** HELMIKUUN HURMAAJAT ** helmikuussa (PÄIVITYSPYYNNÖT YV:NÄ -kiitos)

Onnea Dolly! Arvasinkin että olit päässyt tositoimiin, kun sua ei linjoilla näkynyt pariin päivään! :heart:

SippeSirkku onko siinä synnytyksen jälkeisen liikunnan aloittamisessa jotain sääntöjä? Siis saako sitä sitten vaan liikkua sen mukaan miten hyvältä tuntuu, vai pitääkö oottaa esim. vatsalihasten takia jonkin aikaa? Mut kuulostaa ihanalta, että pystyt jo heti noin alkuun järjestämään itselles hetken vapaata. Mun pitää ottaa asia puheeksi miehen kanssa jo nyt, niin oon saanut sitten senkin hoidettua pois alta. =)
 
Malinda
Onnea Dolly04 pienestä kääröstä! :flower:

Mini77. Kyllä mua ainaski kiinnostais tavata Turun seudun mammojen kesken. Ketäs muita meitä täällä olikaan. Ainakin Nemu, mutta tais olla muitakin.
 
Onnea Dolly täältäkin :heart: Tulehan kertomaan vauva-arjen sujumisesta enemmän ehtiessäsi!

SippeSirkku: Vatsalihaksia ei saa treenata useampaan viikkoon synnytyksen jälkeen, samoin kaikki treenaaminen pitää aloittaa todella varovasti. Itse kanssa odottelen salille pääsemistä, mutta mielellään sitä kuitenkin odottaa sen verran, ettei varmasti kroppa kärsi turhasta hätäilystä.

Kävin muuten taas hiihtämässä, melkein 5 km :LOL: Mutta nyt täytyy sanoa, että oli jo aikas raskasta ja nyt hivenen meinaa supistellakin. Mutta luotan silti neuvolantätini sanaan, että liikkua saa, jollei vaan satu. Ja kyllä jos maha meni oikein kovaksi / tuntui supistus, niin pysähdyin. Vaikka nyt olo onkin taas ihan puhki, niin silti todella hyvä puolen tunnin reippaan happihyppelyn jälkeen :heart:

Rakas ystävä lupautui tänään kummiksi, itku pääsi, kun tuli niin hyvä mieli :heart:

Nyt unten mailla, huomena taas uusi päivä

Nimbe
 
celia kuulostaa ihan lapsivedeltä! Mutta muista, että tietyn ajan kuluessa täytyy käydä tarkistuttamassa, koska jos vettä mennyt ja menee esim 2 päivää, voi vauvalle tulla infektio. käynnistelevät sit viim. 2 päivän sisällä.


Dolly mahdottomasti onnea!! :heart:


Malinda
& mini77 mukana ollaan :wave:

Ne samat supparit jatkuu ja loppuu ja jatkuu ja loppuu ja juilii ja ääh!

nemu
 
Kovasti onnea Dolly! :flower:

Hei aloin tuossa katsomaan jotain listaa siitä, mitä vauvaa varten pitäisi olla hankittuna. Silmään osui äidinmaidonkorvike varmuuden vuoksi. Oletteko hankkineet jotain korviketta kaappiin ja jos, niin minkälaista? Saako sellaisia tavallisista ruokakaupoista vai ovatko apteekkitavaraa? Ja tarvitseeko tommosia ostella etukäteen, että jos vauva ei saa tarpeeksi äidinmaitoa niin kestääkö se tyyliin yön yli odottaa kauppareissua vai tarvitseeko se sitä ruokaa heti?

Mulla oli viime viikon maanantaina se neuvolan mammatapaaminen, niin mennään samalla porukalla huomenna kaupungille kahville. :) Kivaa saada jotain ohjelmaa päiviin, ja jos mä vaikka saisin mammakaverin tästä lähinurkilta.

Häiritsee, kun en tiedä, että onko ne kävellessä tuntuvat kivut supistuksia vai ei. Kun on vähän hankala tunnustella mahaa, kun päällä on paksu toppatakki ja villakaulahuivi ja ties mitä kerrastoja. Kun koko mahaan alkaa kolottaa ja on pakko hidastaa tahtia tai pysähtyä. Oon alkanut tehdä pidempiä kävelylenkkejä ja tietysti toivon, että noi olis supistuksia ja niillä olis jotain vaikutusta. Mä haluaisin kokea yhden vähän kivuliaamman supistuksen, että tiedän edes, että millasta kipua se supistuskipu on. Nyt on taas kauhean avarakatseinen näkemys synnytyskipuun ja odotan innolla, että pääsen kokemaan, minkälaista se kipu on ja ehtiikö siihen ollenkaan sopeutua, kun se kerran vähitellen kasvaa. Että tänne saisi lähettää yhden supistuksen. :wave:

Mä olen kanssa alkanut suunnittelemaan kevään ja kesän liikuntaharrastuksia ja sanoin jo miehelle, että jossain kuntosalilla alan taas käydä ja se saa sitten katsoa vauvan perään. Meillä mies käy parina iltana viikossa omissa harrastuksissaan, niin aion kyllä ottaa itsellenikin välillä aikaa. Ensin aloitellaan rauhallisesti vaunulenkeillä ja sitten jossain vaiheessa voi taas mennä kuntosalille ihmettelemään, kuinka lihakset ja voimat on kadonneet ja painot pienentyneet. :D

Miehen työkaveri oli eilen lähtenyt sairaalalle, kun oli vaimollaan mennyt lapsivedet. Niillä oli laskettuaika ihan meidän kanssa samoihin aikoihin ja mä vaan miehelle totesin, että oon niiiiin kateellinen, että miksei meille käy noin, että vedet vaan yhtäkkiä hulahtaa. :ashamed:

Montaako kummia ootte ajatelleet vauvalle? Mä olisin halunnut kaksi kummia, mutta tässä taitaa nyt käydä niin, että tuleekin kolme. Mun hyvä ystävä on jo lupautunut kummiksi, mies aikoo pyytää yhtä ystäväänsä ja sitten mies haluaisi vielä mun veljen kummiksi. No täytyy vielä pohtia ja mietiskellä. Tai siis "kummeja"han noista tulee, kun lasta ei kasteta, mutta haluan joka tapauksessa lapselle kummit. Oletteko ristiäisiä/nimiäisiä ajatelleet vielä? Kirjoittelin paperille ihan lähipiiriä, joita nimiäisiin kutsutaan, ja listasta tuli melkein parikymmentä henkeä kattava. Toivottavasti anoppi suostuu siihen, että pidetään nimiäiset heidän nurkissaan, kun tänne meidän asuntoon ei todellakaan mahduta.

Taas kukonlaulun aikaan herännyt ikuisuus ja aamuvirkku tyttö 37+5
 
Paljon ONNEA Dolly! :flower:

Täällä oltiin neuvolassa eilen. Murehdin viime viikon lääkärineuvolan jälkeen sitä sf-mittaa, mutta nyt se oli taas ihan normaali, omalla käyrällä menee! :) Kiitos kun tsemppasitte mua täällä, niinkun moni sanoi, niin ei ollu mitää hätää.. :)
Paino ei ollut viimeksi noussut yhtään, mutta nyt se olikin sitten melkein 2kg vajaassa viikossa! :ashamed: Neuvolan terkkari oli kuitenkin neuvokas ja jakoi sen lukeman kolmella viikolla, kun ei viimeks kuitenkaan ollut paino parissa viikossa noussut yhtään. :D Joten periaattees painoa oli tullut nyt noin 600g viikossa. :D Ja mulle tuli taas parempi mieli! ;)
Verenpaineet oli hiukan koholla, ja mittaskin ne kaks kertaa. Mitään muita hälyyttäviä oireita ei kuitenkaan ole, joten ei terkkari niin kauhian huolissaan ollut. Alapaineet huiteli 80:ssä, kun yleensä mennään siinä 60:ssä.. :whistle: Mutta niinhän ne pukkaa tässä lopussa nousta..

Heräsin viime viikonloppuna ihan jäätävään kipuun alavatsalla. Siinä tuli heti vedet silmiin, eikä auttanut kuin itkeä ja pitää mahasta kiinni. Mieskin heräs mun nyyhkytykseen.. Tätä kesti vajaan minuutin ja sitten helpotti. Mutta kyllä on alavatsa ollut senkin jälkeen arkana aina välillä. Neuvolassa meinattiin että kannattajalihakset olisivat taas kiusanneet mua, kun ovat joutuneet niin kovaa joustamaan, että tyypillisesti voi jäädä paikat sen jälkeen vähän araksi. Sanoi myös jotain häpyliitoksesta, että sekin saattaa tehdä kyllä kiusaa, jotta siitäkin toi kipu voi johtua. Mulla on ennenkin tullut yöllä kääntyessä tommosia tuntemuksia, mutta ei vielä kertaakaan noin pahana. Yleensä on tuntunut "vain" siltä että maha "repeäisi" hetkeksi kahtia, ja se ei ollut ollenkaan niin paha tunne kuin tämä viikonloppuinen. :)

Perhehuoneista olitte puhuneet, täällä päin niitä ei saa kuin ensisynnyttäjät. Ja me ollaan ajateltu, että olisi mukava päästä yhdessä opettelemaan vauvan hoitoa, joten sellainen on meillä toiveena. Kun kuitenkin siihen on mahdollisuus vain esikoisen kohdalla. Mieskin meinas vain, et mitä hän nyt silloin töissäkään tekis, kun vauva on maailmas ja hän haluaa olla meidän kanssa. :) Joten toivomus olis kova, että silloin sattuis olemaan vapaana, kun meidän vauva on syntynyt. :)

Äidinmaidonkorviketta ollaan ostettu pari purkkia ihan ruokakaupasta varoiksi kotiin. Mä otin Nannia, kun sitä käytettiin työharjoittelussa synnytysvuodeosastolla, jos ei luovutettua äidinmaitoa ja almironia ollut enää jälkellä. Ei maksa kuin joku 50snt/tetra. Ja mä ajattelin ettei sitte välttämättä tartte heti lähteä kauppaan, kun on varoiksi, jos imetyksessä tulisikin jotain onegelmaa. :)

Mä tulen myöhemmin kommentoimaan lisää, nyt täytyy olla taas reipas opiskelija hetken aikaa. :headwall:

leeloo & nyytti 37+4
 
Paljon onnea Dolly! :heart: :flower:

Viimeinkin olen saanut aloitettua valmistelut vauvantuloon. Pinnasänky on paikallaan, sitteri kaivettu esiin ja turvakaukalo laitettu kuntoon lämpöpusseineen. Tänään ajattelin hiukan laitella pienimpiä vaatteita saataville. Levollisempi mieli tuli heti kun sai vauvanpetin paikoilleen. =) Torstain synnytystapa-arvio hiukan jänskättää, kukahan tuolla masussa köllii..

Alina ja 36+3 =) :heart:
 
Nemu ja Malinda, laitoin teille yv:tä.

Mulla sittenkin taas ihan tyhjä päivä, kynsihuolto siirtyi huomiselle. Ja huomenna on sitten neuvolakin, tulee ihan kiireinen päivä :)

Vauva liikkui taas kovasti illalla, tunki itseään alaspäin ja myllersi muutenkin. Sain kuitenkin nukuttua oikein hyvin, yli 8 h putkeen. Nälkä olis koko ajan ja nyt on varmaan painoakin tullut, kun ed. viikolla paino laski. Ja turvotuskin taitaa vihdoin alkaa ilmaantua, olisko vielä su-illaan Denniksen pizzalla vaikutusta...
 
huomenta! enpä usko enää että eilen mulla olis ollu lapsivesi kyseessä, kun ei sen jälkeen mitään oireita. aloinkin arvella että tapaus liittyikin touhuiluun miehen kanssa..
ja nemu, miten sitä voisi enää tarkistuttaa kun ei sitä enempää tullut? :/ vaikka oon kyllä lievästi huolissani. ehkä kysyn tänää neuvolassa asiasta.
kuitenkin mäkin oon täällä vielä kuukauden!
ikuisuus, mulla on ihan samoja ajatuksia supistuksesta, alkaa tuntua ettei ne mitään pahoja ole ja varmaan joudun shokkiin sit kunne todella alkaa.joten olis kiva kokeilla etukäteen pari!
kummeista, haluaisin 3 kummia, siskoni ainakin ehdottamasti ja mies haluaa parhaan kaverinsa ja sit mietittiin miehen serkkua ehkä kolmanneks. siskolla on vaan sellanen tilanne et en usko et se edes pääsee ristiäisiin, koska asuvat sen verran kaukana ja sen pojalla paha autismi, joten häntä ei voi mukaan ottaa ja parivuotias tyttö myös, eikä niillä oikein hoitopaikkoja kun kaikki varmaan tulee juuri sinne ristiäisiin..
mutta kutsutaan vaan lähipiiri, siis mummot, kummit, vanhemmat ja sisarukset. haluttais kutsua esim. miehelle läheinen täti joka meitä paljon auttanut, mutta siitä päästäänkin ongelmaan että pitäisi sit kutsua kaikki tädit ja sedät perheineen ja meillä kaksio, niin ei kyl onnistu. :(
olin eilen niiin väsyny ja nukuin varmaan 12 h, yhellä vessakäynnillä. nyt taas jaksaa. =)
tänään siis neuvolaan.
celia ja vaavi 38+2
 
Tahtoo synnyttämään!! Tänne niitä supistuksia kiitos! :headwall: :D :wave:
Jotain lupaavia vihlasuja on, mutta ei mitään kunnollista... :/ Jatkuva menkkajomotus kyllä, mutta oliko se joka saa aikaan jotain vai vain ne kunnon vihlasut ja sukkapuikkokivut? Turvotus on ihan kauhee ja ne liitoskivut vaivaa öisin. Ja vessassakin pitää ravata jatkuvasti...

ei yhtään kärsimätön äitilintunen ja 39+4
 
Dolly, Onnea!!! :flower:

Täällä tauti jatkuu. Viime yönä toinen lapsista oksensi niin lahjakkaasti sänkyynsä, että siivosimme mieheni kanssa varmaan puoli tuntia. Siirryin hänen kanssaan olohuneeseen nukkumaan mehun ja ämpärin kanssa. Toinen itkeskeli ja meni meidän sänkyyn isin viereen ja hetken päästä alkoiin ripuli. Onneksi ehtivät hyvin vessaan ettei menny meidänkin sänky sotkuiseksi. Olen nukkunut kolme tunnin pätkää,mutta kumma juttu kun ei väsytä. Nyt lapset nukkuu ja mä vaan istun koneella vaikka tosiaan pitäs nukkua.

Mulla on supistellut aika napakasti jo muutaman päivän. Tänään jo tuntunut todella ikävälle aina välillä. Liian harvoin silti vielä, ehkä n. 4 kertaa tunnissa. En ole liiemmin laskenut supistusten välejä, kun en usko että se vielä syntyy. Tosiaan nyt pitäs nukkua, jos vaikka pääsis synnytyspuuhiin niin siellä kaikki energia on tarpeen.

leeloo, mulla on ollu juuri noita samoja kipuja. Hyvin epämiellyttäviä ja itku on mullakin ollu lähellä. Kohtu on ollu kipee seuraavan päivän.

Olen ostanut kaupasta purkillisen (2dl) nannia jos sattuu tarvimaan. Esikoisella maito nousi heti riittävästi ja liikaakin, mutta kuopuksella nousi hitaasti, mutta varmasti. Halusin varmuudeksi ostaa maitoa kaappiin, niin ei tarvi vauvaa huudattaa aamuun asti jos yöllä lisämaitoo tarvii. Ei se vauva siihen kuole, mutta itse haluan heti helpottaa vauvan oloa. Vauvathan juuri tankkaa yöllä ja yleensä kun jotain tarvii, sitä tarvii yöllä ku ei mistään saa tai on vaivanloista.

Me emme ole vieläkään hakeneet vaunuja kaupasta kotiin. Ehtiihän tuota, kun ei niitä täällä nyt tarvita, mutta olis ihan kiva fiilistellä. Ehkä parempi että ne on siellä kaupassa, kun uuden karhea turvakaukalo sai oksennusroiskeet kylkeensä kun oli eteisessä vessan oven vieressä. Kiva juttu! Onneksi ei menny kankaisiin, vaan adapteriin.

Avilla 39+5
 
Heräilin juuri päiväunilta, tekipä terää :p

Aamupäivä huhkittu ulkona kolaa heilutellen ja taas saisi mennä. Kamala tuuli vain, ei siellä nauti oikein olostaan.

Supistuksia tännekin kiitos, tänään tuli ensimmäisen kerran vahva tunne siitä, että nyt masu on tiellä ja mie tahdon siittä eroon :saint: :heart:

Avilla menehän huilimaan jos vaikka pääsisit jo laitokselle =)
 
Voi Avilla, kuulostaa kyllä rankalta. Toivottavasti on pian kokonaan ohi tuo kurja vatsapöpö. :hug:

Mulla oli yöllä outoja tuntemuksia mahassa, semmosta kipakkaa kipua, joka kesti hetken jossan tuolla syvällä sisällä ja sitten helpotti hetkeks. Ja tänään ollu maha ihan sekasin ja jomottanu menkkamaisesti vähän väliä. Ei mitään jälkeä ylimääräisestä vuodosta kuitenkaan. Mutta mahaa korventanu jo siten, että ihan tippa linssissä oon ollu kivun takia. Sorry, jos liian yksityiskohtainen kuvaus.... :ashamed: Mut supistuksia on ollu jo monen kuukauden ajan, mut ei mitään tämmöstä. Oon suunnitellu että meen leffaan illalla (viimeistä kertaa, niin kuin ajattelen nykyään kaikesta). Voipi tulla hankala leffailta. Toisaalta, oispa hienoa synnyttää leffateatterissa, voisi saada vaikka vapaalippuja tai jotain. :LOL:

Jadel84 & Toukka 38+5 :LOL:
 
:flower: Ajatella nyt on oikeasti SE meidän kuukausi. Aika se vaan menee nopeasti, vaikka tuntuu, että juurihan minä sen raskaustestin tein. :LOL: Tuolla se raskaustestin tulos tuhisee kylläisenä päiväunilla. :heart:

Minulla oli eilen synnytyksen jälkeinen jälkitarkastus. Keho on hyvin palautunut raskaudesta; kohtu on jo supistunut raskautta edeltäviin mittoihin, sektiohaava on hyvin parantunut, hb on nyt 122, kun oli lähes koko raskausajan alle 100 ja kävi alimmillaan tuolla 70... Loppu hyvin, kaikki hyvin!

Mukavaa loppuodotusta kaikille "masukkaille"! Ja onnea vauvautuneille! Käyn aika ajoin lukemassa kuulumisia.

On ollut aivan mahtava juttu odottaa ja saada tuo pieni ihminen ja jakaa kuulumisia teidän kanssa. Toivottavasti jatkossakin voidaan jakaa kuulumisia! :attn: =)

-mervi-elina ja Poju 1kk+
 
Avilla Toivottavasti pääsette pian eroon tosta mahataudista.. :hug:

Kummeiksi ollaan ajateltu pyytää miehen siskoa ja sen miestä, sekä joko mun isoveljeä tai isosiskoa. On vain hyvin vaikea päättää kumpaa mun sisaruksista pyydetään.. Joten ollaankin tultu vähän siihen tulokseen et jos tulee tyttö niin kysytään siskoa ja jos tulee poika niin sitten veljeä.. :)
Mä olen jo panikoinut sitäkin, että kun ollaan kuitenkin suunniteltu että 3 lasta olis ainakin toiveissa, niin riittääkö kaikille sitten läheisiä kummeja.. :D Ei tämmösiä kannattaisi varmaan vielä miettiä, mut kun en haluaisi et ensimmäisille lapsille tulee kaikki "parhaat" vaihtoehdot ja sit kuopukselle jää "jämät". :LOL: Kun ei niitä oikeasti toooosi läheisiä ihmisiä kuitenkaan kasva puussa. :) Onneksi kuitenkin molemmilla on näitä sisaruksia, ja läheisiä kavereita joita pyytää, ettei tästä nyt suurta ongelmaa toivottavasti tulevaisuudessa tule, kunhan stressaan nyt jo.. :D
 

Yhteistyössä