkeesti vähemmän arat, ärsyttävää

Jyyres rv 7+2
 
Mulla on oireena ollut tissit kipeät, välillä etova olo, sit tekee mieli kamalasti jtn ja kun syöt sitä niin ei tee enää mieli :D ja sit välillä tulee aika kovinkin alavatsa kipuja, nyt jouduin jäämään töistä pois sen takia ja maanantaina lääkäriin asian takia. Suoraan sanottuna jännittää ihan hirvittävästi :/ :(
 
Naeli, täytyy kyllä nyt todeta että toi nykyinen lista on aika selkeä eikä kauheasti tarvi maalaisjärkeä sen noudattamiseen. Edellisessä rakkaudessa sain neuvolassa listan, jossa oli lukuisia ruoka-aineita jotka runsaasti nautittuna saattavat aiheuttaa ongelmia, siis just siihen tyyliin ku joskus uutisoitiin että sipsit aiheuttaa syöpää ja sit paljastu että niitä Ois pitänyt syödä kymmeniä pusseja päivässä jotta toi vaikutus olis. Muistaakseni listassa oli esim. rucola, jota nyt harvoin tolkuttomasti syödään. Tuossa listassa noita kohtuullisen käytön juttuja tais olla lähinnä kofeiini, joka ei tuota ongelmia kun kahvia ei juo. Enkä syö lakritsia tai salmiakkiakaan normaalisti. Mutta esim. Valio pystyy takaamaan että heidän juustossa ei listeriaa ole, niitä voi siis huoletta syödä mutta muihin suhtautua varauksella.

Meillä tosiaan tuplarattaat hankintaan tulossa, käytetään paljon ja neiti niin pieni. Emmaljunga duo edget on erikoisella, edullisesti tori.fistä ja olen tosi tyytyväinen ollut. Samassa merkissä haluaisin siis pysytellä.
 
Tuolla maalaisjärjen käytöllä ainaki ite ajattelen lähinnä sitä että ei kaikkeen edes tarttis olla kaikenmaailman opuksia, joita osa sit ihan paniikin kans kyttää (enkä tarkoita nyt ketään erityisesti ) varsinki paljo tapaa näitä ekaa kertaa raskaana olevia joilla sitte on hätä just onko syöty jotain liikaa tai liian vähä. Esim. Kahvi, ihan pelkkä järki jo pitäis riittää ettei se ole hyväksi sikiölle. Liika suola, liika sokeri, raaka liha... Jos naisella on edes vähääkään terveet elämäntavat ennen raskautta niin ei niitä yksinkertaisesti oo pakkotarvetta muuttaa raskauduttuaankaan. Mun mielestä nyt vaan menee jo surullisen paljo hysterian puolelle jos oikeesti luullaan että vauvan henki on vaarassa jos et noudata prikulleen jotain listaa . Pointti on siis vaan se että järki hoi!
 
  • Tykkää
Reactions: äippä 84
Mutta monella se pelkkä järki ei riitä. Tuttavapiirissä on runsaasti ollut odottajia jotka on tupakoineet läpi odotusajan, koska heidän järjen käytöllä se on ollut ok. Ei terveydenhuollon suosituksia voi oikein rakentaa sen varaan että olettehän Te kaikki ihan fiksuja ajattelevia ihmisiä, päättäkää itse. Ei ikävä kyllä ole, aikuisetkaan. Kenenkään vauva tuskin kuolee muutamaan salmiakkiin, mutta listeria on jo ihan todellinen riski ennenaikaiselle synnytykselle. Jos taas ei selkeästi kielletä, vaikka haittoja uskotaan olevan, niin siitäkin nousee ennen pitkää Haloo kun joku omaa järkeään käyttänyt on halunnut syödä ihan mitä mieleen tulee. Ihmisten yleistiedon tai edes kiinnostuksen taso ei ole mitenkään normi joten on mahdotonta olettaa että kaikilla naisilla on tietoa siitä että asia x on haitallinen eikä sitä tarvitse erikseen suositella vältettäväksi.

Mutta tosiaan, jokainen toimii kuten parhaaksi näkee ja suositusten noudattamista ei kukaan sen kummemmin valvo, eli vaikka sit omalla järjellä voi päätökset tehdä.
 
  • Tykkää
Reactions: Maikkki
Turvotus on laskenut täälläkin selkeästi,pieni kumpu kyllä näkyy. Vitamiineista: Omega,d-vitsku, ja kromi käytössä. monivitamiini pitää ostaa vielä. Verenpaine oli jopa hieman matalalla, joten monivitamiinin rauta tekisi hyvää.

Ravintosuositukset on hyvä olla, mutta maalaisjärki mukana itellä. Salmiakista ja lakritsista kysyin, niin lähinnä verenpaineen nousun takia ei suositella isoja määriä ja voi kuulemma ehkä lisätä ad/hd riskiä. Mutta eiköhän määrät ole aika suuria joista sekin voi tulla. Muissa ei sallituissa ei itsellä ongelmaa, mutta salmiakki ja laku -sanoin jo miehelle että synnärille sitten jättipussi kiitos :D. Juustoissa katon tarkasti että on pastoroitu jne..

Miten teidän mielialat? Itsellä ihan jäätävää, tapellaan miehen kanssa paljon enemmän kuin normaalisti ja eilenkin sellainen riita että huhhuh...syy oli vielä minussa, olin ihan psykoämmä suoraan sanottuna -ihanat hormonit ja voi mies parka...kumpa tasaantuisi pian :D.
 
  • Tykkää
Reactions: Maikkki
No tätähän se nykypäivänä on että järki ei riitä eikä sen tarvi riittää koska kaikki on painettu valmiiksi paperille. Eikä pelkästään raskauden suhteen. Mitä nyt kukaan oikeesti nykyään ajattelee ite? Lasten harrastuksetki valitaan suositusten mukaan, sama se mistä lapsi ite olis kiinnostunu.

Oon vanhuspuolella ollu töissä pitkään ja hyviä keskusteluja ja näkökulmia saanu sieltä. Kuopusta ku odotin niin yks mummo taivasteli mihin tää maailma oikeesti on menossa. Entiaikaan osattiin synnyttää terveitä lapsia ilman ohjekirjaa, sillon ei tarvittu edes saikkuja ja äitiyslomia ku emäntien fysiikka vielä kesti lapsen tekemisen ja työt oli hoidettava. Ja pärjättiin seittemän muksun kans kotona yksin ku nykyään just ja just yhen vauvan kans pärjätään ja loput puulataan subjektiiviseen päivähoitoon. Ite oon vielä nuori ihminen mutta kyllä mä oon helvetin ymmälläni tästä nyky menosta o_O
 
Vaikka nykymenosta voi monen asian suhteen olla montaa mieltä, niin en mä kyllä palaisi 100-150 vuotta taaksepäin mitä tulee vaikkapa terveydenhoitoon ja lasten saamiseen. Reilu sata vuotta sitten siihen synnytykseen ja lapsivuoteelle kuoltiin usein, puhumattakaan siitä, miten monta lasta menetettiin ihan pieninä, koska varhaislapsuus oli niin vaarallista aikaa. On aika utopistista ajatella nyt, että oma lapsi kuolisi siihen, ettei itseltä tule maitoa eikä ole ketään sijaisimettäjää eikä mitään kelvollista korviketta tai ainakaan puhdasta vettä, johon se korvike tehdä. Itse en palaisi sellaisiin olosuhteisiin ja aikoihin ihan vain siksi, että pääsisin omaa järkeäni käyttämään ja testaamaan, jäisinkö lapsineni henkiin.

Ja joo, itse olisin kuollut synnytykseen ilman nykyaikaista lääketiedettä ja hyvin mahdollisesti myös lapsi. En koe mitenkään olevani kehnompi nainen siksi, että tarvittiin aika monta ohjekirjan lukenutta lääketieteen ammattilaista siihenkin savottaan, enkä synnyttänyt pellon laitaan perunan noston yhteydessä. Vaikka arvostan minua ennen eläneiden sitkeyttä, en silti sitä ihannoi.
 
  • Tykkää
Reactions: Maikkki
Turvotus on laskenut täälläkin selkeästi,pieni kumpu kyllä näkyy. Vitamiineista: Omega,d-vitsku, ja kromi käytössä. monivitamiini pitää ostaa vielä. Verenpaine oli jopa hieman matalalla, joten monivitamiinin rauta tekisi hyvää.

Ravintosuositukset on hyvä olla, mutta maalaisjärki mukana itellä. Salmiakista ja lakritsista kysyin, niin lähinnä verenpaineen nousun takia ei suositella isoja määriä ja voi kuulemma ehkä lisätä ad/hd riskiä. Mutta eiköhän määrät ole aika suuria joista sekin voi tulla. Muissa ei sallituissa ei itsellä ongelmaa, mutta salmiakki ja laku -sanoin jo miehelle että synnärille sitten jättipussi kiitos :D. Juustoissa katon tarkasti että on pastoroitu jne..

Miten teidän mielialat? Itsellä ihan jäätävää, tapellaan miehen kanssa paljon enemmän kuin normaalisti ja eilenkin sellainen riita että huhhuh...syy oli vielä minussa, olin ihan psykoämmä suoraan sanottuna -ihanat hormonit ja voi mies parka...kumpa tasaantuisi pian :D.
Joku muukin tappelee? :) Kummasti aamuisin saa riidan aikaan vaikka kuinka mitättömästä asiasta. Muutenkin ennen raskautta olen aamuisin aika (?) kiukkunen ilman aamupalaa ja kahvia, niin nyt kun oon alkanut riitaa vääntään, ni mies sanoo et syös ensin. Sitten kun saan huutoni huudettua, meen itkeen toiseen huoneeseen vaikka mulle ei edes ole huudettu :) Ja myöskin tietynlainen musiikki ja tietenkin elokuvat saa helposti kyynelkanavat auki :) Mutta eikös me nyt saada olla vielä normaalimpaa skitsompia ihan syyllä
 
Mä oon vaan hiukan herkempi liikuttuun noin niin kuin mielialojen osalta. Aika tasaista oli edellinenkin kerta, mitä nyt pelottaa keskenmeno mutta muuten.

Mulla nousi ekassa rakkaudessa paino 12 kiloa, mutta sitä oli jo etukäteen ainakin viisitoista kiloa liikaa. Nyt vuosi synnytyksestä paino on kahdeksan kiloa vähemmän kuin ennen edellistä raskautta, mulle imettäessä oli aika helppo pudottaa painoa. En siis millään laihdutuskuurilla ollut mutta söin terveellisesti niin paino putosi. Jos suunnilleen samoilla ilmoilla selviäisi kuin viimeksi niin olisin onnellinen! Tällä kertaa kyllä vieläkin enemmän tarkoitus kiinnittää huomiota syömisiin, koska edellisessä lapsivedet meni melkein neljä viikkoa ennen laskettua ja ainoa mahdollisesti vaikuttanut syy mitä keksittiin, oli jonkin verran kalkkeumaa istukassa. Sokeriarvot kuitenkin oli hyvät läpi raskauden.
 
No tottakai nyky lääketiede on ihan omaa luokkaansa ja ammattilaiset ehdoton apu odotuksessa ja synnytyksessä. En sentään ihan sitä tarkottanu että kaiken pitäis olla niinku silloin ennen :D mut jos nyt ees joku ymmärsi pointin niin hyvä (y)

Mä en oo muuten huomannut mielialoissa muutoksia mut hoitolasten kans tuntuu että pinna palaa herkemmin. Pitää välillä tosissaan purra hammasta etten räjähdä huutamaan niille. Toi nyt johtuu varmaan siitä että oon tavallista väsyneenpi, joten ei sit niin jaksa sitä kauheeta elämöintiä aina :cautious:

Närästys tuntuu taas nousevan vaivaksi.. mua ei närästä koskaan muulloin ku raskaana ollessa. Mitään rasvaista ja mausteista en syö , mitähän kaikkea sitä olikaan jotka saattaa voimistaa närästystä? Muistelen joskus lukeneeni että tuorekurkku voi jopa närästää? ??
 
Ehkä sen pointin tosiaan joku muu oivalsi paremmin, mutta oman kommenttini punainen lanka oli ennen kaikkea se, ettei ole mieltä verrata nykyistä kaupungistunutta (ja yksinäistä) elämää varhaisen teollistumisen maatalousyhteiskuntien (yhteisölliseen) elämään. Silloin pärjättiin koska oli pakko pärjätä, mutta ihmiset asuivat erilaisissa yhteisöissäkin. Nyt ei ole pakko pärjätä, mutta apua ei välttämättä saakaan siitä lähipiiristä vaan nimenomaan viranomaisilta ja ammatikseen auttajilta. Saikut, äitiyslomat, subjektiivinen päivähoito ja erilaiset ennaltaehkäisevät palvelut ovat ihan paikallaan ja on ihan ok olla pärjäämättä yksin.
 
  • Tykkää
Reactions: Maikkki
Voimia Kittylle! Ja Cicadalle kiitos pinosta
Itse en välttele mitään ruokia, en ole tehnyt niin myöskään aiemmissa raskauksissa. Sopivasti kaikkea on mun ajatus
Nyt toki mietityttää että mitenköhän antibiootit vaikuttaa.. Kaulalla ollut pari päivää älytön kipu, ja tänään todettu nielutulehdus (nyt alkaa nousemaan kuume myös..) Kefexiniä kirjoitti, kun eka varmisteli että sitä voisi käyttää.. Kipulääkkeenä ainoastaan Panadol, joka nyt ei auta mihinkään:(
Raskausoireet löytyy lähes kaikki; tissit kipeät, närästää ( joku tuorekurkusta kyseli, niin kyllä! Erittäin paha "närästelijöille"), yököttää, turvottaa, väsyttää..

Äippä ja pirpana 7+4
 
Mulla tuli keskenmeno viimeksi 6 + 2. Tänään on 6 + 0. Mutta silloin aiemmassa mulla ei ollut yhtään pahoinvointia eikä muutakaan oiretta. Joten toivon että tää pahoinvointi on hyvä merkki. Mä ainakin koen sen niin :)

Mielialoista, mä myös itken herkemmin. Muuten olen rauhallinen. Välillä ärsyttää :D

Ja oireista mulla vaan tämä väsymys ja paha olo. Tänään oksettanut lähes koko päivän. Välillä hiukan parempi olo.
 
Tänään oli ensimmäinen neuvola. Sai nyt oikein huolella suunnitella verikokeiden ajankohta kun pitäisi 10. viikolla ottaa ja neuvolan mukaan oon nyt 9+0 ja ar-ultran mukaan 7+5. Nt-ultran mukaan vasta muutetaan LA. Teki lähetteen sinnekin ultraan ja kirjotti siihen lähetteeseen tuosta, et viikot on epäselvät, ettei se ultra sit liian aikasin tuu. Kivasti meni 1,5 tuntia siellä ja juteltiin kaikkea muutakin kun itsekin olen terkkari ammatiltani. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Cicada
Noista entisistä ajoista. Ennen vanhaanhan kolmekymppinenkin näytti jo tosi vanhalta. Kova elämä kuluttaa. Kyllä mie uskon, että jos paha tilanne tulisi taas päälle, niin ihan yhtä lailla nykyäidit venyisi nyt hurjilta tuntuviin saavutuksiin.

Mie sain saikkua kaksi viikkoa. Siihen päälle kesäloma, niin elokuussa palailen töihin. Tervetullut tauko tähän kaikkeen härdelliin.
Tänään kävin kokeilemassa töissä, muttei työnteosta tullut mitään. Vuoroin kramppasi selkä, vuoroin meinasi lentää laatta. Sen verran stressaava kolmetuntinen, että lääkärin jälkeen meni kuusi tuntia koomaillessa. Vatsa tyhjeni kaaressa, pää tuntui räjähtävän ja vesikään ei kestänyt sisällä. Oksentelun jälkeen vaatteet oli aina hiestä märät ja siinä meni tunti-pari peiton alla lämmitellessä ennen seuraavaa kierrosta.

Nyt olo tuntuu jo helpommalta, mutta tuli taas opittua, ettei kehoa pidä rääkätä nyt yhtään. Toivottavasti toinen kolmannes olisi helpompi. Vielä kolmisen viikkoa tätä jäljellä.

Piinamiina ja Pulla 8+3
 
Kuulostaapa kyllä hurjalta piinamiina! :eek: onneksi pääsit saikulle lepäämään.. toivottavasti olot helpottavat pian! :)

Bettinah: Mullaki keskenmenneestä alkoi vuoto siinä 6+0 tienoilla ja nyt tuntuu jännältä olla jo vähän pidemmällä ja ekaa kertaa kokea pahoinvointi ja oksentelu.. jotenkin tuntuu todellisemmalta nyt :)

Oon todennut, että suklaasta tulee mulle huono olo :sick: tavallaa tekis mieli, mutta ylös se kumminkin tulee niin nyt koitan välttää.. mitäs se enteilis? Tyttöä vai poikaa? :ROFLMAO:

Cicada ja pieni pipu 6+3
 
  • Tykkää
Reactions: Maikkki ja Bettinah
MyLove93: Sama homma mulla noiden viikkojen kanssa. Neuvolassa laskivat menkkojen mukaan LAn vaikka varhaisultran mukaan ja omien tietojenkin mukaan hedelmöitys on ollu lähes 2 viikkoa myöhemmin kun olis kierron mukaan. Laski verikokeisiin menon niin että sattuu oikealle välille, samoin np-ultra. Ihmetelen miksi LA ja viikot ei vois nyt jo muuttaa kun ne aika selkeesti tiedetään.

Vanhempainvapaan käytän varmaan minä. Tykkään kyllä käydä töissä, mutta miehellä parempi palkka ja sitten lopulta se on kyllä minä joka tykkään olla lasten kanssa enemmän kotona.
Vatsa on jo pyöristynyt! Ihan outoa joutua piilottelemaan jo näin aikaisin vatsaa! Ehkä menis kesäsyömisten piikkiin mutta mutta.. Onneks ei tartte töissä piilotella!
 

Yhteistyössä