Helmikuun helmiäiset 2016 *heinäkuussa*

Ainii, ja kävin nyt ostamassa itselleni yhdet koon isommat liivit 70E o.o Ei ollu helppoa, kun tuolla kupilla tuntu ympärysmitta alkavan 80:sta, joka on armottoman iso -.- Cubuksesta löysin tasan yhdet tuon kokoiset, ei siis hirveästi ollut valinnanvaraa :D
 
Meilläkin pitää neuvolassa nykyään tehdä kaikki itse, ja neuvolakerrat on todellakin vähentyneet!

Kävin varhaisultrassa, ja elävä alku sieltä löytyi. Nyt voikin alkaa jännittää niitä niskaturvotuksia, kun ei enää kaksosia tartte pelätä.

Lihominen hirvittää, vaikka aina ne kilot on lähteneet imettäessä. Ekalla kerralla nopeammin, tokalla hitaammin. Yritän kyllä katsoa mitä syön, mutta lopussa liikkuminen on aina hankaloitunut niin, että läskiä on kertynyt. Synnärille on jäänyt 6-7 kiloa. Loput 8-10 on saanut kantaa kotiin.

Vatsa on tosiaan jo nyt kun ilmapallo iltaisin. Onneksi oon lomalla. Töissä huomataan luultavasti nopeasti, kun nyt pystyisi edes sinne np-ultraan salaamaan. Olo on kun pahoinvoivalla valaalla, ja taival on just vasta alkanut!
 
Tänään käyty ultrassa. Alkio ei vastannut viikkoja. Kokoa oli vain 5, 5 mm. Eli noin rv 6. Ja minulla pitäis nyt olla 8+2. Sykettä ei myöskään kuulunut. Nyt joudun odottelemaan uutta ultraa, joka on reilun viikon päästä. Tällä viikolla minulla on kunnolla alkanut pahoinvointi. Tai ei nyt mitenkään pahasti mutta aamuisin yökin tyhjää kunnes saan jtn laitettua suuhuni. Vatsan turvotuksesta monet olette kirjoitelleet myös ja sama vaiva minullakin. Iltaisin vatsa näyttää siltä että olen kai jo puolessa välissä raskautta! Ja nyt tilanne tämä että en tiedä onko kohdussani edes mitään eloa.
Onko kenelläkään kokemusta tai tietoa vastaavasta? Yli 2 viikon heitto koossa on kyllä huolestuttava. Ja keskenmenoja minulla ei siis ole ollut aikaisemmin. .
 
Tänään käyty ultrassa. Alkio ei vastannut viikkoja. Kokoa oli vain 5, 5 mm. Eli noin rv 6. Ja minulla pitäis nyt olla 8+2. Sykettä ei myöskään kuulunut. Nyt joudun odottelemaan uutta ultraa, joka on reilun viikon päästä. Tällä viikolla minulla on kunnolla alkanut pahoinvointi. Tai ei nyt mitenkään pahasti mutta aamuisin yökin tyhjää kunnes saan jtn laitettua suuhuni. Vatsan turvotuksesta monet olette kirjoitelleet myös ja sama vaiva minullakin. Iltaisin vatsa näyttää siltä että olen kai jo puolessa välissä raskautta! Ja nyt tilanne tämä että en tiedä onko kohdussani edes mitään eloa.
Onko kenelläkään kokemusta tai tietoa vastaavasta? Yli 2 viikon heitto koossa on kyllä huolestuttava. Ja keskenmenoja minulla ei siis ole ollut aikaisemmin. .
Tylsyydessä tulin lueskelemaa teidän ketjua ja tuo tilanteesi kuulosti niin tutulta, että pakko vastata.
Itsekin menin alkuraskaudessa ultraan, kun viikkoja piti olla n. 7+? ja ultratessa todettiinkin, että alkio vastasikin noin viikkoa viisi. Oli niin pikkuinen, ettei edes mittoja saatu.

Eipä siinä sen kummempaa, raskausviikot vain muutettiin ja muuten näytti kaikki ok:lta (kuten varmasti sinullakin, olisihan ultraaja muuten sanonut?).
Normaalisti on edennyt, niskaturvotusultraan mentiin tämän alkuraskauden ultran määrittämien raskausviikkojen mukaan, jolloin olisi siis ollut rv 11. Kaveri olikin ottanut vähän kiriä ja koko vastasikin kätilön mukaan viikkoja 12+1 :)

Joten sanoisin, että ole huoletta.
 
Hirmu paljon tullut tekstiä parissa päivässä :)!

Täällä on esikoinen kovassa flunssassa, toivottavasti itse säästyn siltä, olo on riittävän kamala väsymyksen ja pahoinvoinnin takia, mikä on nyt muuten siirtynyt aamullisesta pahoinvoinnista koko päivän kestävään etovaan oloon. Koko ajan pitäisi olla pienessä liikkeessä jotta etova pysyisi poissa tai sitä ei huomioisi :-S.

Eilen sain myös taas migreenin kaverikseni, toivon todella että kohtauksia ei tule yhtä usein kun esikoisen aikana.. Päätä on särkenyt tosin muutenkin, ehkä kofeiinin puutetta, kahvia ei ole toivoakaan enään juoda :-D.

Saa nähdä paljonko painoa tulee tässä raskaudessa, esikoisen aikana tuli 13kg, joista imettämällä lähti hyvin suurin osa, kilo pari sinne tänne :).

Tähkä94 ja papu 8+2
 
Voi että! Ihanaa kun on samanikäisiä ekan lapsen odottajia. Minä 24v saman ikäisen miehen kans oottelen ensimmäistä pienokaista. Tosi epätodellinen olo ja kovasti ootan ensimmäistä ultraa. En millään malttais oottaa pikkusen näkemistä! Hirveää tämä pahoinvointi. Pari päivää tuntunut että sisukset kääntyny väärinpäin ja tulossa ulos. Loppuis jo pahaolo ja alkaispa vauvamaha kasvaa. :) viikkoja n. 8. Eka neuvolakäynti vasta kuun lopulla... saakohan sitä ultraa näin kesällä ees sinne vk 12. Sydänäänet ois ihana kuulla!
Kauheena pelottaa, ettei olekkaan vauva vaan tuulimuna tms. :/
 
En usko että olis mahdollista, että olisin ovuloinut myöhemmin. Ja plussasin rv 3+6 jo. 16.6 digi näytti raskaana 1-2 vko. Kiva kuulla ORAVAlta rohkaiseva kommentti, mutta sitä ihmettelen miksi kasvu sitten olisi hidasta tässä vaiheessa kun nimenomaan kirjojen mukaan nyt alkiot kehittyvät tiettyyn tahtiin ! Ja lääkäriki oli aika pessimistinen..
 
Heipä hei! Hyppään minäkin mukaan!
Täällä ollaan jo niinkin pitkällä, että varhaisultra ja np-ultra on käytynä ja mahasta löytyi yksi sikiö, jolla sydän löi ja jalat vispas.
Viikkoja oli neuvolan tädin laskuihin nähden 6 päivää vähemmän kuin piti, mutta tämän melkein itse arvasinkin, kk-kierto kun on niin pitkä.
Perheessä entuudestaan on 4 lasta, ja tämä tuleva minun kolmanteni. Uusioperhe kuviolla siis mennään, niin hyvässä kuin pahassakin.
Lapsille ja läheisille ollaan jo tulevasta perheenlisäyksestä kerrottu, kaikki muut ovat innoissaan, paitsi minä itse. Raskautta varjostaa huoli tulevasta. Jännitys.
Viimeisestä odotuksesta on 9 vuotta aikaa, ja silloin vauva saapui erilaiseen tilanteeseen, toisen vaippaikäisen kanssa samaan taloon. Ja tottahan se on että pienet lapset pienet huolet, isot lapset isommat huolet, ja nyt niitä isoja lapsia on sitten neljä.

Pahoinvoinnista kärsin vain hetkisen, säännöllisellä syömisellä sain karsittua senkin. Lenkille lähtö on tahmeaa, ja olen laiskistunut kauheesti. väsymys on maksimaalista, ja lidlin feta-juusto kuvottavan hajuista.

Effemia harmeil ja Köpö 11+4 LA 1.2 satks
 
Äh, koko eilisen yritin päästä kirjoittelemaan tänne, mutta en päässyt puhelimella kirjautumaan. Nyt vihdoin pääsin!

Mammi78 suosittelen kovasti emmaljungia, meillä on samat ja on kyllä käytössä aivan loistavat! Sen lisäksi ne saa helpommin autoon mahtumaan, kun niistä irrottaa renkaat ;)

Sitruunapippurina mulla on myös ollut jatkuvasti tän raskauden aikana ientulehduksia, ja mulla on myös samaisen kohdan hampaita vihlonut tosi kovaa :S

Huono olo jatkuu täällä... Eilen oli eka neuvola, ja siellä ei saatu sydänääniä kuulumaan... :/ jestas kun harmittaa! Nyt pitää vielä jotain 3 viikkoa odotella että pääsee ultraan! Tuntuu vaan aivan siltä kuin ei mahassa olisi ketään. Haluaisin saada jo varmuuden tähän asiaan :/ :D

Kuulin neuvolatädiltä että meidän neuvolassa on nyt todella monta odottajaa, joilla laskettu aika helmikuussa ;) kuinkakohan moni tuttu onkaan nyt yhtä aikaa raskaana, hauskaa :D

Viii 9+3
 
Puntarilla en ole hetkeen uskaltanut käydä, mutta varmaan on paino isosti noususuunnassa kun kaikki herkut kyllä maistuu.

Olen alkanu potemaan poikaoloa :) Siihen toki ehkä vaikuttaa minun viime marraskuussa näkemä uni, jossa istuin sairaalavuoteen reunalla ja tuijottelin kehdossa nukkuvaa pientä, täydellisen kaunista poikaa :love:
Liekkö enneuni vai mitä..?

Toki taustalla voi olla myös, että minun sisarukset on saanu aika paljon tyttöjä niin poika olis jo mukavaa vaihtelua siihen mummon kullannuppujen katraaseen :D
 
Rita Mulla on takana itsellä 3 keskenmenoa, jotka ovat valitettavasti tulleet ilmi juuri tuolla tavalla. Eli viikkoja piti olla enemmälti mutta kasvu oli pysähtynyt tuonne viikolle 6. Ei uusintaultrissa enää sitä toivottua kasvua ollut tapahtunut. Minun kohdallani valitettavasti lääkäri on ollut jokakerta oikeassa, itsekin olen sen tiennyt joka kerta, sillä plussatesti tuli ajallaan ja ovulointi ajallaan. Viikot eivät täsmänneet.

Toivoa kuitenkin on aina sinne toiseen ultraan asti, tsemppiä matkaan jos olisikin käynyt toisin. <3
 
  • Tykkää
Reactions: Rita*
Vitamiineista, mulla on käytössä foolihappo, d-vitamiini ja magneesium.

Pirittt, mites tuo esbl-kantajuus vaikuttaa sauraalassa oloon, siis joudutko eristykseen?

Painonnousu ei varsinaisesti ahdista, mut hiukan jännittää. Oon varautunu, että kiloja tulee se 10-13kg. Eniten jännittää, et kuin ison homman saa tehä, että ne lähtee pois :D

Rita, se kovin lupaavalta kyllä kuulosta, niinkuin itsekin sanoit, mutta pieni toivon kipinä on varmasti. Toivon todella, että syke löytyy seuraavassa ultrassa. Tsemppiä odotteluun!

Meillä terkkari stiksaa pissat ja ottaa verenpaineen. Kuulostaa hieman hurjalta, että terkkareiden pitää edelleenkin tiukentaa tahtia, jotta asiakkaita kerkeäisivat ottaa enemmän. Muutama kaveri on terkkari ja sanovatkin, että ihan hullunmyllyksi meinaa koko työ mennä. Ihmisiä ei kerkeä kunnolla kuuntelemaan, varsinkin sillon kun pikeasti pitäisi.

Tervetuloa uusille! :)
 
Tervetuloa uudet odottajat mukaan :)

Toivotaan Rita parasta ja sykettä seuraavassa ultrassa. Piinaavat ajat edessä :(

Mulla on ollu niin karmiva epätietoisuus, kun tosiaan tuo pahoinvointi on helpottanut tässä. Mutta äsken huvikseni kokeilin uudelleen doppleria, että josko muutakin kuuluisi kuin omat sykkeetja suolen lurinat. Tuota vararengasta kun tuossa vatsan seudulla on, nii se sykkeiden löytäminen ei ole helppoa. Mutta sieltä kuului nopea syke, kun tovin etsi. :love: Nyt jaksaa 9 yötä odotella nt-ultraan asti ilman stressiä. Nyt luotan kyllä, että siellä on piene pieni ihmisen alku kasvamassa.

Eilettäin kävin vaa'lla niin nyt olisi kuukaudessa oman puntarin mukaan tullut 500g painoa. On tuo oksentaminen verottanut painon nousua. :barefoot:

Me taidetaan tuon lapsen kanssa lähteä nauttimaan ihanasta kesäilmasta, niitä kun ei juuri ole täällä ollut.

NassuRessu ja Papu 10+6:love:
 
Mä oon ollu laiska kirjottamaan, vaikka oonkin teiän juttuja seuraillu. Lähinnä oon vaan antanu ajan kulua ja ootellu olojen parantumista. Kyllä ne siitä pahimmasta onkin onneks jo helpottanu! Silti kyllähän tää elämä tällä hetkellä aika pienessä kuplassa pyörii, kun ei uskalla kovin kauas kotoa lähtee.

Tuli mieleen sellanen kysymys, et ootteko te muut kuin tarkkoja niistä ruokavaliorajotuksista? Ite pyrin pääpiirteittäin noudattamaan, mut esim. majoneesista pastasalaattia (sisältää siis raakaa kananmunaa) oon syöny, koska se on yks ainoista mikä menee alas. Oonkohan turhan varomaton..?
 
Surusilmät : onko sinulle tehty lääkkeellinen tyhjennys vai kaavinta? Minun ajatukset ovat jo siinä. Kumpi tuleman pitää. Ja miten kipeä sit on. Pitääkö olla sairaalassa vai pääseekö kotiin. Pitääkö jälestä käydä vielä ultrassa tarkastuttaa että kaikki on pois yms...
 
IMN
Fiona Minä en oo ikinä turhia varonut. Salmiakkia, lakritsia ja kahvia oon rajoittanut koska niitä mulla menee normaalisti aika paljon. Neuvolassakin on aina sanottu että maalaisjärkeä saa käyttää tässäkin asiassa eikä siitä mitään haittaa oo jos silloin tällöin syö lautasellinen maksalaatikkoa :)
 
Rita, kovasti tsemppiä tulevaan, voi että kun kävisi vielä kuitenkin hyvin. Itsellä on aina onneksi lähtenyt lääkkeellisellä tyhjennyksellä käyntiin, kaavintaan en ole näistä joutunut sillä raskausmateriaali tuli itsestään ulos. Sairaalassa ei tarvitse olla, yleensä hoituu ihan kotioloissa, antavat kyllä tosi hyvät ohjeet mukaan.. Omalla kohdallani nämä ovat olleet hyvinkin erilaisia, ensimmäinen kerta oli kaikista pahin, henkisesti ja kivuiltaan. Tämä oli myös pisimmälle ehtinyt, sykkeet oli jo nähty. Luopuminen oli siinä tilanteessa vaikeaa ja teki tilanteesta luultavasti henkisesti vielä raskaamman. Lääkkeet saa kuitenkin matkaan jakun ne muistaa tarpeeksi ajoissa ottaa niin turhilta kivuilta yleensä säästyy. Yksin älä missään ole, puolison tai kenen tahansa tuki on siinä tilanteessa korvaamatonta.
 
  • Tykkää
Reactions: Rita*
Alisa_84 kyllä, esbl vaikuttaa... Eli sairaalassa joko kosketuseristys tai huoneeseen jossa on sitten useampi samaa bakteeria kantava.

Ja ah! Että miten voiki ihan tavallinen lenkkimakkara maistua hyvälle! (y)

Itsekään en ole mikään kovin "varovainen" syöjä. Kahvin juontia minäkin olen alkanut rajoittamaan, itse asiassa lääkäri määräsi jo kauan ennen tätä raskautta.
 
rintojen kasvua täälläkin ! :D ihan mukavaa vaihtelua tämmöinen muhkeus, tietää kuitenki mikä on taas lopputulos synnytyksen ja imetyksen jälkeen... :p muita vaivoja ei onneksi edelleenkään juuri oo. Viikoissa oon jo mennyt sekaisin, onkohan seitsemäs vai kahdeksas viikko huomenna alkamassa..
 
Nassuressu, koska sulla on ultra? Taidetaan mennä samoissa aikatauluissa :)

Mä koitin aamulla kuunnella Sydänäänistä, en saanut kuuluviin kun oli ihan kauhea pissahätä niin ei voinut painaa kunnolla. Ja sitten oli joku kestosupistus päällä kun alavatsa oli napaan asti aivan pallona ja kivikova. Voiko kohtu tuntua jo lähes navassa asti :confused:

Meillä alkaa talo olla siinä mallilla valmis että sormet syyhyää kalusteostoksille.. ja tekisipä mieli ostaa jo vauvan tavaroitakin mutta ehkäpä maltan vielä tovin :D

Toivon myös että Ritalla olisi kaikki kuitenkin hyvin.

Ihanaa kun tänään poksuu 11+0
 
IMN
Mulla on nyt kyllä kaikki oireet hävinneet.. rinnat on kyllä edelleen mallia utare ja niitä vihlookin välillä tosi kipeästi, mutta pahoinvointi, väsymys, ruokahalu ja -himot on tässä muutamassa päivässä kadonneet. Viikkoja on kyllä jo sen verran että keskenmenon riski on tosi minimaalinen, mutta kyllähän tää silti huolestuttaa. Oon myös nähnyt tosi paljon unia keskenmenosta, eikä se ainakaan helpota.
Voihan tää kyllä olla sitäkin kun koko raskaus eei edes tunnu todelliselta. Jotenkin sitä ei enää kolmannesta raskaudesta osaa intoilla samalla lailla kuin aiemmista, vaikka lapsi onkin toivottu ja ollaan tottakai onnellisia raskaudesta. Jokin sellainen "kipinä" nyt vaan puuttuu eikä esimerkiksi hankinnat jaksa kiinnostaa ollenkaan vaan keskityn enemmän käytännön asioihin, kuten huonejärjestelyihin, esikoisen eskarikuskailuihin ja sellaisiin.. Poden vähän huonoa omaatuntoa asiasta :unsure:

IMN 11+4
 

Yhteistyössä