Helmikuun Helmiäiset 2016

Vaatetus taitaa olla aika vauva kohtaista :). Ite oon pukenu sisävaatteet+ trikoohaalari + tumput,villasukat ja pipo. Vaunuissa sit on äp'n makuupussi, tarvittaessa saa avattua makuupussin jos liian kuuma tuntuu tulevan:).

Fiona, pura ihmeessä ajatuksia tänne jos se yhtään helpottaa. Miehet ei aina ymmärrä sitä kuinka raskasta se arki saattaa olla lapsen/lapsien kanssa, tietysti oma asenne /mieliala vaikuttaa paljon jaksamiseen.
Meillä isäntä kans vähätteli yhdessä vaiheessa mun arkea kotona, mut väänsin rautalangasta hänelle mun arjen:kotityöt, lasten kanssa ulkoilut, neuvola- asioiden hoidot, syömiset jne, et kyllähän pikkuhiljaa alko ymmärtää ettei se arki oo mitään sohvalla istumista:D.

Kohta tarvis lähteä lenkille koiran ja poikinen kanssa, toisen koiran kanssa saa isimies käydä ku töistä pääsee. Ostettiin pojalle 2 vuotis lahjaksi potkupyörä, muutaman kerran on sillä mennyt ja vauhti vaan kasvaa, täytyy pian ottaa itseki juoksuaskeleita:D.
 
IMN
Täällä kans tuli joskus vuosia sitten mieheltä sellasta tekstiä kotiäitiyden helppoudesta, että kirjotin hälle yks päivä ihan paperille kellontarkkaan kaiken mitä oon päivän aikana tehny. Suosittelen (y) Sen jälkeen ei oo tarvinnu asiasta keskustella. Jos tänään kirjottasin samanlaisen listan, se menis suurinpiirtein näin:

7.20 Herätys. Ollaan nukuttu pommiin, joten tulee vähän kiire. Esikoinen laittaa itse ittensä aamupalaa myöten lähtövalmiiksi. 3-vuotias ei osaa päättää mitä söisi, mutta loppujen lopuksi päätyy banaaniin, joka sekin jäi puolikkaana pöydälle venymään. Vaatteet neiti pukee päälleen noin puolessa tunnissa, sillä aikaan kun laitan oman naamani ulkoilmakuntoon.
8:00 Haen jo hieman kiihdyttelevän vauvan sängystä. Puen, syötän ja lahjon tutilla hetkeksi hiljaiseksi. 3-vuotias karjuu sukilleen, jotka jälleen kerran "ei toimi".
8:30 Pitäisi alkaa lähteä eskariin päin. Siivoan äkkiä aamupalat pois pöydästä, puen vauvan ja autan 3-vuotiasta jälleen ulkovaatteiden kanssa, jotka "ei vaan toimi". Kymmenessä minuutissa ollaan ulkona.
9:00 Ollaan perillä. Vaihdan pikaiset kuulumiset eskariopettajan ja -hoitajan kanssa. Tytön kanssa tapellaan hetki eskarin pihassa siitä, mistä portista poistutaan. No, kunhan mennään nyt jostakin.
9:10 Ollaan takaisin kotona. 3v lähtee pyytämään naapurista kaveria hiekkalaatikolle ja vauva jää vaunuihin nukkumaan. Hetkeä myöhemmin tyttö tulee itkien informoimaan, ettei kaveri ollutkaan kotona. Pitkän pohdinnan jälkeen jää kuitenkin ulos.
9:20 Oon saanu itkuhälyttimen viriteltyä paikoilleen ja varmistanut että vauva on varmasti sikeässä unessa. Petaan sängyt ja alan maalaamaan pojan huoneen seiniä.
10:00 Maalaus valmis. Juuri kun aion keittää kahvit, ovikello soi ja tyttö tuleekin sisälle. Samalla huomaan että vauva toljotteleekin jo silmät auki vaunuissa, joten nostan hänetkin sisälle.
.. Alan katsoa telkkarista sen yhden ainoan ohjelman, jonka joka aamu haluan nähdä. Siinä samalla kuitenkin syötän vauvan, touhuilen hänen kanssaan lattialla, steriloin tuttipullot ja tutit ja suunnittelen ruokaa. Ja puhdistelen valkoista maalia tukasta..
11:00 Lämmitän ruuaksi eilisiä rippeitä samalla tyhjentäen ja täyttäen astianpesukoneen. Syön äkkiä oman ruokani ja syöksyn syöttämään vauvaa. Ovi käy; tytön kaveri lompsii kuraisine kenkineen sisälle. 3v lähtee siis kaverin kanssa pihalle (vaatteet ei taaskaan toimi) ja luutuan eteinen-olohuone-akselilta ne kuraiset kengänjäljet. Jossakin vaiheessa vauvakin ehti syödä loppuun.
11:30 Tarkistan pyykkitilanteen; jes, ei pyykkiä! Keitän vihdoinkin ne kahvit ja saan jopa juotuakin sen kuumana. Kahvin tippuessa siivoan keittiön. Vauva kitisee väsymystään ja nukahtaa viimein.
12:00 Istun tässä kertomassa kuin kiire aamupäivä on :ROFLMAO: Nyt vihdoinkin rauhallinen hetki ja saatan jopa juoda toisenkin kupin kuumaa kahvia, ennen kuin puolen tunnin päästä taas lähdetään hakemaan poika eskarista. Ja nyt tajuan että vauvan vaippa on viimeksi vaihdettu silloin kahdeksalta aamulla, joten pakko kai sekin on herättää ennen lähtöä..

Mua ei ees sinänsä haittaa tää tekemisen määrä, mutta kyllä sitä usein kaipaa aikuista seuraa. Eskarilaisen tultua kotiin tilanne vähän helpottaa, koska hänen kanssaan voi ihan keskustella :D Tuo 3v taas.. no, Frozenista ei kai ikinä voi puhua liikaa.. :rolleyes: Esikoisen vauva-aikana raskainta oli juurikin se, ettei ollut ketään kelle puhua päivän aikana (vauvalässytystä ei lasketa :p). Sitten miehen kotiuduttua purkautuikin (ja purkautuu edelleen) koko päivän kasautunut puheripuli :LOL:

Mutta nyt sitä kahvia, vielä kun ehtii! (y)
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on kans just samaa imn. Mies kun kotiutuu niin johan tulee juttua:ROFLMAO:. Sama jos joskus harvoin meillä joku kyläilee niin ei toivoakaan että vierais saisi suunvuoroa:rolleyes:. Muoks.. *Vieras saisi suunvuoron :ROFLMAO:

Esikoinen sai syötyä ja nyt yritän saada hänetki päikkäreille, vauvakin nukkuu sopivasti vaunussa. Jospa itseki keittäis pari kuppia kuumaa kahvia, hmm... Vielä ku olis suklaata -> imetysnälkä ts. imetys-herkkunälkä :D:D..
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos tähkä:) Tää palsta onkin ollu kyl ihan korvaamaton tuki koko ajan.

Se on ilmeisesti aika yleistä siis, ettei miehet ymmärrä mitä täällä kotona tapahtuu. Enpä ois itekään ymmärtäny ennen. Mä en väitä et tää ois fyysisesti raskasta tai stressaavaa, mut henkisesti kyllä. Mulla just tuo vapauden puuttuminen ja aikuisen seuran puute tuntuu tällä hetkellä pahimmalta. Ja että joku on oikeesti susta niin riippuvainen ettei vessassakaan saa aina rauhassa käydä:confused: Uskon kyllä siihen et helpottaa vauvan kasvaessa, ja tietysti tässä on myös ekan lapsen kohdalla ihan sopeutuminen kesken uuteen elämäntilanteeseen.

Haha joo - tajusin kans kerran kun tänne erehty tulemaan vieraita, että hitto mä puhuin ihan koko ajan! :ROFLMAO:
 
Mäkin oon tässä miettinyt mihin se pikkuinen vastasyntynyt on jäänyt... :D vauva nyt 2 kk, pituutta 58,8 ja painaa 5020 g. Päivisin touhuaa jo kovasti, nyrkit käy suussa ja tykkää "seisoen" tutkia maailmaa. Ei viihdy enää ollenkaan makuuasennossa sylissä ollessaan, vaan aina pitäisi olla pystyssä :)

Kyllä lapsia kotona hoitaessa onkin tekemistä! Mä ainakin tykkään pitää myös kodin jollain lailla kunnossa, esim pyykit, tiskit, imurointi, ja siihen kun lisää kolme pikkuista niin kyllä tekemistä riittää ;) ei todellakaan ole mitään sohvalla makoilua :D
 
Voi jestas, meillä päätti pojat herätä jo nyt:whistle:. Aamulla myös meidän kissa tuli viereen, puski ja kehräs kovasti, täysin epänormaalia käytöstä hänelle, joten luulen että odottaa pentuja:LOL:.

Piristävää huomenta siis! No näkeepä esikoinen ainaki ku isi lähtee töihin:).
 
Fiona tsemppiä! Minullakin ensimmäinen lapsi ja elämänmuutos iso. Itsellä oli jonkun aikaa sellainen fiilis, etten kestä olla vauvan kanssa kahdestaan kotona. Itseä helpotti se, että sai takarajan kokopäiväiselle vauvaelämälle, sillä jo syksyllä palaan 2 päivää viikossa töihin ja jaamme vanhempainvapaan miehen kanssa. Mies jää siis osittain myös kotiin. Heti päätöksen jälkeen olo muuttui helpommaksi. Tää ei jatku ikuisuuksia ja oon voinut nauttia tästä paljon paremmin. En tarkoita, että sulle olisi sama ratkaisu hyvä vaan että samojen asioiden kanssa täälläkin on painittu. Kannattaa kuitenkin muistaa, että jos noi fiilikset pitkittyy, on todennäköisemmin kyse masennuksesta. Raskaudenjälkeinen masennut on vähän kuin pitkittynyt babyblues. Babyblues menee ohi ja masennus jää vellomaan.

Meillä on nimiäiset vasta huomenna. Eilen piti leipoa niin tyyppi oli hereillä koko aamupäivän ja nukkui vaan 2 20 min pätkää. Normisti vetelee päivällä 4-5h unet... Leivoinpa sitten kakkuja yötä myöten kun lopulta meni yöunille.... Ja aamuheräämiset... Täälläkin herätään ennen seitsemää useinkin, kun on tullut valoisaa. Pitänee hankkia pimennysverhot.
 
Vaatetuksesta vielä. Meillä on nyt näin kesäsäillä sisävaatteet ja ohut softshellhaalari, trikoopipo, hanskat. Vaunukopassa ei tuule ja vauva lämmittää ilmaa, joten kädellä tunnustellen siellä on varsin lämmin ilmasto. Vaunuissa on eisbärchenin pussukka, mutta lähes aina auki tai viimeistään hetken unien jälkeen oon avannut, kun on ollut hikinen lapsi. Ei oo vielä ollu lapsi kylmä, vaikka tuntuukin että kovin vähän sille puen.
 
meillä oli eilen kontrollineuvola pään kasvun vuoksi ja poika painoi 7515g ja pituutta oli 64 cm, mutta pää ei ollut kasvanut yhtään :( oli edelleen 40.5. Minkäkokoisia päitä löytyy teidän vauvoilta ja onko kenelläkään kokemusta tälläisestä pään kasvun seurannasta?
 
IMN
Heba Varmasti kyllä huomettaa :( ja vaikka varmasti onkin myöhäistä sanoa, niin älä ainakaan liikoja googlettele. Kokemuksen syvällä rintaäänellä..
Meillä oli pipo 3kk neuvolassa 39,3cm. Syntyessä 34cm. Päänympäryshän seuraa normaalisti muita mittoja, joten ei kannata liikaa muiden mittoihin verrata :)

Ah, meillä on tänään vaan kaks lasta :D poika soitti omatoimisesti papalle ja lähti sitten sinne yöksi.. :rolleyes:
 
Heba, meillä esikoisella kasvoi pää liian lujaa. Käytiin taysissa pään ultraäänitutkimuksessa sen vuoksi, mitään poikkeavaa ei löytynyt. Veljeni lapsella on taas päinvastoin eli tytön pää on liian pieni, tyttö täyttää tänävuonna 4 ja py on 49cm, meidän 2vuotiaalla pojalla taas 51cm :D. Vaikka varmasti huolettaa, niin älä mieti sitä kaikkein pahinta vaihtoehtoa:), äläkä tosiaan mene nettiin lukemaan mitään.:).

Käytiin yhden järven rannalla leikkimässä, oli yllättävän lämmintä vettä:eek:.
 
IMN
Niin mitäköhän tolle lapselle nyt pukee päälle kun pihalla on +25°C.. alan kallistua jo pelkän lyhythihasen bodyn puoleen kun koko ajan tuntuu olevan hiessä. Nyt tultiin vähäks aikaa sisälle (haravointi kesken.. huoh.). Teen samalla tieteellistä koetta; laitoin kylpylämpömittarin vaunuihin, tahon tietää kuin lämmin siellä on :ROFLMAO:
 
Huoh, täällä kärsitty migreenistä ja edelleen päätä jomottaa tosi ikävästi:cry::(.
Onneks sentään näitä hienoja ilmoja riittää niin ei haittaa vaikka yks päivä meneeki omalta osalta sisätiloissa:).

Kyllä tarkenee, imn (y):LOL:.
 
Hei kuinka pian muiden vauvoilla on tullu rotasta oireita? Meillä on nyt vähän yli viikko rokotuksesta ja vauvalle menee yhtäkkiä naama ihan punaiseksi ja sit alkaa huuto, mietin et onko tää nyt sitä vai mitä :eek:.

Mulla taas migreeni, johan sitä nyt päivän kestikin ilman. Hirveetä:cry:.
 
Meillä tyttö sai kuukausi sitten rota rokotteen ja ei tullut mitään oireita. Jos ei sitten nyt oireile.. kauheen kiukkunen nykyää vaikka aikaisemmin oli todella tyytyväinen ja hymyili koko ajan, mutta nyt huutaa naama punaisena joka aamu ja ilta, päivät nukkuu
 
Tuntui kans että tytöstä on tullut paljon itkuisampi rokotteen myötä. Tiedä sitten kuvittelenko vaan johtuvan siitä. Mutta tyttö saa hirveitä itkukohtauksia iltaisin eikä meinaa rauhoittua millään. Jännittää tulevat rokotukset, kun saa vielä rotan lisäksi piikit...:unsure:

Hyvää äitienpäivää meille! :love:
 
TuleJo, kiitos tsempistä ja "kiva" kuulla et muillakin samoja ajatuksia. Hyvä et teillä on löytyny ratkaisu tuohon, helpottaa varmasti että lähitulevaisuuden suunnitelmat selvillä :)

Meillekin sanottiin et viikon päästä rotasta se viruksen pitoisuus elimistössä on suurimmillaan. Et hyvinkin vois teillä tähkä oireet johtua siitä. Meillä tosiaan oireili vaan sillä hirveellä kakkaamisen määrällä :LOL:

Muuten, kellään vinkkiä millä kakkatahrat lähtis vaatteista parhaiten? Niitä tulee nimittäin ja paljon meillä.. Vaikka samantien pesee niin varsinkin vaaleisiin vaatteisiin jää silti usein tahra.
 
IMN
Keltaset tahrat tosiaan lähtee suorassa auringonvalossa :)

Rotasta en tiiä, mutta muista rokotteista sanottiin että jos kahta päivää myöhemmin tulee oireita niin ei johdu enää rokotteista.

Hyvää äitienpäivää kaikille, etenkin ensimmäistä sellaistaan viettäville! :) <3
 
Hei kysymys teille jotka pumppaatte maitoa pakkaseen. Tai tietty muillekin, jos on tietoa. Pumppasin aamulla maitoa ja se jäi pariks tunniks huoneenlämpöön, uskaltaako enää pakastaa (ensin tietty jääkaapissa viilennys)? Entä kun unohdin toissapäivänä pariks päiväks jääkaappiin maidon, ni voiko sen vielä pakastaa? T. Maitosäätäjä :ROFLMAO: hyvin alkanu tää pakastajan ura..
 

Yhteistyössä